Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties
Submitter: defcon84

Het Eindhovense bedrijf e-Senses brengt februari volgend jaar een ring uit die op basis van een uv-sensor en lichtsensor meet hoeveel vitamine D de drager binnenkrijgt. De ring meet de hoeveelheid daglicht en zonlicht en de app rekent de bijbehorende vitaminewaardes uit.

De ring is verbonden met de smartphone en geeft de verbonden waarden door aan de Helios-app van e-Senses, die zal verschijnen voor iOS en Android. Die verbinding verloopt waarschijnlijk via bluetooth, al noemen de makers dat niet. In de app kunnen gebruikers vervolgens zien en bijhouden hoeveel daglicht en zonlicht ze hebben gehad en hoeveel vitamine D hun lichaam zou hebben aangemaakt.

De oprichters, die steun hebben gehad van r&d-laboratorium Holst Centre, claimen dat het de eerste 'vitamine D-tracker' ter wereld is. De ring zal in februari uitkomen voor een prijs rond 170 euro. Daarnaast heeft e-Senses een Indiegogo-campagne opgezet voor pre-orders, waar de ring te bestellen is.

Helios Smart RingHelios Smart RingHelios Smart RingHelios Smart Ring

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

Lijkt me zeer nutteloos, de ring ziet bijvoorbeeld niet hoeveel kleding je draagt, de doorzichtigheid van de kleding en of je korte of lange mauwen aan hebt. Dus eigelijk krijg je een getal waar je zo goed als niks aan hebt.
Precies dit. Wat mij betreft is het tijd dat wij, de community van techliefhebbers, eens paal en perk stellen aan dit soort misere. Het is toch van de zotte dat 5 euro aan technologie, 5 minuten aan bedenktijd en 5 weken programmeren al 170 euro moet opleveren?

Ik weet zeker dat het gehele team dat hier aan werkt elkaar zit te high fiven voor de gegenereerde aandacht en post op tweakers. Ook kan ik me onmogelijk voorstellen dat iemand met de kennis, kunde en doorzettingsvermogen om een product als dit breed te marketen daadwerkelijk gelooft in de toegevoegde waarde van zijn/haar product.

Dit is de zoveelste biostabil, homeopathie of anderszins nutteloze semi-medische troep die enkel gericht is op zwakke zieltjes geld uit de zak te kloppen. Ik ben misschine wat hard, maar ik vind dit, oprecht, misselijkmakend.
Inderdaad. En verder krijgen we ook vitamine D binnen via voeding, wat o.a. aan boter wordt toegevoegd. Dus vrij zinloos product. Maar er zal vast een markt voor zijn.
Een sterk aantal mensen hebben gewoon vitamine D tekort in Nederland. Voornamelijk immigranten. Wat in je voeding zit is vaak niet voldoende. De ring zelf lijkt me nogal nutteloos.
Immigranten lijkt me niet echt een relevante doelgroep. Getallen zijn te laag voor een goed businessmodel.
Personen met een donker huidskleur maken minder vitamine d aan door grotere hoeveelheid van melanine in de huid wat zonneverbranding remt maar ook vitamine d aanmaak remt.
Ook het dragen van nagenoeg volledig lichaamsbedekkende kleding is een punt.
Ongeacht hoeveel kleding of type huidskleur, we hebben allemaal een tekort aan vitamine d aanmaak in de wintermaanden, November tot Maart.

On topic, leuk gadget, maar als mensen deze ring zien, heb je wel wat uit te leggen, en zul je naar mijn nederige mening als een healthy freak worden aangezien.

[Reactie gewijzigd door mark184 op 10 november 2016 08:32]

Dat mensen zo'n ring willen kan ik me ergens nog voorstellen.
Dat mensen een ring van 170 euro willen, die nagenoeg geen functie heeft is wel ernstig.


edit: dikke vingers verzonden al en kon daarna mijn reactie niet meer vinden 8)7

[Reactie gewijzigd door Juliuth op 10 november 2016 11:21]

Dan heeft elke "normale" / reguliere ring per definitie ook geen nut voor jou, blijkbaar, die bovendien vaak net zo duur, zo niet duurder zijn? :) Ik denk dat menig persoon daar anders over denkt.
Nou daar heb je een punt. Alleen is vaak het materiaal + de vakmanschap wat de waarde bepaald van zo'n ring. Ook een statussymbool draagt bij aan de prijs. Nu is dit natuurlijk subjectief maar deze ring heeft niet die allure in mijn opinie.

Maar goed, ik bepaal niet waar mensen hun geld aan (verspillen) uitgeven. 8-)
als tie nou van 40k goud zou zijn, met ingebouwde afgifte van vit D indien nodig, en ook nog ff suiker, cholesterol en andere vitamines kan meten en suppleren, dan, ja dan...
Het is niet enkel een kwestie van minder snel aanmaken van vitamine D, maar ook de behoefte is ook groter.

Veel huisartsen (en de laboratoria waar zij hun diensten van afnemen) hanteren dikwijls een streefwaarde van 50 nmol/l. Voor een blanke Nederlander is dat inderdaad prima, maar voor iemand met bijvoorbeeld een Turkse achtergrond (zoals ik) ligt die streefwaarde "ietsiepietsie" hoger (> 80-100 nmol/l). Dat is in Nederland zo goed als niet haalbaar. In de zomer zou het eventueel wel haalbaar zijn als je fulltime gaat zonnen op het strand. :)

Gelukkig zijn steeds meer huisartsen bekend met de verschillende onderzoeken over de hogere streefwaarde voor mensen van niet-westerse afkomst. De artsen zijn tegeneerder geneigd om vitamine d voor te schrijven (denk aan 50.000IE per maand). Met de pillen bij de drogist zou je maandelijks iets van 250 stuks in moeten nemen om aan die 50.000IE te komen. :')
On topic, leuk gadget, maar als mensen deze ring zien, heb je wel wat uit te leggen, en zul je naar mijn nederige mening als een healthy freak worden aangezien.
Dus niets anders dan als je een smartwatch of fitness apparaatje draagt.

