Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Google geeft ontwikkelaars van apps de mogelijkheid om promotiecodes aan te maken, zodat zij hun betaalde apps en in-app-aankopen gratis beschikbaar kunnen stellen aan gebruikers. De codes zijn in de ontwikkelaarsconsole te beheren.

Uit de documentatie van Google blijkt dat ontwikkelaars per app maximaal vijfhonderd codes per kwartaal kunnen aanmaken voor een app of een in-app-product. Promotiecodes kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden voor winacties, of om apps en in-app-aankopen beschikbaar te stellen aan reviewers. De toevoeging van promotiecodes werd opgemerkt door AndroidPolice. Apple biedt iOS-ontwikkelaars al jarenlang vergelijkbare mogelijkheden.

App-ontwikkelaars kunnen zelf een houdbaarheidsdatum aan de code geven in de ontwikkelaarsconsole, maar promotiecodes zijn maximaal een jaar geldig. Als de unieke codes niet gebruikt worden, vervallen deze. Het is niet mogelijk om de codes te heractiveren. Ook krijgen app-makers in de ontwikkelaarsconsole de mogelijkheid om een promotie te pauzeren. Eerder verstrekte codes kunnen dan, zolang de campagne op pauze staat, niet geactiveerd worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Google geeft ontwikkelaars van apps de mogelijkheid om promotiecodes aan te maken, zodat zij hun betaalde apps en in-app-aankopen gratis beschikbaar kunnen stellen aan gebruikers.
Toch fijn dat een externe partij bepaalt of jij je eigen applicaties vrij mag weggeven aan wie jij wilt... En verder dat zij ook de limiet daarop bepalen (500 per kwartaal).

Aan de andere kant snap ik het wel: Google wilt ook wat verdienen aan de Play Store, en stelt het beheren van 500 gratis nieuwe installaties per kwartaal beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 januari 2016 09:58]

Dat is inderdaad erg krom. Een gratis app mag je er zo inzetten, geen probleem. Maar een hele bups codes maken voor je app (meer dan 500) mag blijkbaar niet zodra je app betaald is? Raaaar!!

Wat als ik op een beurs sta en op die manier duizenden nieuwe klant kan krijgen. Dat is toch mijn, als ondernemer, keuze. Ik mis daardoor ook omzet.
Onzin, dit is puur een gemakje voor developers! Je kan altijd zelf een systeem bouwen om in-app-purchases gratis te unlocken en/of een app gratis aan te bieden. Google dwingt niks af en dit is alleen maar een extra handigheid die je kan gebruiken. Zeer welkome feature voor de Google Play Developers console

[Reactie gewijzigd door brinkkemper op 15 januari 2016 10:39]

En daarnaast - als je als app developer je app volledig gratis wil aanbieden houden ze je daarop niet tegen.
Het enige is dus wanneer jij beslist om je app betaald aan te bieden, dan blijft ie ook betaald, kan je 'm niet tijdelijk gratis maken zodat mensen 'm kunnen downloaden; eenmaal gratis is altijd gratis.. En kan je 'm niet switchen naar gratis betaald weer.
Op deze manier kan je dan dus toch gratis versies weggeven aan kennissen, via winacties of aan reviewers/testers. Dus zeker een welkome toevoeging.

[Reactie gewijzigd door Trucker Her op 15 januari 2016 21:41]

In dat geval maak je hem toch tijdelijk gratis/korting van 100%.
je kan een app niet gratis maken of voor 0 euro. Je kan wel een gratis app opeens betaald maken volgens mij (hele tijd geleden dat ik dat bekeken heb)

edit: fout van mij, het is andersom: https://support.google.co...d-developer/answer/138412

[Reactie gewijzigd door Boy op 15 januari 2016 14:26]

Een app eerst betaald en daarna gratis maken mag gewoon hoor?
oeps, foutje : https://support.google.co...d-developer/answer/138412

Het kan andersom niet, van gratis naar betaald
Wel raar opzich, waarom zou Google dit verbieden?
Ik denk omdat gebruikers het niet zo kunnen waarderen dat ze op een gegeven moment geen updates voor hun app meer krijgen zonder dat ze betalen. Stukje "user experience". Eerst mensen verslaafd maken aan je app en daarna geld gaan vragen is niet zo netjes ;)

