Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Camera van Chinese fabrikant Yongnuo krijgt 4/3"-sensor en draait op Android

De camera waar de Chinese fabrikant Yongnuo aan werkt, krijgt een zestienmegapixelsensor van het 4/3"-formaat, kan overweg met Canon EF-objectieven en draait op Android 7.1. Het toestel draait op een octacoreprocessor van Qualcomm.

Yongnuo geeft op zijn Facebookpagina details van de camera, die aangeduid wordt als de YN450. Het toestel heeft een 5"-touchscreen met een 1080p-resolutie. Naast dat scherm zit een 'frontcamera' met een achtmegapixelresolutie. Welke Qualcomm-soc Yongnuo gaat gebruiken, is nog niet bekend. De chip wordt gecombineerd met 3GB ram en 32GB flashopslag. Verder heeft het toestel ingebouwde gps, een 3,5mm-jack en een 4000mAh-accu. De beeldsensor is afkomstig van Panasonic.

De camera kan foto's maken in rawformaat en filmpjes schieten in 4k-resolutie met maximaal 30fps. Yongnuo zegt dat het toestel geschikt is voor Canon EF-objectieven; de fabrikant maakt ook zelf objectieven met die vatting. De keuze voor de EF-vatting, die ontworpen is voor camera's met een spiegel, is opvallend. De YN450 is een spiegelloze camera, waarbij objectieven dichter op de sensor geplaatst kunnen worden. Als Yongnuo een Canon EF-vatting op de camera plaatst, zal die een paar centimeter uitsteken aan de voorkant van de camera.

Vorige week bracht Yongnuo naar buiten dat het aan een eigen camera werkt. De fabrikant is sinds een aantal jaar bekend van zijn goedkopere alternatieven voor de 50mm f/1.8-objectieven van Canon en Nikon. Daarna kwam de Chinese objectievenfabrikant met meer objectieven, die wat uiterlijk betreft veel op de officiële varianten van de Japanse camerafabrikanten lijken.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-11-2018 • 09:47

96 Linkedin Google+

Reacties (96)

Wijzig sortering
Een wakeup call voor camerafabrikanten met hun hopeloos ouderwetse bediening. Eigenlijk moet je gewoon je smartphone aan je camera kunnen klikken en daarmee vervolgens alles kunnen bedienen.
Zegt waarschijnlijk iemand die nog nooit met een beetje zware lens gewerkt heeft. Hang een 2 kg lens eens aan een smartphone, nee zelfs met een 700 gram lens en deze smartphone heb je totaal geen balans.

Een dslr camera heeft niet voor niets een grotere body. Het gaat om stabiliteit als je een camera los in de hand hebt.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 5 november 2018 10:54]

Ik hang wel eens een Nikon 300mm f/4 lens aan een Olympus E-PL1... Ziet er niet uit, maar werkt wel. Je houdt dan gewoon de lens vast ipv andersom.

EDIT:
Alle gekheid op een stokje... Het gaat natuurlijk niet om het vervangen van pro/prosumer DSLR of systeemcamera's.

Een interessante optie voor amateurs om de telefoon uit te breiden met lenzen is wat mij betreft zeer welkom...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 5 november 2018 12:17]

Met een Pf misschien wat leuker :)
Dit is geen telefoon hè ;)
Het was in reactie op @Tweddy hierboven, wat ging over je smartphone aan je camera klikken.
Dat kan toch technisch gezien gewoon? Er zal nog steeds een body nodig zijn met sluiter, diafragma, etc, dus het is niet alsof die objectieven van >2kg aan een smartphone gehangen worden.

Voor de amateur misschien leuk, maar zodra je serieus met fotografie aan de slag gaat, wil je settings aanpassen zonder je oog voor de zoeker weg te halen. Een optische zoeker kan met deze camera niet, wat in principe geen heel groot probleem is met zo'n groot scherm. Ik vind het concept leuk, vooral voor systeemcamera's, laat maar komen :)

Bovendien: een zwaar objectief houd je met 1 hand ondersteund vast terwijl je andere de camerabody vasthoudt. Je laat echt geen 2kg+ aan je body hangen :X
Dat kan toch technisch gezien gewoon? Er zal nog steeds een body nodig zijn met sluiter, diafragma, etc, dus het is niet alsof die objectieven van >2kg aan een smartphone gehangen worden.
Wie heeft het over 2kg objectieven?

