Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlands bedrijf bouwt fabriek voor lithium-ion-accu's in China

Het Nederlandse bedrijf Lithium Werks heeft een intentieovereenkomst getekend om een fabriek in China te bouwen die tegen 2030 voor jaarlijks 500GWh aan accu-opslagcapaciteit moet produceren. Lithium Werks wil meerdere fabrieken wereldwijd bouwen.

De 1,6 miljard euro kostende fabriek van zestig hectare groot moet verrijzen in het deltagebied van de Chinese Yangtze-rivier en gaat cellen voor lithium-ion-accu's produceren, zegt Lithium Werks. Volgens Kees Koolen, bestuursvoorzitter van Lithium Werks, gaat de vraag naar accu's sterk toenemen, onder andere om de energie van windmolens en zonnepanelen op te kunnen slaan. Het bedrijf hoopt dat zijn omzet tegen 2020 de 1 miljard dollar overschrijdt.

De fabriek in China is de eerste in een reeks die Lithium Werks wereldwijd wil starten. Het bedrijf uit Hengelo heeft momenteel honderd medewerkers, maar heeft plannen om samen met de Universiteit Twente op het Technology Base-terrein van de voormalige vliegbasis bij Enschede een onderzoekscampus te ontwikkelen op het gebied van energieopslag. Hiervoor is een investering van 100 miljoen euro beschikbaar en de campus zou volgens de plannen in 2025 meer dan tweeduizend medewerkers moeten hebben.

Koolen tekende de intentieovereenkomst in het bijzijn van de Nederlandse minister-president Mark Rutte en de Chinese premier Li Keqiang. De ondertekening is onderdeel van een tweedaags bezoek van Li Keqiang aan Nederland.

Impressie van onderzoekscampus van Lithium Werks op Technology Base in Twente

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-10-2018 • 15:52

127 Linkedin Google+

Reacties (127)

Wijzig sortering
Kijk even naar de uitzending van DWDD van 16 okt 2018. dan legt Kees Koolen het uit o.a. waarom eerst in China. Scheelt weer een hoop geschrijf hier.
https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/425573

Linkje naar het betreffende gesprek :)

En nog wat meer info over de CEO, Kees Koolen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kees_Koolen

[Reactie gewijzigd door Zegato op 17 oktober 2018 14:34]

En waarom zetten ze die eerste fabriek dan niet gewoon hier in Nederland neer?
Beschikbaarheid grondstoffen en arbeiders? Kosten zullen ook meespelen.
Die zullen mogelijk een rol spelen maar ik denk vooral markt. Wie kopen die baterijen? Bedrijven die ze verwerken in hun producten. China is dus een gigantische markt (en ligt dicht bij Korea, Taiwan, Japan). En dan is het een voordeel om dicht bij de klant te zitten, niet alleen vanwege de kosten maar tegenwoordig ook vanwege het gevaar van heffingen.

Lithium Werks? Nooit van gehoord, daarom even opgezocht.

"Lithium Werks" is een Amerikaans bedrijf uit Texas dat voorheen "Valence Technology" heette en al sinds 1989 bestaat en ook fabrieken heeft in China en Noord Ierland. Ze hebben kort geleden "A123 Systems" overgenomen een innovatief bedrijf dat baseerde op nano-fosfaat technologie van MIT., echter de nodige tegenslagen had en daardoor failliet ging en werd opgekocht door chinese Wanxiang Group. Ik vermoed dat "Lithium Werks" een investeringsmaatschappij is die "Valence" heeft overgenomen
Valence is now Lithium Werks, a global leader in lithium iron phosphate solutions for energy storage.
2018 Lithium Werks acquires the industrial division and cylindrical cell manufacturing plant of A123 Systems
2018 Lithium Werks purchases Valence and becomes new owner
2016 Shipped 500,000th battery module
2015 DNV-GL and ABS type approvals for Marine use
2014 Reorganized business, privately owned
2013 Commenced sales of of 24V Power Cell Module
2010 Commenced sales of Gen 2 U-charge modules, 12, 18, 24, & 36V
2005 Commenced sales of Gen 1 U-charge 12V modules
2002 Launched first commercial lithium iron magnesium phosphate technology
1999 Started manufacturing Bellcore cells, Lithium Cobalt and Lithium Manganese
1995 Licensed Bellcore “flat cell” technology
1989 Founded in San Jose, CA
En wie heeft er nog lithium-ion batterijen nodig in 2030? Alsof daar geen verandering in komt? Als je het mij vraagt is die gast 20 jaar te laat!

Wat ik begrepen heb is dat die hele markt nu drastisch gaat veranderen als het gaat zoals het nu gaat. Er zijn uitvindingen die lithium-ion totaal overbodig en nietig maken en daar wordt er zeker wel minstens 1-tje van benut. Dingen zoals windmolens zijn leuk, maar de echt kracht zit hem nog altijd in het opslaan van bliksemschichten met staven in de grond zoals nu onderzocht wordt in the US. Het probleem hiermee is alleen het opvangen van dat in bijvoorbeeld een batterij en dan is lithium-ion totaal verouderd, als dat zo ver is!
Als je het mij vraagt had de beste man beter een zooitje aandelen in duracell kunnen investeren, poe poe, geld zat en weer zoeken ze het elders en het kabinet maar moeilijk doen om "grote jongens" aan te trekken in dit land.
Er is altijd een betere technologie op de horizon, dat betekent niet dat je niet met huidige technieken niet vooruit zou kunnen. Er is NU een enorme vraag naar Lithium-batterijen, daarom wordt deze fabriek gebouwd.
Wat anders dan Lithium? Lichter dan lithium is alleen helium en waterstof. Helium is chemisch inert, waterstof lekt.

