Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo belooft dit najaar aankondigingen te doen

Nintendo heeft aandeelhouders beloofd dat het nog producten zal aankondigen die nog dit jaar zullen uitkomen. Daarbij gaat het vermoedelijk om games. Aandeelhouders waren bezorgd over de line-up na gamebeurs E3.

Nintendo-topman Tatsumi Kimishima zei tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders dat de line-up van dit jaar nog niet compleet is. "Wij bereiden ons voor om meer informatie aan klanten te leveren op een geschikt moment, inclusief producten die uitkomen tijdens het belangrijke seizoen aan het einde van het jaar."

Daarbij noemde Kimishima de line-up van games die het bedrijf al heeft aangekondigd, zoals Mario Tennis Ace en Super Smash Bros Ultimate. Het is onbekend welke games Nintendo nog niet heeft laten zien en die ook dit najaar in de winkel kunnen liggen.

Nintendo zei verder tijdens de vergadering dat het waarschijnlijk aan genoeg componenten kan komen om het eerder gestelde doel voor de Nintendo Switch te halen. Het Japanse bedrijf wil dit jaar twintig miljoen exemplaren van de Switch produceren. De Switch kwam in het voorjaar van 2017 uit en kampte vlak na release met beperkte leveringen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

04-07-2018 • 19:20

103 Linkedin Google+

Reacties (103)

Wijzig sortering
Ik denk misschien dit keer wel Metroid Prime 4 waarvan niets gezien werd in de E3 dit jaar maar wel was geteased in E3 2017. Ik had gehoopt wat te zien op de E3

https://youtu.be/nFbDmTjS_MI

[Reactie gewijzigd door akaash00 op 4 juli 2018 19:38]

Ik denk misschien dit keer wel Metroid Prime 4 waarvan niets gezien werd in de E3 dit jaar maar wel was geteased in E3 2017. Ik had gehoopt wat te zien op de E3

https://youtu.be/nFbDmTjS_MI
het feit dat er verder nog niks bekend is over Metroid Prime 4 vind ik ook een beetje dubieus. Diverse shops hebben/hadden Metroid al wel als pre-order online staan. Momenteel staat er nog steeds bij: "Verwacht 31-12-2018" pricewatch: Metroid Prime 4, Nintendo Switch

Dus het is goed mogelijk dat Nintendo in het najaar een grote bom laat vallen, zoals Nintendo ook deed met de Switch zelf. Anderzijds is het ook niet ondenkbaar dat Metroid 4 vertraging heeft opgelopen.
Zo dubieus is het niet, geruchten zeiden dat de aankondiging extreem vroeg was. De game gaat komen, maar er was vorig jaar nog vrijwel niet aan gebouwd. Er was niet voor niks überhaupt geen releasedatum aangekondigd. Van vertraging is dus ook geen sprake.

Shops met pre-orders moet je nooit vertrouwen, wat zij stellen is onzin. Er is so far niks wat er op wijst dat Prime 4 in 2018 nog gaat komen, geen geruchten, niks :P
Dat een game al te pre-orderen is, terwijl er verder nog weinig bekend is over de game, gebeurd wel vaker bij Nintendo. Super Smash voor de Switch was ook al te pre-orderen nadat de teaser trailer tijdens de vorige Nintendo Direct voorbij kwam. Nog voordat op de E3 bekend werd gemaakt dat die game Super Smash Bros. Ultimate gaat heten. ;)
Heeft weinig met Nintendo te maken en alles met shops die zo vroeg mogelijk 'pre-orders' online zetten zodat je maar via hun koopt, ook al weten ze zelf ook nog niks over het product.
Bij Xbox, PC en PS4 games zie ik dat zoveel niet en bij Nintendo ben ik het al een paar keer tegen gekomen. Lijkt me dus wel degelijk dat Nintendo voor hun 1st party titles daar wel degelijk een vinger in de pap heeft.
Zou inderdaad goed kunnen. Om zo te doen lijken dat Nintendo veel goede games in haar portefeuille heeft.
Niks dubieus aan, maar gewoon shops die je gek maken.
Nintendo heeft vroeg aangekondigd om duidelijk te maken dat Metroid in the works is, klaar.
En nu kan ik me voorstellen dat ze hun 'titel aandacht' spreiden over het jaar. Dat lijkt in eerste instantie misschien raar, maar kan achteraf misschien juist slim zijn.

