Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus brengt patch uit voor recente problemen met Rift-software - update

Oculus heeft een patch uitgebracht voor problemen met de Rift-software, die zijn ontstaan door een verlopen certificaat. Dat resulteerde erin dat gebruikers een foutmelding te zien kregen als ze de software wilden opstarten.

Oculus heeft de patch op zijn website beschikbaar gemaakt, waar deze handmatig gedownload kan worden. Het bedrijf heeft daarnaast een ondersteuningspagina online gezet met installatie-instructies. De eerste reacties op Reddit lijken te bevestigen dat de patch inderdaad een oplossing biedt voor de problemen en dat de Rift-headset weer te gebruiken is.

Woensdag bevestigde Oculus dat de problemen zijn ontstaan door een verlopen certificaat voor een dll-bestand, zoals een Reddit-gebruiker ontdekte. Het bedrijf zei toen dat het pushen van een update de nodige problemen met zich meebracht, omdat het verlopen certificaat 'het standaardpad voor software-updates blokkeert'.

Gebruikers die met het probleem te maken kregen, zagen een foutmelding bij het starten van de Rift-software die hen informeerde dat de 'Oculus Runtime Service' niet bereikt kan worden. Daardoor was de headset niet te gebruiken.

Update, 12:42: Oculus heeft een mail naar gebruikers gestuurd waarin het bedrijf een vergoeding van 15 dollar aan Store-krediet biedt voor mensen die de Rift op of na 1 februari hebben gebruikt.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

08-03-2018 • 09:43

36 Linkedin Google+

Submitter: Badeend

Reacties (36)

Wijzig sortering
Is wel logisch dat dit handmatig moet gedaan worden aangezien de certificaat niet meer in orde is.
Al is dit makkelijk voor de meeste buyers van zo'n bril. De normale huis-tuin-keuken gebruiker zal dit niet meteen kopen, maar eerder een gamer/tweaker en die weten vaak wel hoe en wat.

Dus opzich geen slechte zaak, jammer dat het zo ver gekomen is dat wel..
Dit is best wel een slechte zaak. Dit had helemaal niet nodig hoeven zijn.
Begrijp me niet verkeerd, het is positief dat ze hun code signeren. Maar lees dan als ontwikkelaar ook even iets verder dan 'Best Practice: Sign your code.'
Best Practice: Time-stamping

When signing your code, you have the opportunity to timestamp your code; you should definitely do this. Time-stamping adds a cryptographically-verifiable timestamp to your signature, proving when the code was signed. If you do not timestamp your code, the signature will be treated as invalid upon the expiration of your digital certificate. Since it would probably be cumbersome to re-sign every package you’ve shipped when your certificate expires, you should take advantage of time-stamping. A signed, time-stamped package remains valid indefinitely, so long as the timestamp marks the package as having been signed during the validity period of the certificate.
https://blogs.msdn.micros...uthenticode-code-signing/

TL;DR: Gebruik Timestamping bij het signen van je DLL; zolang je timestamp van het signen van de DLL binnen de validiteitsperiode van je certificaat ligt blijft je signatuur valide. Is specifiek bedoeld om dit probleem te voorkomen... (dan is het nog steeds hopen dat de OS bouwers het correct in het verificatieproces implementeren, maar dat is buiten je eigen scope)
Dit hadden ze ook, maar is er sinds versie 1.23 vanaf. Lekkere timing dus :X
Wellicht waren ze bezig met transitie naar een andere CA, ze maken gebruik van DigiCert/Symantec (zie ook https://www.symantec.com/...antec-ssltls-certificates)
en is daar iets blijven liggen.
Zolang je oude certificaat nog valide is, kan je daar prima mee blijven signeren én timestampen. Het betreft hier (als het goed is) ook een ander certificaat dan die ze gebruiken voor SSL/TLS. Als dat niet het geval is, mogen ze nog eens extra achter hun oren gaan krabben ;)

