LG kondigt G Pad III met 10,1"-ips-scherm aan

LG heeft een nieuwe tablet in zijn G Pad-serie aangekondigd met de G Pad III 10.1. De fabrikant introduceert het model in Zuid-Korea. De tablet heeft een 10,1"-scherm en draait op Android met versie 6.0.1.

LG LogoDe tablet beschikt verder over een ips-paneel met een resolutie van 1920x1200 pixels. Het apparaat is voorzien van een kickstand, waardoor het ook rechtop kan staan met een maximale hoek van 70 graden. De afmetingen van de tablet zijn 256,2x167,9x6,7mm en het gewicht komt neer op iets meer dan een halve kilo.

Het apparaat is verder voorzien van een onbekende octacore-processor met een kloksnelheid van 1,5GHz. De hoeveelheid werkgeheugen is 2GB, naast een opslaghoeveelheid van 32GB. Die is met een micro-sd-kaart uit te breiden tot een maximale grootte van 2TB. De verbindingsmogelijkheden bestaan uit bluetooth 4.2, wifi-ac en een aansluiting voor usb-c.

Daarbovenop biedt de G Pad III-variant ondersteuning voor 4g. De accu is een 6000mAh-exemplaar en op het gebied van camera's heeft de tablet een vijfmegapixelmodel aan zowel de voor- als de achterkant. LG noemt een prijs van 429.000 Zuid-Koreaanse won, wat neerkomt op ongeveer 346 euro. In mei kwam de fabrikant al met een 8"-model in dezelfde serie met een kleiner scherm en een kleinere accu. Het is niet bekend of en wanneer de tablet in de Benelux uitkomt.

LG G Pad III 10.1

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

19-12-2016 • 15:51

49

Reacties (49)

Sorteer op:

Weergave:

1920*1200 is ondertussen best wel een lage resolutie voor een 10" tablet. Afbeeldingen maar vooral tekst zijn wel echt een stuk minder scherp dan indien ze voor 2560*1600 waren gegaan. Niet alleen theoretisch, maar op dit formaat merk je er ook echt nog wat van.
  • 10.1" 1920*1200 = 224 DPI
  • 9.7" 2048*1536 = 268 DPI (37% meer pixels)
  • 10.1" 2560*1600 = 299 DPI (78% meer pixels)
Standaard GPS- en LTE ondersteuning zijn dan wel weer erg netjes en het is goed te zien dat standaard 16GB opslag iets is wat we achter ons laten.

Edit: Er is een reden waarom we printen op 600 DPI, het leest gewoon het prettigst. Ga je daar (ver) onder zitten, dan zijn letters en lijnen niet vloeiend maar kartelig. Het is niet zo dat je ineens niets meer kan op een scherm van 1920*1200, maar als je lange tijd wilt lezen is een hogere resolutie toch echt prettiger. Vroeger was deze resolutie goed omdat we niet beter konden maken, of de rest van de hardware het niet aankon. Maar zelfs toen was het wel duidelijk dat er een flinke meerwaarde aan een hogere resolutie zat.

Oh en dat LG hier voor een 1920*1200 scherm i.p.v. 2560*1600 heeft gekozen heeft maar met een ding te maken: Kosten.

[Reactie gewijzigd door Balance op 22 juli 2024 20:00]

Het ergste is dat ik 2,5 jaar geleden een tablet heb gekocht voor dezelfde prijs met hogere specs(behalve geheugen en misschien CPU) van Samsung zelf...
10.1" 2560*1600 = 299 DPI, 3GB RAM en met pen, wat voor mij destijds de doorslag gevende aspect was van het product.

Ik had gehoopt dat Samsung ooit een vervanger zou uitbrengen voor de Note Tablet, maar helaas na de hele Note7 explosie ben ik bang dat er nooit meer zo'n tablet uit zal komen ;( .
Datzelfde heb ik ook. 2,5 jaar geleden de LG G Pad 8.3 gekocht. Weliswaar een 8.3" scherm, maar wel dezelfde 1920*1200 resolutie. En qua andere specs ook zeker niet superveel slechter; kijk er nog regelmatig films/Netflix op (geen gaming).

