Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 154 reacties
Submitter: mormegilmaster

HTC heeft de evo-versie van de HTC 10 aangekondigd. In de VS bracht de fabrikant het toestel uit onder de naam Bolt. Daar is het toestel, dat niet over een 3,5mm-aansluiting beschikt, alleen beschikbaar bij provider Sprint. De HTC 10 evo is bedoeld voor de internationale markt.

Het nieuwe toestel heeft een 5,5"-scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels en is daarmee iets groter dan het 5,2"-scherm van de HTC 10. Deze versie maakt eveneens gebruik van Gorilla Glass 5. Verder is het toestel uitgerust met een 16-megapixelcamera aan de achterkant en een 8-megapixelcamera aan de voorkant, wat eveneens een verbetering ten opzichte van de HTC 10 is met respectievelijk twaalf en vijf megapixels. Op het gebied van processor en geheugen scoort de evo-variant weer iets lager met een Snapdragon 810 van maximaal 2GHz en 3GB werkgeheugen aan boord. De opslag komt neer op 32GB met een bruikbare ruimte van ongeveer 23GB. Via een micro-sd-kaart is de opslag uit te breiden tot 2TB.

De accu van de evo is net iets groter dan die van de HTC 10, met een capaciteit van 3200mAh. Deze beschikt over de snellaadtechniek Quick Charge 2.0, in plaats van 3.0 bij zijn voorganger. Het toestel draait op de laatste Android-versie. Net als bij de Amerikaanse tegenhanger al bekend was, is de HTC 10 evo voorzien van een ip57-specificatie. Dat houdt in dat de telefoon een half uur lang op een diepte van een meter onderwater kan blijven. Het toestel heeft bovendien geen aansluiting voor een 3,5mm-plug aan boord. In plaats daarvan kunnen gebruikers via de usb-c-aansluiting naar muziek luisteren.

Het is nog onduidelijk op welk tijdstip de telefoon naar de Benelux komt en welke prijs eraan verbonden is. Volgens Engadget ligt de prijs tussen de 450 en 500 pond, dat is omgerekend ongeveer 530 tot 590 euro.

htc 10 evo 2


Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (154)

Het is nog onduidelijk op welk tijdstip de telefoon naar de Benelux komt en welke prijs eraan verbonden is. Volgens Engadget ligt de prijs tussen de 450 en 500 pond, dat is omgerekend ongeveer 530 tot 590 euro.
Nogal rijkelijk voor een toestel met specificaties van twee jaar oud. Maar goed; zo kennen we HTC ondertussen wel een beetje.
Wat wil je dan? 8k resolutie op een 5.5 inch scherm?
Een recente SoC, zoals de SD821 bijvoorbeeld? Een meer up-to-date camerasensor? 4GB RAM? Dan kan het toestel tenminste mee met de vlaggenschepen van 2016. Daar is de prijs immers wel na.

Optie twee is het toestel in de markt zetten voor een lagere prijs. Specs zijn vergelijkbaar met een Oneplus 2 van 319. Tel er 100 euro voor de metalen behuizing bij op. Dan is hij nog dik 100 euro te duur.
Wanneer heb je 4 GB RAM nodig in je telefoon.... 8)7
Of is dat puur om te kunnen pronken met je specs?
Om zoveel mogelijk apps open te houden, zodat ze snel ingeladen zijn als je tussen apps wisselt. Ik browse erg veel op mijn telefoon en maak dan gebruik van meerdere tabbladen, samen met verschillende andere apps.

Het RAM-gebruik van Android schaalt overigens ook exponentieel mee met het DPI wat je gebruikt icm je resolutie (oftewel je effectieve werkruimte). Ik maak de interface altijd kleiner zodat ik meer content tegelijkertijd kan zien op mijn scherm. Ook dit kost meer geheugen. Ik kom op mijn S7E regelmatig over de 3,5GB.

Tuurlijk is 4GB zware overkill voor de gemiddelde Facebook-huismoeder. Maar daar is een toestel met een dergelijke pricetag dan ook niet op gericht.
Ze kunnen dan beter bij Android iets meer richten op een beter geheugen management. Niet om Apple op te hemelen; maar dit gaat bij iOS dan toch een stuk beter. Veel geklaag dat de iPhone nog altijd niet zoveel RAM geheugen heeft, maar de iPhones zijn altijd gewoon erg rap puur doordat dit erg goed ontwikkeld is binnen iOS.

Ze zouden bij Android gewoon wat moeten gaan optimaliseren, waardoor je ook bij budget telefoons met weinig RAM gewoon een goede ervaring hebt.
Gezien je post-historie had ik wel verwacht dat je Apple op ging hemelen, dus ik had alvast even een flimpje voor je opgezocht die het nut van meer RAM demonstreert. Ja, ook iOS heeft er wat aan: https://www.youtube.com/watch?v=L0-6ZaFZubQ

Laten we niet vergeten dat er volop geklaagd werd op de 1GB iPhones en dat dit ten koste ging van het multitasken. Toen propte Apple 2GB in de iPhones en in de 7 Plus (met meer werkruimte, dus ;) ) zit ook gewoon 3 GB RAM.. Blijkbaar acht Apple ook dat het nodig is voor de beste ervaring - wellicht dat je het zo omschreven wel aan wil nemen :)

Het geheugenmanagement van Android kan inderdaad beter, maar laten we nou niet doen alsof het nu slecht is. Ik durf best te beweren dat het redelijk dicht in de buurt komt van iOS, zeker als je zaken als DPI gelijk gaat trekken.
Belangrijker is om in te zien dat we ook steeds meer van een smartphone verlangen, en dat je dat terug ziet in het geheugengebruik. Power users hebben profijt van meer dan 3GB en laten we toekomstige updates niet vergeten.

