Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

J.J. Abrams' productiebedrijf Bad Robot start een gamedivisie

J.J. Abrams' productiebedrijf voor films en tv-programma's krijgt een gamedivisie die zich gaat richten op games voor mobiel, pc en de consoles. Het bedrijf gaat samenwerken met de Chinese gameonderneming Tencent.

Bad Robot Games gaat bestaande studio's inzetten voor zowel grote projecten als indiegames. Het bedrijf gaat bij die samenwerkingen zijn eigen regisseurs, creatieve afdelingen, muzikanten en schrijvers inzetten. Bad Robot Productions is eigendom van J.J. Abrams en verantwoordelijk voor onder andere de recente Star Trek-films, Star Wars: The Force Awakens en de Lost- en Westworld-series.

Warner Bros. Interactive Entertainment investeert in de gamedivisie en de samenwerking met de Chinese gamegigant Tencent zorgt er waarschijnlijk voor dat dat bedrijf de distributierechten van games voor de Aziatische markt krijgt. Bad Robot was eerder betrokken bij het spel SpyJinx, dat wordt ontwikkeld in samenwerking met Chair Entertainment, wat weer onderdeel is van Epic Games. Daarnaast verschenen er bijvoorbeeld al alternate reality-games voor Cloverfield, eveneens een Bad Robot-productie.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-06-2018 • 14:59

50 Linkedin Google+

Submitter: Zeror

Reacties (50)

Wijzig sortering
Ja, nee. Dit gaat lijkt me faliekant mislukken lijkt me. LucasArts was destijds succesvol aangezien de PC-markt relatief nieuw was en LucasArts ook serieus investeerde erin en onafhankelijk was. Nu gaat Bad Robot samenwerken met Tencent en WB. Een combinatie die bij mij iig de alarmbellen doet rinkelen met de nota 'Poging tot visueel spektakel, maar gameplay en verhaal waarschijnlijk 0,0', zeker gezien hoe Adams zelf zijn films ook benaderd.
Eens over het stukje Tencent en WB. Maar J.J. Abrams is meer producer dan regisseur/schrijver en hoe je het ook went of keert, zijn films krijgen over het algemeen wel goede recensies. Super 8 was een van de laatste films die hij schreef en regisseerde en die zit gewoon prima in elkaar. Beetje cliché maar het verhaal is zeker niet 0,0 in mijn ogen.

En Bad Robot is verantwoordelijk voor onder andere het uitstekende Westworld, 11.22.63 en Person of Interest. Dus ze hebben de resources om iets te maken dat goed in elkaar steekt.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 8 juni 2018 15:41]

Ik reageerde ook beetje over-the-top met 0,0, maar ik bedoelde er meer mee dat het bij hem niet qua verhaal (iig van wat ik zie en meekrijg) de afgelopen jaren echt innovatief is maar meer aanvoelt als 'Oh ja, verhaal moet er ook nog bij'. Niet zijn bedoeling waarschijnlijk, maar bv veel minder ontwikkeld wat dat betreft dan zijn eerder werk Lost (hoewel dat tegen het einde ook minder werd als ik het me goed herinner) of bv Quentin Tarantino.
Ik denk dat je als film/serie maker een lastige keuze moet maken tussen twee dingen:
- Een diepgaand verhaal met de kans dat het maar weinig mensen trekt.
- Een simpel verhaal met veel visueel spektakel met de kans dat het populair wordt bij de grote massa.

De massa gaat niet voor diepgang helaas dus diepgang brengt een stuk minder geld in het laatje. Kijk naar films als The Fast and the Furious, Transformers, elke film met The Rock en tal van andere films. Stuk voor stuk qua verhaal te verwaarlozen maar van begin tot einde bomvol met spektakel en dat levert bakken met geld op. Hetzelfde met muziek waarbij de meest hersenloze pulp het populairst is. Minder nadenken, meer genieten, dat is wat geldt bij het gros van de mensen.

