Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Bron: Thresh's Firingsquad

Thresh's Firingsquad heeft een paar pagina's online gekieperd over de nieuwe engine van Epic die de Unreal engine moet opvolgen. Als we dit lezen wordt TnL in de toekomst zeker een must, ze vergelijken het hebben van TnL met het draaien van Quake II met software rendering of met een 3D kaart:

We mentioned earlier that LOD had to be used or the game would slow down because of the strain on CPUs. So how is Epic avoiding this issue? Are they praying that maybe processors will break Moore's Law and suddenly get a whole lot faster? No, they're actually relying on hardware transform and lighting on video cards to deliver the goods.

That's right, the much-maligned T&L is actually useful. It was said that games won't take advantage of T&L until they're built around it, and this is precisely what's happening. Patching and late-development work like what Quake3 offered gave only marginal performance increases. Unreal's terrain rendering technology is built bottom-up with T&L in mind. Epic is saying that at the moment they don't think it will be a requirement to run the games based on it, but just something you will want to have. The transition was compared to trying to play Quake II in software mode, then switching to 3D-accelerated.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Het kan inderdaad wel zo zijn dat hardware T&L nog niet goed genoeg wordt uitgebuit, maar het grote probleem voor 3dfx is telkens, dat iedere ander bedrijf (nVidia, Matrox, etc.) een grote voorsprong en ervaring heeft op bepaalde gebieden.

Eerst met 32 bits en nu met T&L.
Dat T&L niet wordt uitgebuit ligt voornamelijk aan de DirectX/Direct3D API die M$ zo nodig moest ontwikkelen. De nieuwe engine van Epic zal de nieuwste DirectX API ondersteunen (versie 7 of 8? Ik hou het niet meer bij) en daar zit inmiddels ook T&L in (in OpenGL zit het al eeuwen, vandaar dat Q3 zo'n beetje de enige game was om het effect van T&L te benchmarken). Als je dat niet in hardware hebt wordt het in software gedaan. Dat zal geen grote verschillen te zien geven. De meeste benchmarks geven aan dat 3D kaarten fillrate beperkt zijn, en een snelle CPU kan T&L bij meerdere lights ook sneller als de GPU. Het lijkt me ook best lastig om de CPU bezig te houden terwijl de GPU aan het renderen is. Game makers moeten toch rekening houden met een minimum platform waar het spelletje nog een beetje op te spelen is.
We hebben op dit moment DirectX7. Direct3D in DirectX7 ondersteunt hardware T&L perfect, net zoals OpenGL. Enige vereiste voor het automatisch gebruik daarvan is dat spellen gebruik maken van de geometrie pipeline van DirectX of OpenGL.

Echter de meeste games gebruiken een zelfgeschreven geometriepipeline, omdat door speciale optimalisaties voor een bepaald type game die pipeline dan sneller is dan de generieke DirectX of OpenGL implementatie.

ID echter is zo slim geweest om voor transformaties al sinds Quake 1 ervoor gekozen te hebben om de driver (in hun geval dus OpenGL) dat te laten doen, zodat er meteen gebruik gemaakt wordt van hardware T&L.
Dat is alleen nog maar bewezen bij het spel Test Driver 7 of zo, en dat is nou niet een spel wat ik als betrouwbare benchmark beschouw.

Zelfs op een 1 GHz processor blijft Quake 3 met hardware T&L sneller lopen dan zonder hardware T&L.

Tel daar bij op dat veel CPU intensieve taken bij een benchmark NIET gedaan worden (AI, collision detection, gravity, etc. en dat neemt ruim 25% van je CPU tijd in tijdens het spelen) en dan merk je wel dat hardware T&L wel degelijk handig is.
Dan heeft iedereen die nu zo blij is en een voodoo 5 koopt er niet veel meer aan. Want als het echt zo een verschil is als tussen software rendering en 3d kaart dan zal de geforce wel veel beter zijn. Gelukkig heb ik een Geforce. :)
Mooie ontwikkelingen zijn dit... ik denk dat dit ten eerste voor de mensen die al een kaart met T&L hebben het gapende gat in hun potje met huishoudgeld een beetje verantwoord; ten tweede is het te hopen dat het er ook voor zorgt dat er een stuk meer kaarten met T&L gaan komen, snellere ontwikkeling, concurrentie en uiteindelijk T&L standaard voor iedereen ?
Denk maar niet dat je Geforce tegen dan nog snel genoeg is. Tegen die tijd heb je al weer een hele nieuwe generatie videokaarten. Zo gaat dat nou eenmaal...
Zijn na 2 jaar eindelijk de bugs een beetje uit die rammelende unreal engine gehaald, wordt ie alweer afgedankt ;) Hopelijk wordt z'n opvolger wat beter (vooral voor niet-voodoo kaarten!)
kijk..als de ontwikkelaars het gaan gebruiken, dan wordt het dus nuttig. Alleen tegen de tijd dat er goed gebruik van gemaakt wordt (als de echte T&L spellen uitkomen), zijn we alweer een jaar verder ofzo...dan ben je ook weer toe aan de opvolger van je GeForce 2 DDR or whatever.
Maar het blijkt dus toch nuttig te zijn...ben dan ook benieuwd of 3dfx over een lange tijd alsnog T&L gaat implementeren, net zoals ze 32 bit rendering gingen toepassen een half jaar te laat...daarvan zeiden ze ook dat het niet nuttig bleek, maar nu weten we wel anders...
Devourer: je zegt het net verkeerd om. Tegen die tijd is de GeForce 1 T&L ongeveer zoals Quake2 op een Voodoo1: Het gaat, maar niet veel meer dan dat.

3dfx daarentegen, wacht met het implementeren van T&L totdat het daadwerkelijk nuttig is, zoals ze dat ook met 32bit kleur en grote textures hebben gedaan. (eerder was er niet genoeg geheugen BB om dat lekker te ondersteunen).

Zo zie je maar weer, hoe je de feiten naar je eigen hand kan draaien :)


(edit: dit is dus geen 3dfx/NVidia flame, het is bedoeld ter indicatie dat alles maar net is hoe je het bekijkt.

Trouwens ook een mooi gevalletje "wet van de remmende voorsprong" :))

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True