Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Submitter: -The_Mask-

In navolging van Asus heeft ook MSI twee nieuwe GTX 950-videokaarten aangekondigd die maximaal 75W verbruiken en daardoor geen voedingskabel nodig hebben. Het gaat om een kleine uitvoering met één ventilator en een model met twee fans.

De nieuwe kaarten van MSI lijken sprekend op de huidige GTX 950-uitvoeringen die al op de markt zijn, maar het is niet langer nodig om een 6pins pci-e-stekker aan te sluiten. Dat komt omdat de tdp omlaag is gebracht van 90W naar 75W, een vermogen dat door het pci-e-slot geleverd kan worden.

Waarschijnlijk heeft Nvidia in stilte een verbeterde versie van de GM206-gpu uitgebracht, die de zuinigere videokaarten mogelijk maakt. MSI spreekt in zijn specsheet van de GM206-251, die laatste toevoeging lijkt nieuw te zijn. Asus introduceerde vorige week ook GTX 950-videokaarten die geen voedingsstekker nodig hebben.

MSI GTX 950-videokaarten met tdp van 75WMSI GTX 950-videokaarten met tdp van 75W

Zowel voor MSI als Asus geldt dat het verschil tussen de nieuwe kaarten en de huidige modellen vrijwel niet zichtbaar is. Het uiterlijk van de kaarten en de doos blijft gelijk, alleen aan het ontbreken van de pci-e-connector is te zien dat het om een nieuwe kaart gaat. MSI geeft met ocv2 en ocv3 ook in de modelnummers subtiel aan om welke versies het gaat. Gezien de kleine verschillen lijkt het aannemelijk dat de nieuwe 'stekkerloze' GTX 950-kaarten de huidige versies zullen vervangen.

Wanneer de nieuwe MSI-kaarten verkrijgbaar zijn en tegen welke prijs is nog niet bekend.

  MSI GTX950 2GD5 OCV2 MSI GTX950 2GD5 OCV3
GPU GM206-251 GM206-251
Core-snelheid 1076Mhz base, 1253Mhz boost 1076Mhz base, 1253Mhz boost
Geheugensnelheid 6600MHz 6600MHz
Geheugen 2GB gddr5 2GB gddr5
Koeler Enkele ventilator Dubbele ventilator
Aansluitingen Dl-dvi-i, hdmi, displayport 1.2 Dl-dvi-i, hdmi, displayport 1.2
Afmetingen 170x111x38mm 220x111x38mm
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Voor deze modellen is een dubbele ventilator eigenlijk alleen voor de show.
Overklok hoofdruimte lijkt mij beperkt als het zonder de PCI-e stekker toch TDP begrensd zal zijn.
Wel mooi dat deze zuinige GPU in relatief korte tijd toch weer behoorlijk zuiniger gemaakt is.
Twee fans zou ik theorie altijd stiller moeten zijn dan 1 fan; ze kunnen wat langzamer draaien ;)
Zo te zien neemt deze PEG-loze 950 GTX het stokje over van de 750 GTX die ook 0 PCI-E connectors bezit! Leuke kaart voor in een zuinige maar toch krachtige HTPC waar een voeding in zit zonder PCI-E connectors.
Volgens mij waren er zelfs 750TI's zonder 6pins
Ja zeker, de 750ti van MSI die ik bezit is ook zonder!
Alle GTX 750 TI's doen het zonder stroomconnector, want hun TDP is maar 60 Watt.
Ze zijn dan ook langzamer dan deze GTX 950 (640 tegenover 768 rekenkernen). Onder de 75 Watt vind je dan ook niets sneller dan deze 950 GM206-251.
Ik snap hoe de redenatie in elkaar zit, echter verwacht ik niet dat de single fan op maximale belasting veel hoeft te doen, het zijn al uiterst zuinige gaming videokaarten. Zo heb ik het bedoeld met 'voor de show'. Overigens zag ik later op afbeeldingen dat dualfan uitvoering over 2x 80mm lijkt te beschikken en de single fan uitvoering over 92mm. Deze afweging zie je vaker bij videokaartbakkers.