Waarom is het bijv. geen probleem dat Microsoft elke E3 weer even Crackdown 3 aanslingert als 'excluuuuusive' om hun aantallen wat op de krikken.... Zonder er ook maar iets nuttigs over te kunnen melden.

Anyway, laat Metroid 4 lekker doorpruttelen tot het de game is waar iedereen op hoopt. Al duurt het een jaar langer. Dit gaat namelijk een behoorlijke uitdaging zijn omdat men waarschijnlijk een niveau BOTW en Odyssey verwacht. Die rollen niet van de band zoals de Forza's en AC's. No offense.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 5 juli 2018 14:12]

Vergeet niet dat volgende maand Gamescom is. Wellicht heeft Nintendo dan ook weer wat aankondigingen. Met dergelijke beurzen (GC, E3) zou ik ook niet al het kruit in 1 keer verschieten.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 juli 2018 20:02]

Dat zou logisch zijn. Sowieso is E3 een minder interessante beurs voor Nintendo, omdat alle bedrijven hier dingen aankondigen en het moeilijk is om tussen alle media-aandacht uit te komen. Gamescom is leuk om nog wat aandacht te pakken.

Opzich moet een systemseller als Smash en een systemseller als Pokémon (al is die niet op E3 zelf aangekondigd maar een week eerder) - voldoende zijn voor het najaar van de Switch zou je zeggen, zeker met een Party en Tennis-game erbij. Ik snap dat aandeelhouders meer games willen zien, maar zo slecht was het zeker niet...
Misschien reageerden de aandeelhouders met name op de E3 verslaggeving. De meeste sites waren in meer of mindere mate teleurgesteld in Nintendo's demonstraties.
Wat ik vreemd vind. De show die Nintendo gaf na de Direct op E3 was wat mij betreft prima. We zagen live gameplay van net aangekondigde titels en er werden veel goeie vragen gesteld én beantwoord. Waar veel bedrijven een trailer droppen en vervolgens hun mond houden (kuch, kuch Bethesda, kuch) had Nintendo alles laten zien wat ik wilde zien om mijn interesse in leven te houden tot de release date.
Ik moet bekennen dat ik de show van nintendo niet gezien heb, las het alleen op diverse sites zonder de video's en of verslaggeving verder te lezen.

Nintendo heeft mij trouwens ook niet teleurgesteld, blijft een van mijn favorieten.
Ja beetje een mixed sentiment. Het was ietwat tam. En teveel nadruk op 1 game die voor een specifieke groep interesant is. Smash.

Ik was stiekem ook immens teleurgesteld. Niet vanwege gebrek aan Metroid... Die komt vanzelf. Niet omdat ik Smash niet tof vind.

Maar... waar the f*ck was Star Fox Grand Prix!??

Volgens mij is deze 'rumor' op Tweakers uberhaupt nooit voorbijgekomen. Zal wel niet boeiend zijn ofzo..... Het is ook maar de vraag of dit daadwerklijk Retro's nieuwe project is. Echter, waar rook is, is vuur.

Star Fox als brand heeft zo veel potentie. Een racing game is zo onvoorstelbaar geschikt als je een game er gaaf uit wil laten zien of fast paced action. Neem de looks van MK8 vs Star Fox Zero. En dan.. Een studio als Retro...... Match made in heaven.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 5 juli 2018 11:05]

Je noemt vrijwel alle grote punten inderdaad, grote fan zo te horen :)
Weet jij toevallig wat de leukste dag is op op Gamescom rond te lopen?
Ben er een aantal keer geweest als pers zijnde, maar het is áltijd druk. De beste kans is op zondag aangezien door sommige Duitsers nog als een echte 'vrije' dag wordt gezien waarop je niet werkt/dingen onderneemt omdat je bij familie langs gaat.

Als ze warm weer opgeven zou ik sowieso niet gaan. Het is dan echt niet uit te houden in die hallen.
De game is in development, en het loopt goed, aldus Reggie.