De HRM van mijn smartwatch is bij de verste verte niet zo accuraat als mijn Polar Bear. Toch is het voor mijn gebruik (niet professioneel) goed genoeg. Ook geeft mijn smartwatch mij een notificatie wanneer ik de hele dag niet heb bewogen. "Dat weet je toch?" Ja natuurlijk. Ik weet ook dat ik om 7 uur op moet staan. En toch gebruik ik een wekker.

Dat het product bijna 2x zoveel kost als een Pebble Classic v2 (de tweede iteratie van de Classic), idd dat is te duur; vind ik ook. Ik vind ringen overigens lelijk en onhygiënisch. Zelfs mijn smartwatch heeft last van huidvetten ed.

Toch vind ik dat je ook niet te kritisch moet zijn op een eerste iteratie van een product. Het heeft wel degelijk een bepaalde functie, en wellicht kunnen volgende iteraties het uitbreiden. Afkraken is zo lekker makkelijk...
Heeft ook te maken met huidskleur. Ik ben zelf van Indonesische afkomst, Sinds laatste jaren zijn ze er achter dat mensen met getinte huid ook minder opnemen althans die in meer noordelijker landen wonen.

Kon niet snel vinden of ze daar of rekenen mee houden.
Snap niet waarom immigranten een groot te kort hebben, die lopen meer in de buitenlucht dan mensen die de hele dag op het kantoor zitten. Vooral in deze tijd ga je in de ochtend in het donker na je werk en als je thuis komt is het ook al weer donker. Dus een Vitamine D tekort, komt heel veel voor bij mensen die veel binnen werken op kantoor uren.

Daarnaast zie ik het nut van deze ring niet echt, koop gewoon vitamine d tabletten als je bang bent dat je een tekort hebt en zorg dat je die regelmatig neemt. Wel de juiste hoeveelheid natuurlijk, want vitamine D plas je niet zo maar uit en kun je dus ook teveel van binnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 10 november 2016 09:09]

Volgens jou zijn er geen immigranten die op kantoor werken? Vreemde aanname.
Het heeft voornamelijk te maken dat een groot deel van de allochtonen de islam aanhangt. Met name het vrouwelijke volk loopt grotendeels bedekt. Hierdoor krijg je nou eenmaal minder zonlicht.

Deze komen ook relatief weinig buiten en bewegen vaak ook weinig t.o.v. vrouwen die andere religies aanhangen. Vandaar dat ook iets als diabetes een groot probleem is onder deze groep.

[Reactie gewijzigd door GLaDOS op 10 november 2016 09:17]

Dat klopt, ben ik het ook helemaal mee eens. Maar dan er kunnen staan dat het om geloofsovertuigingen gaat, want er zijn genoeg moslims in Nederland die niet per definitie immigrant zijn. En dan worden ook nog specifiek vrouwen bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 10 november 2016 09:26]

"En verder krijgen we ook vitamine D binnen via voeding, wat o.a. aan boter wordt toegevoegd."
Deze hoeveelheden zijn zeer gering. Vitamine D komt in principe vrij weinig voor in de voeding, m.u.v. vette vissoorten zoals zalm, makreel en haring [1]. De hoeveelheid die je daarin treft is circa 400-500 IE per 100 gr. Als je eenmaal vette vis per week zou eten (huidige aanbeveling van het Voedingscentrum) krijg je dus vrij weinig binnen. De hoeveelheden die worden toegevoegd aan bak- en braadproducten zijn ook vrij beperkt, dit is wettelijk vastgelegd op maximaal 180 IE per 100 kcal.

1. Holick, Michael F. "Vitamin D in Health and Disease: Vitamin D for Health and in Chronic Kidney Disease." Seminars in dialysis. Vol. 18. No. 4. Blackwell Science Inc, 2005.
Aan halvarine, margarine en diverse bak en braadproducten word tijdens de productie extra vitamine D toegevoegd. Dat is in ieder geval in Nederland het geval. Dus voor vrij veel mensen toch een extra bron :)
dat is arme zieltjes voor de gek houden. Meer dan de helft neemt het lichaam gewoon niet op. Wat Bullit zegt klopt, je moet het voornamelijk van de zon en de huid hebben.
't Is geen makkelijke balans; vitamine D kan schadelijk zijn bij overdoses. Het grote voordeel van de vitamine D die we zelf uit UV maken is dat het alleen gebeurt indien nodig, en je dus niet teveel kunt krijgen.
Wat je moet slikken voor een overdosis is gigantisch veel. Doses die je in Nederland niet in een pil krijgt. Dagelijks 10000 IU of meer, en dat maandenlang, dan bouw je een overdosis op. Of in 1 keer 300000 IU, daar moet je een heleboel pillen voor slikken.
Klopt maar overdosis wordt gewoon door je lichaam uitgescheiden via je urine
Inderdaad. En verder krijgen we ook vitamine D binnen via voeding, wat o.a. aan boter wordt toegevoegd. Dus vrij zinloos product. Maar er zal vast een markt voor zijn.
In de dagelijkse voeding zit alsnog niet genoeg om de wintermaanden door te komen als je al een tekort hebt, dan zou je elke dag zo'n kuip boter of kilo's vis moeten eten, en dan krijg je alsnog minder binnen dan op een warme zomerdag. Je zal het echt van de zon rond/in de zomermaanden moeten hebben, in de overige maanden is de UV-straling te zwak om de aanmaak te verzorgen.