Zover ik zo snel kon zien, betreft het bericht van Symantec vooral certificaten bedoeld voor SSL/TLS verbindingen, maar ik kan er naast zitten.
Echter, zelfs als ze van CA aan het wisselen zijn vind ik dit best slecht; het wisselen van een certificaat zou niets met deze instellingen in je build en release pijplijn moeten doen... Dit heeft echt een actieve handeling van iemand gevergd.
Het al dan niet werken aan een omschakeling heeft 0,0 invloed op het al dan niet gebruik maken van timestamping. De gebruikte service voor timestamping hoeft niet eens dezelfde te zijn als degene van de CA die je code signing cert heeft geleverd. Het feit dat ze het vroeger wel deden en nu gestopt zijn is bijna onvergeeflijk.
Nou, je hoeft nou niet bepaald een Tweaker te zijn om een Oculus te kopen en gebruiken hoor. Goed dat er nu een oplossing is, maar ik vraag me wel af hoe ze dit verder gaan distribueren. Simpelweg een e-mail naar alle Rift eigenaren lijkt mij een redelijk idee, maar ik heb nog niks ontvangen in ieder geval.

Edit: Mail binnen:
Hi xxxxxx,

We've just released an Oculus software update that fixes an issue where Rift may fail to start up. If you're receiving the error “Can't Reach Oculus Runtime Service,” you'll need to manually update your Oculus software before you can use your Rift.

To patch your Oculus software, you'll need to download 'OculusPatchMarch2018.exe' at https://www.oculus.com/rift-patch/. Run the executable, and select “Repair”. When the update is finished, launch the Oculus desktop app to continue the update process. Once the update is complete, you'll be able to use your Rift.

A step-by-step walkthrough is available here: https://support.oculus.com/217157135500529/

A manual update is only necessary if you're unable to start the Oculus desktop app - if you aren't seeing an error, the system will update itself to the new version automatically.

We’re very sorry for the disruption today. We’re providing a $15 Oculus Store credit (or currency equivalent) to people impacted by this issue. If you used Rift on or after February 1st, 2018 this credit will be added to your account automatically within the next 7 days. See this page for info about Oculus Store credits.

Sorry again for any inconvenience this may have caused, and thanks for choosing Rift.

- The Oculus Team
Jammer dat het gebeurd is, maar wel goede oplossing.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 8 maart 2018 11:54]

Wel als je een 3 -4 sensor setup wilt neerzetten of met 5-10 meter verlengkabels wil werken kan ik je zeggen. Dan krijg je ineens het probleem dat je USB poorten het niet aan kunnen en heel veel kabels (ook korte) niet geschikt blijken te zijn. Nu heb ik thuis een hele speciale setup neergezet dus dat is deels mijn eigen schuld (playarea op zolder en beneden), maar een vriend van me met een 3-sensor setup kwam er niet meer uit terwijl die echt wel iets van pc's weet.

Nee echt consument vriendelijk vind ik de rift niet als je voor de volledige ervaring wilt gaan.
Ik vind het ook niet gek dat het niet werkt met die verlengkabels, simpelweg omdat kabels van meer dan 5 meter niet ondersteund worden door de usb2 specificatie, daar kun je moeilijk de oculus rift voor verantwoordelijk houden.

Zodra je met actieve kabels gaat werken moet het natuurlijk wel mogelijk zijn.
Ik ben blij dat ze een actieve usb2 kabel met een losse sensor opleveren. Voor de sensor heb ik gewoon een USB3 verlengkabel en de actieve usb2 gebruik ik voor de headset icm een 3m HMDI m/m kabel + 4K 60Hz repeater.

Maar je moet inderdaad wel weten wat je aan het doen bent en zorgen dat je de goeie kabels/repeater gebruikt.
Heb gewoon een 3m setjes besteld en werkt perfect. HDMI en USB
Ook het aansluiten is inprikken op mijn pc en gaan.

Kortom het was allemaal plug&play.

Wel als kanttekening dat als je 400 euro investeert in een rift je ook niet moet proberen om 5 euro te besparen op een verlengkabels.
Nee dat is het helaas niet. Verschillende actieve kabels gehad die niet (goed) werkten. En met 3-4 sensors en wat andere USB apparaten kom je op een punt dat je USB resources op zijn. Ook scheelt het of je een Intel USB bus hebt of een andere (soms heb je 2 types op je moederbord) Je moet echt heel goed inlezen welke kabels wel en niet werken (zowel op HDMI als USB).

