Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huawei wil ondanks beschuldigingen smartphones blijven verkopen in de VS

Huawei heeft de intentie uitgesproken om aanwezig te blijven op de Amerikaanse smartphonemarkt, ondanks dat de autoriteiten het bedrijf verdenken van spionage voor de Chinese overheid. Desondanks komt het nieuwe topmodel P20 Pro niet uit in de VS.

In een naar Cnet gestuurde verklaring zegt Huawei-topman Richard Yu, die werkt als hoofd van de Consumer Business-tak, dat zijn bedrijf op de Amerikaanse smartphonemarkt actief wil blijven en zal proberen om het vertrouwen van de Amerikaanse klanten te winnen. Volgens Yu zou Huawei het vertrouwen van de klanten niet beschamen.

Verder ging Yu ook in op de beschuldigingen van de Amerikaanse inlichtingendiensten dat Huawei door de Chinese autoriteiten wordt gebruikt om Amerikanen te bespioneren. De topman noemt die beschuldigingen ongefundeerd en oneerlijk. Verder zegt hij open te zijn voor een discussie omtrent de activiteiten van Huawei, zolang die discussie eerlijk en op basis van feiten wordt gevoerd.

Ondanks de uitspraken van Yu brengt zijn bedrijf het nieuwe topmodel, de P20 Pro, niet uit op de Amerikaanse markt. De topman ging ook verder niet in op zijn strategie om het Amerikaanse marktaandeel uit te breiden, behalve dat het bedrijf het vertrouwen van de Amerikanen zal proberen te winnen.

Volgens Yu werken er momenteel ongeveer 1000 mensen voor Huawei in de Verenigde Staten. Dat doen zij in dertien kantoren verspreid door het land.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

82 Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
Wat ik even niet zo begrijp:
1. Het is niet eerlijk eigenlijk dat Chinese merken worden uitgesloten, terwijl Amerikaanse bedrijven net zo erg zijn en ook veel invloed hebben buiten hun landgrens. Erger vind ik nog dat wij buitenstaanders totaal geen idee hebben wat er allemaal gebeurd en niks kunnen (in)zien wat met onze gegevens/vertrouwen wordt gedaan.

2. Waarom gooien de Chinese bedrijven niet geheel hun gegevens op straat? M.a.w. maak je producten/software opensource, zorg voor openheid en laat zien dat je de betere keuze bent. Zijn ze dan toch niet zo vertrouwen? Bestaan hun producten, net als de Amerikaanse, ook uit backdoors? Of is dat simpelweg niet mogelijk?

3. Waarom stapt er geen enkel Europees bedrijf in deze markt? Zijn wij echt zo klein om te concurreren met China/Amerika? Waarom gebruiken wij Huawai bijvoorbeeld? Bestaan er geen enkele alternatieven? Wij hebben toch ook de expertise of ligt deze niet in onze handen?

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 31 maart 2018 10:59]

als reactie op #3. HMD Global (Finland) is actief op de smartphone markt.
Meeste mensen zullen de naam Nokia beter kennen denk ik :-)
En die produceren in... China ;)
Bijna alles wordt in China geproduceerd, dus dat probleem los je nooit op!
Naar ik mag verwachten volgens specificaties opdrachtgever, en....tsja, ik heb best vertrouwen in een Fins bedrijf.
Precies dat dus! Dus ik begrijp VS niet als dit wel een groot probleem is maar geen probleem is als veel van de producten in China wordt geproduceerd.
Dan koop je een Samsung, die is niet in China geproduceerd.
Yeah right! Jij dacht dat Samsung zijn producten laat maken door goedbetaalde Zuid-koreaanse arbeiders? 8)7

