Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Microsoft heeft het mogelijk gemaakt om Xbox-games op Windows 10 te spelen zonder een actieve internetverbinding te hebben. De meeste games die verschijnen in de Xbox Store hebben offline-ondersteuning, zo belooft Microsoft.

Larry Hryb, beter bekend als Major Nelson, liet op Twitter weten dat de offlinemodus op Windows 10 beschikbaar is. Op de supportpagina voor de Xbox heeft Microsoft meer informatie gezet. Games die via de Xbox-dienst worden gespeeld op Windows 10 zouden nu offline spelen moeten ondersteunen, al waarschuwt Microsoft dat het nog niet bij elke game mogelijk zal zijn.

Voordat offline spelen mogelijk is moeten Windows 10-gebruikers nog wel een aantal dingen doen. Zo moet in de Xbox Store het apparaat worden geselecteerd voor offlinegebruik; dat is slechts op één apparaat mogelijk, en kan slechts drie keer per jaar worden aangepast. Daarna moet de game worden opgestart terwijl de gebruiker nog online is, om ook offline toegang mogelijk te maken. Ook moeten gamers hun meest recente save game uploaden via Xbox Live, iets dat enkele minuten kan duren na inloggen.

Volgens Microsoft worden achievements die tijdens offline spelen worden behaald, gesynchroniseerd bij de volgende keer dat de gebruiker online komt. Notificaties voor behaalde achievements verschijnen daarom ook pas wanneer er weer een internetverbinding is. Uiteraard zijn tijdens het gamen features die alleen online beschikbaar zijn, zoals co-op, niet te gebruiken in de offlinemodus.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Ik had forza horizon 3 gekocht, deze game presteerde zo slecht (crashes) wat ik normaal via steam e.d. nooit ervaar overigens, dat ik maar een refund heb gevraagd, er is duidelijk verbetering nodig, niet alleen deze verbetering, die nog steeds erg omslachtig lijkt.

De Windows 10 store is een zooitje, iets vinden kwa games is moeilijk.
De games runnen allemaal in een windows mode.
Met de twee games die ik heb gedownload (Quantum Break en Forza Horizon 3) waren beide zoveel problemen dat ik klaar ben met deze 'test" van microsoft.

Wat mij betreft kunnen ze beter gewoon de games alleen voor Xbox uitgeven of ook releasen op steam, quantum break speelde daar een grote klap beter (natuurlijk ook wat patches later) en alle problemen diw de store heeft zijn dan ook meteen weg en je kunt ook de games gewoon op winodws 7 spelen ipv de laatste patches te moeten installeren om uberhoud je game te downloaden die vervolgens niet start (forza)
Gewoon bij het opstarten alt en enter drukken. Dan krijg je fullscreen.

Verder deed forza bij mij en mn vrienden het prima. Maar lees inderdaad uiteenlopende verhalen op internet.
dat is geen fullscreen... de game draaid dan nogsteeds in "windows full screen" wat betekend dat je niet de optimale resources gebruikt voor je graphics card, ook is volgens mij in alle games via windows store hierdoor SLI en Crossfire niet beschikbaar
Windowed Fullscreen heeft nochtans weinig tot geen effect op performantie, dezer dagen.
Zeker als je een multi-monitor setup gebruikt.

Wegens een multi-monitor setup werk ik al sinds jaar en dag met borderless windowed, of gewoon windowed, wegens issues bij meeste games als je begint te alt-tabben in een fullscreen game.
Ik merk quasi geen verschil in FPS tussen fullscreen, of windowed.
Moet je eens gaan praten met mensen die Crossfire / SLI setups hebben. Door de optie full screen volledig weg te laten kunnen AMD / NVIDIA er geen support in hun drivers voor maken. Dat moet dan de dev van het spel doen. En dus hebben de grote MS titels geen support. Tombraider, forza en quantumbreak. Geen van allen heeft support.
Lullige is dan wel dat bij de Steamversie van bv Tombraider het er wel gewoon is. Bij Quantumbreak hebben ze gewoon bewust die optie eruit gelaten om geen verschil te laten onstaan met de windows store versie. DX12 is ook niet beschikbaar op steam voor QB. (Even los van of het nou wel of niet nuttig is, het is simpelweg not done).

