Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ZTE Axon 9 Pro heeft tweede camera met groothoeklens en geen 3,5mm-jack

ZTE heeft de Axon 9 Pro gepresenteerd. Het toestel heeft een oledscherm met inkeping aan de bovenkant, een tweede camera met groothoeklens en de fabrikant heeft de 3,5mm-jack weggelaten. Voorganger Axon 7 stond juist bekend om zijn goede analoge audio-output.

De Axon 9 Pro heeft een 6,21"-scherm met een resolutie van 2248x1080 pixels, waarmee het scherm minder pixels heeft dan de 2560x1440 pixels van voorganger Axon 7 uit 2016. Het scherm heeft een verhouding van 18,7:9 en een inkeping aan de bovenkant om ruimte te maken voor de frontcamera en sensors. ZTE heeft bovendien software toegevoegd om frames te interpoleren en daardoor ook video's van bijvoorbeeld YouTube die 30fps zijn weer te geven op 60fps. Ook zit er een rgb-sensor aan de voorkant om de kleurtemperatuur van het scherm aan te passen aan de omgeving, ongeveer zoals TrueTone op Apples iPads en Mac-laptops.

Het toestel heeft geen 3,5mm-jack. Dat valt op, omdat de Axon 7 de naam had de krachtigste analoge audio-output te hebben van alle smartphones in zijn prijsklasse. Bovendien is audio voor de Axon 9 Pro volgens ZTE ook een verkoopargument.

De primaire camera aan de achterkant heeft een resolutie van twaalf megapixels en pixels van 1,4 micron groot. De tweede camera heeft een resolutie van twintig megapixels en een beeldhoek van 130 graden, veel wijder dan de rond 75 graden van reguliere smartphonecamera's. Ook LG gebruikt al jaren groothoeklenzen op smartphones, maar veel andere fabrikanten kiezen juist voor een telefoto-lens om 'in te zoomen'.

De behuizing is waterdicht met een ip68-rating. De achterkant is van glas en de telefoon ondersteunt draadloos laden. In de behuizing zit een 4000mAh-accu. De soc is een Qualcomm Snapdragon 845. Daar heeft ZTE 6GB geheugen en 128GB aan niet-uitbreidbare opslag bij geplaatst. ZTE gaat de telefoon dit najaar verkopen voor een adviesprijs van 649 dollar, een stuk hoger dan de 399 dollar van de Axon 7.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

31-08-2018 • 08:17

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Tsja Jammer, heb nu een Axxon 7, maar de 9 pro klinkt mij niet als een vooruitgang in de oren.
En dan die prijs, :'( Jammer. Een beetje als One+ eerst een betaalbare flagship killer, opgevolgd door modellen die het eigenlijk net niet zijn tegen stijgende prijzen.
Groter scherm met minder pixels betekend een lager pixel dichtheid.
geen 3,5mm-jack meer.
6 Gig werkgeheugen zat ook al in de Axxon 7.
128 Gb opslag waarbij je geen microSD kaartje kan prikken, kon bij de 7 wel, heb daar een 128Gb kaartje bij zitten, die kan ik dus niet meenemen.
Erg jammer allemaal.
Wel duo sim dan?
IP68 is wel fijn.

[Reactie gewijzigd door Stoffie22 op 31 augustus 2018 08:33]

En helaas ook geen stereo speakers zo te zien. Nee, de axon 9 sla ik dan helaas over. ;(
stereo speaker is idd erg fijn om te hebben. geen 3.5mm is jammer maar geen stereo speaker is echt een dealbreaker als je s'avonds op bed nog even wat video's wilt kijken.
Exact! En het is ook handig voor zo af en toe een spelletje (ook al speel ik er maar 1). Met de Oneplus5 die ik nu heb blokkeer ik telkens de enkele speaker met mijn eigen hand..