Samsung laat net zoals andere fabrikanten het gros in China maken. Zo heb je Shenzhen Samsung Kejian Mobile Telecommunication Technology Co, Huizhou Samsung Electronics Co, Tianjin Samsung Electronics Co, Tianjin Samsung Mobile Display Co, Samsung Electronics (Shandong) Digital Printing, Suzhou Samsung Electronics Company Co, Tianjin Intops Co en Tianjin Chaarmtech Electronic Co. Dat zijn dan nog maar de fabrieken van Samsung zelf en geen onderaannemers.
Volgens die logica komen iPhones ook uit China (en Google, BlackBerry e.d. zullen het niet veel anders doen)
... en wileyfox uit Engeland.
Alcatel bestaat ook nog denk? Is Frans als ik het goed heb? Wiko is ook Frans?
En het Nederlandse Fairphone natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door borbit op 31 maart 2018 12:42]

Wiko is inmiddels door een Chinees bedrijf overgenomen en Alcatel is volgens mij ook deels Chinees.

Niet dat we echt trots kunnen zijn op die merken :)

Fairphone is gewoon een mislukt project.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 31 maart 2018 13:46]

Alcatel-Lucent is fins-frans.. Nokia heeft Alcatel-Lucent overgenomen in2016.
Volgens mij haal je Alcatel en Alcatel Lucent door elkaar. Het reguliere Alcatel wat we hier kennen is naar mijn weten in handen van TCL, en dat komt gewoon uit China
Wat je zegt klopt niet, anders zou nokia in handen zijn van hmd globale.

Alcatel heeft tcl een licentie gegeven om de naam te gebruiken.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Alcatel
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alcatel_Mobile
Excuus, je hebt gelijk inderdaad.
Nooit geweten dat Alcatel en Lucent gefuseerd zijn...
Eigenlijk is Nokia best nog wel een groot bedrijf, als je het zo bekijkt. Withings, Alcatel Lucent, Sega, een deel van Motorola. En als je HMD (wat officieel geen onderdeel van Nokia is) ook nog meetelt.
(https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_acquisitions_by_Nokia)

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 31 maart 2018 13:52]

Het begint een beetje op Phillips te lijken..
Waarvan phillips eerst nog tv's, lampen, chips en radio's/dvd-spelers zijn ze nu ook in de health industrie bezig..

PS: je hebt een beetje gelijk
"the enterprise division of Alcatel-Lucent that was sold to China Huaxin in 2014."
Ze hebben blijkbaar dus nog een divisie verkocht.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Alcatel-Lucent (in de inleiding)

[Reactie gewijzigd door rick.b op 31 maart 2018 13:57]

Medical doet Philips al sinds 1927. Ze hebben gewoon op tijd de consumenten business afgestoten, net als Nokia op tijd de telefoonbusiness heeft afgestoten. En heeft zich gewoon weer naar de achtergrond getrokken, genoeg Nokia patenten en apparatuur in de telefonie/gsm netwerken.
Wat veel mensen niet weten is dat Philips in de jaren 70 al de consumentenelektronica divisie wilde afstoten, maar door het enorme succes van de Compact Disc heeft men dit uitgesteld. Toen er geen lucratieve opvolger kwam in de vorm van de SACD is het in een stroomversnelling geraakt en heeft men de consumentenelektronica alsnog vaarwel gezegd.
als reactie op #3. HMD Global (Finland) is actief op de smartphone markt.
Ik ken hun producten verder niet, maar ik ga er van uit dat die alleen Android telefoons maken, aangezien iOS niet kan op niet-Apples en er verder niet veel anders meer over is. Oftewel dan koop je bij een Europees bedrijf maar krijg je nog steeds een Amerikaans product, want de software is veel belangrijker dan de hardware.
Zelfs met iOS en Windows Phone heb je Amerikaanse software. Er is voor zover ik weet geen Europees smartphone OS.
Het draait op linux.. android iig
Dat maakt het niet minder Amerikaans.
Sailphish is van Jolla en is bij mijn weten volledig Fins.
1. Whataboutisme.
2. Alles open zodat een andere Chinese concurrent kan profiteren van jouw R&D?
3. Omdat je dan een smartphone krijgt die een paar 100 euro duurder is vanwege de hogere arbeidskosten hier.
3. Wel als je hem hier produceert, als je hem 'gewoon' in China laat maken maar in Europa ontwerpt, dan zal dat meevallen. En er zijn natuurlijk een paar kleinere spelers die het doen. Maar eigenlijk is de smartphone markt gewoon totaal niet interessant als bedrijf. De concurrentie is moordend, en op Apple na, en Samsung als ze een goed jaar hebben, is er geen drol te verdienen. Alle fabrikanten doen verder zo ongeveer het idee als ze break-even nu draaien, dat ze uiteindelijk groot genoeg worden dat ze wel winst gaan maken. Of dat zo is, is te betwijfelen.
Van huawai is nog nooit gebleken dat er ergens backdoors in zaten, van cisco daarintegen wel, nee zou me geen zorgen maken, als er al backdoors in hadden gezeten was t al lang boven water gekomen. Huawai wil gewoon geld verdienen meer niet.
Nouja, ik zou niet durven beweren dat men zich geen zorgen hoeft te maken, maar ik ben me er wel van bewust dat alle overheden eenzelfde doel hebben: informatie verzamelen. En waar de VS dat openbaar via omstreden wetgeving (o.a. de zeer gedateerde All Writs Act) doet (fabrikanten verplicht achterdeurtjes in te bouwen en versleutelde data te ontsleutelen), doet China dat wellicht wat meer in het geheim. Bij de een weet je het zeker, bij de ander kun je het raden.