Maar daarom ben ik ook blij met een serie als Westworld of 11.22.63. Meer focus op verhaal, maar ook genoeg actie. Series waarbij je een beetje na moet denken om het te volgen. Maar ik kan ook goed begrijpen dat er veel mensen zijn die daar niet van houden, die wat willen zien wat gewoon hersenloos vermaak is.
" begin tot einde bomvol met spektakel"

Ben ik de enige of zijn al die moderne films vol met "spektakel" zo gefilmd zijn dat je nooit je ogen kan focussen in de actie scenes. Transformers, Star Trek, Pacific Rim, de nieuwe Star Wars ... en de lijst gaat verder. Ik heb vaak schele ogen na het bekijken van die films of ik begin gewoon concentratie te verliezen tijdens de actie scenes.

Als ik dit vergelijk met de klassiekers van in het verleden, vind ik dat je meer visueel context ziet in de scenes dan de CGI slaughterfest. Ik heb gerust 100de films dat ik klassiekers durf noemen en dozen keren kan aankijken ( tot het punt dat men vrouw zegt "heb je die films nu nog niet genoeg gezien" ). Maar de moderne films zijn te vaak: 1 maal consumeren en voor de rest heb je geen interesse meer erin. Er zijn uitzonderingen maar niet vaak.

Doet me denken aan veel van de muziek dat tegenwoordig allemaal hetzelfde klinkt. Waar men de bass en tremble zo opdraait dat je individuele instrumenten niet meer hoort en het eigenlijk dof klinkt. En men de muziek 1000 maal op alle mogelijk plekken afdraait tot je het wel goed begint te vind ( men noemt dat brainwashing ).

Persoonlijk kan ik niet genoeg hebben van series zoals The Expanse, Westworld, Marco Polo, ... maar dit is een totaal ander doel publiek dan de vele films dat zo veel mogelijk actie in 90 minuten proberen te proppen.

Nu JJ Abrams en games ... 1001 lens flares in-game?
Nu JJ Abrams en games ... 1001 lens flares in-game?
Er wordt vast wel een zonnebril meegeleverd... 8-)
Maakt toch niet uit dat de massa het dan niet koopt?
En waar wil je dan de inkomsten vandaan halen?
Nou volgena mij verdient hij genoeh aan al zijn alternatieve films en series. Dus dan kan dat ook wel met zo'n game.
Geen idee wat je bedoelt. Wat 'kan ook wel met zo'n game'? Er is geen bedrijf op de wereld wat gaat investeren in het maken van een product (game in dit geval) wat niet een redelijke verwachting heeft tot het in ieder geval terugverdienen van de kosten.

Dus ja, het maakt wel degelijk uit of 'de massa' het koopt of niet.
Zijn studio maakt het. Hij heeft geld zat.
Oooh, hij heeft geld zat en moet zijn geld uitgeven aan games maken die niet verkopen.

Ja, dat is een goed idee.
Nee ik reageerde op iemand waar dat op slaat....
Alsof Interstellar en Inception zo hoogstaand qua verhaal zijn. Ze zijn zeer vermakelijk, hebben een leuke 'gimmick' en origineel thema, maar verder zijn het net zulke Hollywood producties als de meeste andere populaire films. Echte 'diepgang' in plot, karakters of maatschappelijke issues vind je niet in die films.

Ik heb nog geen bezoeker bij een van beide films uit de bios zaal zien lopen overigens.
Meer dan de gemiddelde fast and the furious
Los van J.J. Abrams' bemoeienis bij iig Westworld en Person of Interest, deed een van de gebroeders Nolan dat ook. ;)
niks spelen van david cage dus,... als we het over cliche hebben jesus "detroit:become human" is voorspelbaaar!
Eens over het stukje Tencent en WB. Maar J.J. Abrams is meer producer dan regisseur/schrijver...
Ja, maar hij brak door als schrijver (o.a. de film Armageddon), zij het als tweede generatie (groot voordeel in dat wereldje). Als producer was Alias zijn big break, Felicity wat daarvoor kwam zou als big break gezien kunnen worden maar dat was geen bijzonder succesvolle serie, Alias was wel een gigantisch succes en leverde Abrams de kans op om Mission Impossible 3 te regisseren (Tom Cruise was een fan van Alias), met Quentin Tarantino samen te werken (hij was een gastacteur en gastregisseur voor twee afleveringen van het eerste seizoen) etc.
Zijn filmcarriére als producer en regisseur begon min of meer bij MI3. JJ maakte overigens ook zelf de intro, inclusief muziek, van Alias.