Een andere steek in 'm rug (figuurlijk) is dat Nokia opeens met een smartphone kwam met front-speakers maar dat is helaas geen high-end smartphone.
Hij schijnt wel stereo speakers te hebben met dolby atmos.
Waarschijnlijk een combinatie met oor en onderste speaker.
Mooie specs. Vooral de 60fps. De prijs is wel hoog. Met de vele concurrentie verwacht ik niet dat het een succes gaat worden.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 31 augustus 2018 13:27]

Is dat juist niet fijn om te horen? Hoef je in ieder geval geen geld weg te gooien door te 'upgraden'.
Ik heb ook een Axon 7 en had mijn hoop op de opvolger gevestigd om een telefoon met jackplug en fatsoenlijke DAC te kunnen kopen. Helaas, deze wordt het dus niet, ze slaan volkomen de plank mis inderdaad.
Helaas gaan een hoop fabrikanten die richting op. Hogere prijzen voor minder basisfunctionaliteit en meer gimmicks. Ik heb liever een jack dan een groothoeklens. En ik vermoed dat de meesten die een groothoeklens nodig hebben gewoon een échte camera kopen, geen telefoon.

Ik heb het vermoeden dat ik m’n iPhone SE nog wel blijf gebruiken tot de support verloopt (Apple kennende tot 2020). Zo’n iPhone X hoef ik niet. Geen jack, geen fingerprint, veel te groot, en voornamelijk veel te duur :r
En Android wil ik ook niet vanwege Google. Er blijven steeds minder goede telefoons over. Dit ding mogen ze de toevoeging “Pro” ook wel van weglaten.
Axon 7 hier ook gehad, die ik toen in Duitsland heb gekocht. Was echt een top telefoon. Maar ze slaan de plank inderdaad helemaal mis nu. Weer een lelijke makkelijke notch zoals iedereen doet. Ook helemaal geen dual stereo speakers, wat de Axon 7 wel had en daar kwam goed geluid uit.

Telefoon ontwerpers zijn lui! NEXT!

[Reactie gewijzigd door jigsaws op 31 augustus 2018 09:44]

Ik hoop dat ze de Axon 9 hebben voorzien van stabiele software en een kwalitatief goede accu. Heb een jaar met de 7 rond gelopen, maar de verschrikkelijke software inclusief support en zeer slechte accu met zeer hoge degradation heeft mij doen besluiten niet te wachten op de 9.

Een aantal hardware aspecten hadden ze wel goed op orde zoals de 20MP camera (meer is niet altijd beter, maar voor nabewerking wel fijn), boomsound speakers/software en het prachtige scherm.

Ook hier zien de specs er prima uit, maar juist de boomsound stereospeakers waren een uniek punt voor mij zoals ik van mijn M8 al was gewend.
Mijn grootste kritiekpunt is de "losse" USB-c aansluiting.
Je bedoelt dat hij wat wiebelig kon zijn? Dat kan ik beamen, maar heeft gelukkig geen invloed gehad op de levensduur van de aansluiting (in die 1 jaar tijd dan...).
Ik moet hem heel voorzichtig aan de lader leggen en hem niet bewegen. Anders valt hij er zo uit. Ook snelladen gaat hierdoor lastig.
Had er nog eens bij moeten komen...
Heb ik ook last van, dacht dat dat beetje inherent was aan USB-C (was dacht ik ook een keer een geinig filmpje van LTT over waarbij een HDD werd rondgeslingerd aan de aansluiting en daar vloog de USB-C versie door de kamer...). Ik heb zelf gelukkig een algemeen Chinees USB-C dockje waar hij rechtop in staat, dan is die aansluiting min of meer gegarandeerd goed.
Dat dacht ik aan het begin ook, maar ken ook genoeg mensen waarbij dit niet het geval is welke minstens net zo oud zijn. Mag ook hopen van niet anders wordt het gewoon weer micro USB voor mij.
Ik zal wel weer de zeikerd zijn: jammer dat ZTE ook de headphonejack weg laat, echt een trend van niks.

De batterij capaciteit is dan wel weer fijn om te zien, ook een ip68 rating is welkom.

[Reactie gewijzigd door coolkingler1 op 31 augustus 2018 08:30]

Heel mooi dat andere fabrikanten LG gaan volgen met de groothoeklens. Die camera geeft echt meerwaarde aan je telefoon.
Oh hey, de Motorola One met hogere specs.

