Google kan bij Find my Device nu ook binnen bepaalde gebouwen zoeken

Google heeft zijn Android-app voor Vind mijn apparaat ondersteuning voor binnenplattegronden gegeven, waarmee gebruikers hun telefoon, tablet of wearable binnen bepaalde gebouwen kunnen lokaliseren.

Het lijkt daarbij voorlopig in ieder geval te gaan om gebouwen in de VS, maar dat geldt nog niet voor gebouwen in Nederland en België; Google noemt de binnenplattegronden wel op de Amerikaanse Play Store-pagina van Vind mijn apparaat, maar niet op de Nederlandstalige. Ook voor Amerikaanse gebruikers is het echter onduidelijk binnen welke specifieke gebouwen de dienst apparaten kan vinden en bij welke niet.

Google noemt luchthavens, winkelcentra en 'andere grote gebouwen' als voorbeelden. Binnenplattegronden zijn al wel beschikbaar in de Benelux, sinds 2013. Google heeft onder andere treinstations en musea in kaart gebracht. Daarmee is er de mogelijkheid dat de functie ook hier wordt vrijgegeven. Gebruikers kunnen dan binnen die locaties hun verloren apparaat lokaliseren met Vind mijn apparaat.

Google Find my device

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-11-2018 • 11:00

50

Reacties (50)

50
50
34
4
0
14
Wijzig sortering
Plattegrond vanuit maps? Uw telefoon ligt in de Bijenkorf: op de eerste verdieping: succes! Of is het heel gedetailleerd?
Best wel gedetailleerd.

Zie hier Utrecht Centraal

Rechts onder kan je verdieping 0 / 1 / 2 aanklikken.

En de locatie van je telefoon wordt gewoon d.m.v. GPS/Galileo bepaald en/of WiFi spots waarmee die die kan vinden.
Dat klinkt leuk, maar hoe goed werkt GPS binnenshuis? En hoe nauwkeurig is de meting. Vaak kan er een marge in zitten van zo'n 10 meter. Dat is al zo'n 3 verdiepingen in een gemiddeld gebouw.
Wifi, bluetooth, hoogte meter, stappen teller... het is niet alleen GPS die ziet waar je telefoon is
Je wilt dus zeggen dat ze per gebouw metingen verrichten door middel van wifi triangulatie? En hoe werkt een hoogtemeter zonder GPS? Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord.
Barometer kan onder andere hoogte meten op basis van luchtruk
http://www.shareforce.eu/...ht-van-alle-mogelijkheden

Signify is ook bezig met Lifi, maar dat is nog een beetje toekomst muziek.
Maar mogelijk kan dit wel een booste geven voor meer gedetailleerde navigatie in gebouwen
Een barometer kan het hoogteverschil meten. Daar heb je dan minimaal een referentieluchtdruk voor nodig op grondniveau. Verandering in het weer zou hierdoor kunnen betekenen dat je in eens 2 verdiepingen hoger of lager staat. Het lijkt mij dus niet heel eenvoudig om dit in de praktijk toe te passen. Tenzij Google van iedere vierkante meter in Nederland weet welke luchtdruk er op grondniveau is, en dat dan ook nog eens ieder uur opnieuw meet.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 27 juli 2024 03:00]

Eens.. mijn punt is alleen dat er meer dan gps alleen is om de positie te bepalen
Tenzij Google van iedere vierkante meter in Nederland weet welke luchtdruk er op grondniveau is
Lijkt me geen probleem voor Google als ze de gegevens gebruiken van telefoons die GPS hoogte en luchtdruk weten.
Maar dan ga je er weer vanuit dat alléén de luchtdruk gebruikt wordt voor de hoogtebepaling. Het is juist de combinatie van gegevens die leiden tot de bepaalde positie; dat is volgens mij ook wat @Chaser2600 bedoelt.