Als ik kijk wat ik nu heb uitgegeven aan de Oculus met alle kabels, adapters,USB powered hub en USB kaart dan had ik zonder twijfel voor een Vive gekozen. Die heeft het roomtracking model veel beter voor elkaar.
De problemen die je noemt zijn natuurlijk niet gegarandeerd.

Een leek die een krachtige game PC heeft laten samenstellen kan makkelijk nooit tegen zulke USB poort problemen aanlopen. Mijn moederbord (X99A) heeft bijvoorbeeld ook geen problemen met het aandrijven van een 3-sensor Oculus Rift setup, wegens meerdere onboard USB3.1 hubs. Met verlengkabels is het wel mogelijk iets lastiger, maar dat enkel als je daadwerkelijk verlengkabels nodig hebt en niet meteen de juiste kabels koopt.

Het klopt natuurlijk wel dat de Oculus Rift niet de meest gebruikersvriendelijke installatie heeft. Die Windows Mixed Reality brillen zijn veel makkelijker aan de praat te krijgen: no sensors at all.
Ik vind het inderdaad een beetje vreemd dat ik zelf op onderzoek uit moet gaan naar de oorzaak van een verstoring waarvan de oorzaak buiten mijn invloedssfeer ligt.
In dit geval hadden ze wel even een mail de deur uit kunnen doen met de melding dat er een algeheel probleem is en dat er aan een oplossing wordt gewerkt.
Maarja, voordat daar bij Oculus het probleem wist, en de communicatie hierover op gang kon komen ben je al wat uurtjes verder (communicatie die naar buiten gaat moet ook wel goed bekeken worden en niet zomaar 'blah blah'). En voordat jij de mail binnen en gelezen hebt gaat er ook al weer tijd overheen, toen had je waarschijnlijk al zitten zoeken..
Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik constateerde het probleem echter pas 23:30 uur gisteravond (ik wilde nog even mijn Asp Explorer bijtanken voordat deze met een lege brandstoftank zou komen te staan onderweg naar Sagitarius A).
Toen ik na een herstart van mijn pc eens ging Googlen trof ik naast de oplossing op Reddit om je tijd terug te zetten ook de mededeling dat Occulus inmiddels op de hoogte was van de storing en de mogelijke oorzaak.
Op dat moment had men dus ook even 'mail to all' kunnen doen en gebruikers op de hoogte kunnen stellen van het feit dat de storing niet bij de klant lag en dat aan een oplossing werd gewerkt.
Vergeten in hun agenda te zetten? :-P
Dat gebeurt vaak. Bij mij op het werk gebeurt het iedere keer dat de licentie van bepaalde software pakketten verloopt.
Je zou toch verwachten dat de IT persoon die de licenties beheert dat na de eerste keer dat dat gebeurt zo slim zou zijn een notitie in zijn agenda zou zetten een aantal weken voor het verlopen ... Nope. ;(
Is moeilijk te realiseren ;) Wij hebben een applicatie wat PDF's vergelijkt. Vaak bedoeld voor contracten en adviseurs/advocaten.

Dit is een licentie voor 1000 gebruikers binnen het bedrijf. Het probleem is dat de ''pools'' waar jou bedrijf in zit niet gecontroleerd wordt. Omdat het ''ge-automatiseerd'' zou moeten gaan. Omdat er automatische betalingen achter zitten. Vanuit onze kant is dat prima in orde. Maar het systeem aan hun kant is dat niet geval en moesten wij dus bellen en duurde het een half uur voordat de nieuwe pool met licenties uitgerold werd. Probleem was wel de user moest wel eerst naar HELP binnen de applicatie, dan weer naar controleer licentie en dan werd het automatisch aangepast.