Budgetphones mogen overigens best wat minder optimaal presteren dan de high-end tegenhangers, toch? Menig budgetsmartphone is niet voor niks uitgerust met een <720p display en dito DPI-settings icm 1GB RAM. Daarbij is RAM gewoon niet zo duur. pricewatch: Wileyfox Spark + Zwart
Ach dat lukt Apple met 2 gig dus dan moet dat bij andere ook lukken lijkt me.
Apple lukt het met 2GB op een 720p-scherm icm relatief weinig werkruimte (door de DPI-keuze). Op de 1080p iPhone 7 Plus, waar naast de hogere resolutie ook meer werkruimte te vinden is, heeft Apple ook voor 3GB gekozen. Dat doen ze niet voor niks.

Op menig Android vind je 1440p displays met nog meer werkruimte. Even in het midden gelaten of je die resolutie nuttig vind of niet: meer geheugen is dan simpelweg essentieel.
IOS kan naar mijn weten geen internet pagina's in het geheugen open houden als je je browser sluit door naar een andere app te gaan. Android kan dit wel en ik vind dat een super functie. Het open kunnen houden van meerdere applicaties vergt natuurlijk ook meer geheugen. Persoonlijk ben ik er niet van, maar je kunt ook widgets instellen op je bureaublad, deze gebruiken ook weer extra geheugen. Desalniettemin lijkt 3GB mij ook nog aan de ruime kant.
iOS kan zowel apps als webpagina's open houden wat bij Android niet het geval is. Verder als je ze qua snelheid vergelijkt is de iPhone ongeveer 70% sneller met het herladen van apps etc. Dus ondanks dat op papier alles sneller is blijkt dat in de praktijk andersom te zijn.
Hij is ook nog waterdicht en heeft geen audio jack.
Beetje jammer dat ze niet de moeite hebben genomen om er een betere soc in te stoppen
Een Snapdragon 821?
Dat gaat hier niet op, hier is het scherm 5,5" dus moeten de 'graphic whores' die denken dat ze het verschil nog zien tussen 1080p en 4K meer hebben dan 1080p. Dit scherm is immers 0,5" groter.
Of als je VR wilt. Dat kan op Android telefoons. Dus is 4K gewoon nuttig.
Dat heeft niets met prostitutie van doen.
[...]
Nogal rijkelijk voor een toestel met specificaties van twee jaar oud. Maar goed; zo kennen we HTC ondertussen wel een beetje.
Wat is 530 tot 590 euro als een high-end Samsung 800 euro kost en een iPhone 900 euro?
Sorry hoor, maar omdat het slecht met HTC gaat betekent niet dat ze hun nieuwe toestellen maar voor 400 euro op de markt moeten dumpen. En een 4k scherm is allerminst mid-end te noemen.
Er zijn dingen waar HTC op bespaard heeft zoals de chip bijvoorbeeld, dat klopt maar er zijn ook zaken aan toegevoegd (zoals IP57).

Overigens vindt ik het vreemd dat ze nu met dit toestel komen en niet deze nieuwe features in hun komende topmodel stoppen (de HTC 11) die begin volgend jaar uitkomt.
Ik had twee jaar geleden een toestel met vergelijkbare specificaties; de Oppo Find 7. Daar heb ik destijds ¤ 439 voor betaald, dus waarom ik twee jaar later ruim ¤ 100 meer moet betalen voor een vergelijkbaar toestel is mij een raadsel.
De Galaxy S7 kost lang geen 800 euro meer (ik denk ongeveer even duur als de HTC) maar verslaat de HTC op bijna alle fronten.

Ik heb beide merken gehad, maar zou nu niet meer snel voor HTC gaan. Ik vind ze te duur voor wat ze bieden.
De Galaxy S7 kost lang geen 800 euro meer (ik denk ongeveer even duur als de HTC) maar verslaat de HTC op bijna alle fronten.
Nu niet meer nee, maar ik heb het over de adviesverkoopprijs bij introductie. Een beetje scheve vergelijking om een de prijs van een nieuw toestel (waarvan de prijs ook snel gaat dalen) te vergelijken met de huidige prijs van een S7 die al bijna een jaar op de markt is.
Als ik nu telefoons vergelijk, kijk ik naar wat ze nu te bieden hebben en wat ze nu kosten.

Dan ben ik niet geïnteresseerd in wat een toestel een jaar geleden kostte. Dat zou juist een scheve vergelijking zijn.
Ah en ik dacht dat tweakers zich niet langer blindstaren op specs.
Geen 3.5mm jack? Ze hadden hem beter de HTC 10 Devo kunnen noemen. Mijn HTC Touch Diamond uit 2008 had ook alleen USB voor opladen en muziek...

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat usb-c beter is maar de meeste mensen hebben koptelefoons of oordopjes die hooguit een paar tientjes kosten en dan ga je het verschil in audio kwaliteit echt niet merken dus dan moet je weer constant met een verloopje rond gaan lopen voor het geval je tegelijk wil laden en muziek luisteren.

Wat mij betreft absoluut geen goede trend.

[Reactie gewijzigd door t_o_c op 22 november 2016 09:18]

Deze vind ik niet helemaal te vergelijken. Het probleem bij het audio verhaal is dat de markt nu gaat versplinteren.

Het verhaal is dat je betere geluidskwaliteit krijgt, dit kan maar hoeft zeker niet waar te zijn. Ik denk dat in de meeste gevallen het geluid niet eens beter wordt maar eerder wat slechter. Reden: Geluid is analoog, een chip (zogenoemde DAC) moet het signaal omzetten, deze zit normaal gesproken in je telefoon en gaat dan naar de 3.5mm jack. Elke koptelefoon moet nu zijn eigen DAC gaan mee krijgen. Deze heb je in heel veel soorten en maten, goede en slechte. 3x raden welke vaker op de wat goedkopere dopjes gaat worden gebruikt.

