Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

De Raspberry Pi 2 krijgt in Raspbian een OpenGL-driver voor het spelen van games met behulp van hardwareversnelling door de gpu. Volgens de Raspberry Pi Foundation zijn daardoor ineens meer games goed speelbaar op de computer.

Door beperkingen van het geheugen werkt de nieuwe driver alleen op de Pi 2 en hebben gebruikers van de eerste Pi en de Pi Zero pech. Als de functie aanstaat via een installatie op een sd-kaart en gebruikers steken die in een sd-slot van een Pi of Pi Zero, start het systeem niet op, waarschuwt de Foundation.

De OpenGL-driver staat standaard uit. Om hem aan te zetten, moeten gebruikers via de versie van raspi-config in de command-line onder Advanced Options de GL Driver aanzetten. Hij staat standaard uit, omdat het om een testversie van de driver gaat en er bugs kunnen optreden. Bovendien kan het van invloed zijn op de weergave van gui-elementen, de camera-applicatie en het afspelen van video.

Door de driver presteren games op basis van OpenGL veel beter. Zo zou de demonstratie glxgears zonder driver op de Pi 2 draaien op 23fps met flikkeringen, terwijl het met de driver op 60fps gaat. De driver komt uit voor Raspbian, het eigen besturingssysteem van de Raspberry Pi Foundation op basis van Debian Jessie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Het is dus de nieuwe open-source Mesa driver, genaamd VC4, geschreven door Eric Anholt die nu beschikbaar is http://phoronix.com/scan....x=Raspbian-Feb2016-Update . Deze driver is dus gericht op zowel OpenGL en OpenGL ES.

De driver hiervoor was een closed binary driver, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi#Driver_APIs. Die was OpenGL ES en OpenMax voor video decoding.

Bedoeling is dat in de toekomst alle versies van Raspberry Pi de VC4 driver gaan gebruiken, gezien ze allemaal dezelfde Broadcom VideoCore IV hebben.
Het gaat om een experimentele driver die hardwarematige OpenGL ondersteunt binnen X11.
Tot nu toe was dat een softwarematige opengl laag en dus rete-traag.
Minecraft op de RPI bijvoorbeeld is een hack die een leeg x11 venster een beetje verschoven onder een direct egl surface toont.
OpenGL ES2 support is er al maar is dan direct naar het scherm en niet in een x11-venster. Met deze driver zouden meen ik uiteindelijk ook opengl features ondersteund gaan worden.

Op het moment is het nog tricky om aan de praat te krijgen en te houden en moet je dit alleen doen op een test-installatie. In combinatie met het Raspberry Pi touchscherm bijvoorbeeld lukt het me nog niet om überhaupt op te starten.
Heeft dit nog verdere positieve gevolgen voor media centers? Dat er bijvoorbeeld 4k kan worden afgespeeld?
Nee opengl gaat puur over het renderen. Normale Videos hebben er weinig mee te maken.

Praktisch zullen de meeste huidige spellen op de pi ook niet sneller worden. Deze zijn namelijk geschreven in opengl es(embedded versie van opengl)

