Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: EETimes

Sony gaat nog een treedje hoger in zijn plannen om een op de PS2 gebaseerde graphics supercomputer op de markt te zetten en heeft aangekondigd dat deze GScube nu wordt voorzien van maar liefst 64 processor boards, elk bestaande uit een Emotion Engine en een Graphics Synthesizer. Beide chips worden ook toegepast in de Playstation II. Eerder werd in juli op de Siggraph 2000 een prototype gedemonstreerd met 16 processors, maar uit de feedback die zij daar kregen bleek dat 16 processors niet snel genoeg zou zijn. De bak met 64 Emo's kan 4,16 gigapolygons/s rondpompen en trekt 60 frames per sec op een resolutie van 1980 bij 1080px:

Sony GSCube (klein) Sony Computer Entertainment Inc. has accelerated its plans to roll out a high-end graphics computer based on its Playstation game console technology. The company announced plans this week to introduce a system called GScube next year that will use 64 processor boards with Playstation 2 technology.

[...] Sony demonstrated a 16-processor prototype at the Siggraph 2000 show in New Orleans last July, built in collaboration with more than 20 companies. "With the feedback from the demonstration at Siggraph, we realized that the present [16-processor] prototype did not have enough performance for 3-D graphics creation and realistic rendering in real-time," said Ken Kutaragi, president of Sony Computer Entertainment. "We are planning to introduce a system with about 64 parallel-processing units next year."

Sony and one of its collaborators, a film production company called Square, jointly demonstrated the GScube in Tokyo on Tuesday (Sept. 12) by synthesizing a footage in real-time from the computer-graphics movie version of Final Fantasy. Square is now producing this film, based on a popular computer game, for release next summer in the United States.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Ook interessant voor de home consumer markt, oftewel de PS2 en opvolgers. Hoe meer processoren ze op de markt kunnen pushen, hoe goedkoper het wordt. De PS3 (ja, drie) zal dan wel een leuk setje van deze (eventueel licht geupdate) processoren in parallel hebben. Voor zover ik heb begrepen is het een behoorlijk compleet 'alles-in-een' pakketje, dus echt veel nieuwe hardware-features zullen er niet toe te voegen zijn.
Bij de opvolgers van de PS2 is denk ik een monitor aansluiting wel nodig denk ik. Zelfs met de huidige spel computers is het zo dat de resolutie van de TV eigenlijk te laag is. Met grappen in je console als modem, harddisk en in de volgende generatie welicht een SUBD aansluiting beginnen PCs en consoles wel erg veel op elkaar te lijken.

-Desecrator
Bij de opvolgers van de PS2 is denk ik een monitor aansluiting wel nodig denk ik.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of de PS2 er een heeft. Maar, als bv de PS3 er wel een zou hebben, dan zou het nooit een vereiste mogen zijn dat je die aansluiting gebruikt; oftewel, de resolutie van die spellen zal nooit hoger moeten worden dan wat een televisietoestel aankan. Een console is nog steeds een apparaat dat voornamelijk wordt gebruikt in de huiskamer, terwijl je op de bank zit oid. Daar wil je niet vanaf stappen IMHO.
... beginnen PCs en consoles wel erg veel op elkaar te lijken.
Met als hoogtepunt toch wel de XBox. En juist het feit dat ie zoveel op een PC lijkt zal voor veel mensen een 'turn-off' zijn, denk ik.
Kijk naar de film Toystory. Lijkt me erg cool om een spel te zien wat er zo uit ziet.
Ja, maar dan heb je het over een heel andere techniek dan die nu wordt gebruikt. Toystory is per pixel gerendered door raytrace software, terwijl games hele polygons in 1 keer tekenen. Een raytrace-scene bestaat ook op het laagste niveau uit polygons, maar omdat je elke pixel apart uitrekent is het resultaat optimaal.