En het idee van energie uit de lucht onttrekken via bliksem is net zo onzinnig. Daar hebben we veel betere methodes voor: windmolens. Zoals je dagelijks kunt zien is wind veel gangbaarder dan bliksem, en veel minder extreem.
Lithium ion is totaal ongeschikt om als duurzaam opslag te dienen voor energie verkregen uit zonnepanelen windmolens e.d. Te instabiel.
De toekomst is accu's op zout en water (oa greenrock en aquabattery http://aquabattery.nl)
Hierbij is er geen slijtage effect en geen milieubelasting zoals bij lithium ion wel het geval is.
Nu li-ion fabrieken openen is voor de korte termijn en dit in China doen is wmb verwerpelijk en puur voor de eigen commerciële belangen en niet omdat dit de groene belangen dient. Lekker wijzen naar China voor de vervuiling terwijl we er zelf schuld aan zijn.
Dat die hele meuk wordt opgehangen aan een groene toekomst is weer typerend voor onze MSM en dat het hier als zoete koek wordt geslikt zegt iets over de intelligentie van de burger, zelfs hier op Tweakers!
"Instabiliteit" is een synoniem voor "chemisch reactief", en je hebt nu eenmaal een chemische reactie nodig voor het opslaan van significante hoeveelheden energie.

Ook die aquabattery werkt zo - de reactie daar is de ionisatie van zout (NaCl -> Na+ en Cl-). En zoals bekend is zout water nogal corrosief. "Geen slijtage-effect" is nogal optimistisch.
Mss ff wat meer onderzoek doen naar deze oplossingen.
En www.super-b.com/nl/
En de baas was vroeger de eigenaar van booking.com

[Reactie gewijzigd door localhost op 16 oktober 2018 19:42]

Bedankt. Wel een echte ondernemer en Nederlander, die Kees Koolen. Hij is eigenlijk een soort durfinvesteerder en dat kunnen we goed gebruiken.
Dividendbelasting?
hoppa! gewoon zo uit het niets 2 miljard in de staatskas erbij ?
Verder is productie in Nederland een stuk lastiger te schalen. Afgezien van de loonkosten is het in china makkelijker om het productieteam op en af te schalen.
Niet echt reëel met de nederlandse tariefen en taxen helaas.

Edit: in ieder geval niet voor kleinere productie getallen

[Reactie gewijzigd door inaba_nl op 16 oktober 2018 15:59]

Welke ‘taxen’. Dat wordt te pas en te onpas aangehaald en voor waarheid aangenomen.
Maar welke ‘taxen’ kent Nederland als je hier iets produceert.

Loonkosten zijn hier bovengemiddeld, maar bij een hoog geautomatiseerd proces is dat al gauw ondergeschikt.


De grootste drempel zullen waarschijnlijk de afvalstromen zijn. En ja, in Nederland betaal je daar extra voor, is ook volkomen logisch. In China zullen ze naar alle waarschijnlijkheid experimenteren naar believen om te kijken of het binnen normen lukt, en als het niet lukt zal het worden gedumpt met minimale kosten.
Dan is China eerste keus, en andere productielocaties zal dat ook een vereiste zijn.
Om maar iets doms te noemen: Onroerend-Zaak Belasting. Zet een dure fabriek neer, en je betaalt ook veel OZB. Of de leges voor alle vergunningen die je nodig hebt, te beginnen met de bouwvergunning.
Gemeentes maken daar afspraken over met grotere bedrijven, cq die betalen praktisch niets.

Moment dat je enkele 100den werkplaatsen kunt aanbieden in een gemeente wordt dat anders behandeld en krijg vaak direct een contactpersoon bij de gemeente.
Bron? Want de suggestie dat bedrijven afspraken maken om geen OZB of leges te betalen komt neer op staatssteun.

Een contactpersoon aanwjzen is een ander verhaal, dat is normale bestuurlijke efficiency.
Dat zijn loonkosten. Tegenwooordig valt dat door de hoge mate van automatisering in het niet bij de omzet.
nee, maar ze profiteren waarschijnlijk wel van Nederlandse tarieven en taxes bij de ontwikkeling van het product, door beschikbaarheid hoog opgeleide arbeiders, ontwikkelingskosten af te trekken en subsidie te krijgen.
En nu delen ze die 'IP' met Chinese 'partners' die straks concurrerende technologie op de markt gaan brengen. Geen probleem als ze verwachten dat de markt zo hard groeit dat ze toch niet aan de vraag kunnen voldoen.
Maar dus geen goed rendement op ons belastinggeld.
China heeft een van de grootste lithium bronnen ter wereld.
Dus?
Grondstoffen gaan van hot-naar-her, over de hele wereld, iedere minuut van de dag.
Ik snap dat dat het goedkoper zou maken, maar dat mag in mijn ogen niet de enige reden zijn.

Zie de reacties bijvoorbeeld op Google's initiatief om toch maar met zoekmachine-eisen van China akkoord te gaan.
Daar lopen de meningen flink uiteen of Google dat zou moeten doen, want politiek dit, en politiek dat.