Daarnaast worden dopjes duurder, elke keer moet er een DAC ingebouwd.

Daarnaast krijg je een versplintering op de markt, USB-C / Lighting en de 'oude' 3.5 / 6.3mm jack, waarbij bij de laatste dan weer geen DAC nodig is. Dat zijn gewoon 3 oordoppen als Apple IOS / toekomstige usb-c laptop en thuis platenspeler luisteraar.

Oplossing kan een 'dongle' zijn, maar ga mij maar is vertellen wat dan weer toegevoegde waarde is, in plaatst van inbouwen, en de standaard in de markt gewoon de standaard laat.

Al bij al geen goede zaak als meer telefoons nu de 3.5mm laten vallen.

[Reactie gewijzigd door vandeGerrit op 22 november 2016 10:19]

Waarom kan een dergelijke DAC niet digitaal overweg met USB-C? Oprechte vraag, ik weet te weinig af van audio.
Usb-c is een digitale uitgang
3.5 mm uitgang is analoog (geluid)

Om van USB-C naar geluid te gaan heb je een Digital naar Analog conveter nodig. + Versterker.
Dus omdat het nieuw is, is het altijd maar beter?
Nou dan bij deze mag je vandaag bij mij een iPhone 17 ophalen, het is een iPhone 7 waar ik een 1 voor het gezet en dat is nieuw dus $21,000 aftikken graag :)
Innovatie is wat anders dan maar vernieuwen...
Roepen dat 3,5mm zijn langste tijd gehad heeft zonder onderbouwing en ook nog eens roepen dat het innoverend is hoort ook niet op een techologie website.

Er is niets mis met 3,5mm , het is een wereldwijde standaard, het kan elke audio kwaliteit aan en omdat de DAC en amp in het apparaat zijn ingebouwd kunnen de bouwers van hoofdtelefoons zich richten op het bouwen van hoofdtelefoons ipv een complete DAC en AMP mee te moeten leveren waardoor de prijs hoger wordt of de kwaliteit lager wordt.
En draadloos: Weer een aparaat om op te laden, via bluetooth zorgt het ook nog eens voor een veel kortere accuduur op je telefoon / laptop etc .

Dit is gewoon veranderen om te kunnen zeggen dat je innoveert.

Zeker nu met de versplintering (apple heeft straks lightning op de iphone maar weer USB-C op de macbooks, HTC gaat nu op USB-C over, de rest zit op 3,5mm etc) zorgt deze domme beslissing die Apple heeft aangewakkerd alleen maar voor enorme nadelen voor de consument: Duurdere koptelefoons, koptelefoons die niet meer universeel toepasbaar zijn op diverse apparaten met ook nog eens geen enkel voordeel voor de consument.

Als je draadloos wilt dan kan dat allang via bluetooth.

Dus niks hakken in het zand tegen alles wat nieuw is, dit is hakken in het zand omdat dit volledig in het nadeel van de consument is en niets in het voordeel van de consument toevoegt.
Het gaat meer om het "hakken in het zand tegen alles wat nieuw is" principe..

3,5mm heeft z'n langste tijd gehad, de toekomst is draadloos....

En ja, innovatie moet je omarmen en proberen, als het niet blijkt te werken verdwijnt het vanzelf. Bij voorbaat iets afkeuren omdat het anders is dan je gewend bent is niet alleen erg dom maar bovenal hoort het niet thuis op een technologiewebsite.
De toekomst is draadloos ?
Prima, daarom is hij bij Apple ook uit de iPhone gehaald, die 3,5mm aansluiting ?
En hebben ze hem vrolijk op de MBpro laten zitten ?

Ik ben echt van mening dat draadloos niet voor alles de oplossing is.
Korte, oppervlakkige verbindingen misschien, een BT headset voor telefonie prima, maar een prettig passende headset met draad vind ik toch beter klinken.
( en dan heb ik nog maar een amateur-oor, ik hoor het verschil niet tussen de Beats by Dr.Dre of de Action rip-off, behalve de kostprijs en kwaliteit van materialen )
Diverse BTheadsets gebruikt, maar 9 van de 10 gevallen is er altijd wel een verstoring of ruis op te merken.
Dat kan natuurlijk aan mij liggen, ik wandel zo nu en dan door de ruimte .. dan zit hij bedraad in mijn zak en is prima, maar met BT 'vergeet' ik hem, en is ineens de connect verbroken/terug/verbroken .... pairing... zucht

Innovatie is prima, maar weghalen van onderdelen is dat niet, dat is pushen om te pushen.
USB-C is hot, alles moet via USB-C ... maar net als usb -> usb2 -> usb3.x .... je moet ook wel de randaparatuur hebben daarvoor, een usb1 device past dan wel mooi in usb3.x, maar blijft traag ..
In mijn collectie usbdevices is er géén één die usb-c wil passen, zonder verloopjes
Draadloos is helemaal niet altijd beter. Er worden hier al een aantal redenen genoemd, en daar zou ik graag sporten aan toevoegen. Ga je serieus op de mountainbike zitten met 2 draadloze dopjes in je oren? De draad zorgt er juist voor dat je die dingen niet kwijt raakt als er een uit je oor valt. Succes met zoeken in bos naar je uit je oor gevallen losse dopje.
He hebt natuurlijk veel verschillende draadloze oplossingen. Die jij noemt is dan niet geschikt tijden het sporten. Maar je hebt ook gewoon draadloze oordopjes die met een draad achter je nek langs met elkaar verbonden zijn. Als ze dan uit je oren vallen hangen ze om je nek.