Stel dat GPS inschat dat de hoogte tussen de 5 en 10 meter zit; de luchtdruk aangeeft dat je op 10-15 meter zit en het signaal van de Wifi-punten op de 3e en 4e verdieping ongeveer even sterk zijn. Dan lijkt het aannemelijk dat je telefoon dus op de 3e verdieping ligt.
Een eenvoudige en al best oude manier van hoogte en diepte meten wordt gedaan met een barometer.
Praktische alle GPS ontvangers die in smartphones zitten ondersteunen slechts een nauwkeurigheid van zo'n 5 a 10 meter ongeacht waar je bent. Binnenshuis werkt GPS per definitie niet omdat de radio signalen vanaf de satelliet worden verstoord, dakramen daargelaten.
Dat is best gaaf! Wist niet dat het al zo ver was. Woon in een dorp, daar is nog niet zo veel verwerkt op die manier. Wel een leuke ontwikkeling!
Het kan nog gekker, kijk maar eens bij de lokale Praxis op Google Maps. Daar kan je zelfs zien waar je bijvoorbeeld het tuingereedschap, badkamerdelen etc. kan vinden
Plattegrond vanuit maps? Uw telefoon ligt in de Bijenkorf: op de eerste verdieping: succes! Of is het heel gedetailleerd?
Als je bijvoorbeeld winkels neemt, dan zijn veel plattegronden van winkels al in maps zichtbaar. In mijn geval bijvoorbeeld Praxis Beverwijk. Straks kun je met die functie dus je telefoon in gangpad 30 terugvinden.
Ik heb al bij meerdere gebouwen gehad dat wanneer ik naar binnen liep er een pop up notificatie op mijn mobiel langskwam met een plattegrond van het gebouw. Hoe ze eraan komen weet ik niet maar de plattegronden zijn accuraat.
accuraat zijn ze zeker... totdat er een verbouwing heeft plaats gevonden en dan is het in 1x afgelopen. Je maakt bug reports en vraagt updates aan maar bij Google lijkt het wel of niemand die kaarten meer kan aanpassen. Schiphol is ondertussen een beetje een puinhoop geworden. :/
Je zou zeggen dat het de taak is van de eigenaar van het gebouw om dit up-to-date te houden.
Enig idee hoe dit dan werkt? GPS werkt binnen niet, weten ze de locaties van wifi verbindingen? Of plaatsbepaling via telecommasten, maar die is toch niet zo nauwkeurig?
Natuurlijk gaat dat via WiFi
Er zijn grote databases van wifi punten en hun locatie. Alle telefoons koppelen wifi punten aan GPS. Omdat alle telefoons (en Google streetview auto’s, en particulieren) dat doen is een plaats bepaling met WiFi mogelijk.

Zie bijvoorbeeld
https://wigle.net/
Dat lijkt me helemaal niet zo "natuurlijk". Wifi uit en nu ?
Je telefoon is continu aan het scannen naar wifi, ook als die uit staat. Je moet wifi scanning uit zetten en die instelling heeft Google goed verstopt natuurlijk.
dankje, meteen even uitgezet!
Kun je doen, maar apps die op de achtergrond afhankelijk zijn van plaatsbepaling, doen het dan ook minder goed. Geen berichten dat persoon x in de buurt is, vertrektijden treinstation e.d.

Prima als je daar geen behoefte aan hebt, maar het is dus niet simpelweg "Google wil mij bespioneren en dat zet ik nu lekker uit"
dankje. gebruik ik indd niet, alleen af en toe met een maps applicatie. zal dat testen. ik hou wi-fi het liefst helemaal uit, ook vanwege batterij
Dan werk het niet.
Volgens google:
Permissions Notice
• Location: Needed to show your device’s current location on the map
• Contacts: Needed to access the email address associated with your Google account

Find My Device is part of Google Play Protect
Gaat dus niet om wifi maar om een google account wat een keepalive krijgt
Die conclusie die je trekt uit deze lijst snap ik niet.
Maar met een keepalive berichtje kan de telefoon nog geen plaats bepaling doen. Daar heb je toch echt meer coor nodig.
Wifi location valt ook onder de location permission.
Ik denk eerder dat dit werkt met wifi + bluetooth. 1. GPS 2. wifi ( maakt de range kleiner) 3. bluetooth heeft een bereik tot 30 meter ( dus kijk naar bluetooth beacons ) = jackpod.
Als het toestel niet met internet is verbonden kan je em sowieso niet opzoeken.
Als de mobiele data wel aan staat en verbinding heeft, dan kun je (mits je device manager daarvoor toestemming hebt gegeven) via device manager de wifi van het toestel aanzetten.
Ik weet als je locatie service van Google aan heb aanstaan dat je smartphone ondanks je wifi hebt uit heb gezet deze aan wordt gezet om te scannen en zelf weer uitschakelt zonder dat de gebruiker dat merkt.

"Wanneer u 'Locatienauwkeurigheid van Google' heeft ingeschakeld, gebruikt uw apparaat de volgende bronnen voor de meest nauwkeurige locatie:

Gps
Wifi
Mobiele netwerken
Sensoren"

https://support.google.com/accounts/answer/3467281?hl=nl
Ik neem aan gewoon door middel van GPS. Ik heb vaak in gebouwen gewoon een GPS verbinding die goed werkt.

I stand corrected

[Reactie gewijzigd door glennoo op 27 juli 2024 03:00]

Nee, WiFi. Gps ontvangst ligt aan het gebouw, in de meeste gebouwen heb je geen of slechte gps. Dicht bij ramen wil nog wel eens, of gebouwen met dunne wanden. Maar anders werkt het niet.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 27 juli 2024 03:00]

meestal een combinatie van GPS wifi, en data.