Kortom IT KAN ER NIET ALTIJD WAT AAN DOEN, EN ALS DAT KAN IS HET VAAK TE LAAT!!!
De software die ik bedoel heeft een licentie file die door die persoon aangevraagd en geïnstalleerd wordt op de licentieserver. Onze software vraagt runtime een licentie aan die server.
De persoon zou het dus helaas wel kunnen weten, het is geen IT bashing...
Dit is een typische valkuil van alles automatiseren, of juist niet vergenoeg automatiseren. Het wordt geautomatiseerd, en men gaat er op ten duur vanuit dat het allemaal wel werkt, en vergeet het te controlleren. Want 9 van de 10 keer gaat het immers gewoon goed. Maar het is niet vergenoeg geautomatiseerd in de zin van automatische checks of het ook daadwerkelijk gelukt is, zodat het voortijdig bekend is dat er iets niet (meer) werkt in het automatische process. In jouw specifiek geval bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd kijken of de pool vernieuwd is, of dat je nog een nieuwe licentie kunt krijgen, e.d.
Is mij vlak na mijn opleiding één keer overkomen, daarna nooit meer.
Bij ons zeggen ze dat als ik achterover hang ik mijn werk goed doe ;)
Dit is wel een slechte zaak.
Als ik zelf files sign met een code signer cert dan gebruik ik een timestamp server om te voorkomen dat bij het expiren van het certificaat de software niet meer werkt. Dit had men dus gewoon kunnen voorkomen.
Zojuist opgelost :D

We've just released an Oculus software update that fixes an issue where Rift may fail to start up. If you're receiving the error “Can't Reach Oculus Runtime Service,” you'll need to manually update your Oculus software before you can use your Rift.

To patch your Oculus software, you'll need to download 'OculusPatchMarch2018.exe' at https://www.oculus.com/rift-patch/. Run the executable, and select “Repair”. When the update is finished, launch the Oculus desktop app to continue the update process. Once the update is complete, you'll be able to use your Rift.

A step-by-step walkthrough is available here: https://support.oculus.com/217157135500529/
A manual update is only necessary if you're unable to start the Oculus desktop app - if you aren't seeing an error, the system will update itself to the new version automatically.

We’re very sorry for the disruption today. We’re providing a $15 Oculus Store credit (or currency equivalent) to people impacted by this issue. If you used Rift on or after February 1st, 2018 this credit will be added to your account automatically within the next 7 days. See this page for info about Oculus Store credits.

Sorry again for any inconvenience this may have caused, and thanks for choosing Rift.
- The Oculus Team
Net een e-mailtje van Oculus :)

Hi Dylan111111,

We've just released an Oculus software update that fixes an issue where Rift may fail to start up. If you're receiving the error “Can't Reach Oculus Runtime Service,” you'll need to manually update your Oculus software before you can use your Rift.

To patch your Oculus software, you'll need to download 'OculusPatchMarch2018.exe' at https://www.oculus.com/rift-patch/. Run the executable, and select “Repair”. When the update is finished, launch the Oculus desktop app to continue the update process. Once the update is complete, you'll be able to use your Rift.

A step-by-step walkthrough is available here: https://support.oculus.com/217157135500529/

A manual update is only necessary if you're unable to start the Oculus desktop app - if you aren't seeing an error, the system will update itself to the new version automatically.

We’re very sorry for the disruption today. We’re providing a $15 Oculus Store credit (or currency equivalent) to people impacted by this issue. If you used Rift on or after February 1st, 2018 this credit will be added to your account automatically within the next 7 days. See this page for info about Oculus Store credits.

Sorry again for any inconvenience this may have caused, and thanks for choosing Rift.

- The Oculus Team
Gisteren een vriend langs gehad die zijn rift en pc meebracht om deze te installeren.
Demo is nog leuk, maar de helft van de free toestanden werkt niet.
Google Earth VR niet werkend te krijgen
Bullet train zegt dat ie update doet en blijft op installeren staan
Een ander spel op Unreal engine gebaseerd crashed onmiddellijk als je het probeert op te starten ...