Maar hier is het geen probleem, want goedkoper? :?
Waarbij China ook nog eens wil dat grondstoffen in eigen land worden verwerkt
Omdat Nederland een ongunstig vestigingsklimaat heeft voor fabrieken
Ja hoor, mij hoor je niet klagen #heeftBV :D

Zeker als klein bedrijf betaal je je echt scheel aan belastingen. 40-50% verdwijnt aan allerlei soorten belasting hier voordat het überhaupt op mijn prive rekening verschijnt, en daarna nog een keer 6, 9 of 21% btw... En dan ben ik nog eens getrouwd + alleenverdiener: Alle financiele voordelen bij mijn vrouw vielen weg (o.a. zorgtoeslag) omdat alle toeslagen worden verrekent op gezinsinkomen, maar belastingen worden verrekent over de individu.

Ik betaal hier geloof ik echt maximale lasten en minimale voordelen. De enige mazzal die ik heb is de 7% bijtelling op mijn auto en dat wordt ook niet verlengt.

Leuk rekensom:

Ik koop een Ikea kast. Deze Ikea kast kost exclusief BTW 100 euro.
Inclusief BTW kost deze kast 121 euro.
Om 121 euro op mijn rekening te krijgen moet ik salaris uitkeren. Over mijn salaris betaal ik belasting. Van iedere euro die ik bruto uitbetaal, ontvang ik €0,64. Ik moet dus €190 aan salaris uitkeren om een ikea kastje van €100 te kopen.

Voor de rest heb je nog allerlei andere belastingen met een BV... geen idee eigenlijk verder :) Eigenlijk hou ik het niet zo heel nauw bij verder, daar hebben we andere mensen voor gelukkig. Met werknemers heb je nog eens extra kosten voor verlof, ziektes, vakanties, etc. Zonder peperdure verzekering ga je echt helemaal kapot als je werknemer ziek wordt en je vervolgens weet-ik-veel-hoe-lang moet doorbetalen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 oktober 2018 17:31]

Ik koop een Ikea kast. Deze Ikea kast kost exclusief BTW 100 euro.
Inclusief BTW kost deze kast 121 euro.
Om 121 euro op mijn rekening te krijgen moet ik salaris uitkeren. Over mijn salaris betaal ik belasting. Van iedere euro die ik bruto uitbetaal, ontvang ik €0,64. Ik moet dus €190 aan salaris uitkeren om een ikea kastje van €100 te kopen.

Wat heeft dit te maken met of je een BV hebt? Precies diezelfde gaat voor elke werknemer op, inclus mijzelf
Het verschil is (en dat laat hij ongezegd) dat hij als directeur-eigenaar de Ikea kast ook van de winst van z'n bedrijf kan kopen. En die valt in Box 2, niet Box 1. Dat scheelt een paar procent, aangenomen dat je in het toptarief Box 1 valt.
Wilde net hetzelfde zeggen. :S

Er is helemaal niets op tegen om zo'n project in NL te beginnen. Mankrachtskosten kunnen ook niet het probleem zijn, want het zal voornamelijk robotgestuurd zijn.

Maar het kostenbatenplaatje zal wel in het voordeel van China uitvallen. De main research blijft hier voorlopig.
De situatie in Hong Kong heeft niks te maken met productie op mainland.
Dat heeft puur te maken met hoe duur grond / huizen zijn in HK.
Wel een beetje offtopic, he? :P
Maar is dat niet wat ze in NL ook willen? :D
Offtopic of niet. Het is wel wat we met zijn allen accepteren om betaalbare gadgets te hebben dus daar mag af en toe wel op gewezen worden. Eerlijkheidshalve weeg ik mijn aankoop daar ook niet op af.

Wat de hipsters in NL doen is vrijwillig en toch meestal nog wel richting de 25M2.
Bedankt. Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ondertussen is dit 1 van hoofdredenen waarom ik vooral naar 2dehands artikel opzoek ga. De repairability is ook iets waar ik heel hard op let. Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat alles gewoon vastgelijmt zit de laatste tijd. Hier zijn trouwens organisaties voor opgericht zoals Right to Repair.
Er is helemaal niets op tegen om zo'n project in NL te beginnen.
Je zou gezien de mensenrechtensituatie eerder moeten kijken of er iets op tegen is om dit in China te willen starten.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 16 oktober 2018 16:44]

Bedrijven: Mensenrechten-Shmensenrechten. :+
En waarom ga je er voor het gemak maar gelijk van uit dat ze geen fabriek in Nederland hebben? Als je 2 seconden gezocht hebt zie je dat ze in Nederland gewoon een productiefaciliteit hebben.

Oh ja, en geld.

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 16 oktober 2018 16:02]

Omdat China meebetaalt..
Precies dat.
Maar...zouden we dat bij zo'n langetermijnproject niet gewoon even verdeer moeten bekijken?
Ik noem maar wat, met die afschaffing van de afschaffing van de dividendbelasting.
Zou de NL-regering dit niet beter in "starters" als dit kunnen steken?
Volgens mij is dat een leuk plan.
Ruimte zat in onze delta's.
Sterker nog: de NL overheid kan tegen nagenoeg 0% geld lenen en dat marktconform investeren in duurzame economische ontwikkeling. Dat levert gewoon een rendement op én stimuleert zowel de economie als de broodnodige duurzame transitie.

Eerder hebben we dit wel gedaan om de banken te redden. Dat heeft netto nauwelijks iets gekost (beetje verlies bij ABN en SNS, maar dikke winst bij ING). Dan moet het ook kunnen in de duurzame transitie.

Dit werkt niet alleen bij bedrijfsinvesteringen, maar ook voor burgers. Bijvoorbeeld: de overheid kan een flinke groep Nederlanders die er behoefte aan hebben een goedkope lening verstrekken om hun huis aardgasvrij te maken. Dat wordt dan over tien tot vijftien jaar terugbetaald uit de besparing op gas. De overheid heeft zekerheid van betaling doordat ze door de belasting precies zicht hebben op kredietwaardigheid. En het kost netto niets. Daarna houdt de burger ieder jaar geld over en besparen we flink CO2.
Kijk eens naar Amerika hoe succesvol investeringen in dat soort bedrijven zijn geweest.