Jammer, zie hier niet per se een vooruitgang in (op accuduur na wellicht). En zeker niet voor die prijs.
Klopt, dit zijn specs van 2,5 jaar geleden voor meer geld dan toen!

Een galaxy tab pro 10 van mei 2014 heeft een hoger resolutie scherm, weegt t zelfde, net zoveel ram, heeft 30% meer accucapaciteit en was toen goedkoper.

De ontwikkelingen in tabletland staan duidelijk stil.
"1920*1200 is ondertussen best wel een lage resolutie voor een 10" tablet."

Hoe kan het dan ooit een 'goede resolutie', 'gewone resolutie' of 'geweldige resolutie' geweest zijn voor een 10" tablet? En dat bedoel ik uiteraard niet in het bekende hyperventilerende more-is-more-perspectief (evolutief meetrompetteren - al het koper in dezelfde richting) , maar in een zindelijk usability-perspectief.

Er zijn bureaumonitoren die véél en véél groter zijn en ook een 1920x1200 resolutie hebben en nog steeds ongelooflijk mooi gereedschap zijn, FYI. Jazeker, ongelooflijk.

ik krijg een brok in m'n keel van de specs van deze LG. Ze kiezen prudent voor minder overspannen energieverbruik, want dat weegt dik op tegen de 'improved usability' (kuch) van drie to vier keer zo veel pixels - en dat in een consumer-markt waar alleen het more-is-more-lied wordt gezongen. Dat vind ik zó moedig! wat een grote denkers...

[Reactie gewijzigd door Zwoerdkop op 22 juli 2024 20:00]

Over een 10" tablet heb je voor een deel gelijk. Maar bureaumonitoren die 24" en meer en maar FHD zijn (en dan dikwijls ook nog eens met slecht contrast), zijn daarentegen wèl ondermaats qua usability en ergonomie. Helaas zijn ze de norm.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 20:00]

Mee eens. Alhoewel 1080p monitoren de norm zijn en prima hun werk doen. Betekent dit zeker niet dat het optimaal is. 1440p of hoger kan wel degelijk een verschil maken in productiviteit.
Ik bent het er echter ook wel mee eens dat een full-hd resolutie prima is voor een tablet.
Deze tablet van LG heeft trouwens een andere verhouding dan FHD, wat wel een stuk prettiger is, omdat FHD eigenlijk alleen voor films een geschikt formaat is. Voor ander gebruik is het nogal een langwerpig formaat.
Ja erg jammer, ik zit al een tijdje te wachten op een goede 10" 2560x1600 scherm.
1920x1200 vind ik zelf een te lage resolutie.

Ik hoop dat de specs geruchten voor de Samsung Tab S3 kloppen Q1 2017.
Ben ook blij om te zien dat 32GB de nieuw basis is, en nu er een standaard van maken om SD uitbreiding er in te doen
Nou, ben nog steeds geen betaalbare fatsoenlijke 10" tablet tegengekomen, op misschien de lenovo a70 na dan. Zelf vind ik 1920*1200 meer dan voldoende, hoger is leuk, maar voorlopig niet noodzakelijk. Jammer dat ik de nexus10 gemist heb, en er daar nog steeds geen opvolger voor is. Samsung is voor mij uitgesloten zolang ze nog die achterlijje fysieke knop op de voorkant hebben.
Hè jongens... Android 6.x weer. Gooi er nou direct Android 7 op! Kleine moeite zou je denken.
Is geen kleine moeite. Zeker wanneer je de extra software meeneemt die voor de betreffende androidrevisie geoptimaliseerd moet worden. 'Ja maar doe dan stock Android!', hoor ik mensen dan al zeggen. Maar dan is het apparaat voor de retail weer niet interessant omdat ze verschillende opties willen aanbieden. Verder moet er ook voor de hardware geoptimaliseerd worden.

