Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Milestone brengt motorcrossgame MXGP Pro op 29 juni uit

Milestone heeft MXGP Pro aangekondigd. De Italiaanse ontwikkelaar brengt de motorcrossgame op 29 juni uit voor de PlayStation 4, voor de Xbox One en op Steam. Volgens Milestone is de game een nieuwe start van de franchise.

Milestone belooft meer realisme in MXGP Pro en zegt dat de game is ontwikkeld op basis van feedback uit de community. Het spel heeft een meer 'mechanische' benadering; spelers kunnen volgens de studio elke parameter van hun motorcrossfiets instellen, op basis van werkelijke waarden en prestatiegegevens.

Daarnaast krijgt de game nieuwe physics en een herzien systeem voor grip, botsingen en het gedrag dat de motorfietsen in de lucht vertonen. Verder stelt Milestone dat de bewegingen van de motoren en coureurs realistisch zijn in het spel en door de verschillende terreinsoorten worden beïnvloed.

Milestone is voor de game een samenwerking aangegaan met motorcrossers Tim Gasjer, Tony Cairoli en Gautier Paulin. Volgens de studio is de game dankzij hun suggesties realistischer.

MXGP Pro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-04-2018 • 10:54

22 Linkedin Google+

Reacties (22)

Wijzig sortering
Hopen dat ze het echt serieus aanpakken. Het zijn altijd net niet games. Isle of man was bv. een game waar ik echt enthousiast van werd en een goede Moto GP is ook altijd welkom, maar elke keer vallen de reviews weer tegen.

Aan de andere kant waren WRC7 en MotoGP 17 de beste tot nu toe dus hopelijk zet dat door.
Nu is het ook wel bijzonder lastig om motorrijden te simuleren in een game. Auto's zijn makkelijker. De analog stick of (nog veel beter) een racestuur lenen zich prima om het gevoel van de besturing te simuleren.

Maar op twee wielen is de besturing totaal anders. Zelfs op de fiets stuur je door je wiel in eerste instantie iets de verkeerde kant op te duwen, waardoor je gewicht naar de juiste richting kantelt en je de bocht kunt insturen (als je meteen de juiste kant op zou sturen, zou je simpelweg omvallen door de inertia van je massa).

Hoe hard je je stuur de verkeerde kant op duwt, bepaalt (naast je snelheid natuurlijk) hoe scherp je de bocht in gaat. Accurate simulatie van deze vrij complexe natuurkunde is natuurlijk vrijwel onmogelijk met slechts een game controller als interface.
Nooit geweten dat je eerst de verkeerde kant moet uitsturen zal er eens op letten de volgende keer dat ik rij. Is het daarom dat leren fietsen zo moeilijk is voor kinderen (lees: iedere keer vallen 😊)?
Yes, het concept is heel erg tegen intuïtief en de meeste mensen hebben inderdaad niet eens door dat ze het überhaupt doen. Maar zonder counter steering zouden we überhaupt niet op 2 wielen (in line) een bocht kunnen maken door de gyroscopische kracht van de wielen.

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Countersteering
Ik kende het concept niet, en vind het inderdaad erg tegen-intuïtief. Het wringt in mijn hoofd erbij dat ik eerst naar links moet sturen, om naar rechts te kunnen sturen. Want als dat zo zou zijn, waarom zou ik dan niet een tegenstuurbeweging naar rechts kunnen maken, en daarin doorgaan om zo een bocht naar rechts kunnen maken?
Of gaat er aan een eerste 'tegenstuurbeweging' weer nog een kleinere tegenstuurbeweging vooraf om de eerste tegenstuurbeweging weer te kunnen maken?

[Reactie gewijzigd door Jovatov op 9 april 2018 15:22]

offtopic, maar toch:
Nee. Je zult altijd de kant op moeten "vallen" waar je heen wil. Het tegensturen is het mechanisme wat er voor zorgt dat je de juiste kant op "valt". Dus wil je rechts, moet je rechts "vallen". Om dat te bereiken moet je links sturen tot je "valt". Pas dan kun je echt de bocht maken en de juiste kant (voor je gevoel) sturen.