Een wat dikkere smartphone, of een model zoals hier gepresenteerd met Android en alle makkelijke verbindingen vandien, kan prima een paar kleine primes dragen. Of een pancake zoom zoals die bijvoorbeeld voor de Lumix GM1 werd geïntroduceerd.

Dan heb je voor je city of backpack trip een prima set die mooie foto's maakt. En die foto's kun je direct op het apparaat verwerken en delen.

Ik had een paar jaar geleden een Sony RX100mkIII mee op een rondreis door Japan. Prima foto's, maar wat een gedoe om te delen als je licht reist. Moest ik toch steeds via de een laptop doen, mede omdat de app niet heel goed werkte.
Voor de amateur misschien leuk, maar zodra je serieus met fotografie aan de slag gaat, wil je settings aanpassen zonder je oog voor de zoeker weg te halen. Een optische zoeker kan met deze camera niet, wat in principe geen heel groot probleem is met zo'n groot scherm. Ik vind het concept leuk, vooral voor systeemcamera's, laat maar komen :)

Bovendien: een zwaar objectief houd je met 1 hand ondersteund vast terwijl je andere de camerabody vasthoudt. Je laat echt geen 2kg+ aan je body hangen :X
Voor ieder gebruik en voor iedere fotograaf is een andere camera ideaal. Ik denk ook inderdaad aan een alternatief voor een compact- of systeemcamera.

Zwaar objectief: zie mijn eerste opmerking. Precies zo doe ik het. Maar dan nog is de combo van Nikon 300mm f/4 met E-PL1 meer een geintje dan een serieuze optie voor fanatieke amateurs. Maar het werkt wel...
[...]

Wie heeft het over 2kg objectieven?
bbob1970 in 'nieuws: Camera van Chinese fabrikant Yongnuo krijgt 4/3"-sensor ...
Hang een 2 kg lens eens aan een smartphone, nee zelfs met een 700 gram lens en deze smartphone heb je totaal geen balans.
Maar dat terzijde :P
Een wat dikkere smartphone, of een model zoals hier gepresenteerd met Android en alle makkelijke verbindingen vandien, kan prima een paar kleine primes dragen. Of een pancake zoom zoals die bijvoorbeeld voor de Lumix GM1 werd geïntroduceerd.

Dan heb je voor je city of backpack trip een prima set die mooie foto's maakt. En die foto's kun je direct op het apparaat verwerken en delen.
Ja, zo zie ik het ook. Ik wilde slechts aangeven dat niemand met een 2kg objectief daadwerkelijk dat objectief aan de body laat hangen, als de lensvatting je een klein beetje heilig is. Ja, die is bij een beetje DSLR en objectief van staal, maar het is niet comfortabel en levert zeker geen trillingsvrije plaatjes. Mijn punt: zo'n zwaar objectief ondersteun je met één hand en kan prima aan een camera ter grootte van die in dit nieuwsbericht. Echt zware objectieven hebben zelfs een mount om ze op een monopod of statief te zetten, dan hangt de camerabody er gewoon achteraan. Het _kan_ dus prima. Of het praktisch is, is wat anders.
Maar dan nog is de combo van Nikon 300mm f/4 met E-PL1 meer een geintje dan een serieuze optie voor fanatieke amateurs. Maar het werkt wel...
Dan zijn we het toch eens? :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 5 november 2018 22:12]

De balans komt niet uit de body, maar uit het feit dat je één hand onder de lens houdt, zeker als die wat zwaarder is. Dat zie ik me hier ook nog wel mee doen, alleen mis ik de grip een beetje.
Klopt heb hier canon 70-200 lens die moet je wel ondersteunen maar 24-70 tamron ook met wat gewicht hoef ik niet te ondersteunen

De grip op dslr help zeker bij het vasthouden, je hebt meer oppervlak om je hand te krullen. Een smartphone hou je eerder met je vingertoppen vast, niet je hele hand. Maar bij meer gewicht heb je meer hand nodig en zit je met je duim op het scherm hetgeen niet ideaal is.

De grote van de body heeft dus zeker met grip te maken en smartphone of kleiner formaat heeft minder grip. Geen probleem met kleine lens maar met beetje lens werkt het niet echt lekker.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 5 november 2018 11:43]

Dus je klikt je telefoon in een grote body waar de lens aan vast zit.
Handgreep op de lens
Balans hersteld.
Het is niet per se nodig de handgreep aan de camera zelf te hebben.

