Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony XZ2 Premium-smartphone gaat 899 euro kosten

Sony heeft tijdens een presentatie bekendgemaakt dat de Xperia XZ2 Premium-smartphone vanaf nu kan worden vooruitbesteld voor een prijs van 899 euro. Het toestel moet eind deze maand in de winkels liggen.

De Sony XZ2 Premium werd al in april aangekondigd en is gebaseerd op de bestaande Xperia XZ2, maar de nieuwe Premium-versie heeft betere specificaties wat scherm, camera en accu betreft. Zo heeft het nieuwe toestel een 5,8"-scherm met een 4k-resolutie en ondersteuning voor hdr. Het ontwerp van de XZ2 Premium komt, gelet op de bolle achterkant, overeen met dat van de XZ2 en XZ2 Compact.

Het nieuwe toestel is voorzien van een dubbele camera, waar het ene exemplaar bedoeld is voor zwart-witopnames en het andere voor kleurenfoto's. Bij foto's ligt de maximale isowaarde op 51.200, bij video is dat 12.800 iso. De smartphone kan 1080p-video op 960fps schieten voor slowmotionweergave.

Verder heeft de XZ2 Premium, met 6GB, meer werkgeheugen dan de normale XZ2 en een grotere accu met een capaciteit van 3540mAh. De gebruikte soc is gelijk aan die van de andere XZ2-modellen: de Qualcomm Snapdragon 845.

De dubbele camera krijgt later dit jaar in het derde kwartaal een software-update die een portretmodus toevoegt. Deze wordt door Sony de 'Bokeh mode' genoemd; gebruikers kunnen hiermee alleen de zwart-witcamera te gebruiken. De frontcamera van de XZ2 Premium is een exemplaar van dertien megapixel en is volgens de fabrikant mede door de 1/3,06"-sensor nog goed te gebruiken voor selfies bij weinig licht.

De XZ2 Premium is vanaf nu vooruit te bestellen voor 899 euro. Degenen die dat vr 6 augustus doen, krijgen de Sony WH-1000XM2-headset er gratis bij. Deze koptelefoon met noisecancelling staat op het moment van schrijven in de Pricewatch voor 300 of 320 euro.

XZ2 Premium XZ2 XZ2 Compact
Afmetingen 158x80x11,9mm 153x72x11,1mm 135x65x12,1mm
Bezels 29,6x7,8mm 23,5x7,3mm 21,4x8,3mm
Relatieve schermgrootte 73,4% 76,1% 73,5%
Scherm 3840x2160 pixels, 16:9, 5,8", hdr 2160x1080 pixels, 18:9, 5,7", hdr 2160x1080 pixels, 18:9, 5", hdr
Camera

19 megapixel, 1/2,3”, f/1.8

12 megapixel 1/2,3”, f/1.6 (monochroom)

19 megapixel, 1/2,3”, f/2.0 19 megapixel, 1/2,3”, f/2.0
Frontcamera 13 megapixel, 1/ 3,06”, f/2.0 5 megapixel, 1/ 5", f/2.2 5 megapixel, 1/ 5", f/2.2
Processor Snapdragon 845 Snapdragon 845 Snapdragon 845
Ram, opslag 6GB, 64GB 4GB, 64GB 4GB, 64GB
Accucapaciteit 3540mAh 3180mAh 2870mAh