Als je je tegenstuurbeweging naar rechts doorzet zoals jij voorstelt dan zul je aan de linkerkant van je fiets vallen ;)

Uiteindelijk is het een heel spel van evenwicht en balans. Dat is lastig natuurlijk te vertalen in een game. Ik heb het zelden goed uitgevoerd gezien. Vaak heb je toch wel het gevoel dat je aan wat onzichtbare elastieken heen en weer wordt getrokken.
Inderdaad off-topic, maar ik vat hem zo wel :)
Fiets je wel eens zonder handen? Ik wel, hardstikke gevaarlijk, niet doen enzo. Als ik zonder handen fiets en ik geef een tikje tegen mijn rechterhandvat, dan wil mijn fiets graag naar rechts, terwijl ik in principe dan naar links stuur. Niet zelf proberen, is hardstikke gevaarlijk. Gewoon een praktijkvoorbeeld.
Probeer maar eens precies op een stoeprandje te fietsen en er dan van weg te draaien. Je zult zien dat je snel over het randje schiet :)
Opzich werkt de controller best goed; linker stick voor sturen, rechter voor de "body position". Alleen de voor en achterrem losstaand bedienen is altijd een uitdaging. Schakel wel altijd zelf.
Het werkt ook wel. Maar het gevoel van motorrijden is heel lastig 1 op 1 te simuleren, waar dat bij auto's wel kan.
Ooit wel eens MX vs ATV Alive gespeeld?

De linkeranaloog was de motor en de rechter de persoon zelf.
De Laatste MXGP (en Monster Energy Supercross) games zitten best goed in elkaar. Het is behoorlijk arcade maar speelt goed/leuk. Games zien er ook goed uit.

Probleem van Milestone is wel dat er na release amper support is en de games een aardige melkkoe zijn. MXGP1, 2 en 3 zijn ieder jaar uitgekomen en gaan over het seizoen van vorig jaar. De Codemaster F1 games doen niets anders.

Enige concurrent is momenteel MX vs ATV, maar de laatste game valt bij de meeste (mij included) niet erg in de smaak en is grafisch een game uit 2006.

Rij zelf ook irl nog wel eens offroad of op de crossbaan :).

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 9 april 2018 12:53]

Isle of man is het spelenbwel waard wat de reviews ook zeggen.
Ik moet eerlijk zeggen als dit de in-game beelden zijn dit wel een de mooiste ''sport'' games is dan. Qua grafisch hoe alles eruit ziet. NIet de grond maar de personen zelf.
Dat dacht ik dus ook maar denk zelf dat het geen ingame shots zijn.
Heb je ooit een announcement trailer gezien waar ze in-game footage gebruiken? Dit is bedoeld om hype te creëren en geen 1-op-1 representatie van de game zelf.
GTA bijvoorbeeld ;) doet dit vaker in-game misschien 2-3 maanden voor de release
Dit spel leent zich prima voor VR. Heerlijk over die bulten jumpen 👍🏻😂
Om op bovenstaande reacties in te haken;
Volgens mij zou VR inderdaad een heel goeie toevoeging kunnen zijn om motorgames, vooral qua besturing, "realistischer" te maken.
In het echt op de motor geldt doorgaans ook de regel: "daar waar je naar kijkt stuur je automatisch naar toe". (Target fixation)

Beetje slim aanpakken en je krijgt een heerlijk sturende motorfietsgame :-)

Persoonlijk: Op dit moment zijn de controls de reden dat ik dit soort games links laat liggen..
Ben benieuwd. Hou van racegames met auto's maar ook van dit. Klinkt welserieus dat ze er echt werk van gaan maken en echt hebben geluisterd naar de achterban. Dus ga dit volgen....
Alleen vraag ik met af wat dan Moto GP 18 is die op 7-6 zou uitkomen. Is wel erg vreemd.... Want dat was eerder al bekend gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 9 april 2018 19:55]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True