Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG toont Q8-smartphone met 6,2"-scherm en stylus

LG heeft in thuisland Zuid-Korea de Q8 aangekondigd: een smartphone met 6,2"-scherm die over een stylus beschikt die plaats kan nemen in het toestel. De midrangesmartphone heeft een enkele camera aan de achterkant, met groothoeklens.

LG heeft de Q8 voorzien van een Snapdragon 450-octacoreprocessor. Het 6,2"-scherm heeft een resolutie van 2160x1080 pixels. Het toestel bevat 4GB ram en 64GB opslaggeheugen, dat uit te breiden is met een microsd-kaart.

De enkele camera aan de achterkant is een zestienmegepixelvariant, met LG's 'Phase Detection Autofocus' en led-flash. De frontcamera heeft een resolutie van 5 megapixel. Verder is er accu met capaciteit van 3300mAh, die via Quick Charge 3.0 en de usb-c-poort snel te laden is.

Het toestel voldoet aan de eisen voor een IP68-certificering voor water- en stofbestendigheid en er is ondersteuning voor fm-radio. LG heeft de Q8 voor de Koreaanse markt aangekondigd met een adviesprijs van 539.000 Koreaanse won, omgerekend ongeveer 415 euro. Vorig jaar bracht LG wel een Q8 op de Europese markt. Dat was een kleine variant van de V20.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

06-08-2018 • 08:40

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Schermen worden steeds groter, maar de batterijen groeien niet mee. Bij zo'n gigantische telefoon verwacht je toch minstens een 4000mAh batterij. Mijn Honor 7 van 3 jaar oud met 5,2" scherm heeft zelfs een 3100mAh batterij en die gaat na al die tijd nu met moeite nog een dag mee (in het begin makkelijk 1,5 dag). Al worden de SoC's steeds zuiniger, batterij kan je nooit teveel hebben.
Dat schermen steeds groter worden is waar, maar dat betekent niet direct dat de behuizingen meegroeien, dankzij de notches en steeds kleinere bezels (en bij Vivo nu al een uitschuifbare frontfacing camera).

Aangezien de behuizing grotendeels bepaalt hoe groot de accu fysiek kan zijn, betekent het dus niet direct dat grotere schermen grotere accu’s mogelijk maken.

In theorie gaat de batterijduur zelfs achteruit, immers is er meer plek nodig voor het scherm en moet het scherm over een groter oppervlak verlicht worden. Al betwijfel ik of dat in de praktijk merkbaar is.
Wat je zegt klopt deels wel, maar in dit geval is er geen pop-up camera of bijzondere hardware aanwezig. De bezels zijn er ook gewoon om alles achter te plaatsen. Als enige reden zou je de water/stofdichtheid kunnen opgeven, al nemen die extra rubbers in principe ook niet zoveel extra ruimte in lijkt me. In het geval van de Find X of Vivo Nex waarbij er plaats moet gemaakt worden voor de motor heb je zeker een punt, maar meestal is het gewoon gevalletje laten we de telefoon zo dun mogelijk maken, ten koste van de batterij en stevigheid.
Het zou mooi zijn als accu's standaard gemakkelijk uit te wisselen zouden zijn, deze slijt toch het hardst is mijn ervaring. Mijn OnePlus 5 houdt het een goede dag vol, en is (gelukkig) razendsnel weer volgeladen, maar toch zou het mooi zijn als de optie bestond om de accu zelf gemakkelijk te verwisselen, dit zou bijvoorbeeld onderweg erg handig kunnen zijn.
Ik heb nooit een voordeel gezien aan een stylus.
Wie gebruikt dit nog? Het voelt zo outdated en onhandig als je het mij vraagt.
Ik gebruik het dagelijks met mijn note 8, een aantekening schrijven gaat echt 100x sneller dan typen. Daarnaast heb je ook nog extra functies etc. Maar die zie ik zelf ook meer als een gimmick dan echt iets nuttigs
Ik gebruik het dagelijks met mijn note 8, een aantekening schrijven gaat echt 100x sneller dan typen.
Bij Samsung's Note-serie wel ja, welke (fantastische) drukgevoelige Wacom digitizers gebruiken.