Ik wil daarmee aangeven dat het PCB hierom 'voor de show' langer is gemaakt dan nodig was.
92mm vs 2x 80mm, dan zou het zelfs kunnen zijn dat de enkele fan minder herrie maakt. Of in ieder geval minder vervelende herrie, omdat het lagere tonen zijn. Vreemde concessie, dan zou ik 2x 92mm verwachten op het grotere model.
Voor deze modellen is een dubbele ventilator eigenlijk alleen voor de show.
Koeler heb je zonder OC inderdaad niks aan, maar stiller wel, en dat maken 2 fans in theorie ook mogelijk, dus helemaal voor de show wil ik het ook net noemen :)
2 fans die 75 watt moeten koelen kunnen op lagere snelheid draaien dan 1 fan die 75 watt moet koelen en ik vermoed daardoor dat 2 fans op lagere snelheid dus minder geluid zullen maken dan 1 fan op hogere snelheid.
Oh sorry verkeerd gelezen, je hebt gelijk :)
Of je neemt 1 grote fan, groter == meer luchtverplaatsing dus hoeft minder hard te draaien ;)

http://cdn.overclock.net/...celero_Mono_PLUS-017.jpeg

Dat ding is behoorlijk stil, 60c load op laag toerental ook met mijn 225~Watt trekkende 670 GTX ;)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 17 maart 2016 01:56]

Stiller heeft voor een groot deel ook te maken met de kwaliteit van de fans.

Ik heb afbeeldingen bekeken en het ziet er naar uit dat de single fan groter is (92mm?) en de dual-fan 2x80mm heeft.
Hoezo voor de show? 2 fans koelen beter dan 1. Ik denk dat er weinig mensen zullen zijn die meer geluid fijner vinden dan minder geluid en betere koeling ;).
Ik noemde de dualfan uitvoering 'voor de show' omdat het praktisch geen meerwaarde heeft. Dit zijn zulke zuinige kaarten, die zijn ook met 1 fan uitstekend koel te houden op fluisterstille toeren. Daarnaast stelt de single fan uitvoering het met één grotere fan wat de airflow meer gelijktrekt.

Maar zelfs als had je handmatig de maximale toeren ingesteld, een koelere GTX950 zal geen meerwaarde hebben voor de prestaties: de TDP limiet zal telkens eerder bereikt worden dan de thermische bovengrens.

De dualfan optie heeft een langer PCB gekregen dan nodig was. Dit is om de looks gedaan zodat het een grotere kaart is en dat is een show-element.

[Reactie gewijzigd door steff85 op 16 maart 2016 18:15]

Het heeft praktisch wel meerwaarde. Alleen bij de ene videokaart meer dan bij de ander.
minder, minder, minder! :9

Bij AMD koop ik altijd het model met 3 fans, mits die beschikbaar is. Die is zoveel stiller _/-\o_
Dat hoeft niet altijd per se zo te zijn. Volgens mij is 2 fans het meest efficiënte:

http://nl.hardware.info/r...oductie-en-stroomverbruik
Ik heb het over AMD kaarten en jij komt aan met een benchmark van NVIDIA kaarten. 8)7
Mijn MSI R9 290 doet anders niks onder voor de modellen met 3 fans hoor ;) Komt omdat deze een grotere diameter hebben en daar door dus meer lucht verplaatsen op een lagere RPM snelheid.
Fans zijn fans. Alhoewel het per fabrikant verschilt. ASUS fans zijn bijvoorbeeld stiller dan die van EVGA.

Waarom zou het principe wél werken met Nvidia kaarten, maar niet met AMD kaarten? Daar refereer ik dus naar..
Onder het mom: meer fans draaien langzamer, want meer koeling wordt gegenereerd en geluid is een logaritmische schaal, dus netto toch minder herrie...? Zit wat in natuurlijk- klinkt plausibel. Totdat je zoveel fans hebt, die ook logaritmisch opgeteld meer geluid opleveren dan 1 enkele fan op een hogere RPM.