[Reactie gewijzigd door BlackOwl op 5 november 2018 17:57]

Lens met een handgreep ? Lensen zijn normaal rond, werkt niet echt eenvoudig.
Daarnaast 1 hand zul je op de knop voor foto moeten houden.
Wordt wel echt complex zo.

dslr grotere body werkt gewoon goed, ligt mooi in de hand, Duim op de body en niet op touchscreen zoals bij deze camera. m.a.w ergonomisch, deze smartphone camera niet ergonomisch
Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen die liever fysieke knoppen op hun camera wensen. Touch screens zijn leuk, maar als je eenmaal gewend bent aan je camera kun je blind alle instellingen aanpassen die je wilt zonder eerst naar een schermpje te hoeven kijken. Ik fotografeer veel sneller met mijn hopeloos ouderwetse Canon dan met mijn smartphone ;)
Daar komt bij dat telefoon-touchscreens soms niet goed reageren als er een paar waterdruppeltjes op het scherm komen.

@Kevinp eerlijkheidshalve is mijn telefoon binnen een seconde klaar om foto's te schieten, kwestie van 2 keer op de powerbutton duwen (Samsung).

[Reactie gewijzigd door oef! op 5 november 2018 14:37]

Ook als deze helemaal uit staat?
Ha, nee dan duurt het rustig 40 seconden. Maar goed, het ding staat nooit uit .
Maar een camera zet je vaak wel uit. En dan ben je 40 seconden verder. Tenzij de accuduur geweldig is.
sterker nog. Mijn DSLR is binnen 2 seconden klaar voor gebruik en kan bij normaal gebruik makkelijk 1 week mee op een accu.

Dit ding (hoewel er zeker markt voor is) zal dat allemaal niet halen.
Waarom? Dan moet je constant weer op je scherm kijken om instellingen te veranderen tijdens het maken van foto's, wat behoorlijk vertragend werkt. Bovendien ben je dan afhankelijk van een heel os (dan moet je gaan wachten tot het apparaat is opgestart, voordat je foto's kunt maken). Dan kun je het wel behandelen als telefoon (nooit afsluiten), maar hoe vervang je dan je accu? Veel fotografen nemen meerdere accu's mee, zodat ze die snel kunnen wisselen. Bij een smartphone zou dat kunnen, maar dan moet je weer wachten op het opstarten.
Het is ook niet voor niks dat je in je zoeker info als sluitertijd, diafragma, iso, en meer kunt zien. Zo kun je bijvoorbeeld snel meerdere foto's maken met verschillende instellingen. Die ouderwetse bediening is alles behalve hopeloos.
De camera uit dit artikel mist zelfs compleet de zoeker, wat de camera al ongeschikt maakt voor fotografie in het donker.
De camera uit dit artikel mist zelfs compleet de zoeker, wat de camera al ongeschikt maakt voor fotografie in het donker.

Het is dan ook een mirrorless design, dus die zoeker was zowieso een schermpje geweest. Ik weet niet wat het voordeel precies is van een schermpje in je zoeker t.o.v. een groot scherm.

Maar het is een raar ontwerp, dat ben ik met je eens.
Dat is zo, maar met zo'n lcd zoeker kijk je nog steeds met 1 oog langs de camera, die wordt niet verblind.
Als je naar de Sony ccds kijkt dan zien die meer dan het blote oog. Ongeschikt voor nacht hoeft niet perse waar te zijn
Je bedoelt de zoeker van die camera's? Dat is inderdaad niet perse ongeschikt voor nacht, omdat je daar met 1 oog in kijkt. maar als je op het scherm zelf kijkt doe je dat met beide ogen, dat is wat ik bedoel bij de camera uit dit artikel, die heeft geen zoeker. Maargoed, dan zou dat geen camera zijn die je koopt voor nachtfotografie.
Ik bedoel dat er sensors zijn die lichtgevoeliger zijn dan het oog
Ja oke, maar met een lange sluitertijd zie je ook meer dan je zelf kunt zien. Je hoeft ook niet hetzelfde te kunnen zien als de camera, je hoeft alleen maar het grote plaatje te kunnen zien, en dan experimenteer je met je instellingen om een goeie foto te maken.
En die sony ccd's worden niet gebruikt voor fotografie als ik die zo zie, dat zijn filmcamera's.
Voor foto's is het inderdaad gemakkelijker, door alleen de sluitertijd te verlengen. Voor filmen zit je aan een framerate dus moet je minimaal 24/30 frames per seconde genereren. Het kan dus ook voor foto's met die Sony, maar dat is wat minder bijzonder.
Kan je je nog de Samsung NX Galaxy herinneren? Vast niet, ook zo'n vooruitstrevend ding op Android. Flopte gigantisch.
Dat kwam vooral ook door de gigantisch lange opstarttijd van Android. Je kon zonder dat Android opgestart was wel foto's maken maar dat kwam niet ten goede aan de bedieningsvriendelijkheid.

