Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft onderzoekt inlogproblemen nieuwe gebruikers Windows Phone

Door , 119 reacties

Microsoft onderzoekt een probleem van Windows Phone-gebruikers, waarbij zij niet kunnen inloggen op een Microsoft-account om bijvoorbeeld apps uit de Windows Store te installeren. Het probleem lijkt zich vooral voor te doen op Windows Phone 8.1.

De meeste klachten lijken te komen van gebruikers van Windows Phone 8.1, maar ook gebruikers van Windows 10 Mobile lijken problemen te ervaren. Het issue doet zich voor als een gebruiker een telefoon voor het eerst in gebruik neemt of als hij of zij een factory reset heeft uitgevoerd, blijkt uit de klachten. Microsoft-medewerker Nath Bea zegt op het eigen forum van de softwaregigant dat Microsoft de problemen onderzoekt. Het forum van Microsoft staat vol met threads over het onderwerp.

Als gebruikers niet kunnen inloggen bij het Microsoft Account, is het onmogelijk om toegang te krijgen tot de Store en zo apps en games te installeren. Daardoor zijn alleen de standaard-apps toegankelijk op het toestel. Bovendien zijn de gegevens van het Microsoft-account, zoals de bijbehorende mail en kalender, door het probleem niet beschikbaar voor gebruikers van een nieuw of net gereset toestel. Voor bestaande gebruikers lijken er geen problemen te zijn.

Reacties (119)

Wijzig sortering
Aanmelden met een werk account die gekoppeld is aan Office 365 werkt anders nog wel (en dan krijg je ook toegang tot de store) heb dit net nog getest. Eerst factory reset gedaan en daarna ingelogd met een Office 365 werk account.

[Reactie gewijzigd door BJD1997 op 6 februari 2017 08:43]

Het breekt toch iedere keer weer mijn hart, dit soort dingen. Ik heb twee dagen geleden geprobeerd om weer over te stappen naar mijn 950, maar het lukt gewoon niet. Iedere keer weer van die kleine rotprobleempjes die eigenlijk niet uitmaken, maar gecombineerd toch een groot probleem worden. Problemen van eergisteren waren dat de helft van mijn contacten uit mijn e-mail account weer eens niet verschenen, de store startte pas na vijf keer klikken, een toetsenbord dat "Ti" (?) een veelvoorkomender woord vindt dan "To", etc. Uiteindelijk wilde ik alles updaten na een factory reset, wat niet mocht omdat mijn batterij nog maar 39% had (staat gelijk aan uren en uren, terwijl updaten slechts een paar minuten duurt). Daarna een paar documenten naar mezelf gestuurd die ik op mijn telefoon nergens terug kon vinden ondanks dat ze wel gedownload werden. En toen was mijn geduld wel weer op, terug naar Android.

Ik wil zo graag Windows Phone gebruiken. Android is lelijk en werkt fantastisch. Windows Phone is werkelijk prachtig, maar het werkt nooit vlekkeloos. Ik hoop zo ontzettend dat er ooit iets aan gedaan gaat worden om het ook vlekkeloos te krijgen, maar de hoop vervliegt toch wel na zoveel jaar.
Heb je de anniversary update wel gedraaid? Ik gebruik een 950 xl als daily driver en behalve ingress mis ik werkelijk niets en lijkt alles soepel te werken.
Dit is mijn ervaring ook. Al gebruik ik geen woordenboek in mijn toetsenbord, dus daar kan ik niet over meepraten.
Daarnaast gaat mijn batterij ruim anderhalve dag mee bij redelijk intensief gebruik.
Helaas komen mijn problemen vaker voor, ik zoek er geregeld op voor tips. Het is wel zo dat als alles uiteindelijk goed is, het ook goed blijft. Het goed krijgen daarentegen vind ik heel moeilijk. Zeker als contacten zonder reden niet verschijnen, of ineens vier keer verschijnen. Alleen het toetsenbord lijkt persoonlijk te zijn. Er zijn zelfs bronnen die Microsoft roemen voor hun fantastische toetsenbord, en hoe je dat op andere OS kan krijgen. Ik ga er vandaag nog maar eens mee aan de slag, want het wakkert voort. :) Ik ben oprecht jaloers op jullie dat het voor jullie zo probleemloos werkt. Het is een prachtige telefoon met prachtig OS.