De LG hier word zo te zien gebundeld met een klein capacitive touchpennetje. De schrijf-ervaring die je daarmee krijg is weinig anders dan als je van de Action een capacitive-knakworst koop voor een euro en daarmee op je scherm begin te kladderen.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 6 augustus 2018 09:03]

Overal is een oplossing voor :+

Maar is jammer dat de toepassing van dezelfde digitizers als Note apparaten gebruiken zo weinig toegepast worden. Ik moet zeer veel PDF's lezen en maakt annotaties die ik er dan uit extract. Het is vervelend omdat allemaal achter mijn pc te moeten doen, maar de keuze qua tablets die hier voor geschikt zijn is heel beperkt.
Ik dacht dat ik het veel zou gebruiken op mijn note 8.. Voor mij blijkt het niet meer dan een gimmick. Heb er ook geen last van dat het er zit, dus ook geen minder waarde.
Ik ben het met je eens hoor. Persoonlijk heb ik er normaal gesproken ook geen behoefte aan. Maar ik heb eindelijk wel een toepassing gevonden met That's You op de PS4. Je moet af en toe tekenen met deze party game en dan is de vinger toch soms wat te dik, hoewel je kunt inzoemen. :)

Verder vind ik het toestel redelijk aan de prijs met deze medium soc. Voor een paar tientjes meer heb je de nieuwe OnePlus en die heeft toch wel een aantal streepjes voor.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 6 augustus 2018 08:54]

Die adviesprijzen zijn soms idd belachelijk hoog. Wacht drie maanden en er gaat een kwart van de prijs af.
voor de pen hoef je naar mijn idee geen duur toestel voor te halen, je hebt losse capasitive pennetjes die veel minder kosten ( en ook veel minder slim zijn ofc).

Voorbeeld

[Reactie gewijzigd door FastRDust op 6 augustus 2018 13:03]

6,2"-scherm en een 3300mAh accu ben benieuwd hoe lang is dat volhoudt
Met een sd450 nog lang genoeg denk ik.
Oled scherm, best okay.
LCD scherm, haal maar een batterij erbij XD

of je moet er nooit op kijken dat werkt ook goed.

begin wel steeds meer naar telefoons te neigen van het budget segment puur omdat deze meestal een grotere batterij hebben of wel te vervangen zijn.
Geen idee hoe het met telefoons zit maar voor tv's gaat dat niet op.
https://www.google.nl/amp...lcd-televisies%3famp=true

[Reactie gewijzigd door Finger op 6 augustus 2018 09:25]

Kan dat niet te maken hebben met de processor kracht die erin zit?
Tv's hebben switchen en amps voor geluids output naar externe boxen en de verschillende aansluitingen.

telefoons zijn daarin ook energie zuinig want ze hebben 1 output dus hebben niet echt super veel slimme technologie nodig.

ik denk dat de reden is, maar feitelijk kan het anders zijn natuurlijk.
Hou er wel rekening mee dat zodra en dat geld vooral voor TV's op dit moment dat op het moment dat we HDR of Dolby Vision content afspelen dat LCD echt qua energie totaal niet meer voordelig is en zelf meer verbruikt.
Tja, dat komt waarschijnlijk ook omdat dat de high-end lcd-televisies een veel hogere piekhelderheid halen. Mijn XE9305 heeft een piekhelderheid van 1350 nits, die meerdere minuten kan worden vastgehouden, terwijl een oled-televisie daar mijlenver van verwijderd is.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 6 augustus 2018 12:27]

Maar een OLED heeft zulke hoge waarden ook niet nodig.

Als je een pikzwart beeld hebt met een gloeilamp in het midden zal het er op een OLED tv veel beter uitzien, gezien het verschil tussen het zwart en de gloeilamp veel groter is.

Een OLED tv heeft minimaal 540 max nits op een x% beeldoppervlak nodig om de titel "HDR" te mogen gebruiken.

Voor een LCD is dat 1000 max nits.

Gezien een LG iets in de 700 haalt is dat echt wel dikke prima.
Nvm.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 6 augustus 2018 15:56]

Ik wilde wat Loggedinasroot aangaf ook weerleggen, maar mijn punt voornamelijk is dat het energiezuinige waar de LCD led zo bekend om staat teniet word gedaan door de HDR en Dolby Vision content
Oled-scherm moet je dan wel zoveel mogelijk dark-mode gebruiken...
Waarvan de niet genoemde situatie bij mij niet voorkomen en de batterij langer mee gaat bij Amoled dan LCD toestellen.