Nikon heeft ooit De Nikon Coolpix S800c compact camera gehad en dat was al net zo'n succes.
Precies datgene wat Sony al een tijdje in het aanbod heeft en waar ik er nog nooit eentje van in het wild heb gezien?
Ik heb zelf de Sony QX10 liggen. Prima cameraatje alleen het vervelende is dat dat ding via wifi contact maakt met je smartphone. Het is weer de bedieningsvriendelijkheid die deze leuke gadgets, want dat zijn het vooral in mijn ogen, die flink achter blijft.
Je krijgt veel negatieve reacties op je post maar ik ben het helemaal met je eens. Ik wil gewoon het gemak van m'n iPhone in mijn Sony A7iii hebben. De mirrorles maakt fantastische foto's. Maar als ik zo'n foto even snel wil versturen naar Whatsapp / Facebook / instagram etc. Dan moet ik de volgende stappen ondernemen:
- In de camera door de menu's navigeren naar de "Send to smartphone function"
- Paar keer doordrukken tot je de foto heb geselecteerd en de A7iii een wifi netwerk gemaakt heb
- Naar de configuratie gaan van de iPhone om dat wifi netwerk te selecteren
- Playmemories app starten op de iPhone, en de foto importeren
- vervolgens kan je de foto bewerken of delen met social media.

Ik wil ook gewoon Android oid op m'n fotocamera. Foto schieten, direct bewerken in Lightroom mobile, en versturen. Alleen de snelheid van door geschoten foto's scrollen wat normaal is op een smartphone, zou al fantastisch zijn. En ik ken nog tig functies bedenken dat echt vele male beter zijn op een smartphone dan op een professioneel fototoestel.

Het is niet voor niets dat de compact camera's steeds meer terrein verliezen ten opzichte van de smartphone... het is nou niet dat de smartphones zoveel betere foto's maken dan een echt fototoestel, nee ze blinken uit in gemak.

[Reactie gewijzigd door satoer op 5 november 2018 11:38]

Maar dan is het gemak vooral door de connectiviteit en de vrijheid die de apps e.d. geven. Niet zozeer door de bediening.

Ik zou geen camera zonder touchscreen meer willen, maar zo'n scherm is echt alleen een aanvulling op de traditionele bediening. De 'hopeloos ouderwetse bediening', zoals het hierboven genoemd wordt, vind ik vele male sneller / intuïtiever dan een touchscreen. Draaiwieltjes zijn veel sneller (en preciezer, door de klik feedback) dan een slider op een touchscreen, en is te gebruiken zonder naar je scherm te hoeven turen (dus terwijl je door de viewfinder kijkt bijvoorbeeld.)

Touchscreen is wel erg prettig voor bijvoorbeeld AF punt selectie, menu navigatie, rustig swipen door gemaakt foto's. Met nadruk op rustig, want met zo'n ouwerwets scrollwieltje gaat het net nog even wat makkelijker / sneller.

Het een sluit het ander niet uit, ik verbaas me altijd over dit soort zwart / wit redenaties.

Tja, als je het hebt over simpele kiekjes maken op standje auto, dan hebben al die knoppen wellicht minder nut, maar voor gebruikers die complete (en snelle) controle nodig hebben over ISO / diafragma / sluitertijd / etc, zijn die knoppen zeker nog wel belangrijk.