[Reactie gewijzigd door BouncingBalls op 6 februari 2017 09:41]

[...] of ineens vier keer verschijnen
Dat kan misschien zijn doordat je contacten meerdere accounts hebben in je People hub, bijv. een Skype account, meerdere mailaccounts, Facebook account etc. Over het algemeen combineert Windows dit automatisch tot 1 consistente user in de People Hub, maar het kan zijn dat je bij sommige dit even zelf moet doen door op het "kettingkje" te tappen (combine).
nou ik gebruik nu een maand een 950XL en mijn god een berg bugs , en ja hij is up to date.
vaak last van camera die niet werkt moeten eerst alle apps dicht.
whats app bellen gaat niet door naar beeld bij connectie moet eerst op balk boven in clicken .
heel moeilijk uit slaap stand komen . toestel uit aan en dan kom ik wel gewoon weer in lock screen .
tergend traag met laden van apps .... of switchen van apps
sommige websites willen geen foto's vergroten als ik ze aan click. moet telefoon opnieuw opstarten en IE doet het dan wel goed.
en en en. tov android is het echt prut. maar ja blijf er wel even mee door gaan . netflix en funda app en email en word werken prima .
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, gebruik de feedback hub. Schermopname meesturen en klaar.
Win10 mobile heeft een verkenner tussen de standaard apps. Als je die opent kun je naar downloads, waar meestal de gedownloade bestanden staan.
Updaten vergt enorm veel van de telefoon omdat de cpu intensief bezig gaat en het scherm continue aan staat. Daar is better safe than sorry een goede handeling, dus 39% is dan erg mager. En het is natuurlijk ontzettend veel werk om de telefoon dan even aan de oplader te liggen voor 'die paar minuten'.

contacten die meerdere keren verschijnen heeft meestal te maken omdat ze uit meerdere bronnen komen (skype, outlook, gmail) en niet gekoppeld zijn.
Ik heb precies dat gevoel met Android. Veel risico's, dingen doen het niet zoals ik verwacht, kan er niet meer echt aan wennen, bergen reclame in allerlei gratis apps waar ik veel liever voor zou betalen.

M'n enige klacht over de Lumia 650 dualsim die ik dagelijks gebruik is wat kleine bugjes die niet écht hinderlijk zijn, maar wel m'n kwaliteitsgevoel negatief beïnvloeden. Dat ie niet zo rap is is ook een feit, maar dat ligt vooral ook aan het feit dat het een heel goedkoop toestel is waar ik vrij veel van vraag. Foto-overzicht opbouwen duurde bijvoorbeeld vrij lang (20~30 sec.), maar met een 128GB microSD met 70GB aan foto's en video's valt dat te verwachten :)

M.a.w.: Als jouw 950 een dualsim is en je wil er vanaf, stuur me even een pb ;)
Staat wel tegenover dat er voor de gratis varianten bij Android vaak wel betaalde varianten bestaan die ongeveer hetzelfde kunnen. Waar je bij Windows Mobile/Phone vaak blij mag zijn als er 1 (3rd party) app is die de functionaliteit biedt.

bron: heb beide gehad, en kan bevestigen dat beide het eigenlijk net niet is. Aangezien Ios er hier zeker niet inkomt op smartphones, blijft het dus wat schipperen.
Klopt, aan Windows is ook genoeg te verbeteren. Zeker op het gebied van app-aanbod, hoewel ik inderdaad overal wel wat voor heb, behalve voor zover ik weet OpenVPN.

En inderdaad, hier ook geen iOS (alleen al gezien ik ~100 per jaar en ~250 bij aankoop wel een mooi maximum vind voor een nieuwe telefoon).

