Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

3dfx waarschuwt voor groot verlies

3dfx heeft vandaag een melding gedaan waarin het waarschuwt voor zware verliezen in het tweede kwartaal van dit jaar, dat eindigde op 31 juli. In het vierde kwartaal van vorig jaar werd al een verlies van $32 miljoen gemaakt en helaas is men er niet in geslaagd om nu vrolijker cijfers te presenteren. Als gevolg van een slechte leverbaarheid van componenten moest de release van de Voodoo5 vertraagd worden, waardoor het verlies in het afgelopen kwartaal tot een recordhoogte van 65 miljoen dollar steeg:

3dfx Interactive issued a statement today to pre-announce that its financial report for the quarter that ended July 31 will show a large loss. The US$65 million quarterly loss was attributed to a component shortfall that led to significant delays in shipment of the Voodoo5 graphics board. Initially scheduled for a spring release, the first Voodoo5 APG cards shipped in mid-June, with PCI card shipments commencing at the start of this month.

The loss would be the company's largest for the last two years and comes after a small recovery in the spring. 3dfx's CEO, Dr. Alex Leupp, started with the company in December, shortly before it reported the other significant loss in recent years - a $32 million loss for the quarter ending January 31. Leupp expressed confidence that the company will regain profitability by controlling costs and by integrating technology obtained in the acquisition of GigaPixel.

Thanks Nul Fris voor de tip!

Door

Architect

51 Linkedin Google+

Bron: Gamespot UK

Reacties (51)

Wijzig sortering
het is alleen jammer dat ze bij Gamespot niet kunnen lezen

biz.yahoo.com/prnews/000817/ca_3dfx_ea.html

de omzet is naar $65 miljoen gedaalt..over de winst is nog niks bekend.
Goed gevonden ;)
Alleen dat berichtje op Yahoo is ook verwarrend en kan de discussie hierboven (over het begin van een kwartaal) weer nieuwe impuls geven:
...announced today that it will release the results of its fiscal 2001 second quarter ended July 31, 2000 on Tuesday, August29, 2000
Het fiscale 2e kwartaal van 2001 eindigt op 31 juli 2000? Ik dacht dat het een typefout was, maar er staat ook:
The company stated that revenue for the fiscal 2001 second quarter will be approximately $65 million.
Aangezien het berichtje rechtstreeks van 3dfx komt (zie: www.3dfx.com/comp/news/rel-17aug.html ), lijkt het net of ze het bij 3dfx ook niet meer zo goed weten... ;)
* 786562 dextertje
Het lijkt me toch vrij eenvoudig. Er staat duidelijk:
fiscal 2001 second quarter. Dat is dus net zoiets als dat bijvoorbeeld een schooljaar ook niet van 1 januari tot 31 december loopt. Een fiscaal jaar kan dus heel goed op 1 februari beginnen en dan klopt het weer.
* 786562 martinus
Nu maar hopen dat ze inderdaad iets met die Gigapixel techniek kunnen, want van de oude 3dfx engineers lijkt weinig innovatiefs meer te komen. Ik vraag me af hoe dat komt. Zijn er een hoop van die lui die de eerste Voodoo kaarten hebben gemaakt vertrokken naar concurrenten?
Een fiscaal jaar kan dus heel goed op 1 februari beginnen en dan klopt het weer
Maar toch blijft het vreemd dat het fiscale 2e kwartaal van 2001 in 2000 eindigt...
Als 3dfx nu werkelijk zover voor zou lopen op de rest van ons, dan zouden ze hele interessante kaarten te koop moeten hebben. ;)
Dit verlies is te verwachten voor 3dFX. Hun voodoo 5 kaart presteert beneden verwachting, en kan zeker de concurrentie met de radeon en de GF2 niet aan. Hun chip is in vergelijking met de GF2 en Radeon GPU verouderd.