Ik slik 'als de R in de maand is' nu om de dag zo'n 6000 IU D3 gelcapsule, dat is 3000 IU per dag dus, dan blijven je waarden wel redelijk. Dat zit nog prima onder de toxische waarde, als je een uur in de zomer buiten loopt krijg je een veelvoud hiervan binnen, en je ziet daarom dat de doseringen die we veilig achten al steeds verder worden opgehoogd (in Europa is in 2012 de maximale dagdosering al naar 4000 IU (100 µg) bijgesteld).

Wat klopt is dat door supplementen je lichaam je vitamine D spiegel niet meer zelf goed kan reguleren, het wordt opgeslagen in je vet, je plast de overtollige spullen inderdaad niet weer uit zoals bij wateroplosbare vitaminen (D kan je eigenlijk meer als een hormoon zien dan een vitamine). Als je lang in de zon loopt zal je niet blijven aanmaken tot je een overdosis krijgt, maar van supplementen kan dat dus wel gebeuren na lange tijd veel teveel slikken. Overigens hoor je dan van verhalen over heel lang meer dan 40000 IU per dag slikken, per ongeluk doe je dat ook niet zomaar :P Als je het niet vertrouwt gewoon eens een prik voor de 25-OH waarde laten doen via de huisarts, weet je gelijk of je teveel slikt of te weinig buiten komt in de zomer ;)

Ik heb overigens zelf ooit een extreem vitamine D tekort gehad, zo erg dat het niet meetbaar was, dat wil ik me niet nog eens laten gebeuren, ik heb me nooit zo moe gevoeld als toen :')

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 10 november 2016 10:59]

Als je het niet vertrouwt gewoon eens een prik voor de 25-OH waarde laten doen via de huisarts, weet je gelijk of je teveel slikt of te weinig buiten komt in de zomer
Zou ik graag willen want ik heb last van depressie en moeheid in de herfst en winter. Helaas een naaldenfobie.
Bijna iedereen in nederland krijgt te weinig vitamine D binnen, onder top sporters worden vitimine D supplementen als de belangrijkste aanvulling gezien. We krijgen tenzij je iedere dag 30 minuten shirtloos buiten loop onvoldoende vitamine D binnen.

Heb het weleens in de winter geprobeerd, maar die pillen bevallen me toch beter ;)
In de winter kan je het sowieso vergeten. Te weinig straling, zon staat te laag. Dus verbruik je dan de voorraad die je als het goed is in de zomer hebt opgebouwd in je lichaam. Heb je dat niet gedaan, dan ontstaat dus een tekort, die 'winterdip' zit niet alleen tussen de oren dus :P
Het was sarcastisch bedoeld, maar bedankt.
Ik snap de meeste frustratie
Echter wat heeft homeopathie hier mee te maken?
Ik heb kennissen die in de medische wereld werken die homeopathie
Zeker niet als misleidend afdoen
'Medische wereld' is ook heel breed en een telefoniste van een huisartsenpraktijk is ook 'werkzaam in de medische wereld' maar weet geen ruk.
Weet niet welke huisartspraktijk jij naar toe gaat, maar meestal krijg ik een (huisarts) assistent aan de lijn. Die ook andere zaken doet dan alleen de telefoon opnemen. Deze weet dus echt wel wat meer dan "ruk"

Blijkbaar zijn er ook nog mensen die je hier een goede score aan geven, vraag me dus ook maar zeer af hoeveel kennis jullie überhaupt hebben. De telefoniste bij mijn huisarts prikt bloed, geeft inentingen en weet heel goed waar ze over praat. Ook al zijn het de kleine handelingen, die mag je niet zo maar doen als je geen ruk weet.
Een assistent(e) is getraind in het verrichten van handelingen en kan van alles 'weten' uit 'ervaring' van horen zeggen en dat is niet hetzelfde als solide wetenschappelijk onderbouwde kennis. Dit alles is wellicht een genuanceerdere manier om het te zeggen en betekent exact hetzelfde en belangrijker nog, het ging over de bullshit genaamd homeopathie. Voor de goede orde, er is meer bewijs dat gebedsgenezing werkt en dat wil bijna niemand geloven😉
Hoewel offtopic, maar dit ding doet tenminste nog wat. En hoewel ik het ook een nogal hoog bedrag vind, denk ik toch wel dat Endless_Death veel en veel te optimistisch is hoeveel werk er alleen al in de ring-kant zit, en daar moeten dan ook nog algorithmes bij. Over de nuttigheid heb ik ook mijn twijfels, misschien voor mensen die een vitamine-D gebrek hebben ter aanmoediging ofzo, dat ze kunnen zien dat ze beter bezig zijn geweest dan de dag ervoor.

Echter terug naar homeopathie: Dat doet niks. Maakt me niet uit wie je in de medische wereld kent die anders zegt, maar ik zou sowieso nooit meer iets medisch aan advies van diegene serieus nemen. Nog los ervan dat er geen enkele onderbouwing is waarom het zou werken, het gaat over het nagenoeg oneindig verdunnen van een stof die dezelfde symptomen opwekt als je ziekte, en dat zou dan tegen je ziekte moeten helpen. En met nagenoeg oneindig verdunnen is dat ook zo goed als oneindig: De kans dat er een enkel molecuul van de oorspronkelijke stof nog overblijft na het verdunnen is meestal verwaarloosbaar klein. Als je echt in homeopathie geloofd kan je net zo goed gewoon water drinken, zitten ook hele kleine hoeveelheden van allerlei spullen in.

