Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Asus werkt aan smartphone met oledscherm en 5000mAh-accu

Door , 85 reacties

Asus werkt volgens recente informatie aan een smartphone met een Qualcomm Snapdragon 625-soc, 5000mAh en dubbele camera. De fabrikant heeft de telefoon nog niet gepresenteerd, maar diverse keuringsinstanties hebben informatie vrijgegeven over de telefoon.

De Amerikaanse instantie FCC keurde het toestel met typenummer Z01HD maandag goed. In het keuringsrapport staan onder meer screenshots van het toestel, om aan te duiden waar de verplichte keuringslogo's staan. Het Chinese Tenaa publiceerde foto's van het uiterlijk, terwijl Asus zelf via de Bluetooth SIG een marketingtekst waarin het de telefoon aanprijst vroegtijdig naar buiten heeft gebracht.

Het is een telefoon met 5,5"-oledscherm met fullhd-resolutie, afgedekt met gebold glas. De soc is een Qualcomm Snapdragon 625, een octacore met acht Cortex A53-processorkernen gemaakt op 14nm. Daarmee staat hij bekend als een zuinige soc en de Moto Z Play van Lenovo met deze soc behaalde hoge scores in onze accutesten.

Daarnaast heeft de Asus-telefoon ook nog eens een grote accu. Asus vermeldt bij de goedkeuring van Bluetooth SIG een capaciteit van 5000mAh. Daarmee komen de karakteristieken van deze telefoon overeen met de Lenovo P2-smartphone, die eveneens een 5,5"-oledscherm, Snapdragon 625 en een accu van rond die grootte heeft.

De Asus-telefoon meet 15,4x7,7cm en is 8mm dik. Hij heeft een 13-megapixelcamera aan de voorkant en een dubbele camera aan de achterkant. Van die dubbele camera heeft er een een resolutie van 12,3 megapixels, terwijl de andere een 13-megapixelvariant is voor foto's met iets hogere resolutie. Het is onbekend hoe Asus het camerasysteem wil gebruiken.

Het volgende logische moment voor een productintroductie is de CES, de elektronicabeurs die elk jaar in Las Vegas plaatsvindt. Die beurs begint over drie weken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Reactiefilter:-185079+139+25+30Ongemodereerd32
Ziet er aardig uit maar na mijn ervaringen met Asus support en de zenfone2 blijf ik ff uit de buurt van Asus. Voor nu ben ik tevreden met de Xiaomi redmi note3.
Ik ben nog steeds een beetje pissig op Asus en hoe ze zenfone2 bezitters in de kou hebben laten staan met defecte schermen.
https://www.asus.com/zentalk/in/thread-65310-1-1.html
Asus is goed met pc componenten en laptops maar wat betreft smartphones en software schieten ze mi tekort. Evenals klanten service.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 13 december 2016 10:41]

Ik heb ook een Asus Zenfone 2 (64 GB, 2,3 GHZ processor), en ik ben prima tevreden. Heb nog nooit geen problemen gehad. De telefoon, ik heb hem inmiddels al meer dan een jaar, heeft altijd prima gefunctioneerd. Er wordt tegenwoordig, door de fabrikant, meer het accent gelegd op de accu en zijn vermogen, iets wat m.i. een goede ontwikkeling is. Wat dat betreft is deze ASUS telefoon met een accu van 5000mAh op z'n minst de moeite waard lijkt mij.
Poeh, lijkt me best lastig als je nooit geen problemen hebt...
Ik heb hem handmatig geupdatet naar 6.0 Marshmallow. Als er problemen zijn, ben ik er klaar voor ze op te lossen.
Vind het design wel een beetje goedkoop ogen. Vind alleen dat er bij Android eens meer gekeken mag worden naar optimalisatie dan expansie. De batterijen in een Android zijn vele male groter als in bijvoorbeeld de iPhone, natuurlijk zorgt bredere support voor een zwaarder systeem maar het verschil is erg groot.

