Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Motorola kondigt Android One-smartphone aan met Snapdragon 625

Motorola heeft de One aangekondigd, zijn eerste smartphone in het Android One-programma voor release in Nederland en België. Het gaat ook om de eerste Moto-smartphone voor de Benelux met een inkeping in het scherm.

De Motorola One komt uit met Android 8.1, maar de fabrikant belooft upgrades naar Android 9.0 Pie en het nog niet aangekondigde Android Q, dat vermoedelijk volgend jaar uitkomt. Bovendien zegt Motorola drie jaar lang beveiligingsupdates te verstrekken voor de telefoon.

De telefoon draait op een verouderde Qualcomm Snapdragon 625, een soc die drie jaar geleden voor het eerst op telefoons verscheen. Qualcomm heeft nadien al onder meer de Snapdragon 630 en 636 uitgebracht. Motorola heeft er 4GB aan werkgeheugen bij geplaatst.

Het toestel heeft een 5,9"-scherm met een inkeping. Hoewel Motorola geen resolutie noemt, gaat het vermoedelijk om een scherm met een resolutie van 1520x720 pixels. Naast de Motorola One komt Lenovo ook met de Motorola One Power, maar die komt alleen uit in India. De One komt ergens in de komende maanden beschikbaar voor 299 euro, zo zegt de fabrikant.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

31-08-2018 • 07:37

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
maar de fabrikant belooft upgrades naar Android 9.0 Pie en het nog niet aangekondigde Android Q,
* Equator is te pessimistisch waarschijnlijk.. Maar ze krijg het nu nog niet eens voor elkaar om hun beloftes waar te maken. Dus hoe wil je het publiek doen geloven dat je dat met een nieuwe telefoon wel voor elkaar krijgt?

Als ze worden verplicht vanuit het Android One programma, dan moet het in mijn ogen anders worden beschreven. Nu lijkt het alsof ze hun best gaan doen..

Ik vind het best een mooi toestel, dat wel, en zeker voor die prijs. Maar op basis van de huidige performance van updates ben ik het vertrouwen in Lenovo/Motorola enigzins kwijt.

[Reactie gewijzigd door Equator op 31 augustus 2018 07:47]

Android One updates komen van Google zelf als het goed is, dus dit keer zou dat goed moeten zitten. Als de updates werden beloofd vanuit Moto zelf was ik het met je eens geweest. :)

[Reactie gewijzigd door coolkingler1 op 31 augustus 2018 07:50]

Nee, de OEM is verantwoordelijk voor de updates, alleen Google stelt wel de eisen van regelmatig security updates en 2 system updates. Wat wel een beetje flauw is, is dat Motorola dit toestel met Oreo gaat uitbrengen, had het Pie gehad, kon je gewoon Q en R kunnen verwachten.

PS: wordt misschien tijd dat Tweakers een once en for all Android One explained post doet.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 31 augustus 2018 08:21]

PS: wordt misschien tijd dat Tweakers een once en for all Android One explained post doet.
Dat, en een filter in de pricewatch voor Android One.
Ahh op die manier, begrepen.
Opzich wel een leuk apparaat maar in vergelijking met bijvoorbeeld een Xiaomi vindt ik de resolutie en de verouderde soc wel flinke minpunten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Xiaomi mi A2 lite. Toch redelijk stuk goedkoper en wel full hd. Is trouwens ook een Android One toestel. Heeft wel ook de 625 soc.

Edit:aanvulling

[Reactie gewijzigd door roelvand op 31 augustus 2018 07:57]

Tja, ik denk dat die soc een beperking is vanuit het A1 programma.
Verwacht ik niet. Denk meer omdat het een makkelijk en goedkoop te produceren soc is die qua prijs/kwaliteit goed kan presteren voor midrange toestellen. Heb zelf een smartisan gehad deze had de 626 en kon redelijk goed bijbenen voor dagelijks gebruik. Voor de meeste mensen voldoende prestatie. Als je gaat kijken naar gamen dan zal deze soc niet uitblinken.
Is het niet, Android One toestellen hebben geen beperkingen qua hardware meer. Zie Nokia 8 Sirocco, Nokia 7 Plus, Mi A2, etc. Die 625 SoC is gewoon goedkoop en goed genoeg voor dit soort toestellen en daarmee dus (nog steeds) een populaire keuze.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 31 augustus 2018 08:29]

Is het niet, Android One toestellen hebben geen beperkingen qua hardware meer. Zie Nokia 8 Sirocco, Nokia 7 Plus, Mi A2, etc. Die 625 SoC is gewoon goedkoop en goed genoeg voor dit soort toestellen en daarmee dus (nog steeds) een populaire keuze.
Je moet voor de grap eens kijken op https://en.wikipedia.org/wiki/Android_One Hier zie je een overzicht van alle Android One toestellen en bijbehorende soc. Van de huidige generatie is alleen de product: Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64 GB opslag) met een SD 625. Ook de resolutie is een stuk hoger. Dus ik vraag me wat Lenovo in gedachten had te kunnen concurreren met andere Android One toestellen die een stuk goedkoper zijn. Of waarom ze niet een bestaande MotoG toestel omdopen tot Android One.

