Intel en e-sportsleague ESL sluiten nieuw contract voor 100 miljoen dollar

Intel en ESL hebben hun samenwerking op het gebied van e-sports verlengd. In de komende drie jaar investeren beide partijen in totaal 100 miljoen dollar in e-sportstoernooien en andere game-evenementen.

Intel en ESL willen met de investering onder andere grote e-sportsevenementen in het zuidoosten van Azië en in Australië introduceren. Daarnaast omvat de overeenkomst de start van seizoen 14 van de Intel Extreme Masters-competitie, CS:GO Pro League, ESL One en Intel Grand Slam, dat een prijzenpot van 1 miljoen dollar heeft.

De samenwerking tussen ESL en Intel begon achttien jaar geleden en in 2006 begonnen de beide partijen met de Intel Extreme Masters, een wereldwijde competitie. In 2018 hield ESL toen grote e-sportsevenementen, die gemiddeld zo'n 15.000 bezoekers trokken. De 2018-editie van Intel Extreme Masters en ESL One in het Poolse Katowice werd door 169.000 bezoekers bezocht.

ESL One Keulen

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-12-2018 • 08:07

20

Reacties (20)

Sorteer op:

Weergave:

Wat betekent dit voor Intel? Dat ze via e-sports meer systemen met Intel gaan leveren? Of hoe moet ik het totaalplaatje zien van dit contract. Want AMD is er blijkbaar niet mee bezig.
Ja, precies dit.

Intel heeft er op 2 fronten baat bij. Meer gamers betekent een grotere verkoop van systemen in het algemeen. Meer naam 'Intel' in beeld geeft een grotere kans dat mensen Intel-onderdelen kopen. Deze deal is wat bij betreft dus beter dan een reguliere sponsordeal zoals bijvoorbeeld Heineken en de F1. Daar gaat het alleen om naamsbekendheid. Heineken heeft verder geen baat bij meer racers.
Misschien verder gezocht maar Intel gaat "binnenkort" hun grafische kaarten uit de doeken doen. Aangezien die op gamers gericht zijn, via die manier weer meer reclame?
Mogelijk wel. Gezien de lange tijd die Intel al verbonden is aan de ESL lijkt het meer om een lange termijn strategie te gaan. Nieuwe videokaarten is dat niet per se, maar wel onderdeel van de hele strategie van Intel.
Heb je voor counterstrike externe grafische kaart nodig?

Misschien is dat het enige game waar Intel mee weg kan komen..... :)

Overigens wel raar dat game competitie voornamelijk oude games spelen.
Niet zo heel raar. Spellen die pas kort geleden uit zijn gebracht hebben nog niet bewezen dat ze mensen kunnen blijven boeien, en het organiseren van zo'n event kost toch minstens een aantal maanden of een half jaar. Dus als je alles gooit op een nieuwe game die erg populair is maar een eendagsvlieg blijkt te zijn trek je daarmee geen kijkers en maak je verlies. Door spellen die zich al bewezen te hebben te nemen heb je over het algemeen ook meer gebalanceerde spellen en een bedrijf of organisatie die zorgt dat alles eerlijk blijft (en niet zo'n situatie als die Fortnite wedstrijd met dat OP zwaard waar zaterdag een artikel over was (het zwaard, niet specifiek de wedstrijd)).

Een gaming bedrijf zal ook graag een toernooi organizeren voor hun nieuwe spellen, maar bedrijven en organisaties die wel investeren in e-Sports maar niet zelf games maken zullen gaan voor veiligere opties.
Als je honderden miljoenen vandaag de dag hebt..... zullen daar vast veel meer aan blijven "kleven" dan een game die destijds al geen honderd miljoen haalde (zoals CS).

Zelfs Pokemon heeft meer dagelijkse spelers dan CS.

Ik denk dat er een bewuste afbakening is in competities... soort inteelt zodat nieuwe gamers geen kans maken.

Wat me ook opvalt is dat je amper tieners ziet bij "professionele" game evenementen.
Toch > 18+ "sport"

https://csgopedia.com/csgo-pro-setups/

In onderstaande filmpje van vorig jaar 1x 17 jarige en 1x 15 jarige.
https://www.youtube.com/watch?v=67Y57EW1DcE

Overigens is het wel interessant om te zien welke resoluties ze spelen...

On second thought: https://steamcharts.com/app/730
Een paar honderdduizend spelers voor een game (sinds kort gratis) uit 2012 is best bijzonder.