Hoe dan ook, het is nogal vreemd dat Nintendo nu lijkt te buigen voor druk van aandeelhouders?
Ze doen altijd hun eigen ding.
Nintendo is goed op weg met de Switch & Classic mini consoles. Het merk is weer helemaal terug (voor zo ver het ooit weg is geweest).

Er gaan ook geruchten over een (New) Switch Pro, waarbij Nintendo er een andere chip in doet dan de huidige gehackte Nvidia processor, dat tevens gemoeid gaat met een kleine hardware update (rumors zeggen een 1080 scherm (i.p.v. de huidige 720) en krasvrij scherm m.b.t dock).

Ben benieuwd of ze ook met external hardware komen (zoals de SNES bijvoorbeeld de SNES mouse had en de NES de Zapper).
Dat is wel heel erg bijzonder voor het conservatieve Nintendo, en ook financieel onnodig gezien de switch nog als warme broodjes over de plank gaat. Het is wel mogelijk, net als met de new 3ds, dat er op termijn een opvolger komt die krachtiger is. Maar dat is in een glazen bol kijken. Hou het maar op games voor deze aankondiging.
Er gaan ook geruchten over een (New) Switch Pro, waarbij Nintendo er een andere chip in doet dan de huidige gehackte Nvidia processor, dat tevens gemoeid gaat met een kleine hardware update (rumors zeggen een 1080 scherm (i.p.v. de huidige 720) en krasvrij scherm m.b.t dock).
Bron?
Dit is onzin. Zou ook veel te snel zijn. Er zal eerst wel eens een pricedrop komen, of een los verkrijgbare Switch :P
Ben benieuwd of ze ook met external hardware komen (zoals de SNES bijvoorbeeld de SNES mouse had en de NES de Zapper).
Zoals Nintendo Labo? De Pokéball voor Pokémon Let's Go? Amiibo's?
Heb je behalve je duim, ook een bron? Kan dit nergens betrouwbaar terugvinden. En al na een jaar een pro model... not likely.

Dat dock en krassen is in het begin een hype geweest, toen mensen nog redenen zochten om tegen het ding te schoppen. De plaatjes online waren vooral door misbruik (je krijgt geen diagonale krassen als je een verticaal dock normaal gebruikt) en een aantal docks die om wat voor reden dan ook niet recht waren.
Dat er een nieuwe SoC in komt, zonder de exploit voor de huidige hacks is al langer bekend (waarschijnlijk gemaakt feitelijk) uit code uit firmware updates.

Naar aanleiding daarvan werd nog kort gedacht aan uitbreiding van RAM, maar dit betreft wsl gewoon dev-kits die vaker dubbel geheugen gebruiken.

Over scherm-updates kan ik met niet herinneren iets te hebben gelezen.
Betekent overigens niet gelijk dat dit gelijk een veel betere versie is, enkel dat het om een nieuwe revisie kan gaan zonder die exploits. Er staat in je link ook revisie, niet upgrade.

Overigens vraag ik me af of een Pro-versie momenteel wel rendabel is. Betere hardware, en meer verbruik betekent dat het huidige 2-3 uur battery life er vast niet beter op gaat worden. Ze hebben in een jaar tijd niet zoveel verbeterd dat een verdubbeling van de specs geen extra power kost. De PS4 Pro gebruikt ook dubbel zoveel stroom als de PS4. Daar heb je alleen geen last van een accu.

Met battery life van slechts een uur zou ik er bijvoorbeeld weinig behoefte aan hebben.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 5 juli 2018 13:46]

Nee zeker, ik bedoelde ook nergens een verbetering (zeg ik ook niet). Alleen het dichten van het lek SoC.
Lijkt me ook weinig chic naar je klanten om zo kort in de levenscyclus van een product al met een substantiële upgrade te komen.
Nieuws over Metroid prime 4 en of Breath of the wild sequel en of Bayonetta 3 wordt zeer gewaardeerd _/-\o_ hopelijk komt er met Breath of the wild 2 ook een soort Dragon quest Builders mode!
Ik denk niet dat er een Breath of the Wilds 2 komt. Alle Zelda games zijn losstaande verhalen. ;)
Zelda is duidelijk een serie en ja de ene keer een sequel en dan een prequel maar er is een volgorde en het ene verhaal verwijst door naar het andere of het vorige.

