Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Bron: NU.nl

Bokkie meldt dat de Internet Engineering Task Force (IETF) met een nieuw protocol op de proppen is gekomen, namelijk het Bxxp protocol (Blocks Extensible Exchange Protocol). Het protocol is ontwikkeld door Marshall Rose, een van de enigineers achter POP3 en SMTP, en moet vooral handig zijn voor de ontwikkelaars van gedecentraliseerde netwerken:

Het is in principe een raamwerk van basis protocol-onderdelen, die worden gebruikt bij het bouwen van protocollen voor internet-applicaties, zoals IM (instant messaging) en bestandsoverdracht. Op deze manier hoeft de technicus niet iedere keer opnieuw te beginnen.

Bxxp is een 'peer-to-peer' protocol wat wil zeggen dat het een architectuur is zonder server, waarin computers als gelijken met elkaar communiceren. Als gedecentraliseerde netwerken zoals The Free Network Project, Gnutella en hun varianten zich ontwikkelen zoals verwacht, kan dit protocol goed van pas komen.

Tevens kan Bxxp gegevens gelijktijdig via meervoudige kanalen versturen. Dit houdt in dat twee of meer op Bxxp-gebaseerde protocollen tegelijkertijd te gebruiken zijn om verschillende gegevens tussen twee machines Bxxp over TCP kunnen overdragen.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Hmm, het werkt net als gnutella staat er.
Maar ik begrijp ook niet hoe dat werkt, er moet toch een centrale server zijn die alle opvragen verwerkt en de bestanden van anderen doorzoekt?

Want, als elke computer elke computer scant op bestanden... Ik kan me dat gewoon niet goed voorstellen...

Kan een van jullie alwetende Uber-Tweakers het uitleggen?
Ik wil het wel proberen uit te leggen, maar ik weet niet of het lukt :)

Stel je hebt 1 computer met 100 MP3'tje erop, met IP adres 1.1.1.1. Deze zijn te bereiken op dezelfde manier als bijvoorbeeld Napster, ze zijn gedeeld op een bepaalde poort. Nu connect er een andere computer met 200 MP3'tjes gedeeld met ip 1.1.1.2 met de computer 1.1.1.1, nu heb je dus een netwerk met 300 MP3-tjes erop...als er nu een 3e computer bijkomt met 500 MP3-tjes bestaat het peer2peer netwerk uit 800 MP3-tjes...

Als je nu een bepaalde MP3 wil zoeken dan connect 1.1.1.3 (die met 500 MP3's) eerst met 1.1.1.1 en kijkt of hij de betreffende MP3 gedeeld heeft...zo niet, gaat ie verder naar 1.1.1.2, als ie daar wel gevonden wordt begint het downloaden...

Zo...ik hoop dat er geen grove fouten inzitten, maar correct me if I am wrong.
Ik ga eerst maar eens ff het verhaal lezen op die site daaro...maar je moet gnutella eens installeren, dan wordt het gelijk een stuk duidelijker...


Iedere computer houdt dus een lijst bij mij een aantal andere computers (host catcher) daarin staat dus het IP adres van andere computers met bijbehorende TCP poort.

Stel computer 1.1.1.1 zoekt bagger.mp3 dan kijkt hij eerst in z'n eigen database, als ie er daar niet staat pakt ie de eerste compu uit z'n hostcatcher (1.1.1.2) en hij stuurt dus een verzoek naar 1.1.1.2 zo van: He jij daar, heb jij toevallig bagger.mp3? als dat het geval is begint het downloaden, zo niet pakt ie het volgende systeem uit de hostcatcher.

Maar om nu op dit netwerk te komen (heel internet, maar LAN kan ook) moet je dus achter het IP adres van één systeem zien te komen...daarmee maakt jouw computer (2.2.2.2) verbinding en zegt tegen hem van: Geef mij eens een paar hosts uit jouw hostcatcher. Dan krijg je dus een lijst met hosts teruggestuurd waarmee je ook weer verbinding kunt maken en waarvan je ook weer de hostcatch lijst kunt opvragen. Op die manier heb je dus een aantal ip's in je eigen hostcatcher.