Het lijkt er op dat je meer op zoek bent naar meer connectiviteit, wat niet per se met android oid opgelost hoeft te worden. Ik ben het er verder helemaal mee eens dat fabrikanten daar meer aan kunnen doen!
Ze blinken uit in 'aanwezigheid', dat vooral.
Een smartphone heb je altijd mee en past in je zak.
Want met een touchscreen kun je gewoon naar je onderwerp blijven kijken en is alles makkelijk op gevoel te bedienen. Oh wacht..
Ik vind die hopeloos ouderwetse bediening veel fijner werken dan een touchscreen.
knopjes werken in weer en wind, met handschoenen, ... touchscreens ... niet zo hard.
Er zijn ook handschoenen die je kunt gebruiken op touch-screens….
En er zijn ook touchscreens die werken met handschoenen, de oude Nokia's hadden dat (N8 bijvoorbeeld).
Dat zijn schermen die werken op druk en niet op elektrisch signaal.
Onze oude Mio gps werkt ook zo.
Nee, dit was iets anders. Was wel electrisch, maar dan versterkt ofzo. Werkte best goed, maar koste meer batterij dus was uit te schakelen. Helaas niets meer te vinden online daarover, de N8 productpagina is niet meer online (of je krijgt info over de huidige Nokia 8).

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 5 november 2018 14:23]

Voor de thuisgebruiker misschien. Maar voor de enigzins serieuze gebruikers is dit een no-go. Ieder zn ding.
Als je serieus foto’s maakt, wil je een viewfinder. En dan werken voelbare knoppen die je blind kunt bedienen (even sluitertijd o.i.d. aanpassen) echt veel beter.
Je hebt duidelijk nog nooit veel met een camera gewerkt. Los van de ergonomie in combinatie met zwaardere objectieven is het vooral de bediening met een touchscreen erg onhandig. Een touchscreen is fijn om door menu's te gaan, maar ik wil blind en op gevoel iso/diafragma/sluitertijd/belichtingscompensatie/af-systeem aan willen passen.
Idd, dit werkt zoveel fijner lijkt me. Geen manual meer nodig. Jammer van het ontbrekende flitser voetje... ik heb een samsung camera die ook zo gebouwd is, alleen is de android versie nu wel wat heeeeel oud. Ideaal. Editten en retoucheren voor het snelle, gewoon terplekke
Nadeel van editten op zo'n schermpje is dan wel dat het zo klein is, en ik vraag me ook af hoe gekalibreert zo'n scherm is, of dat dat uberhaupt kan, al heeft dat alleen zin als je op maar 1 plek werkt. Ik had eerder een surface pro (eerste generatie), die nam ik dan mee, met een sdkaart lezer, en dan kon ik mn foto's ter plekke met cameraraw in photoshop verder ontwikkelen, werkte echt ideaal met de wacom pen die erbij zat. Geen muis en toetsenbord nodig.
Knoppen voel je zodat je de camera zonder naar het scherm te kijken kan bedienen. Dat is met een touchscreen gebasseerde besturing wel anders.
Dit bericht heb jij waarschijnlijk op een touchscreen getypt in plaats van op een hopeloos ouderwets toetsenbord :P

Het wordt een druk scherm op een camera om dezelfde mate van direct access te krijgen als fysieke knoppen. Neem de Sony A7 met instellingen voor sluitertijd (een eigen draaiwiel), diafragma (een eigen wiel), zoom (draaiwiel op de lens), iso-waarde (een quick-menu-button), belichtings-correctie (eigen draaiwiel), timer (eigen toets), manual focus (eigen toets), instellen focuspunt, instellen focusmethode, opslag-kwaliteit (bij mij een geprogrammeerde voorkeurtoets), witbalans (eigen knop), display-instellingen (eigen knop), voorkeurinstellingen (een eigen wiel), play (eigen toets), volgende/vorige (eigen draaiwiel) en afzonderlijke foto- en videoknoppen. En dan mis je nog de programmeerbare toetsen.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 5 november 2018 11:50]