Het is alsof je een steeds grotere auto koopt terwijl je eigenlijk zou moeten afvallen...

edit:
Spelfout courtesy of Ruw ER

[Reactie gewijzigd door pietjuhhh1990 op 13 december 2016 11:16]

Klopt, Android kan nog steeds dingetjes leren van iOS. Android kan wel meer draaien op de achtergrond, dus inherent zal het nooit zo optimaal zijn als iOS. Maar ik heb een Redmi Note 3 met een 4050mAh batterij en die gaat echt wel lang mee op de batterij (makkelijk 7+u scherm aan). Mijn toestel weegt nog eens minder dan een iPhone 7 dus daarom moet je het ook niet doen. Ik zie niet echt de noodzaak om dan zoveel te optimaliseren als de batterijen van zo'n grote orde er toch in passen zoals bij deze Asus.
Android en iOS kunnen allebei leren van Windows 10, stuk sneller op veel lichtere hardware ;)

Android zit nu eigenlijk in dezelfde positie als Windows op de PC, veel verschillende hardware combinaties waardoor je niet goed kunt optimaliseren (of wellicht zou het in theorie wel kunnen want het is een Linux kernel maar ik kan me voorstellen dat menig fabrikant echt niet de moeite doet om het te optimaliseren als ze ook gewoon wat extra geheugen in zo'n ding kunnen stoppen, wat nog beter staat op de specs sheet ook voor de gemiddelde consument).

iOS zit er ergens tussenin volgens mij. Apple lijkt nieuwe versies vooral te optimaliseren voor de nieuwe toestellen waardoor je met oudere toestellen een steeds trager apparaat in handen hebt. Tegen de tijd dat het eigenlijk niet meer fatsoenlijk werkbaar is, stoppen ze de support of ben je toch al toe aan een nieuw toestel. Ik denk persoonlijk dat Apple nog best wel dingen kan doen om iOS ook op oudere toestellen beter te laten draaien maar ja, waarom zouden ze? Ze verkopen natuurlijk liever een nieuw toestel (ik claim niet dat Apple bewust oude toestellen traag maakt, maar het zou me niets verbazen als ze minder aandacht geven aan de optimalisatie op oude toestellen).
Grotendeels ben ik het met je eens, wel een interessante kanttekening denk ik:

Ik denk dat vooral fabrikanten nog wat kunnen leren van Microsoft. Ik heb zelf ook een Redmi Note 3 Pro (SD650) met een batterij van 4050mah, echter draai ik een geoptimaliseerde CM13 rom met custom kernel, beide gebasseerd op CAF voor zover mogelijk. Geen batterij optimalisaties verder. Toch haal ik vaak de 3 dagen. Nu ook, 7.5u SoT en 2.5 dag aan, nog 38% batterij over.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Sony's die ik hiervoor heb gehad, goede batterijduur in eerste instantie maar met elke update leek het minder te worden. Wat was uiteindelijk de oplossing? Een op CAF gebasseerde rom of een goede stabiele CM rom.

Ik denk dus dat Android de mogelijkheden wel bied, maar dat fabrikanten zelf meer zouden moeten optimaliseren en niet te snel denken klaar te zijn met het bouwen van de software voor hun toestel. Ik snap dat ze veel uitgebreider moeten testen, etc, etc, maar het is dus mogelijk op Android veel zuiniger te zijn, zo blijkt uit de custom roms en Sony's software (voor de updates komen).
Android en iOS kunnen allebei leren van Windows 10, stuk sneller op veel lichtere hardware ;)
Ik hoop niet dat je Windows 10 phone bedoelt. In het begin werkt het aardig vlot, maar mijn Windows Phone lagt na een jaar als een gek en is niet meer vooruit te branden! Dan hebben we het nog niet eens over het enorme gebrek aan apps. Als ze er al zijn, dan missen ze vaak functionaliteit of werken ze slecht. Voor mij nooit Windows meer op mijn telefoon. Heb het een eerlijke kans gegeven, maar het is imho een dood platform dat ook nog eens een hoop functionaliteit mist tov de concurrentie.
Noem 't green engineering, stroom kost geld en is toch een vorm van vervuiling meeste stroom is nog niet echt groen. En als er minder nodig is kan je telefoon nog lichter, nog dunner en is deze ook nog eens sneller opgeladen.

Energieoptimalisatie gaat verder als een goede batterijduur :)
En zo kan IOS ook wat leren van Android denk ik dan maar.

Heb de iPhone 7 plus en de S7 EDGE.

Als ik zie wat de S7 allemaal echt op de achtergrond doet en langer meegaat op een batterij lading dan de 7 plus (heeft 600Mah minder ik weet het) dan is dat best goed te noemen.