Windows Phone heeft wat mij betreft wel het meeste potentieel; het mist vooral support, maar er zit in de basis imho minder scheef dan bij Android.
Android kan je tenminste wel helemaal aanpassen visueel (custom ROM, Xposed etc). En dan heb je nog de vele launchers. IOS style, windows mobile style of een combinatie ervan, wat je maar wilt, ligt binnen een paar uur prutsen zo binnen handbereik.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 6 februari 2017 09:56]

Kiezen tussen updates (windows) of aanpasbaarheid (android)...
Veel mensen hebben daar geen behoefte aan. Sommige wel en dat is natuurlijk jullie goed recht. Ik gebruik mijn telefoon om mee te werken en daar is mijn iPhone perfect voor. Andere willen graag Windows Mobile omdat deze (naar mijn mening) ook uitstekend is voor zakelijk gebruik.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 6 februari 2017 19:15]

Ah verklaard misschien waarom mijn mail niet meer door komt op mijn telefoon.. Ik gebruik overigens een Lumia 950 met Windows Mobile 10.

Edit: ik krijg sinds eergisteren geen Outlook mail meer op mijn telefoon. Outlook geeft aan om mijn account te "fixen". Als ik dit doe krijg ik een "Something went wrong.
We're not able to obtain the single sign-on authentication for your account.

80080300 -

Error code: 0x85050041"

Ik heb de server verandert van m.hotmail.com naar m.outlook.com, maar dit heeft het niet opgelost.

Edit 2: Soft reset heeft het opgelost :P

[Reactie gewijzigd door JerX op 6 februari 2017 10:12]

Aangezien je schrijft "niet meer" vermoed ik dat het voordien wel werkte en het dus een ander probleem is. Hier gaat het louter om nieuwe configuraties van toestellen... dus tenzij je je telphone gereset hebt is het dus een ander probleem.
Hmm hier een 950 XL en geen enkel probleem. Het lijkt wel erg selectief te gebeuren.
De mijne komt nog gewoon binnen (Windows Mobile 10 op een 830). Maar ik configureer er wekelijks wel een paar voor mensen dus ik hoop dat ik hier niet te veel last van ga hebben.
Hier een 950. En mijn Exchange werk account en mijn privé Hotmail.com werken beiden prima.
Hier een 635. En mijn Exchange school account en mijn privé Gmail.com werken beide prima.
Even uitloggen en opnieuw inloggen kan het probleem soms ook verhelpen (don't ask..).
(Oeps, dat is voor Windows 10 8-) )

[Reactie gewijzigd door twilex op 7 februari 2017 02:08]

Dit probleem heb ik dus ook. Heb meerdere dagen en een aantal uur met de MS support lopen babbellen. Ik kreeg gewoon geen confirmatie code toegestuurd om mijn account te activeren op mijn 920 die ik van W10M antieke build terug geflashed had naar WP8.1. Uiteindelijk een nieuwe account aangemaakt en daar lukte het wel mee. Maar nu is wordt er dus geen ruk gesynced naar dat toestel, nu gebruik het voornamelijk als veredelde MP3 speler, maar toch.

Uiteindelijk is het eigenlijk niet opgelost, hoop dat het nu dus wel gaat gebeuren. Maar verdomme wat is MS hier traag mee om dit op te pakken. Dit probleem loopt al maanden!

Ik heb trouwens een account wat nog gemaakt was onder domains.live.com en ik gebruik mijn eigen domein. Misschien dat dat een rol speelt. Het nieuwe account is gewoon een @outlook.com account.