Dan heb je ook nog gewoon traditionele koptelefoons die draadloos via Bluetooth zijn
Oh I know. Die "draadloze" met een draadje ertussen heeft mijn vriendin. We lopen ook hard samen. Ik stap uit de auto, druk 1x op het knopje in mijn draadje om de muziek en het trainingsprogramma te starten en kan beginnen. Mijn vriendin is vaak nog aan het klooien om haar headphones gepaired te krijgen. Tegenwoordig begint te daar alvast in de auto mee om te voorkomen dat ik moet wachten want soms connecten ze automatisch en soms lukt het voor geen meter. Het gebeurt ook wel eens dat tijdens het rennen de pairing weg valt. Of de batterij is ineens leeg. Ik loop dan lachend door met mijn ouderwets draadje. Is draadloos voor dit scenario vooruitgang? Of alleen verandering? Ik weet het wel. :)
Als je draadloos wilt kan dat nu ook al, maar bijna iedereen gebruikt nog bedrade koptelefoons. Nu haal je gewoon een veelgebruikte poort weg. Is net als alle tankstations sluiten, want de toekomst is elektrisch. Ja leuk, maar nu nog niet.

De audio jack is en blijft gewoon een internationale standaard die robuust is, op allerhande randapparatuur werkt en overal gebruikt wordt.

Draadloos is nu nog gewoon vervelend. Nog een apparaat dat leeg gaat, nog meer stroomverbruik in je telefoon. Als je telefoon een keer niet leeg is terwijl je muziek wil luisteren zal je zien dat je koptelefoon dat nou net wel is. Kom je thuis, mag je (lekker modern) alles aan het infuus leggen.

Ja er zijn modernere dingen dan de 3.5mm jack. En draadloos klinkt allemaal leuk. Maar in de praktijk is het nog gewoon een top aansluiting.
komt wel waterstof en zuurstof uit als je hem in een bakje water houd :+ (*uiteraard met een trafotje ertussen*)
Ik stap nog even wat laat op de bandwagon. Als draadloos de toekomst is hadden ze er ook geen usb-c poort in moeten zetten. Draadloos laden is prima mogelijk en je kan alles via wifi en 4G delen hoe je het wil.
Ben serieus benieuwd naar de Iphone 9, zal wel ongeveer zo worden.
Dat geldt voor de nieuwe HTC telefoon.

QC 2 ipv QC 3.
Snapdragon 810 ipv 820.
Vanuit de optiek dat men voor de belangrijkste feature kiest bij het ontwerp is de kans dat iemand muziek luistert kennelijk kleiner geworden dan dat zijn/haar telefoon in de plee valt...

Snap deze trend ook niet helemaal.
Volledig mee akkoord. In ons droge klimaat is de enigste reden, dat een telefoon waterdicht moet zijn, het toilet. Het is de enigste manier dat een telefoon in aanraking kan komen met vocht

}:O

Door de reacties toch even verduidelijk. Een smiley is blijkbaar niet genoeg. Ik reageerde op een (iets te verdoken) sarcatische manier op iemand die blijkbaar denkt dat waterdichtheid enkel bescherming biedt tegen in het wc vallen. Ik zou op mijn Windows telefoon gerust de jack willen inruilen voor waterdichtheid.

Misschien moet ik de betekenis van de }:O smiley eens opzoeken. ;)

[Reactie gewijzigd door Kenhas op 22 november 2016 14:53]

Sommige mensen zijn voor hun plezier (of zelfs hun werk) op of bij het water te vinden, zeker 's zomers, en er wil hier ook nog wel eens wat vocht uit de lucht vallen. Laten we niet doen alsof we hier in een woestijn leven... :)
Mijn Sony Xperia Z3c heeft gewoon een open 3,5 mm jack en is toch waterdicht.
You argument is invalid, my hair is a bird :-)
Ik denk dat je op de verkeerde reactie reageert, ik heb het nergens over de minijack gehad - ik ging in op "In ons droge klimaat is de enigste reden, dat een telefoon waterdicht moet zijn, het toilet" boven mij.
zie mijn toevoeging aan mijn post ;)
Volledig mee akkoord. In ons droge klimaat is de enigste reden, dat een telefoon waterdicht moet zijn, het toilet. Het is de enigste manier dat een telefoon in aanraking kan komen met vocht

}:O
Ik zie mijn oudste regelmatig thuiskomen met een doorweekte broek / jas, omdat hij te eigenwijs is om zijn fel oranje regenpak aan te doen :+
Daar lijden zijn apparaten best onder, de gripzakjes zijn dan een goede oplossing, minimaal open om de optelefoon door te laten komen.

