Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Uitgelekte Oppo-teaser toont Vivo Nex-achtige 'fullscreensmartphone'

Een uitgelekte teaser van OnePlus-zusterbedrijf Oppo toont een 'fullscreensmartphone' die lijkt op de onlangs onthulde Nex-telefoon van Vivo. Oppo houdt dinsdag een evenement in de Franse hoofdstad Parijs om de telefoon te presenteren. De Find X komt waarschijnlijk naar Nederland.

De teaser, die Oppo op Weibo zette, toont dat het toestel een relatieve schermgrootte heeft van 93,8 procent. Deze verhouding komt bij een Samsung Galaxy S9+ bijvoorbeeld uit op 84 procent. Android Central zei bij de aankondiging van de Nex dat deze een verhouding van 91,2 procent heeft.

Bovendien heeft Geskin informatie online gezet over iets wat hij aanduidt met 'sliding design'. Daarbij lijkt het erop dat de frontcamera van de telefoon omhoog schuift en zo boven de rand van het toestel uitkomt. De primaire camera zit zoals gebruikelijk aan de achterkant, achter het schuivende element. De Nex-telefoon van Vivo heeft daar een andere oplossing voor gekozen. Zo is de frontcamera verwerkt in een aparte module die omhoogkomt zodra de camera nodig is.

Vorige week gingen er geruchten dat Oppo zijn telefoons in Nederland wil uitbrengen. Daarbij noemde twitteraar Ishan Agarwal de Find X-naam en publiceerde hij enkele specs, zoals een 19,5:9-oledscherm met een diagonaal van 6,4" en een resolutie van 2340x1080 pixels. Uit de Find X-website die Oppo online heeft gezet, blijkt dat de Chinese fabrikant dinsdagavond om 20.45 uur een evenement houdt in Parijs.

Afbeelding afkomstig van Ben Geskin

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

18-06-2018 • 12:56

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
The Verge heeft inmiddels een video live van de Oppo Find X

https://youtu.be/Z2Uu2rYFlPQ

Wel jammer dat de main camera ook uitschuift. En helaas geen in display vingerafdruk scanner. Maar puur gezichtsscan.

[Reactie gewijzigd door BJD1997 op 19 juni 2018 12:02]

"Daarnaast claimt de teaser, waarvan onbekend is of hij echt van Oppo is, dat het toestel een relatieve schermgrootte heeft van 93,8 procent."
Deze teaser komt wel degelijk van Oppo, zie: https://m.weibo.cn/status/4251570071538106

En aangezien Oppo en Vivo van hetzelfde moederbedrijf zijn en daardoor vaker patenten van elkaar lenen zie ik wel degelijk de kans groot in dat dit toestel op de Vivo Nex gaat lijken, maar dan voor de Europese markt bestemd.

Oppo Nederland maakt er ook reclame voor, dus deze zal hier gewoon te koop worden aangeboden.

[Reactie gewijzigd door Officier-Dries op 18 juni 2018 13:01]

Deze teaser komt wel degelijk van Oppo, zie: https://m.weibo.cn/status/4251570071538106
Dank, ik heb het even aangepast :)
Alles wat de Chinezen maken komt naar het westen. Ze maken vrijwel niets alleen maar voor de thuismarkt.
Dan zou je toch wat beter moeten kijken, goede kwaliteit word gewoon op de thuismarkt verkocht.
Art stelt dan ook niet dat ze niets maken voor de thuismarkt. Alleen dat alles wat ze maken ook naar het Westen komt. En in grote lijnen heeft hij daar gelijk in, al zijn sommige dingen niet zo makkelijk hier te bestellen omdat ze niet specifiek voor het Westen worden ontworpen (en dus certificeringen missen om hier verkocht te worden). Er zijn genoeg zaken die specifiek voor de binnenlandse markt of AziŽ worden gemaakt.

En er zijn ook spullen die juist specifiek voor het Westen worden gemaakt.

Hoe dan ook, veel clichťs over Chinese producten (allemaal rommel, allemaal namaak) kunnen al een jaar of 2 de prullenbak in. Op veel terreinen zijn ze daar inmiddels innovatiever dan de Westerse merken. Voor zover er Łberhaupt nog Westerse merken zijn.
Technisch gezien is elke iPhone ooit is een Chinees product.
Je moest eens opzoeken hoe groot Oppo wel niet is in China. Oppo is net zo bekend als Samsung, en heeft overal fysieke winkels.
Je weet niet waar je het over hebt.

Er zijn zo ongelootflijk veel dingen die nooit naar het westen komen.