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-07-2018 • 12:37

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
Wat mij opvalt is dat er niet gesproken wordt over of er optische stabilisatie in zit....De tweakers review van de XZ2 Compact bestempelt de camera niet echt als supergoed, terwijl hw.info de camera de hemel in prijst...Ik heb em zelf geprobeerd en ik vind ook dat de camera echt geen hoogvlieger is. Nu is er de XZ2 Premium en er lijkt wederom geen stabilisatie in te zitten. Waarom toch niet? Optische stabilisatie is een feature die gewoon echt merkbaar helpt om betere (lees: scherpere en ruisvrijere) foto's te maken. Ik vind het onbegrijpelijk in dit high end segment dat dit er (nog steeds) niet in zit. Leuk, iso51.200, maar zelfs op een fullframe sensor is dit al niet of nauwelijks bruikbaar. Ik ga zelf nooit echt verder dan iso6400 of iso 12.800, waarbij die laatste op zich nog wel te doen is als het nog licht is. Dus wat mij betreft zijn dit theoretische features die goed staan op papier, maar de praktische uitwerking ervan is gewoon nihil. Dat heeft voorlopig te maken met de grootte van de sensor en volgens mij zijn er nog geen technieken op de markt die bruikbare, scherpe, contrastrijke foto's produceren op die hoge isowaardes op zo'n enorm klein formaat sensor. De sensoren van Sony zijn goed, maar de implementatie op hun eigen merk telefoons vind ik te wensen over laten. Het potentieel komt er niet uit, en dan kun je wel een 4K scherm hebben (die meer accu slurpt e.d.), maar voor de camera hoef je het niet te doen, dan ben je beter af met een S9+ of een HTC U12+.

Als we deze XZ2 Premium bekijken naast de XZ2 Compact of reguliere XZ2, wat biedt deze Premium nou cht aan meerwaarde behalve het 4K scherm? De oordopjes die in de prijs inbegrepen zitten? De accu lijkt me niet; het 4K scherm zal de toegenomen capaciteit wel opheffen.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 11 juli 2018 13:47]

Leuk, iso51.200, maar zelfs op een fullframe sensor is dit al niet of nauwelijks bruikbaar. Ik ga zelf nooit echt verder dan iso6400 of iso 12.800, waarbij die laatste op zich nog wel te doen is als het nog licht is.
Ik denk dat je dit net iets te snel afschrijft.
De reviews zullen moeten uitwijzen wat het echte praktische nut is, maar in principe zou de gebruikte camera-opstelling en de hieruit volgende lichtgevoeligheid het ontbreken van optische beeldstabilisatie een stuk minder erg moeten maken.

De vraag of een hogere iso waarde bruikbaar is of niet is in belangrijke mate afhankelijk van de hoeveelheid ruis die dit oplevert in de gemaakte foto's. De hoeveelheid ruis hangt vervolgens weer samen met de hoeveelheid opgevangen licht per pixel.
Nogmaals, het praktijkeffect moet nog bewezen worden middels reviews, maar middels een korte rekensom kan je een beeld krijgen van de 'potentie' van deze opstelling:
Vergeleken met de XZ2 heeft de XZ2 premium lichtsterkere lensen (f/2.0 -> f/1.8 = 1,23x, f/2.0 -> f/1.6 = 1,56x).
Vervolgens krijg je met de grotere pixels van de monochrome sensor een groter oppervlak per pixel (1.22m -> 1.55m = 1,61x), en door het ontbreken van een bayer filter komt er meer licht daadwerkelijk op de sensor terecht (3 primaire kleuren -> 3x).
Theoretisch zou je daarom kunnen verwachten dat de nieuwe camera opstelling 13,36 maal meer licht per pixel opvangt dan de cameramodule van de XZ2, en daarom een 13,36 maal hogere iso waarde aankan zonder dat de hoeveelheid ruis toeneemt.
Dit zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken om een 13,36 maal kortere belichtingstijd te hanteren.

In principe heeft optische beeldstabilisatie alleen nut als:
a. dankzij de optische beeldstabilisatie een langere sluitertijd mogelijk is.
b. de camera niet in staat is om goede foto's te maken met een kortere belichtingstijd.

a. betekent dat optische beeldstabilisatie eigenlijk al beperkt nut had (namelijk: alleen stilstaande voorwerpen komen beter op de foto te staan bij langere sluitertijd), en b. betekent dat het nut van optische beeldstabilisatie afneemt naarmate de camera beter met een korte belichtingstijd toe kan.

