Belgische overheid gaat sms-alarmsysteem in 2017 landelijk invoeren

Het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken in België start in 2017 met BE-Alert in heel het land. Belgen die zich in een bepaald crisisgebied bevinden, krijgen een sms. De Kamer is akkoord met het wetsvoorstel hiervoor.

BE AlertHet Crisiscentrum bepaalt of en zo ja in welk gebied de sms bij noodsituaties bezorgd moeten worden. De Belgische providers zijn verantwoordelijk voor de bezorging naar alle burgers met een mobiele telefoon in het gebied. Tot nu toe is BE-Alert met sms alleen bij een pilotproject getest, in 33 gemeenten waar burgers zich konden inschrijven, maar in 2017 wordt het dus landelijk ingevoerd.

In het wetsvoorstel zijn privacywaarborgen opgesteld, schrijft HLN. Zo moeten telecombedrijven die de individuele locatie van klanten achterhaald hebben, gegevens hierover weer wissen zodra de calamiteit voorbij is en de sms verzonden is dat het gevaar geweken is.

Het BE-Alert-platform kan minstens honderd sms-berichten per seconde uitsturen. Het platform is opgebouwd om op meer communicatiekanalen dan alleen via sms te waarschuwen, bijvoorbeeld via spraak, e-mail, social media en de aloude sirene.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-11-2016 • 22:04

82 Linkedin

Reacties (82)

82
81
69
6
0
9
Wijzig sortering
Eerst NL-Alert, nu BE-Alert. What's next? DE-Alert? Waarom geen EU Alert? Dat zou ook handig zijn in de grensgebieden en waarom willen alle landen zo nodig zelf het wiel opnieuw uitvinden?
De xx-Alerts zijn implementaties van de EU-Alert richtlijn. Als je een "echte" EU-Alert wilt invoeren moeten alle nationale systemen worden aangepast zodat die overal in de EU hetzelfde werken. Dat heeft niet alleen technische- maar ook organisatorische impact.

Gezien het huidige maatschappelijke klimaat lijkt me dat heel lastig om in te voeren. Als ben ik wel voorstander om al dat soort zaken te harmoniseren.
Waarom ook niet gewoon die sirenes behouden. Vind het zelf maar dom dat die worden afgeschaft. Je zou maar door het bos wandelen met je telefoon op stil of batterij leeg. Of een niet werkend NL alert...
En dat hebben de belgen dan wel weer goed gedaan. Het ontwikkelde platform werkt ook met social media, spraak oproepen en werkt samen icm de bestaande infra zoals sirenes en regionale radio/tv volgens mij ook.
behalve het privacy gedeelte...
Zo moeten telecombedrijven die de individuele locatie van klanten achterhaald hebben, gegevens hierover weer wissen zodra de calamiteit voorbij is en de sms verzonden is dat het gevaar geweken is.
van zodra je een mail hebt verstuurt of via sociale media, spraak oproep enz... dan valt er niks te wissen en is je aanwezigheid voorgoed vastgelegd.
Het belangrijkste is natuurlijk het waarschuwingssysteem maar over de privacy lijkt me nogal weinig nagedacht.
Het privacy aspect is ook met Social media en spraak oproepen nog steeds vrij eenvoudig in te perken hoor.

Een spraak oproep kan bijvoorbeeld ook naar een vaste telefoon zijn en dan is privacy al helemaal niet in het geding. Daarvan is namelijk met zekerheid aan te tonen dat het apparaat altijd op die locatie is. Social media kan ook een post zijn op een publiek twitter account dat je zelf kan volgen, of via een DM op FB oid. In alle gevallen kan dit bijvoorbeeld gebaseerd zijn op woonplaats/werk van jouw account als je die info publiekelijk deelt. Alles is dus geheel publiekelijk beschikbaar en volledig opt-in. Ben je toevallig niet op werk of thuis, maar ergens totaal anders om de een of andere vage reden, die je zelf mag inserten, dan krijg je alsnog die ene melding via FB als het in die regio is waar je woont/werkt (en dus lekker negeren die hap en net doen alsof je er wel was als je weer thuiskomt) en ben je toevallig wel in de buurt van die regio dan kunnen ze je een SMSje sturen die niet terug te traceren is (wat ze dus aangeven met dat de locatie info wordt gewist ed).

Privacy hoeft dus helemaal niet in het geding te zijn.
Goed idee... Maar in NL gaat de melding via een speciaal noodkanaal.