Het grote voordeel is dat er nu oude desktops games die "normale" opengl zijn op de pi.
Daarnaast kun je de oude legacy opengl 1 gebruiken naast de dynamin pipeline.
In principe kan ieder spel met open broncode nu op het apparaat draaien, maar het hoeft daar niet bij te blijven: Je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan x86-emulatoren die de OpenGL 1-op-1 over zetten, waardoor in theorie zelfs Steam mogelijk zou worden.
x86-emulatoren zouden puur theoretisch misschien mogelijk zijn maar in de praktijk is de kans nagenoeg 0, de RP2 heeft niet de benodigde snelheid om een andere instructie-set te emuleren.
x86-emulatoren zouden puur theoretisch misschien mogelijk zijn maar in de praktijk is de kans nagenoeg 0, de RP2 heeft niet de benodigde snelheid om een andere instructie-set te emuleren.
de pi2 is hier daadwerkelijk snel genoeg voor, onder retropie heb ik verschillende dos games vloeiend gespeeld. een aanrader om te proberen is quake onder dos.
Waarom onder dos? Je kunt Quake gewoon native op Linux spelen :p
Dosbox en iets dergelijks zal waarschijnlijk wel werken ja, daar heb je gelijk in dat draait bijna overal op. Maar hij gaf als voorbeeld steam dat is wel wat andere koek. Een IBM compatible PC emuleren is een stuk makkelijker als de hele X86 instructie set om steam te kunnen draaien.
Je kan met VLC video ook via OpenGL afspelen, vooral handig voor codecs die niet goed werken met de hardware decoder. (dus er is een voordeel voor media players)
afaik gaat dat alleen om daadwerkelijk het gedecodeerde beeldje op het scherm zetten, en niet om het decoderen zelf, en dat laatste is wat de meeste rekenkracht vraagt.
@ lukjah: 4k zal sowieso niet ondersteund worden omdat de videocore IV (gpu van alle raspberry pi's) dit hardwarematig niet ondersteunt. Wel zijn ze bezig om h.265 ondersteuning te bouwen, zie http://topnewreview.com/inside-videocore/. Dat is denk ik het belangrijkste nieuws op mediacentergebied. Het gaat alleen wel om 1080p24 ondersteuning, dat is wel een lage framerate. Het is te langzaam voor televisieprogramma's want dat is meestal op 25p of 30 p. Opengl is alleen voor games (2d en 3d vector graphics), dat heeft niks met mediacenters te maken.
Ik denk dat je hier niet helemaal gelijk hebt. Er zijn tegenwoordig bijzonder veel GUI's, dekstop omgevingen etc, die gebruik van openGL maken on de interface te versnellen, denk aan alle effecteb, transparantie, zoomen, scrollen, etc... Ik zeg niet dat het op de pi gebeurt, maar het zou nu wel kunnen :)
Het gaat om OpenGL. Hardwarematige versnelling van H264 was er al, en heeft hier niet mee te maken. OpenGL maak het tekenen van driehoekjes sneller, maar doet weinig met de wiskundige operaties die jij wilt.
Lijkt mee niet. De driver is voor openGL, dus vector graphics en texture mapping en zo. Dat heeft weinig met het afspelen van filmpjes te maken.

Edit: autocomplete foutjes

[Reactie gewijzigd door RadioGnome1971 op 10 februari 2016 21:17]

Ik zou er niet op rekenen.
Voor zover ik weet maken video decoders niet of nauwelijks gebruik van OpenGL, het is meer een tussenlaag voor 3D rendering (onder andere in games).

De meeste video codecs spreken de hardware rechtstreeks aan (zoals die mpeg2 codec die je voor de rpi kunt/kon aanschaffen) en zijn daarom goed in wat ze doen.


Ook is de vertaling van tweakers mbt video weergave niet helemaal correct, in de bron staat:
Also note, this experimental driver may break Raspberry Pi Camera and video playback support, and perhaps other GPU functionality.

[Reactie gewijzigd door Nnoitra op 10 februari 2016 21:21]

Nee, niet voor het afspelen van video, maar misschien wel voor het sneller weergeven van de grafische schillen?
Enige voordeel is dat bepaalde delen van de interface (zeg kodi of Ubuntu) hardwarematig versneld worden. Ofwel soepeler.

