Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony dient patentaanvraag in voor PlayStation-controller met touchscreen

De Amerikaanse afdeling van Sony heeft bij het United States Patent Office een geŁpdatet patent ingediend voor waarschijnlijk een nieuwe PlayStation-controller. De beschrijving lijkt uit te gaan van het ontwerp van de huidige Dualshock 4-controller, met een touchscreen als toevoeging.

In de patentaanvraag wordt in feite de huidige Dualshock 4-controller beschreven, met als belangrijkste toevoeging een ingebouwd touchscreen. Deze komt in de bovenste helft in het midden van de controller. Als een gebruiker de controller op normale wijze met twee handen vasthoudt, kan hij met beide duimen het aanraakgevoelige scherm bedienen. Waarschijnlijk komt het scherm op de plaats van de huidige touchpad. Sony meldt dat het touchscreen wellicht ook als interface kan dienen voor bepaalde applicaties.

Verder staat in het document dat er wellicht een of meer microfoons in de controller worden geÔntegreerd. Deze microfoons dienen waarschijnlijk om het stemgeluid van de gebruiker op te nemen. In de patentaanvraag stelt Sony dat dit beter werkt dan bijvoorbeeld het gebruik van externe microfoons. Het bedrijf zegt dat dit kan bijdragen om lawaai of bijvoorbeeld eventuele stemmen van andere gamers in de nabijheid weg te filteren.

Het is onduidelijk of de keuze voor het integreren van een aanraakgevoelig scherm daadwerkelijk van de grond komt en zo ja, of het gaat om een update van de huidige controller of dat het een blauwdruk betreft voor de eventuele controller van de PlayStation 5.

De huidige Dualshock 4-controller heeft al een touchpad die wat de functionaliteit betreft ongeveer vergelijkbaar is met de touchpad van laptops. Bij de PlayStation 4 kan de knop bijvoorbeeld worden gebruikt om een game te pauzeren.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-11-2018 • 10:35

95 Linkedin Google+

Reacties (95)

Wijzig sortering
Misschien een hele vreemde kanttekening, maar is het juist niet de bedoeling dat de focus ligt op het scherm waar je een spel op aan het spelen bent? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik tijdens een spel op mijn controller wil gaan kijken..
Correct. Ik sta niet te springen om een scherm in mijn controller. Ik vond het bij de WiiU geen succes (waar bijna de hele console om te tablet controller draaide). Mijn aandacht ligt op het TV scherm en het moment dat ik mijn aandacht moet verplaatsen naar een scherm op een controller ben ik uit het spel.

Leuk concept maar in de praktijk voegt het voor mij niks toe.
Bij de Wii U had je nog als voordeel dat je het scherm kon gebruiken om te spelen, wat heel gunstig was.

Echter, zoals bij Splatoon (1) de kaart op je controller hebben en de game op je TV... dat was gewoon onhandig
Bij de Wii U had je nog als voordeel dat je het scherm kon gebruiken om te spelen, wat heel gunstig was.

Echter, zoals bij Splatoon (1) de kaart op je controller hebben en de game op je TV... dat was gewoon onhandig
Echt? Als ik nu Splatoon turfwar speel, denk ik alleen maar dat het super handig zou zijn wanneer ik de kaart continu zie. Waarom? Omdat je dan snel door hebt waar je wordt aangevallen.
Dat zou super handig zijn, maar in praktijk heb je de controller gewoon op je schoot liggen dus moet je je gezichtsveld een flink stuk verplaatsen van je TV naar je controller. Ook had je de controller nodig om aan te geven waar je wilde spawnen. Hierbij moet je dus je controller (die je niet comfortabel met 1 hand vasthoud) loslaten en dan op het scherm drukken, dus in praktijk gebruikte ik het nooit.

