Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA kondigt De Sims Mobile voor iOS en Android aan

Door , 42 reacties

Uitgever Electronic Arts komt met De Sims Mobile voor Android en iOS. Eerder bracht EA al De Sims Freeplay uit voor mobiele apparaten, de nieuwe game lijkt uitgebreider te worden. Wat het spel gaat kosten en wanneer het uitkomt is nog niet bekend.

EA heeft een website online gezet met informatie over de game, een trailer uitgebracht en een gameplay-filmpje online gezet. Spelers kunnen in De Sims Mobile hun eigen personages ontwerpen. Net als in de klassieke game, waarvan de eerste versie zeventien jaar geleden verscheen, moet er vervolgens een huis gebouwd worden en dient het leven van de personages in goede banen geleid te worden.

De personages in De Sims Mobile kunnen onder andere carrière maken, hobby's hebben, relaties aangaan en uiteindelijk kan er een complete stamboom ontstaan van personages met ieder hun eigen specialiteiten. De trailer toont ook dat spelers samen kunnen spelen en hun personages samen kunnen laten wonen. Hoe deze multiplayerfunctionaliteit precies zal werken is nog niet duidelijk.

EA heeft eerder mobiele versies van De Sims uitgebracht. Zo is er De Sims Freeplay, die zoals de naam aangeeft gratis te spelen, maar microtransacties bevat. Eerder verscheen De Sims 3 voor iOS en Android, maar die game kreeg in 2014 voor het laatst een update. Mogelijk vraagt EA voor De Sims Mobile een vaste prijs, al is dat nog niet bekendgemaakt. De uitgever stelt dat het spel binnenkort uitkomt, maar noemt geen datum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-05-2017 • 08:05

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Het spel is al uit in Brazilië en lijkt gratis te zijn (iig voor Android) met waarschijnlijk de nodige iap. Het was te downloaden via apkmirror maar die hebben het offline moeten halen.

edit:
bronnen: AndroidPolice & Play.Google.com

[Reactie gewijzigd door Kid_Stevie op 11 mei 2017 08:57]

EA zou EA niet zijn als er geen microtransacties zouden inzitten.
Ik hoop niet meer op goeie dingen als EA iets uitbrengt.
Ach, ik speel SimCity BuildIt, vol met microtransacties, maar het spel is ook gewoon heel vermakelijk als je nooit een cent uitgeeft hoor.
Er wordt altijd maar gemiept over microtransacties, maar als het spel gewoon volledig te spelen is zonder te betalen en zonder verplichte reclames, is het toch allemaal zo erg niet? Zeker bij non-competitive games zie ik het probleem niet.
Je hebt wel gelijk. Echter komt het in mijn ogen te vaak voor. Je ziet die beweging ook heel erg op de pc markt. Er worden games verkocht die half af zijn met zeer weinig content en verkocht voor 60 euro. als je dan alles wil hebben wordt je geacht om nog eens 60 euro te betalen voor de premium pass. En dan kun je wel zeggen "je kunt de game ook spelen zonder deze te kopen" en ja dat kan maar als je in een server zit die de mappen rouleert die jij dan toevallig net niet hebt kom je er of niet in, of je wordt bij het laden van een premium map eruit geknikkerd. ik noem een battlefield bijvoorbeeld.

Het is in veel gevallen niets anders dan een verkapte prijsverhoging van games van 100% of zelfs nog meer.

Waar ik me altijd het meeste aan stoor, is dat je vaak vooraf niet weet wat je uiteindelijk kwijt bent om alles te kunnen blijven spelen. DLC na DLC komt uit wat iedere keer weer opnieuw geld kost. je hebt er op een gegeven moment zoveel tijd ingestoken dat je eigenlijk niet anders kunt dan mee te gaan met de rest. Dat valt nu nog mee... maar dat is de volgende stap waar we heen gaan.

Dit heeft natuurlijk niet zoveel te maken met de micro transacties maar het ligt wel in verband met elkaar. overigens micro transacties kun je het ook niet echt noemen. sommige spellen gaan tot 90 euro voor een bepaalde hoeveelheid ingame gems of geld. Dat zijn zeker geen micro transacties meer...

