Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Ontwikkelaar Harmonix is een crowdfundingcampagne begonnen om zijn game Rock Band 4 naar de pc te brengen. Voor de ontwikkeling van de game heeft de studio een doel van 1,5 miljoen dollar gesteld, omgerekend ongeveer 1,4 miljoen euro.

De pc-versie van de in 2015 uitgebrachte game voor de PlayStation 4 en Xbox One krijgt, als het doel wordt gehaald, ondersteuning voor de Steam Workshop. Daarmee kunnen spelers zelf nummers uploaden en verkopen voor de pc-versie van Rock Band 4. Hiermee is het vergelijkbaar met het oude Rock Band Network. Harmonix heeft dat systeem laten vallen, omdat het te duur was om te onderhouden. De ontwikkelaars adviseren om elk nummer dat wordt aangeboden eerst te controleren.

De versie voor de pc wordt, mits de campagne succesvol is, gemaakt door Sumo Digital. De studio is vooral bekend als de ontwikkelaar van LittleBigPlanet 3. Rock Band 4 voor de pc bevat alle beschikbare content voor de consoleversies, waaronder 65 standaardnummers en 33 andere, die verkregen kunnen worden door geld toe te zeggen aan de campagne. Harmonix zegt dat alle versies dezelfde updates krijgen.

De crowdfundingcampagne wordt gehouden op Fig, een platform waarop geïnteresseerden behalve geld toezeggen ook kunnen investeren in het succes van de game. Als er 70.513 kopieën van de game worden verkocht voor een gemiddelde prijs van 33,60 dollar, dan heeft een investeerder zijn geld terugverdiend. In totaal zoekt het bedrijf 1,5 miljoen dollar aan giften en investeringen. De andere 500.000 dollar die het denkt nodig te hebben, investeert het bedrijf zelf. Een prijs voor de game is nog niet bekend, maar vanaf een toezegging van 49 dollar krijgt een backer de game voor de volledige release.

Rock Band 4 Minimale Systeemeisen Aanbevolen Systeemeisen
Processor 2,3GHz dualcore Core i5-2300 / Phenom II X4 946
Werkgeheugen 4GB 8GB
GPU (Nvidia) GeForce 600-serie (1GB) GTX 550 Ti
GPU (AMD) AMD 6000-serie (1GB) Radeon HD 7870
Besturingssysteem Windows 7 Windows 10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Hoe, kunnen die de winst van de vorige Rock Band games niet gebruiken om de pc versie te ontwikkelen? Stop toch met het flagrant misbruiken van crowdfunding, stelletje graaiers!
Het gaat hier volgens mij niet zo zeer om hoe jij het noemt " flagrant misbruiken van crowdfunding".

Waarom zou je als developer jouw al moeilijk verdiende geld gaan uitgeven aan iets dat veel onzekerheid biedt? Ik neem aan dat developers crowdfunding ook steeds meer gebruiken als een soort marktonderzoek. Althans dat zou ik ook doen wanneer ik in die business zou zitten.

Daarnaast is de netto winst die ze uit de vorige Rockband games gehaald hebben wellicht niet zo hoog als jij in je hoofd hebt zitten. Het is immers geen GTA V of COD game
Waarom zou je als developer jouw al moeilijk verdiende geld gaan uitgeven aan iets dat veel onzekerheid biedt?
Dat heet zaken doen, als je geen risico's wil nemen, moet je geen bedrijf beginnen.

Hopelijk krijgen ze de deksel flink op hun neus.
En vise versa, als je geen risico wilt nemen ga je niet sponsoren.. dan wacht je gewoon te reviews af ;)
Ik kan je wel zeggen dat een crowd funding campagne een stuk goedkoper is dan een marktonderzoek. Als je na een maand drie backings en een paardenkop hebt verzameld, weet je als ondernemer zeker dat je je beter de moeite kan besparen. Wordt het een hype? Prima. Gaan met die banaan.

Natuurlijk is crowd funding ook een prima onderdeel van een marketing campagne - eveneens, tegen het voordelige tarief.