Ik was zelf in het noodgebied van Zaventem, en SMS werkte vaker niet dan wel. Telefoonverbindingen werkte niet... Ellende alom... zelfs het noodnummer van het OCAD was soms niet bereikbaar wegens een massa aan inbellende lijnen...
Het probleem met noodtoestanden is dat mensen direct in paniek iedereen en alles via mobiele lijnen op de hoogte brengt. Is het niet via sms of spraak oproep dan is het wel via mobiel internet.

Ik vind dat overheden moeten voorlichten dat dergelijke dingen in nood zo weinig mogelijk moeten worden gedaan zodat er capaciteit beschikbaar is voor daadwerkelijke noodgevallen.

Stuur en whatsappje naar directe familieleden dat je veilig bent en laat het lange verhaal achterwege als dit niet belangrijk is om veilig weg te komen. Zodoende kunnen hulplijnen wel bereikbaar blijven en kan een crisiscentrum beter gebruik maken van deze middelen om iedereen te informeren.
Ah, sirenes, ik dacht dat het een grap was en dat ze niet (meer) bestonden. Op Wikipedia staat dat ze in België nog steeds om de 3 maanden getest worden. Ik heb ze nog nooit in mijn leven gehoord.
Ik werk in de buurt van Doel ik hoor elke dag wel een sirene, ik ben er al doof voor geworden ik zou niet weten welke echt of test is....
Hier ook, elke eerste maandag van de maand, gaat de sirene op het dak van de brandweer. Merk ik al niet meer na 35 jaar.
Grote kans dat je in dat bos ook geen alarm zal horen, de sirenes staan vooral in bevolkte gebieden en niet in de middle of nowhere.
En dat men de sirenes wil afschaffen omdat het onderhoud ook kosten met zich meebrengt is opzich ook nog wel redelijk.
Alleen kan je met alleen een telefoon iedereen bereiken?
Ik heb geen NL-alert, amber alert of wat voor alerts dan ook, de sirene hoor ik wel maandelijks getest worden.

Bij eerdere tests met een alert via de telefoon bleek ook dat half nederland het bericht niet gekregen had.. ikzelf ook niet.
Dus mocht men overstappen zouden ze het eerst goed moeten testen en ook goed moeten kijken of de apparatuur de hoeveelheid berichten wel aankan.
100 berichten per seconde zoals in Belgie lijkt me wat weinig als elke seconde telt.
met 11 miljoen Belgen duurt het een half uur om die allemaal een bericht te sturen.

[Reactie gewijzigd door SiGNe op 25 november 2016 00:02]

in een bos hoor je dat wel hoor. Ik woonde voorheen in een grensdorpje van Duitsland en ik kon de sirenes daar nog horen. zelfs nog van andere steden eromheen. Toegegeven, niet elk bos loop je dicht bij steden, maar er zijn genoeg bossen waar je vanuit een stad/dorp inloopt en je moet dan al flink lopen wil je buiten bereik zijn. Die sirenes hoor je kilometers ver.
Anoniem: 382732
@SiGNe25 november 2016 12:09
Je hoeft ook niet iedereen te bereiken. Als je op kantoor zit (of thuis bent, of in de voetbalkantine) en een aantal mensen krijgt een alert, is dat al voldoende. Die zorgen er wel voor dat de rest ook in actie komt.
Laten we eerlijk wezen, zou jij op een sirene reageren?
zeker, als het niet de eerste maandag van de maand om 12 uur is.

In mijn leven heb ik nog nooit iets meegemaakt, geloof ik, of ik was te jong om het te onthouden. Maar iedere keer dat de sirene gaat denk ik, he, is het alweer een nieuwe maandag en 12 uur en dan kijk ik op de klok.
Precies, aan het allereenvoudigste gaan ze zo voorbij.

Hier nog nooit een NL-alert ontvangen, heb 2 jaar op rij een Lumia535, een Nokia E71 en een Samsung "el cheapo" ingeschakeld(settings gekontroleerd) gehad.. resultaat niks-noppes-nada-niente
Bij mijn Samsung s7 vond ik laatst een instelling waar je ook test alarmberichten moest aanvinken. Weet niet of dat er mee te maken heeft. Stond standaard uit.
Als toevoeging op alarmen e.d.: prima. Zelfs slimmer dan het plan hier om bijna volledig te gaan vertrouwen op NLAlert... ik weet alleen niet of SMS nou de beste keuze is, maar afijn. :)
Waarom zou sms geen goede keuze zijn? Ik heb vaker het probleem dat ik geen internet heb (want ik neem aan dat je dit als alternatief bedoelt) maar wel bereikbaar ben met sms. Ik vind het juist een betere keuze.
Omdat SMS bij drukte op het netwerk wat onbetrouwbaar is. Dan is cell broadcast zoals hier gebruikt wordt imho een betere keuze.
Bij NL-alert wordt cell broadcast gebruikt, bij BE-alert is dat voorlopig nog zonder..
Naast het huidige alarmsysteem met SMS kan het, afhankelijk van de noodsituatie, ook nuttig zijn om te beschikken over een alarmsysteem met SMS, louter op basis van een geolokalisering (waarbij geen inschrijving nodig is). Deze module zal de komende maanden in BE-Alert geïntegreerd worden.
Hebben ze 2 maanden terug op de crisiscentrum.be gezegd.
Het probleem met SMS is dat je die per ontvanger moet versturen. Maar voordat je dat kunt doen moet je eerst ophalen wie er in een bepaald geografisch gebied aanwezig is.