Ik vind de Splatoon 2 manier VEEL beter. Knopje indrukken en *poef* daar is de kaart. Knopje los, weg kaart. Het is zoveel sneller. Magoed, Splatoon 2 kost nu geld (nintendo online) en ik weiger ervoor te betalen, dus geen splatoon 2 meer voor mij.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 13 november 2018 12:52]

Gewoon een family account aanmaken dan is het iets van §5,- p.p. Per jaar.
5 euro... per persoon? Ik zie §34,99 per jaar voor 8 personen staan. Leuk rekensommetje, die 5 euro per persoon, maar in realiteit is dat dus §34,99 voor 2 personen. Begrijp ik nu goed dat als er dus 2 spelers in huis zijn (ik en mijn vrouw) dat we beide een betaald account moeten hebben, of een family-account nemen?
5 euro... per persoon? Ik zie §34,99 per jaar voor 8 personen staan. Leuk rekensommetje, die 5 euro per persoon, maar in realiteit is dat dus §34,99 voor 2 personen. Begrijp ik nu goed dat als er dus 2 spelers in huis zijn (ik en mijn vrouw) dat we beide een betaald account moeten hebben, of een family-account nemen?
Je kunt het delen met vrienden (niet verder vertellen ;) ). Je kunt tot 8 accounts koppelen en dus online. Heeft je vrouw een eigen account dan moet je inderdaad een 2e account afsluiten of een family account.

Ik doe dus family met 3 anderen vrienden van me. Evenals Spotify en Netflix. Gaat dit problemen opleveren? Wie zal het zeggen, maar de bedrijven scoren geen punten met het controleren hierop. Dit heeft Spotify laatst nog ondervonden. nieuws: Spotify controleert locatie gebruikers Premium for Family-abonnement ...
Het was in Deus Ex wel aardig geimplemented vond ik.
De hacking mini game, maar ook dat als je bij een scherm stond, je vevolgens las van de tablet.

Ook bij black flag wel wat aardige extra's.
En dat is/was het ook vooral. Een fun extra.
De touchscreen zelf was gewoon niet zo goed en de controller voelde cheap.

Vooral voor menu navigatie, kaarten en andere RPG'eske dingen lijkt het me uitermate geschikt.

Ik stel me even God of War voor met een goede interactieve map interface. Makkelijk met touch navigeren, in- en uitzoomen. Misschien de mogelijkheid aantekeningen te maken?

Omdat de WiiU nooit lekker is geadopteerd hebben we ook nooit de daadwerkelijk potentie gezien.
Los van het feit dat zo'n touchscreen eerder een gimmick dan noodzakelijke toevoeging zal zijn, zie ik eigenlijk een groter bezwaar. Namelijk het potentiŽle prijskaartje dat Sony aan zo'n controller gaat hangen. Ik zie ze alweer rustig een paar tientjes duurder worden. Om het maar niet te hebben over een kleine hartverzakking als je de controller per ongeluk uit je jatten laat vallen.

[Reactie gewijzigd door Beun de Haas BV op 13 november 2018 13:59]

Als dat scherm een toetsenbord kan weergeven is het ineens wel handig. Ik vind een username typen al een vreselijk karwei zonder touch screen, dus voor dat soort kleine dingen is het zeker een quality of life improvement.
Wat een random redenatie. Gaat natuurlijk nergens over...
ik vind het heel erg raar want je kan maar op een scherm tegelijkertijd kijken...
Misschien zoiets als de touchbar van de macbook pro, dat je bijvoorbeeld kunt swipen om van wapen te wisselen in Red Dead Redemption?

Of zoiets als de razer laptops met schermpjes in het toetsenbord?

[Reactie gewijzigd door Rexus op 13 november 2018 14:38]

Misschien zoiets als de touchbar van de macbook pro, dat je bijvoorbeeld kunt swipen om van wapen te wisellen in Red Dead Redemption?
Even los van Red Dead.

Volgens mij zou dit nu al moeten kunnen.

Het swipen word iig gebruikt in Shadow Warrior.
Niet perse voor wisselen van wapen als ik het me goed herinner.
Dit is al mogelijk aangezien er op de huidige controllers al een touchpad zit.
Bijvoorbeeld bij GTA V kan je hier mee wapens wisselen, maar ook een ander radio station kiezen.
Edit: Far Cry bijvoorbeeld ook.

Ziet er naar uit dat ze nu echt een scherm willen integreren die ook touchscreen heeft, ipv alleen een signaal doorgeeft vanuit de touchpad.