Als ik bij eerdere vergelijkingen tussen de XZ2 en bijvoorbeeld de S9 de plaatjes bekijk, en ook meeneem wat voor belichtingstijden en iso waardes de camera's gekozen hebben... dan lijkt het niet onaannemelijk dat een 13,36 keer hoge lichtgevoeligheid het gat bij 'low light still photo's' kan dichten

Of dat gat ook daadwerkelijk gedicht wordt is natuurlijk nog altijd speculatie zo lang er geen goede reviews beschikbaar zijn.
Optische stabilisatie was precies de reden om niet voor de XZ2 te kiezen. Als je kijkt wat je voor deze prijs in dit segment kunt krijgen met wel een uitstekende camera (zie Huawei / Samsung / Oneplus), dan doet Sony zichzelf ernstig tekort met deze toestellen. Eigenlijk een onbegrijpelijke keuze van Sony om de toestellen niet met deze feature uit te rusten.
wat biedt deze Premium nou cht aan meerwaarde behalve het 4K scherm?
Zo te zien een iets grotere batterij (wat teniet gedaan wordt bij een 4k scherm), 2 GB RAM, en betere cameras.
De smartphone kan 1080p-video op 960fps schieten voor slowmotionweergave.
Das behoorlijk extreem. De Panasonic GH5, een echt video monster, blijft bv steken op 180 fps bij 1080p. Nou is het natuurlijk appels en peren en zal de kwaliteit niet vergelijkbaar zijn. Maar meer dan 5 keer sneller is indrukwekkend, non the less.
Je kunt slechts 0,2 seconden op 960fps opnemen in 1080P. De Xperia XZ1 modellen en de Samsung Galaxy S9 varianten gebruiken dezelfde techniek chip voor hun 720p filmpjes.
Hier een voorbeeld van de XZ1 compact: https://www.youtube.com/watch?v=R4jvfRjB9Uk
OK. Echt een markerting gimmick dus. Hier heb je geen drol aan. Je kunt nooit tot op een tiende van een seconde timen wanneer je moet beginnen met filmen. Tenzij ze automatische triggers ingebouwd hebben die beginnen met filmen bij toename van geluid of licht.... maar dat zal wel niet zo zijn, vrees ik.

De GH5 kan 180fps op 1080p gewoon half uurtje vol houden en dan wordt het stukken makkelijker met timing. :+
Dat doet de s9 dus wel; Er staat een vierkantje in het midden van het scherm en wanneer er beweging wordt geconstateerd begint de opname, dus zeker bij de s9 is er wel een trigger. Blijft een dingetje, maar ik heb er zelf best hele gave beelden mee gemaakt :)

[Reactie gewijzigd door WouterL op 11 juli 2018 13:48]

Dat ligt er een beetje aan wat je filmt.
Constante gebeurtenis (waterval) of iets dat uit het niets ontstaat.

Had Sony niet technologie zitten in die huidige XZ1 dat hij al een foto neemt, zonder dat je op de knop drukt.
Soort van predictive functie. Zal wel lastig worden op deze slowmo functie waarschijnlijk.

Ik neem aan de je deze telefoon naast de 960fps ook wel op lagere fps kan instellen en langer kan opnemen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 11 juli 2018 17:06]

Beide kloppen. Je kunt een soort predictive foto maken en de software bepaald de beste foto (maar jij kan dat als gebruiker nog wel aanpassen). Bij de opname die ik maakte, moet je inderdaad het juiste moment kiezen. Bij lagere resolutie (360p), kun je wel aangeven welk gedeelte je wilt vertragen. Dit kan volgens mij bij veel meer merken tegenwoordig.
Dit is werkt wel maar enkele seconden tot de buffer vol zit bij de Sony smartphone. Ik vermoed dat de Panasonic iets langer zal kunnen schieten.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 11 juli 2018 12:48]