Stel dat er een calamiteit is in een grote stad (in Brussel gebeurt wel eens wat, en daar zijn op een doordeweekse dag soms wel meer dan 1,5 miljoen mensen. Per provider dus grofweg 500.000 mensen. Een large account interface op een SMSC heeft in de praktijk een capaciteit rond de 1000...1500 berichten per seconde. Dan ben je dus wel even bezig voordat iedereen wat heeft ontvangen. Met cell broadcast zet je het aan en iedereen krijgt het binnen op dat moment (in ieder geval binnen een hele korte tijd).

Via SMS mis je overigens ook nog wel een flink aantal mensen, plus dat je ook mensen bereikt die al niet meer in het gebied zijn.
Het cell broadcasting verhaal klinkt heel leuk, maar in de praktijk mis je ook zowat de helft van alle mensen en zijn er ontiegelijk veel problemen geweest met toestellen die niet meer bruikbaar waren (Sony Xperia lijn), batterijen die veel korter meegaan als het aanstaat (iPhone 5 en 6) of toestellen die de testberichten standaard uit hebben staan (Samsung galaxy Lijn).

Daarnaast vergt het een handeling van de eigenaar. Ik heb hem zelf bijvoorbeeld uit staan omdat ik er niet op zit te wachten.
SMS is de ENIGE keuze als je wil dat IEDEREEN het ontvangt.

Ikzelf heb nl alert uitgezet ik er geen zin in had dat is dus geen methode om iedereen in te lichten als je het zo makkelijk uit kan zetten.
Mensen zullen SMS niet zo snel uitzetten en ook oudere telefoons zijn meteen compatible.
Alle mensen, loop je ook de hele dag met oordopjes omdat je geen zin hebt om eventueel de sirene te horen?!

Cell boradcast is juist een uitstekend platform, mits het werkt en daar lijkt het nu ondertussen wel op. Voordeel is dat iedereen het anoniem ontvangt, ook buitenlanders (hoewel de melding zelf misschien Nederlands is, maar dat is weer een andere discussie), omdat het een extra signaal is op een zendmast. Zodra je verbinding maakt met die mast die het signaal aan heeft, of het signaal wordt erop gezet, krijg je dat direct te zien.
Bij sms moet eerst bij alle providers een lijst opvraagd worden wie er allemaal in een gebied zijn en die krijgen dan een sms. Dat is veel foutgevoeliger en trager en privacy-onvriendelijker.

Alle telefoons van de laatste tijd kunnen NL Alert ontvangen, ook de huidige dumb phones of feature phones. Standaard staat het aan, behalve bij Apple volgens mij. En ik denk niet dat veel mensen het uitzetten. Daarnaast hoor je een sms niet als je telefoon op 'stil' staat, maar komen de NL Alerts daar, afhankelijk van de telefoon, wel doorheen.
Cell boradcast is juist een uitstekend platform, mits het werkt en daar lijkt het nu ondertussen wel op.
Nee daar wringt nu juist de schoen. Ik heb op mijn OnePlus One nog nooit een NLAlert gehad, hoewel ik alle instellingen in de software goed heb staan. Laatst heb ik begrepen dat Cell Broadcast op de OPO in de firmware is uit gezet en dat je dat niet softwarematig kan corrigeren. Nu is de kans dat ik voor 2020 (het jaar waarop men in Nederland over wil naar NLAlert in plaats van de sirenes) een nieuwe telefoon heb wel groot, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedere telefooneigenaar geldt.
Fabrikanten die standaarden niet ondersteunen, is dat een design fout van de methode/het protocol of is de fabrikant raar bezig? ;) Zou OP er op aanspreken.
Fabrikanten die standaarden niet ondersteunen, is dat een design fout van de methode/het protocol of is de fabrikant raar bezig? ;) Zou OP er op aanspreken.
De meeste landen gebruiken Cell Broadcast niet (als veiligheidssysteem), waarom zouden ze dat daarom ondersteunen.