Terug naar brieven, archiefkasten, tekentafels, etc? Er is geen weg terug :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 1 april 2018 09:13]

Als reactie op #1

Het gaat om hun eigen veiligheid. Dat ze "spioneren" in andere landen buiten de US is voor de US een normale zaak. Dat anderen dat bij hen willen doen willen zo minimaliseren.

Eigen belang eerst, daarna die van zichzelf, dan America First...dan misschien de rest...
Wat ik even niet zo begrijp:
1. Het is niet eerlijk eigenlijk dat Chinese merken worden uitgesloten, terwijl Amerikaanse bedrijven net zo erg zijn en ook veel invloed hebben buiten hun landgrens. Erger vind ik nog dat wij buitenstaanders totaal geen idee hebben wat er allemaal gebeurd en niks kunnen (in)zien wat met onze gegevens/vertrouwen wordt gedaan.
Politiek, niets meer, niet minder. Als je dacht in China even een FB update te doen of je Gmail te checken, dan lukt dit niet. Denk nu niet dat je dan een boze tweet kunt sturen, dat lukt ook niet.

Kortom, China verbied wellicht wel meer Amerikaanse producten, dan de VS momenteel doet.
2. Waarom gooien de Chinese bedrijven niet geheel hun gegevens op straat? M.a.w. maak je producten/software opensource, zorg voor openheid en laat zien dat je de betere keuze bent. Zijn ze dan toch niet zo vertrouwen? Bestaan hun producten, net als de Amerikaanse, ook uit backdoors? Of is dat simpelweg niet mogelijk?
Dit begint nu te gebeuren. En ja, backdoors. Wanneer is een backdoor een backdoor en wanneer een sloridge fout in de software. Ik heb gewerkt voor een grote Chinese netwerk camera producent. Die werd, met name vanuit de VS, beschuldigd van backdoors. Die ik, gezien mijn kennis van het dev team, durf te classificeren als slordigheid / vulnerability.
3. Waarom stapt er geen enkel Europees bedrijf in deze markt? Zijn wij echt zo klein om te concurreren met China/Amerika? Waarom gebruiken wij Huawai bijvoorbeeld? Bestaan er geen enkele alternatieven? Wij hebben toch ook de expertise of ligt deze niet in onze handen?
Europa heeft haar maakindustrie, op Engeland en Duitsland na, grotendeels naar het verre oosten verhuisd, in de VS is het niet veel anders. Uitgezonderd de defensiemarkt en de automobielindustrie en vele hieraan gelieerde producenten.