Zal hem straks eens vragen welk toilet hij dan onderweg gebruikt ..
Nog nooit door een regenbui moeten fietsen waarbij je helemaal nat wordt? Nog nooit door iemand met kleren aan in een zwembad geworpen? Nog nooit iets vergeten in je zakken tijdens het wassen? Ik kan mij zovele manieren bedenken waarop een telefoon nat zou kunnen worden, en heb er ook al meerdere effectief zien gebeuren.
heb mijn post beetje aangevuld ;)
Je moet hier op tweakers.net heel duidelijk aangeven "hetvolgende is als grap bedoeld" want anders krijg je een massa serieuze reacties. Een smiley volstaat niet.
|:(
Blijkbaar is die smiley inderdaad niet voldoende ;)
Ik zou op mijn Windows telefoon gerust de jack willen inruilen voor waterdichtheid.
Dat is niet nodig. De Samsung Galaxy S7 is IP68, hoger dus op zowel de stof als water rating dan deze HTC en heeft gewoon een 3.5 jack aansluiting. Kortom, weglaten van de jack is niet nodig voor waterdichtheid.
Ik snap dit soort domme beslissingen niet... 3,5mm aansluiting is een prima aansluiting voor koptelefoon en microfoon. Met de juiste ingebouwde DAC kan je hier prima geluid uit tevoorschijn halen... Dit is niets revolutionairs maar simpelweg een winstmarge vergroting door de chip (en daarmee de geluidskwaliteit) te skippen en bij de hoofdtelefoon fabrikant neer te leggen...
Geen 3.5mm jack is voor mij al een no-go, laat staan met deze prijs. Wat een rare trend.
Toch vreemd, Apple presenteert de Iphone 7 zonder 3,5 mm Jack: meer dan duizend reacties die Apple afbranden ..... HTC doet hetzelfde .... en <stiltecentrum>
HTC is dan ook net zo dom bezig. Alleen is dit een android toestel en kan je gewoon kiezen uit een van de duizend andere android toestellen. Bij Apple kan dat niet als je in het Apple eco systeem wilt blijven.

Bij mij valt een telefoon zonder 3,5mm jack direct af puur omdat ik het ding voor het grootste deel van de tijd als MP3 speler gebruik onderweg en prima oordopjes heb.
USB-C oordopjes... whats the point.
Ik hoorde toevallig vandaag dat de geluidskwaliteit van een USB-C headset verbinding een stuk beter, kan het niet zelf bevestigen. Misschien dat Apple dat probeerd te pushen?

/speculaties
Ik geloof niet dat USB-C dopjes altijd beter werken. Er is teveel verschil tussen elke set dopjes om dat soort uitspraken te kunnen doen.
Goeie oordoppen zijn goeie oordoppen. De aansluiting is niet allesbepalend.
De geluidskwaliteit is een soort vermenigvuldiging van de kwaliteit van de beiden. Echt slechte dopjes klinken slecht op elke aansluiting en echt goede dopjes klinken slecht op een echt goede aansluiting. Wel is het zo dat ze voor een paar euro een aansluiting kunnen maken waarin een goedkopere hoofdtelefoon niet ernstig beperkt wordt.

Het verschil met USB-C dopjes is dat de DAC in de dopjes zal komen. Dan kan je dus zorgen dat de DAC een vergelijkbare kwaliteit heeft met de dopjes en de dopjes dus niet zal beperken.

Verder jammer dat HTC dit ook loslaat. Ik was zo blij met mijn HTC one X, als ze nu een telefoon met die behuizing zouden uitbrengen en redelijk specs (minus de wifiproblemen ed.) zou ik hem per direct kopen. Nooit meer een gebarsten scherm en houdt gewoon lekker vast. Ook vind ik hem nog mooier dan de meeste huidge telefoons.
De aansluiting moet dan natuurlijk wel zo min mogelijk weerstand hebben etc. Het is niet voor niets dat er gold plated aansluitingen bestaan
Geluid is analoog en moet ergens vertaald worden van digitaal en dat is het enige dat de kwaliteit kan veranderen. De kwaliteit van je DAC (Digital Analog Converter) bepaald de kwaliteit van je geluid. Of het geluid daarna via usb-c of 3.5mm jack loopt maakt verder helemaal niks uit.
Theoretisch is het mogelijk omdat de DAC (die de digitale informatie omzet in analoog geluid) buiten de telefoon zit, in de dopjes/hoofdtelefoon. Daardoor zou je minder last van storingen kunnen hebben.

In de praktijk zal het verschil miniem zijn aangezien de meeste telefoons tegenwoordig een prima analoge uitgang hebben.

Ik demk dat ruimtebesparing de voornaamste reden is. Een vrouwelijke jack connector neemt nou eenmaal veel ruimte in.
Als ik me niet vergis zijn beide oplossingen mogelijk met usb-c, de DAC kan in de telefoon of in de oordopjes zitten en bij de standaard iphone oordopjes zat de DAC juist niet in de oordopjes zelf.

http://www.anandtech.com/...-usb-typec-specifications
Ik demk dat ruimtebesparing de voornaamste reden is. Een vrouwelijke jack connector neemt nou eenmaal veel ruimte in.
Dat dus inderdaad plus dat veel consumenten gepushed worden om hierdoor extra accesoires aan te schaffen in de vorm van EarPods. De verloopjes worden standaard meegeleverd, maar de nieuwe draadloze EarPods kosten maar liefst ¤179. En dat levert Apple geld op, zo simpel is het nu eenmaal. Zeker wanneer het om miljoenen toestellen gaat tikt dat flink aan qua marge. ;)
Lijkt me niet dat Apple USB-C op de iPhone probeert te pushen... Maar dat zul je niet bedoeld hebben. ;)
Ik vind het wel een goede zet. Met name omdat de technology al erg oud is en op een bepaald moment moet je de keuze maken of je hier mee door gaat. De ruimte die een 3,5mm jack in neemt is best veel in je toestel. De ruimte heb ik dan liever voor een grotere batterij.

