Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Submitter: CriticalHit_NL

Een ruzie over de financiŽn tussen de ontwikkelaar en uitgever van de offroadracesimulator Spintires heeft geleid tot een situatie die het spel onspeelbaar maakt. De game is vooralsnog niet meer te koop op Steam. Aan een oplossing wordt gewerkt.

Veel gebruikers lieten weten dat hun game plots niet meer werkt, zo ook op GoT. Op Reddit hebben spelers zogenoemde timebombs gepost die gevonden zijn in Spintires en die de game met opzet onspeelbaar zouden hebben gemaakt. Volgens ontwikkelaar Pavel Zagrebelnyy zijn de problemen met de game ontstaan door een bug die niet op tijd is opgelost. Dit zou komen door het gebrek aan communicatie tussen hem en uitgever Oovee, zo verklaart hij in een interview met Gamasutra.

Volgens Pavel zijn de zogenoemde timebombs geen opzettelijke methode om de game onspeelbaar te maken. In plaats daarvan zijn de stukken code die als schuldige worden aangewezen een functie waarmee de game op bepaalde tijden controleert of het gaat om een legale versie van Spintires. Hij zegt dat die bug al opgelost is en al op Steam moet zijn geüpload, maar dat hij niet weet waarom Oovee de update niet doorvoert.

Ook uitgever Oovee verwerpt het idee dat Pavel de game met opzet heeft gesaboteerd. Op het forum geeft het bedrijf aan de update die Pavel heeft aangeleverd te testen. Tot die tijd is Spintires niet te kopen op Steam. Vooralsnog heeft gebruiker 'LocalHost' een oplossing voor het probleem aangedragen op het forum van Oovee.

Pavel en Oovee hebben vaker problemen gehad vanwege Spintires. De game kwam officieel uit in 2014, maar korte tijd later werd de ontwikkeling voor het spel stopgezet vanwege een ruzie tussen de ontwikkelaar en uitgever over geld. Dit probleem werd uiteindelijk opgelost, maar eind 2015 waren de twee weer in discussie over betalingen.

Volgens Pavel is Oovee hem veel geld schuldig, zoals ook zou moeten blijken uit het contract. Volgens Oovee is er aan de voorwaarden van het contract voldaan. "Pavel is vaak boos, ik ben bang dat genieën vaak zo zijn," aldus de uitgever. Uit onderzoek van Eurogamer blijkt dat Oovee met meer problemen worstelt. Zo is het bedrijf te laat met het inleveren van zijn papierwerk voor de belasting, waardoor zijn activa het risico lopen om te worden overgenomen door de Engelse regering.

SpintiresSpintiresSpintiresSpintires

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Op dit moment hebben beide uitgever en programmeur al gemeld dat het niet de ruzie is waardoor de game onspeelbaar is. De titel is dan ook wel een erg zwaar gerucht, en eentje die volgens beide partijen dus ontkracht is. Volgens programmeur is het het resultaat door een bug in het anti-piracy mechanisme die dit veroorzaakt zoals zelfs word beschreven in dit artikel. Waarom dan een titel die claimt dat het een direct gevolg is van de onenigheid tussen publisher en developer?
Volgens programmeur is het het resultaat door een bug in het anti-piracy mechanisme die dit veroorzaakt zoals zelfs word beschreven in dit artikel.
Dus het zijn de betalende spelers die last hebben van dit soort bugs? Goed gedaan met die anti-piracy maatregelen. |:( Het zou me niets verbazen als piraten geen last hebben van deze bug. Anders kunnen ze alsnog de fix van LocalHost toepassen.

Er zou bescherming moeten komen voor spelers die geld neerleggen voor brak programmeerwerk. Als je iets fysieks in de winkel koopt, dan heb je wettelijke garantie bij die winkel, ongeacht de fabrikant of distributeur van het product. Het wordt tijd om dit ook bij Steam te introduceren. Wat de oorzaak ook is, als jouw spel niet meer speelbaar is door toedoen van anderen, dan moet Steam je compenseren. Je koopt immers het spel bij Steam en bij niemand anders.

Dit zou natuurlijk alleen toegepast moeten worden voor spellen/exemplaren die daadwerkelijk via Steam worden gekocht.

[edit]
Hier en hier zijn een nieuwere posts van LocalHost met meer gevonden TimeBombs, en vernieuwde versies van een DLL die eromheen werkt.

Deze post op het forum geeft een goede samenvatting:
Not only is the Oovee<->Pavel interaction none of my business, I don't even care. What I do care about is having something that I purchased the right to use being unusable because of a disagreement between Pavel and Oovee.

What makes it even better is that after a only few hours of code review (using decompiled code which is notoriously hard to read) Localhost is able to not only identify the problem, but fix it too. All this while Oovee has Pavel (the person who wrote the bad code in the first place!) 'trying' to fix it, but so far has been unable to produce any results (or even an explanation)
[edit2]
En een nog mooiere samenvatting kan gevonden worden op Reddit

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 maart 2016 13:36]

Maar, er is altijd een garantieperiode, en het is ook niet zo dat je dus altijd geld terug krijgt..
Overigens heeft Steam dus ook zoiets.

