Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Indiegame-ontwikkelaar Two Tribes maakt bekend dat het in september zijn laatste game zal uitbrengen. De studio uit Amersfoort was sinds 2000 actief en bekend van games als Toki Tori. De ontwikkelaars zeggen zelf een bewuste keuze te maken om te stoppen.

Toki Tori 2, Nintendo Wii UIn een bericht schrijven de ontwikkelaars dat de game-industrie veranderingen heeft doorgemaakt en dat Two Tribes op sommige vlakken daarin niet mee is gegaan. In 2013 moest de studio daardoor al het merendeel van zijn medewerkers ontslaan. De studio vindt echter dat het te eenvoudig is om alleen de industrie te schuld te geven en steekt de hand vooral in eigen boezem: "We werken sinds begin 2000 in de game-industrie en dat maakt ons dinosaurussen, old farts, opa's, of wat je ons ook wilt noemen. We hebben veel ervaring, maar we zijn traag en totaal niet meer op de hoogte van wat hot of not is."

Zo gebruikt de studio een eigen game-engine. De ontwikkelaars kunnen daar goed mee overweg, maar de engine is naar eigen zeggen geenszins competitief met bijvoorbeeld Unity of de Unreal Engine. Ook speelde het bedrijf niet in op nieuwe verdienmodellen zoals free-to-play en had het problemen om goede marketing op te zetten.

De studio memoreert de begindagen van het bedrijf, toen er 'wellicht een dozijn' game-ontwikkelaars in Nederland actief waren. Destijds was het enorm moeilijk om op de globale markt door te breken, maar daar kwam volgens de studio rond 2008 verandering in. Nieuwe technieken en tools zorgen ervoor dat ontwikkelaars veel makkelijker en sneller games konden maken en de opkomst van digitale distributie maakte het voor kleine ontwikkelstudio's mogelijk om zelf hun games uit te brengen.

Two Tribes zegt een van de eerste ontwikkelaars te zijn geweest die gebruikmaakte van platforms als Steam, WiiWare en iOS om games zelf aan de man te brengen. Het bedrijf deed daarmee goede zaken en speelde zich in de kijker bij bedrijven zoals Nintendo en Valve. Die situatie veranderde echter tijdens de ontwikkeling van Toki Tori 2+, waar de studio twee jaar aan werkte. "De industrie veranderde zonder dat we het merkten, de markt werd overspoeld door ontwikkelaars en met game changers zoals de Humble Bundle en een groeiende focus op free-to-play-games werd het moeilijk om zelfs break-even te draaien met een game," verklaart het bericht van de studio.

Naast de Toki Tori-games is Two Tribes onder andere de maker van EDGE, RUSH en Swords & Soldiers. Hun nieuwe game, RIVE, waar al twee jaar aan gewerkt wordt, bevat zowel platform- als shooter-elementen. De game werd al een paar keer uitgesteld, maar Two Tribes zegt er nu zeker van te zijn dat de game in september uitkomt. Ook benadrukken de ontwikkelaars dat het bedrijf operationeel blijft en ondersteuning blijft bieden aan partners en gamers. Na RIVE zal de studio echter geen nieuwe games meer maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

In welke Nederlandse gamestudio zit nog wel toekomst?
Anders: als ik teveel geld zou hebben, is het dan verstandig om in Nederlandse studio's te investeren, en zo ja in welke?
Ronimo Games (Swords & Soldiers, Awesomenauts) en Triumph Games (Age of Wonders, voormalig Overlord) come to mind. Guerrilla is van Sony, dus die zitten echt niet op een (private) investeerder te wachten. Geld zat daar.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 11 maart 2016 08:42]

Guerrilla Games kun je wel veilig geld bij kwijt ;-)
in weinig :) Paar weken terug stond er een heel artikel over in NRC. De gameindustrie in Nederland is verworden tot een gigantische bubbel die op niet veel is gebaseerd.

Hulde wel voor hun persbericht, zure keuze die ze moeten maken maar ze zoeken wel de fout bij zichzelf, wat lovenswaardig is.
Met alle respect voor de studio en mensen die er werken/gewerkt hebben, wat was de 'waarde' van Toki Tori eigenlijk? ik heb het een paar keer voorbij zien/horen komen, maar volgens mij werd het vooral (binnen nederland) bejubeld omdat het van een nederlandse studio kwam? of mis ik iets? leek/lijkt me gewoon een doorsnee platformertje?

Verder natuurlijk erg spijtig dat ze (volgens eigen woorden) niet mee kunnen in de huidige games industrie, juist nu er de laatste jaren zoveel geld mee gemoeid is, dan vraag ik me wel af wat er dan fout gaat, tegenwoordig kun je plat gezegd iedere flut game slijten, waarom lukt het Two Tribes dan niet? (waarmee ik NIET wil zeggen dat ze flut games maken!! met die uitspraak doel ik op de gehele game industrie)
Als Belg wist ik niet dat ze Nederlands waren en ik vond hun games echt wel goed. Toki Tori en zeker Swords en Soldiers waren echt fantastisch.