In veel Duitstalige landen werd/wordt Cell Broadcast commercieel ingezet.

Daarom moet je je afvragen wie hier niet slim bezig is Nederland of OmePlus.
Niet als veiligheidssysteem, maar het is wel een standaard.
Wat individuele providers doen moeten ze zelf weten. Zo kan je hier in Nederland bij Vodafone wel regio informatie krijgen via CB, maar bij KPN niet. De netwerken ondersteunen het allemaal, want het is een standaard.
Het is raar dat een toestel dat niet ondersteunt, en het slaat ook nergens op om het uit te zetten - dusja: OP is heel raar bezig.
Ze gebruiken gewoon de standaard radio chip van Qualcomm en bijna compleet stock android. Lijkt me nou niet een probleen van OP
Volgens rbr32:
"Laatst heb ik begrepen dat Cell Broadcast op de OPO in de firmware is uit gezet en dat je dat niet softwarematig kan corrigeren."

Als OP het heeft uitgezet in de firmware, is het wel degelijk het probleem van OP.
Nee, dat klopt niet. OnePlus beheert niet de firmware noch de software van de OnePlus One. Cyanogen Inc regelt de software en de firmware. Alhoewel de firmware natuurlijk gewoon vanaf Qualcomm komt zoals drivers etc. OnePlus heeft enkel de telefoon ontworpen en geproduceerd etc etc.
Maar als jij een product verkoopt, dan is het aan jou om te babbelen met de softwareleverancier en zorgen dat het in orde is.

Als ik een computer koop bij HP en het blijkt dat het bios van de computer de vga kaart heeft uitgezet zonder optie dit terug aan te zetten, dan ga ik niet uitzoeken wie de firmware heeft geschreven en daar klagen, maar klaag ik bij HP. Wie die firmware ontwikkeld heeft is mij om het even, daar heb ik dan geen boodschap aan. Zij verkopen mij die PC, bij wie ze de firmware hebben ingekocht/door wie ze dat laten ontwikkelen is toch niet mijn probleem? :)

Dat zou wel erg makkelijk zijn. :P Als fabrikant gewoon voor elk onderdeel, elke driver en elk stukje software naar de leverancier/ontwikkelaar wijzen. CPU kapot? Bel Qualcomm maar. Accu kapot? Neem ff contact op met Samsung. Brakke Android die er op draait? Jammer om te horen, maar ga maar klagen bij Cyanogen.

Zo werkt het niet he :) De fabrikant is verantwoordelijk voor de hard- en software die met het product meegeleverd wordt - en die vereist is. Zeker als je dit als eindgebruiker niet kan wijzigen.
OnePlus heeft een ruzie/conflict gehad met Cyanogen Inc een aantal jaar geleden (daarom hebben zij ook hun eigen OS ontwikkeld). Misschien is dat de reden dat OnePlus en Cyanogen Inc amper of geen contact meer hebben. Lijkt me stug, maar ja.

Maar goed. Dat was het hele punt niet. Jij zegt "Als OP het heeft uitgezet in de firmware, is het wel degelijk het probleem van OP."

OnePlus heeft het niet uitgezet in de firmware. Cyanogen Inc heeft dit dan gedaan. Zij ontwikkelen immers de software :p. Maar ik snap je punt :).
Maar gaat dit dan om CyanogenOS of OxygenOS van OP? Want die bestaan beide officieel voor de OPO

[Reactie gewijzigd door MrFax op 25 november 2016 06:29]

Zie deze link: https://jira.cyanogenmod....nt-tabpanel#comment-82290

Het is dus ook niet door een custom ROM aan te zetten op de OPO.
Dat is toch niet relevant? De overheid kan ook moeilijk eisen dat in geval van nood alle auto's 250km/u moeten gaan rijden. Dat is een achterlijk voorbeeld. Als je 'iets' nodig hebt waarmee je _alle_ mobiele telefoons wilt kunnen bereiken, moet je een techniek zoeken die door alle (bestaande) telefoons word ondersteunt, en dat is op het moment gewoon SMS.
"Dat is een achterlijk voorbeeld."
Daar zijn we het in ieder geval over eens, want de vergelijking klopt niet.
Een auto die 250 rijdt is geen standaard. Dan is het eerder dat de overheid als standaard verplicht stelt een motor met een maximale uitstoot. :) En dat kunnen ze eisen.

De overheid eist echter niet dat je meedoet aan NL-Alert, maar raad het terecht wel aan. Het is dan nogal balen als je telefoon, terwijl die het wel kan, de functie die onderdeel van een standaard is om onverklaarbare reden heeft uitgezet.