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 16 maart 2016 17:35]

waarschijnlijk dat het verbruik ook mede hierdoor een beetje is afgenomen, zonder de snelheid omlaag te brengen. Met name de boostsnelheid is gevoelig voor temperatuur. Misschien dat die met 1 ventilator lager kwam te liggen. Als de temperatuur stijgt moet ook het voltage stijgen om een stabiele snelheid te garanderen. En ik denk ook niet dat de kaart zich echt aan die 75watt zal houden.
En verder hebben ze misschien een selectie gemaakt van zuinige en niet zuinige chips van dezelfde soort en de rest eromheen tot een minimum beperkt. Of ze zijn bij andere modellen wat ruimer geweest met de voltages. Eens wachten op de praktijkuitslagen en kijken of dit niet gewoon een bios trucje is.
En ik denk ook niet dat de kaart zich echt aan die 75watt zal houden
ik hoop het wel. De standaard voor moederborden gaat dan direct het raam uit en dat kan fikse problemen opleveren.

De gemiddelde PCIe connector mag maximaal maar 75w leveren.
daar kun je best gelijk in hebben. Ik weet ook niet of het moederbord dat dan ook echt limiteert tot 75watt. Maar in andere scenario's zul je niet exact het opgegeven verbruik krijgen. Misschien dat ze in dit geval wel gewoon echt beperkt worden door het moederbord.
Ze zullen wel moeten. Een overschijding van 1-2 watt gaat nog wel kunnen, maar meer dan 5W wordt toch echt een probleem en kan blijvende schade aan het bord en de kaart achterlaten door drops in voltage en daardoor hogere stromen.
Een lagere spanning houdt niet in dat er dan een hogere stroom gaat lopen. Eerder een lagere.
Ala de spanning lager word en de weerstand hetzelfde word de stroom ook lager. U=IxR
Je snapt hopelijk ook dat de weerstand niet gleijk blijft maar omhoog gaat door de temperaturen?

Ook zal de kaart natuurlijk wel dezelfde powerhunger hebben. En dus moet de stroomsterkte wel omhoog want P = U*I = I^2 * R. Hierin zie je dus dan een voltage drop een directe impact heeft op de stroomsterkte.

Stroomsterkte zorgt echter ook voor temperatuur en een hogere temperatuur zorgt weer voor hogere weerstand. Tegen het limiet aanhikken geeft gewoon problemen doordat je bord affikt. Kan je niets anders van maken.
Twee fans kunnen stiller koelen dan 1 fan
Je gaat voorbij aan 1 grotere fan voor de single fan uitvoering. Bovendien gaat het om de zuinigste klasse videokaarten (zonder PCIe aansluiting). Die enkele fan kan het ook uitstekend op lage (onhoorbare) toeren af voor zo'n laag verbruik.
Ik denk niet dat die ene fan groter is, als ik zo naar het plaatje kijk. En als de kaart vol belast word, hoor je die fan echt wel, kan niet anders als je zoveel watt weg wilt blazen met zo'n fan.

Maar misschien komt er nog een keer een review langs om het aan te tonen. Meten is weten :)
Ik keek naar afbeeldingen via een search, niet hier op deze pagina.
Dat zou ook precies aansluiten met wat ik in de praktijk heb ervaren met videokaarten in deze lower-midrange klasse.

Ik heb hier niet gemeten maar zag wel grotere blades bij de single fan GTX950 in closeup. Een 250TDP videokaart wordt meestal gepaard met 2x92mm fans, dus 2x80mm zou overigens allang prima zijn.