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 13 november 2018 11:30]

Klopt! De touchbar is aanraakgevoelig en kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden om tekst in te voeren. Als hier echter een scherm in zou kunnen zitten dan zou je ook wat visuele feedback kunnen krijgen mbt hoe ver je moet swipen of met uitleg wat een bepaalde kant op swipen betekend voor input gaat geven. Het zou dus kunnen helpen het wat intuitiver te maken.

Als het er al in komt word het waarschijnlijk een gimmick die enkel in een aantal first party titels gaat worden gebruikt (beetje zoals de tilt functionaliteit en de sterke integratie van deze in bijvoorbeeld Infamous).

[Reactie gewijzigd door Rexus op 13 november 2018 11:30]

Ik zie eerder een heel ander doel voor zo'n scherm. Bijvoorbeeld basis details betreft de game die je speelt. Huidige wapen, hoeveel levens, mini map. Maar bijvoorbeeld wat ook handig zou zijn is de huidige song die afgespeeld word via Spotify en doormiddel van het scherm deze kan pauzeren of skippen.
Op het moment moet je een heel menu openen tijdens het gamen om dit te doen.

Het zou gigantisch chill zijn als ontwikkelaars goed gebruik zullen maken van deze mogelijke feature en voornamelijk in de zin dat wij als gebruikers dit aankunnen passen hoe wij dat willen.
Dat je zelf kan aangeven wat je wilt zien, wat je functies er op zijn.

Bijvoorbeeld dat je GTA 5 Telefoon via het scherm te zien valt en daar in door je contacten kan scrollen bijvoorbeeld en de opdracht kan geven om te bellen. Bij FIFA dat er details komen te staan over de speler die je op dat moment bestuurd, conditie bijvoorbeeld). Bij een schietspel welk wapen je vast heb of de aantal kogels die je nog hebt.
ligt totaal aan de implementatie lijkt mij. Als het een ondersteunende functie heeft (waardoor je bijvoorbeeld niet op je 'main screen' / TV in allerlei (sub)-menu's hoeft te duiken (en dus echt de gameplay onderbreekt) dan zie ik best wat toegevoegde waarde.
Juist, en ook voor maps/mini maps etc. ideaal lijkt mij inderdaad.
Of, mocht je bv Spotify gebruiken tijdens het gamen, even daarin wat doen, zonder daar een ander menu voor in te moeten.
Mogelijkheden te over. Goede ontwikkelingen.
Minimaps heb je toch juist liever zo dicht mogelijk bij het punt waar je al naar aan het kijken bent want anders ben je op sommige momenten elke paar seconden van je tv screen naar je controller aan het kijken. Lijkt me niets. Wat is er mis met een mini map in beeld?

Waar ik het me wel voor kan voorstellen is dat op bepaalde momenten het touchpad een andere functie heeft en dat dit aangeduid kan worden met een andere kleur knop of andere tekst. Dat zou dan niet in actievolle games kunnen want dat zit je echt me je focus op het main screen.

Het praktisch nut ontgaat mij dus nog even maar ik sta er zeker voor open om het mee te gaan maken, al schat ik de kans klein.
Ja idd. Ik kijk eigenlijk nooit op mijn controller tijdens het gamen.
Nouja, als je op je scherm op de controller je health status, en overige info kan zetten kan je dat op je tv uitzetten natuurlijk. Nou lijkt me dat nog steeds niet handig. Je wilt natuurlijk niet van scherm hoeven wisselen hiervoor. Maar het is wel fijn om bijvoorbeeld bij RDR2 helemaal niks in het scherm te hebben behalve het fantastische uitzicht. De kaart op dat 2e scherm is natuurlijk wel weer handig. Hoef je de game niet meer te pauzeren.
Aha, dus een speciale anti burn in mode voor gamen op oled tv's?
Ik moet je zeggen dat ik daar nog niet eens aan had gedacht. Maar dat is inderdaad een goed punt.
Om een voorbeeld te geven;
Denk aan quiz games waarbij je nu met je smartphone antwoorden geeft of mini games uitvoert.
Hiervoor word je dus niet afhankelijk van een smartphone maar kan je ook een controller gebruiken.
Zaken die op zo'n touchscreen van een controller kunt tonen zijn zaken die niet constant in de game/app nodig hebt. Denk aan bijvoorbeeld een map of een toggle option voor bepaald wapen of stance van je character.
ik word echt helemaal gek van die 'pie-charts' waar je dan een wapen uit moet kiezen met je joystick.. (Spiderman, Horizon Zero Dawn) als ze daar een goede touchscreen implementatie voor kunnen maken dan zou dat in mijn ogen echt een verbetering zijn t.o.v. deze waardeloze UX.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 13 november 2018 11:01]