GPS voor de ruwe locatie.
wifi voor het juiste gebouw/locatie in het gebouw.
en 4G voor het trianguleren van de exacte locatie.


je ziet wel dat ze via 4G via 3 telefoon masten de ruwe locatie tot 1 plek kunnen trianguleren, waardoor je de exacte locatie kan vinden.

voor in gebouwen wordt er ook gebruikt gemaakt van wifi {afstand tot acces point}
Dat trianguleren met 4G is best onnauwkeurig: https://searchengineland....is-all-over-the-map-14790
Volgens mij heb je meer aan wifi.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 27 juli 2024 03:00]

Volgens mij heb je GPS en 4G omgedraaid in je opsomming? Triangulatie via telefoonmasten is zeker een ding maar bij lange na niet zo accuraat als GPS.
Wellicht dat hier de samenwerking met iRobot en de Roomba's om de hoek komt kijken?

Edit; no pun intended.

http://media.irobot.com/2...ext-Generation-Smart-Home

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 27 juli 2024 03:00]

Volgens Google is de combinatie van Wifi en plaatsbepaling via telecommasten en GPS hier voldoende voor. Hiermee kan op vele plekken de locatie in een gebouw redelijk goed bepaald worden, maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van het gebouw.
GPS werkt binnen niet is kort door de bocht.
Indien gps signaal binnen wel doorkomt word hier ook de hoogte in meegegeven.
Zo kan er dus worden berekend op welke verdieping je bent.
Kwam er laatst achter dat find my device dus gewoon helemaal niet meer werkte op een kritiek moment

Was mijn telefoon kwijt en moest dus andermans telefoon gebruiken om die van mij te zoeken, bleek dat Google verificatie wou van mijn log-in bij find my device op de onbekende telefoon door middel van een mailtje. Toen ik in wou loggen op gmail om dit mailtje te bevestigen kreeg ik te horen dat ik die login moest verifieren op m'n telefoon. En die was ik kwijt. Totaal nutteloos en zeeeeeer frustrerend.

Gelukkig wel gewoon m'n telefoon teruggevonden door even hard na te denken en als een kip zonder kop rond te rennen.

edit: Nog even belangrijk om hier bij te vermelden: Ik gebruik geen 2FA en heb dat ook nooit gedaan voorzover ik me kan herinneren.

[Reactie gewijzigd door dj__jg op 27 juli 2024 03:00]

Goede tip. Dat ga ik eens checken want ik gebruik dus wel 2fa. Dan moet ik dus een alternatief bij de hand hebben.
Anoniem: 1142233 @Clifdon21 november 2018 12:29
Zet Google Authenticator aan maar ipv google authenticator te gebruiken gebruik je oathtool (linux) op je computer (want Google Authenticator staat ook op je telefoon 8)7 ):
oathtool --totp -b <key>

Er zijn ook genoeg windows varianten en chrome extensions
Om aan de key te komen moet je de qrcode uitlezen die je van google krijgt via bijvoorbeeld https://zxing.org/w/decode.jspx

Zo kan je altijd bij je google account zonder je telefoon maar wel met 2fa :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1142233 op 27 juli 2024 03:00]

Authy is dan iets gebruiksvriendelijker. Die app werkt behalve op Android ook op iOS en Windows / Chrome OS / Linux / Mac OS X
Wel even je telco bellen en vragen om een extra security wachtwoord als mensen bellen (doen alsof ze jou zijn) + device sharing uit zetten. Anders is Authy helemaal niet veilig. ;)
Vind deze blokkade wel logisch eerlijk gezegd. Goede beveiliging.
Maar inloggen op een device waar je zelf al op geregistreerd staat zou gewoon moeten lukken. Moet je die wel voorhanden hebben.
Voor alle services behalve find my device is het logisch. Voor find my device is het dramatisch. Maakt de hele feature praktisch nutteloos. Sure, kan m'n telefoon nu over laten gaan als ie ergens thuis ligt, maar als ik hem in een andere situatie kwijt ben kan ik niet meer op deze feature rekenen, en dan heb je het juist echt nodig. Heb me daar toch eens flink staan facepalmen.
ook al kun je hem terugvinden als hij gejat is gaat de politie niks doen. Er zijn meerdere gevallen bekend waarin de gebruiker zeker weet in welk huis zn gestolen telefoon is.
Politie vindt dit vaak niet genoeg reden om de telefoon terug te halen. Maar ze gebruiken FindMyDevice feature wel vaak om zakkenrollers op te sporen 8)7

[Reactie gewijzigd door Tetraquark op 27 juli 2024 03:00]

Track & Trace... En de NSA zag dat het goed was.
Anoniem: 120539 21 november 2018 14:02
Google kan bij Find my Device nu ook binnen bepaalde gebouwen zoeken
En niet alleen bij 'Find my Device' dus. Google weet nu (of wist allang) veel nauwkeuriger waar je bent dan dat je tot nu toe dacht.
Ook als je je device gewoon bij je hebt dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.