Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

Microsoft heeft de Lumia 650 gepresenteerd. Het toestel heeft een 5"-oledscherm met een resolutie van 1280x720 pixels. Microsoft gebruikt voor het toestel een Qualcomm Snapdragon 212-soc. Het toestel moet volgende week in de winkels liggen.

Microsoft prijst de Lumia 650 aan als een toestel 'gebouwd voor bedrijven', zo blijkt uit de productpagina. Het is de eerste goedkopere Lumia sinds de 735 met een oledscherm. Het display telt dankzij de hd-resolutie en 5"-scherm 297 pixels per inch.

De Lumia 650 gebruikt de Snapdragon 212, een quadcore-soc met vier Cortex A7-processorkernen en een Adreno 304-gpu, bijgestaan door 1GB geheugen. De opslaghoeveelheid bedraagt 16GB en er is een micro-sd-kaart-sleuf die kaartjes ondersteunt tot 200GB. De telefoon ondersteunt 4g op alle banden die in de Benelux in gebruik zijn.

Het toestel heeft een metalen rand, iets dat andere midrange-Lumia's tot nu niet hebben. De smartphone met Windows 10 is het vierde model van Microsoft dat uitkomt met Windows 10 mobile, na de Lumia 950, 950 XL en 550. De prijs bedraagt 199 dollar, een prijs in euro's is nog niet bekend. Microsoft Nederland kon daarover geen uitsluitsel geven.

Update, 12:33: De prijzen in de Microsoft Store in andere Europese landen zijn 229 en 239 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Even de specs uitgebreid:

Scherm: 5.0” AMOLED, 1280 x 720, ClearBlack, Gorilla® Glass 3, 297 PPI, on-screen navigatiebuttons
Opslag: 16 GB, uitbreidbaar met MicroSD tot 200 GB
RAM: 1 GB
Accu: Vervangbaar, 2000 mAh, 3.8V
Processor: Qualcomm Snapdragon 212 Quad core, 1300.0 MHz
Camera achter: 8.0MP AF, 1/4” sensor, f/2.2, LED flash, video: 720p @30fps
Camera voor: 5MP groothoek, f/2.2, video: 720p
Sensoren: Omgevingslichtdetector, Accelerometer, Nabijheidssensor
Connectiviteit: 4G LTE, Bluetooth 4.1, NFC, Wi-Fi: 802.11 b/g/n, Micro-USB-B, A-GLONASS, A-GPS, A-BeiDou
OS: Windows 10 Mobile
Afmetingen & gewicht: 142 x 70,9 x 6,9 mm, 122 g
Kleuren: Zwart, wit. (mat)
Bijzonderheden: verwisselbare achtercover, Glance-scherm, Nanosim

Edit: foutje bij werkgeheugen eruit, kleuren toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 15 februari 2016 13:15]

Overigens kun je natuurlijk het werkgeheugen niet upgraden ;). De specs van de 640 ter vergelijking:
OS: Windows Phone 8.1 with Lumia Denim (op termijn upgrade naar Windows 10)
Scherm: 5” HD (1280×720, 16:9) IPS LCD, 294 PPI, Glance screen, Corning Gorilla Glass 3, Sunlight readability enhancements
Accu: 2500 mAh battery
Processor: 1.2 GHz quad-core Qualcomm Snapdragon 400 processor
Hoofdcamera: 8 MP AF, f/2.2, 28 mm, LED Flitser, Lumia Camera 5
Frontcamera: 1 MP FF, f/2.4
Opslag: 8GB + 30GB gratis OneDrive-opslag, micro SD tot 128GB
Geheugen: 1GB ram
Sensors: Accelerometer, Magnetometer, Proximity, Ambient Light Sensor
Connectiviteit: Bluetooth 4.0, micro-USB2.0, Micro SIM, A-GPS/GLONASS/BeiDou, DLNA, Miracast, WLAN 802.11 b/g/n/
Gewicht: 144 g
Afmetingen: 141.3 x 72.2 x 8.85 mm
Kleuren: blauw, oranje, wit, zwart (zwarte uitvoering is mat, de rest glimmend)
bron: matroosoft in 'nieuws: Microsoft kondigt midrange-Lumia 640 en 640 XL aan'
Ik moet zeggen er zijn wel wat verbeteringen, zeker het OLED scherm een hele mooie, maar ook zaken die minder zijn zoals de duidelijk kleinere accucapaciteit terwijl het processorontwerp niet is gewijzigd, maar wellicht is de 212 gebakken op een kleiner procedé? Ook het niet toevoegen van extra RAM vind ik een gemiste kans, zeker voor een smartphone van 200 euro.