En zoals Palomar al aanheeft werd dit ding ontwikkeld obv Marshmallow. Als je een probleemloos apparaat in de winkel wil leggen, is dit de weg van het minste risico. De reguliere consument geeft er sowieso geen bal om.
Is het werkelijk zo dat het apparaat voor de retail niet interessant als er stock android op staat? Ik heb nog vrijwel nooit iemand horen zeggen dat ze het fijn vinden dat er standaard een amazon app of evernote geïnstalleerd staat. Skins vind ik niet echt een argument omdat deze ook prima als onderdeel van de first start setup onderdeel kunnen maken.

Kijk eens naar Windows. Ook toegankelijk voor miljoenen mensen op allerlei verschillende apparaten en je hebt makkelijk langer dan 4 jaar ondersteuning op het gros van de apparaten. Ik zie niet in waarom op Android (die nota bene veel minder hardware hoeft te ondersteunen) niet kan.
Het gaat niet om de geïnstalleerde apps, maar om de skin. Die geeft een andere ervaring. De retail gaat als ze moeten kiezen tussen verschillende apparaten met nagenoeg (of eigenlijk compleet) dezelfde specs en software, niet verschillende opties van verschillende merken in de winkel leggen en daar alle transactiekosten voor maken die bij het aanbieden ervan komen kijken. Daarom wil de retail dus aparte skins op apparaten hebben, voor het onderscheid. Als er aparte functies zijn, nóg beter.

Windows is een ander verhaal, met een andere geschiedenis. Een computer heeft gewoon Windows. De consumentenervaring is daar gewoon heel anders. Velen denken ook nog steeds dat Android gewoon Samsung is. Men snapt bij een computer veel beter dat een besturingssysteem er los van staat. Bij een telefoon zien ze het meer als een integraal onderdeel van het complete apparaat.

Windows is overigens een veel zwaarder systeem dan Android. Het neemt veel meer ruimte in beslag en kent een veel langere geschiedenis waarin allerlei standaarden meegenomen zijn en door de jaren rekening mee gehouden is. Dus de vergelijking zou ik in dit opzicht ook niet willen maken.

Ik denk verder ook dat er qua optimalisatie een grotere marge is bij PC's dan bij mobiele apparaten.

Toen Windows Phone geïntroduceerd werd, had men ook een probleem om het interessant te maken voor een groot deel van de retail. Het was allemaal hetzelfde, en dus gingen ze op zoek naar de beste deal. Daarnaast kwamen de overige problemen omtrent het OS die we allemaal kennen. Maar het feit dat de retail niet eens geïnteresseerd was, was vanaf het begin al een klap. Misschien was het anders gelopen als reguliere mensen het gewoon vaker werkend hadden gezien het interessant vonden en kochten waardoor er een bredere usebase was, waarmee het weer interessanter was voor appdevelopers, etc. etc.
Zoals ik al zei in mijn reactie. Wat weerhoud fabrikanten er van om een skin achteraf te installeren (direct na Android setup)? Je kunt ook prima een andere skin uit de play store dowbloaden. Ik zie werkelijk geen enkel voordeel in het lomp vastbakken van een skin in Android zowel voor de consument als de fabrikant.
Het gaat helemaal niet om de skin. Het gaat gewoon om de onderliggende structuur. Android 7 is op specifieke punten gewoon essentieel anders en dat gaat verder dan een kleurtje of een balkje.
Optimalisatie. Het is niet zoals een andere launcher. Iets als Sense of TouchWiz komt ook met eigen opties en aparte functies. Verder moet je het meteen kunnen tonen zoals ik al zei. Dus niet als optie, maar gewoon de ervaring de eigen is aan het merk, en wat de retail als zodanig kan verkopen.

Ook voor de stock-ervaring zouden ze zaken moeten optimaliseren. Dus dat is dan twee keer zoveel werk, zeker als het ook nog eens bijgehouden moet worden nav updates.

Verder heb ik persoonlijk ook het idee dat bijv. een Samsung er het nodige aan gelegen is dat mensen bekend zijn met een Samsung-ervaring zodat àls ze besluiten met een eigen OS te komen, de overstap minder groot is.
Een Android-update schijnt niet bepaald een kleine moeite te zijn. En ws. is deze tablet al ontwikkeld toen Android 7 nog niet officieel uit was.
Als het goed is zouden de engeineers van LG al ruim om tijd toegang moeten hebben tot development versies van Android. Dus eigenlijk zou het prima moeten kunnen zo'n apparaat direct met 7.x uit te leveren.
Je weet alleen niet of die development-versies al beschikbaar waren toen ze begonnen met het ontwikkelen van deze tablet.