ATI heeft net op tijd door gehad dat de technologie in de high end kaarten, de oem kaarten van morgen zijn, en kan met de RADEON kaarten nvidia technologisch bijbenen. De Radeon heeft nog zeker wat speelruimte, waarbij een core en een memkloksnelheid van +/-200 mhz of zelfs 220 mhz. tot de mogelijkheden behoort.

NVIDIA een groot voordeel door iedereen hun kaarten te laten bakken, zodat zij alleen chippies en een reference design verkopen, en het ontwerp en produktie van de kaarten aan iedere taiwanese PCB snijder uitbesteden. ATI zal, om in de race te blijven deze strategie moeten volgen.
Dit verlies is te verwachten voor 3dFX. Hun voodoo 5 kaart presteert beneden verwachting,
Okee, mee eens. Hij kwam wat aan de late kant.
en kan zeker de concurrentie met de radeon en de GF2 niet aan. Hun chip is in vergelijking met de GF2 en Radeon GPU verouderd.
Oh ja? En waarom, omdat er geen T&L unit aan boord is? En hoeveel spellen (die tot nu toe uit zijn) gebruiken dat ding nou werkelijk? Aantal is nog steeds op ťťn hand te tellen.

De TnL unit van de GF2 beslaat iets van vijftien miljoen transistors ofzo, is volkomen getweaked voor 3d acceleratie en draait op 200 MHz. Ik vind het (real world-) framerate verschil tussen de GF2 en de V5 te klein om zo'n bruterekenkracht te verantwoorden. Die TnL unit zit het grootste deel van de tijd uit zijn neus te vreten, daar ben ik van overtuigd. Daarom ben ik ook van mening dat 3dFX er juist heel goed aan heeft gedaan nog geen TnL te implementeren. (kostenbesparing)

Zelfde als met 32b kleur destijds (TNT vs V3). De TNT kon het in theorie, maar met SDR-SDRAM op 125 MHz (klok weet ik niet zeker) kon ie er echt geen behoorlijk framerates mee draaien. Huidige kaarten met 200MHz DDR SDRAM zijn nog bandwidth-limited in 32b kleur. Op zich heel handig gedaan van nVidia: omdat dť standaard het niet KON, HOEFDEN zij het niet te bewijzen (Maar het stond wel op de spec-sheet).
ATI heeft net op tijd door gehad dat de technologie in de high end kaarten, de oem kaarten van morgen zijn,
Jezus zeg, trap eens een open deur in.
en kan met de RADEON kaarten nvidia technologisch bijbenen. De Radeon heeft nog zeker wat speelruimte, waarbij een core en een memkloksnelheid van +/-200 mhz of zelfs 220 mhz. tot de mogelijkheden behoort.
Radeon is een uitstekend ontwerp, daarover geen discussie. Levert ATi ook behoorlijke drivers? Dat bleek in het verleden nogal eens tegen te vallen.
NVIDIA een groot voordeel door iedereen hun kaarten te laten bakken, zodat zij alleen chippies en een reference design verkopen, en het ontwerp en produktie van de kaarten aan iedere taiwanese PCB snijder uitbesteden. ATI zal, om in de race te blijven deze strategie moeten volgen.
Ik ben er in de verste verte niet van overtuigd dat dat waar is. Drie van de vier grote spelers op de high-end videokaarten markt (deze 3dfx, ATi, Matrox) volgen deze strategie niet. Het zijn alle drie grote bedrijven met heel wat meer verstand van markteconomie dan jij en ik hebben. Het zal dus wel een stuk ingewikkelder liggen dan jij het doet voorkomen.
Barend,

