Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam-statistiekwebsite Steam Spy stopt wegens strenger privacybeleid van Steam

Steam Spy, een website die onder andere statistieken bijhoudt over de verkoopaantallen van op Steam verkochte games, zegt dat het niet langer kan functioneren nu Valves gameplatform de privacyinstellingen heeft aangescherpt.

Op Twitter meldt Steam Spy dat Valve een verandering heeft doorgevoerd bij de privacyinstellingen, waardoor games die door Steam-gebruikers worden aangeschaft, nu standaard niet meer worden weergegeven. Steam Spy zegt dat het afhankelijk was van de openbaarheid van deze informatie en dat het door de beleidswijziging van Steam niet langer kan opereren.

Steam heeft de privacyinstellingen van de profielpagina van gebruikers uitgebreid, zodat er volgens het platform meer mogelijkheden zijn om invloed uit te oefenen op de privacy. Zo is er voor elke categorie een gedetailleerdere omschrijving beschikbaar die toelicht wat profielinformatie is, zodat gebruikers hun gegevens en wie erbij kan, beter in de hand kunnen houden.

Daarnaast werkt Valve aan de mogelijkheid voor gebruikers om hun status op 'onzichtbaar' te zetten, zodat het lijkt alsof ze offline zijn, terwijl de gebruikers nog steeds berichten kunnen versturen en hun vriendenlijst kunnen bekijken. Verder kunnen gebruikers nu selecteren wie hun lijst van aangeschafte games kan inzien. Dat geldt ook voor achievements en de speeltijd. De totale tijd die gebruikers in games hebben doorgebracht, kan worden verborgen. Al deze wijzigingen zijn volgens Valve het resultaat van gebruikersfeedback.

Door

Nieuwsredacteur

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Het is niet voor alleen aangeschafte spellen, het is nu uberhaupt voor je gehele game library, die is onzichtbaar voor niet vrienden standaard, dit stond niet in hun blog.

https://twitter.com/Steam_Spy/status/983899259291557888
Als Valve geen (betaalde) API biedt voor het vergaren van de benodigde data, dan is het toch al einde oefening?

Dat SteamSpy Valve een loopje neemt door zelf pagina's te crawlen en nu huiliehuilie doen is hun eigen bedrijfsrisico.

Nu worden de wijzigingen die Valve heeft doorgevoerd door SteamSpy weggezet als supervillain-acties, maar eigenlijk zijn het in de tijd van facebook-data-schandalen erg welkome privacy features.
Welk artikel heb jij gelezen dan? SteamSpy zegt dat ze niet meer kunnen werken door een aanpassing van Valve. Dat is gewoon een feit. Ze zeggen niet dat ze daar op één of andere manier recht op hebben ofzo...
Ze zijn nu toch publiekelijk aan het piepen hierover? ik snap RoestVrijStaal's punt wel, sites als SteamSpy en SteamDB zijn gewoon grijs gebied, ze vergaren statistieken over het ecosysteem van een ander met daarin producten van een ander, en zetten deze data dan publiekelijk toegankelijk online. Tsja, niet heel gek dat dat een keer ophoud.
Het punt is dat er geen sites zijn waarop je verkoopstatistieken van games kan vinden die enigszins betrouwbaar en/of compleet zijn. Er zijn er wel die dat hebben, maar die bieden de data tegen heel veel geld en ze hebben alleen data van de grote jongens.

Steam heeft op deze manier, via een slimme weg namelijk 'privacy', iets de nek omgedraaid waar ze wat van vinden.
Als ze (Steam) er niet iets van hadden gevonden dan hadden ze deze gegevens wel op een andere manier zelf inzichtelijk gemaakt.