Het accuverhaal vertaalt zich in elk geval in een veel kortere maximale standby-tijd. Bij de 640 4G was dit 36 dagen, bij de 650 is dit 26 dagen. Video opname bij de 640 4G kan maximaal in 1080p, voor de 650 is dit maximaal 720p.

Te veel vreemde keuzes wat mij betreft. Overigens kan de 650 weer wel HEVC afspelen :P, maar ja ik heb liever een betere video opnamekwaliteit.

Edit:
640 LTE specs
650 specs

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 15 februari 2016 12:57]

Ik vind het AMOLED scherm wel een mooi pluspuntje! Als die net zo mooi is als op de 930 en 950, dan is dat het geld zeker waard!
Zal eerder vergelijkbaar zijn met het AMOLED scherm van de 735 denk ik?
Dat was ook al een schoonheid....

Dit toestel zal je waarschijnlijk iets meer een high end gevoel geven dan de vorige 6xx toestellen, maar ik vind het jammer dat ze er geen Snapdragon 4xx in hebben gestopt.
Cool dat je het ram geheugen kan upgraden tot 200 GB
RAM blijft volgens mij gewoon 1GB.... Opslag geheugen is te upgraden tot (zeker) 200GB, maar het systeem blijft gebruik maken van 1GB werkgeheugen.

SDXC, dus die 200GB kan ook in alle andere recente Windows Mobile toestellen.
200GB is momenteel de grootst verkrijgbaren opslag op microSD vandaar dat ze aangeven max 200GB (andere bestaan niet dus niet te testen, dus niets te beloven), maar ook de volgende stappen (256GB, 512GB, 1TB, 2TB) zullen probleemloos werken op deze toestellen.

128MB Tot 2GB = SD met FAT16
4GB Tot 32GB = SDHC met FAT32
64GB Tot 2TB = SDXC met exFAT

Kan je telefoon dus 64 GB aan..... dan kunnen al die grotere kaarten ook.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 15 februari 2016 13:22]

Kan je telefoon dus 64 GB aan..... dan kunnen al die grotere kaarten ook.
als de standaarden goed worden geïntepreteerd wel... en er geen extra gerommel plaatsvindt.
Ter vergelijking: mijn oude Xperia Neo ondersteunt een SDHC kaart van 8GB prima. Pak ik de SDHC uit mijn nieuwe telefoon (32GB), uit mijn camera (ook 32GB) of uit mijn Raspberry Pi (16GB) vergeet het maar. Pak ik een willekeurige andere 8GB (ook voor een Pi of oudere camera) en het werkt prima. (Die uit de Pi wel even geformatteerd... uit de camera's zijn met uiteraard met een adapter.) Zou ze allemaal moeten ondersteunen toch?

Maar goed, ook met 64GB zal voor de meeste mensen al een geheugen zijn dat groter is dan ze ooit vol krijgen tijdens de levensduur van de phone.
Misschien wel leuk als opvolger straks... als mijn 735 de geest geeft. De 8Mp camera is wel een leuk iets :)

En over de het-is-nooit-goed-gedachtegang: waarom maken ze zo iets niet meteen waterproof tot 20 meter? :9
Komt hier ook een dual-sim variant van? Ik lees dit op verschillende buitenlandse websites, maar komt deze ook in nederland?
De 950 en 950XL zijn ook in dual-sim te verkrijgen maar niet in Nederland. Volgens de diverse fora is dit waarschijnlijk omdat de Nederlandse telco's dit niet willen, erg jammer want er zijn veel mensen die graag een dual-sim willen hebben.

Zoals @KrazyJay hieronder al aangeeft komt er dus wel een dual-sim variant maar mijn vermoeden zegt dat deze dus ook niet naar Nederland komt in dat geval kun je in bijvoorbeeld de Franse of Duitse MS store kijken.