Steeds meer apparaten worden daarnaast draadloos en op een bepaald moment moet je gewoon een volgende stap zetten.
Ze hadden er dan ook een 2.5mm jack in kunnen zetten. Met usb kun je natuurlijk wel wat meer. Wanneer zou er een telefoon met 2 usb c poorten komen?
Dat zou ook een goede optie kunnen zijn het alleen de vraag of het technisch mogelijk is. Want je zult het dan zo moeten ontwerpen dat beide poorten ook de telefoon kunnen opladen.
Dat kan toch gewoon? Daar is USB-C op gebouwd. De nieuwe Macbook Pro heeft 4 USB-C poorten, waar het niet uitmaakt aan welke poort je de lader hangt.
USB-C is gebouwd op de mogelijkheid, maar er is geen enkele instantie die zoiets verplicht. Volgens mij is de Macbook Pro de enige laptop die momenteel de mogelijkheid biedt om te chargen via iedere USB-C poort.
Geen idee of dat standaard in de USB-C bus is opgenomen, of dat dit een custom ontwikkeld circuit is. Lijkt mij toch juist een uniform ding van USB-C te zijn?
Het is een standaard binnen de USB Type-C spec, maar of hij daadwerkelijk doorverbonden wordt aan de accu is door de fabrikant zelf te bepalen.
Omdat HTC tegenwoordig een vrij onbelangrijke speler is.

Daarnaast klagen mensen weldegelijk alleen minder omdat minder mensen over deze toestel iets weten, als Apple met een nieuwe iPhone komt hoort de hele wereld het met dit toestel is dat niet zo.

3.5mm jack is hier weggehaald puur omdat het kan, geen andere legitieme reden om dat goed te praten, nog voordat Apple dat deed waren er in China fabrikanten die ook al de 3.5mm jack hebben verwijderd en daar kwamen ze snel op terug door klachten, het is gewoon onhandig en niet iedereen wil een extra adapter mee sleuren of bluetooth koptelefoon gebruiken.

Back to the point, er is geklaag maar minder omdat minder mensen over dit toestel überhaupt iets weten.
Zonder 3.5mm poort is het wel een stuk makkelijker om je telefoon waterdicht te maken natuurlijk. Elke aansluiting minder scheelt daarvoor.
Sony bewees dat een 3,5mm jack het niet veel moeilijker maakt om een waterdichte toestel te gaan maken.
Het feit dat ze het gemaakt hebben betekent niet direct dat het niet veel moeilijker is, alleen dat het mogelijk is. Al lijkt de 3.5mm poort niet de moeilijkste als je naar Sony kijkt, de andere poorten zaten meest achter luikjes
Klopt maar later kwam Sony (en paar andere merken) ook met waterdichte telefoons zonder klepjes.
Misschien omdat er hier ook niemand roept dat het zo'n geweldige innovatie is zo zonder 3.5mm jack, iets dat na het Apple bericht wel door velen gedaan werd. Ik vind het weglaten van die jack uiteraard onzin, veel te veel gedoe met draadloze meuk of adaptertjes, maar ten eerste hebben we die discussie al een keer gehad en ten tweede heb ik nog geen enkele HTC fanboy horen roepen dat dat toch wel zo'n geweldige innovatieve move is (en ik zie nergens dat je voor een klein fortuin een setje Bluetooth dopjes van HTC kunt kopen).
Mensen hoeven niet perse HTC Evo te kopen als ze Android willen.
Dus de impact van een missende 3.5mm jack is niet zo groot als bij Apple, waar je er niet omheen kunt.
Sorry, maar HTC stelt vrijwel tot niets meer voor. Dus geen wonder dat het stil blijft.
Gebeurt vaker. Als Apple als één van de eerste spelers iets achterwege laat, is het 1 en al gekrijs, doen anderen mee met de trend, dan is het ineens normaal.

Over een tijdje is het heel normaal om geen audio jack meer te hebben, maar gewoon via USB-C en/of Bluetooth. (Ik verwacht dan ook dat de volgende iPhone gewoon USB-C zal krijgen. Aangezien de Apple TV 4 en de alle recente MacBook's dit ook hebben)

[Reactie gewijzigd door xoniq op 22 november 2016 13:15]

Als Apple dat van plan was, hadden ze het deze iPhone wel gedaan. Ze zijn nu juist gestart met het ontwikkelen van volledige audio-productlijnen die gebaseerd zijn op Lightning. Een eigen connector is natuurlijk ook veel waardevoller, niet alleen aan accessoire-opbrengst en royalties, maar ook aan een vendor lock-in waardoor mensen minder snel overstappen.

Volgens mij vind vrijwel niemand het gemis van de audiojack normaal hoor :P En laten we niet vergeten dat dit toestel eerder uitkwam dan de iPhone 7 8)7
Het gemis van een audio-jack op dit toestel is overigens een van de redenen waarom ik totaal geen interesse heb in dit toestel, terwijl ik 90% van mijn Spotify-playlist al meer dan een jaar stream over Bluetooth oordopjes.
Het is niet het eerste model van HTC zonder mini-jack

Ik herinner nog mijn HTC TyTn2, deze had ook geen mini-jack. Headphone waren via mini usb.
Lees de reacties dan..
Ik krijg het idee dat je teveel waarde hecht aan een merk...
Wat boeit het welk merk met hetzelfde slechte idee komt, het blijft slecht.

Als iemand al gemeld heeft dat een idee slecht is, waarom moet die persoon het hier dan nogmaals herhalen?

PS: om je met een goed gevoel achter te laten, zie het zo: HTC is retarted omdat het een retarted idee van Apple heeft overgenomen.
Als je nou eerst even de reacties hierboven had gelezen, dan had je dit niet geschreven. :+
Waar zie je die "lovende" reacties dan? Ik heb nog niets gelezen dat iemand hem zou willen kopen.
ieder zo zijn ding , ik heb juist een hekel aan jack, totaal nutteloos voor mij en een open gat in het systeem. als ik zo graag muziek wil luisteren gebruik ik wel een apt-x support headset.
Hoezo heb je er dan meteen een hekel aan? Je hoeft het toch niet te gebruiken, ik kan me voorstellen dat er ook erg veel mensen zijn die het wel handig vinden.
Ieder zijn ding, precies! Dat kan natuurlijk alleen als zowel goede draadloze mogelijkheden als bedrade mogelijkheden op een smartphone worden gezet. Zodra je één van beiden weg laat, is die smartphone dus niet meer ieder zijn ding.