Waarom deze data zo 'geheim' moet zijn weet ik ook niet.
Omdat deze verkoopaantallen via de uitgevers naar buiten worden gebracht? Je krijgt toch ook geen kwartaalcijfers van Heineken via de AH?
Wat moeten ze dan doen? Gewoon van de ene op de andere dag ermee ophouden zonder iemand iets te zeggen? Ze werken inderdaad met data van een andere partij en zijn afhankelijk daarvan. Maar dat is geen grijs gebied. Als ik een site beheer die gebruikt maakt van Wikipedia, en Wikipedia houdt er ineens mee op, zet ik toch ook gewoon op mijn site dat ik ze niet meer verder kan onderhouden omdat Wikipedia ermee stopt?
Dat zal door velen dan alsnog gezien worden als piepen/huilen, je kan namelijk ook gewoon de site in de lucht houden en dat vermelden, dan heb je in ieder geval je archief nog, en kan je zoeken naar een andere manier om aan die data te komen (noem eens wat, vraag de hulp van steam curators ofzo, of in jou voorbeeld, hou zelf een oogje in het zeil op wikipedia, ze hebben gewoon een pagina met wat er allemaal geupdate is)
Inderdaad helemaal mee eens. Ze mogen van mij bij elke service de data die uitlekt / openbaar is zoveel mogelijk minimaliseren. Als bedrijven graag informatie willen inzien / delen moeten ze daar gewoon expliciet om vragen, en niet lekker crawlen om informatie te vergaren waar je eigenlijk totaal geen recht op hebt.
Ik vind het wel goed dat Steam de privacy aangescherpt hebben.
Ik wil mijn data niet bij derden kwijt.
Facebook is al erg genoeg :-)
Ja nu kan een website geen ovezicht maken van de verkoopsaantallen van games. Wat een verbetering!
Want dat was ook echt van toegevoegde waarde?

Sorry maar ik ken die steam spy site al jaren en de enigste keer dat ik er op heb gekeken is toen er wat valve games 'gelekt' waren (L4D3 enzo hebben kort als appid bestaan, en zijn toen mede door steamspy's openbaring weer door valve uit de gehele database getrokken)

Zou me niets verbazen als dit samenhangt met de openbaring van de 2 nog onbekende games waar ze al maanden over hinten.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 11 april 2018 14:53]

De toegevoegde waarde ligt hem vooral in de discussie rondom games en voor uitgevers of ontwikkelaars hiervan. Het kan de positie van de één of de ander versterken om naar data te wijzen van steamspy over hoe een game al dan niet succesvol kan zijn bijvoorbeeld. Voor de algemene consument heeft het daarentegen weer minder waarde.
Maar de ontwikkelaar heeft deze statistieken gewoon al zelf, in z'n Steam developer dashboard.
Maar niet van andere ontwikkelaars. Steamspy was erg handig voor marktonderzoek.
Zoals Wolfos zei, niet van anderen, en als je een deal wil maken met een geldschieter bijvoorbeeld kan het best veel uitmaken als je kunt wijzen naar hoe anderen het met soortgelijke games hebben gedaan ;)
Wat werd er nog meer gepubliceerd of inzichtelijk gemaakt?
Was dat duidelijk?

Opt-In gevalletje lijkt mij.
Alles pot dicht en ik zelf bepaal waar wie toegang tot heeft.
En Tweakers.net dan? Sterker nog; de Persgroep Online Services B.V.?
Die profileren volgens mij nauwelijks, afgaand op de verschillende events die ze organiseren.
vandaar dat je een steam account hebt een tweakers account en blijkbaar een facebook account.
Allemaal plaatsen waar jij je data hebt aangeboden aan derden.
Als je bij partij x een account aanmaakt ben jij de 1e, partij x de 2e en alle andere partijen de 'derde'. Dus als je bijv. bij Facebook een account aanmaakt geef je Facebook toestemming om daar e.e.a. mee te doen, logisch ook, dat kan nu anders. Het probleem is echter als Facebook dat vervolgens met andere weer gaat delen zonder toestemming/medeweten.
Ik heb een steam account gekoppeld aan een gmail account waar ik nooit in kijk. Nu heb ik geen probleem mee dat Valve mijn betalings gegevens heeft maar dat hoeven ze niet te delen met anderen, wel?

Kijk iedereen mag lekker alles delen, vrolijk zijn en sociaal doen maar moppersmurf doet niet mee en wil niet gechanteerd worden.
ik wou dat je kon instellen dat je een game al gespeeld hebt of in bezit hebt (bijv op een ander platform)

hierdoor zouden aanbevelingen voor games ook minder worden net als dubbele games.
gebruikte deze site zelf niet omdat mijn library voornamelijk uit single player games bestaat. maar vind het wel enigzins logisch dat je geen lege servers wil zien in wat oudere multiplayer games.

Toch vind ik het een goed punt. voor de mensen die hun gegevens wel willen afschermen is dit nu beter mogelijk.
Goeie zaak, ik krijg als 'groot gebruiker' (400+ games en vele mods op steam workshop) nog maar al te vaak invites van mensen die proberen -of- m'n account over te nemen, -of- mij een spel voor ze te laten kopen, dus ik juich dit absoluut toe.