Maar inderdaad, subsidies op isolatie en warmtewisselaars zijn waarschijnlijk het beste om energie en aardgasverbruik terug te dringen. Vind ik alleen dat de regering eerst eens een veel strengere standaard op geluidsproductie van die warmtewisselaars moet maken.
Ja, dat is het probleem dat je dan krijgt: kan de overheid de juiste investeringsbeslissingen nemen? Daar is natuurlijk wel wat op te bedenken: richt een aparte entiteit op met professionele uitvoerders en houd de politiek ver weg bij individuele investeringen. Dat gebeurt nu bijvoorbeeld ook al bij de regionale investeringsfondsen.

Overigens hebben de leningen in de VS bijvoorbeeld ook de automobielindustrie gered. Net als de banken. Dus waarom niet ook in nieuwe groene bedrijven die voor enorme werkgelegenheid en spin off zorgen.

NB qua aardgasvrij maken van woningen denk ik niet aan subsidies, maar aan soft loans die over langere tijd kunnen worden terugbetaald. Stel dat de totale investering €25000 is voor een woning. De eigenaar legt zelf €5000 in en leent €20000. Dat leidt tot een besparing van €125 per maand, oftewel €1600 per jaar. Met een lage rente zou je dan 15 jaar de lening hebben afgelost en daarna ieder jaar dik overhouden. Het is ook nog eens een boost voor de werkgelegenheid om al die huizen te gaan verbouwen. Daar verdient de overheid ook nog eens aan via BTW en andere belastingen. Er komt geen cent subsidie aan te pas...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 16 oktober 2018 23:22]

Daar zijn wel plannen voor, staat ook in het stukje hierboven.

Zie voor meer info:
https://www.tubantia.nl/e...briek-in-twente~af08c0f6/
Hebben ze nu al. Onderdeel is SuperB, deze zit nu in Hengelo.
Omdat fabrieksarbeid in NL nou eenmaal niet bepaald 'in' is... niemand die het wil doen en voor werkgevers is het véél te duur.
Automatisering. Neem maar aan dat fabriek voor cellen redelijk goed geautomatiseerd is en je dus ook goed opgeleid personeel nodig zult hebben.
Ja want dat werkte bij Tesla ook zo goed...
Ja hoor, de Tesla Lithium Ion fabriek draait best goed, voor zover die al af is.
geld?

dure grond, dure werknemers...zo zullen er nog wel wat meer overwegingen zijn.
In veel opzichten is China dus vele malen gunstiger dan in NL bouwen.
Mja, werknemers zal wel meevallen in zo'n omgeving, toch? Zullen voornamelijk robots zijn.
Grondstoffen is wel iets. Maar als ze phones per vliegtuig en boot over de hele wereld sturen, kan er ook wel een lading lithium mee.

Het zijn inderdaad vast de kosten. Maar toch, als ze zo'n geweldig idee hebben, dan zou ik ook eens denken aan de koeling die onze rivieren kunnen leveren, etc.
Het gaat ze dus inderdaad om het geld.
In plaats van een miljard omzet zou het dan misschien 500 miljoen geweest zijn.
Het is gewoon een commercieel bedrijf dus ze kijken waar ze het meeste voordeel kunnen halen. Net zoals vrijwel alle andere commerciële bedrijven. En 50% minder omzet zal geen enkele aandeelhouder accepteren. Willen ze kunnen door groeien en dus meer fabrieken openen, verder investeren in R&D dan zullen ze gewoon goed moeten kijken waar ze de fabrieken gaan plaatsen.

En onderschat de kosten niet van grondstoffen. Het is namelijk niet alleen ontginnen, maar ook verwerken, opslag en logistiek wat zomaar met 50-70% de prijs kan opdrijven.

Hoe ik dat weet? Zit momenteel bij een klant die hierin opereert. ;)

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 16 oktober 2018 16:22]

Uiteraard begrijp ik dat. :)
Maar als je dan zo'n fantastisch idee hebt, wat veel gaat opleveren, dan kan je dat ook gewoon in NL doen.
Ze hebben (voorzover ik weet) nog helemaal geen aandeelhouders.

[Reactie gewijzigd door HMC op 16 oktober 2018 16:31]

Het zal vast veel opleveren, maar waarschijnlijk een stuk meer als een chinees overheids bedrijf flink mee investeert. Als je kijkt op:
https://lithiumwerks.com/ Dutch energy storage and battery company Lithium Werks B.V. and Chinese Zhejiang Jiashan Economic and Technological Development Zone Industry Corporation have signed a framework agreement with the intention to construct a 60 hectares battery gigafactory in the Yangtze river Delta.
Via andere kanalen begrijp ik dat hiervan 1,4 Miljard Euro wordt
opgehoest door de Chinese partners..

Lijkt mij dat zonder de externe investeringen het bedrijf dit niet zelf kan ophoesten. Het Nederlandse bedrijf moet je ook meer zien als een technologie partner dan iets anders. Ze leveren de technologie, skills en wellicht (middle) management.

Is eigenlijk niets mis mee, want in het kielzog van Lithium Werkt zullen ook andere Nederlandse bedrijven mee getrokken worden om een aandeel in te brengen voor de bouw van zulke fabrieken. En hierna wellicht ook op andere locaties op de wereld. Dus de quick win is wellicht niet heel groot, op de lange termijn kan hier heel veel uit gehaald worden.
Agreed.