Wat zou je willen bedienen tijdens het fotograferen?
Bijstellen van het diafragma, aanpassen van de ISO, sluitertijd, tweaken van de belichting, schakelen tussen Autofous en Manual Focus, exportsetting wijzigen, methode van autofocus wijzigen, etc, etc.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar al deze termen zeggen je waarschijnlijk toch niks. Dat geeft natuurlijk niks, niet iederen heeft fotografie als een hobby en velen willen slechts een herinnering vastleggen. Maar voor anderen, waar de betere (DSLR / systeem) camera's op gericht zijn, gebruiken deze features wel, of experimenteren er mee. Daarmee worden foto's meer dan een plaatje schieten, maar meer een kunstwerk waarbij bovenstaande instellingen iets toevoegen aan de sfeer van de foto.
LOL, ben amateur fotograaf dus die termen zeggen mij niks 8)7
Tjah, haal je camera eens van de automaat af en ontdek de wereld van de handmatige instellingen.
Schiet niet op automaat, wel op halfautomaat. Mijn punt met deze camera is het bedienen tijdens het fotograferen. Ik ben van de dedicated knoppen op een body. Een "smart phone" manual control methode werkt voor mij niet snel genoeg.
Ok, dan kan je eerdere opmerking dus verkeerd worden begrepen. Je bedoelt dus eigenlijk te zeggen "wat zou je willen bedienen tijdens het fotograferen met een touch-screen toestel". Ik heb wel eens met dergelijke toestellen proberen te fotograferen, meer dan kiekjes wordt het niet tenzij je echt de tijd hebt. Ook ik ben van de dedicated knopjes (Fuji X-T) - alleen dat gaat snel genoeg want blindelings te vinden. Een touch-screen is blindelings geen doen. Mijn camera staat inderdaad ook vaak op de halfautomaat.
Off-topic, fijne camera de Fuji, heb de XT2 serieus overwogen. Kans is groot dat er nog een keer een Fuji in huis komt. De Sony die ik heb kan geweldige plaatjes schieten maar de bediening is niet zo goed/fijn als die van Fuji.

On-topic, denk dat het lastig is om uberhaupt te zien wat je schiet in vol zonlicht op zo'n scherm.
Een beeldsensor van een smartphone zijn veel kleiner dan die van een DSLR. Ik zit niet te wachten op een dikke smartphone vanwege de beeldsensor.

Waar ik wel op zit te wachten is op een camera als deze. Niet continu mijn "grove" DSLR mee te hoeven nemen, maar wel de lenzen van mijn DSLR kunnen gebruiken. En hopelijk is deze goed betaalbaar.
Waarom? En dat is een serieuze vraag. Ik heb zelf momenteel alleen nog een compact camera, al ben ik wel iets aan het kijken naar een systeem camera danwel DSLR. En als ik dit plaatje bekijk, en overigens ook bij de kleinere systeemcamera's, dan vraag ik me altijd dus weer af: Waarom in hemelsnaam? Waarom zou je een behoorlijk kleine body willen nemen als je vervolgens toch er een 3x grotere lens op zet? Als ze dit body twee keer zo dik hadden gemaakt dan lag hij waarschijnlijk beter in de hand, heb je veel meer ruimte voor fysieke knoppen (wat voor genoeg zaken superieur is aan een touch screen), en het geheel wordt er nauwelijks groter op, gezien het formaat door je lensen wordt gedomineerd.

Gezien jij daar anders over denkt, vraag ik me af of je je redenatie kan verduidelijken.
Nouja, iedere cm bespaard is er eentje bespaard toch?

Hoe dat ding in de hand ligt maakt mijns inziens weinig uit, je houdt hem toch met met je 2e hand bij de lens vast.

En de keus of er meer fysieke knoppen op zitten heeft weinig te maken met de grootte van de camera, dat verschil wordt meer gemaakt door het marktsegment in welke de fabrikant de camera plaatsen wil. Knopjes kosten geen reet maar je kunt een camera met meer fysieke knopjes wel zo een paar honderd euro meer vragen (zie iedere fabrikant die meerdere marktsegmenten bedient).

Neemt niet weg dat ik dit een heel raar model vind, alle potentiële ruimtebesparing door het mirrorless ontwerp en kleine 4/3 sensor wordt niet gebruikt, omdat ze die rare canon mount willen ondersteunen...
omdat ze die rare canon mount willen ondersteunen...
Waarom rare Canon mount? Lijkt mij dat ze meerdere modellen zullen uitbreiden, voor ook andere type mounts. Je koopt diegene die jij nodig hebt.
Omdat het een mount is gemaakt voor spiegelreflexcamera's en dus een veel langere flange distance heeft dan nodig is (zonder spiegel).

Daarnaast is de EF mount gemaakt voor full frame camera's dus je gooit driekwart van je licht weg. Daaraan gerelateerd heeft die sensor dus een cropfactor van 2, dus hoe nuttig gaan die EF lenzen zijn?
Simpel: grotere lenzen, dus meer licht. Dus daarom prefereer ik DSLR boven compact camera's.