Laat mij maar gewoon 1 keer betalen voor de hele game. Dan weet ik waar ik aan toe ben. Maargoed.. als ze voor de sims mobile 40 euro vragen dan doet geen mens het. terwijl er waarschijnlijk een hele hoop mensen zijn die dit of nog veel meer geld uitgeven aan een mobile game. (ik noem een clash of clans)

[Reactie gewijzigd door sygys op 12 mei 2017 12:53]

Naast Sim City Buildit is the Simpsons Tapped out ook zeer goed
Beide vereisen wel veel geduld
Bij Sim City Buildit gaat het uitbreiden sneller met een goede club met sociale leden
Simpsons tapped out met origin friends of facebook

Ik heb alleen geen enkele ervaring met Sims, deze sla ik hoogstwaarschijnlijk ook over
Of een jailbreak ;), dan is simcity buildit meer een volwaardige simcity. Persoonlijk vind ik maar weinig goede mobiele games waar ik me echt mee kan vermaken. Enige spel wat ik nu veel doe is clash royale. Als ze nu the sims 1 volledig uit zouden brengen op ios/android, dat zou ik meer op prijs stellen. Net zoals ze gedaan hebben met oude grand theft auto games en rollercoaster tycoon.
kijk eens op http://www.pockettactics.com/ voor echt goede games, erg leuke site en zeer goede reviews. Ik weet wel zeker dat er spul bijzit waar jij je mee kan vermaken, maar die parels ontdekken is wat lastig in de Nederlandse store.
Heb t snel even bekeken en ziet er goed uit, bedankt. Zal me er van de week eens eventjes in verdiepen haha.
De Sims Freeplay heeft microtransacties. Dat is over deze game nog niet bekend.
Er staat al een leuk dingetje aan het einde van het filmpje

'includes in-app purchases' :(
Ik zou hier zo een 10tje voor willen neerleggen. Maar als het vol met microtransacties zit dan hoeft het voor mij niet.
Hangt er vanaf wat voor microtransacties erin zitten. Als het is om exclusieve content te kopen (kleding, objecten voor in huis e.d.) dan is het te overzien. Gaan ze kloten met beschikbare energie/levens, taken die vele uren duren om te voltooien en credits waar je altijd te weinig van krijgt om iets mee te kunnen doen, dan zou dat jammer zijn.

Het hangt er maar net vanaf hoe populair de titel wordt. Hoe minder populair, hoe meer ze moeten doen om de kosten eruit te halen.

Ik denk dat het (zeker in het begin) nog wel mee zal vallen met de microtransacties.
Moet je na gaan, al die ouders die hun kinderen dit laten spelen en dan toch maar geld uit gaan geven om hun jengelende kind blij te houden. Dat is waar EA zijn geld mee binnen harkt. Ik vond EA al een walgelijk bedrijf, maar het wordt steeds erger.
offtopic:
Dat heeft niets met EA te maken maar met opvoeding van die kinderen.
Het heeft te maken met misbruik maken van een zwakte, wettelijk geen probleem, maar moreel gezien niet juist. Het gewoon geen nette manier van geld verdienen.
Je weet dat bijvoorbeeld The Sims Freeplay PEGI 12 is? Ik neem aan dat kinderen van die leeftijd niet huilend bij de iPad van papa en mama gaan zitten omdat ze dat ene truitje niet mogen kopen.

On topic: zolang de microtransacties beperkt blijven tot extra kledingstukken en het spel gewoon normaal speelbaar blijft ben ik zeker geïnteresseerd!
Er staat al een leuk dingetje aan het einde van het filmpje

'includes in-app purchases' :(
Ah, die heb ik gemist. :)
Dat kan ook gewoon DLC en/of "stuff packs" zijn, zoals op de PC versie.
Zeker waar, maar de EA ervaring leert anders helaas.
En dat is niet rampzalig wil je zeggen? Als je nu nog de sims 3 compleet wilt kopen (inmiddels flink wat jaren oud) ben je nog over de ¤150/¤200 kwijt.

Als je the sims 4 inclusief alle uitbreidingen etc vanaf het begin meteen aangeschaft hebt, dan ben je zodra the sims 5 uit komt rond de ¤500/¤800 kwijt voor dat spel. Werkelijk belachelijk, en dan ook nog eens het spel kleiner maken dan the sims 3 (in the sims 4 heb je voor iedere actie onderhand een loading screen). Nee EA heeft het al in 2013 verknald voor me toen ze mijn favoriete franchise om zeep geholpen hebben (lees: simcity).

Persoonlijk hoop ik dat een ontwikkelaar als collosal order (ontwikkelaar van cities: skylines) ooit met een alternatief komt zoals ze voor simcity gedaan hebben. Deze mensen vragen geen exorbitante prijzen voor hun game, is goed uitgewerkt en is te modden. De DLC's voegen weinig toe, maar zijn ook niet duur en is meer een verkapte donatie voor de ontwikkelaars. Hopelijk komt er ooit zo'n groep die hetzelfde met the sims wil doen en dat we dan eens af zijn van die achterlijke prijzen.