Zie voor een closeup de review bij Anandtech: http://www.anandtech.com/...-tdp-2gd5-ocv2-2gd5t-ocv3

[Reactie gewijzigd door steff85 op 16 maart 2016 22:57]

De single fan versie heeft minder blades, en zijn breder dan bij de 2 an versie. Maar vergelijk de afmeting van de fans maar eens met de printplaat. De printplaat is bij beide even hoog. En de fans Alleen de 2 fan versie is kleiner afgebeeld (omdat ie breder is?, ook in het plaatje waar ze beide staan), daardoor lijken de fans kleiner.
De single fan blades zijn groter omdat ze ook langer zijn. ;)
Ze steken zo'n halve centimeter meer uit. Dat is aan beide zijdes.
Is de kaart met 2 fans stiller dan dan die met 1 of is die koeler dan die met 1?
Ga er maar vanuit dat degene met 2 fans stiller is. 2 fans koelen beter dan 1. Als de GPU koel genoeg is, gaat het aantal RPM omlaag, wat resulteert in minder lawaai. Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe groot het PCB is. 1 fan zal op een groot PCB natuurlijk veel harder moeten draaien.

Degene met 1 fan is bijvoorbeeld handig in kleine behuizingen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 maart 2016 15:30]

Je kan ze vgm toch ook in SLI zetten, maar kan er dan wel max 150Watt door het moederbord naar PCI-E?
Of ze sli kunnen weet ik niet, maar volgens mij is het 75 watt per pcie slot (x16 slots dan wel, kleinere slots hebben aanzienlijk minder). dus theoretisch ja.
SLI zou ik niet aan beginnen.

Staat deels ook in de tekst:
Dat komt omdat de tdp omlaag is gebracht van 90W naar 75W, een vermogen dat door het pci-e-slot geleverd kan worden.
Zie ook hier: http://www.overclock.net/t/869313/pci-e-wattage-limits
Je kan ze vgm toch ook in SLI zetten, maar kan er dan wel max 150Watt door het moederbord naar PCI-E?
Wat schiet je daar dan mee op? Aan energieverbruik zal het je weinig schelen met een grote kaart die 100-150W rechtstreeks uit je voeding trekt.

Hooguit dat je een kabeltje minder moet trekken, maar wil je daar een heel x16 slot voor opofferen?
2 950's in SLI presteren ongeveer even goed als een 970,
Dus als mensen mischien eerst 1 950 willen proberen en later nog een 950
Inplaats van in een keer 350 euro te betalen
Of mensen kopen 1 950 nu. Wachten 6 maanden(anders zou ik eerder even wachten tot je 350 heb gespaard). En dan verkoop je je 950 en koop je een 970. Dan is 9/10 keer een betere keuze.
neem aan van wel

2 langzame fans kunnen meestal 1 snelle fan vervangen

en hoe sloomer een fan draait hoe minder geluid het maakt(tenzij het aanloopt ...)
Theoretisch gezien beide, aangezien de 2 fans minder hard hoeven te draaien om even koel te zijn als die 1e fan. Dan zijn ze stiller dan die 1e fan, want minder rpm. Maar als je zowel de enkele als dubbele op volle toeren laat draaien is hij ook een stuk koeler.

Dit is uiteraard als ze gebruik maken van exact dezelde fans.
Kijk dat vindt ik nu eens een fijne ontwikkeling, geen enorme dikke kabels in je pc..
Vooral mooi dat het zuiniger is geworden, die kabel heb ik liever wel om over te klokken, als je dat nu doet ga je straks 100 watt door je moederbord trekken (hoewel een degelijk moederbord daar niet zo veel moeite mee heeft).
75 watt is spec, dan is 100watt een behoorlijke overschrijding. Kan misschien wel bij een paar borden, maar is zeker niet bevordelijk voor de levensduur van je MB.
Mwah, ik verwacht dat er niet zo heel veel componenten tussen de 12v uitgangen van je voeding en de 12v pinnen in je pci-e slot zitten. Om het stuk kabel van je voeding naar de 24P hoef je je geen zorgen te maken, en de koperbanen in elk redelijk mobo kunnen, het is immers een 12v lijn naar de pcie sloten (waar je toch wel enige stroom kan verwachten), best wel wat hebben voordat je dingen gaat slopen hoor.