De investeringen van hun kant zijn onweerstaanbaar.
Het wordt ook gewoon een mooi project, niets op tegen.
Maar... :P

Het blijft vreemd dat ze zoiets niet gewoon in NL "kennisland" ook voor elkaar zouden kunnen krijgen.
Genoeg rijke investeerders in de EU.
Ik denk dat dat alles was wat VOODOO probeerde te zeggen.

Neem me niet verkeerd. HMC is ook globalist, en wenst China en mijn thuisland Indonesië al het beste toe, maar ik kan het sentiment echt wel begrijpen.

Dit zou gewoon in NL ook moeten kunnen.
Eens, de hele keten van toeleveranciers en afnemers, inclusief werkgelegenheid, bouw je hierdoor in China op, niet in NL. Bij ons over de grens is in de nabije toekomst waarschijnlijk genoeg vraag naar goedkope batterijen. Het is duidelijk geen NL First policy. Als het in de VS kan, kan het hier ook.
Wat dacht je van goede goedkope batterijen voor Nederland. Producite in Europa is echt onzin in deze. Alleen al. omdat we hier geen grondstoffen hebben. En de afnemers Samsung Apple vooral in China en Korea zitten.
Kijk naar Tesla (en Panasonic), die hebben toch mooi een fabriek in the middle of nowhere neergezet. Ja er is daar een lithiumvoorraad, maar productie is nihil. De afnemers waar jij het over hebt zijn producenten van consumentenelektronica. A123/Lithiumwerks produceert accupakketten en cellen voor accupakketten... andere markt dus. In de EU worden héél veel auto’s geproduceerd, straks elektrisch.. tenzij we die moeten importeren omdat we hier zelf geen productieketen opzetten.
Er is al een heel Dutch-Sino bedrijvenpark in Jiashan, dus er is al een groot gedeelte aan infrastructuur en connecties. Tesla gaat er ook in de buurt zitten dus dat is heel handig.
Je mag niet koelen met rivieren e.d. Als dat water een aantal graden opwarmt dan is dat funest voor de vissen en planten in die rivier.
Dus daarom maar in de Yangtze-delta? :)
Ver-van-je-bed-show?
Even afgezien van in hoeverre de regelgeving in China wellicht anders is heeft de Yangtze een waterafvoer die ongeveer 10x zo hoog ligt als de Rijn voor de splitsing bij Millingen; ofwel de impact lijkt me dan een stuk kleiner.
Eerder druppel-op-een-gloeiende-plaat om je daar om te bekommeren; vrijwel al het oppervlakte water in China is al zwaar vergiftigd voor zowel mens als dier, waar de Chinese overheid en de Chinese bevolking zelf expres voor kiezen. Men roept daar letterlijk dat zij de voorkeur hebben voor het inleveren op milieu in ruil voor snelle economische groei. Niet omdat zij geen keus hebben (want zo arm is dat land allang niet meer), maar omdat zij zo snel mogelijk willen groeien om zo snel mogelijk meer macht te krijgen in de wereld.

Ik vind het erg nobel dat wij in het Westen nogal de neiging hebben om onze bedrijven lelijk aan te kijken als het gaat om verontreiniging in China en wat niet. De realiteit is echter dat de verantwoordelijkheid zakelijk bij de Chinezen zelf ligt wat er in hun land gebeurd. Want "hun land; hun regels", toch?

Dat gezegd, jammer dat de fabriek niet in Europa komt. Dat het niet in Nederland komt is wel te begrijpen, want ook al zouden wij op milieu willen inleveren, wij hebben simpelweg niet de ruimte voor grote productie. Er is immers al door een grond tekort al lang een tekort aan nieuwbouw woningen. En alle woningen die worden gebouwd, worden steeds kleiner. Sterker nog: dit land is al aardig op weg om een grote stad te worden.

Maar misschien wilt Lithium Werks (overigens riskante naam voor wanneer de chemische samenstelling van accu's zal veranderen), eenzelfde strategie hanteren als Tesla, om op elk continent een fabriek te plaatsen?
Ik woon een KM van een fabriek af die nog altijd koelwater (en meer troep) gewoon de rivier in loost.
En waarom bouwen ze kerncentrales dan vrijwel altijd bij een rivier (ook in Nederland)?
Risk mitigation ;). Ja het is schadelijk, maar als het ooit mis gaat en de reactoren niet meer voldoende gekoeld worden dan heb je een groot probleem. Nu heb je een natuurlijke koeling die in principe vrijwel altijd aanwezig is en aangewend kan worden. Zelfs in een worst case scenario kan alles onder water gezet worden. Dus simpel gezegd, energie is belangrijker dan de natuur op bepaalde locaties.
Zoals Praetextatus al aangeeft voor nood. In principe heeft die centrale koeltorens staan voor de koeling. Bij een calamiteit kun je beter de rivier een paar graden opwarmen dan dat er iets smelt en de nauut in loopt. Dan leeft er de komende jaren zo ie zo niets meer....
De kerncentrale in Borssele heeft echt geen koeltoren hoor, die koelt gewoon met oppervlaktewater uit de Westerschelde. Als het volume water maar groot genoeg is en de afvloei van het water naar zee ook, dan lijkt mij dat qua opwarming ook geen issue
Zullen voornamelijk robots zijn.
Vergeet ook niet de stroomkosten, daar zitten enorme verschillen in tussen Nederland en China. En niet meteen spuien vervuiling, de goedkoopste energie in China komt uit stuwmeren...