Of met andere worden, another copy.

Jammer, alles wat de Axon 7 goed deed is weg.

Behuizing? = Beekbare glas

Oordopjes aansluiting met krachtige AMP? = Nope

Grote front facing soeakers? = Also not

En Fin, is goed om de comeback van ZTE te zien, maar ik had meer verwacht.
fyi als je een teardown ziet zijn de speakers helemaal niet groot. het zijn immers 2 ronde speakers de grill is dan wel weer groot.

Maar goed dual front facing speakers is wel erg fijn.
Ja, ze zijn niet zo groot als je zou denken, maar wel groter dan wat je normaal gesproken ziet bij andere toestellen die de top speaker in soort van stereo gebruiken.
Wat ik al zeg en vele andere reviewers op het wereld wijde web.

Xiaomi Pocophone F1. Voor de prijs krijg je kwaliteit/snelheid/headphone jack en prijs/kwaliteitsverhouding 8.5/10.

Dat de camera misschien minder is, of geen OLED, of MIUI? tja dat moet je maar slikken voor €300,- via de Chinese markt. Of met €360,- Europese markt.
Tenzij je Netflix in HD wil afspelen. Dan zit je met de Poco F1 niet goed. Want geen Widevine.
Ik denk dat het niet veel uit zal maken ;) En ja genoeg andere recourses om te gebruiken behalve de ''streaming drm'' content managements.

En wie kijkt er nog Netflix HD op een smartphone. Je hebt een laptop of PC.

Dus dat zijn dingen die niet eens veel mensen zullen opvangen.
En voor €360,- kan je niet veel zeggen.

Dat ze Widevine L3 ondersteunen en niet L1 tja ... Zelfs op andere OS'en zoals Linux kan je volgens mij niet eens Netflix HD afspelen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 31 augustus 2018 10:15]

Wat een faal. Ik kocht de axon7 juist vanwege zijn uitstekende DAC en 3,5 mm poort en de dual speakers......

Nu heb ik 0,0 reden om van mijn Axon 7 af te stappen. Draadloos laden hadden ze ook niet hoeven doen dan had het toestel weer wat goedkoper gekund.
waarom doet iedereen toch altijd zo moeilijk over die 3,5mm jack, het is een goede ontwikkeling dat deze vorm van analoge slechte kwaliteits geluid aansluiting verdwijnt en ruimte maakt voor nieuwere technieken.
ja ik heb een 3,5mm jack op mijn mobiel maar gebruik ik deze wel eens ? nee! ik heb deze in 2 jaar nog nooit gebruikt.
Bluetooth dopjes geven de zelfde kwaliteit, maar zijn slechts 5 tot 10 keer zo duur. Niet te vergeten dat er headsets zijn die analoog on overtroffen kunnen worden door bluetooth headsets. Misschien vanwege die redenen en dat het gewoon een veel gebruikte techniek is, die veel mensen waarderen en dat het makkelijker en praktischer is als je een extra aansluiting hebt inplaats van alles via 1 aansluiting moet doen.
klopt dat sommige het makkelijker vinden en dat er sommige analoge headsets zijn die beter zijn dan goedkope bluetooth setjes.
indien je op een versteker je telefoon analoog of digitaal aansluit geeft dit een wereld van verschil.
door het aanhouden van analoge aansluitingen hou je voortgang tegen, als veel bedrijven de aansluiting weg halen gaan de koptelefoon makers ook overstag en gaan we daadwerkelijk een nieuwe betere toekomst in.
De grap is dat er allang digitale en analoge aansluitingen te vinden zijn. USB-c én een jackplug kan prima namelijk. Geef je mensen nog een keuze ook.
Inderdaad, voor mij zijn er nog legio voordelen van een bedrade set. En dat sommigen een voorkeur hebben voor bluetooth heb ik alle begrip voor maar laat de consument dan ook de keuze!
Ik vind bleutooth alleen maar onhandig. Ik gebruik mijn bedrade set veel om achter mijn bureau tijdens mijn werk naar muziek te luisteren. Met doorsnee bluetooth oortjes red ik om te beginnen wellicht geen dag van 8 uur moet ik ze in de tussentijd wellicht opladen en zijn ze natuurlijk altijd juist leeg als je wil luisteren (of je moet 2 sets kopen). Daarnaast moet je ze wellicht continue verbonden laten, want regelmatig moet ik natuurlijk ook eens opstaan. Kortom een gsm zonder 3,5mm jack is voor mij op dit moment nog een no go.
Beter dan sommige goedkope bluetooth setjes? Ik denk dat je met een paar in-ears van €100 al een beter geluid hebt dan 99% van de BT headphones niet? Heb je miss een paar populaire bt modellen? Die goedkoop maar toch erg goed zijn?
Klopt volledig. Ziglar heeft geen weet van de hogere categorieën headphones en in-ears (zoals ik er zelf één heb) die bluetooth vermorzelen en die vanaf €50 tegenwoordig al belachelijk goed zijn. Bluetooth wordt elk jaar beter maar de beste headphones ter wereld werken nog analoog hetzij in de hogere reeksen wel met een 4 pins XLR-aansluiting. De kwaliteit van het analoge signaal wordt bepaald door de apparatuur die je gebruikt. Een smartphone kan een goede analoge output hebben maar kan (in de meeste gevallen) niet op tegen daarvoor ontworpen apparaten zoals DAP's.