Widgets die constant updaten en niet alleen updaten als je de focus legt op zo'n widget. Dropbox etc. die echt als een service lopen (heel wat anders als ververs op achtergrond, wat wel degelijk zijn limitaties heeft) etc.

[Reactie gewijzigd door 818203 op 13 december 2016 10:35]

Dit is een 350 euro telefoon, die moet je niet vergelijken met een 750 euro telefoon.
Daarnaast, ja iphones kennen een stuk betere optimalisatie, daarentegen kunnen hun dure android concurrentie meer (quickcharge/draadloos laden/nfc/sd kaart support/custom roms), hebben betere schermen, vaak een betere camera (al schijnt de 7 goed mee te kunnen met de s7 en pixel, behalve bij video door die bug), en zijn zeker na een paar maanden een stuk goedkoper te verkrijgen.

Is maar wat je zelf het liefst wilt. Al is het wel indrukwekkend hoe goed apple haar software optimaliseert.
Als je alleen een 32gb versie uitbrengt dan is een sd kaart op zijn minst handig om verder te kunnen dan dat. Quickcharge zit overigens ook wel degelijk in de iPhones alleen niet met de lader die wordt meegeleverd.

Alleen de OLED varianten hebben een beter scherm. Op LCD is Apple wel echt koning met het kiezen van het juiste paneel. Alleen bij OLED zit je dus weer aan het vervelende punt dat veel witte pagina's op het web juist een hoger verbruik opleveren dan met LCD. Dit zie je ook terug in de accutests hier en je kijkt naar het verschil in de browse tests en videotests. Helemaal als je de verschillende accu groottes erbij pakt. Zodoende heeft OLED niet altijd een voordeel.

Ook de pixel heeft een probleem met de camera. Dit is niet alleen voorbehouden aan iPhones gelukkig. Het lijkt er heel erg op dat de sensoren steeds gecompliceerdere functies krijgen waardoor het instabiel wordt in de aansturing.

Overigens denk ik dat je de hardware capaciteit van de A8,A9 en A10 redelijk onderschat.
Waar maak jij uit op dat ik de hardware capaciteit onderschat?

De a8 heeft nooit kunnen shinen, omdat apple onbegrijpelijk maar 1gb ddr3 ram toevoegde aan de iphone 6 serie.

De a9 en a10, ik kan mij niet voorstellen dat deze technisch gezien velen malen beter ontworpen zijn als de snapdragon concurrentie. Het blijft beiden op ontwerp van ARM. De vele malen hogere scores, vooral in single core, daar zie ik de betere optimalisatie als oorzaak nummer 1 van. Ik ben benieuwd wat apple voor scores zou kunnen laten zien in geekbench als ze een echte quadcore zouden maken. De A10 heeft nu 2 clusters die niet tegelijk aan kunnen staan, dus je gebruikt of de 2 snelle, of de 2 langzamere kernen.
De a8 heeft nooit kunnen shinen, omdat apple onbegrijpelijk maar 1gb ddr3 ram toevoegde aan de iphone 6 serie.
Hoezo onbegrijpelijk ?

Een iPhone met 1GB kan je ongeveer vergelijken met een Android toestel van 3GB (in het geval van Java applicaties, wat het grootste deel is en ook de reden dat Android toestellen zo veel RAM aan boord hebben).

Nu ben ik zelf zowel Android als iOS developer (alhoewel de laatste jaren 95%. Android) en in praktijk is het verschil nog ietsje groter. De hoeveelheid geheugen die je als applicatie beschikbaar hebt is op Android echt VEEL beperkter dan op iOS. Er kan dan wel meer RAM in zitten, je mag er van Google niets mee doen.
Uit eigen ervaring heb ik gezien dat een nexus 6 met 3gb ram meer apps in het geheugen gereed kon houden ten opzichte van een iphone 6 met 1gb ram. Dit was in 2014 dus ios 8.
Ook lees ik vaak zat geklaag over safari pages die opnieuw geladen moeten worden e.d.