(om slechts een reden te noemen ;)).
de LG V20 zou al met 7 uitkomen.

Nu is die ook niet uit, maar ze zouden de broncode al wel moeten hebben gehad.
De LG G5 heeft inmiddels de 7 update gehad dus inderdaad.
Dan moet hun platformleverancier (MediaTek of Qualcomm) ook al support voor Android 7 voor de gebruikte chip aanbieden, weet niet of dat het geval is.
De resolutie is te laag, de bezels te dik, het geheugen te krap, de CPU te langzaam, de opslag te weinig, de accu heeft te weinig capaciteit, hij is te dik en te zwaar. Daarnaast is het geen OLED scherm, is hij niet Daydream-ready en staat er een oude Android versie op. De camera's zijn natuurlijk ook flut...

Volgens mij heb ik zo alle standaard klachten... iemand nog aanvullingen?
^^ :D

Geen 4 speakers zodat hij stereo is in portrait als landscape, geen kekke kleurtjes, scherm is niet mat, het on-screen toetsenbord heeft te weinig travel en hij is niet waterdicht. Ohja en de batterij is niet verwijderbaar.
Daydream? Je gaat toch niet met een 10" tablet tegen je hoofd aan rondlopen? Alhoewel, de smartphones komen nu wel aardig in de buurt
Ik snap dat je als producent vaniet hardware (ook) je eigen stempel wil zetten, maar zoals het nu gaat met Android is het wel erg vervelend dat je niet 'gewoon ' kunt updaten naar een nieuwere versie. Werkt bij Windows en OSX ook niet zo, toch? En aan de hardware kan het echt niet liggen, als je een nog geen 2 jaar oude telefoon of tablet hebt.
Is er iemand die uit kan leggen waarom het bij Android anders is/moet?
Inderdaad, net als Windows draait Android (Linux) op (draagbare) computers met tig verschillende hardwareconfiguraties.

Volgens mij is er, zoals Windows heeft, geen update-server die van alle soc's, wifi-chips enz. enz. de drivers heeft. Daarom zou een update er voor zorgen dat je handmatig de drivers moet installeren. Net als Windows trouwens ook vaak heeft.
Het zijn de beveiligingspatches die minstens even belangrijk zijn,NIET de recentste versie!
Ook is Nougat mss nog niet stabiel genoeg,voor deze tablet?!

Als je persé Nougat wil,kun je een thema/skin downloaden,geeft nagenoeg dezelfde ervaring. _/-\o_
Ik vind vooral de 2GB Ram aardig krap voor een tablet, dan kun je dus vrij weinig tegelijk aan hebben of hij gaat je achtergrond apps al weer sluiten voor meer Ram.
2gb werkgeheugen is gewoon te weinig voor android. Ik merk dit op mijn nexus 9, die veel te snel apps opnieuw moet laden. Voor de rest een zeer fijne tablet voor 250 euro.
Maar deze LG moet 350 euro gaan kosten. Ik zie niet in hoe deze moet concurreren met andere tablets in deze prijsklasse.
Ik vind het jammer dat één van de grootste producenten van OLED displays, deze apparaten niet uitrust met een OLED scherm. Is zuiniger en geeft betere weergave.
Aardig aan de prijs voor een Android tablet... Zoiets heb je via Ali Epress voor 1/3 van dat bedrag.
Tablets zijn dood. Vooral dit soort Android tablets. Ik gebruik nauwelijks nog een tablet. Mijn ZenBook is fijn om mee te nemen en anders gebruik ik mijn BlackBerry PRIV, die heeft ook nog eens een toetsenbord
Precies want BlackBerry is springlevend :P
Draait nu op Android, prima toestellen hoor
Vind jij, ik zou niet graag mijn iPad en Pixel C inleveren. Op de bank blijven ze superieur.
Nou..neuh. dagelijks gebruik ik mijn tablet uren. Voor allerlei "kleine" dingen. Erg handig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.