Specificaties zijn 1 ding, maar er zit echt geen stroommeter tussen die gaat piepen bij een verbruik van 76W ;)
Nou ja, als je teveel stroom door een moederbordlane trekt, dan word ie wel warmer/heter dan bedoeld, en dat is nooit goed. Het is in ieder geval niet te adviseren. Specificaties zijn er niet voor niets, ja er zit wel ruimte in, maar zoveel ook weer niet.
Ligt er aan wat ze hier met verbeteringen bedoelen. Voor hetzelfde geld is het een 970/980.

Kan me goed voorstellen dat bij dit bordje de voltage wat is teruggeschroefd omdat de frequentie lager is. Als dat het geval is en er zijn geen rare fratsen uitgehaald om overclocken te ontmoedigen, dan kan dat bordje wel eens toppertje worden.

Het is vaker voorgekomen dat de yields van de duurdere kaarten dusdanig goed zijn dat ze andere gelabeled worden.
Overklokken is maar voor een paar weggelegd, meeste mensen houden de snelheid van hun pc lekker standaard.
als je gaat overklokken dan neem ik aan dat je deze kaarten niet gaat kopen..
Ik denk ook dat mensen die willen OCen deze kaart toch al niet als hun ideale kaart zien
Zeker interresant voor het omtoveren van oude kantoor-pc's in low-mid range game pc's. Zal er ook voor kunnen zorgen dat de overstap van console naar pc makkelijker wordt voor gamers _/-\o_
Ik denk niet dat het echt waard is om van (deze generatie) console naar een 950 te gaan voor prestaties, maar daar gaat het niet alleen om.
Ik ben zelf van plan een pc in elkaar te zetten niet voor de betere prestaties maar omdat er meer games op pc zijn. Ik speel liever AAA games op een console omdat al mijn vrienden op console spelen en omdat zoals bij spellen als GTA online zijn er geen hackers op consoles(nooit een gezien op ps4,op ps3 zijn er wel veel).

[Reactie gewijzigd door TweakJunior op 16 maart 2016 15:55]

Met een 950 kan je wel degelijk (i.c.m. een degelijke processor) meer performance uit je pc persen als op een console. Over het verschil in de hoeveelheid hackers tussen platformen weet ik verder niks.
Suc6 met het bouwen van je pc :)
Maar diablo 3 op ps4 is weer een hack paradijs. Dus zal voornamelijk per game verschillen. En hoeveel geld de devs aan moderatie willen besteden.
Mijn itx systeem draait toch erg soepel en Fallout 4 op Ultra settings op1080P resolutie. Dat zie ik een console nog niet zo snel doen. De oude HD7750 welke jaren het snelste kaartje was zonder pci stekker én low profile te verkrijgen was in enkelslots uitvoering, deed Fallout 4 op medium setting op 1080P resolutie. Beide kaartjes heb ik (de HD7750 heb ik net verkocht). De 750 serie is weer een stuk sneller dan de HD7750 en de GTX950 is weer wat sneller en zuiniger de GTX750(ti).

Dit zijn erg leuke kaartjes voor het geld: klein, zuinig, multi inzetbaar, stil. En je kan er een leuk potje op gamen.

[Reactie gewijzigd door Tuintje op 16 maart 2016 18:25]

Misschien zou het een goede ontwikkeling zijn als fabrikanten ook kaarten uitbrengen die je met of zonder extra voeding kunt gebruiken. Dan had deze ook gewoon een stekker kunnen hebben voor mensen die hem een tikkeltje willen overklokken (voor zover zich dat hierbij loont), maar mensen die het niet kunnen of willen gebruiken kunnen dan gewoon op de pcie stroom werken. Tegenwoordig moet je een stekker ingestoken hebben wil je je videokaart uberhaupt kunnen gebruiken.
ik vermoed alleen dat de dan de hele pcb om moeten gooien. En dan zit je weer op 2 verschillende kaarten. Wat nu ook het geval is.
Nee, juist niet, dat ze kaarten allemaal zo ontwerpen vanaf het begin af aan. Zodat je juist niet twee modellen krijgt. Maar dat dit ook voor andere videokaarten geldt, de high-end kaarten. Dat je ze gewoon (met minder performance) kunt gebruiken zonder dat je de stekkers hoeft in te steken (vroeger kon dit namelijk gewoon, dan kreeg je een melding dat je performance beperkt was, maar je kon wel nog gewoon gebruik maken van de videokaart. Tegenwoordig krijg je nog voordat je bios opstart de melding dat je de stroomstekkers in moet steken. )
Hopelijk beïnvloed niet de performace van de videokaart. Dit is een gaaf concept als er geen nadelen met zicht meeneemt.
De kaarten zijn ook nog eens OC.
Allemaal mooi en wel, maar hier zit niemand op te wachten. Had deze kaart lowprofile geweest, kijk. Dat was intressant geweest. Kan je eindelijk leuk kastje onder de tv zetten waarmee je nog deftig kan spelen.