De dual-sim variant staan daar nog niet in de store, alleen de single-sim varriant die dus 229 euro gaat kosten. Daarnaast is de packaging in die shops ook iets anders t.o.v. de Nederlandse: je krijgt er o.a. oordopjes bij. Zie de Franse MS Store en Duitse MS Store

Inmiddels is ook de dual-sim variant te verkrijgen in de Amerikaanse MS Store, helaas staat hier nog geen prijs bij. Microsoft Frankrijk heeft een mooie promo video gemaakt waar in te zien is dat de dual-sim slot aanwezig is naast het Micro-SD slot.

Overigens is bestellen uit zo'n shop qua garantie geen probleem, MS Nederland accepteert gewoon garantie aanvragen voor deze toestellen.

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 15 februari 2016 14:31]

Waarom zou een telco dit niet willen? Ik snap de belangen van een Telco niet omtrent dit onderwerp.
Je kunt dan mix en matchen: data abbo van ene telco en bel abbo van een andere telco. Ik kan me anders ook geen reden bedenken.
Ander punt is dat je in het buitenland dan een lokaal prepaid kaartje erin schuift, ipv de buitenlandbundels van de telco gebruikt.
Ik heb nu een telefoon voor zakelijk en privé waar ik anders met twee telefoons rond zou moeten lopen. Prima oplossing zo.
Telco's willen dat de minuten/data via hun abonnement loopt, niet via een tweede sim kaart van een ander. Overal ter wereld zie je dat telco's vrijwel nooit de dualsim variant verkopen bij hun abo's, en dat die telefoons puur voor de losse verkoop zijn.

In Nederland, waar zeer weinig losse toestellen worden verkocht, is er daardoor nauwelijk commercieel interessant voor een fabrikant om een dualsim variant te voeren.

In Frankrijk bv waar veel meer sim-only is en mensen hun telefoon los bij de lokale Darty of Boulanger kopen, daar liggen de dualsim telefoons bij bosjes in de schappen.
De laatste jaren is er juist een trend waar te nemen dat losse toestellen steeds beter gaan verkopen. Zie bijvoorbeeld: reviews: Geen 'gratis' telefoons meer - Opkomst sim-only zet telecom op zijn kop Dit natuurlijk omdat een abo+toestel steeds minder interessant wordt.
Het is te hopen dat dit idd doorzet. Op het moment zijn mid/high end dualsim toestellen sowieso al zeldzaam in Europa, en degenen die er wel officieel gevoerd worden (met de juiste 4G-banden etc) in bv Frankrijk, zoals de Lumia 950, Asus Zenfone 2, Xperia M4 Aqua, etc worden niet in Nederland verkocht. Nou is dat geen enorme ramp sinds Amazon gewoon in Nederland levert, maar het zal toch aan veel mensen voorbijgaan.
Klopt, ik heb ook de dual-sim Lumia 640XL uit Frankrijk (Amazon). Werkt uitstekend en na vijf dualsim Android toestellen moet ik zeggen dat de dualsim functionaliteit net zo goed of zelfs iets beter werkt dan bij Android (oa de tijd voor het zoeken/verbinden naar netwerken).

Wat ik nog altijd mis (op Android en Windows), is een automatische toewijzing van de data-sim. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om te bedenken dat als SIM1 roamt en SIM2 niet, dat je de dataverbinding naar SIM2 schakelt, en omgekeerd. Ik moet dit nu handmatig vier lagen diep in de menu's omschakelen, twee keer per dag (ik werk over de grens).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 februari 2016 12:25]

Ik moet dit nu handmatig vier lagen diep in de menu's omschakelen, twee keer per dag
Gebruik je nog geen Windows 10 Mobile? Want daarmee kun je individuele settings pinnen op het Start scherm. Erg handig in jou geval lijkt me :)
De 950 en 950XL zijn ook in dual-sim te verkrijgen maar niet in Nederland.
Sorry hoor, maar volgens mij zijn de Dual-Sim versies gewoon in Nederland te verkrijgen.
Zie link.
Dat zijn Franse of Duitse 'country variants', Microsoft Nederland levert geen dualsim toestellen aan consumenten of de groothandel.
Dat laatste kan ik inderdaad bevestigen. Garantie op m'n Franse Nokia via MS = geen probleem.
Er komt een Dual Sim-versie, zoals verwacht:

https://channel9.msdn.com...50-and-Lumia-650-Dual-SIM
http://www.fonearena.com/...te-announced-for-199.html
http://timesofindia.india.../articleshow/50994548.cms