Je hebt het helemaal mis.
Natuurlijk is het zo dat T&L niet of nauwlijks gebruikt wordt.
Maar zo'n T&L unit maakt de prijs niet echt duurder (GF2 vs V5). De markt vraagt om T&L en dan is het de taak als videokaarten producent om aan de markt vraag te voldoen. En dan kan 3dfx heel eigenwijs doen door te zeggen dat dat niet nodig is, en dat is ook wel zo, maar ondertussen moeten ze de helft vragen voor hun VSA-100 chip om te kunnen concureren met nVidia's GF2 of ATI's Radeon.
Dat de T&L unit van de Geforce niet deugt, maakt voor het marketing beleid niet uit, het gaat erom dat je hebt waar om gevraagt wordt enzelf de hype een beetje opgang helpt.
Feit is gewoon dat 1 VSA-100 chip te langzaam is dat 3dfx 2 chips nodig heeft om nVidia bij te houden (wat met fps niet lukt) is een slechte zaak en kost 3dfx veel geld. Veel mensen kopen hun videokaarten voor fps en niet voor FSAA. Kijk maar naar de benchmarks van alle computerbladen. De snelheid is belangrijk dus worden alle systemen gewoon met snelle videokaarten uitgerust. FSAA is mooi maar het mag geen framehit tot gevolg hebben.
Je hebt het helemaal mis.
Nou... ;)
Natuurlijk is het zo dat T&L niet of nauwlijks gebruikt wordt.
Maar zo'n T&L unit maakt de prijs niet echt duurder (GF2 vs V5). De markt vraagt om T&L en dan is het de taak als videokaarten producent om aan de markt vraag te voldoen.
Okee, zit wat in. Ik ben heel eigenwijs van mezelf uitgegaan, en voor mij persoonlijk is hype eerder een reden om ergens anders te zoeken, maar je hebt wel gelijk.
>>kinp<<
Dat de T&L unit van de Geforce niet deugt, maakt voor het marketing beleid niet uit, het gaat erom dat je hebt waar om gevraagt wordt enzelf de hype een beetje opgang helpt.
Tja... daar is nVidia inderdaad verdomd goed in.

<semi-off-topic>
Ik haat marketing, echt waar. Ik wordt zo doodziek van al dat gedraaikont.
</semi off-topic>
Feit is gewoon dat 1 VSA-100 chip te langzaam is dat 3dfx 2 chips nodig heeft om nVidia bij te houden (wat met fps niet lukt) is een slechte zaak en kost 3dfx veel geld. Veel mensen kopen hun videokaarten voor fps en niet voor FSAA. Kijk maar naar de benchmarks van alle computerbladen.
Tja, wederom ben ik weer heel egoistisch van mezelf uitgegaan. Het kan me echt aan me reet roesten of ik 90 of 120 fps draai.Op het moment dat het onder zware last niet onder de 40-45 valt ben ik tevreden. Als ik dan met een V5 op 60 fps draai met mooiere FSAA dan vind ik dat prima.
(Alhoewel ik er ook nog niet helemaal uit ben wat mijn keuze is in het FSAA of Hoge resolutie debat. Voor mensen met een 14" of 15" ongetwijfeld FSAA, maar op het moment dat je 1600x1200 op 85 hertz kan, dan heeft high-res ook wel wat.)

<nogmaals semi-off-topic>
Waar ik ook een beetje sjacherijnig van wordt is dat benchmarks alleen nog maar op GHz platforms worden gedraaid. Is voor de reviewer misschien leuk, maar ik weet nog steeds niet wat zo'n kaart in mijn systeem doet.
</nogmaals semi-off-topic>
De snelheid is belangrijk dus worden alle systemen gewoon met snelle videokaarten uitgerust. FSAA is mooi maar het mag geen framehit tot gevolg hebben.
Tja, ik ben van mening dat het boven een bepaalde framerate niet meer uitmaakt, en dan zie ik de extra rekenkracht liever in beeldkwaliteit geinvesteerd dan in NOG meer beeldjes/seconde. Idem voor FSAA, het mag best een framehit tot gevolg hebben, zolang de absolute framerate maar hoog genoeg is.

Ergo, geen van mijn argumenten kan de jouwe echt aan, dus ik moet je maar gelijk geven ;)
valt te betwisten

ja kan het ook vanaf deze kant bekijken:

Weet je hoe groot de core van de GeForce2 wel niet is, in verhouding tot een VSA-100 chip? daardoor kan je voor de zelfde prijs 2 VSA chippies op een bord gooien voor de zelfde prijs als 1 GeForce2.