Snelste wat er momenteel is, is een 750ti. Leuk kaartje dat wel, maar een kleine upgrade in de 9xx reeks (of een Amd tegenhanger) zou meer dan welkom zijn.
Kan je eindelijk leuk kastje onder de tv zetten waarmee je nog deftig kan spelen.
Er zijn ook leuke kastjes die gewoon met een full-height kaart werken en toch lekker laag zijn. Zo is er bijvoorbeeld de RVZ02, waar een full-height (en length) videokaart in past en die toch bijzonder compact is dankzij het gebruik van een PCIe riser card. Plaatjes laten hem rechtopstaand zien, maar je kan hem ook gewoon 'plat' gebruiken.

Je kan er ook een korte kaart (zoals de korte variant van de GTX 950 uit het artikel) instoppen en de restruimte gebruiken om een 3.5" HDD te installeren. Door het brede aanbod zijn er tenminste lekker veel keuzes en mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 maart 2016 16:23]

"Zowel voor MSI als Asus geldt dat het verschil tussen de nieuwe kaarten en de huidige modellen vrijwel niet zichtbaar is."

Nou, ik zie anders een heel groot verschil met deze MSI GTX 950: pricewatch: MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G
DIe heeft namelijk 3 displayport aansluitingen en de nieuwe maar 1. Verder heeft die oude HDMI 2.0, maar dat zullen deze ook wel hebben, al staat het er hier in het artikel niet bij.

Verder draaien de fans van de oude niet als de computer niet erg belast wordt. Is dat hier ook het geval. Helemaal stil is wel prettig, als je met kantoorwerk bezig bent.
Dat is een compleet andere Gaming-uitvoering. Pak deze er eens bij: pricewatch: MSI GTX 950 2GD5 OC dit is een model dat al sinds september te koop is met 90W tdp. Ziet er precies hetzelfde uit als de nieuwe kaart. Ook van de andere uitvoering is een ouder model, te zien op de MSI website.
Aha, die mist wel die DVD-D aansluiting dan, t.o.v. zijn voorganger.

Nou, ik vind die gaming editie dan toch veel interessanter. Voor die 15W tdp extra en 9 euro meer heb je 3 displayports en semi-passieve fans. Deze nieuwe kaarten hebben altijd actieve fans zie ik nu.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 17 maart 2016 00:55]

Dual Fan Cooling
2X greater airflow. 3X quieter.

Twin optimized fans carefully selected by engineers drive 2X greater airflow while maintaining 3X quieter performance, combining enhanced cooling with a more pleasant gaming and computing environment.
Waarschijnlijk komt er ook een Ti versie , of die ook tot 75 watt gaat is speculeren.

Ik denk dat de fabrikanten ,en niet alleen asus en msi , volgende maand deze kaarten al op de markt brengen.Waarschijnlijk gaat de prijs van de gtx750 en gtx750 ti iets naar beneden dan.
"Dat komt omdat de tdp omlaag is gebracht van 90W naar 75W, een spanning vermogen die door het pci-e-slot geleverd kan worden."
Dat is geen spel -of tikfoutje meer. Dit is tenenkrullend voor iedereen die maar een beetje met wetenschap bezig is...