Dit geld ook voor de Japanse bedrijven, heel veel spul komt nooit het land uit.
Zeker nooit op een gemiddelde markt geweest in China? Misschien moet je es een bezoekje brengen aan Shenzhen, dan piep je wel anders. Het ene na het andere merk, volledig in het Chinees, geŽnt op de Chinese markt, en alleen in China in de schappen.

Zoals gezegd, dus geldt ook voor bijv Japan. Dan zijn het vaak wel bekende merken, maar dan producten daarvan die we in het westen niet kennen. Een leuk voorbeeld dat ik daar altijd van weet te noemen: de toiletten van Panasonic.
Ik zou maar eens kijken naar bijvoorbeeld de automarkt aldaar.

Ze lijken dan Europees, maar zullen hier nooit op de markt komen. Dat heeft ook geen enkele zin.

Ze maken veel producten alleen voor de thuismarkt. Je hebt dus geen enkele kijk op de productie aldaar en waar er voor geproduceerd word. Dan kun je beter niets posten.

@aval0ne
En daar raak je de vaak gevoelige snaar.

[Reactie gewijzigd door jqv op 18 juni 2018 21:58]

Een reden waarom ze hier nooit op de markt komen is dat ze schaamteloze kopieŽn zijn.
Een groot gedeelte van die "kopieŽn" zijn gewoon in licentie gebouwd. Chinese auto fabrikanten kopen designs/ techniek (of gedeeltes daarvan) in bij andere fabrikanten. Er zijn maar een paar merken die daadwerkelijk echt rip-offs maken.
De Chinese auto-industrie bestond praktisch niet voor de 1980's dus het is logisch dat er wat shortcuts zijn genomen. En over het algemeen zijn ze nu een stuk volwassener, met die paar uitzonderingen na dus, en juist die komen natuurlijk veelal in Westerse media terecht.
Idd, kijk maar de naar de inkeping in de iPhone. Direct werd er gekopieerd. De Chinese industrie is groot geworden doordat het westen goedkoop wilden produceren maar met als neven producten dat de Chinezen praktisch alles kopiŽren. Niet voor niets hebben ze een groot cyber leger die continu zoveel mogelijk technologie proberen te stelen van de westerse bedrijven...
Ik ben benieuwd naar het functioneren in de praktijk van zo'n sliding design. In het begin zal het prima werken, maar na een jaar of 2 nog steeds?
Uiteraard snap ik dat het allemaal zorgvuldig getest is/wordt, maar het lijkt me erg fragiel; Beetje zand/stof ertussen en de camera blijft hangen?

Eerst maar eens de reviews en een live demo afwachten.
Deze is wel volledig bezelless! De Nex en ook de Oppo heeft nog steeds een "kinnetje"
Doogee staat nou niet echt als betrouwbaar bekend. Veel van hun "concepten" en prototypes, of zelfs marketing materiaal wijkt enorm af van wat er daadwerkelijk geproduceerd wordt.
Klopt, de link die ik stuurde is ook enkel van een prototype, een dummy, geen werkend toestel. Het is een manier om via een slidefunctie de camera van de bezel te verbannen. Of oppo het ook zo gaat doen, geen idee. Maar vond het wel een nuttige toevoeging, omdat het ook een slidemechanisme is.
Hou er wel rekening mee dat het kinnetje ook meer opvalt omdat de andere bezels kleiner zijn dan de iPhone X bv. Zo is het kinnetje bij de Vivo 4.3 mm en bij de iPhone X 3.9 mm ofzo.

Bezelvergelijk Vivo Nex en iPhone X

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 18 juni 2018 16:20]

Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk, een iPhone X met een hoesje zodat de bezels lekker aangedikt worden. :Y)

Edit: deze foto is misschien wat eerlijker

[Reactie gewijzigd door wardjj op 18 juni 2018 17:30]

Oh dat is toch wel fout van Forbes om het zo te doen. Terwijl Forbes toch wel bekend staat als een Pro Apple site. En ja jouw foto is wel een stuk eerlijker dan. Maar je ziet alsnog dat het kinnetje wel mee valt.

Wel weer grappig dat jij een +1 krijgt en ik een -1.Wel raar dat de tijd daar links staat en op de foto van Forbes in het midden. Maar dat kan nog liggen aan Android versie.

(update inmiddels een 0 wat mij logischer lijkt dan)

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 18 juni 2018 17:51]

Dude spoel even 10 jaar terug naar de Samsung E800 e.d. dat ging toch prima!
Er is zat ervaring op het gebied van slider-telefoons in de wereld. Ik vind het persoonlijk een slimme oplossing, en gevoelsmatig veel robuuster dan de uitschuifbare module van Vivo (al is die natuurlijk wel cooler).
Je moet er gewoon voorzichtig mee zijn. Dat moet je met een glazen achterkant toch ook?
Beetje zand/stof ertussen en de camera blijft hangen?