Soms worden kruidengeneesmiddelen en soortgelijken ook onder homeopathie geschaard. Dat is geen homeopathie, en die kunnen inderdaad wel werken. Homeopathie niet.
Homeopathie is per definitie niet op feiten gebaseerd. Wanneer een oorspronkelijk homeopathische behandeling empirisch ondersteund wordt gaat het 'geneeskunde' heten.
Kijk maar eens naar de volgende video, dan snap je de reden waarom de meeste medici niet in homeopathie geloven:

https://www.youtube.com/watch?v=HMGIbOGu8q0
We hebben ooit een enquête gehouden onder huisartsen. De meeste gebruiken het als placebo (omdat er bij klassieke homeopathische middelen gegarandeerd geen effect is).
Het verslag van de enquête: https://www.medischcontac...nimo-voor-homeopathie.htm

Beweren dat homeopathie werkzaam is, is misleiding. Het werd hier dus prima als voorbeeld gebruikt. Hoewel hier in elk geval nog een objectieve bron als input wordt gebruikt (licht) dus helemaal een correcte vergelijking is het mijns inziens niet. Maar dan is de discussie of het correct als voorbeeld gebruikt werd, en niet of homeopathie klopt in het rijtje met onzin. (Want het is onzin).
Homeopathie is het woord wat word gebruikt als iets niks doet. Als het wel iets doet noemt men het gewoon "medicijn".
(Reactie op beide) als je op de foto kijkt van de app kun je dit aangeven zal waarschijnlijk niet helemaal werken/goed zijn/ wat dan ook.... ik zie dit zeker floppen, zeker met die prijs en looks....
Op twee platformen ontwikkelen gaat je zeker meer dan 5 weken kosten ;) En dan heb je het nog niet gehad over de vele designer-iteraties die daar overheen gaan... Nee, app-development wordt nog steeds goed onderschat....
En ja je kan gebruik maken van de cross-platform meuk maar daar wordt je echt niet blij van :( Buiten het feit dat dat ook geen wondermiddel is waardoor je eenmaal ontwikkeld en alles foutloos overal loopt...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 10 november 2016 08:54]

misselijkmakend
Is dat niet een van de eerste symptomen van vitamine d-tekort? Of was dat vermoeidheid en futlooshied?

Ik weet het allemaal niet meer. Ik weet iig wel dat in de winter vaak een combinatie van die drie heb en dat mijn huid er niet beter op wordt. Als donkerwit persoon zijn de wintermaanden juist de tijd waarin ik veel buiten in het zonnetje zou moeten zijn, maar door de kou wordt ik daar weer niet vrolijk van.

Ik ben gewoon echt niet gemaakt voor dit weer. Zowel geestelijk als lichamelijk (op meerdere fronten).

Edit: oh en voor mij zou zo'n ringetje dus juist handig zijn om te zien hoeveel tijd ik nou echt in zonlicht doorbreng. Helaas issie spuuglelijk, best wel groot en man man man wat duur. Dat had toch makkelijk boor minder dan de helft gekund?

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 10 november 2016 09:12]

Edit: oh en voor mij zou zo'n ringetje dus juist handig zijn om te zien hoeveel tijd ik nou echt in zonlicht doorbreng. Helaas issie spuuglelijk, best wel groot en man man man wat duur. Dat had toch makkelijk boor minder dan de helft gekund?
Vind ik ook, maar het is een eerste iteratie. Het idee erachter is geweldig.

Ik loop zelf ook met ideeën rond die de gezondheid of het gemak kunnen verbeteren. Zo gebruiken wij veel verse producten in ons eten. Prima, maar dat heeft een houdbaarheidsdatum. Waarom is er nog niet een systeem waarmee ik op mijn smartphone kan kijken wat ik in huis heb, wat de houdbaarheidsdatum is, en welke recepten ik kan maken met de producten die ik huis heb?
Geen idee waarom dat er niet is. Vooral het houdbaarheidsgedeelte lijkt mij wel iets waar Jumbo/AH wel interesse in zou kunnen hebben.
Waarom specifiek die supermarkten, en de rest niet? Zijn de anderen niet bezig met duurzaamheid (want daar valt dit toch wel deels onder, ook een stukje gemak)?

Bij AH wordt al bijgehouden via bonuskaart. Geef mensen inzicht. Desnoods doen supermarkten alleen hun eigen barcodes/prijzen ondersteunen.

Want als je dit wilt gebruiken om concurrentie aan te moedigen dan zijn ze daar minder over te spreken. Dat snap ik! Maar daarom wil ik ook helemaal niet zo'n app vanuit de supermarkten maar vanuit de open source gemeenschap. Misschien zou ik er zelf mee moeten beginnen. Maar ik vind bijvoorbeeld niet dat mensen zoiets zelf zouden moeten hosten, en clouds ben ik ook geen fan van. Lastig!
Precies ja. Ik zou heel graag bereid zijn om 200 euro uit te geven aan een product dat iets dat in de buurt komt van de bloedwaarden kan oplepelen. Daar heb je ook echt iets aan.