Met 2gb ram kan een iphone naar wat ik gezien heb hetzelfde of meer als android telefoons met 4gb, wat een puike prestatie is van apple natuurlijk. Ik ben wel van mening dat de iphone 6 ook gewoon 2gb r had moeten hebben, als flagship. Waarschijnlijk is dit niet gedaan om zo een groter verschil tussen de 6 en 6s te kunnen creëren.
Ik vind de 6 een uitermate matig toestel, eigenlijk gewoon een 4.7 of 5.5 inch 5s. Apple had een betere telefoon kunnen maken in 2014 als de iphone 6. Het was echter niet nodig, want mensen wilden enkel van dat verschrikkelijke 4 inch af, getuige de verkoopcijfers.
Uit eigen ervaring heb ik gezien dat een nexus 6 met 3gb ram meer apps in het geheugen gereed kon houden ten opzichte van een iphone 6 met 1gb ram. Dit was in 2014 dus ios 8.
Mijn ervaring is exact het omgekeerde, en je ziet dit ook in de diverse 'speed test' filmpjes op YT waarbij het Android toestel bij de 2e ronde elke keer de apps moet herladen en de iPhone alles nog klaar heeft staan. Op m'n eigen 6S komt het eigenlijk ook nooit voor dat een app niet meer in het geheugen staat, zelfs al is het weken geleden dat ik die app gebruikt heb.

Groter probleem bij Android is dat het gebruik maakt van Java, of specifieker: dat er gebruik gemaakt wordt van een taal die garbage collection nodig heeft. Probleem met GC is dat er een trade-off is tussen hoe vaak je de garbage collector draait en je performance. Draai je de GC te vaak dan kost dat enorm veel performance maar je geheugengebruik blijft redelijk binnen de perken, draai je 'm vrijwel nooit dan is de performance goed maar gebruik je bakken met RAM. Om vergelijkbare performance te halen als een niet-GC'd taal heb je ongeveer 3 keer zo veel RAM nodig.

Daarnaast plaatst Android een kunstmatige beperking op hoeveel RAM een individuele app kan gebruiken (verschilt per toestel maar is relatief laag). Dus ook al heb je b.v. 3GB RAM, je apps mogen daar niet zomaar gebruik van maken (de heap size limit). Er zijn manieren om er omheen te werken maar die zijn beperkt en niet altijd handig.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 13 december 2016 15:01]

De A8 heeft aan 1GB opzich voldoende. Ik merk nu met iOS 10 wel een dat het aan de krappe kant is, maar nog steeds doet Apple met 2GB vele malen meer nuttige dingen dan bijvoorbeeld Samsung met 4GB in de Note7 (check de speedtest comparison op YT maar eens).

Daarnaast heeft Apple veel minder last gehad van Throttling in het A8 tijdperk dan bijvoorbeeld Qualcomm (die HTC One daarmee behoorlijk heeft verpest) en Samsung: http://wccftech.com/snapdragon-exynos-atom-a8-benchmarks/

Daarnaast was de overstap op 64Bit daarvoor een enorme stap voor op de rest van de chipmakers. zelf smet maar 1GB ram wist de A8 de concurrentie wel te verslaan hoor:
Despite being 64-bit compatible, Apple’s A8 SoC is dual core, runs at 1.5 GHz and is supported by relatively puny amounts of memory — just 1 GB of RAM. But in AnandTech’s benchmarking tests, the iPhone 6 and 6 Plus trounced quad-core and octa-core rivals with higher clock speeds and more RAM. “While the quad-core competitors win most multi-threaded benchmarks, the Apple A8 offers superior single-threaded performance, which is arguably more relevant for most everyday tasks like browsing,” noted NotebookCheck. “Overall, the A8 is one of the fastest smartphone SoCs as of last 2014.”
bron: http://www.forbes.com/sit...-and-6-plus/#7e342baf7ed0


En voor wat betreft de A9 en A10... zoek de benches maar op. Dubbel de kracht van een A8 als het gaat om de A10. De iPhone 7 plus scoort tussen de 170.000 en 180.000 punten bij antutu. Dit was de concurrentie toen de eerste exemplaren werden uitgeleverd: http://www.phonearena.com...a-score-of-178393_id85354

De runner up in die lijst is de OnePus 3 die 3x zoveel geheugen heeft en een SD820. Hier het lijstje zodat je zelf eens kan kijken: http://www.manilashaker.c...es-2016-antutu-benchmark/