Zelf vind ik momenteel de https://www.notebookcheck...hone-Review.318256.0.html wel interessant van het lijstje. Stukje compacter ook dan de huidige toestellen op de Nederlandse markt (>160mm lengte).

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 31 augustus 2018 11:02]

Nee, want de Nokia 8 sirroco zit ook in het Android one programma met een SD 835 en zowel de Nokia 7+ als de Xiaomi A2 (niet de lite versie) hebben de Snapdragon 660.
Dus niets met het platform te maken
Xiaomi Mi A2 Lite? Heb je nog meer voor minder. Een die notch is ook niet zo belachelijk breed dan.
Stapje hoger en je zit al op de Mi A2. Dezelfde prijsrange als deze Motorola, maar heel wat meer toestel

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 31 augustus 2018 10:27]

Bovendien ben je nog afhankelijk van het feit dat Qualcomm drivers moet schrijven voor een 3 jaar oude processor. Ik acht de kans daarop niet al te groot bij Android Q ;)
Met project Treble is dat niet meer nodig.
Dat wist ik niet, dank je wel.
Veel te veel geld voor deze kwaliteit. ALs je ziet wat Xiaomi doet met de Pocophone F1 voor 300 euro:
64/128 GB, 6 GB RAM ; Snapdragon 845!!!!!!, 4000 mah batterij, SD kaart support, scherm 1080 x 2246 pixels,...

https://www.youtube.com/watch?v=ssw9H08ddlw

[Reactie gewijzigd door Cowboy_Henk op 31 augustus 2018 08:20]

Xiaomi is leuk voor sommige Tweakers en bied zeker (meer) waar voor het geld. Voor de grote groep consumenten is het echter een onbekend merk. Onbekend maakt onbemind en dan blijft het dus gewoon op de plank liggen bij de telefoonboer.
Sinds ze gewoon bij Nederlandse webshops verkrijgbaar zijn, zie ik ze anders best vaak voorbij komen in mijn omgeving. Meestal wel "op aanraden van iemand die er verstand van heeft". Toch al meerdere collega's hier die een Mi A1 hebben.
Ik hoop dat ze bekender worden, ze bieden zoals je zei veel waar voor weinig geld en hun strategie gaat hierin nooit veranderen hebben ze gezegd
https://www.scmp.com/tech...margin-5-move-limit-greed

en ze gaan hun phones uitbrengen via Kruidvat om hier meer afzet te hebben
nieuws: Xiaomi gaat smartphones en andere producten in Nederland verkopen via...
Leuke phone in tweakers trouwens voor 398 eur.
300 is dollar en zonder invoerrechten.

Las trouwen net deze link: https://www.androidpolice...k-netflix-apps-dont-work/

netflix werkt dus niet in hd mode evenals wat andere apps. Goedkope prijs moet ergens vandaag komen.
security updates iedere 3 maanden, nokia doet het beter met iedere maand maar vooruit.

Maar de tendens is goed, prijzen worden steeds goedkoper en je krijgt steeds meer waar voor je geld. Grotere merken zullen wel moeten volgen.
Heb ook al een aantal toestellen toevallig gisteren bij alternate gezien. al zal dat wel om grijze import gaan net als bij de Mediamarkt
Voor die prijs verwacht ik wel een hogere resolutie en minimaal 64Gb opslag. Anders is hij te duur voor wat er voor krijgt lijkt mij zo Android One of niet.
299 voor een 720p scherm een 625. Nee, dit gaat geen succes worden.
"De fabrikant belooft updates", android 7, motog5splus....
Ze moeten wel aangezien deze telefoon in het Android one programma zit.
Zit er bij het One programma ook een tijdframe aan die updates? Anders kun je nog steeds tot Sint Juttemis wachten op die updates..
Staat mij bij dat dit binnen 90 dagen moet gebeuren.
Damn. Ik had net een Nokia 6.1 Plus op mn wishlist. nu weet ik niet welke ik moet kiezen.
Ik zou niet twijfelen en gaan voor de Nokia. :)

Ik ben m'n vertrouwen in Lenovo volledig kwijt. Zit al een eeuwigheid te wachten op de beloofde Android 8 update van m'n Moto G5 Plus... Bovendien zijn de specificaties van de Nokia 6.1 Plus een pak interessanter.
De nokia. Veel betere processor.
Jezus wat een prijs. Een jaar terug kreeg je dit al voor minder geld. Naja, die notch zal wel duur zijn :+