Enuh, Localhost kan wel zo mauwen, Pavel zegt dat die het probleem heeft opgelost en dat het bij de uitgever ligt, en die bevestigen het maar dat ze dat aan het testen zijn...

tja, en we maken allemaal fouten, enuh, wat Localhost misschien 'notoriously hard to read' vindt, kan iemand anders misschien als wel makkelijk te lezen vinden.. Zoals iemand ooit tegen mij zei, "goed geschreven code wijst zichzelf", waarop ik zei, "tja, slecht geschreven code ook.. ", en wat voor de 1 goed kan zijn, kan voor de ander bagger zijn, en andersom..
Waar het om gaat is dat gedecompileerde code moeilijker te lezen is dan broncode. De ontwikkelaar kan met broncode werken, maar Localhost niet. En toch is de laatste heel snel klaar. Dus het lange wachten zou niet nodig moeten zijn, al ligt dat waarschijnlijk niet aan de ontwikkelaar maar aan die andere dude.
tja, het moet dus ook nog getest worden natuurlijk..
Van anti-piracy maatregelen hebben ALTIJD alleen de betalende klanten last. Illegale Consumenten omzeilen deze maatregelen namelijk compleet.
Iets wat betalende klanten ook kunnen doen natuurlijk, dus dan hebben die ook geen 'last' ;)
Tenzij er een online functie opzit.. Maar toch vreemd dat je betaald voor iets om legaal bezig te zijn. En de oplossing ligt in het uithalen van illegale praktijken...
Uiteraard is het niet goed, maar de aanname dat 'illegale downloaders' het dan beter voor elkaar hebben is daarmee wel ontkracht :) Immers kan je hetzelfde als je wilt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 maart 2016 13:35]

Uiteraard is het niet goed, maar de aanname dat 'illegale downloaders' het dan beter voor elkaar hebben is daarmee wel ontkracht :) Immers kan je hetzelfde als je wilt...
Eigenlijk niet want die hebben niet betaald...

Als je een game download dan is de tijd (en eventuele frustratie) die je besteed aan het cracken een deel van de prijs. Ik vindt het niet acceptabel dat als ik voor een game betaal ik hem vervolgens nog moet gaan lopen cracken met een dll hack. Wat dat betreft kan ik me best in de eerdere stelling vinden. De crackers hebben immers niet betaald en waren van te voren bereid om te gaan rommelen. Voor kopers is dit niet aan de orde en die worden nu tot een extra illegale handeling gedwongen, of kunnen niet spelen. In dit, bijzondere, geval heeft de illlegale downloader het dus inderdaad beter voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 maart 2016 13:56]

Als je het spel koopt is het niet illegaal (hooguit tegen de voorwaarden), daarnaast kan je diezelfde handelingen dus uitvoeren, dus sta je op zn minst op gelijke vout met het kunnen van een illegale downloader...

Het ging er dan ook niet zozeer om of het wenselijk is dat iemand die betaald het op die manier moet doen, dat is het inderdaad niet, maar daar ging de discussie ook niet over :)
Goed punt: dat is ook waarom veel mensen die iets gekocht hebben het vaak alsnog downloaden, omdat het gewoon vaak makkelijker is (al valt dat met Steam meestal mee).
Tenzij er een online functie opzit.. Maar toch vreemd dat je betaald voor iets om legaal bezig te zijn. En de oplossing ligt in het uithalen van illegale praktijken...
In redelijkheid en billijkheid zal je in Nederland niet veroordeeld worden als je zelf een gekocht softwareproduct wijzigt om het voor jezelf werkend te krijgen. Het is daardoor niet 'illegaal'. Mogelijk mag het niet vanuit ťťn of andere EULA, maar die zijn niet zomaar rechtsgeldig.
Tja je kunt altijd ook niet een game kopen.
Ik heb ruzie veranderd voor problemen. Laat wel wezen, dit probleem is dus blijkbaar ontstaan als gevolg van slechte communicatie tussen beide partijen. Als zodanig kan dus de ruzie tussen de twee als oorzaak worden aangewezen. Om toch niet te overdrijven en het een ruzie te noemen heb ik er dus van gemaakt dat door problemen tussen de twee partijen geleidt hebben tot de onspeelbaarheid van het spel. Immers, fatsoenlijke communicatie had dit gewoon voorkomen.
Quote uit de tekst:

"Hij zegt dat die bug al opgelost is en al op Steam moet zijn geŁpload, maar dat hij niet weet waarom Oovee de update niet doorvoert."