Het eerstvolgende toestel wat hier aan kan tippen is de HTC 11 die (waarschijnlijk) uitgerust wordt met een SD835. Deze scoort dan weer net in de 180.000 punten range: http://indianexpress.com/...5-cpu-and-8gb-ram-report/
Als je je een beetje inleest (probeer eens Anandtech), zal je begrijpen dat Apple nog altijd zeker een generatie voorloopt op Qualcomm met zijn processoren.
Ach je kan een telefoon van 350 best vergelijken met eentje van 700 hoor.. over een maand of 6 is die van 700 weer die van 350 geworden en is er weer een nieuwe uit van 700...
Zeker niet, en bij een iphone is dit al helemaal niet het geval.
Apple is ook een geval appart.. misschien brengen ze de komende 5 jaar wel geen nieuwe telefoon uit en houden ze de prijzen hetzelfde, je weet het maar nooit met apple.. het gaat hier over android toestellen.
De batterijen in een Android zijn vele male groter als in bijvoorbeeld de iPhone, natuurlijk zorgt bredere support voor een zwaarder systeem maar het verschil is erg groot.
Het verschil komt door een aantal dingen, een v/d belangrijkste is dat de cores in Apple's A-series CPU's erg zuinig en erg snel zijn, kijk maar eens naar de single-core benchmarks. Dat maakt enorm uit voor batterijverbruik.

Daarnaast is Android als OS behoorlijk over-engineered en al die extra complexiteit kost cpu-cycles en dus energie.
Klopt ik bedoel dus ook dat er geken moet worden naar optimalisatie, voor Android is dit voornamelijk de software, ik verwacht dat hier aanzienlijk meer te halen valt als de CPU.
voor Android is dit voornamelijk de software, ik verwacht dat hier aanzienlijk meer te halen valt als de CPU.
Ik denk het omgekeerde, je onderschat hoe ver Apple voorloopt met hun A-series SoC's. Ze zijn een stuk zuiniger en VEEL sneller, en ook dat laatste is belangrijk bij een mobiel (race to idle).
Heb je een link waarin wordt aangetoond dat Apple's processor VEEL sneller is dan die in Android telefoons?

En dan bedoel ik niet de benchmarks op de telefoon, want daar draaien verschillende OS'en op.
En dan bedoel ik niet de benchmarks op de telefoon, want daar draaien verschillende OS'en op.
Je weet dat een rauwe CPU benchmark weinig tot niets met het OS van doen heeft ?
Ik neem aan dat dit soort cijfers algemeen bekend zijn bij bezoekers van Tweakers.net en je kan natuurlijk zelf ook even Googlen.

Maar goed, voor luie mensen zoals jij, hier de top Android Geekbench single-core scores, (hoogste score is 1785) en hier de top iOS single-core scores (hoogste score 3303).
En multicore? Hoewel single-core voor iOS blijkbaar het belangrijkst bevonden word (waarom dan een dualcore?) is bij Android toch echt de meerdere cores die uitstekend werken en benut kunnen worden...

Enige waar Apple mee kan schermen is single-core snelheid, en sinds kort ook multicore maar die is dan ook on par met de rest van van de high end SoC's.

http://www.anandtech.com/...bile-cpu-corecount-debate
Multi-core performance is nauwelijks relevant.
waarom dan een dualcore?)
Omdat je dan 1 core vrij kan maken voor een process dat veel performance nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 13 december 2016 14:06]

Het is wel relevant, je verwijt net iemand lui te zijn, maar de bron waarom multi-core op Android zeer relevant is sla je dan even over om te lezen?
Ik kende het artikel al. En nee echt relevant is het niet. Ze tonen aan dat als je een heleboel onafhankelijk lichte taakjes draait dat je dan redelijk gebruik kan maken van meer cores. No shit sherlock.

Om een auto-analogie te gebruiken:

Stel je hebt 2 auto's met een laadvermogen van 275 kilo of 1 vrachtwagen met een laadvermogen van 550 kilo. Als je dozen van 50 kilo moet vervoeren dan zijn ze beide bijna even efficient. Het probleem treed op wanneer je 1 doos van 400 kilo moet vervoeren.

M.a.w. als je een heleboel lichte dingetjes doet waarbij geen enkel proces/thread 100% van je CPU trek, dan heb je voordeel bij meerdere cores.

Ik weet iig van mezelf dat ik in het verleden een aantal maal features heb moeten schrappen uit een Android app omdat zelfs een high-end Android toestel gewoon niet snel genoeg was en het probleem niet te parallelliseren viel.