Wat je zegt kan ook opgaan voor SMS. Als een toestel dat niet ondersteunt, terwijl dat ook een standaard is, zou dat dus wél een probleem zijn? Maar bij CB niet? Of is dat ook prima en kunnen we daar ook deze redenatie die je maakt op los laten? :P Dat is meten met twee maten imho. :) Zowel cell broadcasting als sms is een standaard...

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 november 2016 18:33]

"Het mooie aan standaarden is dat er zoveel zijn om uit te kiezen." Moet je als fabrikant zomaar alle standaarden in je product opnemen die op dat product van toepassing zijn? Apple is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat heel selectief is in welke standaarden ze wel en niet ondersteunen. Zij hebben Cell Broadcast wel in de hardware aan staan maar er voor gekozen om dit in de iOS software uit te zetten, dus een iPhone bezitter die niet zo goed op de hoogte is zal ook nooit NL Alerts ontvangen. In de nieuwere modellen van OnePlus is Cell Broadcast wel gewoon beschikbaar, maar toen de OPO uit kwam was er nog lang geen sprake van dat Nederland in de toekomst voor belangrijke meldingen naar de bevolking exclusief gebruik zou gaan maken van dit protocol. Bovendien kan je als klein land wel eisen dat grote multinationals de standaard gaan ondersteunen waar jij misschien in de toekomst gebruik van wilt gaan maken, maar of ze daar gehoor aan gaan geven is de vraag. Voor hetzelfde geldt hadden we net als onze zuiderburen gekozen voor meer "proven technology" zoals SMS. Technisch misschien iets minder mooi, maar wel garantie dat het werkt.

Dus nee, dit lijkt me echt een probleem van de Nederlandse overheid en niet van OnePlus of welke fabrikant van telefoons dan ook.
Maar NL-Alert is helemaal niet het eerste noch enige systeem dat met CB werkt... CB wordt al jaren ingezet, onder meer voor regio info, weerberichten, fileinfo, et cetera. Dat kan internationaal omdat het een universele standaard is. Ja, SMS is dat ook - maar bij grote drukte op het netwerk, bij goh - een ramp ofzo ;), is SMS gewoon minder betrouwbaar...
Het is gewoon raar dat een functie die al jarenlang wordt gezien als een van de essentiële standaarden niet wordt ingeschakeld in de firmware.

Overigens werkt NL-Alert gewoon op iOS.
Ik ken naast de OP overigens in Nederland geen toestellen die CB niet ondersteunen. Zelfs m'n ouwe Nokia 3210 ondersteunt het. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 november 2016 18:39]

Inderdaad, ik heb 3x in een test gebied gezeten en toevallig 3x met een andere telefoon (samsung note 2, sony z3 en een samsung s6) en alle 3 de testen niets ontvangen, waar mensen naast mij soms zelfs meerdere berichten ontvingen. Dus echt betrouwbaar is het nog niet. Dus doe mij maar het Belgische SMS systeem, ook niet ideaal maar werkt tenminste op elk toestel.
M.i. doet de Nederlandse overheid te weinig om NL-Alert aan de man te krijgen. Ze promoten vooral, een duur middel om iets aan de man te krijgen. In plaats daarvan hadden zij, een ultimatum aan telefoonleveranciers moeten stellen om NL-Alert toe te staan binnen een bepaald tijdvak. Nadat dit ultimatum wordt overschreden zouden er dan extra belastingen worden geheven of verkopen verboden gelden op niet-conforme producten. Dat invoering sneller, benadrukt de ernst van de zaak (dus problemen worden sneller opgelost) en kost de belastingbetaler minder.

Zo heeft Rusland o.a. GLONASS in zeer snelle tijd aan de man gekregen. En voor nationale veiligheid is dat geheel legitiem.

[Reactie gewijzigd door Pyronick op 25 november 2016 00:50]

Ja, dat is inderdaad erg jammer. Hetzelfde geldt voor meer oudere telefoons overigens. Zoals je ook aangeeft, duurt het inderdaad nog 3 jaar dus zijn tegen die tijd veel oudere telefoons ook alweer vervangen (want het zijn echt de telefoons die nu al een paar jaar oud zijn die het niet ondersteunen). Dat gezegd hebbende, zijn er nu en ook in 2020 nog best wel mensen zonder telefoon om welke reden dan ook. Het afschaffen van de sirenes lijkt me hoe dan ook in 2020 nog veel te vroeg.
Precies dit. De overheid zegt regelmatig dat ze van de sirenes afwillen en volledig overgaan op NLAlert, maar dan moet de ondersteuning écht beter worden, óók de technische ondersteuning van de instelhulp op de NLAlert website. Zo heb ik bijv. een OP 3, en die staat er natuurlijk weer niet bij op de site. Uiteindelijk maar even de instelhulp van "Google" telefoons gevolgd en verdomd, die is identiek. Kleine moeite zou je zeggen om een extra linkje voor de OP3 te maken. Nou kom ik er wel uit (en bleek het ook default al aan te staan), maar er zijn natuurlijk zat mensen van de generatie van mijn ouders die dat niét komen.