Ondernemen is risico's nemen - maar vooral ook risico's beheersen en afdekken. En overal het maximale uithalen. Iedere tiende van een procent kan het verschil zijn tussen drijven en zinken. En, in het kader daarvan, kan ik Harmonix niets kwalijk nemen.

Niet dat ik me voor ze in gaan zetten. Mijn geld gaat naar de kickstarter van de PC reboot van Chasing the Dragon...
Ik kan je wel zeggen dat een crowd funding campagne een stuk goedkoper is dan een marktonderzoek. Als je na een maand drie backings en een paardenkop hebt verzameld, weet je als ondernemer zeker dat je je beter de moeite kan besparen. Wordt het een hype? Prima. Gaan met die banaan.

Natuurlijk is crowd funding ook een prima onderdeel van een marketing campagne - eveneens, tegen het voordelige tarief.

Ondernemen is risico's nemen - maar vooral ook risico's beheersen en afdekken. En overal het maximale uithalen. Iedere tiende van een procent kan het verschil zijn tussen drijven en zinken. En, in het kader daarvan, kan ik Harmonix niets kwalijk nemen.

Niet dat ik me voor ze in gaan zetten. Mijn geld gaat naar de kickstarter van de PC reboot van Chasing the Dragon...
Natuurlijk is dat goedkoper, het kost hun in principe niets. De crowdfunders dragen het hele risico.
IMO moet zo'n bedrijf maar aandelen uitgeven i.p.v. crowdfunding, dan hebben de aandeelhouders ook bepaalde rechten. Ik zou nooit aan deze crowdfunding meedoen.
Ik ben benieuwd wat het eindresultaat wordt, of er veel backers er zullen zijn.
Waarom zou je als developer jouw al moeilijk verdiende geld gaan uitgeven aan iets dat veel onzekerheid biedt?
Waarom zou ik mijn zuur verdiende centjes uitgeven aan iets dat veel onzekerheid biedt? Crowdfunding wordt meer een meer misbruikt door grote bedrijven die zelf geen risico meer durven nemen om het risico dan maar bij iemand anders te leggen. Gaat het fout, no worries, 't geld was toch niet van ons en als die bakers dan komen klagen dat ze hun geld terug willen moeten ze maar procederen, en dat kunnen ze toch nooit winnen.
en daarom crowdfund ik alleen op dingen waar ik waarde van inzie en waarvan al minstens 80% gefund is in no-time.

Neem als voorbeeld battalion 1944. Daar fund ik op omdat ik zeker weet dat het een success word en een 2e wereld oorlog shooter zijn zeldzaam in deze tijden. ;)
Sorry hoor, maar je hebt eigenlijk gewoon gewoon recht op zaniken als het door jou "funded project" mislukt. Van te voren weet je dat die kans er gewoon is. En kun je überhaupt je geld terugkrijgen?
Vermoedelijk omdat MTV Games/EA voornamelijk in die buidel hebben lopen graaien, Rock Band 3, Hoe Mad Catz hiermee omgaat durf ik niet te zeggen.
Alles leuk en well , maar als het gaat zoals activision met GUITAR HERO World Tour
dan voospel ik het geen lang leven.

Ik heb zelf world tour op de pc gespeeld , maar de ondersteuning viel gauw weg, dat wil niet zeggen dat ik het niet cool vind als het er eenmaal is, ben nouw eenmaal een EB/GH fan.

Maar ik heb liever dat ze eerst eens tijd en geld gaan stoppen , in het exporteeren van rockband titles voor de ps3 naar ps4.

het enige wat scee gebruikers hebben is rockband blitz en rockband 3 waar je zowiezo eerst 15 euro voor moest betaalen. terwijl de xbox gebruikers all alles heben.

nee leuk idee om rb4 op pc uit te brengen, maar er is genoeg te doen in rockband 4, zoals online multiplayer weer terug brengen etcetc.
de rock band 1/2/lego exports zijn als het goed is vanaf vandaag ergens beschikbaar voor ps4, hou de store in de gaten! Green day en AC/DC komen ergens in maart.