[Reactie gewijzigd door SolarGlider op 31 augustus 2018 11:06]

Essentie van het probleem is dat mensen geen interesse hebben in hoge kwaliteit geluid. En diegene die dat wel interesseert is een minderheid. Beeld kwaliteit daarentegen krijg je wel gemakkelijk verkocht, visueel is altijd belangrijker geweest dan auditief. Geluidskwaliteit word subjectief ervaren waar beeldkwaliteit objectief zou zijn.

Het probleem met BT is niet waar de DAC zit maar het protocol dat niet genoeg bandbreedte heeft om losless audio door te geven (en dus is er compressie, veel compressie). Op high end slaagt BT de plank volledig mis, ooit een BT koptelefoon getest van 200 euro die ook met draad aangesloten kon worden, het geluid over draad was stukken beter dan over een BT verbinding wat aangeeft dat het gebruikte protocol onvoldoende was om alles uit die headset te krijgen (en ook dat was triestig voor 200 euro)

Maar je ziet het ook in automotive, waar de instapmodellen standaard veel beter geluid krijgen (waar is de tijd dat je 1 tot 2 luidsprekers kreeg voor een volledige auto?) is de kwaliteit in de luxe klasse omlaag gegaan terwijl je er nog altijd evenveel voor de audio opties betaald. (maar er staat nu dan wel in het groot Bose, Canton of Bang & Olufsen, etc vermeld)

Of de legio soundbars die verkocht worden om het geluid te verkrachten om zo een surround effect te krijgen uit 1 luidspreker. Goed om achter 2 uur hoofdpijn van te krijgen maar het verkoopt blijkbaar.
Zolang bluetooth nog werkt zoals het nu werkt via streaming zal het nooit ideaal zijn en imho niet een goede vervanger van de 3.5mm jack.
Als iets alleen maar voortgang ondervind door het opzettelijk weg laten van het alternatief dan is het geen voortgang. Als Bluetooth echt zoveel beter was dan was die voortgang vanzelf wel gekomen.

Dus stop met die onzin uitkramen dat een analoge audiopoort kwalitatief slecht is.
ik wordt altijd zo moe van mensen die slechte bedrijfsvoeringen en trends excuseren.
er geen vooruitgang in het feit dat de 3.5 mm jack weggelaten wordt. Dit is wel gehypt doordat het gekoppeld is aan een zeer succesvolle higfhtech reeks als de iphone, maar an sich is het weglaten geen vooruitgang en het staat helemaal niks in de weg. 'De ontwikkeling' (wat dat dan ook is) gaat er niet sneller of langzamer door.
Bluetooth dopjes geven de zelfde kwaliteit
Neen, je moet het dan doen met de DAC die in de oordopjes verwerkt zijn. Dat is hooguit interessant als de DAC van je telefoon waardeloos is. Maar zelfs mainstream modellen hebben doorgaans al een betere DAC als bluetooth hoofdtelefoons.
het is een goede ontwikkeling dat deze vorm van analoge slechte kwaliteits geluid aansluiting verdwijnt en ruimte maakt voor nieuwere technieken.
Jou kenis van audio valt tegen.