Je kan wel maar +- 0.2 seconden opnemen aan 960fps
Die 960fps zal alleen een korte burst zijn. Er zit een klein stukje snel RAM op de sensor chip zelf waar het in opgeslagen kan worden, daardoor halen ze zo'n hoge snelheid, maar de lengte van filmen is dus maar beperkt tot de grootte van dit buffer.
Ik zou wel eens een interview/video willen zien wie dit toestel voor 899e koopt. Zo benieuwd wat voor iemand dat is (geen grap).
Veelal zijn dat mensen die altijd al een Sony kopen en daar trouw aan blijven. Mensen die qua design geen poespas willen, maar gewoon een goed toestel. Maar zie dat veel van de trouwe Sony aanhangers toch ook steeds meer afhaken (waaronder ondergetekende). Onbegrijpelijk waar Sony mee bezig is. Ze liepen zo ver voor op de concurrentie qua design n functionaliteit met de Z serie. Maar daar blijven ze vervolgens hangen. Sinds de Xperia Z (2013) hebben ze eigenlijk niks meer echt vernieuwd. Niet qua design en niet qua functionaliteit.
En dat zeg je nu ze met de XZ2 serie een compleet nieuwe weg zijn ingeslagen? Ik zeg niet dat ik het geslaagd vind maar vernieuwing is er nu wel degelijk.
Wat is er vernieuwend dan? Ik zie het niet! Ik zie een nagenoeg kopie van de voorgaande premium toestellen van Sony met enkel wat betere specs. En die specs zijn echt gewoon prima! Maar heel vernieuwend? Nee... in mijn ogen niet! Gewoon meer van hetzelfde, maar dan iets beter.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 11 juli 2018 13:42]

Misschien toch nog eens kijken. Deze XZ2 serie lijkt net zo op de voorgaande series als alle smartphones op de eerste iPhone lijken.
Ik zie in uiterlijk nagenoeg geen verschillen. Zelfde hoekige design, zelfde bezels... Enkel een ronde achterkant (en dat vind ik persoonlijk dan weer lelijk - maar goed, dat ben ik!).
En qua functionaliteit is het allemaal heus vooruit gegaan, maar echt vernieuwend? Mwah. Beter scherm, betere camera, betere hardware.... Leg ik bijvoorbeeld een Samsung uit 2013 naast een S9 dan is het een wereld van verschil - en dat geldt voor de meeste andere merken ook wel...
Dus nee, ik vind dat Sony cht totaal stil blijft staan, zeker qua design.

Zie: https://tweakers.net/ext/f/c9NBv4UrFeJXuTB08T0x0Pgr/full.png

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 11 juli 2018 14:10]

Dit apparaat lijkt echt totaal niet meer op mijn Z5, nl veel ronder en platter + bolle achterkant. Dat kun je m.i. onmogelijk 'totaal stilstaan' noemen.
Kunnen uiteraard van mening verschillen. Ik vind het wel totaal stilstaan qua design.
Ik zie inderdaad iets rondere hoeken t.o.v. de Z5, maar ja - de Z had die iets rondere hoeken ook al... En daar vergeleek ik hem vooral mee... Voor mij is de gehele Z serie en nu dus de XZ serie gewoon steeds meer van hetzelfde met telkens subtiele verschilletjes.

Het is in mijn optiek dus wederom echt een 'zoek de verschillen' ... Enige echte verandering is de bolle achterkant. En die vind ik dan weer niks (maar zoals al gezegd: dat is puur mijn mening!).
Inderdaad, en die mensen daar schaar ik mezelf ook onder. Al zou ik voor een ouder wat goedkoper model gaan en dan de compacte versie nemen. Design interesseert me niet.

Ik vind daarom niet dat ze hiermee achterlopen. Kun je buiten design wat voorbeelden noemen van belangrijke functionaliteit die ze missen? Sony is bovendien de enige telefoonfabrikant die nog compacte telefoons maakt (en wat mij betreft mag het nog kleiner overigens).
Exact wat je zelf zegt: "Al zou ik voor een ouder wat goedkoper model gaan en dan de compacte versie nemen. " ;)

Ik kan prima mee gaan in het niks geven om design (vind dat zelf wl belangrijk omdat ik er de hele dag tegenaan kijk... maar dat is persoonlijk!)... Maar waarom zou je dan 900 euro neertellen in plaats van gewoon een prima net wat ouder modelletje kopen voor 300 euro.