Weet je, fsck it. Als je deze gimmick toch wilt hebben, wees dan awesome en maak het zelf. Koop de volgende producten:

- http://www.theairboard.cc/ en een wifi of xbee of whatever shield.
- IR sensor, zit o.a. in http://www.miniinthebox.c...p4693851.html?prm=2.5.1.1 .

Aansluiten is de twee pootjes van het zwarte sensortje solderen op de 3,3V en de A5 ingang. Programmacode is ongeveer dit (je moet nog even uitzoeken hoe je van meetwaarde naar 'vitamine D' gaat en ik heb ook de wifi code er niet bij staan):
void setup()
{
Serial.begin(9600);
}

void loop()
{
int value = analogRead(A5);
Serial.print("Intensity: ", value);
delay(1000);
}
Sketch uploaden, op Google uitzoeken hoe je van intensiteit gaat naar "vitamine d" en klaar.
Dan moet je wel een UV sensor nemen, anders heb je er nog niks aan ;).
Oeps, goed punt. Idee blijft hetzelfde.

Zoiets gaat wel werken: https://www.hobbyelectron...NDGOCCzz2tMDJVBoC7CXw_wcB .

Code blijft hetzelfde :)

--update--

...of als je dezelfde sensor als zij wilt gebruiken, die vind je op: https://www.adafruit.com/product/1777 . O-)

[Reactie gewijzigd door atlaste op 10 november 2016 11:50]

Software schrijven voor de microcontroller uhm uurtje hooguit.
De app een kleine 4 werkdagen als ik het alleen zou doen.
Hardware nog geen 4 euro. Bandje eurotje
Het enige wat je moet doen is aantal lumen per uur omrekenen naar aantal vitamine d per dag.
Hier heb je een paar test personen voor nodig. Maar ik denk dat deze informatie allang bekend is.
Beetje domme reactie. Als je development doet weet je dat er meer bij komt kijken dan even software schrijven, appje hier, hardwaretje daar. Het hele proces van idee tot uitwerking is vaak wel wat meer. Je noemt nu alles op nu je dit product hebt gezien. Zo doen die Chinese namaak bedrijfjes het ook :-)

Neemt niet weg dat ik 170eu wel wat aan de prijzige kant vind. Maar dat zal wel te maken hebben dat het een soort sierraad is, i guess. Niets voor mij in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 9 november 2016 21:14]

Hmm ik vind eigenlijk dat hij wel een puntje heeft. Sure, het is geen 4 dagen werk, maar dit is ook geen jaren development tijd waard. Hoe professioneel dat allemaal is gebeurd, weet ik niet; zelf suggereren ze mei-dec nodig te hebben gehad voor de software op de indigogo website. That said, eerlijk gezegd denk ik ook dat ik daar mijn hand voor zou omdraaien... De bottom line "i'm not impressed" is denk ik best terecht.

Neemt niet weg dat ik het best een grappige gimmick vind, maar ook niet meer dan dat. 170 euro kan ik moeilijk verantwoorden.

En sure, marketing kost tijd - maar als je een goede marketer in dienst hebt, weet die wel raad daarmee. Voor je het weet heb je een enorm bereik omdat T.Net je product plaatst :)
Je reactie is gewoon te simpel en dat weet je zelf ook donders goed maar wil even interessant doen.

Het hele proces van idee naar eindproduct is niet zo makkelijk. Productontwikkeling vergt nou eenmaal de nodige tijd, helemaal als je productie in een ander land zit.
dat mij reactie simpel is , prima
maar dat werkt niet weg dat het een belachelijk duur product is.
jij mag het mischien complex vinden dat hele proces maar zo moeilijk is het niet.
zodra de klant een ide heeft stel je een paar concrete vragen waar je als PCB ontwikkelaar en software ontwikkelaar genoeg aan hebt.
vaak heb je de benodigde dingen al eerder gedaan denk bijvoorbeeld aan een dc/dc converter van 3.3v die heb je standaard in je libary al staan.
BLE bluetooth heb je in je software al een zeer goede start in(indien dit vaker voor komt).
het zoeken naar een sensor voor die toepasing met de bijbehorende databus is gewoon ff zoeken, of die weet je toevallig al.
tuurlijk de software testen op diverse apparaten vergt tijd, hier heb je beta voor. en aangezien het maar om een parameter gaat kan hier niet veel mis mee zijn.
CE keurmerken heb je bedrijven voor, geef ze 10 ruggen en je hebt een CE merk op je product. zelfde geld voor ip65 certificeringen enzo. kost jouw geen tijd, alleen geld.
als je hier echt maanden lang mee bezig bent, is of je management corrupt. of je bedrijfstructuur voelt aan als een studentenhuis.
productie in het buitenland staat helemaal los van de ontwikkeling.
Productie (in het buitenland) staat niet helemaal los van ontwikkeling. Je er namelijk voor zorgen dat je product wel juist geproduceerd wordt en het eventueel aanpassen aan de gebruikte productiemethode. Niet dat dat veel tijd hoeft te kosten.

Wat vermoedelijk het meeste werk kost is het idee omzetten in een product wat je daadwerkelijk zou kunnen verkopen, met marketing er omheen enzo.
Productie in het buitenland staat helemaal niet los van de ontwikkeling, althans als je ervoor kiest is het zeker iets om mee rekening te houden. Het materiaalgebruik en de waarborging van de juiste kwaliteit vergt tijd en geld.

Verder ga je helemaal voorbij aan de ontwikkeling van de app, UX studie, materiaal studie, ergonomie studie, design studie, validatie, marketing en het vergaren van financieel daadkracht. Tevens ga je er vanuit dat het een simpel lumen sensor is die in de ring zit, maar dat is een aanname. Misschien zitten er wel meerdere sensors in met een complex algoritme die toch wat meer kunnen dan enkel het opvangen van de lichtsterkte.