Het lijkt erop dat dit 'scherm' tussen je duimen aan de voorkant van de controller zit, en helemaal niet bedoeld is voor visuele feedback. Het patent gaat juist in op het zo intuitief mogelijk maken van het gebruik van die input, zonder er naar te hoeven kijken. Het scherm kan gebruikt worden om bv knoppen te tonen. Zo kan je bv denken aan een 'granaat' icoon aan de linkerkant, en een 'vliegtuig' aan de rechterkant, voor het gooen van een granaat danwel het oproepen van een airstrike. Als je dat eenmaal weet, hoef je er nooit meer op te kijken.
Dit kan wel degelijk iets toevoegen. Ik denk hierbij aan couch multiplayer games, waarbij je beslissingen moet nemen die je tegenstander niet mag weten.

Ik speelde een paar jaar terug een NFL game, waarbij je 2 tegen 2 speelde (ik denk NFL Street). Daarbij was het van belang dat je een strategie kon selecteren, die je medespeler ook moest weten, maar je tegenstanders niet. Daar hadden ze het opgelost doordat je in het geheim op een button kon drukken om een keuze te maken, zonder dat de keuze op het scherm zichtbaar was. Je medespeler voelde de controller trillen als hij op dezelfde optie ging staan die jij geselecteerd had.

Vond ik wel een leuk bedachte oplossing. Zullen vast wel meer van dat soort toepassingen bedacht kunnen worden. Je wilt niet dat je tegenstander weet dat jij reinforcements oproept, bijvoorbeeld.

Nadeel is dan mogelijk weer dat het gros van de developers hier geen gebruik van gaan maken in multi-platform-games, omdat concurrerende consoles zo'n feature niet hebben.
De controller is ook niet voor de PS4, het lijkt me heel erg sterk dat Sony ergens bijna aan het eind van de levenscyclus een zeer ingrijpende verandering zoals een touchscreen in een controller gaat doorvoeren. Dit patent is gewoon voor de PS5, zodat alle gamemakers meteen kunnen kiezen hoe ze dit (en of) gaan implementeren in de games.
Het lijkt mij bij horror games, en coop (mini) games nogsteeds heel mooi te implementeren.

Bij ZombiU op de WiiU was het rommelen in je rugzak juist bedoeld als een fragiel spannend moment wat je goed moest timen omdat je nogsteeds door zombies gepakt kon worden.

De coop mini game in ZombiU vond ik helemaal tof omdat ťťn speler op de controller met scherm een overzicht van de map had en met tactisch geplaatste zombies moest proberen de speler (met pro controller op tv) in te sluiten.

Tevens had het mij een super ervaring geleken om alien isolation te spelen op de WiiU waarbij de tracker op je controller was, en niet in beeld.
Het kijken naar je controller gecombineerd met het zenuwslopende piepje wanneer de alien dichtbij is zou de ervaring van dit imo fantastische spel nog beter maken.

Zo kan ik mij wel meer spellen indenken waarbij een apart scherm voor inventory/attributen een leuke extra kan zijn. Als de controller daarnaast ook "normaal" te gebruiken is, en niet onhandig aanvoelt is het helemaal mooi.
dubbelpost

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 13 november 2018 13:43]

Het is meer het idee dat PlayStation dan op veel manieren gespeeld kan worden waardoor het aanbod in hun store groter word.
Dat ben ik helemaal met je eens, al moet ik wel zeggen dat ik steeds groter fan ben gaan worden van geen/minimalistische hud. Helaas werkt het bij veel spellen net niet helemaal, maar ik vond het in GOW best fijn om zonder hud te spelen, en dan als ik informatie nodig de touchpad even aan te raken. Ik kan me voorstellen dat bij strategy games, kleine indie games, maar ook voor HUD-achtige dingen en activeren items etc dit best wel eens een goede toevoeging zou kunnen zijn.

