×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoekers maken tool om perspectief van tele- en groothoeklens te combineren

Door , 17 reacties

Wetenschappers van de Universiteit van Santa Barbara en Nvidia-onderzoekers hebben een nieuwe tool ontwikkeld waarmee fotografen de compositie van een foto in real-time aan kunnen passen, waarbij een groothoekperspectief kan worden gecombineerd met het perspectief van een telezoom.

De tool die de onderzoekers hebben ontwikkeld, heet Computational Zoom. Het systeem stelt fotografen in staat om een compositie te maken waarbij het gevoel van diepte kan worden gecontroleerd, de relatieve grootte van de verschillende objecten kan worden bepaald en de perspectieven van waaruit de objecten zijn gefotografeerd kunnen worden aangepast.

Computational Zoom speelt in op het probleem dat het bijvoorbeeld bij een enkele groothoekfoto lastig is om de gehele achtergrond en de objecten en subjecten op de voorgrond in beeld te krijgen, zonder dat er bij korte brandpuntsafstanden vervorming optreedt. Een subject op de voorgrond kan zich dichterbij de fotograaf positioneren om groot genoeg op de foto te komen, maar door perspectiefvervorming en mogelijke lensvervorming kan de persoon wat betreft relatieve afmetingen afwijkend op de foto overkomen. Daarvan zou geen sprake zijn als een groter brandpuntafstand zou zijn gebruikt van een grotere afstand, maar dan valt een deel van de achtergrond weg.

De tool Computational Zoom speelt hierop in via een proces van drie stappen. Allereerst moet de fotograaf een aantal foto's nemen van dezelfde scène, waarbij de camera steeds dichterbij wordt geplaatst, zonder de brandpuntsafstand te veranderen. De tool gebruikt dan een stack van de gemaakte foto's en een algoritme om de positie van de camera en de oriëntatie voor elk shot in te schatten. Vervolgens wordt er een 3d-reconstructie toegepast om de diepte-informatie in te schatten. Tot slot wordt al deze informatie verwerkt in een interface, waarmee gebruikers allerlei elementen uit de scène vanuit verschillende perspectieven met elkaar kunnen combineren.

De onderzoekers hopen dat hun systeem uiteindelijk als een plugin wordt geïntegreerd in bestaande fotobewerkingsprogramma's. Ze hebben hun onderzoek gepubliceerd onder de titel Computational Zoom: A Framework for Post-Capture Image Composition; de paper is gepresenteerd tijdens de Siggraph 2017-conferentie voor computergraphics en interactieve technieken.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-08-2017 • 14:42

17 Linkedin Google+

Reacties (17)

Wijzig sortering
Vet dat deze technieken ontwikkeld worden. Maar voor de fotografen is dit minder leuk in mijn ogen. Het leuke aan fotograferen is toch juist de kunst en uitdaging van een mooie foto maken waarbij zowel het beeld interessant is, de compositie mooi is en de afbeelding ook technisch goed is. Door deze technieken wordt het steeds makkelijker, te makkelijk?
Uiteindelijk gaat het om het resultaat.
Ikzelf vind het belangrijk dat een foto er realistisch uitziet. Dus zonder ruis- en kleurfilters bijvoorbeeld. Hoe een foto wordt gemaakt boeit mij minder; zolang het er maar realistisch uitziet.

En er werd ook gemopperd toen de digitale camera aan zijn opmars begon. Want het ontwikkelen van de foto's was ook een kunst.
Nu wil niemand meer terug naar analoge fotografie...
En er werd ook gemopperd toen de digitale camera aan zijn opmars begon. Want het ontwikkelen van de foto's was ook een kunst.
Nu wil niemand meer terug naar analoge fotografie...
Het ontwikkelen is nu ook een vak apart. Zolang je in JPG schiet zal er niet veel ontwikkelruimte meer zijn. Zodra je RAW bestanden krijgt moet je ze wel ontwikkelen omdat het gewoon een digitaal negatief is. Ook zijn er nog genoeg mensen die analoog fotograferen vanwege de 'analoge look'.
Ook zijn er nog genoeg mensen die analoog fotograferen vanwege de 'analoge look'.
Juist. Temeer omdat digitaal zoiets als het 'zone-systeem' toch wat lastiger/anders is.
Ik heb trouwens nog altijd een doka. Nu meer een rommelhok, maar toch.
Zonder ruisfilter gaat al niet meer... alles is bewerkt. En film had ook een ingebouwde verscherping/verhoging van lokaal contrast middels lokale uitputting van de ontwikkelaar. Te hard schudden gaf flauwe foto's...
gemak dient de mens.
Zo te zien ben je anders nog aardig bezig met diverse foto's maken en het eindresultaat komt er ook niet automatisch. Daarnaast had je in het analoge tijdperk ook al allerlei filters en speciale lenzen.

Dit is bepaald geen plugin voor "automatisch professionele foto's", wat ook helemaal niet kan. Heb genoeg kennissen met dure full frame camera's, die niks anders als saaie foto's maken, omdat ze geen gevoel hebben voor compositie.
Dit is bepaald geen plugin voor "automatisch professionele foto's", wat ook helemaal niet kan. Heb genoeg kennissen met dure full frame camera's, die niks anders als saaie foto's maken, omdat ze geen gevoel hebben voor compositie.
Gelukkig bestaat dat inderdaad (nog) niet. De compositie is het moeilijkste/belangrijkste van een goede foto naar mijn mening. We zijn hier analoog begonnen, toen naar een Canon 350D en nu hebben we een Canon 6D met L-glas. Daardoor ga je echt niet automatisch betere foto's maken. Anders was het een soort real life "Pay2win" haha.
Persoonlijk vind ik al deze afbeeldingen er onnatuurlijk uit zien. Natuurlijk is deze techniek nog heel erg nieuw, en zal het echt wel beter worden, maar in mijn optiek is een professionele fotograaf nog lang niet overtroffen.
Zou me niets verbazen als een Affinity dat gaat implementeren.
Ze waren ook de eerste die frequentie separatie als standaard in het pakket zette.
Zit al langer dan sinds 2014 in Photoshop hoor. Volgens mij kwam Affinity Photo (ik neem aan dat je het daarover hebt) pas in 2015 in beta uit.

[Reactie gewijzigd door livePulse op 1 augustus 2017 16:18]

Zit niet als klik en go in Photoshop. Wel in Affinity
Leuke techniek wel. Alleen vind ik het nou niet heel realistisch uitzien als er zoveel met perspectief op verschillende lengtes "gerommeld" wordt.
Ja dat had ik ook, maar nu vraag ik mij alleen af of ik dat ook gezien had als ik niet zou weten hoe het origineel was.

En het is natuurlijk ook de eerste versie die nu getoont word. Er kunnen nog wel wat generaties aan improvements aan de algoritmes voorbij gaan alvorens het breder beschikbaar word.
Ziet er wel leuk uit, maar is wel veel werk om tot 1 foto te komen

Dit maakt in mijn ogen fotografie ook nog meer tot een salonhobby: 100en foto's op automatische stand trekken en dan in je salon lustig croppen, filters toepassen, witbalans aanpassen, ...
(ik maak mij er ook schuldig aan
;) )
Ziet er wel interessant uit, het zou leuk zijn als die in een programma als Lightroom wordt geļmplementeerd, om het eens uit te proberen :)
Ik heb altijd begrepen dat die vertekening juist wenselijk is omdat dat ongeveer vergelijkbaar is met hoe je oog werkt.
Waardoor kraakheldere videogames onnatuurlijk aanvoelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*