Op dit moment b.v. hebben we een product dat een hoop image processing doet met live beelden v/d camera. De benodigde bewerkingen zijn niet allemaal goed te parallelliseren. De performance op iOS is vele malen beter en dat terwijl de iOS versie in Swift geschreven is (== niet heel erg efficient) en de Android versie is zwaar geoptimaliseerde C code.
M.a.w. als je een heleboel lichte dingetjes doet waarbij geen enkel proces/thread 100% van je CPU trek, dan heb je voordeel bij meerdere cores.
Dus je geeft nu eigenlijk al toe dat het per app verschilt wat beter is? Dus dat superioriteit niet echt meetbaar is aan enkel single-core snelheden?

Ik geloof je direct dat bepaalde dingen niet gaan door het over meerdere cores te verdelen. Ik heb daar verder geen ervaring mee, en ben maar een webdeveloper die niet zo veel met de onderliggende hardware te maken heeft ;)
Dus je geeft nu eigenlijk al toe dat het per app verschilt wat beter is?
Multicore is nooit beter, da's nu net het punt.

1 core die op 100% snelheid draait kan alles net zo efficient, of efficiënter dan 2 cores op 50% van die snelheid. Maar twee 50% cores kunnen niet alles wat 1 100% core kan.

M.a.w. je wilt altijd zo min mogelijk cores. De enige reden om meerdere cores in een CPU te stoppen is als het niet lukt om de individuele cores sneller te maken. M.a.w. die 4-core snapdragon bestaat alleen omdat Qualcomm die performance niet uit een 2-core CPU kan krijgen. En de reden dan de 2-core A10 bestaat is omdat Apple niet dezelfde performance uit een 1-core CPU kan krijgen.
Extreme stellingen zijn zo polariserend en zelden kloppend. Wat je vermoedelijk bedoelt, is dat wanneer je één taak programmeert, dat optimaler te draaien is op één processor. Voor veel algoritmes zal dat kloppen. Maar welke computer draait nog maar één taak tegelijk? Context switching is niet gratis en naast jouw programma draaien vele services, daemons en interrupts. Daarnaast hebben sommige problemen wel degelijk baat bij parallellisme en dat zal op meerdere cores efficiënter af te handelen zijn dan op één core. Maar ook daar valt in z'n algemeenheid niet iets over te zeggen.
En daar zou uit moeten blijken dat processoren van Apple "een stuk zuiniger en VEEL sneller" zijn dan de processoren die in Android-telefoons gebruikt worden?

Door de rekensnelheid van 1 core te meten (terwijl processoren er meerdere hebben), waarbij geen rekening gehouden wordt met het totale stroomverbruik van de processor?

Tweakers wordt imho tegenwoordig gevuld met bakerpraatjes.
Door de rekensnelheid van 1 core te meten
Hoe sneller je CPU hoe sneller ie klaar is met een bewerking en en hoe sneller ie weer in power-save mode kan. Google maar eens op 'race to idle' of 'race to sleep'.
Het OS is niet van enorme invloed op de meest benchmarks.
Je gebruikt een processor nooit zonder OS, dus de snelheid van een processort + OS vergelijken kan prima.
Kan wel zo zijn, maar voor de bewering dat Apple's processor "een stuk zuiniger en VEEL sneller" is dan de processoren die in Android telefoons worden toegepast, zie ik graag enig bewijs.
Niet als er gesproken word van een superieure/infereure SoC.

Dat is nou eenmaal een opmerking die puur op hardware is gericht...
Bij iOS is er veel minder mogelijk op de achtergrond. Bij Android kunnen apps Sync services draaien op de achtergrond die veel meer vrijheden hebben. In iOS kan dit alleen voor bepaalde specifieke toepassingen, dat limiteert de ontwikkelaar ook enigszins en de mogelijkheden die een app kan bieden.
Precies ja.

Zie mijn verhaal in dit topic.
De vraag is of die apps die vrijheden nodig hebben? In iOS kunnen apps alle vrijheden krijgen die ze nodig hebben om goed te werken. Voor ontwikkelaars is dat geen probleem gezien de ROI in iOS vele malen hoger ligt dan bij Android.
Vaak is het scherm de grootste verbruiker, en die zijn bij deze meeste high end telefoons nou eenmaal vaak van hogere resolutie bij Androids dan bij iPhones. Ik bedoel maar, Apple gebruikt nog steeds geen FullHD schermen terwijl Samsung bijvoorbeeld een 2k scherm in zijn topmodel duwt. Dan heb je ook een stuk meer power nodig.

