Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Submitter: Shebang

Toonz, de animatiesoftware die onder andere gebruikt wordt door Studio Ghibli en de makers van Futurama, wordt opensource. Vanaf 26 maart is de software gratis te gebruiken. Studio Ghibli is maker van films als Spirited Away en Princess Mononoke.

De stap naar opensource is het gevolg van een overname. Het Italiaanse bedrijf Digital Video, de maker van Toonz, heeft de software verkocht aan Dwango, een Japanse uitgever. De verkoop van de animatiesoftware ging door onder de voorwaarde dat Dwango een opensource-platform van Toonz ontwikkelt en uitbrengt.

Dat platform gaat OpenToonz heten en moet ervoor zorgen dat onderzoekers en mensen binnen de filmindustrie samen gaan werken. Onderdeel van het platform is het gratis beschikbaar stellen van Toonz Studio Ghibli Edition. De bekende Japanse animatiestudio gebruikt de software al sinds 1995; toen was de studio op zoek naar een pakket om een deel van de film Princess Mononoke digitaal te animeren. Sindsdien is de studio de software blijven gebruiken en zijn er diverse functies toegevoegd, afhankelijk van de wensen van Ghibli.

Digital Video gaat over naar een opensource-businessmodel, waarbij het bedrijf ondersteuning en trainingen levert aan bedrijven die de Toonz-software gebruiken. Daarnaast blijft het bedrijf aangepaste versies maken voor grote klanten, onder de noemer Toonz Premium.

Toonz software

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

De eerste Ghibli film die gebruik maakte van computer animaties was eigenlijk Pom Poko. Princess Mononoke was een volgende grote stap omdat deze naast gedeeltelijke computer graphics ook volledig werd ingekleurd met de computer.

Niet tegenstaande heeft Ghibli enkele jaren later besloten om zoveel mogelijk werk terug analoog te gaan doen ipv digitaal. De uitstraling van de film is toch net dat tikkeltje anders wanneer je het terug echt gaat tekenen. Ook de recente titels zoals The Wind Rises zijn grotendeels met de hand getekend en geanimeerd.

Voor hen die er meer over willen weten kan ik zeker de docu "The Kingdom of Dreams and Madness" aanraden. Hierin zien we de creatie tot stand komen van "The Wind Rises" en "The Tale of the Princess Kaguya"
Ik herinner me ten tijde van Prinses Mononoke al een interview met Hayao Myazaki gelezen te hebben dat hij niet van plan was om volledig over te stappen op computeranimaties. Dat was volgens hem een andere vorm van kunst, en die de kunstvorm die hij wilde bedrijven. De computer in Prinses Mononoke diende vooral om een aantal produktiestappen te vereenvoudigen die anders heel veel werk waren en voor het realiseren van specifieke scènes in de film, die erg lastig waren om handmatig te tekenen.
Net zo 'ambachtelijk' als Tarantino dus. Altijd met 'gewone' film schieten, niks digitaal opnemen.

Ghibli is geweldig! When Marnie Was Here is ook een ouderwets heerlijke film.
Uit de screenshot leid ik af dat dit een 2D tool, met layers is. Futurama gebruikt af en toe 3D effecten (draaien rond HQ bijv.), ik dacht dus dat futurama net als South Park wordt gemaakt met Maya. Waar hebben ze dan nog een tool als deze voor nodig?
Dit lijkt er meer voor te zijn om handgemaakte tekeningen/animaties in te scannen en te verwerken. Sowieso een prima initiatief om Open Source te gaan.
Uit de screenshot leid ik af dat dit een 2D tool, met layers is. Futurama gebruikt af en toe 3D effecten (draaien rond HQ bijv.), ik dacht dus dat futurama net als South Park wordt gemaakt met Maya. Waar hebben ze dan nog een tool als deze voor nodig?
Dit lijkt er meer voor te zijn om handgemaakte tekeningen/animaties in te scannen en te verwerken. Sowieso een prima initiatief om Open Source te gaan.
Futurama en South Park maken gebruik van cel-shading: Dan is de hele tekenfilm gewoon een scene in een 3D-modelleerprogramma (in dit geval Maya) en worden er bepaalde shaders gebruikt om het 2D uit te laten zien. De recentere Disney-films zoals The Princess and The Frog en Frozen hebben dezelfde methode gebruikt.

Toonz is een tool om met traditionele cel-animatie te kunnen werken, waar animators met de hand achtergronden en personages tekenen en die over elkaar heen leggen om te animeren, iets wat voorheen fotografisch gebeurde.
Weet je dit heel zeker? Want ik zie toch bij beide cartoons echt duidelijk verschil tussen 'gewoon' en een scene waarin ze in 3D ergens omheen draaien.
Zoals Stoney al zegt worden shaders gebruikt om het 2D te laten lijken. Als je die shader weghaalt/vervangt door een andere, wanneer het een scene in een 3D-programma is, dan wordt het toch 3D of kan het dit zo worden? ;)
Ik begrijp hoe het werkt, ik zit zelf in de gaming industrie en heb ook wel eens op die manier met 3D gespeeld.