Weg kunnen nemen van HUD-elementen en niet door menu's hoeven scrollen om items te activeren = betere immersie
Logische toevoeging, kun je een hoop leuke dingen op laten zien / mee bedienen. Vraag mij wel af of het patent wel toegezegd kan worden? De eerste versie van de steam controller had namelijk ook een touchscreen: nieuws: Valve toont nieuwe versie Steam Controller
Hoe zo is dat een logische toevoeging? Die hele touchpad is al compleet overbodig, en die wil je vervangen door een scherm wat de controller nog sneller leeg trekt?

Dat je aangeeft dat de eerste versie van de Steam controller een touchscreen had en de uiteindelijke versie niet geeft in mijn ogen aan dat Valve ingezien heeft dat het alleen maar kosten toevoegt.

Het zijn allemaal gimmicks en als de concurrent het niet heeft gaan third party developers er ook niet veel tijd aan spenderen. Het zelfde zie je met RGB toetsenborden. Allemaal hun eigen implementatie waardoor devs er geen tijd en energie in steken tenzij dat betaald word door de fabrikant. Net zo als de trackpad en verlichting op de huidige DS4.

Zeker gezien de Xbox 360 en Xbox One controller goed zijn voor bijna 3/4 van de Steam gebruikers.
De Steam Controller is de PlayStation controller zijn totaal niet vergelijkbaar. De touchpads om eerstgenoemde daargelaten, ligt de gehele controller op een andere manier in de hand dan zowel XB1 als PlayStation controller ontwerpen. De Steam Controller had problemen kunnen hebben met de bereikbaarheid, of het touchscreen bleek vanwege de touchpads overbodig. Dit kan voor de PlayStation dus anders zijn. Bovendien was dat 4 jaar geleden, waarin technologieŽn nog totaal anders waren.
Ik vind het touchpad al niet echt lekker te bereiken. Je moet over de joysticks heen om er bij te kunnen. Het design is dusdanig dat je een boog hebt van de sticks naar de buttons. De touchpad ligt daar buiten wat het onhandig maakt en ik vind games die het als extra button (nog de meest nuttige toepassing) ook niet heel fijn spelen.

Los daar van, zoals ik al zei is de accu van de dualshock al niet om over naar huis te schrijven, en ik denk dat een scherm het alleen maar erger maakt. En als het een OLED scherm is moet je ook nog eens oppassen met burn in gezien ik verwacht dat het uiteindelijk wel zal eindigen als extra HUD met scores in multiplayer shooters. En als ze dat gaan oplossen met animaties zit je controller je continue af te leiden. Het hele idee is dat je naar de TV kijkt.

Nintendo heeft het met de WiiU geprobeert en het meest nuttige waar het scherm voor te gebruiken was heeft geleid tot een nieuwe console die daar in gespecialiseerd is: geen TV scherm gebruiken als je het scherm op de controller gebruikt.
Een controller waar een mobieltje ingeschoven kan worden? Ik heb zoiets al ergens eerder gezien (drone besturing?)
de DS is geen controller maar een compleet systeem.
de tablet van de WiiU is een beter voorbeeld.
"Deze komt in de bovenste helft in het midden van de controller. Als een gebruiker de controller op normale wijze met twee handen vasthoudt, kan hij met beide duimen het aanraakgevoelige scherm bedienen. Waarschijnlijk komt het scherm op de plaats van de huidige touchpad."