De chips die op huidige videokaarten als de Geforce en in consoles als de PS2 worden ingezet maken gebruik van de laatste techniek, en zijn zo goed als onbruikbaar voor het raytracen. Maar, het realtime raytracen is wel iets wat in de toekomst gangbaarder zal worden, alhoewel het absurd krachtige hardware vereist. Tot die tijd kan raytracen goed worden benaderd met polygon pompers. Vergelijk de huidige stand van zaken eens met eind '94, toen de Playstation werd geintroduceerd. Dat was indertijd het neusje van de zalm...
Ik was afgelopen week op de IBC, daar stond Sony een zootje HD-Cam (overtreffende trap van DigiBeta zeg maar - en die recorders kosten al anderhalve ton per stuk!) recorders en HD monitoren te showen... resolutie van? 1980x1080 px! :)
Vast geen toeval :P

Zag er wel ERG geil uit trouwens, maar helaas zullen die bakken voorlopig nog wel zwaar onbetaalbaar blijven voor de consument (en zelfs voor veel professionals, AFAIK heeft zelfs het NOB nog niet van deze speeltjes staan...). Sony aimt deze bakjes dan ook op de filmindustrie, die hoeven met dit spul niet meer -of in ieder geval wat minder- op celluloid te lopen kloten.

Magoed, hebben ze dus strax 2 toepassingen voor HD spul - film en PS3 :+
de resolutie van die spellen zal nooit hoger moeten worden dan wat een televisietoestel aankan
Dat is onzin. Hogere resoluties zijn juist wel heel fijn, want als je ze daarna op een TV met lagere resolutie afbeeldt krijg je een prachtig ge-anti-alias-d beeld. Dat is ook de reden dat sommige mensen het fijn vinden om hun PC spellen via een TV-out op de TV te spelen.
Kijk nou eens naar Playstation spellen op de TV. Dat ziet er toch niet uit. Vooral net niet horizontale lijnen zijn erg lelijk. Dat kun je met hogere resoluties voorkomen.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat kleine details op de TV verloren gaan.
Volgens mij speelt resolutie maar een bijrol tot nu toe. Er zijn meer mensen die daar over zeuren.
Als je een suppersnelle chip hebt die super kan renderen, dus dat je een persoon ook echt ziet als persoon en niet met blokkerige benen zoals nu het geval nog is, dan speelt de resolutie dus niet zoveel mee. Als een DVD er nu superstrak uit kan zien op TV, waarom kan een spel dat dan niet? een DVD heeft ook maar een resolutie van 720x640 toch?
Kijk naar de film Toystory. Lijkt me erg cool om een spel te zien wat er zo uit ziet. Misschien wordt dat mogelijk met de PS3.
Toystory is per pixel gerendered door raytrace software, terwijl games hele polygons in 1 keer tekenen.
Volgens mij is toystory gerenderd en niet geraytraced. Maar zeker weten doe ik dit niet.
Maar renderen is sneller...en aangezien de hoeveelheid frames die er zijn, en de complexiteit van die scenes, kan ik begrijpen dat men gerenderd heeft.
Er zijn ook nog raytracers die volgens het solid modeling principe, wiskundig perfect, werken.

\[off-topic]

... a film production company called Square ...

Tuurlijk ze maken de Final Fantasy fillem (zoek maar even naar de previews van deze CGI-beauty, eat your heart out Pixar!) en gelijk zijn ze 'film production company'.

\[/pff-topic]
Renderbak?
Zou het dan de bedoeling zijn om NetRenderfarms (computers in een netwerk bereken frame per frame de 3D wereld) te vervangen? Vroeg me af of het compatible zou zijn met 3D studio of Maya. Deze kracht zou voor renders wel goed zijn

Voorbeeld van NetRender op grote schaal is de film Titanic, waarbij het WATER gerenderd werd door 450 Sparc PC's in een netrender, wat 10 dagen duurde.

The power of force is the best when it is united.
Hmmm, volgens mij hadden ze titanic gedaan met Alpha's, maarja zal wel aan mij liggen...
Betekend dat dat er binnenkort weer een nieuw tweak project komt.