Daarnaast, hiervoor had ik een Galaxy SIII. Ik heb daarop ooit (2013) een paar NLAlerts ontvangen, en daarna (2014-2016) niks meer. Telefoon is duidelijk compatible, instellingen niet verandert dus... hoe komt dat? Ik heb het antwoord nooit kunnen vinden. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik van provider gewisseld ben in de tussentijd (maar niét van netwerk, dat is atlijd KPN geweest), dus heb me wel eens afgevraagd of die zo iets op een of andere manier moet ondersteunen...

Hoe dan ook, ik denk dat NLAlert nog lang, lang niet klaar is om de sirenes over te nemen. Het Belgische systeem met SMS lijkt me veel beter als het aankomt op het bereiken van je doelgroep. Echter heeft dat systeem ook weer nadelen. Het nadeel is dat het niet ondenkbaar is dat op crisismomenten het mobiele netwerk overbelast is (en als je een massa-SMS uitstuurt zal dat oko niet helpen...), en ik heb altijd begrepen dat cell broadcast dan alsnog zou moeten werken, terwijl SMS dat natuurlijk niet doet. Daarnaast hebben zat mensen hun telefoon op stil/trillen staan en merken ze niet ieder berichtje altijd direct.

Een ouderwetse sirene is misschien niet hip, maar ik denk dat het toch de meest robuste oplossing is...
Ook hier werkt NL-Alert niet.... Dus dat de overheid nu al roept daarop te gaan vertrouwen ipv de 'ouderwetse' luchtalarmen?
Sony Xperia Z3. NL-Alert roep al jááren dat NL-Alert op alle Sony toestellen out-of-the-box werkt.... Niet dus. En het is ook nergens in te stellen :(

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 25 november 2016 10:59]

Ik heb om de één of andere reden ook nog nooit zo'n melding gehad op mijn Sony met stock rom en standaard instellingen.

Ik snap ook niet waarom de overheid zo nodig een grijpstuiver wil bezuinigen op zo'n fundamenteel middel als het luchtalarm. Werkt zo'n cell broadcast bijvoorbeeld ook als een GSM-netwerk om wat voor reden dan ook niet beschikbaar is? (overbelasting, grootschalige stroomuitval, aanval door (staats)hackers e.d.)
Er zijn verschillende artikelen te vinden die de batterijduur van noodmeldingen op iOS hebben getest, conclusie was dat de batterij 15 tot 20% minder lang mee gaat.
Alleen om deze reden heb ik het al uit staan.
Dat was bij de eerste release in iOS 8 (als ik t me goed herinner) zo.
Intussen merk je er helemaal niets meer van. Ja op aanzienlijk verouderde iPhone's misschien... Maar die slurpen om het minste of geringste meer accu, was allemaal nog niet zo zuinig als nu. :)
Ja,dat vind ik raar wat het is een seintje extra in het signaal wat je toch al in stand houdt, net zoals sms dat ook is eigenlijk.
Dat is niet helemaal waar. Om CB te ontvangen moet je op het juiste kanaal afstemmen en er naar luisteren. Als ik op 123 luister terwijl de alert uitzendt op 321 "hoor" ik niets. En als ik op 123 en 321 wil luisteren moet ik beide kanalen beluisteren. Je moet dus wel naar iets meer luisteren dan enkel het normale signaal.

Het zit dus niet in je standby signaal of de normale up/downlink, en daarom kan het meer stroom kosten. Bij moderne toestellen is dat effect echter verwaarloosbaar.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 november 2016 00:26]