Vind ik 170 euro te duur voor een dergelijke ring? Ja. Is 170 euro niet te verantwoorden? Nee, ik weet immers niet om wat voor een investering gaat en wat de verwachtte productieaantallen zijn. Ook zijn de technische details nog niet duidelijk.

Het lijkt mij op een niche product voor een specifieke markt met bijbehorende prijs.
En vergeet in de zomer een goede zonnebrand niet. Als je je helemaal insmeert maak je dus ook geen vitamine D aan. Maar je beschermt je dan wel tegen huidkanker. Wat moeten we kiezen :p
Vitamine D beschermt tegen huidkanker.
Ja, klopt. Maar als je je goed insmeert vang je op die plekken geen UV meer op en maak je geen vitamine D aan. Natuurlijk smeer je je nooit van kop tot teen in dus valt het wel mee. Het is wel iets om in het achterhoofd te houden.
Ik denk dat we erg bang worden gemaakt voor huidkanker vanwege de enkeling die onbeschermd uren ligt te zonnen en huidkanker krijgt.

Vitamine D-tekort schijnt vrij vaak voor te komen. En niet alleen onder de gekleurde Nederlanders die veel kleding dragen.
Een kwartier onbeschermde zon per dag is prima.
Niet alleen dat, bij verschillende zonnebranden is gebleken dat ze zelf kankerverwekkende stoffen bevatten... 8)7

Een kwartier zon in de winter op alleen je handen en gezicht zou eigenlijk al genoeg moeten zijn om genoeg vitamine D aan te maken. Tenminste als je lichaam op een gemiddeld niveau vitamine D aanmaakt, wat lang niet vanzelfsprekend is en waar die ring onmogelijk rekening mee kan houden (toch niet zonder dat je tests bij de dokter hebt laten doen).
Op zich is het niet automatisch een probleem als zonnebrand kankerverwekkende ingredienten bevat, en wel om twee redenen: ten eerste zegt het niets over de hoeveelheid, en ten tweede krijg je typisch maar heel erg kleine hoeveelheden naar binnen door de huid.
De stoffen zijn kankerverwekkend juist omdat het nanodeeltjes zijn (een groter deeltje van dezelfde stoffen is niet kankerverwekkend) en dus wel je huid indringen.
Wist je dat het eigenlijk geen zin heeft om zonnebrand te smeren als je je niet volledig insmeert. Dus inderdaad van top tot teen? En dat je met zo'n reisverpakking eigenlijk maar 2x moet doen. Oftewel zo'n dikke laag om je smeren dat het lijkt alsof je met yoghurt hebt gedouched? Was deze zomer een item over op TV bij iets van Radar geloof ik (het is nog vroeg, please vergeef me :9 )
Klopt, heb je gelijk in. Maar sommige zonnebranden zijn zoals StefanDingenout aangeeft ook niet echt goed.
Het is een afweging die we maken. Als je gaat zonnen smeer je in. Als je avonds de stad weer in gaat doe je dat niet en zou je genoeg vitamine D moeten aanmaken.
De belangrijkste reden om zonnebrand te smeren is tegen huidkanker. En alhoewel je theoretisch overal huidkanker zou kunnen krijgen is het nogal onwaarschijnlijk tussen je tenen.
Tenzij je favoriete schoen, een teenslipper is :9
Ik denk dat je je mening even moet bijstellen. Als je kijkt naar de eerste afbeelding van het artikel, een screenshot van de app, zie je al dat je kunt aangeven welke kleding je aan hebt en wat voor factor zonnebrand je op hebt gedaan.

Volgens mij kun je het dan al een stuk accurater berekenen.

Het zal nooit 100% zijn, want je hoeft maar net te gaan bakken in de zon en je hand light in de schaduw, of andersom. Maar het idee is denk ik minder slecht uitgevoerd dan hier gesteld wordt.
Niet dat je per se ongelijk hebt wat nutteloosheid betreft, maar op de screenshot van de app is wel te zien dat je kan aangeven welke kleding je draagt, alsmede of je zonnebrandcrème gebruikt.
Lijkt me zeer nutteloos, de ring ziet bijvoorbeeld niet hoeveel kleding je draagt, de doorzichtigheid van de kleding en of je korte of lange mauwen aan hebt. Dus eigelijk krijg je een getal waar je zo goed als niks aan hebt.
Valt wel mee. De meeste mensen hebben buiten meestal kleding aan die niet veel meer dan het gezicht en de handen onbedekt laat, en in de tijd van het jaar dat dat niet zo is, is vitamine D tekort niet een issue.
de ring ziet bijvoorbeeld niet hoeveel kleding je draagt
Nee, maar even naar het screenshot kijken geeft al duidelijkheid dat je dit in app instelt.
Wij hebben een kleding menu waar je aan kunt geven wat voor kleding je draagt... Qua doorzichtigheid van kleding kun je alsnog geen vitamine D opnemen of het moet wel héél erg doorzichtig zijn. Ik weet niet aan wat voor pikante, doorschijnende outfits ik moet denken..

Onze ring meet en calculeert continue de sterkte van de zon en houdt rekening met de kleding dat je draagt, je huidtype, bewolking en luchtvervuiling gecombineerd met de laatste en accurate kennis om vitamine D te berekenen met de beste UV sensor die er te verkrijgen is. Het getal is heel nauwkeurig en gebaseerd op de meest recente medische studies op gebied van vitamine D.
De hoeveelheid vitamine D(3) hangt vooral af van de waardes UV-B straling, deze zijn eind herfst, winter en begin voorjaar minimaal tot niets.