Vooral de eerste link is interessant, want dit is een filmpje/aankondiging van Microsoft zelf, waarbij Dual Sim expliciet in de titel vermeld wordt. Plus je ziet hoe een mooie vrouw een mooie smartphone met een mooi besturingssysteem gebruikt.
[/propaganda]

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 15 februari 2016 12:18]

Als die niet in NL komt kan je hem waarschijnlijk via Amazon Duitsland wel bestellen. Zo kom ik ook aan mijn 640XL Dual Sim :)
Conrad heeft ook heel vaak wel de dual SIM variant te koop....... ;) Mijn 640 XL (dual) ook daar gekocht, ik haat het om meer dan een telefoon in mijn broekzak rond te moeten lopen.
Komt hier ook een dual-sim variant van?
Als Microsoft dit toestel inderdaad vooral richt op bedrijfsaccounts, dan is het toch wel logisch dat ook een Dual Sim versie wordt uitgebracht. Ik verwacht ook dat een bedrijf account zich niet zoveel door een Telco laat zeggen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 15 februari 2016 12:32]

Ik zou mijn nexus zo omruilen voor een Lumia als er nou net wat meer apps op zouden werken. Ik vind de standaard mail app op de Lumia echt vreselijk
Ik heb geen lumia maar er zal toch wel een andere mail app voor te vinden zijn ?

Zoals deze

https://www.microsoft.com...ps/metromail/9wzdncrdkgq8

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 15 februari 2016 09:53]

De standaard app in Windows 10 is goed verbeterd.

En anders heb ik zelf ook Metromail getest, die werkt ook goed en gebruik ik voor m'n andere mail account.

Een nieuwe die ik dit weekend tegenkwam is 1Mail, weet nog niet helemaal wat ik er van moet vinden, maar is wel een redelijk mooi ogend afgewerkte mail app. Meeste Windows apps zien er helaas nog niet zo afgewerkt uit ;):
https://www.microsoft.com/en-US/store/apps/1Mail/9WZDNCRDKC53
Ik ben geen fan van 3rd party mail clients. Hoe zit het met de privacy, geef mij maar gewoon online web of de meegeleverde mail client.
gewoon default Mail app van Windows 10 Mobile gebruiken, da's immers Outlook, en die werkt heeeel goed.
Die nieuwe op Windows 10 is echt geweldig, die werkt heel erg goed! Ik vind het zelf jammer dat de 950 xl en non xl niet gewoon een metalen zijkant kregen standaard..
Je kunt deze gewoon vervangen voor een achterkantje met metalen zijkant... Voor elk wat wils :-)
Klopt, die heb ik ook maar ik vind het jammer dat het niet standaard was.
Heb je de mail app van Windows 10 al geprobeerd? Die vind ik erg fijn.
Nee nog niet, moet de 735 van mijn vrouw maar eens goed updaten. Ik ben de afgelopen jaren verwend geraakt aan stock Android en de Gmail app. Maar de Lumia 735 draait gewoon soepeler dan mijn Nexus 5x lol.
ik heb eens windows 10 op mijn smartphone gezet de 1320 en deze werd zo warm hij steeds uitviel. maar ik heb wel goesting om terug te proberen.
Zelf vind ik het wel meevallen, maar je hebt gelijk dat het anders is dan de Android client. Als je gMail gebruikt is de web-versie van gMail een redelijk goed alternatief. Die vind ik snel en fijn werken.