Ik ben het met je eens dat hij over veel talent beschikt, als iemand uit dat wereldje succes kan hebben met een gamingbedrijf dan is hij het, als Bad Robot goed delegeert en niet in de weg gaat zitten van de developer maar wel extra middelen aanreikt.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 9 juni 2018 04:08]

En Bad Robot is verantwoordelijk voor onder andere het uitstekende Westworld, 11.22.63 en Person of Interest. Dus ze hebben de resources om iets te maken dat goed in elkaar steekt.
:? Nou, smaken verschillen hoor. Wat mij betreft moet de eerste echt goede serie of film van J.J. Abrams&company nog gemaakt worden. Als je op de Bad Robot Wiki pagina kijkt en de lijstjes van film- en tv-producties afgaat, dan zijn dat niet bepaald (intellectueel) hoogstaande producties, toch echt meer wat MicBenSte stelt.
Ook Westworld is filosofisch gezien eigenlijk maar weinig diepgaand; het wordt wat opgeklopt en uitgerekt en daardoor lijkt het heel wat voor de doorsnee kijker, maar de onderliggende gedachten zijn vrij banaal van aard.
Weet niet wat voor films jij hebt gezien van J.J. Abrams maar ik ken hem vooral van de tv series en dan moet je denken aan felicity, alias, lost, person of interest en meest recent westworld. Stuk voor stuk ging het daar om het verhaal en de personages en niet om visueel spektakel.

Nu zeg ik niet dat dit een ongekend succes gaat worden maar ik kan gewoon je argumentatie niet volgen.

Overigens staan op imdb zowel half life als portal bij under production als 'video game adaption'.
De nieuwe Star Trek-films ga ik vnl op af - zolangs ChromeBallz ook cynisch opmerkt re lensflare, Abrams is met zijn films (en dat is waar hij tegenwoordig vooral mee bezig is) heel erg veel met uiterlijk bezig, qua storytelling is het niet echt innovatief in zijn laatste films.

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 8 juni 2018 16:43]

Avatar was toch echt James Cameron :)
Uh.... :o |:( *Vlug een editje gedaan*

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 8 juni 2018 16:44]

De nieuwe Star Trek-films ga ik vnl op af - zolangs ChromeBallz ook cynisch opmerkt re lensflare, Abrams is met zijn films (en dat is waar hij tegenwoordig vooral mee bezig is) heel erg veel met uiterlijk bezig, qua storytelling is het niet echt innovatief in zijn laatste films.
Op Wikipedia staat gewoon een lijst van Bad Robot producties :)
Het ligt eraan hoe goed/slecht ze het gamingaspect delegeren. Als je goede gamingdevelopers zoekt en hen hun kunstje laat doen en je verrijkt dat met muziek/scénario's (in overleg met de developers met een veto), acteurs, motioncapturing...dan kan dat een uitstekende combinatie zijn. Denk aan een spel zoals Mass Effect (1-3). Als ze op de stoel van de developer gaan zitten dan kan het gigantisch falen. Niet te voorspellen.
Under its Bad Robot Productions division, the company is responsible for the television series Alias, Lost, Fringe, Person of Interest, Revolution and Westworld alongside the feature-length films Cloverfield, Star Trek, Super 8, Star Trek Into Darkness, Mission: Impossible – Ghost Protocol, Mission: Impossible – Rogue Nation, Star Wars: The Force Awakens, 10 Cloverfield Lane, Star Trek Beyond and The Cloverfield Paradox.

Dus als er al een spel komt van o.a. Westworld, Fringe, Person of Interest, ben ik al dik tevreden.
Westworld zijn milljoenen keuzes voor! Mooie open RPG, in de schoenen van een Host ofzo.
Een Fringe spel... zie ik niet super snel gebeuren, altijd wat linear kwa afleveringen geweest. En Person of Interest zou leuk zijn maar hoe? Ik zie zeker wel de opties mogelijk. Nu maar hopen dat dit ook goed wordt uitgevoerd :D
POI is ook meer iets richting WatchDogs .. maar dan zonder alle toeters en bellen.. Zou 't best goed kunnen doen als stealth game?
En dat zijn dan ook meteen titels die zich ook wel lenen voor bepaalde genre games. RPG'tje in WestWorld, SP Adventure in Fringe/POI ... Idee is iig leuk, nu hopen dat het geen Uwe Boll van de game wereld wordt :X
Zo erg als dat uwe boll de film genres verpest heeft zullen het niet worden.