Hier gaan een paar dingen door elkaar.
1. Het patent heeft meerdere aanpassingen aan de DS4. Het touchpad wordt er verlengd naar boven rond over de voorkant (fig 11b in het patent). Dat deel kan je natuurlijk helemaal niet aanraken met je duimen als je de controller vast houdt.
2. Daaronder voorzien ze een nieuw vlak, dat communiceert met de camera, mogelijk als verbetering van het verlichte driehoekje (hoewel die ook nog aanwezig is in diverse tekeningen), zie vlak 52 en 54 in tekening 10a/B, 4A/B. Ook deze is nooit te bedienen met je duimen (want zit aan de voorkant)
3. Aan de achterkant zit ook een vernieuwing, nummer 26 in figuur 1 en 9. Dit is de vernieuwing die WEL met de duimen te bedienen is.

Overigens zullen niet al deze aanpassingen tegelijk doorgevoerd worden, het zijn verschillende modellen. Zo heeft figuur 11B wel de verlengde touchpad, maar nog de huidige verlichte driehoek, waar deze bij fig 6-10 schittert door afwezigheid.


"Het bedrijf zegt dat dit kan bijdragen om lawaai of bijvoorbeeld eventuele stemmen van andere gamers in de nabijheid weg te filteren."

Hoera, eindelijk een einde aan jankende kinderen en klagende huisvrouwen in de voicechat!

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 13 november 2018 11:29]

3. Aan de achterkant zit ook een vernieuwing, nummer 26 in figuur 1 en 9. Dit is de vernieuwing die WEL met de duimen te bedienen is.
En dit is volgens mij het beschreven touchscreen uit dit artikel. Hierover wordt namelijk in het patent document het volgende gezegd:
"In one embodiment, the touch panel 26 can be coupled with a display screen to provide a touchscreen interface as part of the controler. The touchscreen can be controlled by an interactive application (lees: game) to display various images in accordance with the interactive application. For example, the touchscreen might display an image which delineates regions of the touchcreen that correspond to various functionalities for the interactive application"
Het lijkt dan ook niet te gaan om een touchscreen die op de plek komt van het huidige touchpad, maar op een nieuwe plek onder de joysticks.

[Reactie gewijzigd door CrassayHoof op 13 november 2018 11:43]

"Hoera, eindelijk een einde aan jankende kinderen en klagende huisvrouwen in de voicechat!"

Haha, dit dus! Of het in de praktijk ook echt zo gaat werken is nog de vraag maar ik denk dat dit ook veel verschilt met wat voor headset / mic iemand speelt.
Het idee is juist dat de controller door meerdere microfoons heel goed onderscheid kan maken tussen spraak door de gamer, en al het rand-geluid Die headset/mic maakt dus juist helemaal niets uit, de controller is de mic.
Ik zelf (en ik denk genoeg andere gamers) heb een headset met microfoon en gebruik niet de microfoon die in de controller zit of zal komen...
Goed idee, al had Sega zoiets destijds met hun VMU's ook al; op deze VMU's zag (nou ja, zie :) ) je in sommige spellen ook extra functies. In RE: Code Veronica bijv. je hartslag (en dus je health), in Virtua Tennis het veld etc. Maar dat was uiteraard geen touchscreen.

Genoeg toepassingen die te verzinnen zijn met hedendaagse spellen en technieken in ieder geval. Zal ze alleen wel prijziger maken ben ik bang.

[Reactie gewijzigd door Exorcist op 13 november 2018 10:41]

Of we het daadwerkelijk gaan zien als PS5 controller is inderdaad maar de vraag (een patentaanvraag is geen directe aanleiding voor een fysiek product), maar het lijkt me wel een logische doorontwikkeling van de touchpad, en heeft ook nog eens het voordeel dat het (hypothetisch) backwards compatible is met de DS4.
Ben benieuwd wat voor effect dit gaat hebben op de accuduur van de controller, heb nu al soms dat ik denk 'moet ik hem nu alweer opladen?'
Met een scherm erin met touch en backlight zal dit niet voor betere accu prestaties gaan zorgen.

Echter ben ik wel benieuwd hoe ze dit gaan implementeren in games, het touchpad is momenteel bijna niet benut en bij de Wii U had je ook een extra scherm in je handen waar naar mijn weten ook niet echt veel door developers gebruik van gemaakt.