Ik heb een Lumia 635 op windows 10 Insider met 512MB.
T.o.v. van mij Note 1 ben ik er nog niet helemaal uit.
De App-gap is toch wel erg groot, maar echt missen doe ik nog niet heel veel.
Voor de meeste apps kan ik nog wel wat vinden, maar het is vaak wel minder uitgebreid dan de Android- of iOS-apps.
Ik heb 2 gmail accounts en dat gaat prima met de windows 10 mobile app. Mail triage gaat lekker snel met bericht naar links of rechts swipen. je kan instellen wat dat moet doen per account of vast zetten dat het ongeacht account hetzelfde werkt. Ik heb naar links swipen staan als delete en naar rechts als flag.
Verder kun je ook gebruik maken van linked mailboxen. Dat is natuurlijk persoonlijk en heb ik uitstaan omdat ik mijn mailaccounts graag van elkaar gescheiden houd.
Voor iOS en Android is ook Outlook te installeren. Ik neem aan dat deze er ook wel is voor w10
Zoals hierboven al gezegd, de nieuwe standaard mail app van windows 10 is echt 100x beter dan de vorige.
Dat vindt ik ook; als Windows 10 uitgerold wordt voor mijn lumina 535 zullen de apps dan ook uitgebreid worden; tussen haakjes; die lumina bevalt prima; beter dan die Nexus die af en toe vastloopt en snel leeg is..
Windows Mail werkt imho wel erg goed, 100% idem aan de mail app op Windows 10 (Universal app) Dikke aanrader imho!

Zelf denk ik wel dat mijn volgende smartphone ook een lumia wordt.
Voor bijna alle apps van Android en iOS is er wel een potje te vinden met dezelfde functie op W10m.

Dat sprookje moet nu eindelijk eens de wereld uit.
Plants VS zombies 2
Inbox van Google

Gaat hier niet alleen om het soort app hè, ik wil ook een stukje gebruiksgemak.

Natuurlijk heeft MS een mail app, maar de Gmail app van Android vind ik een stuk beter werken.
Google blockt heel kinderachtig google support voor windows op phones, dat is niet de schuld van microsoft. Gelukkig trekken developers zich daar niks van aan, maar microsoft zelf kan geen apps voor google maken. Hebben ze gedaan en gezeik mee gekregen.
De smartphone met Windows 10 is het vierde model van Microsoft dat uitkomt met Windows 10 mobile
Is Windows 10 Mobile nu al officieel gereleased of zit het nog steeds onder een beta label?
Voor "oudere" toestellen moet het nog gereleased worden. Voor de huidige 550, 950 (XL) en nu dus ook de 650 staat het er standaard al op.
Dat ligt er aan aan wie je het vraagt en in relatie tot welk toestel. Alle nieuwe toestellen komen uit met W10M maar Microsoft heeft zelf nog niet W10M officieel aangekondigd. Wanneer deze voor de oude toestellen wordt vrijgegeven kun je wel stellen dat W10M 'uit' is. Ik verwacht dan ook wel een pers release oid.
Het is al 3 maanden uit beta. Windows 10 Mobile is nu gewoon de mainstream release, alleen voor oudere toestellen word er momenteel nog aan gewerkt (firmware, migratie updates, etc.).
Een SD 212? Is dat geen budget soc? De lumia 640 had nog een SD 4XX serie CPU
De SD400 uit de 640 is echter - theoretisch - net een beetje minder krachtig dan de SD 212 als ik mij niet vergis (alleszins maakt het niet veel uit).
oké, ik geloof dat de performance ongeveer gelijk is, maar normaal gezien verwacht ik in een nieuw model toch performance verbeteringen tegenover het vorige model
Dat is alleen niet nodig, snellere cpu betekend een duurdere telefoon.
Normaal gezien worden snellere cpu's ieder jaar goedkoper
Gaat het om de snelheid, of de beleving.
Als een SD212 een telefoon oplevert zonder haperingen, dan is het toch goed?

Van een low/mid-range toestel kun je niet verwachten dat ie zware games gaat draaien.
De SD212 zal wel aan de belevingsverwachting van MS voldoen.
Maar dat doet hij niet.
Mijn moeder had een 635 met een snapdragon 400 (nu 2 jaar oud!) en dat ding is gewoon te langzaam. Ik snap werkelijk waar niet waarom er niet ¤10 geïnvesteerd is in een fatsoenlijke processor. Ipv een gloednieuwe midrange te lanceren met een 3 jaar oude soc.
Nee hoor, de SD410 kun je vinden in toestellen iets boven de 100 euro. Die SoC is krachtiger en zuiniger.
De SD400 uit de 640 is echter - theoretisch - net een beetje minder krachtig dan de SD 212
Vrijwel geen verschil, feitelijk is de Snapdragon 212 niets anders dan en Snapdragon 400 (MSM8926) met een minuscule clock boost (van 1.2 GHz naar 1.3 GHz). Zelfde cpu, zelfde gpu, zelfde sensors, zelfde productieprocede.
Niet helemáál dezelfde hoor, zie specs lijst.