Het gaat niet om het missen van functionaliteit, het gaat er om dat er niks op dit toestel zit waarmee ze een onderscheid maken t.o.v. andere toestellen noch hun eigen eerdere toestellen. Niet in uiterlijk, niet in functionaliteit.... Enkel een klein beetje in net betere specs. Ik vind daar op zich niks mis mee (al zal ik het nooit willen hebben), maar in combinatie met de prijs van 900 euro vind ik het een miskleun. Juist ook van Sony, want nog geen 5 jaar geleden liepen ze zowel qua design als functionaliteit juist zo'n eind voor op de rest! (de Xperia Z en Z2 heb ik zelf lang gehad. Enige mooie toestellen destijds... Prachtig design voor die tijd, en geweldige functionaliteit! Toen juist in vergelijk met anderen weinig bezels, mooi strak, geheel glas en metaal, waterdicht... wow!)
Aangezien ik niet zo om design geef vind ik het moeilijk om te beoordelen of ze inderdaad helemaal geen designverbeteringen doorvoeren. (Of in ieder geval ' veranderingen' doorvoeren, misschien slechts met het idee ' veranderen om het veranderen' .) Toch zie ik die bolle achterkant als een flinke verandering (al vind jij die niet mooi). In mijn ogen zijn al die Samsungs bijvoorbeeld ook nagenoeg hetzelfde gebleven afgelopen generaties.

De prijs is zeker fors, en ik zou hem ook niet zo snel kopen nu. Echter, ik neem aan dat hij concurrerend is met andere telefoons met gelijkwaardige specs. En dat die 'een klein beetje' beter zijn dan de vorige verisie dat is met elektronica met een dergelijke vernieuwingsfrequentie toch meestal zo?
Zie hier het verschil tussen Samsung S4 (2013) en Samsung S9 (2018) tegenover verschil Sony Xperia Z (2013) en deze Sony XZ2 (2018).
https://tweakers.net/ext/f/1zlC8t6Pz9WtJAO0VRWum2Sq/full.png
Dan zie ik de Samsung totaal veranderd in die 5 jaar, en de Sony toch echt nagenoeg hetzelfde gebleven. Aan de voorzijde wel te verstaan. Die bolle achterkant is inderdaad nieuw... Dat ik dat niks vind (vind het juist ouderwets aan doen) verandert daar natuurlijk helemaal niets aan! En dat valt temeer op omdat de Samsung S4 echt weinig bijzonder was destijds terwijl de Xperia Z prachtig was en zijn tijd vr vooruit.... Waarom hebben ze dat vernieuwende niet vast kunnen houden?

De prijs is echt heel hoog. De Samsung S9 was bij de release iets goedkoper (849 euro) en dat bleek destijds al te duur... Die prijs ging in 2 maanden tijd 200 euro omlaag! En daarvoor had je dan het unieke infinity OLED display. Buiten de vraag of je daar op zit te wachten is dat wel iets dat het toestel onderscheidde van andere toestellen. Bij deze XZ2 zie ik niks dat echt een groot onderscheid maakt ten opzichte van andere high-end toestellen, enkel gewoon mooie specs (met name het scherm!).

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet Sony enkel lopen afzeiken en Samsung ophemelen... Beschouw mezelf zelfs nog steeds meer als Sony-fan (alleen nu even niet qua telefoons) dan Samsung fan... Ben blij met mijn huidige Samsung, maar was destijd trots op mijn Xperia toestellen.... Dat heb ik bij Samsung niet... Maar het valt me gewoon z tegen waar Sony elke keer mee komt! :(

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 11 juli 2018 20:09]

Dankje voor je uitleg. Ik snap wel enigszins hoe je ertegen aan kijkt. Zoveel kennis heb ik niet van al die high-end telefoons, maar ik denk dat de conclusie dan zou zijn dat je voor vernieuwende designelementen gewoon niet meer bij Sony moet zijn. Al maken ze gewoon prima telefoons met beproefd concept, wat helemaal zo slecht niet hoeft te zijn. En de prijs zal dan wel snel zakken.

Ik blijf dan ook vinden dat zaken als glazen achterkanten, steeds grotere schermen, de zucht naar steeds dunner en dan die "bezelmanie" om het randje maar zo klein mogelijk te krijgen (vooral boven en onder wat ik eigenlijk wel handig vind om vast te houden) onzin zijn. Maar dat is uiteraard helemaal persoonlijk!

Is die S9 trouwens op schaal? Wat een joekel vergeleken met de S4. De S4 mini vind ik trouwens een geweldig apparaat. Al wat ouder maar het perfecte formaat als ik zou mogen kiezen. Ik snap dan ook daadwerkelijk niet waarom dit formaat niet meer wordt gemaakt.