On-topic: na mijn betoog hierboven kan ik wel stellen dat dit spel wederom een teleurstelling wordt zoals de laatste tijd met vrijwel alle spellen die door EA worden uitgebracht. En die microtransacties passen gewoon niet in zo'n spel, als het nu een TGC was ok, of een spel als clash of clans waar het enigszins nog logisch lijkt, maar the sims?
Deze laat ik dus wederom liggen, jammer want the sims is een leuk spel, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen een spel nog leuk vinden als het ze honderden euro's kost.

En voor de mensen die roepen dat het wel ooit in de sale komt, ook dan is het nog te duur. The sims 3 in sale kost nog steeds meer dan ¤150 euro (compleet dan uiteraard) en als je the sims wilt spelen en moet wachten tot de sale, dan kun je lang wachten.
In de trailer zie je twee geldeenheden en een plusje erachter. Dit duidt sterk op een microtransactie gefocuste game.
Zolang deze 2 resources snel genoeg komen, moet dat geen groot probleem zijn. Dan zou het eerder een shortcut zijn om sneller progressie te maken, dan dat het de gameplay tegen werkt.

Ik heb eerder een hekel aan als ze zaken gaan limiteren dat je moet wachten tot iets is afgelopen, of dat ze zo weinig geven dat je eigenlijk teveel moet grinden om maar iets te kunnen doen. Veel mobiele MMORTS/MMOTBS games hebben daar last van.

Ze moeten van deze game wel een prima melkkoe kunnen maken zonder dat het enorm veel invloed heeft op de game an sich.
Als dit soort dingen aanslaan kunnen we goede AAA games van EA wel vergeten veel minder risico en vaak hogere returns in de microtransaction/small games.

Ik had liever een console versie van The Sims gezien of werk richting een sequel op de PC, helaas.
Aan het einde van het filmpje staat ook onderaan "Includes In-App Purchases"... Hoop wel dat ze er dan a la uitbreidingspakketten mee omgaan in plaats van dingen versnellen e.d.
Ligt eraan wat het beste verdient voor EA
Zitten er ook zwembaden bij?

Zonder dollen, het zou wel mooi zijn als dit een leuk sims spel wordt zonder allemaal microtransacties. Ik heb namelijk best een paar euro over voor een leuk sims spel dat ik onderweg kan doen. Maar dan moet niet de helft van de content achter een paywall zitten.
Spellen met microtransacties sla ik bewust over. Lijkt mij best leuk om The Sims op je mobiel te spelen, maar maak het dan een betaalde app van maximaal ¤ 10,-. :/

RollerCoaster Tycoon Classic, Super Mario Run en Mini Metro speel ik regelmatig en bevatten geen microtransacties. Gewoon 1 maal betalen en klaar.

Natuurlijk zorgen microtransacties wel voor een constante stroom aan inkomsten (mits het spel goed in elkaar zit) wat ervoor zorgt dat de ontwikkelaar het spel langer kan ondersteunen. Jetpack Joyride bevat ook microtransacties en daar worden nog steeds updates voor uitgebracht, ondanks dat het spel al flink wat jaartjes mee gaat. De ontwikkelaars moeten immers ook zorgen dat het spel compatible blijft op verschillende hardware- en software versies.

Ik snap de ontwikkelaars goed dat microtransacties nodig zijn, maar een positieve ontwikkeling vind ik het niet. Je geeft uiteindelijk véél meer geld uit dan dat je het spel in één keer zou kopen.

Er zijn trouwens meer ontwikkelaars die liever een constante inkomstenstroom willen i.p.v. éénmalig een bedrag per gebruiker. Kijk bijvoorbeeld naar Adobe met hun abonnementen voor Lightroom, Photoshop etc.
Aan de andere kant is het op zich toch niet zo erg dat een spel waar je lang veel plezier aan hebt je meer gaat kosten, en dat een spel waar je snel op bent uitgekeken je weinig zal kosten? Op deze manier heb je wel meer een verhouding tussen kosten en wat je er zelf uit haalt.
Mogelijk vraagt EA voor De Sims Mobile een vaste prijs, al is dat nog niet bekendgemaakt.
Zou netjes zijn, maar gezien zowel EA als Sims nagenoeg synoniemen zijn voor 'microtransactie/losse uitbreidingen' ben ik er bang voor.
Gemaakt door de makers achter de Sims en Simcity, en EA de makers achter Microtransacties.
Bedankt voor de update, ik zal mn vrouw er een verslaving bijgeven! :D
Gezien de play-store listing is het een free-to-play spel .https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ea.gp.simsmobile

[Reactie gewijzigd door MoonRaven op 11 mei 2017 08:54]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*