Even een paar punten:

Audio, om een speaker te later functioneren is analoog, je beweegt geen lucht met 1 en 0.

Audio via lightning of USB-C ≠ beter kwaliteit, Hi-Fi players, en toestellen met ultieme audio ervaring zoals de LG G7, komen allemaal met de 3,5mm plug, want alle goede koptelefoons en In-Ears gebruiken die uitgang.

USB-C, sterker dan Micro-B sure, maar ik heb liever een aparte, veel sterkere aansluiting voor mijn oordopjes.
Zijn statement is echter niet volledig fout gezien het in deze context om de minijack op telefoons gaat.
Je bent dan voor de kwaliteit namelijk ook afhankelijk van de DAC en AMP van de telefoon en beide componenten zijn in telefoons gewoon ver onder de maat als we het hebben over kwalitatief goed geluid.

Als je beetje mobiele DACAMP naast een telefoon houdt zie je ook direct waarom, gewoon geen ruimte voor. Ik gebruikte die minijack zelf daarom ook niet. I.p.v. die minijack gebruik ik daarom altijd een combinatie van koptelefoon+ dedicated DACAMP of een goede bluetooth koptelefoon (wat dus in principe een koptelefoon met ingebouwde DACAMP is, de goede bluetooth sets hebben betere dac amps dan die in telefoons zit).
De áudio package in de LG G7 geef betere nummers dan de FiiO k1, een bekenden mobiele DAC, inclusief kwa AMP output.

De DAC in meeste Samsung en iPhones hebben een goede output met noise floor en stereo cross talk onder controle en tenzij je koptelefoons van >50Ohms gaat gebruiken, (en impedance heeft maar weinig met kwaliteit te maken, maar dat is een andere topic) de APM is ook meer dan voldoende.

Vervolgens als je een Galaxy S9 koppt, niks staat in je weg om een USB dac te gebruiken.

En andere ve gehoorde BS argument is dat de DAC in de dongle zorgt van meer kwaliteit want je zou minder last hebben van leaks in de analoge signaal... Muv Essential, Apple, Google (Pixel) en Razer, alle andere toestellen gebruiken gewoon een passieve dongle, audio wordt gewoon door de interne dac van de telefoon verwerkt.
Sorry maar als je gaat klagen over de kwaliteit dac's in een telefoon, maar vervolgens Bluetooth als kwalitatief goed neer zet sla je zelf imo de plank aardig mis.
Hoezo geeft een 3,5mm jack een slechte geluidskwaliteit?
... analoge slechte kwaliteits geluid aansluiting ...
Het is niet omdat het analoog is, dat het slecht is. Digitaal betekent niet altijd beter dan analoog. Dit hangt af van de situatie en wat je met het signaal gaat doen.
Analoog is inderdaad storingsgevoeliger, maar op zo'n korte afstand (telefoon naar koptelefoon) is het eigenlijk te verwaarlozen. Uiteindelijk komt het geluid nog steeds op een analoge manier uit je speakers.

Verdiep je je eens in de analoog/digitaal technieken en een wereld van verschil zal voor je opengaan. :)
Jij bent misschien een van de weinige. Dus waarom ozuden ze naar jou moeten luisteren wie is Ziglar voor hun a peanut in a nutshell ;)

Voor de rest juist waarom iets weghalen als het niet nodig is??
Dan zou ik maar beginnen met stoppen met bellen met je mobiele telefoon. De straling die daar vanaf komt is velen malen hoger.
Gebruik je gezond verstond (nu het nog kan). Deze technologie is zeer schadelijk
Heb je daar ook daadwerkelijk bronnen van? Of roep je maar wat?
Bedoel, als daar echt bewezen gevolgen van zijn, zou ik dat echt super graag willen lezen.