Oftewel ik ben het helemaal met Ultimo eens. Laat die Windows store maar lekker doodbloeden. MS probeert de PC game markt in hetzelfde jasje te duwen als de Xbox. Zowel qua beperkingen als performance. Daar zit ik niet op te wachten.
Tja, die games zullen (mij) een worst zijn. UWP is voor mij alleen aantrekkelijk voor bepaalde games zoals "Ark: Survival Evolved", momenteel host je een dedicated server op een losse Xbox One, zodra de UWP klaar is, kan ik die (trage & energie slurpende) Xbox One de deur uit doen en een fatsoenlijke W10 server de lucht in knallen vanuit een DC. :)
Tja, ik host al tijden een server voor Killingfloor 2. Gewoon in een soort dosbox met commandline. Netjes te configureren door met een browser in te loggen.
Ik login letterlijk in op steam met anonymous. Dus niet eens op mijn eigen steam account.

Voor Ark evolved is er op steam ook al server mogelijkheden.
https://steamcommunity.co...ns/10/530646715633129391/
Dus nee, UWP is nergens voor nodig. Je kunt gewoon je xbox al uit doen als ik het zo lees.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 30 oktober 2016 16:56]

Gaat helaas niet zo, ark is er ook voor PC en die dedicated server is puur voor PC gamers, om een xbox one te laten joinen moet het een versie van de windows store zijn waarmee met de xbox id ingelogd dient te worden. ;)
Dat is dan een geforceerd iets van MS. Want die steam versie draait namelijk op de exact zelfde windows platform.
Weer zo`n aktie waar MS nou niet bepaald goodwill mee kweekt.
Het ging zo prachtig worden met Universal Windows Platform (UWP).
Zoals alles bij ms vandaag doen we iets morgen de stekker er uit.
Windows live games was ook zo prachtig make PC gaming great again.
Zelfde verhaal als met Windows Phone (10). Hele mooie ideeën en elke keer mooie beloftes (nieuwe updates maanden uitstellen), maar opeens functies voor de toekomst annuleren (android apps draaien) en bij elke update nieuwe en irritantere bugs in het OS veroorzaken (vastlopende telefoon bij het uitschakelen van bluetooth bijvoorbeeld).
Elk OS kan bugs hebben en elke nieuwe OS-update kan nieuwe bugs veroorzaken. Dat is echt niet nieuw en komt niet alleen bij Windows voor (of jij bent de IOS 8.x fiasco bent vergeten).

De bluetooth bug kwam bij enkele toestellen voor en is eigenlijk al maanden geleden gefixed.
Android apps kunnen draaien was nooit een beloofde feature. Het was ooit en test in een van de test builds. Verder wel eens dat win10 for mobile als een grote beta aanvoelt. Ik heb na vele jaren afscheid genomen van het OS. Ik mis sommige dingen wel op Android. Maar ja.
Hier hetzelfde, ben ook terug naar android. Heerlijk.

Of het een beloofde feature was of niet gaan we het niet over eens worden ben ik bang. Als je zoiets oppert, verwacht het publiek ook iets. Nee, Microsoft trekt gewoon de stekker eruit, zoals ze dat bij zoveel projecten doen.
Het is nooit geopperd door Microsoft, het is destijds ontdekt door een developer. Wellicht ben je in de war met de tool voor het omzetten van Android apps naar UWP. Dat project is geannuleerd, maar de iOS versie is er nog wel.
Oftewel ik ben het helemaal met Ultimo eens. Laat die Windows store maar lekker doodbloeden. MS probeert de PC game markt in hetzelfde jasje te duwen als de Xbox. Zowel qua beperkingen als performance. Daar zit ik niet op te wachten.
Nee dit is iets wat echt een geweldig resultaat zou hebben. Is er eindelijk een platform dat een concurrent kan worden voor steam, gaan we het nu al wensen dat het kapot gaat?