De 3.5 jack kan prima waterdicht worden uitgevoerd. Dat is niets moeilijker dan een waterdichte USB-C aansluiting. De Samsung S7 is bijvoorbeeld ip68 en heeft gewoon een 3.5 jack.
volgsmij kun je nog steeds je headset bedraads gebruiken.
en in mijn geval wil ik helemaal geen draad !
ik heb er geen problemen mee om me telefoon+headset 1x op een dag op te laden. Het geluid het zelfde is (ja het zelfde apt-x lossless!) als met draad, zelfs beter ivm noise cancellation.

en men doet net of dit de enigste telefoon in de wereld is. ( kies lekker gewoon een andere die in je smaak past)
voor mij is dit juist de type telefoon die ik zou willen,
en of tie nou water dicht is of nie, ik wil die extra gat niet zo simpel als dat. Gebruik het niet, heeft voor MIJ geen toegevoegde waarde, dus als ze een telefoon zonder jack uit brengen ben ik helemaal voor.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 23 november 2016 08:22]

Ik maak ook veelvuldig gebruik van een Bluetooth headset, maar ik vind het wel erg fijn dat ik deze bedraad kan aansluiten als de 16 uur batterijduur voorbij zijn. Gelukkig hebben we bij Android telefoons voldoende keuze en kan ik dus deze HTC links laten liggen.

Een aantal mensen in deze thread vraagt zich af waarom er bij Apple met de iPhone 7 zoveel meer ophef was over het weglaten van de 3.5 jack. Dat komt dus omdat je bij Apple die keuze niet hebt, of je moet voor een oud model gaan natuurlijk. En er zijn ook onder de Apple liefhebbers mensen die een voorkeur hebben voor bedraad (zonder extra adapters).
De benamingen van HTC gaan echt alle kanten op zeg 8)7 Nogal een rommelig zooitje als je 't mij vraagt en totaal niet duidelijk.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Evo doet vermoeden dat het een verbeterde tussenmodel is van de HTC 10, terwijl de specs juist minder zijn.
Misschien willen ze juist een versie met langere accuduur (tragere processor/grotere accu), wat voor een bepaalde doelgroep erg interessant is. Alhoewel het scherm wel groter is geworden.
Ik betwijfel of deze een langere accuduur zal hebben. De snapdragon 820 is toch echt wel een stukje zuiniger dan de hier gebruikte 810.
Daarnaast is de 810 berucht om zijn warmteproductie
Klopt, maar toch hebben ze de ergste warmteproblemen op weten te lossen met de v2.1 versie.
Was de oplossing niet gewoon hier en daar de kloksnelheid verlagen en wat slimmer om te gaan met hoe je de verschillende cores gebruikt? De verbetering van het productieproces zal ook wel hebben geholpen. Had niet het idee dat ze de architectuur nou zoveel hadden veranderd.
Was de oplossing niet gewoon hier en daar de kloksnelheid verlagen en wat slimmer om te gaan met hoe je de verschillende cores gebruikt?

Nee, dat was de noodoplossing die o.a. OnePlus gebruikte met de 810 v1.0. OnePlus zette ook gewoon cores uit bij het opstarten van zaken als Google Chrome.

De 810 v2.1 echter heeft zelfs hogere kloksnelheden dan de oorspronkelijke 810. De warmteproblemen zijn nooit geheel opgelost in de zin dat ook deze v2.1 variant nog steeds enigsinds trottelt in bepaalde zwaar gebruik gevallen. Maar onder de streep is de v2.1 gewoon een goede SoC geworden. Alleen de naam 810 was toe al besmet.
Dat problem hebben ze toch al lang opgelost ... .
Alweer geen top chipset de 820 soc, de 810 had overhitting isseus en dan nog eigenwijs zijn om in een ander telefoon in te stoppen. Dit noem ik arrogantie en niets geleerd te hebben van verleden.

Zo gaat een bedrijf wel kopje onder.
Ze hebben die overhittingsproblemen toch opgelost; de telefoon is waterdicht dus je kan hem onder de kraan koelen.

(ter voorkoming van serieuze reacties: bovenstaande is een grapje)
Ze zullen overstock van de 810 voor een prijsje kunnen kopen hebben zeker? Anders zie ik ook echt geen reden. Liever een nieuwe 6** processor erin dan die oude 810.
Voor de Iphone 7 zijn al kickstarters verschenen voor een hoesje met 3,5 mm jack. Eentje die ook een micro sd ondersteunt en een 2e simkaart en extra accuduur! Het is toch raar dat de features waar veel mensen om vragen tegenwoordig in deze vorm als extra moeten verschijnen.

https://www.kickstarter.com/projects/1490144222/smartkase

Ik heb dan zelf een Samsung S7, maar de belangrijkste reden dat ik die gehaald heb, is vanwege het microsd slot.