Snapdragon 400
Snapdragon 212

De 212 ondersteunt o.a. 50MB upload, HD Voice over 3G and VoLTE, Wi-Fi calling with LTE call continuity, GPS module IZat™ Gen8C (vs. Gen8A), Bluetooth 4.1 (vs 4.0) en Bluetooth Low Energy.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 15 februari 2016 14:20]

Je pakt hier de oude dualcore-Krait Snapdragon 400, niet de quad-Cortex A7 versie (8926) die in de 740/735/830 zit. Ik weet 't, ze maken er bij Qualcomm een potje van met de typenummers.
Dat ze er een potje van maken ben ik met je eens, maar ik pak niet de dual-core Krait, hoor. Ze staan beiden vermeld, het zijn 2 identieke SoC's die buiten de CPU om niet verschillen:

Up to 1.7 GHz dual-core

(4x Qualcomm® Krait™ 300)

OR

Up to 1.6 GHz quad-core

(4x ARM® Cortex™ A7)
De Snapdragon 212 is feitelijk dezelfde SoC als de Snapdragon 400. Idd wel zonde dat er zo'n low-end chip in zit, op deze manier zijn de specs tov de 640 van een jaar geleden helemaal niets vooruit gegaan.
Wat is de meerwaarde van deze telefoon tegenover de L640(XL). Naar mijn mening hadden ze beter voor een 4xx soc kunnen gaan ipv van 2xx; met de gekozen configuratie is de L650 niet veel beter dan de L640.
Ik ken de snelheidsverschillen tussen de 2xx en 4xx SOC niet, maar de uitstraling van de 650 is zakelijker en het verschil tussen de twee schermen (LCD vs OLED) is toch wel de moeite waard. Verder worden er misschien zakelijke diensten meegeleverd die de 640 niet heeft?
Software is identiek afaik of wat bedoel je met zakelijke diensten?
Een zakelijke dienst zou gratis Office365 kunnen zijn.
Qua looks is dit naar mijn mening een vooruitgang. Maar de gekozen soc icm W10M is gewoon een slechte ervaring. Het bedrijf waar ik op dit moment voor werk heeft iedereen een Windows Phone. De meest voorkomende klacht is toch wel de snelheid van de apparaten.
Wat voor telefoons gebruiken ze op uw werk?
De meeste mensen vinden de Windows telefoon toch wel sneller werken dan de andere.

[Reactie gewijzigd door AvensisLineaSol op 15 februari 2016 13:09]

L530 en L630. De vergelijking is ook niet helemaal eerlijk doordat de meeste medewerkers een laatste generatie Android of Iphone bezitten.
Zoals hierboven al gemeld, is deze SD212 feitelijk een SD400 die lichtjes is opgevoerd. Deze L650 zou daarmee toch behoorlijk wat sneller moeten zijn dan een L530 of L630. Een hoogvlieger zal het echter nooit worden, in vergelijking met een high-end 'droid of appeltje - maar daar is de prijs dan ook naar.
Das natuurlijk de bottom range van 3 jaar terug. Als je een bottom range android koopt dan is het nog veel dramatischer. Niet echt vergelijkbaar met de nieuwe bottom range die mij persoonlijk verbaasde met de zelfde snelheid en smoothness die ik op mijn flagship phone heb
Mooi toestel, alleen vraag ik me af waarom ze voor de Snapdragon 200-serie gekozen hebben. De genoemde Lumia 735 (en de 640) overigens ook, hadden al een Snapdragon 400 dat soortgelijke specificaties heeft als de 212. Een kleine upgrade was leuker geweest. Positief is het oled-scherm, dat maakt een ontzettend verschil in kwaliteitservaring.