Verder heeft 3Dfx het voordeel boven nVIdia dat ze een veel betere FSAA implementatie hebben. Op dit moment is FSAA ook nou niet echt het beste wat je kan doen voor je framerate (wat 32bit kleur dus ook ooit was), maar er is vraag naar, en nVidia heeft dat onderkent, door een softwarematige FSAA in te bouwen in de GeForce drivers.
Van ATi weet ik het niet, maar Matrox besteet het bakken van de chips en knippen van de PCB's ook uit. Alleen geven ze het vervolgens weer uit onder hun eigen naam :)

Mijn G200 komt uit Ierland, en de G400 die ik ff in bruikleen heb komt uit China. Het zand wordt in de ovens van NEC tot chippies gebakken.

Matrox is trouwens ook "vreemd gegaan". Guillemot geloof ik verkoopt ook G400, zonder BIOS (hoort bij een speciaal mobo ofzo)
voor zover ik weet maakt Matrox zijn eigen kaarten. Ze laten inderdaad NEC de core bakken en kopen de geheugen chips in van Toshiba en dergelijke...

plekken waar de kaarten geassembleerd worden staan o.a. in Ierland en China.

Gigabyte had een licensie van Matrox om kaarten te maken met de G400 core, maar dan zonder BIOS. Daardoor werkte die kaarten alleen op moederborden van Gigabyte, waar de graphics BIOS in de main BIOS zat.

dit begint overigens een echte campusdiscussie te worden :)
Zou 3dfx misschien dan in de verkoop komen?
Een strategische alliantie met nVidia zou toch een goede boost kunnen zijn op de markt. Hoewel een overname gezien de sterke positie die 3dfx nog steeds heeft geen optie is, zou een alliantie beide bedrijven alleen maar goed kunnen doen........ :) :9
Nee ben ik niet met je eens: Hoe zie jij dan de voordelen? Tuurlijk in het begin gaat het leuk (ze gebruiken elkaars speullen-> nieuwe kaarten, die beter zijn de dan de bestaande, blablabla etc)

Maar dan?? Wat dan...Wanneer 2 bedrijven serieus aan het concurren zijn dan zullen ze ook een stuk intensiever zoeken naar nieuwe mogelijkheden, + deze nieuwe mogelijkheden beter gaan benutten en uitwerken.
Wanneer ze een alliantie aangaan dan zullen beide bedrijven ongeveer gaan voor een gelijk marktaandeel en de andere concurrenten: Matrox, ATI e.a. samen wegconcurreren.

In mijn ogen is dit uiteindelijk dus NIET goed voor de consument
denk niet dat ze samen gaan werken, en dat kunnen we alleen maar toejuichen!

als ze zouden samenwerken dan zouden er ongetwijfeld vele mooie creaties tevoorschijn komen, maar dan zouden ze ook een monopolie hebben waardoor ze de prijzen kunstmatig hoog kunnen houden en dat is weer niet zo gunstig voor de consument want dat beetje concurrentie van Ati is ook niet al te veel.

maar wat me eerder lijkt is dat een bedrijf zoals guillemot 3dfx overneemt dat zou kunnen maar lijkt me ook erg onwaarschijnlijk.

* 786562 -the
system
Nee, jij hebt zeker liever een GeForce waar geen rekening gehouden is met de wat "mindere" mainboards? Net zoals de TNT, TNT2, en Voodoo3 problemen gaven (door de voeding) op LX boards, geven de Geforce dingen problemen op sommige Athlon borden:
www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12768
I am sure (as we have seen with Geforce256/underpowered Athlon combos) that you could even stop your machine from POSTing.
Nee, die oplossing van 3dfx is zo gek nog niet, als de bordfabrikant niet voor 100% zeker een goede voeding voor elkaar krijgt zorgen we er zelf wel voor!