Waarom er Huawei gebruikt word? Primair; prijs! Ik heb van mensen vernomen die bij Huawei (networking) werkten dat zijn projecten scoorden en daarbij 30-50% goedkoper waren dan de gevestigde namen, als Cisco, HP, etc.

Secundair zijn de Chinezen niet alleen maar aan het kopieren natuur en zijn er diverse innovaties. Ik weet dat Huawei grotere afstanden en meer bandbreedte over fiber wisten te produceren waardoor ze nog veel goedkoper werden dan de concurrentie.
Bij voor al punt 2 heb ik iets van waarom zou je als bedrijf zijnde ? Als iemand je beschuldigd waarvan je zeker weet dat het niet zo is, dan moet je maar omdat te bewijzen de boel voor iedereen open gooien ? Laat ze maar met keiharde bewijzen komen ! Meteen hup alles maar op straat, echt niet, zeker als je weet dat je niks verkeerd doet.
Persoonlijk denk ik dat dit komt door de Samsung en Apple lobby die natuurlijk al diep zijn geworteld in america.
Nee hoor, Samsung is en blijft een Zuid-koreaans (lees:buitenlands) concern en hun aanwezigheid in de usa is een doorn in het oog van de Amerikaanse concurrenten zoals bv. Whirlpool als t aan komt op huishoudelijke elektronica. Trump heeft onlangs nog import heffingen aangekondigd voor o.a. wasmachines van Samsung en LG. Dat Samsung groot is in de USA hebben ze puur aan zichzelf te danken en niet vanwege een liefdesverhouding tussen de fabrikant en de Amerikaanse overheid.

Bron: https://www.telegraaf.nl/...ur-vs-treft-lg-en-samsung

[Reactie gewijzigd door choi99 op 31 maart 2018 18:26]

Behalve dat Zuid Korea en de VS bondsgenoten zijn.
Dat weet ik niet hoor... We weten allemaal dat zuid korea met amerika een deal heeft en aan vriendjespolitiek doen.
De huidige president is er eentje van het protectionisme. America first enzo. Als het concurreert met een Amerikaans bedrijf moet het gestopt worden.
Hoe krijg je een buitenlands bedrijf kapot? Je kunt ze importheffingen opleggen, maar daar hebben je eigen fabrikanten ook last van omdat die de boel ook uit China laten invliegen. Dan is het heel simpel: je roept wat zonder enige vorm van bewijs, komt groot in het nieuws, telecomproviders durven de toestellen niet meer aan te bieden uit angst ermee te blijven zitten en een heel merk verdwijnt gewoon van de markt.
Je hebt gelijk. Maar verdiep je eens in China. En hýn protectie programma’s. En dan hebben we het nog niet eens over het 1 op 1 kopiŽren (stelen) van westerse technologieŽn en ideeŽn.
Verdiep je wellicht eens in Cisco apparatuur van enige tijd geleden. Erg Amerikaans, en bewezen met ingebouwde backdoor.

Dus alle Amerikaanse apparatuur verbieden. Wereldwijd.
Komt niet van Trump af hoor maar de veiligheidsdiensten.
Als Trump het twittert neemt niemand het serieus. Als hij de veiligheidsdiensten vraagt om een statement te maken is dat veel effectiever.
De consumentenmarkt lijkt me nogal tricky. Waarom zou je in een lastige markt stappen als je veel beter bent in het maken van bijvoorbeeld professionele apparatuur? Kijk maar eens naar Philips.
Ad 2: ik denk niet dat een fabrikant van netwerk apparatuur dat snel gaat doen, maar het zou wel de criticasters het zwijgen kunnen opleggen. Misschien dat Huawei dit uiteindelijk wel moet doen, omdat ze anders niets meer verkopen in de VS en EU. Maar dat gaat nog even duren als het al gebeurt. Het water staat ze nog niet aan de lippen.