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 15 februari 2016 09:56]

Blindstaren op specs is nooit goed. Als het vlot werkt maakt het niet uit welke SOC er in zit.
Blindstaren zie je mij niet doen, hoor. Alleen zal die 212 er voor zorgen dat er geen Continuum mogelijk is, en wat dat betreft was een upgrade dus leuker geweest. Zeker omdat Microsoft deze telefoon plaatst als Businessphone o.i.d.
Maar dan moest men al naar een 600 series gaan, had je een Lumia 850 gekregen en een adviesprijs van rond de $400 vermoed ik.
Dat klinkt mij als muziek in de oren.

Ik ben wel heel tevreden van de Lumia 950, maar ik had graag een lagere resolutie scherm gehad in plaats van die 1440p in ruil voor een nog langere batterijduur. Wat mij betreft is 720p op 5" ideaal. (Net zoals mijn BB Z30 heeft/had.)
Als je naar vergelijkbaar gespec-te Android telefoons kijkt zou een telefoon met 3 GB RAM en Snapdragon 617/620 rond de 350-400 euro moeten kunnen kosten, dat zijn min of meer de specs van een Asus Zenfone Selfie / HTC One A9 / Alcatel Idol 4. Dat zou een hele mooie midranger zijn voor Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 februari 2016 11:40]

600-serie zit rond de 250 euro voor Android.

Edit: Inderdaad dat is de 615.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 15 februari 2016 13:10]

Grijs geimporteerde Chinaphones of toestellen met de oudere Snapdragon 615 ja, maar er zijn voor zover ik weet nog geen Snapdragon 617/620 (minimum eis voor Continuum) telefoons onder de 350.

Je kan van Microsoft natuurlijk niet verwachten dat ze hun telefoons goedkoop maken door geen BTW, invoerrechten of LTE/MPEG/etc licensies af te dragen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 februari 2016 13:10]

En toch wordt tekst op een website op de 735 wel erg blurry als je snel scrolt.
Dat is weer een erg mooi telefoontje. Die SOC maakt niet zo veel uit. WP's draaien altijd soepel eigenlijk. Maar dat Oled scherm is toch wel weer een reden om er 1 te halen als de prijs nog iets lager wordt. Ben er aan gewend op mn 1020 en zou dat niet willen missen.
De SoC maakt misschien niet zoveel uit, maar 1 GB RAM is wel magertjes anno 2016 - het is erg vervelend dat op 1 GB telefoons allerlei apps steeds 'resumen' als je ernaartoe switcht omdat ze door RAM-gebrek uit het geheugen moeten worden weggeswapt worden. Dat is bij iOS en Android niet anders, maar daar hebben zelfs sub-200 euro telefoons al 2 GB.
Alleen gebruiken iOS en Android ook stelselmatig meer geheugen dan Windows mobile (al had ik de indruk dat met de W10 preview het geheugengebruik in ieder geval nog wel flink forser is - m'n test-Lumia 520 is duidelijk trager met W10).

Een Lumia met 1GB RAM en een beetje gepeperde CPU (bijv. de S4 Pro) is gewoon heerlijk snel. Ook in de auto met flitsnav + navigatie + groove music + whatsapp (voor bellen) open.
Als je alleen tussen kleine apps als bv SMS, Whatsapp en Mail multitaskt merk je dat niet zo, maar ik heb een Lumia met 1 GB RAM (Lumia 640), en het is toch echt wel irritant dat bij de taskswitching er heel vaak 'resuming' komt. Als je bv twee 'grote' apps als Plex en de browser wilt schakelen is dit erg irritant - er is niet genoeg ruimte om ze allebei in RAM te houden, dus wordt als de browser op de voorgrond staat, de Plex UI bevroren en in suspended state gezet, schakel je daarna weer terug (om naar een nieuw album te browsen bv), dan moet de boel weer helemaal resumed worden. Op een Lumia met 2-3 GB RAM speelt dit niet.