Er is een hele rits redenen waarom het goedkoper is om het in China te doen. Wil dat veranderen dan zal het eerst duurder moeten worden vanuit China en dat gebeurd gestaag al jaren, want hoe meer geld de rest van de wereld in de Chinese economie pompt, hoe kleiner dat verschil zal zijn. Tel daarbij op dat transport steeds duurder wordt en uiteindelijk zal men er niet meer voor kiezen om het in China te laten produceren. De vraag is welk land dan een goedkope bron wordt... Met alle kans dat in de tussenliggende overgangsperiode er weer een hoop lokaal wordt geproduceerd.
Woon zelf al 15 jaar in Indonesië. Ik snap de discrepantie echt wel.
Maar toch heeft VOODOO een punt.

Als je dan zo'n fantastisch plan hebt, wat zich spant tot 2030, dan kan dat vast wel met grote investeerders uit NL. Ze kiezen eigenlijk (in mijn opinie) gewoon de makkelijkste weg.
Hun goed recht, houd me ten goede, maar dan moet het gezeur over andere bedrijven die dit ook doen hier op Tweakers FP stoppen. :)
Tel daarbij op dat transport steeds duurder wordt
Met de rest had je gelijk maar met transport niet. Dat gaat nog altijd met 5% per jaar omlaag.
Weet je wat het kost om een potlood van China naar Rotterdam te krijgen? Ik ook niet en tot mijn verbazing weet niemand het. Het is ergens tussen de 0.0001 cent en 0.00001 cent, zo laag dat het eenvoudig geen factor meer is.

Ik denk dat een enorme factor het feit is dat de lokale markt enorm gaat worden. Chinezen hebben niet veel met grote ronkende V8's, ze willen vooral een lage prijs.
Het gaat vooral om waar de afnemers zitten. Bijna alle merken zitten in Japan/Korea/China en produceren in China, dan is het gewoon veel beter om daar te zitten.
Dit is echt een gigantische doorn in het oog voor nederlandse economie. Het zal nederland leren grote spelers nationaal te houden.
Net op bnr radio de beste man gehoord. Kwam er op neer in Nederland vonden ze de plannen allemaal mooi ja echt goed bla bla bla. Maar beslissingen nemen kon uiteindelijk niemand. Het kabinet heeft wel de mond vol met allerlei zaken maar zorg dan dat zo een fabriek ook in Nederland komt.

Leuk dat Rutte er nu bij is voor de handtekening maar China strijkt weer met de eer. Vooruit een Campus voor ontwikkeling blijft dan in Nederland. Rutte dan die 1,9 miljard divedentbelasting beter in dit soort projecten kunnen investeren.
Dat kan natuurlijk niet - overheidssteun voor één bedrijf. Dan krijg je voorspelbaar de EU achter je aan.
Denemarken heeft het slimmer gedaan. Een apart fond waar de overheid geld in gestopt heeft. Dat fond leent geld of investeert in andere bedrijven. Meestal investeren in de vorm van aandelen. De winst na verkoop blijft in het fonds zitten om weer meer mee te doen.

Er zijn dus best methodes om als overheid iets te doen wat volgens de regels wel mag.

Tja overheidssteun mag niet maar Rutte zijn dividend plannetje was het achterbakse voorbeeld van steun aan grote bedrijven. Gelukkig gaat het nu niet door.
Tja, grote bedrijven betalen nu eenmaal meer dividend. Logisch dat ze dan ook meer dividendbelasting betalen.

Terug naar het "Deense" idee, dat soort initiatieven hebben we ook in Nederland. Het is een bekende en legitieme methode om vanuit de overheid in specifieke delen van de economie te investeren
Uiteindelijk is het toch altijd een financieel belang. De grootste investeerder (1.4 van de 1.6 miljard) komt uit china dus die hebben ook het laatste woord hierin wss.

Er spelen wel meer dingen dan allen grond en loon natuurlijk, maar je ziet dat het investeringsklimaat (vanuit de overheid) in china vele malen gunstiger is dan in nederland.

Dan kun je als klein land proberen mee te doen met de grote jongens als usa en china, maar dan komt toch wel om de hoek dat locatie en arbeid in nederland gewoon duur is. Wij hebben helaas geen hi-tech status ala silicon valey waar andere belangen dan geld zwaarder wegen. Einshoven doet goed z'n best maar heeft toch een mindere status.
Je zegt het geod investerings klimaat we leven in een plutocratie niet in een democratie. sallimsaying
Salaris, veiligheidsvoorschriften, belasting klimaat en ik geloof dat China deals heeft lopen om bepaalde grondstoffen voor dit soort accus massaal in te kopen bij een van de paar plekken waar het gedolven word.
Belastingen en tarieven à la. Alsof er met dit labiele klimaatakkoord van de huidige regering nog maar één fabriek bij kan komen.
iets met dividentbelasting. :)

[Reactie gewijzigd door MartinM7H op 16 oktober 2018 16:20]

Omdat de dividend tax gewoon doorgaat :) :Y)
Ik denk, naast de goede reacties, dat niet onderschat moet worden hoeveel kennis er in China is op het gebied van productie.
Ik kan me nog herinneren dat Tim Cook, CEO van Apple, zei dat Apple helemaal geen iPhone kán produceren in Amerika, zelfs al zouden ze dat willen:

https://www.forbes.com/si...ed-to-make-it-in-america/

China heeft zo veel ervaring met productie, resulterende in zoveel experts en opgeleid personeel in de productie-tak, dat zij simpelweg de go-to zijn voor productie.
En waarom zetten ze die eerste fabriek dan niet gewoon hier in Nederland neer?
Grondstoffen. China heeft veel belangen in Afrika en dus ook in cobalt.
https://www.ft.com/conten...a4-11e8-b27e-cc62a39d57a0