Daar komt het een beetje op neer; middels de onenigheid worden patches niet live gezet. Dus ook geen patches voor bugs in de beveiliging.
Ja maar op zo'n manier kun je alles uit een context halen en omdraaien. Waar het om ging was dat de claim, dat dit alles door de ruzie kwam, gewoon niet per definitie correct was. Het is verder ook gissen en gokken of dat daadwerkelijk de reden is dat die patch niet online gezet is. Je gaat er van uit, maar de claim is daar niet meteen waar door.
Maarja, als tweakers de titel aanpast dan is het geen clickbait meer...
Het probleem is inmiddels verholpen hoor, er is zojuist een patch uitgebracht :)
Steam zal ook wel een hoop klachten krijgen dan, wat is hun standpunt eigenlijk?
Zou je geld kunnen terugkrijgen?
Spin tires is/was een Early Access game. Spelers kunnen dus naar hun geld fluiten.
Als ik nu op de pagina kijk zie ik in iedergeval geen 'early access' indicatie erbij staan, dus lijkt het me niet dat het een early access is..
Ik heb even nagezocht, want ik ken Spintires niet anders dan dat het early access is (heb het spel zelf nooit gekocht)

- Spintires is gestart als kickstarter campagne, heeft daar begin 2013 succesvol zo'n 60.000 Britse ponden voor weten te werven. Backers konden vanaf juli 2013 al een demo van het spel spelen.
- In oktober 2013 is het spel als Greenlight op Steam gekomen
- Een jaar later is het spel (juni 2014) als Early Access op steam gereleased
- Ergens eind 2014/ is het spel uit early acces gekomen.

Overigens was er toen al gezeik rond de publisher: http://venturebeat.com/20...ing-support-for-the-game/
thanx for the info ;)
Toen ik het kocht was het inderdaad niet meer in Early Acces. Toen ik het kocht was het gelukkig in een sale, ik wacht eens af wat hier uit gaat komen.
Ja, volgensmij zag ik em laatst ook op bundlestars of indiegala...
Terecht natuurlijk want dat is het hele idee waar je zelf bewust voor kiest als je daar een game koopt :)
Early access is een soort Crowd Funding, wanneer het niet goed gaat is het dan maar pech. Dat weten alle early access kopers, en zo niet is dit leergeld!
@Danielik; lekkere goedkope FiPo..

Ontopic: Vraag mij af waarom Pavel toentertijd bij oovee is gegaan, als ik op hun site kijk hebben ze in hun assortiment alleen maar SpinTires.
kan zijn dat Oovee de rechten heeft op het spel, en dat ze aan pavel de ontwikkeling hebben uitbesteed..
tja, zelf zou ik nu zeggen dat als ik een game zou maken, ik geen uitgever meer zou gebruiken, maar gewoon rechtstreeks op steam aanbieden, wordt het een succes kun je zonder problemen ook naar xboxone/playstation 4 gaan..
Volgens mij was het ook een tijdje zo dat na elke patch je savegame niet meer werkte...
Mooi spel, maar door de reviews vooralsnog niet durven kopen...
Jammer dat een leuke game als Spintires zoveel negatieve publiciteit krijgt.
Het voelt soms nog wat als een beta maar samen met zoonlief door de bagger trucken blijft onbetaalbaar :) :)
Erg jammer dat de kopers hier onder moeten lijden, krijgen mensen nu ook hun geld terug ?
Verder vind ik het niet volwassen dat omdat mensen het niet eens zijn met elkaar dat de spelers nu de dupe zijn.
Dit is volgens mij een preview game en krijg je dan je geld niet terug als de ontwikkelaar er mee stopt.
De game was geen 'early access' game meer..
Off-Topic: nog maar eens een reden waarom betalen voor early access zo een slecht idee is.

On-Topic: waarom valt steam eigenlijk niet onder de garantie wetgeving?
On-Topic: waarom valt steam eigenlijk niet onder de garantie wetgeving?
Is dat niet zo dan?
Off-Topic: nog maar eens een reden waarom betalen voor early access zo een slecht idee is.
Voor jou misschien, ik ben zeer tevreden met de early acces games die ik heb, en zou ik een keer ene miskoop hebben zou ik dat ook niet erg vinden (part of the deal), bij een game die pretendeert klaar te zijn vind ik dat veel zorgelijker...

Je bent niks meer dan een testgebruiker dus dat ie stuk kan zijn (tijdelijk dan), is gewoon een mogelijkheid en hoort binnen de verwachting (ookal is het niet leuk) van de koper vallen, immers wordt je daar bij aankoop netjes opgewezen!
Off-Topic: nog maar eens een reden waarom betalen voor early access zo een slecht idee is.
Spin Tires is niet early access.
Succes je 'garantie' proberen te halen bij games die je in een winkel gekocht hebt als die na een tijdje niet meer werken..
Omdat je betaalt voor een licentie bij Steam.
Je leent het spel effectief en dus heb je geen enkele poot om op te staan.
Ergens vind ik het wel geniaal dat een spel voor betalende klanten niet meer werkt door beveiliging tegen piracy, terwijl gepirate versies al gekraakt zijn en hier dus geen last van hebben.
Het is al jaren zo dat een gekraakte/illegale versie veel beter werkt dan een legale versie, zowel bij software als bij films als bij muziek is het een stuk minder complex in gebruik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True