Maar het mooie van Gnutella is dat wanneer 1.1.1.1 van jouw een request krijgt voor bagger.mp3 en jij die niet hebt stuurt ie dat request weer door naar andere compu's uit zijn hostcatcher...zo krijg je dus een soort boomstructuur die steeds maar weer veranderd afhankelijk van degene die zoekt. Deze staat steeds bovenaan zeg maar...

www.hzeeland.nl/~fkooma/images/zut.gif

Jouw computer maakt dus alleen maar verbinding met de compu's die in je host-catcher staan...de computer die in de hostcatcher staan en die bagger.mp3 niet voor jouw hebben gaan op hun beurt weer in de hostcatcher van zichzelf kijken en dat ook weer doorsturen naar al die compu's. Als dan een van die compu's bagger.mp3 heeft komt dat uiteindelijk terug bij de zoeker (2.2.2.2) en kan hij gaan downloaden...

Het probleem is dus op het netwerk komen...je hebt 1 IP adres nodig..en dat is dus geen speciale server ofzo, want het kan IEDEREEN zijn die ook op het netwerk zit. Om op Gnutella te komen zijn er lijsten met IP adressen die op een bepaalde plek op de gnutella site opgeslagen worden door een gnutella gebruiker. Mensen die op dat moment niet op het netwerk zitten kunnen daar een ip adres opzoeken en proberen of ze daar mee kunnen verbinden.

Zo...lang verhaal :) ik hoop dat het nu wat duidelijker is en dat het plaatje werkt :)

Lekker UBB compatible :'( dan maar url :r
One special feature of a BXXP connection is it can carry multiple simultaneous exchanges of data - called channels - between users. For example, users can chat and transfer files at the same time from one application that employs a network connection. BXXP uses XML to frame the information it carries, but the information can be in any form including images, data or text.

BXXP runs on top of TCP and acts as an alternative to HTTP or a custom-made data exchange protocol. HTTP was designed to handle the transport of hypertext documents and is ideal for Web browsing. However, HTTP doesn't work well for the transfer of XML data, nor does it support multiple simultaneous exchanges between users. For these types of applications, developers have to create their own special-purpose protocols. Now they can use BXXP to speed that process.

Niet echt nieuw maar wel een verademing lijkt me .. ;)
_zomer_, je haalt me de woorden uit de mond. Trager zal het zeker zijn. Maar als ik kijk naar de opzet van dit protocol, "handig voor ontwikkelaars van gedecentraliseerde netwerken", bestrijkt het toch een vrij specialistisch gebied. Kijk en vergelijk: napster en gnutella. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een opzet zoals bij napster, maar ja, het is maar waar je een netwerk voor gebruikt natuurlijk.
Wereldwijd lijkt me de opzet van een serverloos netwerk wat vergezocht, op wat kleinere schaal kan het inderdaad financiele en administratieve voordelen hebben.
Is dit handig, of is dit handig! en als dit handig is, waarom is het dan handig? of is het toch minder handig dan dat ik denk dat het handig is?
Ja, een goede vraag. Ik ben zelf een programmeur en vooral met internet bezig. En wil wel weten hoe dat nou zit. Ik kan het ook niet voorstellen. Er moet toch ergens een server staan. Hoe moet hij anders de andere computer (of netwerk) IPs of Subnetten kennen?? Dat is voor mijn onvoorstelbaar. Uitleg AUB

Marcus Kara
www.kara-software.fdns.net
Ohw, bedankt fkoorman. (Trouwens napster werkt wel met servers) Dus als ik het goed door heb zoekt ie gewoon beetje alle machines af. En als een computer bij komt wordt het een soort netwerkje...
fkoorman legt het wel goed, een beetje simplistisch maar welg goed.

Voor een duidelijk uitleg ga naar:
tiefighter.et.tudelft.nl/hagelslag/machazine-1.html
Als ik het goed begrepen heb kent iedere computer een bepaalde hoeveelheid (10-20) andere IPs op het netwerk.

Als je nu een zoekopdracht doet vraagt hij al die comps om resultaten. Vervolgens vragen al die anderen aan de comps die zij kennen weer hetzelfde. En zo vereder, tot default 5 levels diep (uitgaande van 10-20 is dat dus 10.000 tot 3.2 mln PCs, duplicates niet meegerekend). Die time-to-live van het pakketje kun je eventueel ook aanpassen in de software, als je niet genoeg hits binnenkrijgt.

Gnutella is echt peer-to-peer, en niet client/server.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True