Maar Battle Royal (IMHO) leent zich veel beter voor toernooien. Zeker als je "pokertoernooi" insteek nemen, met inschrijf geld en steeds minder mensen die zich voor volgende ronde kwalificeren. Individuen hebben veel meer kans en je hebt bij elke toernooi kans dat een outsider gaat winnen. Terwijl je anders gewoon een inteelt competitie hebt, waarbij deelnemers altijd dezelfde mensen zijn en alleen gokkers (en die dat faciliteren) het fijn vinden.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 6 augustus 2024 01:25]

Ik denk dat er een bewuste afbakening is in competities... soort inteelt zodat nieuwe gamers geen kans maken.
Er zijn veel toernooien die top 30 teams uitnodigen, daar heb je wellicht te maken met die 'inteelt' competitie. Los van het feit dat top 30 teams op bepaalde toernooien thuishoren en het natuurlijk ook vooral om kijkers te trekken is. Daarnaast heb je gewoon open kwalificaties, maar daar komen zelden nieuwe teams door.

Nieuwe teams zijn zeldzaam, omdat nieuwe spelers meer kans dan ooit hebben om zich als individueel in de kijker te spelen met maandelijkse competities. Als je die wint krijg een directe ingang naar het pro circuit.

Goede individuelen winnen je af en toe een rondje in CS, maar teamplay wint uiteindelijk games. De meeste pro's die er nu zijn, spelen al jaren in teams, en zijn met teamplay opgekomen, niet via een mix/pug systeem. Ik denk dat je onderschat hoeveel ervaring je moet hebben om goed te zijn in CS:GO. Er zijn weinig jonge spelers, omdat ze simpelweg niet goed genoeg zijn. Goed individueel misschien, maar niet niet in teamverband.
Maar Battle Royal (IMHO) leent zich veel beter voor toernooien.
Ben ik het totaal niet mee eens. Veel te random elementen om echt serieus een kans te maken. Als ze een BR modus ontwikkeld waar iedereen dezelfde layout krijgt als je land, dan misschien.

Maar kom op, iemand wint een toernooi zonder kills:
Forsen WINS PUBG Invitational 2017 WITH 0 KILLS! https://www.youtube.com/watch?v=AphruKYE8Ug
.

En als je dat wil voorkomen, dat niet de last man standing wint, maar iemand die op andere manieren punten verzameld, dan wordt het wel weer erg ingewikkeld voor iemand die niet fully invested is in de game. Dus persoon A wint, want hij leeft als laatste, maar de nummer 2 wint echt, want hij heeft meer punten gescoord. Of persoon A wint, terwijl hij de hele tijd op een zoldertje gezeten omdat de blauwe cirkel toevallig zijn gebied in ging.

Ik zie het nog niet gebeuren in de huidige vorm.
Ben ik het totaal niet mee eens. Veel te random elementen om echt serieus een kans te maken. Als ze een BR modus ontwikkeld waar iedereen dezelfde layout krijgt als je land, dan misschien.
Ja daar heb je een punt. Doet me denken aan (old school) RISK...

Maar doelgroep is vele malen groter.

Waarom zou iemand niet zonder kills mogen winnen? Kan resultaat van uitmuntende tactiek zijn....
Maar voor "toeschouwer" slaapverwekkend waarschijnlijk. (net als campers/snipers)


Ik heb overigens nooit naar E-sports (of naar iemand die zit te gamen in enige vorm) gekeken en CS speelde we met collega's vrijdagmiddag ergens begin van deze eeuw.....

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 6 augustus 2024 01:25]

In de meeste landen zijn er leeftijdsrestricties voor het meedoen in toernooien waar geld is te winnen. Omdat het wisselt per land/regio heb je soms dat jong talent eerst in een andere regio speelt tot ze oud genoeg zijn om te spelen waar ze dat willen. Bij League of Legends had je de speler 'Caps' die tot hij oud genoeg was om bij de Europese teams mee te mogen doen een tijd als pro in Turkije heeft gespeeld, waar de minimum leeftijd lager was. Er zijn ook teams geweest met een zeer goede jonge speler die vervolgens wel in hun eigen regio wonnen maar te jong waren om mee te mogen doen bij het 'wereldkampioenschap', en waar het team dan vervolgens een vervanger voor moest regelen.

Voor kleine toernooien zou het soms wel mogelijk zijn om zo'n leeftijdsgrens wat ruimer te laten vallen, maar als de maker van het spel niet meedoet met de organisatie moet je nog altijd toestemming regelen, en dat willen ze ook niet altijd geven (als een toernooi slecht is georganiseerd heb je kans dat spelers jou het aanrekenen dat je je naam er aan verbonden hebt).
Battle Royale esports zijn juist zwaar bagger.