Ik heb een Canon 7D, met grip (dubbele accu) en meerdere lenzen. Ik heb niet altijd zijn om mijn grote camera mee te nemen. En ik heb ook geen zin om aparte lenzen te kopen als ik al goede lenzen heb.

Dus ik zou graag een iets kleinere camera erbij willen hebben waarmee ik gebruik kan maken van mijn huidige lenzen. Ja oké, ik ga niet mijn zware 70-200 aan een kleinere camera hangen. Zou kunnen, maar dan heb ik liever m'n 7D ivm de grip. Maar een paar mooie prime lenzen, of wat kleinere zoomlenzen kan prima.

Voor de simpelere foto's op vakantie gebruik ik overigens vaak m'n iPhone.

Zie hier een video over de verschillen: https://youtu.be/9XDQUpLKpaI

[Reactie gewijzigd door iMars op 5 november 2018 13:04]

Persoonlijk vind ik de grootte van de body zelf niet zo belangrijk, uiteindelijk heb je toch je 2e hand onder de lens, waardoor de grip prima is. Uiteraard moet de grip met de shutt-er button wel enigsins ergonomisch zijn en de nodige knoppen snel toegankelijk. Maar buiten dat, nee. En ik weet waar ik over praat met een Sony A6000 met een MC-11 adapter en een 150-600mm Sigma C lens.

Grootte van de body is ook niet altijd een voordeel, want de set zelf is nog steeds groot. Maar, het voordeel van een kleine body is dat ik een compacte camera mee KAN nemen. Standaard 16-50mm kitlens er op en hij past nog in mijn jaszak.

Wat mij betreft het beste van 2 werelden, maar er zullen mensen het neit met m eens zijn. Gelukkig is iedereen vrij zijn eigen mening te hbeben :)
Canon EF vatting is vast gekozen vanwege de brede keuze aan lenzen. Technisch gezien niet de beste keus, qua marketing wel.

Ik weet niet wat de kwaliteit gaat doen, maar wellicht icm met mijn Canon 50mm 1.4 een leuke camera voor onderweg. Wachten op reviews zoals altijd :)
Van Canon naar Nikon lenzen gaat veel beter met een verloop dan andersom.

Canon is daardoor de goede keuze, omdat je zelfs makkelijk Nikon lenzen kan gebruiken.
Klopt, maar ik zou eerder een andere compacte vatting verwachten met adapters. Kijk maar naar de RF vatting van Canon, en de EF-M. Beiden zijn voor systeem camera's bedoeld en er zijn adapters voor te vinden. Met een compacte lens van de EF-M bv wordt deze camera een stuk logischer.
Het lijkt op deze foto te gaan om een adapter. Het lijkt alsof er een tripod mount aan de zijkant van de adapter zit. Een m4/3 met electrische contacten naar Canon lijkt me wel heel bijzonder. EF-M zou logischer zijn. Een 4/3 sensor betekend een verlies van 1,25x groothoek. Een 10-22 wordt dan een 12.5-27.5 (20-44 in 35mm). Een 50mm 1.8 die op EFs portret is wordt een 62.5mm (100mm op 35mm). Een 400mm tele wordt een 500mm tele (800mm op 35mm). Je hele lenzengamma schuift net wat op. Als er geen MFT vatting op zit lijkt het mij een onhandige keuze om er geen APS-C in te zetten.
Waren de lenzen van Panasonic en Olympus niet een nóg betere keus geweest. Deze zijn notanende gemaakt voor dit type sensoren.
Zoals het artikel het nu omschrijft lijkt er een sensor in te zitten die 4/3 inch groot is. Dat is niet het geval; het is een MicroFourThirds sensor. Niets mis mee, maar echt wel een stukje kleiner dan de kop en de tekst nu doet vermoeden.