Congo produceert 53% van de wereldproductie en China staat zelf op de tweede plaats.
https://geckoresearch.com...-countries-by-production/

42% van de wereldwijde cobalt productie wordt gebruikt voor batterijen.
https://batteryuniversity.com/learn/article/bu_310_cobalt
En waarom zetten ze die eerste fabriek dan niet gewoon hier in Nederland neer?
Diverse redenen

1. Grond is hier duurder
2. Personeel is hier heeeeeeeel veel duurder
3. De markt is daar veeeeel groter dan in Europa
4. Veel bedrijven zijn al in China gevestigd, dus dat scheelt ook in transport.
5. Belastingen zijn daar lager.
6. Grondstoffen (Kobalt)

Rutte kan op zijn kop gaan staan met zijn belastingverlagingen voor bedrijven, maar grote bedrijven als Lego, Nokia, Tesla, Huawei, Microsoft, Apple etc ga je met hun fabrieken echt niet naar Nederland krijgen. Daar is China veel te interessant voor.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 16 oktober 2018 17:59]

De Chinese markt wordt steeds vooruitstrevender dan de Europese markt. Wij blijven een beetje hangen in het verleden.
Juist, wij hebben er niets aan, het geld gaat de verkeerde richting op.
Nederland is goed in het goedkoop verkopen van kennis naar het buitenland.
In Duitsland gaan ze bouwen.
https://www.tagesspiegel....tteriezelle/23166586.html

[Reactie gewijzigd door carpin op 16 oktober 2018 18:43]

Plant in China is 100x zo groot als die in Twente. Dus 20.000 medewerkers nodig. Die zijn er niet in NL.
Was er geen Europese financiering te vinden voor uw project?

'In Europa wordt héél veel gepraat over het bouwen van nieuwe batterijfabrieken. Ik heb ook wel eens gesprekken gevoerd met ministeries. Oeverloze gesprekken, plannen van 200 pagina's en vergunningstrajecten die jaren duren. Onder de streep komt er niets van de grond. Er zijn nog steeds geen concrete subsidies voor bedrijven. Er is ook geen loket waar je als ondernemer terecht kunt om zoiets complex van de grond te krijgen.'

Wat betekent dat voor Europa?

'Europa moet voor miljarden aan batterijen blijven inkopen. We zijn afhankelijk van een aantal Aziatische spelers. Denk aan het Japanse Panasonic, Contemporary Amperex Technology uit China en de Koreaanse bedrijven Samsung en LG Chem. De wereld draait gewoon door. BMW wacht niet op Europa, die heeft net een een overeenkomst gesloten met het Chinese bedrijf Contemporary Amperex. Ze gaan samen een productie locatie in Duitsland bouwen, zodat BMW zeker weet dat het batterijen geleverd krijgt voor zijn elektrische auto's. Volkswagen heeft afspraken gemaakt met LG Chem, zodat het zeker is van levering tot eind 2019.'
Doet het een beetje pijn om als ondernemer in te moeten zetten op China in plaats van Europa?

'Ik vind het jammer, maar ik laat me er niet door leiden. Europa moet gewoon stappen zetten in goede ontwikkelprogramma's. Er zijn landen die heel graag zo'n fabriek zouden willen. Die hebben zich ook bij mij gemeld. Maar dan gaat een ander land weer klagen over staatssteun. Heel frustrerend.'

[Reactie gewijzigd door libero op 16 oktober 2018 23:21]

Zoals ik vorig jaar al schreef, het is echt niet moeilijk om híer een fabriek neer te zetten.

Probleem is. Accu's zijn best zwaar, en als je ze eerst naar de andere kant van de wereld moet brengen om daar in producten te laten zetten, en dáárna weer terug, prijs je jezelf vanzelf uit de markt.

Hier in Nederland zijn simpelweg geen afnemers. Tenzij er vóór 2030 een elektrische auto-fabrikant (VDL en Clarice zijn minuscule spelers), een elektrische botenbouwer, een elektrische vliegtuigfabriek, een energieopslagboer, een tabletbouwer of een smartphonefabrikant op de proppen komt, gaat dat niet gebeuren. Die kans schat ik persoonlijk op nihil in, ten eerste zitten we met de Hollandse Ziekte, ten tweede werkt het in Nederland ook wel zo dat als je nú je hippe idee voor een elektrische boot pitcht, het toch wel tot ná 2030 duurt voor het eerste productiemodel van de helling schuift.
(ik hoorde iemand op een startup-pizza-feestje een keer fluisteren over een startupje voor slimme energieopslag in je fietsenschuurtje, voor die verticale hydrocultuur ...op zolder :P zal een groot succes worden, vermoed ik zo)

[Reactie gewijzigd door unclero op 17 oktober 2018 09:59]

Bestuursvoorzitter Kees Koolen heeft dit tegen de Volkskrant gezegd:

'' De reden dat hij graag met China samenwerkt is simpel: binnen honderd dagen zijn de afspraken gemaakt en de vergunningen rond. ‘In Nederland kost me dat acht jaar. We weten nog niet eens wat voor technologie we tegen die tijd gebruiken, zo ver plannen kan helemaal niet.’