Huawei kan overigens gewoon nog zijn apparatuur verkopen in de VS, het merk wordt niet expliciet verboden.

Ik denk dat de Amerikanen intussen ook druk aan het uitoefenen zijn op de EU om apparatuur van Huawei hier ook te verbieden of besmet te verklaren.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 1 april 2018 15:33]

Voor wat betreft punt twee; waarom moet China dat wel doen en de Amerikanen niet volgens jou? Je geeft zelf ook al aan dat de Amerikanen zelf 'net zo erg' zijn bij punt 1. Dus waarom zouden we China wantrouwen, maar de Amerikanen vertrouwen?
#3 China is nu nog de fabriek van de wereld. Zodra iedereen daar ook een fatsoenlijk inkomen krijgt en een auto,tv, koelkast interieur en 4 weken vakantie heeft, zal de concurrentiepositie verzwakken. Maar nu Chinezen nog kunnen produceren en werken tegen een fractie van onze kosten blijven de smartphones daar vandaan komen.
Iemand heeft wel eens een keer zijn huawei mate 10 pro uit elkaar geschroefd en vond daar een verborgen microfoon
Je zou toch verwachten dat er na al die beschuldigen inmiddels door experts onderzoeken gedaan zijn om te achterhalen of deze beschuldigingen (on)terecht zijn?!

Hoe dan ook is het vanwege de boycot van bijna alle winkels zeer lastig voor Huawei om voet aan de grond te krijgen in de VS. Dit terwijl ze, zeker de laatste jaren, best goede en mooie telefoons maken.
Er zijn ook veel onderzoeken geweest naar Huawei spul, Na de beschuldigingen van Cisco zijn ze oa in de VS, en Duitsland (en ik geloof ok Australie en nog een paar landen) onderzoeken gestart. Die hebben wel een aantal bugs opgeleverd, maar nergens is bewijs gevonden voor daadwerkelijke spionage.
Overigens denk ik dat de kans op spionage bij Huawei relatief heel klein is omdat ze onder zo'n enorm vergrootglas liggen, geen enkel bedrijf gaat dat risico nemen, want zodra er wel wat gevonden word is het direct afgelopen voor ze.
*kuch* Volkswagen *kuch*
Dat is iets totaal anders als spionage.
Maar wel een bedrijf dat een enorm risico nam voor minimale gain
Je bedoeld de hele EU en VS markt omdat je anders geen auto meer mag verkopen want je voldoet niet aan de uitstoot norm?
Het is maar wat je minimaal noemt.

Verder is dat ook niet in opdracht van een regering gebeurd. Windows zit er vol mee en de Spectre bug in de Intel chips heeft me ook een net iets te hoog trojan gehalte.
Zijn het allemaal vuile spelletjes? Ja, maar wel verschillende spelletjes.
Dat is extreem lastig, omdat je achterdeurtjes kan verstoppen. Je kan bijvoorbeeld opzettelijk een programmeerfout inbouwen (buffer overflow) waarvan alleen jij en de Chinese overheid weet van hebben. Als het naar buiten komt kan je altijd zeggen dat het een foutje was en een patch uitbrengen.

Ik ben er zelf ook van overtuigd dat er in Windows achterdeurtjes zitten, maar niemand heeft het ooit nog kunnen aantonen.
Ik vertrouw de Chinezen ook voor geen meter. ALLE servers waarop Chineze zich kunnen aanmelden/registreren van elk internetbedrijf MOET in China worden gehost en sinds kort mag er geen gebruik meer worden gemaakt van VPN's anders dan die door China worden gecontroleerd.

Maar ik vertrouw de Amerikaanse tech bedrijven net zo min.