Toen Steam net op kwam was het ook een draak van een platform. Sterker nog, er zijn games waar zelfs server admins van de game door een bug volledige toegang tot je harde schrijf en kon zo je game om zeep helpen. Dit was met CS en hier is tot heden nog steeds niks aan gedaan door Steam.
Het verschil is dat de pc dan niet exclusief met het spel bezig is en dat er ook nog achtergrondtaken gebeuren. Wat resulteert in meer gestotter in windowed full screen. Netto puur gekeken op het aantal frames ga je er inderdaad niet heel veel op achteruit (wel iets), maar de beleving is minder vloeiend. Bovendien dingen als sli en g-sync etc werken mogelijk niet goed. Volgens mij ook dingen als v-sync zijn dan niet optimaal wat ook resulteert in waargenomen stotterend beeld, ondanks hoge framerate. De enige handigheid is voor alt+tabbers, verder heeft het geen voordelen.
Je PC is nooit exclusief met een spel oid bezig. Volgens mij verandert er niks als je fullscreen gaat. Wel heb je volgens mij wat exclusievere toegang tot de GPU. Maar nog steeds niet helemaal, als je bijv. 2 schermen hebt blijft de andere gewoon doen wat die aan het doen was.

Volgens mij is het grootste verschil dat je beelden meteen naar het scherm kunnen ipv. eerst door Windows in het beeld gezet moeten worden.

Je kan wel het process op realtime zetten, maar da's heel sterk af te raden.

[Reactie gewijzigd door Dykam op 30 oktober 2016 13:57]

Het probleem is dat in windowed met de desktop GPU acceleratie geactiveerd (kan niet normaal uitgezet worden op Win8/10) dat er stotteringen in het spel voorkomen en v-sync geforceerd wordt.
Dus ook al heb je geen v-sync cap in het spel, de desktop zelf wordt nog steeds gelocked op die framerate, waardoor het spel schokkerig ervaren wordt.

En dit probleem heb je dus met ''exclusieve fullscreen'' mode niet.
Dit zou geen probleem moeten vormen met Free/G-sync.

Natuurlijk blijft de PC wel bezig met achtergrond taken ;).
V-sync wordt echt niet geactiveerd wanneer je op windowed werkt. Op een 60Hz scherm zie ik duidelijk tearing indien m'n fps hoger dan 60 gaat.
Ik heb het dan ook over V-sync geforceerd op de desktop omgeving zelf, en niet het spel, je ziet tearing in het spel inderdaad, maar je krijgt wel extra schokkeringen omdat het beeld gelimiteerd blijft refreshen.
Behalve de output-delay, merk je toch weinig van die v-sync? Met of zonder v-sync, als je een 60hz scherm hebt kan er toch niet meer uit komen, of de limiet nou hardwarematig of softwarematig is. Of mis ik iets?

Speel zelf CSGO in Windowed Fullscreen, ik neem de onmerkbare output vertraging voor lief, maar voor de rest heeft het geen invloed op het spel.
Dat merk je zeker wel, alleen je moet weten hoe dat je het kan zien, helaas moeilijk uit te leggen.
Dat probleem heb ik helaas op Windows7.
GTAV stottert in windowed mode en in fullscreen draait ie heel soepel.
GTX780 en 4770.
Als je deze optie uitschakelt zal het als het goed is niet meer schokkeren:

https://i.imgur.com/8wh6U6I.png

Echter kan je dan wel tearing zien in alle applicaties die draaien onder Windows, wat je hier doet is de GPU acceleratie uitschakelen, en dus ook V-sync.
Ah mooi, dat is wat ik nodig had. Ik dacht dat het in nVidia CP was.

GPU Acceleratie? Bedoel je Adaptive?
Normaal als die instelling is ingeschakeld verzorgt de videokaart de hardwarematige acceleratie van de desktop omgeving om al die fancy eye-candy aan te sturen, en om dit vloeiend en consistent eruit te laten zien is V-sync ook actief.
Ik had met de Battlefield 1 Beta dat ik hem soms niet meer in fullscreen kreeg, maar wel in borderless windowed. Dan ging mijn game toch echt van steady 60 naar 40-55 fps.