Ik moet zelfs toegeven dat ik niet eens wist dat ze van dezelfde studio kwamen... .
...Swords en Soldiers waren echt fantastisch.
Uhm, je haalt hierbij het een en ander door elkaar :)

Swords & Soldiers (en ook Awesomenauts, en binnenkort (hopelijk) Swords & Soldiers 2), zijn de kindjes van Joost van Dongen (voor overige oudgedienden hier wellicht ook wel bekend als medetweaker Oogst) en zijn vrienden/medestudenten van de HKU die nadat THQ ze een flinke zak geld hadden gegeven voor de rechten van hun eindstudeerproject "de Blob" genoeg geld hadden om een eigen, kleine, indie studio op te zetten: Ronimo Games (Wikipedia).

Beide gevestigd in de provincie Utrecht en beide indie game studio's maar daar houdt de vergelijking toch echt op, van Ronimo Games gaan we gezien het succes van Awesomenauts en S&S nog genoeg horen in de nabije toekomst ;)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 11 maart 2016 08:40]

Naast de Toki Tori-games is Two Tribes onder andere de maker van EDGE, RUSH en Swords & Soldiers.
Staat in de bron-tekst, foutje in het artikel dus.
Ze hebben voor Ronimo de iOS port gemaakt van Swords & Soldiers, en hij staat als "eigen product" in het portfolio van Two Tribes. Als je dus niet weet dat het IP eigenlijk van Ronimo Games is (en alleen naar de website van TT kijkt) dan is het dus niet zo vreemd dat zo'n foutje gemaakt wordt.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 11 maart 2016 08:57]

Het lijkt op ongeveer 450k eigenaren voor 1 en 290k voor 2

http://steamspy.com/search.php?s=Toki+Tori
Informatie is irrelevant. Ze gaven Toki Tori gratis weg alsof het coca cola samples waren. Ook ik heb Toki Tori gratis van een indie gamebeurs..
En het zat in meerdere Humble Bundles...
Hmm.. Nederlandse gamestudio gaat stoppen met maken van games.... maar blijft wel bestaan

Ik heb zo een extreem Davilex gevoel hierbij.
Pfft een next gen A2 racers aub! :)
Jammer! Er wordt nogal zuur gereageerd hier, maar ik vond ze geweldig. Je moet het maar doen. Petje Af!
Ik kende Two Tribes nog van de MSX en speelde vaak Eggbert (Eggbert).
Gaaf dat ze met dat idee een breder publiek hebben kunnen bereiken en zo ook wat geld hebben kunnen verdienen. En sterk om er een punt achter te zetten en dat te combineren met reclame voor Rive. Good luck!
100% eens. Ik heb zeer enorm genoten van Swords&Soldiers en zat met smacht te wachten op de 2de deel op pc, helaas is deze alleen voor de consoles uitgekomen. Maar het was hoe dan ook een spel wat smaakt naar meer! Jammer dit, maar ik geloof dat ze er sterker uit komen inderdaad. Het toekennen dat je het over een andere boeg moet gooien is de eerste stap...
Kom op Tweakers.net even doorpakken, bij de KvK de jaarcijfers opvragen en kijken hoeveel geld er nog in om ging.
Swords & Soldiers is van Ronimo en niet van Two Tribes! Two Tribes heeft de iOS port gemaakt.

Toki Tori vond ik persoonlijk weinig aan. Het grootste probleem met de studio vond ik dat ze niet goed zich wisten te vernieuwen. Games moeten je zintuigen prikkelen en je nieuwe dingen laten beleven. Ik miste dat bij de games van Two Tribes.
Nooit van gehoord, spellen zijn ook alles behalve bekent mensen, sorry.

Jammer though dat er weer een Nederlandse studio stopt, zo komt de Game en/of VFX markt hier nooit van de grond.
Jammer dat ze stoppen, ik houd wel van ouderwetse platform games, maar daar valt blijkbaar geen geld meer mee te verdienen. Van Rive heb ik een beta gespeeld en ik moet zeggen dat ik daar veel plezier aan heb beleefd! Een spel als dit zal toch zeker aan moeten spreken bij alle 'gamer dinosaurussen' :)
Wat een leipe aankondiging van een game. Ziet er gaaf uit. Ik ben benieuwd.
Het lijkt mij alsof het bedrijf kopje onder is gegaan door slechte zakelijke beslissingen. De industrie verandert en dan moet jij als bedrijf meegaan. Dat gaat op in alle sectoren of je het leuk vindt of niet. Je moet echt onder een steen gewoond hebben als je de veranderingen in de game industrie niet hebt zien gebeuren. En ook bedrijven die langer bestaan kunnen zich prima aanpassen. Die game changers zijn niet uit de lucht komen vallen.
Het probleem in indie scene is dat er
1 heel veel studio zijn. Dus concurentie is mordend.
2 door due grote aanbod aan fresh game is marketing belangrijk.
3 het is niet tealistisch dat al je projecten toppers worden dus en het gaat om gemiddelde.
4 humble bunde shit houd in dat je verdien model moet aan passen.

Het is eerder al opgave voor game studio om de 5 jaar te halen. Dus deze heeft het eigenlijk lang uitgehouden.
Bij veel studio ook wat grotere zijn jaar tot jaren bezig aan een titel afhankelijk van de grote van productie en dus neemt een game faal ook vaker de studio mee. Waar publisher risiko spreid over reeks investering in lopende producties. Richten studio vaak op 1 project. Grotere studio met meerdere team kunnen ook risiko spreiden door meerdere projecten.

Het is ook niet zo vanzelfsprekend dat sequel een topper wordt.
Dat ze je ook bij zeer famous dev's daar vallen hun latere games toch vaker wat tegen. Ook grotere studio hebben het zwaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True