Veel te veel POVs om het fatsoenlijk bij te houden. Althans, ik heb nog geeneen professionele observer bij Fortnite/PUBG gezien die het ook maar enigszins bij kon houden en dus mis ik een hoop actie zonder daar zelf iets aan te kunnen doen. Nee, BR esports is een grap op het moment.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 6 augustus 2024 01:25]

Ik denk dat dat helemaal niet vergezocht is. Intel heeft die buzz nodig.

Overigens zie ik dat Tweakers nog helemaal geen newspost heeft hierover... vreemd.

https://www.techpowerup.c...he-geforce-radeon-duopoly

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 augustus 2024 01:25]

Het kan zoals anderen zeggen een vorm van marketing zijn, maar wellicht is het ook een poging meer diversiteit in hun portfolio te krijgen. Zoiets als de "diensten"-kant op, maar dan in de consumentenmarkt.
Want AMD is er blijkbaar niet mee bezig.
AMD is ook met esports bezig. Het zijn weliswaar geen gigantische title sponsorship deals van 100 miljoen dollar zoals de Intel ESL deal, maar op wat kleinere schaal zijn ze absoluut actief. Ze sponsoren wat esports teams zoals Fnatic, Evil Geniuses. En ze zijn title sponsor voor onder andere QuakeCon, PAX, wat DotA events, etc, etc.

Zie hier (<-klik) een interessante presentatie op brainshark met betrekking tot AMD's esports strategie in 2018.
intel geeft geld en hun naam plakt in het groot op de muren van events, en prijkt dus op zowat elke foto genomen op de events in kwestie.
is gewoon promotie, voor brand recognition en uiteraard als uiteindelijk doel om meer te verkopen.

maar wat bedoel je met AMD is er blijkbaar niet mee bezig?
AMD sponsort e-sport teams, bv fnatic, en bv https://liquipedia.net/quake/Cooller speelt nu als AMD.COOLLERZ
en ze sponsoren ook events zoals the international en quakecon.
☹️

[Reactie gewijzigd door provista30 op 6 augustus 2024 01:25]

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat Intel al een greep heeft op pre-built systems. Het is vrij eenvoudig voor Intel om via hun accountmanagers bij Dell, HP, etc voornamelijk Intel systemen te laten bouwen.

Voor game systemen gaat dit veel minder op, mensen bouwen zelf of kopen een systeem wat precies bevat wat ze willen zonder het zelf te willen bouwen. Ik denk dat Intel met dit soort deals naar hun enige directe consumenten wil communiceren: Wil je (serieus) gamen dan ga je voor Intel.

Ik denk dat ze dit gevoel al voor elkaar hebben en dit nu alleen maar hoeven vast te houden om nog lang in de game markt dominant te blijven. Ik denk dat AMD hier wel een kans mist door veel minder te communiceren dat de PS4 en XBOX op AMD draaien en hier jarenlang redelijke prestaties uit weet te persen.

Je zou als AMD je CPU's bijna als een multiplier van een PS4 moeten labelen. BV: 2200G CPU = 2.2x PS4 power. 2500 CPU = 3.4x PS4 power.
De concurrentie is enorm op het gebied van toernooien, zeker als er gekeken wordt naar de "Major" (het wereldkampioenschap Counterstrike Global Offensive). ESL heeft 6 van de 14 keer de "Major" mogen organiseren door Valve. Daarnaast hebben ze de "Intel Grandslam" in samenwerking met Dreamhack. Het team dat als eerste 4 "premier events" wint binnen 10 events wint $1.000.000,-

Ook is er nog de verbinding met: Facebook, Youtube en Twitch als het aan komt op de "uitzendrechten". De verschillende organisaties hebben allemaal een eigen voorkeur. 1mln plus viewers voor CSGO streams is niet enorm bijzonder meer en zijn zeer aantrekkelijk voor een bedrijf. Zeker omdat het de doelgroep is die bereid is om flink neer te leggen voor de gear die door spelers worden gebruikt.

Dit alles zonder dat er een groot deel van de markt in Oceanië en Azië wordt aangeboord. Zeker nu CSGO free to play is, is de verwachting dat het aantal teams uit dat werelddeel zal toenemen. Als je kijkt naar de toename van spelers en teams vanuit China en Korea is het een redelijke aanname. Kortom de bovenstaande "kijkcijfers" kunnen nog veel hoger worden. Kortom een grote markt, met veel kansen.
De samenwerking tussen Dreamhack en ESL zat er ook aan te komen het zijn immers zusterorganisaties omdat ze beide dezelfde eigenaar hebben

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.