Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Bron: Guru 3D

Hilbert Hagedoorn van Guru 3D heeft een klein artikeltje geschreven over de nieuwe gelekte Detonator drivers (versie 6.16). Deze drivers zijn weer een flinke verbetering, in OpenGL en in Direct3D zijn performance winsten van circa 10 frames per seconde te zien. Opmerkelijk is dat de performance winst groter wordt bij hogere resoluties:

Monday 14th of August NVIDIA will release/has released new GeForce/TNT Detonator drivers with revision 6.16, the last known reference drivers where at 5.22. One day before the release the drivers leaked on the web, I decided to download and install them and quite frankly I was impressed ! There is a serious increase of performance to be found in the new update, let me show you:

Detonator 6.16 Q3A benchmarks

The Quaver timedemo is somewhat more CPU dependant than for example the Demo001 from ID. Still watch the numbers closely, once again in all resolutions the results have increased significant. Also in this table we can see that the maximum performance hit is in the 1024 and 1280 section.

[...] In almost all modes/resolutions the results have increased with almost 300 3D marks, pretty impressive !

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

QUAKE3
Detonator 5.33 - Score: 39.2 fps
Detonator 6.11 - Score: 45.8 fps
Detonator 6.16 - Score: 49.0 fps


Unreal Tournament
Detonator 5.33 - Score: 16.99 fps
Detonator 6.11 - Score: 17.36 fps
Detonator 6.16 - Score: 17.14 fps

3dMark2000 v1.1
Detonator 5.33 - Score: 2709
Detonator 6.11 - Score: 2741
Detonator 6.16 - Score: 3114 (wow... 10% better)

Village Mark
Detonator 5.33 - Score: 33 fps
Detonator 6.11 - Score: 40fps
Detonator 6.16 - Score: 39fps (a loss of 1fps)
Heb ik geript van een site van www.g256.com

Hij gebruikte dit systeem
System: PIIIcu650@804Mhz, 256M RAM, Elsa Gladic GeForce2GTS
I ran everything at 1280x1024 with all graphics options enabled and at their highest settings... Quake3 was Demo001, and UT was the Wicked 400 Demo from The Reverend
Vond het toch wel interesant :)
Op zo'n comp UT met zulke :'( framerates? Wat doet die demo dan? Die zal wel lekker veeleisend zijn...

Verder vind ik dat de Unified drivers prima zijn, de echte GURU's weten wat ze zijn (versies) en de 'normale mensen' updaten hun drivers toch nooit ;)
Op zo'n comp UT met zulke framerates? Wat doet die demo dan? Die zal wel lekker veeleisend zijn..
:)
I ran everything at 1280x1024 with all graphics options enabled and at their highest settings...
Dat lijkt me toch wel duidelijk :+
Morgen zullen we weten hoe dit verschijnsel in de 6.16 drivers heet. NVidia heeft gezegd dat er morgen (maandag dus) 2 aankondigingen worden gedaan. Ik denk dat de 6.16 drivers de ene aankondiging zijn en dat de andere aankondiging misschien wel eens de specs voor de NV20 zouden kunnen zijn :) We wachten in spanning af.
Ja die schijnt de GeForce 2 Ultra te heten volgens www.tweak3d.net Hier wat geruchten over de specs:

I am not allow to say this actually, so I can not tell where the source is from (you know them but I wont tell yet). But All I can tell you is that:

Memory = 400mhz
Core = Geforce 2 GTS chip with higher clock
Codename = Ultra
Wider pipeline
higher memory bandwidth so the 1ghz+ cpu can have unlimited fps
6.16 drivers driven
very expensive
well, benches will come on Monday and show that it will be twice as fast as the normal Geforce 2 GTS.

Als dat waar is (vooral die laatste regel is erg interessant en ik hoop dat hij niet waar is aangezien ik in januari voor een GF DDR 700 piek heb betaald :D), is het een indrukwekkend kaartje. NAtuurlijk valt het te betwijfelen of de specs echt zijn, maar een beetje speculatie kan natuurlijk nooit kwaad :)
De major versions geven meestal aan voor welke nVidia de drivers geoptimaliseerd zijn, dacht ik.
Zo was 1.x voor de riva 128, 2.x voor de tnt, 3.x voor de tnt2, 5.x geForce geoptimaliseerd. 6.x zal dus wel voor de geForce2 wezen...
ze zijn natuurijk wel min of meer backward compatible...
Zo zit het volgens mij:

Series 1: 0.xx: NV1
Series 2: 1.xx: Riva 128
Series 3: 2.xx: TNT
Series 4: 3.xx: TNT2/GeForce
Series 5: 5.xx: GeForce/GeForce2
Series 6: 6.xx: GeForce2/GeForce3
5.13 drivers zijn idd de snelste .