[Reactie gewijzigd door TimoDimo op 11 juli 2018 20:33]

Plaatjes niet op schaal nee ;) Al zal het redelijk kloppen... denk ik. Gewoon even snel zelf bij mekaar geraapt.

Ik ben het helemaal eens dat vasthouden aan het bestaande niet per definitie verkeerd is! Alleen het past niet bij Sony... Die zijn juist altijd vernieuwend geweest, met name juist op het vlak van design. Maar sinds 2013 zijn ze daarmee gestopt. Vind ik erg jammer! En het rechtvaardigt dus geenszins een dergelijke prijs. Dat is vooral het punt. Ik verwacht dat de prijs inderdaad hl snel gaat zakken, f dat het toestel totaal flopt.

Qua design zijn er inderdaad een aantal trends:
1. Groot, groter, grootsts... Heeft alles te maken met dat een telefoon weinig meer te maken heeft met een telefoon (sterker nog: ik bel nauwelijks met mijn 'telefoon'....). Het is veel meer een totaal multimedia concept geworden. En dan is een groot scherm fijn! Maar ja - het moet nog wel in de zak n hand passen. Daar is het verkleinen van de bezels mee begonnen... Zoveel mogelijk scherm in een zo klein mogelijk toestel.
2. Bezels dus... Groot scherm, relatief klein toestel. Geen verloren ruimte... Plus veel mensen (ik incluis) vinden het gewoon erg mooi! Maar overdrijven is ook een vak. De notches om wel bezelloos te zijn, maar toch camera/sensor e.d. kwijt te kunnen: Geen gezicht! (vind ik...)
3. Glazen achterkant. Nog steeds het beste materiaal als je wel high-end mooie materialen wilt, maar ook werkend draadloos opladen en NFC. Een mooi metalen achterkant is een prima alternatief, maar ja - dan werkt draadloos laden niet meer... En wordt NFC (en ook andere signalen) minder. Vind glas zelf naast mooi wel prettig vasthouden (glijdt minder snel in de vingers), maar ja - het is wel kwetsbaar! Zit wel te wachten op toestellen met krasvrije glazen achterkant... Schermen zijn bij high-end toestellen vaak al wel tamelijk krasvrij, waarom de achterkant dan niet? Maar goed - bescherm glaasje kopen bij Ali voor 5 euro en je bent er ook ;). Hoe dan ook is de glazen achterkant meer dan enkel een design feature, het heeft ook een functioneel doel.
4. Dun. Ook hier is het wat mij betreft vooral zo groot mogelijk scherm, zo klein mogelijk toestel. Dus dunner is beter. Past beter in de zak etc. En het oogt wat slanker, ondanks een lomp groot scherm.

Ik vind wel dat er ook meer kleine toestellen mogen zijn. Ik zou ze persoonlijk nooit kopen!! Maar de behoefte is er absoluut wel... Zeker als mensen een telefoon vooral gebruiken om te bellen ;) Overigens zijn er in Azi nog wel de nodige kleine telefoons te vinden. Vaak voor heel weinig geld!

Voor mij is het wachten vooral op de vouwbare of zelfs oprolbare schermen. Dan kan het allemaal weer echt lekker klein, maar toch met de optie voor een (heel) groot scherm!

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 11 juli 2018 23:13]

Ik denk dat je gelijk hebt maar we zullen zien wat er gebeurt met de prijs. ;)

Wat betreft grootte, ik hoop dat er een XZ3 Compact komt, die liefst nog een beetje kleiner is dan de XZ1 Compact en de XZ2 Compact, maar hier heb ik nog niks over vernomen. Ik begrijp daadwerkelijk niet waarom er in het geheel geen 4.5 inch telefoons met respectabele specificaties meer gemaakt worden. Ik vermoed dat ik een minderheid ben die het liefst productieve zaken afhandelt op een PC of tablet, met de telefoon louter voor het communiceren en wat simpele apps bijv. voor media-aansturing e.d. Maar laten we er geen discussie van maken of telefoons nu kleiner moeten zijn of niet.