Anoniem: 112442
@vrow25 november 2016 09:25
Cell boradcast is juist een uitstekend platform, mits het werkt en daar lijkt het nu ondertussen wel op. Voordeel is dat iedereen het anoniem ontvangt, ook buitenlanders (hoewel de melding zelf misschien Nederlands is, maar dat is weer een andere discussie), omdat het een extra signaal is op een zendmast.
Ik vind het een slecht platform. Omdat je een telefoon bij je moet hebben. NL-Alert ingesteld moet hebben en minimaal een bepaalde softwareversie moet hebben.
Ze zouden IMO de sirenes moeten blijven gebruiken misschien in combinatie met de SMS.
Buitenlanders zullen geen medling ontvangen omdat ze geen NL-Alert geconfigureerd hebben.
Ik vind de Nedrlandse regering een heel rare regering. Altijd afgeven op de EU dat er zaken door de strot geduwd worden. Terwijl ze degene zijn die de Nederlanders alles door de stot duwen. NL-Alert, DigiD, Privacy beperkingen etc.
Alle telefoons van de laatste tijd kunnen NL Alert ontvangen, ook de huidige dumb phones of feature phones. Standaard staat het aan, behalve bij Apple volgens mij. En ik denk niet dat veel mensen het uitzetten. Daarnaast hoor je een sms niet als je telefoon op 'stil' staat, maar komen de NL Alerts daar, afhankelijk van de telefoon, wel doorheen.
Niet iedereen heft een telefoon van de laatste tijd, er zijn mensen die een telefoon gebruiken tot die stuk is.
Het is een veiligheidsmaatregel dan mag de regering niet voorbij gaan aan mensen zonder telefoon of mensen met een oudere telefoon.
Cell broadcast is op zich wel internationaal, in mijn Android heb ik verschillende opties staan voor verschillende landen die ik aan of uit kan zetten en ook algemenere, zoals 'amber alerts'.
Anoniem: 112442
@vrow28 november 2016 10:46
Cell broadcast is op zich wel internationaal, in mijn Android heb ik verschillende opties staan voor verschillende landen die ik aan of uit kan zetten en ook algemenere, zoals 'amber alerts'.
Ik heb die opties niet. En veel andere mensen zullen dit ook niet hebben.
Veel mensen, waaronder ik, zullen hun Smart-Phone ook niet altijd bij zich hebben.
De staat moet zich op zijn burgers richten en zich niet als een dictator t.o.v. zijn burgers gedragen.
Ik ken nog een redelijk aantal mensen die alleen gebruik maken van telefoon met vaste lijn. Hoe werkt NL Alert op die telefoons? Wat is er mis met luchtalarm in stand te houden?
Niets, maar ik zeg ook niet dat dat weg moet. Ik reageerde op cell broadcast vs sms.
Je hebt helemaal gelijk!
Ik las achteraf jouw reactie nogmaals en mijn reactie was hier misplaatst.
Mijn irritatie over NL-Alert ter vervanging ipv toevoeging tot het bestaande luchtalarm is hier niet op van toepassing.
Als uitzetten een probleem is kun je in het geval van een SMS natuurlijk ook het nummer blokkeren 😉

Prima dat dit soort systemen erbij komen maar het luchtalarm vind ik toch echt iets wat moet blijven.
En dergelijke dingen kun je dus voorkomen door geen vast nummer te gebruiken. One-time use gaat blokkades tegen.
Cell broadcast- en SMS berichten krijg ik altijd binnen. Het luchtalarm hoor ik zelden. Veel gebouwen zijn tegenwoordig zo goed geisoleerd (zeker kantoorgebouwen op bedrijventerreinen dicht bij snel- en spoorwegen) dat je buitengeluiden vaak niet meer hoort.
Moet een beetje lachen... arme japanners die geen sms kunnen ontvangen.
Waarom niet ? Er zijn nog genoeg dumbphones in omloop.
Zonder whatsapp/imessage/facebook messenger/skype.
Enkel van SMS weet je dat de persoon het kan ontvangen.
En van cell-broadcast over het algemeen ook. :)
Zijn misschien een paar telefoontjes, voornamelijk buitenlandse vendors met goedkope hard- en software, die het niet kunnen.
Joehoe, Den Haag.
Kijk eens naar de Zuiderbuurtjes, het kan dus wel ;)
Het kan wel, maar dus niet heel snel. 100 berichten per seconde is zwaar onvoldoende als je een paar honderdduizend berichten wil versturen. Doe mij maar NL-alert :)
Dit systeem is niet bedoeld om een nakende luchtaanval aan te kondigen. Bevoegd minister De Croo gaf zelf voorbeelden als een lokaal noodweer op een festival of een fabriek met potentieel giftige rook die in brand staat.