Vreemd eigenlijk dat 3dfx het zo slecht doet, volgens mij was dat toch de club met de hoogste verkopen afgelopen maanden (in US)?

Ze moeten het wel redden, ik, en iedereen toch, wil concurrentie tussen nv, 3dfx, ati, en matrox!
Zoals het artikel al vermeldt; Op tijd komen met hun grafische kaarten is onmogelijk door slechte beschikbaarheid van componenten... Dit wil niet altijd zeggen dat ze dit allemaal in eigen handen hebben...
Ik kan me niet voorstellen, dat het niet kunnen leveren van de onderdelen de oorzaak was van de vertraging. Door de aanloop problemen(het niet kunnen krijgen van de juiste kloksnelheid) heeft de levering vertraging opgelopen.

Als er leveringproblemen zouden zijn, hoeft dat geen 5 maanden te duren!!! :o

Als er maar een beperkt aantal chips beschikbaar waren, waarom werden er dan niet alvast VooDoo 4 kaarten uitgeleverd( die hebben maar 1 VSA-chip nodig. ;)
3dfx heeft een hele sterke positie dus zo snel zullen ze niet over de kop gaan of worden overgenomen, wisten jullie dat veel arcade kasten zijn voorzien van een voodoo 3 2000 chip?
Niet veel kasten gebruiken de voodoo 3, de meeste worden toch gebaseerd op Sega's Naomi board, en niet alleen sega gebruikt ze maar ook konami en capcom enz..
In arcade kast...Tja leuk, maar dit is nog veel leuker! De VSA100, voodoo4/5 chip, zit niet alleen in consumer speelgoed, maar ook in "speelgoed" van de US Airforce :P in de AH-64D Longbow Apache Helicopter bijvoorbeeld :D
www.3dfxgamers.com/view.asp?IOID=2240
Honeywell also selected Quantum3D and 3dfx over several competitors and is designing a custom VME board that uses 3dfx's VSA-100 chip as the graphics core. Their advanced high-resolution color display has two components to it- the Color Image Processing Module (CIPM) and the Monochromatic Image Processing Module (MIPM). These screens display digital moving maps, stores management, and weapons guidance. This display design is slated for the AH-64D Longbow Apache Helicopter, which is the Army's most effective attack helicopter and unmatched on the battlefield.
Kijk eens op Quantum3d.com naar de AAlchemy chips. Dat is pas arcade materiaal :-)

(32 VSA-100 chips. Leuk.)
Het kwartaal dat eindigt op 31 Juli ??

Jan-Feb-Maart.....April-Mei-Juni....JULI !!

Das toch echt het begin van het 3e kwartaal..
Rare jongens, die romeinen..
Kon nog wel eens moeilijk worden om binnenkort 3DFX kaarten in Nederland te krijgen. Vooral na het Faillissement van aeon-oakwood, een van de grootste importeurs van 3DFX in de Benelux..... :(
Ik zie het zwaar in voor 3dfx, als ze nu al 'component shortages' hebben hoe moet dan dan met de V6000 met 4 chippies op een kaartje.

Rampage zal wel helemaal een feest worden met tot 10 chippies op een kaart ! En echt goedkoop kan het ook niet meer zijn met zoveel totale 'die' space voor een kaart. En voedings problemen met de v5500 voorspellen ook al niet veel goeds voor de nieuwere kaarten

Volgens mij duurt het niet lang meer met 3dfx :(
Rampage zal wel helemaal een feest worden met tot 10 chippies op een kaart !
-2 troll.


Waar haal je DAT in godesnaam vandaan? Tel je soms de geheugenchippies mee ofzo. Dan kom ik met huidige kaarten ook wel aan 10.
Argh!

Mijn nederige excuses. Ik had het "tot" in je posting niet gezien.