Na bijvoorbeeld Ocarina of time komen Majoras mask, Twilight princess, Windwaker en de characters komen ook telkens terug maar soms met andere namen of vormen en ook het begin en einde verschilt per Zelda.

https://en.m.wikipedia.or...of_Zelda:_Hyrule_Historia fijn puzzelen ;)
Niet alles ligt in dezelfde dimensie/tijdlijn. Volgens mij zijn er 3 geaccepteerde “paden”
Inderdaad ;) Ocarina of time heeft menig hoofdpijn bezorgt.

https://goo.gl/images/H62ytG

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 4 juli 2018 22:16]

Ik bedoelde de games. Ze zijn niet allemaal aan elkaar gekoppeld. Er zijn meerdere groepjes Zelda games die bij elkaar horen, maar die groepjes hebben verder geen directe relatie met de rest.
Ja maar dan nog is er wel een serie die ingedeeld is en niet alles los van elkaar..
Midna heb ik bijvoorbeeld alleen in Twilight Princess gezien. En zo zijn er per game wel degelijk belangrijke characters die je echt uitsluitend maar eenmalig ziet, terwijl ze wel een belangrijke rol in de game hebben.

Ook "mis" je niets als je andere delen niet gespeeld hebt. Dus de punten waar de games kruisen of aan elkaar geknoopt zijn is leuk, maar dan moet je wel alles gespeeld hebben en ik denk, met een franchise die al sinds de jaren '80 van de vorige eeuw loopt, dat niet iedereen elke Zelda-game gespeeld heeft. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 juli 2018 00:25]

En als er dan ooit een opvolger van Breath of the Wild komt, of een gloednieuwe Zelda ( dus geen port of remake ) gaat dat zeker niet dit jaar, volgend jaar of in de nabije toekomst zijn.
Niet helemaal waar. Zo zijn de cel-shaded games direct opvolgingen van elkaar, en zijn er nog een aantal directe voorlopers/opvolgers. Even een aantal die me te binnenschieten.
  • Windwaker
  • Phantom Hourglass
  • Spirit Tracks
Een aankondiging van een aankondiging. Komkommertijd?
Nee, heeft te maken met de vele telergestelde mensen na de Smash Bros Direct van de E3.
Volgens mij was er niemand teleurgesteld over dat SSB uit gaat komen, maar dat er zo lang over door werd gegaan.
Vooral het gebrek aan andere aankondigingen. Als SSB niet je ding is was het wel een beetje een tegenvaller.
Teleurgestelde fans van nintendo... die horen we al 4 a 5 jaar ondertussen (hoewel het nu weer wat rustiger is nu blijkt dat de switch geweldig is, maar zoals helaas al vermoed werd, een stuk minder AAA titels krijgt dan gehoopt)

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 4 juli 2018 21:19]

Ik hoop dat er nog eens pikmin voor de switch komt, heb de wii u overgeslagen maar pikmin was echt een van mijn favoriete games van de wii generatie.
Terwijl de WiiU versie van Pikmin echt een hele goede was IMHO :)
Hoewel de switch goed verkoopt en nog titels eraan komen. Hoe slim is het om nu nog een te kopen (nieuw)? De Wii u heeft ongeveer 3 jaar meegegaan. Nog 1,5 jaar en het is einde switch (kwa lijn zoals de Wii u) of zou deze langer aanhouden vanwege het grote succes?

Heb het idee dat nes, SNES en N64 toch langer mee zijn gegaan (5 jaar tot 6 jaar voor mijn gevoel). Voor de nieuwe massa overstap...

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 5 juli 2018 00:08]

De Wii U is de nek omgedraaid omdat ie niet verkocht. Dat is bij de Switch duidelijk anders en daar komt nog genoeg voor uit.
De Switch zal nog wel wat langer meegaan lijkt me, zeker gezien de zware competitie van tablets en smartphones. Er is ook geen directe competitie, enkel de PS VITA maar dat is een oud toestel. Dus Nintendo kan het leven van de hardware maximaal benutten. Mogelijks komen ze met wat HW upgrades andere kleurtjes.
Volgens mij heeft de Wii U toch bijna 5 jaar lang dienst moeten draaien tussen 2012 en 2017. Je kunt hierbij zeggen dat het ongeveer een jaar korter is dan we van Nintendo gewend zijn. Dit kwam natuurlijk door de slechte resultaten van de Wii U.