Soldeer 10 playstations aan elkaar voor stunning graphics :)
He X8Diablo. Je zit er inderdaad naast! Het is 4,6 Giga polygonen, niet Pixels! Die kan de GeForce 2 GTS maar 25 miljoen. Dus die Sony haalt er bijna 200x zoveel volgens mij (4600/25)! En dat is heus wel sneller dan een GKracht met Dondervogels!
w8 eens ff, deze bak kan 4,6 gigpixels rondpompen met 64 procs en haalt daarmee 60 fps ...

De geforce 2 ultra haalt ge-oc'd in Q3 60 fps in 1600*1200, en haalt volgens mij 1 gigapolygons/s rondpompen (sorry als ik naast zit...)


Dat zegt wel weer iets over de belachelijke power van deze chip....
Er is nog een verschilletje...

Een GF2 kan zijn output alleen naar de monitor sturen. Maw: er is geen mogelijkheid om het gegenereerde beeld direct op de hd op te slaan.
En dat is nu juist wat men wil bij een film. Het zou 'iets' te duur worden als iedereen die een film oid wil zien, dezelfde render-bak zou moeten hebben/kopen (want onderling zijn ze vaak weinig compatibel).
Een GeForce2 kan geen film in realtime renderen.
Nee, volgens NVidia duurt het nog 2 jaar (7 generaties) voordat zij een single chip kunnen leveren die dat ook kan. Maar dan heb je ook beeld dat niet van dat in de bioscoop te onderscheiden is :)
Wacht... het ding is vierkant en er zit 'cube' in de naam... Wordt Sony nu ook aangeklaagd door Cobalt, net als Apple? (zie www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12383)
Neejoh ik denk eerder dat BORG ff Sonie komt assimileren.
Hebben ze er meteen een mooie cube bij ;)
zoveel hardware geaccelereerde poly's haalt een andere supercomputer echt niet zo snel...
Omdat ze processoren dus niet meer kleiner/sneller kunnen maken, doen ze maar deze nieuwe taktiek: gewoon meerdere cpu's op 1 bord plakken :)

Wel slim natuurlijk, maar volgens mij worden deze bakken wel erg groot (volgens mij is dat plaatje hierboven al best wel grote doos..)
Volgens mij valt dat nog wel mee met de grote van die doos, sony heeft meestal een standaard grote voor het logo "SONY" volgens mij is het ook niet echt met koeieletters geschreven
Wat zitten jullie nou die Geforce2 met dat Sony ding te vergelijken?!?
Dat Sony ding slaat natuurlijk nergens op!
Ik bedoel 64 PS2 computers aan elkaar...tuurlijk leverd dat iets moois op, maar hoe zit het met de prijs van dat ding? 64 x PS2 prijs? (64 x f1100,-).
Want dat ding kan je gewoon niet met een Geforce2 vergelijken (die je voor minder dan 1 PS2 kan kopen). Als je 64 Silicons aan elkaar zet dan heb je mooiere shit dan die Sony box.
Dit is gewoon een stunt van Sony om hun PS2 te showen. Sony sucks !!!
Laat Nintendo maar 64 Gamecubes aan elkaar koppelen...doei Sony!
Als je 64 Silicons aan elkaar zet dan heb je mooiere shit dan die
Sony box.
En je wil niet weten wat dat kost...
Nou zeg moet ik weer wachten...ach ja 1e respons!
;) nou wil wel weten hoe Quake4 hierop eruit ziet
Wat ik wil weten is hoe warm die dingen worden, en hoe ze de koeling hebben geregeld.
Lijkt me best leuk verwarminkje bij m'n voeten.
Hmm de PS1 had in zijn geheel maar 11Watt nodig dus voor de g/cpu misschien maar 1of2 watt.
Maarja dat zegt natuurlijk niets over zijn opvolgers evengoed zal het denk ik niet zo warm worden als bv een TNTII of gayforce :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True