Voodoo 5 is trouwens ook leverbaar in een versie met 32 chips, alleen heet ie dan AAlchemy 32 en is de leverancier Quantum 3d.
Ik moet nadenken voor ik post. :o
:o

Denk niet dat ze Matrox zomaar ff wegconcureren.
Die hebben een rijk verleden en een vrij "harde" kern van aanhangers. ATi? Erg grote OEM, zal ook niet zomaar weggaan. Maar je heb wel gelijk, dat samengaan zie ik ook niet zitten. Zonde voor de fans ;)
sterker nog.... Matrox is de een na grootste leverancier van videokaarten ter wereld (na ATI).

denk niet dat 3Dfx zo diep in de problemen zal komen door een kwartaal grote verliezen... alsof ze geen oorlogspot hebben opgebouwd na die massale verkopen van Voodoo-1 en -2 based kaarten... en Voodoo-3 deed het toch ook niet zo slecht?

En nVidia met 3Dfx samenwerken? HAHAHA nVidia en 3Dfx is als spek en ei... NOT.

nVidia is sowieso niet geliefd bij concurrenten... vraag maar aan Matrox waarom dat zo is....
nVidia is sowieso niet geliefd bij concurrenten... vraag maar aan Matrox waarom dat zo is....
Kan jij dat ons niet vertellen (of een link geven)? Ik denk namelijk niet dat ze bij Matrox zitten te wachten op allemaal mailtjes van Tweakers met de vraag: "Why don't you like nVidia?" ;)
Je wordt alvast bedankt. :)
Matrox heeft een rechtzaak aangespannen tegen nVIdia... waarom is vast wel ergens op internet te vinden (beetje lang verhaal om hier op te schrijven)
Oh ja fsaa is juist het wat mensen er voor zorgt dat ze een voodoo kaart kopen lulhannes.
En dat niet alleen de fps jes zijn tegenwoordig zo hoog dat het geen flikker meer uit maakt of het nou 100 is of 120.
Dan heb ik toch liever fsaa aan en 60 fps.
En dat geldt voor race spellen rpg en strategie spellen.
Ik denk niet dat de hele wereld alleen maar Quake 3 speelt en een Geforce 2 gaat kopen die rete duur is om met 120 fps te draaien.
En dat gezeik met 1 of 2 chips die discussie is al maanden uit de roulatie dus blijf aub een beetje bij.
Gr van iemand die iets verder kijkt.
Oh ja fsaa is juist het wat mensen er voor zorgt dat ze een voodoo kaart kopen lulhannes
Het is geen schande om normaal taalgebruik te handteren.
Dan heb ik toch liever fsaa aan en 60 fps.
En dat geldt voor race spellen rpg en strategie spellen
Strategie spellen zijn voor een groot deel 2D en werkt FSAA DUS HELEMAAL NIET !!!!!!!!!!!! slimmerd.........
TnL wel dan?

daar koop je ook geen 3D kaart voor
HA lekker 3dfxzzzzzz discussie,
Ik wil geen flamebait, zelf gebruik ik nl. een voodoo3. En erger me dood aan de marketing van nVidia, maar het werkt wel goed :)
Verder heeft 3Dfx het voordeel boven nVidia dat ze een veel betere FSAA implementatie hebben. Op dit moment is FSAA ook nou niet echt het beste wat je kan doen voor je framerate (wat 32bit kleur dus ook ooit was), maar er is vraag naar, en nVidia heeft dat onderkent, door een softwarematige FSAA in te bouwen in de GeForce drivers.
De FSAA van nVidia is niet software matig, maar is gewoon hardware matig. Alleen werkt de methode anders dan van 3dfx. De FSAA van nVidia en ATI wordt door de T&L unit berekend en natuurlijk moet je daar drivers voor gebruiken, dit geldt ook voor 3dfx want zonder drivers werkt er niks. En het is overduidelijk dat 3dfx de beste FSAA heeft.

Het is wel vreemd dat je 3dfx niet kunt bekritiseren en gelijk duiken er een aantal in de verdediging.