Al met al heb ik het idee dat dit meer een verkooptrucje gaat worden dan een daadwerkelijke vooruitgang op het gebied van de controller en de toepassing in games.
Die meuk heeft nu al effect op de accuduur van de DS4 in vergelijking met de DS3. Dit soort zaken worden vooral geforceerd gebruikt in games maar voegen in werkelijkheid nauwelijks iets toe. Zelfde als met die lichtbalk voorin de DS4. Had liever gezien dat ze er een brotere accu in gezet hadden.
Hoe is dit patentwaardig?

Wat is er zo inventief aan dat iemand skilled in the art dit niet had kunnen bedenken.

Touchscreens zijn er derien in een dozijn, moet alleen een beetje plaatsmaken in de controler. De plek waar het huidige touch gevoelige gedeelte zzit ligt daarbij dik voor de hand.

Dat hele patent gebeuren loopt zo volledig uit de hand.
Het is dan ook een patent aanvraag. Dat moet eerst nog helemaal door de molen, voordat het eventueel toegewezen wordt.
Maar tech bedrijven proberen tegenwoordig alles te octrooieren wat ze kunnen bedenken. "je weet maar nooit"
Vervolgens pikt een journalist ergens iets op, en iedereen duikt er bovenop als een stelletje dolle aasgieren.

En iedereen maar denken dat het ook nog de bedoeling is dat het gemaakt gaat worden. Een patentaanvraag zegt helemaal niets over enige intentie om de uitvinding ook in productie te nemen.

Als je wilt kan je wel 3 artikelen per week produceren over game gerelateerde octrooien.
Feit blijft dat ze er dus denken kans te maken dat een flut aanvraag zoals dit gehonoreerd wordt. Anders geef je er geen geld aan uit.
@BrbZrk innovatie? De WII U had een touch screen in de controller, je kon kiezen tussen wapens/items wisselen en de gehele map van een game bekijken bijvoorbeeld. Tijdens gamen kan het best een goede toevoeging zijn.

[Reactie gewijzigd door rudyman85 op 13 november 2018 11:38]

Ik wil dit vergelijken met de LCD schermpjes op gaming toetsenborden zoals de Logitech G510 (pricewatch: Logitech G510 Gaming Keyboard).

Na het uitpakken en installeren van dit toetsenbord dacht ik; "Hoe gaaf, ik kan health en ammo zien op mijn toetsenbord!" Echter, die health en ammo informatie zie ik ook op al het scherm ingame. Dus voegt deze informatie op het toetsenbord niks toe. Het is langzamer om in je op te nemen dan de focus op het scherm houden waar ook alle andere actie gebeurd. Hierdoor kijk ik nooit naar het LCD op mijn toetsenbord.

De enige manier waarop het iets kan toevoegen is als een game (of software) het gebruik van een tweede scherm in je controller ondersteund en de gameplay hierop aangepast is.
Wel jammer dat je de touchpad haast niet gebruikt in de huidige DS4. Met een touchscreen wordt het een soort handheld, maar het lijkt me helemaal niet handig om naar je controller te moeten kijken, tenzij hij standalone games afspeelt.
Als je de ds4 aansluit op een pc met ds4windows erbij wordt het touchpad als muis gezien. Kan soms erg handig zijn als je net even niet je muis bij de hand hebt, of geen zin hebt om op te staan.
Hangt denk ik ook aan de maat van je PC scherm af. Gewoon een HD zou best kunnen, maar vraag me af hoe handig het is bij ultra wide schermen (of gamers met 3 HD schermen) waardoor de muis over heelveel pixels in de breedte beweegt.
Je kan de sensitivity aanpassen naar wens. Wat je ook kan doen is linker en rechter muisklikken met de triggers, waarbij je de R3 gebruikt om je muis te bewegen.
Natuurlijk is het geenzins een muisvervanger, maar voor het eenvoudigere is het prima te behappen.
Het was toch onhandig en meer een gimmick.
Ik heb me altijd al afgevraagd wat je ermee moet.
Het lijkt me zeer lastig te gebruiken dor de plek waar het zit.
Ik zie zelf meer een een soort slide bar voor bepaalde settings zoals vliegtuig snelheid naast een thump stick. Maar dit lijkt mij vrij onpraktisch qua afstand.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True