Meteen even aangepast zodat m'n games lijst nu alleen nog aan vrienden zichtbaar is, top.
Goeie zaak, ik krijg als 'groot gebruiker' (400+ games en vele mods op steam workshop) nog maar al te vaak invites van mensen die proberen -of- m'n account over te nemen, -of- mij een spel voor ze te laten kopen, dus ik juich dit absoluut toe.

Meteen even aangepast zodat m'n games lijst nu alleen nog aan vrienden zichtbaar is, top.
met meer dan 2k aan games krijg ik hooguit eens per jaar zo'n invite..
begeef je je in de verkeerde groepen?

ik vind het persoonlijk een jammerlijke wijziging.. net als het "onzichtbaar" maken van profielen draai je daarmee wel deels het sociale gebeuren van je platform de nek om

[Reactie gewijzigd door mschol op 11 april 2018 17:38]

Ik ben helaas vrij zichtbaar omdat ik nogal wat mods op m'n naam heb staan, daarlangs lijken ze me vooral te vinden (het begint ook bijna altijd met oh wauw ik ken jou van mod x voor game y, en dan een dag lang gezever, en dan 'ja ik kan hier spel x niet kopen, kan jij die niet even voor me kopen?', grappenmakers)
Daarnaast werkt Valve aan de mogelijkheid voor gebruikers om hun status op 'onzichtbaar' te zetten, zodat het lijkt alsof ze offline zijn, terwijl de gebruikers nog steeds berichten kunnen versturen en hun vriendenlijst kunnen bekijken
Zoveel jaar en NOG hebben ze deze functie niet, 1 van de redenen dat je mij ook niet meer ziet (buiten verplichte games) op Steam games, bagger irritant.
[...]

Zoveel jaar en NOG hebben ze deze functie niet, 1 van de redenen dat je mij ook niet meer ziet (buiten verplichte games) op Steam games, bagger irritant.
Je kunt je status gewoon op onzichtbaar zetten hoor. Ik stoor me juist aan mensen die perse onzichtbaar willen zijn maar wel berichten willen versturen zoals op Discord het geval is.
Onzichtbaar, maar vervolgens kan je niets meer, op Xbox sta ik standaard offline en kan gewoon mijn games, party of berichten gebruiken. Ik heb een reden offline te zijn en toch te kunnen communiceren, andere diensten kan dit probleemloos.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 april 2018 13:36]

Via vriendenlijst jezelf offline zetten ipv offline modus. Store is vervolgens nog benaderbaar en het is zelfs mogelijk om ook dan nog online games te spelen. Alleen de Steam chat werkt dan niet.
Haha ken het, dat was de druppel bij mij voor Blizzard games, na alle beloftes is dat er nooit gekomen :( dus ben ik maar weggegaan :)
En waarom?? werkelijk geen idee want deze functie was al aanwezig in ICQ in de jaren 90......
Battle.net, nog zo'n eentje. An sich blijft die nog bij z'n eigen games, steam wilde al dolgraag ook mij bezig houden bij games die ik niet via steam heb, Discord is daar zelfs nog een stap erger in.. krijg je zelfs zo'n ingame chat-onzin-ding.
Ze hebben deze feature wel jaren gehad, maar dat was een soort van half-af en is uiteindelijk weer uit gezet. Je kon jaren lang offline gaan via de dropdown in het steam friends menu, maar dan nog steeds chatten in de chat vensters die je nog open had staan.

In de laatste jaren zijn er sites online gekomen die dit misbruikten om te zien of iemand echt offline is of niet, en toen heeft Valve de feature maar uitgeschakeld, nu heb je als je offline bent in chatvensters een knop om online te gaan en verder te kunnen chatten, dat gaan ze dus binnenkort weer terugdraaien naar een betere vorm van wat het was.

Al met al is het dus niet zo erg als je schetst.
Ik ben trouwens als jarenlang Steam gebruiker ook uitermate benieuwd welke games verplicht zijn op Steam?!?!?!?!? nog nooit van gehoord.
Jammer, was altijd wel een handige site om te zien of een spel nog populair was of niet.
Dat kun je toch ook gewoon in de Steam Store zien? Hoe recent het spel nog reviews/waarderingen heeft gehad?
Nee, daar kun je niet zien hoe vaak een spel nog gekocht wordt.