Hardware valt mss mee, maar ik vind de software bagger

Heb hem verteld dat hij het dan maar via Steam VR eens moet proberen, moet nog horen hoe dat verlopen is.
Ik kan niet voor andere spreken, maar ik het nog nooit bij iets uit de Oculus Store meer moeten doen als op installeren drukken. Overigens neem ik aan dat hij de Touch ook heeft? Want dan heb je Robo Recall erbij zitten, wat gewoon de volledige en veel uitgebreidere versie is van Bullet Train.

Zelf gebruik ik zowel Oculus Store als Steam VR. Steam heeft veel groter aanbod, maar de gemiddelde kwaliteit vind ik significant hoger in de Oculus Store.
Denk dat dat er toch iets heel anders aan de hand is met die PC. OF hij had dus gister last van dit probleem.
Raar, Google Earth VR werkt prima bij mij. Als ik overigens issues heb ik het juist bij steam-games.

Kwaliteit van games is inderdaad nog niet optimaal. Kijk echter eens in Oculus Home zelf (het menu, wat nu een huis is) om een idee te krijgen van de mogelijkheden. Dat geeft wat mijbetreft echt de potentie van VR goed aan.

Er is bijvoorbeeld een environment waar je huis op een berg ergens in de natuur staat. Daar kijk je uit over een dal. Nu kun je daar niet rond gaan lopen, maar stel je een MMO voor waar dat dus wel het geval is.

Er zit echt veel potentie in, maar de content blijft nog wat achter, en ontwikkelaars moeten ook nog leren welke manieren van interactie werken en welke niet.
"Update, 12:42: Oculus heeft een mail naar gebruikers gestuurd waarin het bedrijf een vergoeding van 15 dollar aan Store-krediet biedt voor mensen die de Rift op of na 1 februari hebben gebruikt."

Geen mail gekregen, heb het toch echt nog dinsdag gebruikt. Gister overigens niet, dus nergens last van gehad, al zal ik waarschijnlijk toch de patch moeten gebruiken zodra ik hem weer wil gebruiken.
Ik heb de email ook niet ontvangen terwijl ik de Rift bijna elke dag gebruik. Toevallig gister niet omdat ik zag dat er problemen waren voordat ik de Rift wilde gebruiken.

Op Reddit zag ik dat de $15 binnen 7 dagen zal worden gegeven, we zullen dus zien of het wel of niet aankomt.
Ben benieuwd. Als ik het niet krijg ook niet erg, maar Chronos staat al een tijdje op mijn wenslijst. ¤25,- is het me wel waard.
Ik heb mijn email ontvangen om 19:50.
Blijkbaar zijn ze de emails nog steeds aan het verzenden.
Ik heb hem ondertussen ook gekregen. 19:52 :)
Net deze week een Oculus aangeschaft, dus het was wel even raar dat ik gisteren niet kon spelen. Gelukkig vond ik het niet zo'n probleem. Ik heb gisteravond wel even kunnen spelen door mijn systeemklok een dag terug te zetten en vervolgens de Oculus applicatie te starten.

Reddit ging overigens wel helemaal door het lint :P. Wat kunnen mensen soms toch ook woedend zijn. In principe was er een "workaround" voor de mensen die de Oculus nodig hadden.

Natuurlijk ben ik als beginner erg blij met de ¤15,- store credit, kan ik daar een leuke game voor kopen.

En verder moet ik zeggen dat de Oculus toch wel 1 van mijn beste hardware aankopen is van de afgelopen jaren. Het is echt super tof, en had zelf niet gedacht dat VR zo goed werkte. Verder heb ik nog met geen enkel spel problemen gehad, en zoals sommige hier ook zeggen, het is installeren en spelen.
Update, 12:42: Oculus heeft een mail naar gebruikers gestuurd waarin het bedrijf een vergoeding van 15 dollar aan Store-krediet biedt voor mensen die de Rift op of na 1 februari hebben gebruikt.

Nou ik heb nog geen mail gezien hoor, of is dit alleen in USA ? gezien, vergoeding in dollars. ;(
Is voor iedere gebruiker! Ze verzenden de mails denk ik per batch. Zolang je vanaf 1 februari 2018 ingelogd ben geweest, heb je er recht op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True