De 4/3" slaat op een hele oude standaard, die waar de maat van de opnamebuis (vidicon tube) bepalend was voor de grootte van het beeldvangende oppervlak. Deze sensor is dus net zo groot als dat je een dergelijke buis had met een externe diameter van 4/3". M.a.w.: nogal verwarrend dus.
Het gewoon hebben over een MFT sensor (met eventuele toelichting) en vervolgens er wat verder op ingaan waarom er dan niet ook voor een MFT mount is gekozen zou wel een leuke toegevoegde waarde zijn.
Zoiets dacht ik al. Maar waarom dan een ef-mount.
Maar een MFT-sensor (crop factor 2) is toch een stuk groter dan 1,33 inch?
De diagonaal van het optische deel van een MFT sensor is 21.6 mm, oftewel 0.85 inch.
Hoe moet ik dit dan plaatsen in dit plaatje? MFT is hier echt een stuk groter dan 1", en als ik daar ruwweg 1/3 bijtel, dan blijft ie toch echt kleiner.
Lever het dan met een gewone m43 vatting en EF adapter erbij. Nu kan je geen gebruik maken van het lensaanbod van Olympus en Panasonic. Gelukkig biedt EF wel de meeste ruimte in alternatieve lens vattingen zoals het oude m42 t.o.v. bv Nikkon.
Heb jij de Canon EOS R (met RF-EF adapter) gemist wellicht?

pricewatch: Canon EOS R + RF-EF adapter + 24-105mm f/4.0 Zwart

Mirrorless full-frame en toch je EF collectie nog kunnen gebruiken :)
Ik vraag me af waarom ze niet voor EF-S zijn gegaan. Beetje vreemd om een EF mount te gebruiken op een 4/3" camera lijkt me, als dat juist bedoeld is voor FF cameras?
EF en EF-S is toch dezelfde bajonet? Ik dacht dat de twee alleen maar beschrijven welke lenzen je kunt gebruiken: op EF-S kun je ook lenzen gebruiken die voor kleinere sensors te gebruiken zijn. Otoh, dit apparaat heeft juist een kleine sensor. Dus je verwarring is ook de mijne, alleen dan uit een andere hoek :)

Fysiek gezien zijn ze volledig uitwisselbaar. En de praktijk bewijst het ook een beetje. Je kunt vrolijk een EF-S lens op een kleinbeeldsensor gebruiken, maar dan krijg je wel wat duidelijke vignetten, zeker bij groothoeklenzen. Andersom kan ook, dan gebruik je gewoon niet volledig al het glas in je lenzen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 november 2018 20:16]

Eens dat EF systeem de wereld aan mooi spul heeft. Maar vergeet niet dat het een mount is die al heel wat jaar overleefd.
Verder heeft het een reden dat Canon, maar ook Nikon, ed hun mirrorless systeem maken met een nieuwe mount, balans. Jaren lang gefotografeerd bij watersport en muziek evenementen en geloof me de balans van camera en lens combi is zo belangrijk. Zo'n plat dingetje is leuk als je er enkel je 50mm prime op hebt maar zodra je "echt glas" er aan hangt ben je hem kwijt. Ik zie dit niet aan mijn 17-40 hangen laat staan mijn 100-400. En ja, met dit, hang je de lens niet aan de body maar andersom.

Fuji heeft wat mij betreft de spijker op de kop geslagen met hun huidige systeem. Beter dan Canon of Nikon al hebben die een achterstand, Fuji kwam al van de kleinere camera's.
Klein rotding, vind ik het lijken. Nu fotografeer ik niet veel, maar ik weet hoe die grote lenzen voelen er werken en ik vind de modellen met meer body dan toch echt een stuk beter vasthouden.
Lijkt me toch apart dat je je EF lenzen op een APS of FF Canon gebruikt en daarnaast dit apparaatje hebt met een 2x cropfactor. Om overigens in het artikel te spreken van een 4/3" i.p.v. een MFT of M43 type sensor is misschien wat verwarrend omdat de diagonaal kleiner is dan 4/3 inch (maar dat is een beetje de schuld van deze verwarrende benaming van dit systeem in het algemeen).
Lijke me een grappig ding. jammer dat er geen hotshoe en viewfinder opzit anders was dit wel een leuke aanwinst. Een wisselbare accu was ook practisch geweest... Ben benieuwd na de reviews
Lijkt me eigenlijk wel interessant i.c.m. een AR headset: één oog als draadloze viewfinder, met autofocus op basis van eye tracking. 8-)
Als fototoestel zie ik het niet zo gebeuren, eerder als camcorder / videocamera voor de hobbyist/vlogger. (ding schijnt 4k @30fps te doen) Die gebruiken doorgaans volgens mij ook geen gek zware objectieven, dus dan is de formfactor ook minder een issue.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.