Op Steam Spy kon je zien hoe vaak een spel werd gekocht en ook hoeveel totale en/of gelijktijdige spelers er zijn. Dit kan je helpen om een miskoop te voorkomen, zoals ik bij Hover Junkers had. NIEMAND speelt dat spel nog dus het spel is zo goed als nutteloos. Helaas kwam ik pas achter het bestaan van Steam Spy nadat ik dat spel gekocht had en ik kon geen refund meer doen.

Steam zou zelf deze informatie moeten verstrekken.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 11 april 2018 13:22]

Nee, daar kun je niet zien hoe vaak een spel nog gekocht wordt.
Dat is toch niet relevant? Als het spel nog steeds veel verkocht wordt, maar iedereen stopt na tien minuten met spelen, dan heb je niets aan die verkopen. En als iedereen die het wil spelen het al jaren geleden heeft aangeschaft en nu nog steeds regelmatig speelt, dan zijn er meer dan genoeg tegenstanders te vinden, ook al zijn er recentelijk nauwelijks verkopen. Het is veel nuttiger om (bijvoorbeeld) te weten hoeveel spelers de afgelopen maand gemiddeld gelijktijdig online waren (en ik heb geen idee of Steam dat laat zien; gebruik Steam sowieso nauwelijks en helemaal niet voor multiplayer).
Bij Steam kan je in ieder geval gewoon zien hoeveel gelijktijdige spelers, en volgens mij kan je daar genoeg informatie uithalen of het spel Online nog actief is of niet

http://store.steampowered.com/stats/?l=dutch
average playtime zegt dan een heleboel ;)
Ja dat zou handig zijn met Online/multiplayer games, maar voor de mensen die singleplayer spellen spelen is hoe veel goede reviews hij krijg de belangrijkste reden om hem te kopen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 april 2018 14:23]

Ja, nutteloze informatie. 99,99% van de mensen laat geen reviews achter.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 11 april 2018 14:42]

"Recent Reviews"
waarbij reviews met games die met een key geactiveerd zijn worden verborgen/niet meetellen.. waardoor die optie in eerste instantie dus vrij zinloos is om een goed beeld te krijgen
De beta versie van hover junkers heeft al een stuk single player. Het spel wordt hopelijk tzt weer nieuw leven ingeblazen.
Ik zou totaal geen usecase kunnen bedenken die in mijn voordeel is wanneer een Externe site of bedrijf kan zien:
  • Welke games ik heb
  • Welke Windows versie ik heb
  • Hoe veel ik speel
  • Welke hardware ik heb
Wat ik we kan bedenken is wat de voordelen voor game makers wanneer ze kunnen zien:
  • Hoe veel mensen een bepaalde OS versie gebruiken
  • Hoe veel mensen een bepaalde CPU gebruiken in combinatie met de hoeveelheid geheugen
  • Hoe veel mensen een bepaalde GPU hebben in combinatie met de hoeveelheid geheugen
  • Hoe veel mensen een bepaalde game hebben
Maar wel allemaal grote getallen en dat men niet kan vragen: SELECT COUNT(*) WHERE (GAME='PUBG' AND OS='Windows 10 1709' AND CPU='Intel')

Wanneer je dieper gaat en combinaties van bijvoorbeeld GPU+CPU+MEM+Game+OS kan maken dan komt men al veels te dicht bij het kunnen indentificeren van specifieke personen.
Steam charts is daar een prima alternatief voor
Maar kan je dan ook niet meer zien hoeveel mensen het spel nog spelen op een bepaald moment?

Volgens mij kan je op de community page van het betreffende spel zien hoeveel mensen ingame zitten. is vaak een goede indicatie of een spel nog populair is.

Steam revieuws doen vaak ook twijfel wegnemen. tenzij het om een of andere indietitel gaat en er maar 10 reviews zijn die veel te positief overkomen. Dat terwijl er nauwelijks ingame afbeeldingen of video's getoond worden.
Het is wel handig om te weten of een game nog een online community heeft, zodat je niet een multiplayer spel koopt waarin vervolgens alleen lege servers te vinden zijn.
Geen idee of iemand anders hier al iets over zei, maar letterlijk van zijn twitter pagina:
To reiterate - it's not because of the new privacy settings. It's because Steam just made everyone's gaming library hidden by default (this wasn't in their blog post).
Op PlayStation network is laatst al een aanpassing geweest. Ik heb mijn profiel op privé gezet en niemand kan uitvinden wat ik speel of berichten sturen. Voor mij is gaming geen social media.

Tuurlijk was het leuk om verkoopcijfers van games te lezen. Maar als mijn data gebruikt wordt door bedrijven houdt het op. Ain't nobody getting payed.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*