Bluetooth is namelijk echt niet de enige die op die frequenties werkt, sterker nog, bluetooth is behoorlijk shortrange, is waarschijnlijk een van de minst ergere.
Ik begrijp van je betoog dus dat je ook geen 4g/wifi of CPU's/GPU's, die rond de 2.4ghz zitten, gebruikt? Want dat is ongeveer dezelfde vergelijking die je maakt met een magnetron. Vergeet ook niet dat een magnetron enkele honderden watts verbruikt, en een bluetooth oortje hooguit een paar watt.

Appels en peren dus.
Klinkt als een conspiracytheory ala antivax.
Ik was zeer tevreden gebruiker van de Axon 7. Maar na alle perikelen rond ZTE en het lange wachten op Android 8, (die update is er trouwens nog steeds niet) ben ik gevallen voor de Asus Zenfone 5Z. Geen moment spijt van en zeker nu ik deze Axon 9 zie. De Zenfone 5Z heeft gewoon nog de 3,5 uitgang en super geluid! Ook dual speakers, breedbeeld camera en uitbreidbaar geheugen. En met €432 voor de Asus zou ik echt geen goedkopere Pocophone overwegen. Ik weet uiteraard niet wanneer Asus met Pie gaat komen, maar ik ontvang om de 14 dagen updates OTA van Asus dus dat vind ik al heel netjes. Bij ZTE was ik zwaar teleurgesteld over de updates en het feit dat Android 8 nog steeds niet beschikbaar was, ook voordat ze verbannen waren.
hoe bedoel je:
En met €432 voor de Asus zou ik echt geen goedkopere Pocophone overwegen.
Wat is de reden dat je de pocophone niet overweegt? ik zit namelijk in hetzelfde schuitje als jou. Tevreden van axon 7 maar lichtjes aan het uitkijken naar een opvolger.

[Reactie gewijzigd door ROBXGD op 31 augustus 2018 11:39]

De pocophone mist ivm de Axon 7 de stereospeakers, NFC, QuadHD amoled scherm, Netflix in HD, DAC amp en natuulijk de bouwkwaliteit en metalen behuizing. Axon heeft trouwens ook Gorilla glass 4 ipv 3 of ouder wat de pocophone heeft. Ik heb zelf de Axon 7 en zie geen reden tot vervanging zeker niet als straks de officiële Oreo upgrade wordt uitgegeven. Dat kan niet lang meer duren. Voor mij is de pocophone eerder een downgrade tov van de Axon 7 behalve in snelheid, maar de SD820 icm 4GB is voor nu en straks met Oreo meer dan genoeg.
Ik heb bij Belsimpel €432 voor de Asus Zenfone 5Z betaald icm verlenging van m'n Telfort abo. Ik had 'm nog goedkoper kunnen hebben als ik naar andere provider zou gaan, maar wil perse bij Telfort blijven ivm 3 maanden houdbaarheid bundel.

Cameratesten van de Asus deden mij besluiten voor de Asus. Breedbeeld is echt een meerwaarde. Daarnaast prima geluid, maar geen enkel toestel haalt t bij Axon 7 ivm de plaatsing van de speakers.
Inderdaag, hardware-wise ben ik nog steeds erg tevreden met mijn Axon 7. Maar het feit dat we nog steeds op android 7 zitten vindt ik echt heel slecht. Hoe zit het eigenlijk met android security patches? Ik krijg echt nooit iets binnen over de update...
Toen de problemen met ZTE in US begonnen, is er totaal geen enkele update meer uitgebracht. De update naar Android 8 zou al sinds januari 2018 klaar zijn. Theoretisch zou de update nu alsnog kunnen komen, maar nu met de Axon 9 staat dat ook weer op losse schroeven. Ik heb er in ieder geval niet meer op gewacht. Mijn vrouw heeft nog steeds een Axon 7, dus ik hou het wel in de gaten.
Heb een axon 7, en die draait nog steeds als een tierelier!(wel op Android 7)
en die speakers zijn geweldig! Jammer dat de speakers zijn verdwenen bij de 9, ben benieuwd naar de eerste reviews van de 9