Ik kijk niet films of series op mijn telefoon waardoor de Amoled met statische beelden minder stroom verbruikt dan LCD.
Ik heb hem ook niet op max helderheid staan of witte/lichte achtergronden .

dus voor mijn verbruik van content is Amoled zuiniger dan lcd.

update:( bedoelde amoled ipv oled)
bron

[Reactie gewijzigd door FastRDust op 6 augustus 2018 12:32]

het is zo dat als je niet op je telefoon kijkt hij langer mee gaat.
dat is een feit hoe je het ook bekijkt.
Aantekeningen en schrijven gaat makkelijker met een stylus.
Vandaar dat de Notes er nog steeds mee uitgerust worden. :)
Voor notities in OneNote of zo kan het handig zijn. Ik gebruik zelf een pen voor op mijn Surface Pro, maar die heeft natuurlijk een groter scherm. Hoe het op een relatief klein scherm functioneerd weet ik niet. Lijkt mij dat de telefoon te licht is om op de tafel te leggen en dan te schrijven. Misschien werkt het alleen goed als je de telefoon met je andere hand vasthoud.
Binnen ons bedrijf ging de voorkeur altijd uit naar de Samsung Note series vanwege de stylus. Gaat voornamelijk om monteurs die op lokatie nog vaak een handtekening nodig hebben bij bestellingen o.i.d. en dat bevalt vaak beter als touchscreen.
Van een goede ge´mplementeerd stylus zoals de Note lijn van Samsung, kan ik vergelijken met een ok trackpad gebruiken VS een goede muis.

Je vingers zitten niet voor wat je wilt selecteren, je bent meer nauwkeurig, en je hebt een soort rechte muis knop.
Bij diverse spellen werkt een stylus best wel prettig. Bij top down shooters zoals 'Sky Force' en 'Air Attack 2' vind ik de stylus maar wat makkelijk. Maar ook bij point en block games waar het soms wat precies aan komt vind ik het makkelijk.
Beetje opmerkingen zetten bij een afbeelding, het gaat allemaal een stuk makkelijker met een stylus zoals bij de note serie.
Gebruik het veel bij mijn Note 8. Aantekeningen maken, makkelijk wat selecteren op het scherm (gaat 100x makkelijker dan met je vinger)...

Ik dacht het eerst ook nooit te gebruiken, heb de pen van mijn Microsoft surface Pro nooit serieus gebruikt, dat kwam ook deels omdat hij er omslachtig aan hing en er vaak af viel. Bij de Note zit hij natuurlijk intern.
Ik zit nog steeds met een een Note 4...

Naast specifieke stylus functies is een stylus best fijn om mee over een scherm te glijden, een vinger is hierbij veel stroever.
Bij ons op de zaak is er juist veel vraag naar. Foto's maken op bijvoorbeeld de bouw en dan daar notities op maken met de Stylus. Wat dingen intekenen en zo. Na de Note 3 Neo hebben we nog twee keer een LG Stylus DAB+ aangeschaft, maar die zijn niet vooruit te branden. Dus misschien is dit wel wat. Want de Note 8 kost nu nog zo'n Ą670,- en dat is best veel.
Mensen met iets dikkere vingers vinden een stylus wel fijn.
Er zijn ook mensen met heel droge handen die ook slecht "contact" maken met het scherm.
Daar werkt een stylus ook goed.

Wellicht heeft het er ook mee te maken dat mensen sowieso minder vaak een pen vast hebben.
Denk nog regelmatig terug aan de Palm en de Sony Clie...
Ik gebruik de S-pen van mijn Note 5 regelmatig. Niet zo veel meer als in het begin, maar ik vind het nog steeds handig om de pen te hebben.

Daarmee kan ik preciezer aanduidingen doen op het scherm en schrijven als ik het wil. Ik vind het fijn dat ik de pen kan gebruiken ipv. alleen het toetsenbord in algemene zin. Voor mij een extra dimensie voor invoer.
Ik gebruik de stylus (Note 8) regelmatig. Met name een stuk ergens uit selecteren, aantekeningen op een screenshot voor je die doorstuurt en dergelijke. Hier is het de Samsung software die het hem doet.

Tekenen met de stylus zoals Samsung in zijn reclame dat zie ik ook niet zitten.
En weer geen Note concurrent en ook nog eens een kroket als SoC. Dit lijkt eerder een opvolger van de eerdere LG stylusphone van een paar jaar geleden. Die was ook verre van highend.
Deze bedoel je?

pricewatch: LG Stylus 2 DAB+ Bruin

Edit: of misschien deze wel, die blijkbaar onze PW zelfs tamelijk droog liet staan?

product: LG Stylus 2 Plus (3GB ram)

https://androidworld.nl/a.../lg/lg-stylus-2-plus.html

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 6 augustus 2018 12:44]

On topic: met mijn handschrift gaat typen makkelijker en kan ik mijn aantekeningen wÚl teruglezen (had een Samsung Note) ;)

Off topic: waarom nu alweer de vingerafdrukscanner op de achterkant, willen ze dan geen smartphones verkopen? 8)7
(waarom denk je dat de verkopen van Samsung zo dramatisch teruglopen?)

[Reactie gewijzigd door Felix-B op 6 augustus 2018 09:00]

Ik denk niet dat Samsung dramatisch minder verkoopt vanwege een vingerafdrukscanner op de achterkant...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.