Eerst maar eens de reviews en een live demo afwachten.
Ik gebruik de frontcamera eigenlijk nooit, maar daar bovenin meet men toch ook licht ivm automatisceh schermhelderheid en detectie van mijn wang/oor? En ja, wat beweegt kan stuk en gaat makkelijker stuk. Is het nog waterdicht?

Ik vind scherm-tot-blok-ratio sowieso een zinniger ratio dan nůg meer megapixels in de camera of nůg meer dpi in mijn scherm. Maar is het wat ik wil? Ik vind een vingerafdrukscanner aan de voorkant vťťl handiger dan aan de achterkant (zijkant misschien? In afwachting van in het scherm verwerken). En hoewel het in principe goed is meer scherm in een relatief 'kleinere' telefoon te hebben, heb ik me nog niet echt geŽrgerd aan de balkjes die ik nu heb. Ik kan me voorstellen dat ik stereospeakers aan de voorkant boven en onder ook zou prefereren boven 'full screen' telefoon.

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 18 juni 2018 17:28]

Na de Vivo Nex nog een telefoon die qua hardware en design weer wat innovatief is ipv het kopiŽren. Ben zelf niet zo fan van de notch en maak weinig selfies dus een pop-up of sliding design voor de front camera vind ik een prima oplossing. Twijfel alleen of de sliding up voor de back camera nou zo handig is, zal dit toch regelmatig gebruiken, hoe lang gaat dit dan mee? Qua snelheid zal het sliden direct de camera app openen waardoor je alsnog vrij snel een foto kan maken.

Aangezien de Nex niet hier verkrijgbaar is en oppo.com/nl al live is, zou dit wel eens mijn nieuwe telefoon kunnen worden. Ben alleen bang voor de skin, ben niet bekend met Oppo software en ColorOS, maar ben wel heel erg fan van zo min mogelijk aangepaste Android versies.
Vivo en Oppo maken prachtige toestellen, maar hun software skin is echt verschrikkelijk naar mijn mening. Oppo gebruikt ColorOS en dat is een bijna 1:1 slechte namaak van Apple iOS. Oppo bedient van oorsprong de Aziatische markt en daar wordt Apple design nog altijd als 'must-have' gezien. De software kent een aantal vervelende restricties en werkt gewoon totaal niet soepel. Het updatebeleid is ook zeer slecht. In het verleden hebben ze het global forum dichtgezet waarop gebruikers klaagden of met suggesties kwamen, er werd gewoon niets mee gedaan.. behalve allerlei bewonderinswaardige initiaviten vanuit de community zelf dan. Beloften vanuit OPPO over updates werden niet nagekomen, 0 aftersales. Zie hier een voorbeeld filmpje van een jaar oud waar de prachtige OPPO interface te zien is.

Oppo probeert nu met een disruptief toestel (geen notch, bijna full screen, pop-up camera) de Westerse markt te betreden. Wordt dit succcesvol? Ik koop er geen zolang hun software slecht ontworpen is, maar de doorsnee consument kijkt hier veel minder naar. Dit design is behoorlijk innovatief en dat zal veel mensen terecht aanspreken.

Aan de andere kant krijg ik er wel een early adopter gevoel bij. De fingerprintscanner onder het scherm presteert nog lang niet zo snel als een dedicated scanner. Een pop-up camera klinkt fantastisch, maar hoe presteert deze na X maanden dag in dag uit gebruik? Er komt allemaal stof tussen of hij wordt perongeluk op een verkeerd moment eruit gepopt in je broekzak. Ik ken het ontwerp natuurlijk niet, maar kan me voorstellen dat dit de waterdichtheid ook niet ten goede komt. Het is weer een extra fysiek bewegend onderdeel, terwijl we juist afwillen van bijvoorbeeld fysieek home buttons die gerepareerd moeten worden.

Ik ga zelf wachten op een volgende iteratie, hopelijk gemaakt door Oneplus. Dit ontwerp moet nog iets meer verfijnd en geoptimaliseerd worden naar mijn mening; het software aspect moet hierbij ook niet onderschat worden voor de uiteindelijke gebruikerservaring. Desondanks zijn de Vivo Nex en Oppo Find X wel prachtige toestellen om te zien :)

[Reactie gewijzigd door stin00 op 18 juni 2018 15:33]

De fingerprintscanner onder het scherm presteert nog lang niet zo snel als een dedicated scanner.
Merk totaal geen verschil tussen mijn Mate 10 Pro (rear), die toch al behoorlijk snel is en de X21 UD. Als het al meetbaar is dan is het in praktijk verwaarloosbaar.