Oh en dan en als zijn 2 verschillende woorden met een verschillende betekenis, het heeft me even gekost om erachter te komen dat je niet bedoelde dat ze optimalisatie moesten gebruiken als uitbreiding, maar dat je bedoelde dat ze beter kunnen kijken naar optimalisatie dan expansie.
Vergeet niet dat de resolutie een grote factor speelt. Waar Apple 1334x750 pixels (1MP) moet aansturen, gaat het bij een Samsung S7 over 2560x1440 (3.7MP). Bijna 4 keer zoveel pixels, dus een zwaardere backlight processing, dus een zwaardere aanslag op de batterij.

Jammer dat ik een voorbeeld met OLED aanbreng... :)

[Reactie gewijzigd door maarte997 op 13 december 2016 10:55]

Denk dat je processorkracht voor voor beedverwerking bedoeld, AMOLED heeft namelijk geen backlight, ook is AMOLED optimaler met stroom (zwart kost namelijk geen stroom)
Maar wit weer 3x meer ;) beide kunnen zuiniger zijn afhankelijk van de content.
Denk het niet, aangezien de Samsung Galaxy S7 van een Super Amoled scherm is voorzien.
Wat maakt dat elke pixel in dat scherm een oled is, en dus uit zichzelf al licht geeft, wanneer nodig ;)
(Behalve wanneer i zwart moet weergeven natuurlijk :+ )

Ah, pietjuhhh1990 was me voor.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 13 december 2016 10:54]

De Samsung S7 heeft een OLED scherm, dus geen backlight nodig: OLED's geven zelf licht, LCD schermen niet (die hebben LED backlight). Vandaar dat OLED schermen profiteren van een donkere achtergrond of donkere stukken op het scherm, terwijl donkere stukken voor een gewoon LCD scherm geen stroombesparing betekenen.
Goedkoop ogen? Het lijkt als twee druppels water op de pixel en iphone. Okay, okay, die ogen ook goedkoop met hun grote bezels :)
De lijnen misschien wel maar de afwerking lijkt bij dit toestel toch wel minder te zijn. Wat voor de prijs imho wel okee is.
De batterijen in een Android zijn vele male groter als in bijvoorbeeld de iPhone, natuurlijk zorgt bredere support voor een zwaarder systeem maar het verschil is erg groot.
Er verschilt wel meer hoor dan alleen de batterij ;)

Beide OSen gaan met veel dingen anders om. Dat heeft zowel voor en nadelen. Verbruik is 1 van die dingen die vaak afgewogen word tegen bepaalde mogenlijkheden. En bij Apple kiezen ze dan blijkbaar eerder voor de betere batterijduur, en bij Android eerder voor die extra mogenlijkheden.

Het ene is niet perse slechter dan het andere, dat hangt van het doel af.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 december 2016 14:45]

Eindelijk iemand die snapt dat er een grote accu in een high end toestel moet. Hopelijk volgen er meer.
High-end zou ik deze telefoon niet willen noemen. De SD 6xx is midrange
Ik wist dat dit gezeur zou komen. High end is relatief, ik bedoel hier mee: het is een telefoon met specs die geschikt zijn voor een veeleisende gebruiker, want hoe veel apps voor dagelijks gebruik ken je die een merkbaar voordeel hebben bij een octacore 2,3Ghz chip?
Je vergelijking slaat als een tang op een varken. Als je in 99% van het gebruik het onderscheid tussen een 8xx chip en een 6xx chip niet merkt dan maakt het niets uit voor de gebruikservaring. De rest van het toestel is wel voorzien van hoge specs. De zuinigere chip zorgt voor betere batterijduur en de chip zegt niets over of iets high end is of niet. Dat is het zelfde als een fiat panda met een V8 een luxe coupé noemen omdat er een V8 in zit.
Zie het als een BMW 5 met een 2 liter diesel, geen onnodige prestaties want daar merk je niets van bij normaal gebruik, wel alle luxe van een BMW 5 en een gunstig energieverbruik.
Als het een nürburgring editie betreft dan wel. De rest zuigt.
Lenovo P2, waar gelukkig(!) in het artikel naar verwezen wordt, heeft ook een dikke accu :-) Standby tijd om en bij de 3 dagen met heel veel SOT (screen on time)..
Er wordt niet verwezen naar de P2, maar naar de Moto Z Play van Lenovo.
Maar een vogeltje vertelde me dat ze de P2 ook aan het reviewen zijn: die vernedert de Moto Z Play qua accuduur (en alle andere zaken, behalve de camera).