Zal me benieuwen of China nog tegenmaatregelen gaat nemen. Denk dat Apple het in z'n broek doet dat China op haar beurt iphones gaat verbieden.
Waarom zou je Amerikaanse techbedrijven net zo min vertrouwen? Amerika is een liberale democratie die vele malen transparanter is, met een veel duidelijkere scheiding tussen overheid en private sector dan de totalitaire dictatuur die China is, met een vage (al dan niet afwezige) grens tussen overheid en private sector.
China gaat geen handelsoorlog ontketenen en al helemaal geen iPhones verbieden. De iPhones kunnen in principe overal gemaakt worden, niet alleen in China. China verdient op dit moment ook aan de iPhone door het werk wat het met zich meebrengt.

Wat je wel ziet is dat China het steeds lastiger gaat maken voor bedrijven om in China zaken te doen, door ze weg te pesten. Dit is zeker het geval als er een vergelijkbaar Chinees bedrijf bestaat wat vergelijkbare producten maakt. Europese autofabrikanten worden op dit moment steeds meer gepest, omdat er veel geld in omgaat en de Chinese overheid niet wil dat er teveel geld naar het buitenland verdwijnt.

Maar iets ronduit verbieden dat durven ze (nog) niet in China. Dan zou de VS zeker terugslaan.
De natte droom van iedere Apple hater als het zover komt }> maar China zou de economische en politieke consequenties eerst moet afwegen voor het zn stap neemt.
ALLE servers waarop Chineze zich kunnen aanmelden/registreren van elk internetbedrijf MOET in China worden gehost
Dit zou ik in de EU ook graag zien hoor. Want ik vertrouw vreemde overheden zoals de VS, China e.d. een stuk minder dan de lokale overheden. Gegevens in eigen land en geen millimeter erbuiten.
Huawei profiteert al jaren van de enorme tegenwerking die Samsung krijgt in China om haar smartphones te verkopen. China heeft protectionisme uitgevonden en past dat nog steeds toe.
Hmm. Kijk de geschiedenis na en je zult zien dan zoveel landen hier ooit gebruik van hebben gemaakt. Engeland, Frankrijk, NL en ook al eerder in de VS (vooral na de beurskrach in de jaren 20 van de vorige eeuw.

En dat is een fenomeen dat al heel lang bestaat.
In de mate hoe China dat doet door patenten van westerse bedrijven compleet te negeren en er niet achter aangaat..
China is echt stukken erger dan Amerika.. Als Amerika echt de markt wou beschermen hadden ze wel iets tegen nokia gedaan toendertijd, en hebben ze nu niet netwerk apparatuur van Europese merken die daar een groot marktaandeel hebben.

Ik snap niet waarom wij hier iets op tegen moeten hebben.. Nokia Alcatel-Lucent zijn Europees en maken netwerkapparatuur net zoals dat Nokia weer telefoons maakt en dan niet te vergeten een Nederlands bedrijf fairphone..
Wij Europeanen moeten blij zijn hiermee en dezelfde stap maken totdat China stopt met vals spelen. Een land met maar 1partij waar maar een klein beetje vrijheid is., moeten we niet steunen.

Ik ben voor globalisering en open handel met elk land.
maar hoe China hier in 'cheat' is oneerlijk.
Het negeren van patenten is iets dat veel landen gedaan hebben die aan een inhaalrace bezig waren: de VS voorop, en dichter bij huis is Philips er groot mee geworden in de verlichting. Pas als landen voorop lopen heeft het nut hun eigen industrie te beschermen door kunstmatige monopolies af te dwingen.
Pas als landen voorop lopen heeft het nut hun eigen industrie te beschermen door kunstmatige monopolies af te dwingen.
Als je voorop loopt is er geen enkel voordeel van protectionisme. In die situatie ben je in staat om te concurreren.

De zogenaamde voordelen van protectionisme komen pas om de hoek kijken op het moment dat je aan het achterop raken bent. Meest bekende voorbeeld is wel de nagenoege ineenstorting van de amerikaanse autoindustrie door technisch, financieel en marketing geblunder, de olie crisis en de daaruit voortvloeiende opkomst van vnl. de Japanners in de jaren 70/80. De amerikaanse overheid heeft toen een maximum opgelegd aan het aantal Japanse auto's dat per jaar geimporteerd mocht worden.