Mijn punt is dat ik het verschil ik duidelijk verschil meen te zien tussen hoe '2D' en '3D' scenes er uit zien. Ik zou toch verwachten dat als alles altijd in 3D met cel-shading gedaan zou zou zijn dat je dit verschil niet zo erg zou moeten zien.
Aaah. Op die prachtige elektrische fiets. Ze zien er inderdaad wel heeeel erg anders uit. Je kunt wel enorm veel verschillende dingen doen met de huidige technologie, dus ze hebben vast een mooie manier gevonden :P
nvm

[Reactie gewijzigd door preske op 21 maart 2016 11:21]

South Park cell shading? Alleen die paar kleine echte 3D objecten maar het merendeel zijn gewoon standaard sprites zover ik weet.
Volgens de wiki van Futurama over het 3d gedeelte:
In addition to traditional cartoon drawing, Rough Draft Studios often used CGI for fast or complex shots, such as the movement of spaceships, explosions, nebulae and snow scenes. The opening sequence is entirely rendered in CGI. The CGI is rendered at 24 frames per second (as opposed to hand-drawn often done at 12 frames per second) and the lack of artifacts makes the animation appear very smooth and fluid. CGI characters look slightly different due to spatially "cheating" hand-drawn characters by drawing slightly out of proportion or off-perspective features to emphasize traits of the face or body, improving legibility of an expression. PowerAnimator is used to draw the comic-like CGI.
PowerAnimator is de voorloper van Maya:
PowerAnimator and Animator, also referred to simply as "Alias", the precursor to what is now Maya and StudioTools....
En ter bevestiging: Futurama staat bij industry usage genoemd op de Maya site.
Disney heeft zelf ook een systeem wat ze gebruiken om traditionele celanimatie te combineren met 3D. In 1989 waren ze de eerste met het Computer Animation Production System (CAPS), wat uiteindelijk in de productie van The Little Mermaid is gebruikt, dat liet de animatoren alle tekeningen digitaliseren en de compositie in de computer maken.

Later is daar een 3D-engine aan toegevoegd om 3D-scenes te kunnen maken in traditionele tekenfilms. De bekendste voorbeelden daarvan zijn de balzaal-scène in Beauty And The Beast en de paniek-vee scène in The Lion King.

Het ontwikkelen van die software is de geboorte geweest van Pixar.
Niet helemaal waar, Pixar was oorspronkelijk een afdeling van LucasFilm (toen de Graphics Group genaamd) en was vooral een testlab voor alles wat met digitale filmproductie te maken had. Toen die divisie te duur werd en te weinig concrete resultaten opleverde heeft Lucas beslist om de hele divisie uit LucasFilm te halen (in 1986 al!). Het is grotendeels dankzij private geldschieters (zoals Steve Jobs) dat Pixar de dag van vandaag nog bestaat.

Disney heeft inderdaad heel wat Pixar-software en computers gekocht en gebruikt voor hun CAPS, maar Pixar was daarnaast zelf ook al naarstig bezig met eigen kortfilms. Het is niet alsof Pixar zonder Disney nergens zou geraakt zijn. Als je de documentaires van de laatste 10 jaar gelooft is het zelfs eerder Pixar die Disney heeft "gered" ;)
Denk dat we die documentaires wel met een korreltje zout mogen nemen, dat het in hun voordeel was ok, maar met alles wat Disney heeft denk ik dat ze het nog wel eventjes hadden volgehouden zonder Pixar. :9
Pixar komt van Pixer (Pixel Laser: een machine die voor Lucafilm gemaakt werd om 3D objecten te compositen tot 1 frame). Pixer klonk verkeerd en ze hebben dan maar voor Pixar gekozen.

Staat bovenaan op pagina 229 van droidMAKER: George Lucas and the digital revolution.

Echt een fantastisch boek, een in depth (héél in depth) over Lucasfilm, THX, ILM... Heel technisch ook. :)
Thanks voor de tip, ga ik zeker opzoeken! ;)
Je kan eenvoudige 3D animaties ook perfect met de hand tekenen. Uiteindelijk zijn dat ook vaak achtergronden die, eenmaal aangemaakt, gewoon herbruikt kunnen worden. Of je zou net die moeilijke, maar saai te tekenen scenes snel op een computer kunnen doen en de rest van de animatie alsnog met de hand blijven tekenen.

Het is dus perfect mogelijk om een serie als Futurama met de hand te tekenen en dan digitaal te verwerken.
Weet iemand wie dit project gaat hosten?
De blender Foundation lijk mij een goede kandidaat voor dit klusje. ;)
Weet iemand wie dit project gaat hosten?
De blender Foundation lijk mij een goede kandidaat voor dit klusje. ;)
Als de licentie het toelaat zouden Toonz en Blender nog wel eens een erg krachtige combinatie kunnen zijn. Dan heb je een suite die zich kan meten aan de professionele productie-suites uit Hollywood.
Als ik het goed begrijp blijft de achterliggende organisatie van Toonz een commerciëel bedrijf - het verdienmodel lijkt de speciale ondersteuning voor betaldende studios te zijn (features&plugins).

De Blender foundation is non-profit, ik vraag me af in hoeverre die twee als organisatie met elkaar te combineren zijn.
Ik weet dat Blender contact met onder ander met Disney/Pixar (opensubdiv) en Dreamworks (OpenVDB).
Daar naast heeft pixar een gratis versie (lees niet voor commercieel gebruikt) uitgegeven van renderman voor het ontwikkelen van de renderman plugin voor blender.
Is er al iets bekend over onder welke licentie de source gepubliceerd gaat worden?
Het persbericht zegt daar nog niets over. OpenToonz wordt 26 en 27 maart gepresenteerd op Anime Japan, dan zal er wel meer bekend worden waarschijnlijk.
Dat zou waarschijnlijk GPL/LGPL v2/v3 of apache zijn.
Ik ben benieuwd wat voor nieuwe plugins en werkwijzes in het proces dit gaat opleveren :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True