Ik heb deze maar eens vergeleken met de 5.33 drivers .

resolutie 5.33 6.16
640x480 144,7 147,6
1024x768 64,3 61,1
1600x1200 25,1 22,8

Alles staat op max , behalve 640x480 , die is op normal setting gedaan . In de hogere resolutie is ie dus trager en ook niet de moeite waard om te installeren .
peejee, kan je ons alsjeblieft vertellen welke videokaart je gebruikt?
Zoals dark zei: "Zo was 1.x voor de riva 128, 2.x voor de tnt, 3.x voor de tnt2, 5.x geForce geoptimaliseerd. 6.x zal dus wel voor de geForce2 wezen... "

Dit klopt als en bus, als men de 5.x draait op tnt2 dan heb je a) veel kans meer kans op onstabiliteit
b) geen performence boost zoals bij de geforce

Het beste is om de drivers te blijven gebruiken die voorzien zijn voor uw serie van svgakaart aka:

Riva 128: 1.x
Tnt1: 2.x en 3.x (getest)
Tnt2: 3.x (getest) en 5.x (Laagste versie nr's 5.07 of lager).
Geforce 1: 5.x en 6.x
Geforce 2: 5.x en 6.x

Hoe verder je gaat met de drivers hoe minder compatible ze zijn, daarom dat nvidea hun unified drivers zo slecht zijn in mijn ogen, men add its voor de geforce1 bv fsaa, maar moet zaken aanpassen in de core module en testen het niet grondig genoeg = problemen met tnt kaarten... niks nieuws.

Zodus als de 6.x drivers verder en verder gaan, blijf dan bij je 5.x of lage versie van de 6.x drivers als je een geforce1 hebt, zo vermijd je problemen. (ik spreek uit ervaring).
3dmark 2000 ging bij mij van 4683 naar 4985 3dmarks :)

[A7V -- duron 650@900 -- v7100 -- 128mb]
Hier zijn wat resultaten van een athlon800 met een tnt2u (allebei niet o.c.):
3dmark 99 max: 5.22: 5694/10545
"" 6.16: 5521/10475
3dmark 2000: 5.22: 2856
"" 6.16: 2847
Lichte achteruitgang, maar Grand Prix 3 draait weer iets sneller :)
'k heb ze net effe geprobeerd.

systeem :
cel II 566@850
256 100MHz ECC
Leadtek winfast G-Force 256 (SDR)

resultaten :
quake3 demo2 op 1024 met 32 bit en alles max:
5.22 --> 45.3 6.16 --> 54.9 !!!!!!! das 20% meer!
3dmark2000 op default:
5.22 --> 4340 6.16 --> 4560 das 5% meer.

conclusie : ze zijn echt sneller!

update : 3dmark2000 resultaten klopten niet. winamp draaide nog!! oeps..
'k ben ook benieuwd of een nieuw bios in m'n kaart helpt. Ik heb nog een hele oude. Ik heb die G-force al sinds de Computerbeurs in Utrecht vorig jaar (da's al een jaar geleden!). De kaarten ware net in Nederland en de verpakking was nog niet eens af! Ik had er gewoon een wit doosje omheen. Maar ik was wel 1 van de eersten met een G-force! Introductie prijs van 550,- viel toen nog best mee.
deze drivers zijn vooral geoptimaliseerd voor geheugen-bandwidth problemen, vooral bij de situaties waar bandwidth de bottleneck is.
aangezien dit met de Geforce2 overal is waar de bottleneck de videokaart en nie een ander deel van t systeem is dit dus vooral de hoge resoluties waar er geen cpu-bottleneck meer is.
je ziet dus vooral bij de hoge resoluties de performance boost
Geen idee hoe nVidia het allemaal voor elkaar krijgt, maar wel grandioos dat ze door nieuwe drivers uit te brengen de fillrate omhoog kunnen krijgen is echt knap. Op deze manier zitten ze volgens mij met de Geforce 2 op de scores van de ATI Radeon. ;-)
maar wel grandioos dat ze door nieuwe drivers uit te brengen de fillrate omhoog kunnen krijgen is echt knap.
dat is nou net wat ze niet doen, dit is ook onmogelijk met een driver update, fillrate is volledig hardware related.
Wat ze doen issoftwarematig wat dingen tweaken waardoor de bandwidth beter word benut, ze kunnen de bandwidth via drivers niet verhogen ,alleen proberen deze beter te benutten, wat ze blijkbaar met deze drivers aardig is gelukt
Je hebt gelijk dat je de THEORETISCHE fillrate niet verbeteren inderdaad. Echter door inderdaad wat slimmigheden te gebruiken is het wel mogelijk de PRAKTISCHE fillrate te verhogen. Dus deels heb je gelijk en deels ook weer niet. ;-)
Weet iemand of ze hem al op de viper 770 getest hebben???

Bij de weg... hoeveel is hij sneller dan de snelste detonator drivers? Is 5.22 de snelste versie tot nu toe?
Nee, ik geloof dat de 5.13 drivers het snelste zijn. Bij mij wel tenminste.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True