Ik vind het maar raar dat HTV deze trend volgt, hopelijk gaan andere fabrikanten hier niet in mee!
En toch zijn er steeds minder toestellen die de MicroSD slot hanteren. Dus ook dat wordt langzamerhand steeds zeldzamer. Ditzelfde zal uiteindelijk ook gebeuren met de audiojack.
Het bannen van het SD-slot is vooral te danken aan Google, die het ontwikkelaars makkelijker wil maken door slechts 1 storage drive te bieden. Daarop volgde een generatie of 2 waarin het af liep, zelfs Samsung's S6 moest eraan geloven.
Toen kwam Google met Adoptable Storage en sindsdien is de geheugenkaart terug van weggeweest :)

Ik denk niet dat de audiojack op korte termijn van Android telefoons gehaald gaat worden. Het onderdeel neemt fysiek meer ruimte in, maar ik denk dat het blijft tot er een fatsoenlijk aanbod van type-c audio is.
Wat ik zo naar vond aan de geheugenkaart in Android, dat juist die paar opslag vretende apps niet naar de SD-kaart geplaatst konden worden.
Altijd beter dan überhaupt geen mogelijkheid tot hebben, toch? :)
Maar dat komt dus door hoe Android in elkaar steekt. Met Adoptable Storage is dat opgelost.
Ben ik het mee eens. Vond de SD-kaart wel handig vooral voor muziek e.d. echter is dat nu een non-issue i.v.m. Spotify. Ik merk dat ik steeds minder ruimte nodig heb, tenzij je veel games etc. speelt.
Ik heb zelf niks met spotify. Ik begrijp je argument volkomen maar voor mij gaat het niet op. Mijn telefoon is mijn nieuwe ipod geworden omdat ik simpelweg nooit de mogelijkheid had om al mijn muziek op mijn telefoon te zetten. Ik reis daarnaast wel vaak naar het buitenland en luister ook wel naar muziek die niet op spotify staat.
Klopt helemaal. Mijn SD-kaart is eigenlijk ook volledig gevuld met Gear VR-video :P die krengen vreten ongeveer 4GB voor 20 minuten.
Steeds minder? Samsung heeft 'm net weer teruggeplaatst. Het is juist een prachtig verkoopargument. Ik mis de sd-feature op mijn Oneplus 2. De volgende wordt mét SD.
Wat is er mis met de mogelijkheid om je intern geheugen gigantisch te vergroten voor weinig geld?
Jammer HTC, dit is dus de reden waarom ik voor een Nexus ben gegaan vorig jaar; er was simpelweg geen 'goede' keuze beschikbaar. Mooie toestellen, teleurstellende en soms misleidende specs. Het weglaten van de 3,5mm jackplug is niet te vergeven.

Dit terwijl ik al jaren HTC toestellen koop. Maar ik besteed nu liever die 700+ euro aan een Pixel.

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 22 november 2016 09:38]

De Pixel is zijn geld naar mijn mening echt niet waard, net als alle iPhones.

Stock Android is leuk, maar niet voor ongeveer 1000 euro.
Ben ik met je eens, na het wegvallen van de Nexus lijn neig ik nu dus naar OnePlus.
Ik heb precies hetzelfde op dit moment. Ik kocht altijd een Nexus als ik een nieuwe telefoon kocht. Jammer dat de lijn is gestopt. De Pixel vind ik het niet waard. Geen idee wat voor telefoon ik straks ga kopen.
De Oneplus is helaas ook duurder geworden... ;(
Ok, nou dit ziet er m.i. eigenlijk best wel prima uit. Als de camera goed is en het scherm een goede kleurweergave heeft, dan ga ik deze in maart 2017 wellicht (ook) overwegen ter vervanging van mijn S6.

USB-C ... tja ... als niemand het doet, dan wordt het nooit wat. Een telefoon met USB-C én een 3,5mm plug vind ik persoonlijk ook wat overbodig en gaat ten koste van clean ontwerp, dus ... prima stap van HTC.

Wel jammer dan men gewoon compleet van die mooie stereospeakers zijn afgestapt; dat vond ik écht een USP van mijn HTC One M7.
Deels met je eens.
Het ontwerpt ziet er leuk uit.
USB-C werkt super, snel opladen (Lumia 950XL)
Wel vind ik het waardeloos als de trend wordt zonder audio uitgang aangezien ik graag alles plug, thuis en oortjes.
Wel vind ik het waardeloos als de trend wordt zonder audio uitgang aangezien ik graag alles plug, thuis en oortjes.
De trend wordt uiteindelijk bepaald door de consument. Als die telefoons zonder 3.5 jackplug links laat liggen en kiest voor alternatieven met 3.5 jackplug, dan moet jij eens kijken hoe snel de 'innovators' eieren voor hun geld kiezen.
Ok, nou dit ziet er m.i. eigenlijk best wel prima uit. Als de camera goed is en het scherm een goede kleurweergave heeft, dan ga ik deze in maart 2017 wellicht (ook) overwegen ter vervanging van mijn S6.

USB-C ... tja ... als niemand het doet, dan wordt het nooit wat. Een telefoon met USB-C én een 3,5mm plug vind ik persoonlijk ook wat overbodig en gaat ten koste van clean ontwerp, dus ... prima stap van HTC.
Qua uiterlijk niets op aan te merken, en komt ook hier op de 'look' list voor aankomende vervanging.
Even XDA bijhouden of er ook 'bakkers' zijn zodat er ook na 1,5 jaar nog wat spannends blijft gebeuren, aangezien HTC met zijn bootloaders nogal eens wil tegenstrubbelen.
Regelmatig savonds in bed nog een filmpje/serie in bed kijken. Telefoon aan de lader en oordopjes in om de vrouw niet te storen, dat is straks dus verleden tijd?
Mee eens. Dat doe ik zelf ook inderdaad. Dan is alleen een usb-c poort niet handig nee.
Of laat ze er 2 usb poorten in bouwen, nog handiger.
Ja dat zat ik ook te bedenken. Wellicht kun je je phone dan ook gebruiken als pocket-workstation. Zou m.i. met Windows Phone een prima oplossing zijn voor de gemiddelde office user.
Idd, hoe moeilijk/duur kan het nou zijn om 2 of misschien wel 3 usb poorten onderop een mobiel te maken, meer dan genoeg ruimte

(Patent op aanvragen? :+ )


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True