Ik zie inderdaad vaak telefoons op de Japanse of Chinese markt die precies zijn wat ik zoek. Maar importeren en garantiekwesties weerhouden mij van aanschaf.
Eens, de Z2 was destijds een uitmuntend toestel.
Waarschijnlijk ben ik 1 van de kopers, nu een normale XZ2 maar vind scherm eigenlijk net wat te klein.
Over de specs van de XZ2 lijn erg te spreken (komende vanaf W10M)
899 is dan toch teveel. Dan wacht je toch 2-3 maanden en koop je hem voor +-650.
Mocht je toevallig die hoofdtelefoon op het oog hebben is het geen gekke combideal.

Als je die er niet bij wil zou ik wachten....
Je kunt de hoofdtelefoon ook op marktplaats aanbieden. Beetje moeite, maar je haalt wel 200 euro van de totaalprijs van het toestel. zo heb ik mijn hoofdtelefoon ook gekocht een halfjaar terug.
veel mensen zijn nou eenmaal gevoelig voor 'premium' marketing. Die willen erbij horen of laten zich hypen, of ze hebben geld als water. terwijl veel toestellen onder de 250 euro 95% van de functionaliteit hebben. Logica is ver te zoeken.

[Reactie gewijzigd door Croqy op 11 juli 2018 13:42]

Mooie specificaties van de XZ2 Premium. Met de camera's komen ze nu dan eindelijk op het niveau van andere flagships. Aangezien zij traditiegetrouw tijdens de IFA (eind augustus, begin september), met een nieuwe reeks smartphones komen, is het aan te raden om nog 1,5 maand te wachten voordat men deze aan gaat schaffen. Wellicht heeft de nieuwe vloot van Sony smartphones, dan een beter aanbod. Ik hoop vooral dat de XZ3 compact een dubbele camera set-up krijgt en als de bokeh effect later in het jaar komt, dan kan ik daar wel vrede mee hebben.

p.s. ik heb nu gekeken naar de randen en daar mag ook wel een afvalprogramma op worden losgelaten. Die randen moeten in ieder geval aan de boven- en onderkant, een stuk kleiner (het hoeft niet per se een notch design te zijn, maar stereo speakers moeten wel behouden blijven).

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 11 juli 2018 12:50]

Ben juist enorm fan van de randen. Heb je tenminste wat om vast te houden. Ik vind die randloze toestellen zo onhandig en lelijk.
Dat vasthouden argument snap ik niet... Zo is mijn huidige toestel zonder bezels even groot als mijn vorige Sony toestel met enorme bezels... Dus heb exact even veel om vast te houden. Maar heb daarvoor wel een heel flink groter scherm! Erg prettig... En het is geen enkel issue dat je per ongeluk het scherm aanraakt oid - nog nooit gehad dat ik daardoor per ongeluk dingen aanklikte oid - wordt door de software prima herkent als zijnde onbewust aanraken van het scherm.

Of iets lelijk of mooi is is natuurlijk persoonlijk... Ik vind grote bezels foeilelijk. Maar ja - dat is een kwestie van smaak.
En het is geen enkel issue dat je per ongeluk het scherm aanraakt oid - nog nooit gehad dat ik daardoor per ongeluk dingen aanklikte oid - wordt door de software prima herkent als zijnde onbewust aanraken van het scherm..
ik vind het gewoon niet fijn om mijn handen op het scherm te hebben als ik me telefoon vast heb en ondanks dat ik dit vaak hoor beleef ik dit toch echt anders als ik een samsung of iphone vast heb.
Maar hoe hou je een toestel dan vast? Meestal toch bij de zijkanten (met telefoon verticaal)... De Sony toestellen hebben dr ook geen bezels... Enkel aan boven en onderkant. Zie hooguit een klein voordeel bij kijken van video e.d... Maar ook dan kan ik de S8 nog steeds prima vasthouden zonder een vinger op het scherm...
Uiteindelijk gaat het om de persoonlijke beleving: Dus dat je het niet fijn vindt kan ik hoe dan ook niks tegen inbrengen! ;) Maar ik probeer het te snappen... En ik zie het omschreven probleem gewoon echt niet!
ik heb me telefoon vaak in landscape om filmpjes te kijken. en in de normale staand heb ik altijd me duim op de onderste rand als ik wat aan het lezen ben want dat scrolt makkelijk.
Ok, snap ik het een beetje... Dank!
Volgens mij is het voor een deel kwestie van wennen. Anders leren vasthouden. Maar ja: waarom zou je als je die bezels juist mooi vindt ;)
Sony heeft vaker betere camera sensoren gehad in hun telefoons, qua hardware beter dan andere flagships maar door hun software maken ze vaak minder goede foto's dan andere flagships.
door hun software maken ze vaak minder goede foto's dan andere flagships.
Om het af te maken, dat de in-camera JPEG beroerd is van de XZ2 door overprocessing en een hele hoop oversharpening had lang niet zo'n probleem geweest, als er RAW ondersteuning was geweest, maar wat Sony verdomd om in hun camera-phones te stoppen.