Vitamine D(3) wordt door het lichaam aangemaakt door cholesterol met UV-B strtaling, door altijd sunblockers te gebruiken zorg je voor een vitamine D(3) tekort

In de zomer, tijdens een half uur in de volle zon, kan men 10.000 IU vitamine D(3) aanmaken.

Vandaar dat de meeste mensen een vitamine D(3) tekort hebben, wat allerlei kwalen kan veroorzaken, lees reactie hierboven o.a. darmkanker.

Laat je testen op vitamine D(3) en voeg het toe naar advies.
"Vitamine D(3) wordt door het lichaam aangemaakt door cholesterol met UV-B strtaling, door altijd sunblockers te gebruiken zorg je voor een vitamine D(3) tekort"

In de praktijk valt dit mee, dit wordt eigenlijk alleen gezien in gecontroleerde studies waarbij zonnebrand volgens de WHO-richtlijnen wordt gesmeerd. Het is dus weliswaar zo dat gebruik van zonnebrand de vitamine D-synthese bijna volledig remt [1], maar in de praktijk valt dit gigantisch mee. Mensen smeren vrijwel altijd te dun of niet frequent genoeg, hierdoor ziet men in de praktijk eigenlijk geen noemenswaardig effect van zonnebrandcremegebruik op de vitamine D-status [2].

Wat mij vooral stoot aan die ring is de prijs. Vitamine D is spotgoedkoop. Als je een jaar suppleert ben je circa tien euro kwijt. In een gezonde populatie kan veilig tot 10.000 IE gesuppleerd worden [3], en met 4000 IE per dag behaalt het overgrote merendeel een adequate vitamine D-status [4]. Een makkelijkere aanbeveling is dan ook een suppletieadvies (bijv. 2000-4000 IE per dag) als er enige verdenking is op vitamine D-insufficientie of -deficientie (donkere huidskleur, weinig zonlichtblootstelling, obesitas of ouderdom).

1. Matsuoka, Lois Y., et al. "Sunscreens Suppress Cutaneous Vitamin D3 Synthesis*." The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 64.6 (1987): 1165-1168.
2. Faurschou, A., et al. "The relation between sunscreen layer thickness and vitamin D production after ultraviolet B exposure: a randomized clinical trial." British Journal of Dermatology 167.2 (2012): 391-395.
3. Hathcock, John N., et al. "Risk assessment for vitamin D." The American journal of clinical nutrition 85.1 (2007): 6-18.
4. Vieth, Reinhold. "Vitamin D supplementation, 25-hydroxyvitamin D concentrations, and safety." The American journal of clinical nutrition 69.5 (1999): 842-856.
Je hele verhaal is compleet waardeloos omdat je niet aangeeft hoeveel van die vitamine D je lichaam dan wel nodig heeft.
Wat je ook niet duidelijk maakt is hoelang je in de zon moet staan ('s winters en 's zomers) om aan die hoeveelheid te voldoen.
Vandaar dat je ook niet kunt stellen dat de meeste mensen een vitamine D tekort hebben.
Da's best nutteloos..
Ik heb zelf door ziekte diverse tekorten, ook vitamine D en als je een uurtje buiten loopt krijg je zelfs op een bewolkte dag al zo'n 2000 eenheden vitamine D binnen, genoeg voor de dag.

.Als je verder gezond bent is de kans dat je een vitamine D tekort krijgt ook erg klein, tenzij je totaal niet buiten komt.
En als je een vitamine D tekort hebt dan heb je ook over het algemeen last van andere kwalen, osteoporose bijvoorbeeld en dan ben je je al bewust van het tekort, is de ring ook niet nodig.
Een pilletje Vitamine D+calcium per dag is dan ook een stuk voordeliger dan zo'n ring en werkt een stuk beter tegen het tekort.
eigenlijk is de titel missleidend : het is geen vitamine-D meter, het is een vitamine-D voorspeller/berekenaar.

Indien er voldoende onderzoek en correlatie is (lab-metingen), zou je het als "zo goed als een sensor/meter" kunnen noemen, maar ik vrees absoluut van niet..

Nergens doet hij een effectieve meting van vitamine-D in het bloed/urine/zweet/... De enige data dat hij heeft is:
- door de gebruiker ingesteld (kleren, ...). Hoeveel werkt dit is om bij te houden, laat het maar raden.
- door een UV-meter en/of licht-sensor, hopelijk in de goede licht-band voor vitamine-D aanmaakt (anders meet je verkeerd met artificieel licht).
- door de smartphone doorgeven : locatie? huidskleur (foto?) ?

1/ het is vrij duur
2/ het meet niet accuraat denk ik
3/ het is lastig
4/ het lost geen probleem op (meet op z'n best), het is ook voor veel mensen een non-issue.
5/ misschien zegt dit af en toe om wat in de zon te gaan staan (hopelijk niet in hevige zon). Voor dit is een kalender-notificatie genoeg ;)
Is dit in feite niet meer dan een lichtsensor met een stukje software in de app die dit naar vitamine waarden vertaald?