Oppo heeft trouwens al vrij lang ervaring met aparte camera modules. De Oppo N1 uit 2013 had een kantelbare camera. En die was toch behoorlijk stevig. Ik denk dat ze daar veel ervaring uitgehaald hebben.
De Oppo N3 had zelfs een gemotoriseerde roterende camera.
Ik moet zeggen dat ik het early adopter idee nog niet heel erg vind, maar van het ColorOS word ik wel echt ongelukkig als ik dat zo zie. Alleen al die notificaties die niet direct te bekijken zijn, wat juist bij elke Android met een simpele swipe te doen is.
Je weet hopelijk dat Oppo en Oneplus hetzelfde bedrijf zijn, toch?
Het zijn aparte bedrijven met eenzelfde moedermaatschappij. Het is niet 1 bedrijf. Vivo, Oppo en Oneplus hebben alle hun eigen HQ, R&D etc. Oneplus heeft zijn eigen campus in Shenzhen, terwijl Oppo & Vivo in Dongguan zitten.
Ze zijn iets meer verweven dan dat je uitmaakt. Ze vallen allen onder https://en.wikipedia.org/wiki/BBK_Electronics en BKK deelt toch echt heel veel resources met de dochterondernemingen.

Lees vooral de footnotes.
Yes! Dat betekent dat ik de OnePlus 6 nog maar even oversla en ga wachten op de OnePlus 6T. Tot nu toe baseert OnePlus zijn smartphoneontwerpen altijd nog op die van Oppo.
Dit ontwerp + een schone versie van Android is precies waar ik op zit te wachten!
Dit was ook meteen het eerste wat in mij opkwam, maar ik denk dat dit pas de 7 zou gaan worden dan. Want er zat bij de 5 en 5t wel verschil tussen, maar niet zo veel als bij deze. Daarom lijkt me dit wel een hele grote stap als dat zo zou zijn.
Zou natuurlijk ook heel goed kunnen inderdaad. Dan moet ik het nog maar een half jaartje langer volhouden :P
Ik weet niet hoeveel budget je hebt, maar anders kan je hem later voor een redelijke bedrag verkopen/ inruilen. Zo kon ik mijn oneplus 5t (voor 450 gekocht) voor 250 direct inruilen en zie hem vaak voor bij komen voor 350 Š 400 euro.
Ik betwijfel het. De 3T naar de 5 had een ontzettend kleine verandering tegenover de 5 en 5T, qua design dan. Fingerprint achterop + een stuk meer scherm.
Zo idd, nu nog een camera die zich met de top kan meten en ze hebben goud in handen!
Die hebben ze ook al.
5x optisch zoom en 40% beter stabilisatie ivg met huidig techniek.
https://www.youtube.com/watch?v=wQptuAj9l-s

Ook wordt gesproken over vingerprint scanner in scherm.
Hopelijk ook super vooc. 2500 mah opladen binnen 15 minuten
https://www.youtube.com/watch?v=5QRMZfg5o6M

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 18 juni 2018 14:04]

Ben ik dus niet de enige. :p Als de 6T geen notch meer heeft dan stap ik direct over vanaf mijn 3.
Ik zat hetzelfde te denken :p, maar het is bij OnePlus altijd eerst even afwachten; je weet niet of OnePlus dan al 'toegang' heeft tot hun stock. Zelfde met de in-display fingerprint: misschien vindt OnePlus het nog te traag en wachten tot de techniek is verbeterd.
Allemaal onder dezelfde paraplu: Vivo, Oppo en OnePlus hebben hetzelfde moederbedrijf. Dus dat is zo vreemd niet.
Als dit inderdaad gewoon de Oppo 'Nex' wordt. Is de kans erg aanwezig dat dit ook meteen de OnePlus 6T of 7 gaat worden. De OnePlus 5, 5T 5 en 6 zijn ook allemaal gebaseerd op een Oppo toestel.

Als dit inderdaad ook uitgebracht gaat worden in een OnePlus toestel, wordt dat wel echt insta buy voor mij. Ik gebruik de frontcam toch nooit, dus die zit nu lekker uit het zicht. En de vingerafdrukscanner in het scherm vind ik echt een gave uitvinding.

Gezien de ervaringen met de software support van OPPO, zie onder andere de reacties bij dit bericht, laat ik deze Oppo wel liggen.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 18 juni 2018 13:37]

Dat is niet zeker.
Waarom zou Oppo dit doen als ze officieel ook naar het westen komen?
Dan concurreren ze met zichzelf.