SINDS WANNEER ZIJN WE HIER ZO STOM OM BEDRIJVEN ALS EEN STELLETJE KONTJONGENS ACHTERNA TE LOPEN !!!!!!

Ik koop wat goed voor mij is en de rest zal me een rot zorg zijn.
De FSAA van nVidia is niet software matig, maar is gewoon hardware matig. Alleen werkt de methode anders dan van 3dfx. De FSAA van nVidia en ATI wordt door de T&L unit berekend en natuurlijk moet je daar drivers voor gebruiken, dit geldt ook voor 3dfx want zonder drivers werkt er niks. En het is overduidelijk dat 3dfx de beste FSAA heeft.
In 1 ding heb je gelijk: zowel nVidia's FSAA (daarmee dus ook ATI) als 3dfx hun FSAA zijn allemaal hardware oplossingen, echter zijn ze op een andere methode gebaseerd. Het wordt echt eens tijd dat veel mensen hier eindelijk gaan doorhebben dat nVidia's methode GEEN software hack is. Als dat zou zijn, dan zou je spel niet eens 1 fps halen. ;)

nVidia en ATI hun manier voor 4x FSAA:
- Gebruik een twee maal zo hoge resolutie bij het renderen. Dit betekent voor 4x FSAA op 800x600 je een resolutie gebruikt van 1600x1200.
- De CRT (die dus je monitor aanstuurt) combineert pixels in groepjes van 2x2 tot 1 gemiddelde pixel die naar de monitor wordt gestuurd. Dus voor je monitor gezien heeft ie toch gewoon een 800x600 resolutie.

Beide stappen worden door iedere 3D kaart op de markt ondersteund in de hardware. Dus GEEN driverhack nodig en GEEN extra hardware.

3dfx:
Hun T-buffer is een ietwat aangepaste Accumulatiebuffer. De accumulatiebuffer wordt al jaren in de special effects industrie gebruikt voor effecten als inderdaad antialiasing, motion blur, soft shadows, soft reflections en depth of field.

Wat is de accumulatie buffer? In feite niets anders dan een framebuffer waar je meerdere andere gerenderde framebuffers op bepaalde wijze combineert. De meest gebruikte manier is gewoon het gemiddelde van iedere pixel nemen.

Voor 4x FSAA doe je niets anders dan 4 keer dezelfde scene renderen en iedere keer de polygonen een heel miniem beetje verschuiven (minder dan een pixel). De 4 resulterende framebuffers combineer je met elkaar (gemiddelde nemen) en dan krijg je een geanti-aliased effect.

Dit betekend wel dat 4x dezelfde scene berekend moet worden (transformaties). 3dfx heeft de T-buffer als volgt uitgebreid:

- De CPU hoeft slechts 1 maal de scene te transformeren. Het verplaatsen van de polygonen doet de hardware automatisch. Echter er moet nog steeds 4x zo veel gerenderd worden.

- De CRT combineert de 4 framebuffer realtime.


Dus anders gezegd: De methoden verschillen ietwat, maar het kost voor beiden 4x zo veel fillrate en 4x zo veel geheugen voor het resultaat.


En inderdaad, mensen moeten zich niet zo hechten aan een producent. Ik heb ondertussen een Voodoo2, G400 en Geforce gehad. ;)
jaja, ik weet wel dat nVidia de FSAA niet in hardware doet, maar wat ik bedoel is dat nVidia de hardware niet heeft ontowrpen met FSAA in gedachten, en achteraf de drivers zo heeft aangepast dat FSAA ook mogelijk is door downsampling. 3Dfx FSAA implementatie is ook zo ontworpen met FSAA als taak in gedachten, en is dan ook onomstreden beter van kwaliteit dan de nVidia implementatie.

Wat ik wil aangeven is dat ik niet denk dat TnL zo belangrijk is op dit moment (over een half tot heel jaar kan dit natuurlijk wel totaal veranderen). Ik denk gewoon niet dat 3Dfx voodoo-5 zoveel minder 'appeal' heeft omdat hij geen hardware TnL doet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*