[Reactie gewijzigd door batjes op 6 februari 2017 08:58]

Uiteindelijk een nieuwe account aangemaakt en daar lukte het wel mee. Maar nu is wordt er dus geen ruk gesynced naar dat toestel
Volgens mij is dat de normale gang van zaken. Er wordt alleen gesynced met exact dezelfde account. Syncen tussen twee verschillende accounts doet ie niet.
Uiteindelijk is het eigenlijk niet opgelost, hoop dat het nu dus wel gaat gebeuren.
Gaat niet gebeuren helaas IMHO.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 6 februari 2017 10:24]

Volgens mij is dat de normale gang van zaken. Er wordt alleen gesynced met exact dezelfde account. Syncen tussen twee verschillende accounts doet ie niet.
Joh.
Gaat niet gebeuren helaas IMHO.
Gezien ze een onderzoek gestart zijn, ga ik er vanuit dat een oplossing wel gevonden gaat worden.
Ik heb trouwens een account wat nog gemaakt was onder domains.live.com en ik gebruik mijn eigen domein. Misschien dat dat een rol speelt
You think? ;)
Misschien ten over, maar staat de datum en tijd goed. Telkens als ik terugflash naar bijvoorbeeld 8.1 dan kan ik niets in de appstore en tjidens de setup me aanmelden met mijn account is er al helemaal niet bij.

Het blijkt dat de telefoon automatisch de datum en tijd op automatisch zet. En dat werkt dus niet. Als je de tijd en datum handmatig instelt werkt alles ineens wel. Best wel bizarre fout die je niet een twee drie verwacht.

En ach ja, MS is misschien wel traag, ze doen tenminste iets. Dat hoeft van Apple of van Google absoluut niet te verwachten. Die zwijgen het eerst dood alvorens maanden later een update uit te brengen. Tenzij het kritiek is maar dat is niet zo vaak.
Goed punt wat betreft datum en tijd!
Laatste alinea; heb je daar voorbeelden van? Want ik vind zowel Apple als Google met dit soort zaken altijd erg pro-actief, Microsoft zelf oo trouwens. Ben benieuwd naar waar je dit vandaan haalt.
Helaas is er wel genoeg mis met je Microsoft account en services. Ben 9 maanden aan het klungelen met het volgende: https://answers.microsoft...0b-4f63-bf18-a6c2052e2441

Als dit vertrouwen moet wekken voor mobiele gebruikers begrijp ik goed dat mensen liever Android en andere services gebruiken.

Helaas begint alles met je Microsoft account en daarna wordt er veel aan gekoppeld.

Microsoft is vele services aan het integreren tot 1 standaard en daar ondervinden klanten nu de problemen van waaronder ik.

Vroeger was het .msn, hotmail, live nu outlook. Dan werd MSN ingeruild voor Skype. Het maakt het allemaal niet overzichtelijker. Dan heb je nog people.live.com. Als je daar kijkt naar je contacten dan wordt er ook gelogen dat deze online zijn terwijl deze niet eens in je Skype windows deskapp wordt weergegeven. Er wordt gewoon gelogen tegen je.

Vele accounts moesten eerst gekoppeld worden en nu krijg ik van de T3 Skype medewerker advies om juist alles los te koppelen.

Mochten mensen ongewenst online zijn met Skype dan kan je met volgende commando in chatvenster controleren hoeveel keer je ingelogd bent tegelijkertijd en welke apparaten.
/showplaces
Mochten je willen uitloggen op andere locatie:
/remotelogout

Controleer voor zekerheid of je nu nog maar 1x ingelogd bent waar je ingelogd zou moeten zijn d.m.v.:
/showplaces

[Reactie gewijzigd door aliberto op 6 februari 2017 09:05]

Niet direct gerelateerd aan dit probleem... maar ik heb ook gelinkte Skype en Live.com accounts, echter blijft het mogelijk om apart in te loggen met je Skype account. Deze laatste was bij mij namelijk gehackt en het aanpassen van het Live.com paswoord loste niets op... heeft me dus even gekost om dit te snappen (en het Skype account paswoord zit héél ver en diep verstopt bij een gelinkte account).
Hier op de Lumia 650 heb ik geen problemen geconstateerd. Ook het gebruik van de Store en Outlook mail levert geen problemen op.

Of Microsoft heeft het al opgelost of het ligt echt in een specifieke range van accounts of toestellen.
Ik heb net vorige week mijn Lumia 650 uitgezet. Het is een hartstikke goed OS, maar te vaak van die kleine dingen die net niet werken.