* Thedr moet beter lezen in het vervolg O-)
Ik haal met gemak 4 dagen gebruiksduur en 10-12 uur SOT met de P2 :)

[Reactie gewijzigd door Thedr op 13 december 2016 15:55]

Ik volg jouw topic op GoT, maar er wordt toch echt naar de P2 verwezen hoor..
Daarmee komen de karakteristieken van deze telefoon overeen met de Lenovo P2-smartphone, die eveneens een 5,5"-oledscherm, Snapdragon 625 en een accu van rond die grootte heeft.
My bad, ook ik lees blijkbaar wel eens ergens overheen 8)7
Ik ben benieuwd hoe lang de standby-tijd dan is. De Sonim XP7 smartphone met 4800 mAh accu heeft een standby-tijd van 41 dagen...
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb nog nooit iemand gezien met een ASUS-telefoon.
Asus verkoopt ook geen telefoons in Nederland, maar ze zijn in bv Frankrijk wel te koop, en zijn interessant door de combinatie dual sim + lage prijzen + goede specs/kwaliteit.
Heheh, klinkt leuk, maar de Lenovo P2 heeft dan nog steeds een grotere accu...
Bovendien vernedert de P2 de Moto Z Play (en alle andere telefoons) in de Tweakers accutest :D

[Reactie gewijzigd door Thedr op 13 december 2016 10:30]

I agree, als je voor AMOLED 5.5 inch gaat + Snapdragon 625 met 5000+ mAh accu, ga dan voor de Lenovo P2, heb deze telefoon in mijn bezit en het is de beste telefoon die ik ooit in handen heb gehad. Bliksemsnel, bijna stock android, prachtig scherm en een gestoorde batterijduur (na een hele dag gebruik nog 80% over 's avonds). En hele mooie bouwkwaliteit met een stevige aluminium unibody, niet zoals de Xiaomi Redmi note 3 die hiervoor had en veel minder degelijk aanvoelt.
Dank jullie voor de tips. :)

Ik had eerst deze pricewatch: Acer Liquid Zest Plus Blauw op mijn verlanglijstje staan, ook met een 5000 mAh accu. Maar dat zijn toch mindere specs! Deze pricewatch: Acer Liquid Z6 Plus Grijs had ik daarna op het oog, die was pas even ¤ 219,- in de Wehkamp. Mooi prijsje maar ze hebben hem niet meer anders had ik hem al gekocht. Maar nu ga ik toch eens even goed over die P2 nadenken! :)
Heeft Tweakers deze test gedaan? Ben namelijk wel benieuwd naar dit toestel:)
Ja, zie de resultaten onderaan de pricewatch. Ik verwacht dat de review van Tweakers niet lang op zich laat wachten :)
Ik vind deze telefoon qua uiterlijk best veel weg hebben van een iphone. Verder goeie specs, ben benieuwd naar de prijs.
Waarom nou dan weer Android 6? Knikker er dan direct Android 7 op zou je zeggen.
Ik vermoed sterk dat dit ding slechts een kleine variatie is op de huidige Zenfone 3 serie, en die zit in zijn geheel nog op Android 6.
Mogelijke modelnaam is ZenFone 3 Zoom
Ik heb nu een Zenfone Max met 5000 mAh (ZC550KL), super zo'n grote batterij. Voor mij is deze telefoon meer dan afdoende, maar hij kan nog wel wat extra oempfh gebruiken, dus ik kan dit bericht alleen maar toejuichen.
Alles zo high end. En dan stop je er een SD625 in... Waarom niet gewoon de SD821? :?
Zou deze soc dan de compromis moeten zijn voor een langere accuduur?

Zit je vervolgens veel langer naar je scherm te turen voordat alles geladen is, schiet dus nog niet echt op. (Beetje gechargeerd natuurlijk)

Iemand enig idee hoe groot het performance verschil is tussen de SD625 en de SD820/821?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*