Source: http://forums.harmonixmus...o-exports-for-ps4-scea/p1
well heb alles afgecheckt niks niet in de store of ergens anders, als SCEE info geeft moeten ze het maar ens beter updaten

want rb1/2 en green day zijn nog nergens te vinden en de datums zijn all voorbij .

Je weet toch dat info van sony wat releases etc betreft buiten gewoon slecht is? wat europe betreft SCEE.

Maar goed zal ze maar WEER eens de voordeel van de twijfel geven :P

heb je enig idee wat ik moet doen om rb blitz teh importeren ???
heb alles al geprobeerd ook de ps3 oplosing, heb de song pack helemaal opnieuw gedownload op de ps3 en geinstaleerd maar nergens krijg ik ook maar iets van rb blitz op ps4. ??
well vandaag een grote update voor rb 4 maar zonder export van rb1

toch nog wat ondezoek gedaan naar rb1/2 lego en greenday
de datum die op de site staat is met grote waarschijnlijkheid voor the USA
daar er aleen (SCEE) achter rb1 staat

ik denk dat het beter was geweest dat Harmonix de lijst had opgesplitst in een (SCEE) en een (SCEA) lijst :P
Aan dit te zien weet harmonix eigenlijk net zo weinig als ons en kunnen ze alleen maar hopen dat SCEE zin heeft om het te regelen. Zelf ben ik op xbox maar in al mijn jaren rock band heb ik wel vaker hierover gehoord.

Can't really blame harmonix for this one I think
geen probleem de xbox heeft als het goed is all alles of bijna alles :P

Je vraagt je toch af waar ze de informatie vandaan hebben in de lijst.
daar ze zeggen het is op 2 of 3 maart ge-update.
Leuk dat ze dit via crowdfunding doen, vele jaren geleden werden dit soort games zwaar uitgemolken, laat ook meteen zien of er interesse is :)

Daarentegen, 25k lappen om je nummer in een spel te hebben waarbij het nummer gratis word aangeboden (vermoed dus niet dat je iets ervoor terug krijgt) is wel erg veel geld, ondanks de extra's die erin zitten..
25k voor ineens een massaal publiek voor je nummer, toch een hoop potentiële klanten voor de rest van je muziek.

Kijk bijv. Naar hoe populair een band als Dragonforce werd na Guitar Hero 3
Het wordt dan een gratis DLC nummer, géén extra nummer toegevoegd aan het spel.

En aangezien ze ook de mogelijkheid gaan inbouwen je eigen nummers toe te voegen aan de online gratis community DLC is het vrij duur dan. Grootste verschil is dat zij dan jouw nummer helemaal uitwerken voor de instrumenten en als je je eigen nummer toevoegt straks in de community DLC dat je dat zelf moet doen.
Ik kan nergens terug vinden dat voor die 25.000 dollar jouw nummer in de officiële DLC lijst komt van 1700+ nummers of bij de sowieso gratis community nummers...
Dus eerst leveren ze een console game met de helft van de nummers van vroegere edities en nu willen ze 1,5 miljoen voor de conversie?
Ik ben blij dat ik deze 2e hands heb gekocht want fullprice was hij echt niet waard. Sowieso is dit toch vooral een partygame? Band Hero en Rock Band heb ik nog nooit alleen gespeeld, de console wordt bij mij gebruikt voor gamen met vrienden, de PC voor singleplayer en online. Kan me niet voorstellen dat ik hier alleen insta, ik zie dit dan ook geen groot succes worden.
Bij mij is het momenteel ook zo, maar ik denk met steam-streaming en andere ontwikkelingen dat het niet lang meer duurt of we spelen even zo gemakkelijk op de PC in het salon. Latency kan misschien een probleem worden bij GH (vond die draadloze gitaren daar al last van hebben), maar dat zien we dan wel weer.