Liever lens flares te veel dan uwe boll games.
Ik zie inderdaad veel potentieel in hun IP voor games. Het is sowieso de enige productiemaatschappij waarvan ik graag alles gezien heb(muv Star Wars, sorry). Dus zelfs een game op basis van compleet nieuwe IP ga ik op zijn minst op de voet volgen. :)
Vond dit ook wel goede films, zeker voor films die aan het eind van een reeks zitten.
Mission: Impossible – Ghost Protocol, Mission: Impossible – Rogue Nation,

Tom Cruise houdt de kwaliteit van deze reeks wel hoog.
Zijn ze er eindelijk achter dat daar het 'echte geld' mee te verdienen is? :')

Ze verzinnen wel vaak min of meer originele twists, dus wellicht dat er wat interessants uit komt.

En film-gerelateerde games en v.v., zoals bijv. Cloverfield?

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 8 juni 2018 16:31]

Het helpt ook om een game uit te brengen samen met nieuwe series e.d. trekt meer nieuws (wat o.a. Defiance dus in den beginne deed..)
Dat was ook mijn eerste gedachte, gevolgd door de realisatie dat er op den duur een groot deel aan remakes van oude games gaan komen met betere graphics en beter geluid. Analoog aan de film industrie.
Nu zijn veel oude games nog steeds beter qua gameplay dan veel nieuwe. ;)
Ik wacht met smart op 'Lensflare: The Eyeball Buster Chronicles'.

Ik ben wel erg benieuwd wat ze met die toegang tot de franchises kunnen doen, afhankelijk van wat de licentiehouders toestaan. Naar mijn weten is de laatste game studio die zo vervlochten was met een filmstudio LucasArts in de jaren 90' geweest. De Indiana Jones en Star Wars games van hun zelf waren toch wel erg goed voor die tijd.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 8 juni 2018 15:15]

Genoeg creatieve mensen bij Bad Robot en genoeg goeie "gamebouwers" bij Tencent om goede (SP met goed verhalen oid ) games te maken :)

ik laat me graag verrassen voor ik me negatief uitlaat. De potentie is er iig
Tencent + J.J Abrams? Wordt dat dan een soort PUBG met meer lens flare? :+
Waarom wordt Tencent+JJ een soort PUBG? Tencent maakt helemaal geen Bettle Royale game toch?
Tencent regelt alle PUBG zaken in China en volgens mij hebben ze zelf ook nog een (of meerdere) China-only battle-royale games (al dan niet voor mobiel). Dat laatste moet je me echter niet op vastpinnen.
Een progressieve open world Westworld game lijkt me wel heel vet. Het begint normaal met de hosts die doen wat ze moeten doen maar naarmate je langer speelt wijken steeds meer hosts af van hun vooraf vastgestelde rol. Aan het einde anarchy en chaos en een wereld die je koste wat kost wilt doden. Sign me in!
Vergeet niet dat ze ook Lost hebben gemaakt! Vette studio voor series. Laten we hopen dat ze goeie keuzes maken wanneer ze de games industrie in gaan..
Mss kan hij een deftige Star Wars game maken voor Disney.
Daar blijven ze de bal maar misslaan.
Disney bemoeit zich teveel met de inhoud van de films. Daarom is de laatste star wars film(9) ook voor veel oude fans niet zo'n succes.
Gaan ze hiermee ook ongerelateerde games opkopen, er Cloverfield op plakken en doen alsof het in één en hetzelfde universum plaatsvindt?
Voor games zou dit best kunnen werken :p

Edit: en nu ik erover nadenk is dit juist hoe de industrie al werkt.

Gameplay prototypes worden ontworpen/gekocht en daarna na pas in een franchise gepropt.
Vooral nintendo werkt op de manier.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 8 juni 2018 17:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True