Resultaat was dat de Japanners heel snel fabrieken in de VS uit de grond hebben gestampt, dus echt veel nut heeft die maatregel niet gehad, temeer ook omdat VW, Mercedes & BMW vrij snel het voorbeeld van de Japanners volgden en ook een reeks fabrieken in de VS hebben geopend.

Hierdoor zijn de amerikaanse autofabrikanten nog meer onder druk komen staan in de enige markt waar ze nog redelijk presteerden en dit is ook de onderliggende reden dat er momenteel geen enkele amerikaanse autoproducent meer in de top 3 van grootste autoproducenten meer staat (1 = Toyota, 2 = VW, 3 = Hyundai).
Het openen van fabrieken in de USA is natuurlijk een voordeel voor de USA: meer werkgelegenheid. En verder denk ik dat je me niet helemaal begrepen hebt: het systeem van patenten zie ik ook als een vorm van het steunen van de eigen industrie en dus ook een soort protectionisme: kunstmatige monopolies op kennis, want dat zijn patenten, hebben pas zin als je voorop loopt. Dat velen in het westen ondertussen intellectueel eigendomsrecht in de extreme vorm zoals we dat nu hebben als een basisgegeven zijn gaan zien is vers 2.
Het openen van die fabrieken heeft in die zin ook de VS wel wat werkgelegenheid opgeleverd. Wel is het zo dat dit effect een stuk kleiner is dan het aantal banen dat bij Ford/GM/Chrysler verloren is gegaan in die periode. Het heeft dus het verlies aan werkgelegenheid enigzins gedempt.

Indien je inderdaad patenten als protectionisme ziet dan kan ik je logica verder wel volgen.
China had een achterstand om in te halen. Als je technologie superieur is dan is er geen reden meer om te jatten.
Goede zaak dat ze de patentlobby negeren, dit heeft ervoor gezorgd dat ze goed ontwikkelen en in veel gevallen de rest gewoon voorbij gaan zonder geremd te worden door dat patentgeneuzel. Voor de consument een goede zaak, voor de gevestigde zakkenvullers wel jammer natuurlijk.
Huawei wil ondanks beschuldigingen smartphones blijven verkopen in de VS
Tuurlijk, aangezien het een supergrote markt is wereldwijd!

Wel moet ik intussen nu weer even denken aan wat Lubach allemaal zei over China in Zondag met Lubach vorige week zondag. Da's namelijk wel echt ontzettend zorgwekkend.
huawei wordt bedreigd door de USA maar ze zien niet in dat al die spionagepraktijken niet door huawei gedaan zijn.
De vraag is vooral wie ze gaan beschuldigen binnen een paar jaar als zonder Huawei de spionage gewoon doorgaat 8)7 8)7
Het gaat hier denk ik vootal om de rom met emui schil. Het is onbekend hoeveel gegevens gedeeld eorden. Dat is met Android en apple ook maar die zijn toch iets merr pro US. Als je de rom zou vervangen is er niets aan de hand lijkt me.
Worden nu al inlichtingendiensten misbruikt om fud te verspreiden over concurrenten? Gaat goed daar in lala-land.
ook al heeft Huawei gelijk. Ze betalen de prijs omdat de chinese overheid overal regels legt aan buitenlandse bedrijven die de chinese markt opwillen. Je kan niet en en hebben.
Ik denk altijd als ik de Amerikanen hoor klagen over hoe Chinese fabrikanten van netwerk apparatuur spioneren voor de Chinese overheid: "Zoals de waard is vertrouwd hij zijn klanten"

Ik denk dat Amerikaanse bedrijven van netwerk apparatuur dus gebruikt worden om te spioneren en roep de EU en de NL'se overheid op om geen Amerikaanse netwerk apparatuur te kopen.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 1 april 2018 15:28]