China loopt wat dat betreft vooruit op Nederland en Europa in het algemeen, is zijn overtuiging. ‘Europa is niet goed bezig met dit soort technologieën. Er zijn allerlei beleidsnotities en doelstellingen, maar nagenoeg alle ondernemers die op dit gebied iets willen, lopen vast in de Europese bureaucratie.’ "

Bron: https://www.volkskrant.nl...batterijfabriek~b78160e7/
Ze zouden ook een fabriek hier in Argentinië moeten neerzetten. Ze hebben hier een grote voorraad lithium gevonden, zit je lekker dicht bij je grondstoffen. De peso kost geen drol en wordt alleen maar goedkoper, het personeel dus ook. Nadeel is misschien het gebrek aan opleiding en een goede infrastructuur, maar aan dat laatste wil de overheid vast wel wat doen als je met ze gaat babbelen.
Politieke instabiliteit en corruptie zal denk ik de grootste drempel wezen. Niet dat er geen corruptie is in China, maar je hebt niet elke verkiezing een hele nieuwe stoet aan mensen om om te kopen.
Misschien wel interessant om te vermelden in het artikel is dat het plek waar ze gaan bouwen het Zhejiang Sino-Dutch (Jiashan) Industrial Cooperation Park is waar onder andere ook Heineken zit / zat.
De lokale autoriteiten halen al tijden grote bedrijven naar de regio. Denk aan LEGO, Nokia, Tesla etc

https://www.kuipercompagn...ustrial_cooperation_park/

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 16 oktober 2018 16:48]

Hoorde net ook bij bnr radio wat info waarom ze in china bouwen.

In het kort komt het er daar op neer dat ze in china sneller zijn, meedenken en hier in Nederland zat hij dan aan tafel met mensen die allemaal riepen mooi idee, maar ja beslissen kon niemand. Jammer dus dat door het langzame werken van onze overheid ze in china dus een fabriek moeten beginnen.

Men investeerde zelf 20% en 80% komt van chineese investeerders.

Leuk dat er dan een campus komt voor ontwikkeling maar jammer dat productie niet binnen europa gebleven is. Tja als europa niet snel is krijg je dus dit soort zaken.
Lithium Werks heeft recentelijk ook al Valence technology, en het lokale Super-B opgekocht. Serieuze plannen met serieuze voortgang dus. Misschien wordt grEnschede wel accuhoofdstad van Nederland?
Hoe komen ze aan die €1,6 miljard? Er staat wel waar die €250 miljoen vandaan komt maar voor €1,6 miljard moet je toch van goede huizen komen!

Wel vet om eens te zien dat een Nederlands bedrijf gewoon enorm groot denkt! Tof jongens, alle succes gewenst!
Even terzijde maar niet geheel onbelangrijk ook gezien (jullie) westerse waarden en normen en het constant wijzen naar andere landen hierop aangaande mensenrechten.

Heeft premier Rutte premier Li Keqiang hier nog uitgebreid over gesproken. China behoort tot die landen waar de mensenrechten op enorme schaal worden overtreden.

Anders komt het zo over dat NL enorm selectief is (lees hypocriet) in het wel en niet beschuldigen/vermanend toespreken van landen m.b.t. mensenrechten maar ook bijvoorbeeld milieu, naar gelang de belangen.
U haalt politiek en bedrijfsleven door de war. :)
U haalt politiek en bedrijfsleven door de war. :)
Laat dat maar aan politiek en bedrijfsleven over.
We kunnen er wel grapjes over gaan maken maar de flinterdunne scheiding tussen politiek en bedrijfsleven in de EU (lobbycratie), vooral bij u in NL begint enge vormen aan te nemen. Als recent voorbeeld Ik heb hier (ergens in Azie) proberen het dividentsbelasting debakel uit te leggen, maar dat is heel lastig.

Belangrijker is om je geloofwaardigheid te bewaren en als overheid concequent zijn in je stellingsname aangaande mensenrechten of milieu zaken. Dus niet vingerwijzen naar het ene land als het geo politiek zo uitkomt, en het andere land wat op grote schaal mensenrechten schendt omarmen en een soort VOC 2.0 uitvoeren.
Zal de technologie niet achterhaald zijn in 2030? ik bedoel er wordt toch veel geïnvesteerd nu in alternatieve batterij technology?

[Reactie gewijzigd door mahsalti op 17 oktober 2018 09:09]

Vast wel. Net als alle andere technologie. Maar daar investeren we nu toch ook flink in?
Wordt er veel geïnvesteerd in alternatieve batterij-technologie? Ja, in absolute zin gaat het om hoge bedragen. Maar belangrijker, nee, relatief ten opzichte van lithium is de rest te verwaarlozen, en dat zal ook wel zo blijven. Lithium is licht, wat een voordeel is voor mobiele toepassingen. En voor vaste toepassingen is een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk handiger. De enige overgebleven niet-mobiele toepassing is "grid backup", en zelfs daar zie je dat nu Lithium gebruikt wordt.
Dit is dezelfde Kees Koolen als die achter Booking.com zat. Kees Koolen heeft een vermogen van een 120 miljoen euro. Van hem is ook bekend dat hij vaak grote ambities heeft. Zo wilde hij ooit een megaboerderij in Oost-Nederland neerzetten, maar vonden zijn buren dat niet leuk. Nu is hij bezig met een megaboerderij in Brazilie en dus een batterijfabriekje https://www.quotenet.nl/N...rijd-aan-met-Tesla-217567
Snap ook helemaal niet wat hier zo fantastisch aan is. Klinkt als de productie opkrikken van bestaande Lion/LFP technologie.
Vernieuwend is het al helemaal niet, we moeten juist af van lithium batterijen?
https://www.wired.co.uk/a...teries-environment-impact
Een lithium verwerkende fabriek in een rivierdelta?
Ik hoop dat ze ook aan dijken denken..