Uiteraard ging het hier om een beta, maar het maakte wel degelijk enorm veel uit
Dit probleem ken ik van meerdere Battlefield's op den duur.

De ééne keer zijn het Windows Updates en de andere keer AMD drivers in combinatie met het spel. Ik heb het met meerdere kaarten gehad voornamelijk van AMD. Vreemd genoeg.


TIP!

If it ain't broke don't fix it!
Borderless mode geeft onnodige input delay op je peripherals.
dat is geen fullscreen... de game draaid dan nogsteeds in "windows full screen" wat betekend dat je niet de optimale resources gebruikt voor je graphics card
Onzin, dat is al sinds Windows 7 niet meer het geval. Een windowed scherm kan gewoon net zo veel van de GPU gebruiken als fullscreen. Mocht je nog op XP of Vista zitten gaat dat argument nog wel op, maar voor Windows 7, 8 en 10 niet.
Zolang ik op 900p speel op mijn gtx860m laptop heb ik geen issues met vrijwel altijd 30fps... zodra ik het op 1080p zet is het een ander verhaal :9
Dat die spellen niet goed draaien heeft niks te maken met de Windows Store maar met de ontwikkelaars die geen gepolijst werk afleveren. Gears of War 4 draait bijvoorbeeld prima en staat op de Windows Store. Quantum Break op steam draait daarentegen als figuurlijke poep.
Windows store of Steam of ieder ander platform zeggen niks over de kwaliteit van de game. De code is namelijk exact het zelfde. Er bestaat geen Store versie of een Steam versie.
Ik had ook FH3 gekocht, maar na de 1na laatste nvidia driver is mijn fps erg omhoog gegaan, met mijn GTX 1060 heb ik op 2560x1080 gewoon 60fps locked en met een maar settings omlaag 60fps op 4k.

Na de driver update was dat verre weg van dit.
Gears of war 4, forza apex en killer instinct draaien anders uitstekend op mijn setup. Gow4 wordt als 1 van de beste hedendaagse pc ports beschouwd.
Was dit nog niet mogelijk? Oei, dat was dan nog een zeer puntje voor de Windows store.
Gelukkig is Microsoft de Windows store en UWP wel erg aan het verbeteren.
Zo'n zeer puntje dat niemand het wist :+
... omdat niemand de Windows Store gebruikt...
het gaat om de xbox store, niet de windows store. Daar verschijnen enkel games in die ook op de console kunnen draaien
Natuurlijk wel. Kom met iets beters graag.
Heb je daar cijfers van?
Of omdat niemand er grote problemen mee had omdat men toch nog wel over een fatsoenlijke verbinding beschikt
wat hierbij naar mijn melding nog wel vermeld mag worden is dat de play anywhere alleen van toepassing is op digitaal gekochte goederen in de windows / xbox one store!

verder moet je de windows 10 anniversary edition hebben.
zo heb ik forza 3 op schijfje gekocht (en een xbox one mede om de play anywhere)
maar kwam er later dus achter dat dit niet werkt omdat ik hem niet digitaal gekocht heb in de store (waar ze 70 euro zijn)

tevens kun je de games dan niet doorverkopen (dus ik ga er vanuit dat ze dit zo gedaan hebben omdat ze anders niet kunnen checken of je de game disc nog hebt)
Dit staat eigenlijk duidelijk in de voorwaarden: http://www.xbox.com/en-us/games/xbox-play-anywhere.

Aan de ene kant, een pc zou net zo goed een dvd met game kunnen lezen als een Xbox One, moest Microsoft Play Anywhere ook toegankelijk willen maken voor retail versies.

Maar aan de andere kant wil Microsoft eigenlijk af van die retail, dus ik zie dit niet gebeuren. En daarnaast, net omdat pc games bijna altijd digitaal gekocht worden, zie je tegenwoordig heel veel game pc's zonder optische drive. Er zijn allerlei op gaming gerichte pc-behuizingen (tot zelfs vrij grote) die zelfs geen 5,25" bay voor een optische drive meer hebben. Nu wie zo'n pc gekocht heeft, heeft ook die keuze gemaakt en zal hiervoor geen externe optische drive halen.

Dit mogelijk maken met een code die bij je retail versie zat, zonder deze te koppelen aan de schijf, lijkt me ondoenbaar. Je zegt het zelf al, wat als je de game weer verkoopt, dan zou de koper op Xbox One kunnen spelen en jij op pc. Er is een manier nodig om de game aan je account te koppelen, en beperken op digitale games is de meest evidente oplossing.
Dat is zo. maargoed ik ga met een titel en simpele advertentie mogelijkheden er vanuit dat games met die sticker op beide plaatsen speelbaar zijn.

(dat ik zelf niet de voorwaarden gelezen heb is inderdaad mijn schuld)

maar ik weet het nu voor de toekomst en hoop dat er vele games zullen volgen.
aangezien niemand (of in aparte gevallen) games op 2 systemen zal kopen.

en dit een ideale optie is voor als je wil afwisselen tussen hier en de bank ( Steam machines zijn hier ook een oplossing voor maar dan moet je pc weer aanstaan)

vooral als de tv in gebruik is oid kun je zodoende toch spelen.
Het opheffen van een boycot op iets wat computers vanzelfsprekend kunnen "ondersteuning" noemen. |:(
Iets dat geen Internet nodig heeft kan nu zonder Internet! Wauw! Wat een innovatie! 8)7
Ik was verbijsterd toen ik las dat Microsofts Play Anywhere games niet offline gespeeld konden worden, en ben nog meer verbijsterd door de halfbakken en beperkte oplossing waar ze nu mee voor de dag komen.

Ik begrijp niet hoe Microsoft denkt succes te hebben bij pc gamers, door na GFWL opnieuw met brakke software en irritante policies op de proppen te komen, ditmaal ook nog vergezeld van belachelijke beperkingen en ongezien hoge prijzen.
Zelfs als ze dus met de tijd meegaan doen ze het alsnog maar half? cool
Gears of war 4 werk zowel op mijn xbox one als op mijn PC perfect!

Wat dat betreft is het ideal want je koopt 1 keer een game en je kan het spel zowel op de bank vanaf de xbox spelen en achter de PC.
Vind sowieso dat Microsoft wat duidelijker kan zijn in het kunnen draaien van games. Ik weet niet of het nog steeds zo is dat de wat oudere games niet kunnen draaien omdat ze oude beveiligings-technieken gebruiken. SecureRom en dergelijke. Ik zie alleen daarom al geen reden om binnenkort over te gaan op Windows 10 vanaf Windows 7. Gaming wordt steeds groter en wordt door steeds meer bevolkingsgroepen gedaan, zorg dan dat dat geen issue is. Vrijwel alle games hebben nu eenmaal alleen Windows ondersteuning.
Securom games zullen inderdaad niet werken, tenzij de protectie eruit gesloopt wordt, of het spel dit niet gebruikt via een ander kanaal zoals GoG en Steam.

GTA IV is een goed voorbeeld ervan, wordt nog vrolijk verkocht via Steam, maar vereist nog altijd Securom (en het duivelse GFWL), Social Club weet ik niet zeker want ik heb de betreffende versie niet.
Het grappige is ook nog eens dat de Release Date check van GTA IV faalt bij mijn versie als de PC datum in het jaar 2014 of 2015 en later staat geconfigureerd. :')

Volgens mij geldt dit ook voor SafeDisc, anderen weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 30 oktober 2016 15:42]

GTA IV werkte nochtans prima voor mij op Windows 10 nadat ik GFWL aan de praat had gekregen, dus als Securom op Windows 10 niet werkt zullen ze dat er wel uit hebben gehaald? Als 't niet was dat GTA IV slechts een bonus was (alle GTA games t/m IV voor een tientje) had ik voor dat soort ongein beslist m'n geld teruggevraagd. Maar goed, als het even kan ga ik voor GOG. Juist vanwege dit soort @##@$%^.
Een vriend heeft Windows 10 met de Steam versie van GTA IV en kreeg het niet normaal werkend, volgens mij moet je inderdaad nog extra dingen doen om GFWL aan de praat te krijgen, in ieder geval, ik moest de marketplace client installeren.
En zo te zien op de Steam store heeft het inderdaad ook nog Social Club nodig.

Dit geldt trouwens ook voor Windows 7 & 8 als de patch KB3086255 geïnstalleerd is, deze schakelt namelijk deze DRM uit.

Maar fijn dat het bij u wel werkte, beter dan niet natuurlijk, maar het benadeeld de consument wel enorm zo.

Het volgende probleem wordt nu echter de clients zelf, als je letterlijk alle spellen koopt en koppelt aan deze diensten, en je nog een oud besturingssysteem draait omdat het spel daar enkel fatsoenlijk op draait.
Dan kan je in de toekomst problemen krijgen omdat de client-bouwer beslist te stoppen met het ondersteunen van het oude besturingssysteem, zoals UPlay straks met Windows XP.
Het ging niet van een leien dakje hoor, dat GFWL is een gedrocht dat op Windows 7 niet eens wil zonder gekronkel. Ik heb enkel geen (bewuste) Securom gerelateerde problemen gehad. ;)
Je kunt oude Games wel draaien, alleen moet je een NoCD Patch downloaden.
Klopt, maar dat is eigenlijk dan weer niet echt ''legaal'', eigenlijk zou de consument hier als legale gebruiker geen hinder van mogen ondervinden of dingen moeten gebruiken om hun probleem op te lossen.
De spelmaker heeft natuurlijk liever dat je gewoon hun nieuwere spellen koopt.

Leuk voorbeeld is waarschijnlijk EA/DICE en Battlefield sinds Bad Company 2.
Geen dedicated servers en geen mod tools, omdat frostbite engine "te moeilijk" zou zijn.
Ik bedoele ook niet de Game downloaden.

Maar zodra je hem geinstalleerd hebt een NoCD Patch installeren.
Zo moet in de Xbox Store het apparaat worden geselecteerd voor offlinegebruik; dat is slechts op één apparaat mogelijk, en kan slechts drie keer per jaar worden aangepast.
Ik heb altijd een hekel aan dat soort kunstmatige limieten. Waarom maar drie keer per jaar?
Doet me denken aan dat je je DVD-speler maar 5x kan aanpassen naar een andere regio-code. Ook zo'n flauwekul. En in welk opzicht maar op één apparaat mogelijk? Per account (mailadres/username)? Kan je dan niet een extra account aanmaken?
Dat is eenvoudig om misbruik te voorkomen. Op mij komt het over als een zeer redelijke limiet.
Op zich zal 3x per jaar wisselen prima kunnen maar vergeet niet dat dat betekent dat je maar 1x bij iemand anders kan inloggen om daar te spelen en dan eigenlijk geblokeerd bent (want je kan niet meer terug).
Hoe bedoel je? Als je bij iemand anders inlogt stel je daar gewoon niet in dat je offline wilt spelen en heb je geen probleem. De limiet is alleen voor het aantal keer dat je het apparaat waarmee je offline wilt kunnen spelen, kunt wijzigen. Niet voor hoe vaak je op een ander apparaat mag inloggen.
Er wordt anders massaal misbruik van gemaakt. Voorbeeldje, nu kun je games online 'kopen' voor de Xbox One, maar blijk je een account toegestuurd te kregen die je even moet koppelen. Er wordt flink misbruik gemaakt van Family Sharing.

Zou je geen limieten invoeren dan zou men dezelfde 'game' wel 10x 'verkopen', zo niet meer.

In hoeverre de verkoper jouw toegang weer ongedaan kan maken durf ik niet te zeggen. Ik wil m'n games aan mijn eigen account gekoppeld hebben, maak zelf geen gebruik van bovenstaande constructie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True