De Switch heeft net zijn eerste verjaardag gevierd. Er liggen naar verwachting dus nog 4 jaar voor ons waarin het zeker de moeite is om er één te halen. Ook over 2 jaar nog ;)
Dat is natuurlijk vies inaccuraat :p er is geen vaste diensttijd van een Nintendo device als je de historie bekijkt. 3DS is inmiddels 7 jaar oud, en nog niet end-of-life, de SNES ging 6 jaar mee, de N64 ging 8 jaar mee, de GameCube 4 jaar, de Wii ging 7 jaar mee, en de Wii U 4 jaar. (holidays 2012 released, vervangen begin 2017)
Kijk wat er al uit is, wat er op de road map staat, en bepaal zelf of dat het waard is. Hoe lang deze na 2 jaar nog meegaat, maakt weinig uit, toch? Als jij al met al 20 leuke games hebt kunnen spelen, en je er 2-3 jaar mee vermaakt hebt, lijkt me dat die 300ish euro wel waard.

De Wii ging 6 jaar mee, en de 3DS inmiddels al 7 jaar, dus ik zou je niet scheel kijken op de leeftijd van de Wii U. De Wii U had trouwens een levensduur van meer dan 4 jaar. (Q4 2012 - Q1 2017)
Vooral benieuwd naar deze (vorige week ook al als nieuwstip ingediend maar er zotezien niet doorheengekomen).

Rumor naar misschien een n64 classic revive?
https://www.pu.nl/artikel...-handelsmerk-voor-n64-in/

[Reactie gewijzigd door Wannial op 5 juli 2018 10:12]

Hier droom ik van, N64 was een topconsole.
Maar hoe zit het natuurlijk met de toppers van Rare?
Ik hoop echt dat Nintendo deze rechten mag gebruiken voor Goldeneye, Banjo-Kazooie/Tooie/Perfect Dark/Conquer's Bad Fur Day/...

Echt een insta buy voor mij!
Voor mij ook absoluut. de N64 was de eerste (en eigelijk enige console) voor mij. Zoveel plezier aan gehad
Heb zelf geen console, maar als ik er een kocht was het de Switch: Zelda, smash brothers zijn toch wel toppers die je niet op pc kan spelen :)
Zelda, smash brothers zijn toch wel toppers die je niet op pc kan spelen :)
BoTW is van wat ik lees op een krachtige PC met emulatie speelbaar, in een hoger detail dan dat Nintendo consoles neer kunnen zetten. Ook zijn alle voorgaande Smash Brothers gewoon te spelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 juli 2018 08:54]

Ja maar kun je die krachtige PC ook handheld houden?
Ja maar kun je die krachtige PC ook handheld houden?
Je kan natuurlijk altijd het doel verplaatsen.
Speel hem op 3440x1440 @ 60FPS op mijn PC. Met dualshock 4 voor gyroscoop. Niet geheel legaal *kuch*
Ik waardeer de aanpak van Nintendo wel. Games tonen die nog dit jaar uit komen, helemaal prima! Véél beter dan games aankondigen die we pas over 2 of zelfs 3 jaar gaan zien. De aankondiging van Metroid 4 vorig jaar valt daar een beetje buiten maar dat was waarschijnlijk gedaan vanwege de negatieve reacties omtrent Samus Returns op de 3DS.

Van de andere kan snap ik ook wel dat aandeelhouders een langetermijnvisie willen zien, en gamers willen die visie ook zien. Je koopt een console niet perse voor de games van nu maar ook voor de games in de toekomst. En op dat vlak gaat de Switch niet lekker. Een handjevol 'grote' games op jaarbasis aangevuld met opgepoetste WiiU- en indie-titels. De Wii en WiiU hadden nog wat grote 3rd party games maar die lijken op de Switch volledig afwezig.

De Switch lijkt het goed te doen maar de Wii leek het ook goed te doen. Ik hoop dat ze hun momentum vast kunnen houden maar dan moet er qua games waarschijnlijk wel wat meer op gang komen.
En de Mini N64 tegen december aan uiteraard :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3