Geen RAW betekend ook geen HDR+ met de Google-Camera.
De sensoren zijn goed en worden ook in flagships gebruikt. De lenzen en met name de F waarde (aperture / licht gevoeligheid) is niet meer van deze tijd en komt niet in de buurt van de high-end/mid-range concurrenten van andere merken. Daarnaast kan het ook wel zo zijn dat de software niet toereikend is, maar daar kan ik momenteel niet veel over zeggen. De hardware lijkt nu eindelijk weer in orde te zijn. Ze zijn van F2.0 naar F1.8 gegaan.
Is F1.8 met een 1/2.3" sensor niet beter dan een F1.6 met een 1/2.55" sensor?
Dat is een goede vraag. Ik zou dat op moeten zoeken, maar ik denk dat @Frozen en @arnoudwokke het antwoord wel weten.
Kan aan mij liggen, maar vind het allemaal weinig indrukwekkend... En nog steeds weer hetzelfde design als de Xperia Z uit 2013 mt de grote bezels...
Het is allemaal 'gewoon' goed.... Niks meer niks minder. Vind het daarom nogal aan de prijs!
Vele jaren fan geweest van de Sony toestellen... Maar wat mij betreft blijven ze nu toch echt de plank misslaan...

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 11 juli 2018 12:46]

Maar ''gewoon goed" is wat de echte consument, waaronder ik, wenst. Mensen die gewoon een goede telefoon willen hoeven er geen waar zoveel aandacht aan design is besteed. Op een gegeven moment hoeft dat ook niet meer. Wasmachines zien er toch ook al decennia hetzelfde uit?
Een wasmachine kijk je ook niet de hele dag naar he ;) En ook die zijn echt wel veranderd... Zowel qua uiterlijk als vooral ook qua functionaliteit (weet je nog? de ouderwetse draaiknoppen? Die vaak bleven hangen en op enig punt afbraken? En uiteraard het 'moderne' beige met bruin en als je een topmodel had misschien nog oranje erbij :P En had je wat minder te besteden dan was het een bovenladertje...).

Voor 900 euro vind ik 'gewoon goed' bij verre niet goed genoeg... Dan wil ik (blijft een mening he) iets dat goed werkt, nieuwe functionaliteit heeft n er ook een beetje leuk uitziet. Als het puur gaat om 'gewoon goed' dan zijn er prima toestellen te koop voor 3 a 400 euro...
Ik vind de XZ-2 Compact eigenlijk al te groot.

En weer geen 3,5mm hoofdtelefoon aansluiting!
Er wordt een verloop meegeleverd. ;)
Premium prijs is het zeker. Voor de rest zie ik het premium niet zo.
Bezels zijn absurd groot. Het toestel is ook erg dik. Het heeft daarnaast alle kenmerken om enkel te falen op de markt.
Sony had voor standaarden van een paar jaar terug altijd een mooi strak design, maar met die bezels van hier tot Tokyo kun je nu toch niet meer aankomen, al helemaal niet voor zo'n prijs. Heb zelf drie Sony's gehad, maar gebruik nu een Xiaomi vanwege Sony's onvermogen een beetje te moderniseren. Begint een beetje op de situatie van HTC te lijken, en dat is natuurlijk geen compliment.

[Reactie gewijzigd door i7x op 11 juli 2018 12:49]

gaan ze de kant van HTC op? zo ja zijn ze verdoemd op de smartphone tak.