Al bij al is GH of RB wel een leuke game, voor 35 euro koop ik die wel.
Rocksmith is dan toch veel leuker als je al een echte gitaar hebt. :Y) :)
Klein foutje in het artikel, de reden waarom Rock Band Network niet meer bestaat is omdat xbox one het niet ondersteund.
Het was ook nooit beschikbaar voor ps3 (alhoewel sommige nummers Door harmonix zelf werden overgebracht als "gewone" DLC. Grote kans dat dit ook het idee is om eventuele nummers van PC naar consoles te brengen)

Over de rest van het artikel, tja ze hebben nu eenmaal geen grote uitgever erbij dit keer. Meer vrijheid om het te maken zoals ze zelf willen, maar financieel is het wat lastiger natuurlijk. Dus je moet toch wat. En aangezien Guitar Hero 3 voor de pc destijds ook niet heel populair was (behalve voor custom songs erin stoppen) snap ik deze keuze wel.

[Reactie gewijzigd door jibjqrkl op 2 maart 2016 18:29]

Het kleine foutje is toch niet zo fout :P Op de website zelf: "the infrastructure took a lot of work on our end to keep up and running... a little too much it turned out, and we had to close it down in 2014 [*sniff!*]"

Goed, er staat niet dat het teveel geld kostte, alleen dat het teveel koste. Ik weet niet waar de info vandaag komt dat het niet meer bestaat omdat Xbox One het niet ondersteund, maar dit is toch echt wat Harmonix zelf zegt.
Het Rock Band Network systeem was gebaseerd op het Microsoft XNA systeem, die alleen beschikbaar was op 360, windows en windows phone. XNA werd ook niet verder ontwikkeld door microsoft na januari 2013. Hierdoor werkt dit dus niet op Xbox One

Ze hebben het inderdaad zelf afgesloten in 2014, technisch gezien zouden ze het inderdaad nog actief kunnen houden. Maar dit zou alleen werken voor Rock Band 3 op de 360.


https://en.wikipedia.org/wiki/Rock_Band_Network
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_XNA


TLDR: Ja ze hebben het gecanceled omdat het te veel koste. Maar het zou simpelweg ook gewoon niet werken met RB4 omdat het achterliggende systeem niet meer gesupport word.

[Reactie gewijzigd door jibjqrkl op 2 maart 2016 18:44]

Ook leuk om te vermelden: waarom crowdfunding ophalen via Fig en niet Indiegogo of Kickstarter? Omdat Harmonix-oprichter Alex Rigopulos in het bestuur van Fig zit.
Bij de specificatie is een foutje gemaakt:
Nvidia kaart en AMD kaart zijn verkeerd geplaatst bij minimum en aanbevolen.
Thanks! Opgelost!
Sorry hoor, maar dit vind ik gewoon cheap voor een bedrijf als harmonix, die moeten dat gewoon helemaal wel zelf kunnen bekostigen.. En dan al helemaal voor een PC port, immers zijn de PS4 en xboxone zelf al pc's, dus heel weinig werk om het te porten, kan één pc-developer rustig in zn uppie, en dat hoeft dus echt geen 1.5 miljoen te kosten, zelfs nog niet eens een 10de ervan....

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 2 maart 2016 13:34]

Het merendeel van het geld zal waarschijnlijk ook gebruikt worden voor de productie van de Hardware. En de ontwikkeling van de tools waarmee mensen hun eigen muziek in de game kunnen uitgeven.

Daarnaast is dit ook niet je typische crowdfunding. Backers krijgen ook een deel van de opbrengst, dit zal ook wel hebben meegewogen
Drumkits via midi? Ik hoop het! Dan wil ik zeker de pc versie wel hebben.
Volgens mij is dit ook al mogelijk op ps4 met een beetje moeite. But don't quote me on that.
Met de midi pro adapter voor de PS3 die niet meer gemaakt wordt... Dat klopt. Maar tweede hands dingen zonder garantie uit Amerika laten komen is niet echt mijn eerste keus. Dan liever straks op de PC met gewoon een midi drum.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True