We spreken dus over maximum tienduizenden, die kan je allemaal bereiken binnen de 5 minuten. Ja het kan nog iets beter, maar dat is toch echt al niet slecht.
een lokaal noodweer op een festival
Gewaagd voorbeeld. Bij het noodweer enkele jaren geleden bij het Pukkelpopfestival was het GSM verkeer zwaar belast en zelfs niet bereikbaar op sommige momenten. Er was toen zelfs aangeraden om geen SMS te sturen, maar enkel dataverkeer te gebruiken. Nu gaan ze dus zelf "en masse" sms'en versturen.
Dan is cell broadcast dus ideaal, want dat zit zo in elkaar dat het ook verstuurt wordt als he netwerk overbelast is. Perfect systeem voor noodsituaties en al heel erg in het begin van de mobiele standaarden geïmplementeerd. Als iedereen zich gewoon aan d standaarden zou houden (hé Apple!) dan zou het in principe al bij iedereen moeten werken en heeft het meerwaarde boven de sirene.
Voordat er sprake was van enig noodweer was het GSM verkeer ook al zwaar overbelast. Was niet zozeer een oorzaak/gevolg, maar gewoon slechte planning. Alleen zuur dat tijdens zo'n calamiteit het ineens van een "onhandig" naar "cruciaal" probleem gaat.
Ik drukte me verkeerd uit, het is een waarschuwingssysteem. Bij Pukkelpop bijvoorbeeld een uur of een half uur op voorhand: Er wordt zwaar onweer verwacht, blijft uit de buurt van bomen of tenten. Aldus De Croo.

Als de ramp al 'bezig' is, is dit systeem inderdaad niet echt effectief. Maar in het voorbeeld van onweer ook compleet zinloos natuurlijk.
Meer in de zin van: Alles gebruiken wat je hebt, in plaats van alleen richten op Mobiele netwerken.

Stroom eraf op een mast en je hebt een probleem. Opschalen zal later nog wel gebeuren, naar NL Alert maatstaven.
De belangrijkste masten (en volgens mij alle masten) hebben een vorm van UPS zodat ze nog enige tijd stand-alone van het stroomnetwerk kunnen werken voor bijv dit soort noodberichten te verzenden.
Anoniem: 382732
@D_Jeff25 november 2016 12:10
In Nederland wordt ook naar SMS alert gekeken, maar daar zitten meer nadelen aan dan voordelen t.o.v. cell broadcast.
Wat worden er veel spijkers op laag water gezocht hier zeg!
Iedereen die meldt dat hij/zij niet altijd zijn/haar telefoon aanheeft, of hoe het dan moet met ouderen en kinderen, mensen in het buitengebied, slechthorende, de minima, etc.

Leven jullie allemaal als kluizenaar? Niemand om je heen ook die altijd op de mobiel zit te kijken, collega's, kinderen, buurt, kennissen, familieleden?

Hoe lang duurde het nou echt voordat het nieuws van bijvoorbeeld 9/11, Londen, Parijs, Nice, Brussel, je bereikte? Waarschijnlijk niet lang.

Oftewel, het nieuws bereikt je echt wel. En een beetje je eigen zintuigen gebruiken kan ook geen kwaad. Ga er niet vanuit dat de overheid altijd en overal je handje vasthoudt. Bij de ene post is alles anti-overheid, en dient die zich niet overal mee te bemoeien, en bij de andere post moet de overheid alles maar regelen?
Maar wat je nu schetst is toch de eigenschap van de doorsnee tweaker. Alles wat nieuws is wordt gelijk afgebrand. En vervolgens klagen als anderen iets succesvols maken en daar rijk mee worden....
NL Alert is een mislukking.
Ik heb de eerste van de maand altijd een vergadering om 12:00. De meerderheid ontvangt geen bericht.
I.p.v. standaard cell broadcast (wat alle telefoons ondersteunden) moest Nederland weer iets bijzonders om de bevriende adviesclubjes te sponsoren.
Jammer, gemiste kans. Nog erger, het is levensgevaarlijk om er op te vertrouwen.

Lang leve de Belgen met een standaard SMS oplossing!
Anoniem: 382732
@pe0mot25 november 2016 12:11
NL-Alert IS standaard cell broadcast. Geen bullshit vertellen als je er geen verstand van hebt.
Zo zo, meneer heeft wel verstand. Complimenten met je zelfbeeld! Met je 4,4 reacties per dag op deze site heb ik schijnbaar weer een ubertrol aan de lijn. Ik kan iets gaan uitleggen over de standaard zoals die destijds in de meeste telefoons zat, maar zo te zien parels voor de zwijnen.
Tijd om deze site te verlaten <klik>.........

[Reactie gewijzigd door pe0mot op 30 november 2016 16:06]

De SMS is ook geen standaard. Beter hadden ze iets gedaan a la AMBER Alert.
NL-alert wordt niet elke maand verzonden. Daarom ontvang je niets
Hoezo, ik gebruik elke dag SMS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee