Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Google heeft Eyefluence overgenomen, een bedrijf dat zich specialiseert in het gebruik van eyetracking bij dragers van vr- of ar-brillen om menu's te navigeren. Tegelijk zijn er geruchten dat Google aan een nieuwe ar-headset werkt.

Eyefluence meldt zelf op zijn website overgenomen te zijn door Google. Een overnamebedrag is niet genoemd. Het bedrijf is in 2013 opgericht en richt zich op het maken van de hardware en software die nodig zijn om eyetracking in headsets te integreren. De technologie is op vele platformen in te zetten en Eyefluence claimt zich met name te richten op de gebruikersinterface, die het bedrijf Eyefluence iUi noemt.

Volgens Eyefluence is het volgen van oogbewegingen de nieuwe standaard op gebied van mens-computerinteractie. De interface van het bedrijf is niet gebaseerd op dezelfde principes als de muis, maar is meer gericht op een natuurlijkere bediening die beter zou inspelen op de bedoeling van de gebruiker. Een gemiddelde gebruiker zou in twee minuten de 'taal' van de iUi-interface kunnen leren, claimt Eyefluence.

De overname komt op hetzelfde moment als nieuwe geruchten van Engadget over de komst van een nieuwe augmented-realityheadset van Google, die zonder smartphone of computer functioneert. De headset zou eyetracking ondersteunen en over sensoren beschikken die helpen beelden op de werkelijke wereld weer te geven. Het apparaat zou onder andere over chips van Intel-bedrijf Movidius beschikken die helpen bij het volgen van bewegingen en het vaststellen van de positie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Dat lijkt me wel vermoeiend voor je ogen als je die moet inzetten om te kunnen navigeren. Maar misschien is het wel nuttig voor invalide mensen die voor een groot deel verlamd zijn. Ofwel is het enkel om te controleren of je de reclame op de website wel degelijk hebt gezien.
Ik gebruik een eye-tracker icm met een 27" beeldscherm, en daar is het totaal niet vermoeiend. Je beweegt je focus toch al naar het punt waar je wilt kijken, er is dus geen extra beweging van je ogen nodig.
Tobii eyeX toevallig? Gebruik ik hier op een 34" monitor, en zelfs daar werkt het vrij goed, ondanks het feit dat die egenlijk redelijk wat te groot is.
Wat ik er ook vooral leuk aan vind is dat Windows Hello kan gebruikt worden met deze camera, wat één van de weinige manieren is om het op een zelf gebouwde PC werkend te krijgen.
Inderdaad, en WIndows Hello was naast de ondersteuning voor Elite Dangerous de reden hem te kopen. Helaas is support voor applicaties nog heel erg beperkt.
Het nut is dat Google wilt weten waar en naar welke objecten je kijkt.
Alles andere is hoe ze het jou als nuttig verkopen.
Inderdaad voor google - gebruiker win - win.
Voor gebruiker: makkelijk navigeren/besturen, performance boosts dmv slim renderen etc.
Voor google: reclame daar tonen waar de ogen naar toe gaan, reclameopbrengsten afrekenen per echte view/focus en tijd/focus, optimalisatie van reclame tonen/type reclame etc.
Dat zal een sub onderdeel zijn. Wat trekt je aandacht? waar kijk je naar graag?

Maar als we Google niet gaan flamen, dan weten we met z'n alle dat core model van dit het makkelijker maken van navigeren in VR/AR is.
Ik kan dit alleen maar denken. Ik denk dat dat de EU of ander organisatie zich intussen alvast maar eens moet buigen over waar de privacygrens ligt in dit geval

In mijn eigenhuiskamer mag ik privé naar dingen kijken en dit voor mij zelf houden zeg maar. Nu gaat Google straks die zaken waar ik naar kijk allemaal opslaan op een server, met wat voor excuus ze dan ook moeten bedenken om dat te moeten doen.

Mijn gedachten en gevoelens willen zij weten zonder dat ik dat actief aan ze uit (door, zeg maar, ergens op te klikken, geef ik actief aan dat mij iets leuk lijkt / interesseerd). Sorry maar mijn gedachten en impulsen zijn voor mijzelf en zijn privé.
Goed dan gebruik jij de eyetracker van Google niet. Ik zie het probleem niet.
Het nut is dat Google wilt weten waar en naar welke objecten je kijkt.
Alles andere is hoe ze het jou als nuttig verkopen.
Dat is natuurlijk het alu-hoedje standpunt. Het nut kan natuurlijk ook zijn dat deze technologie voor hun bestaande VR platform willen gebruiken. En dat is veel logischer.
Mijn uitspraak spreekt niemand hier boven tegen.
Ze dient om tot denken aan te zetten en zegt meer over de lezer en hoe deze hem toepast maar is in feiten gewoon waar.

[Reactie gewijzigd door new.hope op 25 oktober 2016 23:22]

Google gaat zich wel goed voor VR/AR inzetten lijkt het. Extra concurrentie is altijd fijn, zorgt alleen maar voor verbetering en lagere prijzen.
Nu maar hopen dat ze zich niet al te veel gaan bezig houden met exclusives.
Eye tracking doet me gelijk denken aan Minority Report en Black Mirror. (Verplicht Reclame Kijken)
Wat een apart filmpje. Lijkt wel een persiflage. De production value was wel erg laag. Verder wel heel benieuwd wat dit ons kan gaan bieden, maar een beetje realistisch zijn is ook wel belangrijk en dan ben ik bang dat het nog vele jaren gaat duren voordat zoiets massaal gebruikt gaat worden.
Eye tracking in VR kan gebruikt worden om de performance op te schroeven. Dit kunnen ze doen door het focuspunt veel detail te geven en alles er omheen minder.
http://uploadvr.com/wp-co...MI-Foveated-Rendering.jpg
hoezo dat dan ? hoe zit het met mensen die problemen met hun handen hebben ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True