Theoretisch zou het wel kunnen dat door het vrijgeven van driver, 4k optimalisaties kunnen worden geactiveerd. Afaik heeft de raspberry pi geen hardware mogelijkheden voor.
Ik hoop het wel, want als ik de wiki van kodi mag geloven zou de Pi OpenGL moeten hebben voor bepaalde formaten 3D:
3D modes anaglyph and interlaced are not currently supported on ARM platforms (such as Android, iOS, Raspberry Pi, or other linux-based ARM distros) due to those platforms using OpenGLES rather than OpenGL or DirectX.
Dit is goed nieuws voor emulator-bakjes. Daarmee worden de N64 en PS1 mogelijk denk ik :)
En een Raspberry Pi past makkelijk in zo'n behuizing :)
n64 was in retropie goed bruikbaar, mits je flink in de instellingen hebt gezeten. zelf heb ik met super mario 64 60 fps speeld met een interne renderresolutie van 640*480px
Met andere distros zoals recalbox zijn beide al mogelijk ;)
Ik ben benieuwd of Retropie dit ook krijgt..
reoropie is een verzameling van emulators, draaiend op een aangepaste versie van debian. de eerste stap is opengl in debian. retropie zal geen baas hebben bij opengl, maar de emulators wel. maar doordat de emulators niet gemaakt worden door de makers van retropie moeten ze afwachten totdat de emulatorschrijvers van de vele emulators ondersteuning inbouwen voor deze driver.
waarom zou er ondersteuning voor de driver op applicatieniveau moeten komen? De emulatoren gebruiken naar alle waarschijnlijkheid al openGL. Op OS niveau wordt dan gewoon de openGL implementatie vervangen door een die de hardware acceleratie gebruikt. Het is dan dus genoeg om in de aangepaste Debian distro de driver in te bouwen.
Het is belangrijk dat er ondersteuning voor de drier ingebouws word in de emulators, omdat grafische drivers bijna altijd een api hebben om het voor ontwikkelaars makkelijker te maken om bepaalde functies door de gpu sneller uit te laten voeren. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik hairworks, het is niet nodig, maar als je het gebruikt kunnen ondersteunende gpu's het haar sneller, gedetaileerder weergeven.
is dit niet precies waarvoor openGL gebruikt wordt? ;) Het hele idee is toch juist dat het een implementatie/hardware agnostische api is?
Ik snap het niet. Het was toch altijd al mogelijk om applicaties die OpenGL gebruiken te schrijven? Heb ooit eens met Pi3D een OpenGL applicatie geschreven.
https://pi3d.github.io/html/
Had het eerst met behulp van PyGame geschreven maar was niet vooruit te branden. Met Pi3D was de snelheidswinst ongeveer een factor 25 (!)
maar het verschil is dat deze opengl drivers de driekoeken effectiever gerenderd kunnen worden doordat door deze drivers verschillengde onderdelen van de gpu beter benut worden. als ik jouw situatie zou beschrijven in de pc wereld is het het spelen van games op een pc zonder de gpu drivers geinstaleerd te hebben, het zal werken, maar veel minder snel.
@ lukjah: 4k zal sowieso niet ondersteund worden omdat de videocore IV (gpu van alle raspberry pi's) dit hardwarematig niet ondersteunt. Wel zijn ze bezig om h.265 ondersteuning te bouwen, zie http://topnewreview.com/inside-videocore/. Dat is denk ik het belangrijkste nieuws op mediacentergebied. Het gaat alleen wel om 1080p24 ondersteuning, dat is wel een lage framerate. Het is te langzaam voor televisieprogramma's want dat is meestal op 25p of 30 p. Opengl is alleen voor games (2d en 3d vector graphics), dat heeft niks met mediacenters te maken.

[Reactie gewijzigd door jan1973 op 10 februari 2016 21:21]

Zo een handige tweaker kunnen kijken of OpenRa nu gedraait kan worden op de Pi2 met deze driver?
OpenRa draaien was eerst niet mogelijk wegens gebrek aan OpenGL versnelling.
http://www.openra.net/
Opensource, maar moet je dus eerst compilen voor gebruik op ARM Cortex-A7 CPU?
Compile OpenRa from source: https://github.com/OpenRA/OpenRA/wiki/Compiling

Je kan ook de volgende opensource RTS proberen:
https://wz2100.net/ (Warzone 2100)
https://sourceforge.net/projects/warzone2100/

[Reactie gewijzigd door 7th op 10 februari 2016 21:35]

goed nieuws voor retro pie gebruikers!
Betekend dat we nu Gnome 3 kunnen draaien op de raspberry pi? De huidige GUI vindt ik persoonlijk een beetje jammer. Dat was toch altijd omdat de GUI via de CPU draaide? (onee de geheugen is de bottleneck)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 februari 2016 07:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True