Een benadering van hoeveel vitamine D ik binnen krijg is handig, maar om er een wearable van 170 euro voor aan te schaffen, die ook nog eens (naar mijn mening) absoluut niet mooi te noemen is? Hopelijk stoppen ze het snel in de fitness trackers ofzo want dit is het net niet.
Dat zou erg jammer zijn, want er is maar een kleine periode in het jaar dat je vitamine D aanmaakt uit zonlicht. Dit heeft te maken met de stand van de zon, de afstand tot de zon en de afstand tot de evenaar, de zogenaamde zonkracht. Zo is het tussen november en maart onmogelijk om in Nederland vitamine D aan te maken uit zonlicht. En dan heb ik het over een blanke huid, hoe donkerder de huid hoe minder vitamine D je aanmaakt en hoe langer deze periode is.

Zou deze ring dus alleen licht "zien" dan is hij alleen nuttig in de maanden mei t/m september en in die maanden heb je al genoeg aan 2 keer een kwartier zonlicht per week. Uit de rest van het zonlicht maakt het lichaam geen D meer aan, en voert dit af..

https://nl.wikipedia.org/...ht_of_kunstmatige_bronnen
Het lijkt me overigens veel makkelijker om een app te schrijven die aan de hand van je GPS locatie gekoppeld aan meteorologische gegevens een indicatie van je vitamine d opname geeft. Geef je in de app een indicatie welke kleding je aan hebt. Misschien moet ik dit hier niet zeggen, maar produceren en er 9,99¤ voor vragen in de appstore...
Sorry, daarom waarschuwen ze op school dat je Wikipedia niet zomaar kan vertrouwen. De Noren hebben gevonden dat zelfs daar in Februari genoeg UV is om Vitamine D aan te maken. En om niet de fout te maken die de (Nederlandse) Wikipedia wel maakt: Bron.
Vandaar dat ze in Zweden een erg hoge zelfmoord percentage hebben die te maken zou hebben met het feit dat daar gebieden zijn waar in bepaalde maanden de zon niet te zien is. Als je te weinig zonlicht krijgt kun je depressief worden e.d.

Verder hebben ze speciale lichtbanken ingericht waar mensen onder kunnen liggen in de donkere maanden om toch maar voldoende binnen te kunnen krijgen. ;)
Dit is natuurlijk niet een volledig bewijs. Zoals te lezen ging het hierbij om individuele gevallen met een vitamine D waarde van onder de 30nmol, wat voor Nederlandse begrippen al ver onder de minimale gezonde waarde ligt. Er wordt namelijk een waarde van minimaal 50nmol geadviseerd en het Universitair Medisch Centrum in Groningen adviseert zelfs een waarde van 80 of hoger. Wat de reactie op het lichaam is van UV in februari voor deze waardes wordt dus niet verklaard in deze bron.
Leuk idee. Maar 170 euro? foeilelijk ding |:(
voor wie is dit? iedereen kan toch zien dat dit niet verkoopt..
In ieder geval niet in grote aantallen. :|
Er zijn anders 10.000en mensen met een biostabil. Een magneet. Om je nek. Voor je chillfactor. Lol
Of lichamen met allerlei graffiti met ongezonde inkten. En die kun je niet af doen 's avonds..
Wat een vinding.Die gaat absoluut helpen om mijn winterdip te voorkomen!
Want zonder deze ring kom je niet buiten natuurlijk ;)
Voor die prijs kan je met gemak 20 jaar of meer aan vitamine D3 (2500-5000IU/dag) kopen. Hoef je ook geen ring meer te dragen.
Hoef je ook geen ring meer te dragen en krijgt die plek zonder ring ook zon. Voordeel.
De doelgroep ontgaat mij nogal. Misschien een leuk dingetje voor tuig die in de bajes zitten om te kijken of ze wel genoeg Vitamine D krijgen, maar ik zie niet echt een specifieke doelgroep.

Voor ouderen die te weinig buiten komen en dus te weinig zonlicht krijgen is een dergelijk iets te duur, daarnaast ontbreekt zelfs de kennis vaak en vind men een smartphone al vaak een onding.

¤ 170,00 is in ieder geval voor menig consument gewoonweg te veel voor iets als dit. Daarnaast heeft de gemiddelde Nederlandse inwoner vaak meer dan genoeg zonlicht (Vitamine D) maar liggen de zorgen juist veelal meer bij ongezond eten, onvoldoende rust en onvoldoende beweging (veelal lijdend tot Obesitas en hart & vaat ziekten).

Al met al. Jammer voor de R&D, dit had men veel beter kunnen besteden in nuttige zaken waarmee je echt iets kunt bereiken. Misschien voor volgend jaar iets voor onder de kerstboom om het geflopte product aan gevangenen te geven die inderdaad te weinig zonlicht zien en dus Vitamine D nodig hebben.
Doelgroep kan wel heel groot zijn bij de juiste prijs, genoeg mensen die ploegendienst draaien, nachtwerkers, ICTers,gamers,"biohackers", chronisch zieken die het wel interessant zouden moeten vinden.
voor dat bedrag niet. misschien 15 euro. :| ik dacht leuk, totdat ik het bedrag zag.
Als je graag je vitamine D waarde wilt weten, kun je beter een bloedtest laten doen. Alleen dan worden factoren als voedsel, supplementatie en huidskleur ook meegenomen.
En dan hoef je ook niet zo'n foeilelijke ring te dragen. Daarbij komt nog dat de ring ook niet weet hoeveel kleding je draagt. De meting serieus nemen is per definitie idioot.

Het klinkt dus als een tamelijk stompzinnige oplossing, maar voldoende gratis reclame via site zoals deze zal het product waarschijnlijk tot een commercieel succes maken.
Kan de Biostabil en Floww misschien ook nog even langskomen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True