Anyway, voor een telefoon als de Lumia 550 van 120 euro is dat niet zo'n ramp, maar op een telefoon van 200 euro is het in mijn ogen misplaatste zuinigheid. De wholesale prijzen van LPDDR3 zijn nou niet bepaald torenhoog op het moment, je hebt al 2 GB voor onder de $10.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 februari 2016 12:06]

Hm, ik moet zeggen dat me dat nooit zo heel erg opvalt. Wat me meer opvalt is het gebrek aan (wat ik denk) processorkracht (is) bij de wat goedkopere Lumia's (ook de 640). Ze zijn opvallend veel trager dan bijvoorbeeld zelfs de 920.
Maar voor de 520 is W10 ook nog niet gereleased. Wellicht dat er bij jou nog veel debug code meedraait ofzo?
Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik reken ze er dan ook niet op af, het was puur een constatering.
Bij mij werkt Windows 10 al een week of 8 probleemloos op de Lumia 520.
Meer RAM maakt niet per se het toestel sneller. Het word alleen minder snel langzaam. En je moet erg veel hebben draaien wil je aan 1gb te kort hebben, iets waar een "budget" toestel ook niet voor gemaakt is.

1gb is ruim voldoende voor wat dit toestel voor gemaakt is. Naast dat windows inactieve apps sowieso al tombstoned is het geheugen niet alleen ruim voldoende maar gewoon ronduit genoeg. Enige reden om meer geheugen te hebben is continuum, welke dit toestel toch niet aankon.
Ik moet zeggen dat dit toestel qua uiterlijk en wss qua stevigheid beter is dan mijn Lumia 950, ik zou zelfs zeggen dat dit de behuizing is die de 9xx serie zou moeten hebben. Nu lijkt de behuizing van dit toestel meer premium te zijn dan die van de 9xx serie... op zich niets te klagen, maar dat metalen randje is in mijn ogen toch wel een plus en ziet er goed uit en had ik daarom graag zien op het flagship toestel... want het is juist de behuizing aan de 950 wat niet premium aanvoelt tegenover de overige specs.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 15 februari 2016 11:04]

Hoewel dit er misschien meer "premium" uitziet vind ik de 950 toch echt wel een extreem fijn toestel in de hand. Ik kan dat "premium look" gedoe niet begrijpen, vaak zijn de smartphones die er "premium" uit zien juist de meest vervelende in de hand.
Het toestel voelt goed in de handen, dat ben ik met je eens... maar zeker de achterkant is toch wel 'flimsy' te noemen en niet van de kwaliteit wat je van een flagship toestel zou mogen verwachten. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met de Lumia 820 die ik van de zaak gebruik dan is die toch een stuk steviger en ligt ook goed in de hand. Het is niet eens perse vanwege dat metalen randje, maar de behuizing van de 950 is een van de weinige maar wss wel het grootste minpunt van het toestel.
http://mozoaccessories.com/

Het kost wat, maar dan heb je ook wat...
Tenzij je niet van "leatherlook" houdt.
Een Mozo is mooi, maar dan liefst gewoon carbonaat met metalen rand.
Ja dat zou ik ook graag zien voor mijn 950, heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden.
Wauw, eindelijk een waardige opvolger voor mijn inmiddels bijna 2 jaar oude nokia lumia 630 dual sim. Alleen heb ik er nog geen behoefte aan om over te stappen. Die 630 is gewoon nog steeds rap na 2 jaar, zeker in vergelijking met het android toestel van mijn vriendin, die wordt echt met de dag trager.

Pff moeilijke keus hoor, toch maar een keer die 630 goed laten vallen ... ;)
Heb je de 630 al naar windows 10 omgezet.
Zo niet, dan gewoon doen.
Hou je ¤199,- in je zak.
Kun je andere leuke dingen voor doen ;-)
Heb ik gedaan, maar door gebrek aan interne geheugen werden apps continu afgesloten ... en kwamen whatsapp berichten niet meer binnen omdat whatsapp niet meer draaide op de achtergrond enz. enz. 512mb was echt niet genoeg voor windows 10. Verder vond ik windows 10 echt goed, nog steeds rap (als de apps open bleven XD) en de nieuwe ingebakken apps zijn een verademening op de huidige windows phone apps, geen third party apps meer nodig voor calendar en mail.

Voor de mensen die twijfelen over windows 10 mobile, doen!
Misschien de laatste versie eens proberen.
Ik vind de telefoon heel stabiel en ook ik heb "maar" 512MB