Dat is aan de andere kant ook eenvoudig te omzeilen door een betaalde app met updates te maken.
Vind ik eerder dat het krom is als je betaald voor een app en hij de volgende dag gratis is?
Flinke korting geven mag wel.
Tijdelijk gratis mag niet.
Wat als ik op een beurs sta en op die manier duizenden nieuwe klant kan krijgen. Dat is toch mijn, als ondernemer, keuze. Ik mis daardoor ook omzet.
Nou is Google in jouw voorbeeld de beurshal. Jij, als ondernemer, kan niet zomaar in een beurshal gaan staan met je tentje, daarvoor moet jij als ondernemer betalen.
Bij Google werkt dat betalingsmodel zo, dat zij geld verdienen aan wat jij verkoopt. Je hoeft dus niet te betalen om in hun hal te staan. Echter, als JIJ niets verdient met wat je verkoopt, doen zij dat ook niet. Opzich niet zo raar dat ze daar een probleem mee hebben, toch?
Als jij dat wel hebt, dan moet je je app maar in een andere appstore aanbieden.

Daarnaast moet ik erbij vermelden, dat het gratis aanbieden van je app aan de hand van een promocode al jaren mogelijk is. App of the day regelt op die manier gratis apps. Nadeel is wel, dat de promo-status niet bij Google, maar op je mobieltje wordt opgeslagen. Verwijder je de app, dan ben je je promo-status kwijt.

Edit: Zoals hieronder inderdaad aangegeven, er moet een eenmalig inschrijfbedrag van $25 worden betaald als je in de appstore gaat staan. Je kan je inderdaad afvragen of dit kostendekkend is voor het in stand houden van een appstore.
Daarnaast bedenk ik me eigenlijk dat er best gratis apps in de appstore staan, waar ook geen reclame in zit. Toch een suf systeem dan, eigenlijk. Nouja, ik zie het maar als een eerste opzet. Zal later straks wel verandering in komen.

[Reactie gewijzigd door Soethaud op 15 januari 2016 19:48]

Toch moet je jaarlijks een x bedrag (volgens mij 80 dollar) betalen om te mogen verkopen. Ze verdienen dan toch al geld aan je?
Toch moet je jaarlijks een x bedrag (volgens mij 80 dollar) betalen om te mogen verkopen. Ze verdienen dan toch al geld aan je?
Bij Apple betaal je als ontwikkelaar per jaar een bedrag (99 euro voor niet -enterprise), bij Google betaal je eenmalig 25 euro en blijft je account altijd geldig (bij beide vervalt je account als je je niet aan de voorwaarden houdt).
Wellicht zijn de bedragen inmiddels ietwat aangepast,
Ah okť dat heb ik dan even gemist, heb zelf enkele jaren geleden $80,- voor een jaar betaalt een vroeg me al af waarom ik niet opnieuw hoefde te betalen.
Google wil natuurlijk niet dat devs buiten de Play Store om promocodes gaan verkopen. Zo voorkomen ze dat in zekere zin.
Je mag je app ook gratis maken hoor.. Ik snap je probleem niet.
Je mag je app ook gratis maken hoor.. Ik snap je probleem niet.
Je leest niet goed:
Toch fijn dat een externe partij bepaalt of jij je eigen applicaties vrij mag weggeven aan wie jij wilt.
Dat is niet meteen vrij voor iedereen. Al heb je een commerciŽle applicatie, dan mag jij vanuit de Play Store niet vrij kiezen wie het gratis mag installeren en wie niet. Je bent gebonden aan Google, die het nu toestaat om 500 installaties per kwartaal gratis weg te geven.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 januari 2016 10:32]

Ik snap je punt dan nog steeds niet. Als je geld wil hebben voor je app maak je hem betaald. Als je hem wil weggeven, geef je hem weg. Zo kan je hem betaald maken en weggeven aan wie je wil.

En anders maak je in je app een optie om via een in-app code-redeem de volledige app te unlocken. Dan heb je zelf controle.
Maar dat kan dus niet zomaar via de store zelf.. En een in-app code-redeem lijkt dus in strijd te zijn met de voorwaarden om het op de playstore te mogen zetten..
Ik heb onlangs nog een gratis app gedownload waarbij ik de premium features kon unlocken via een redeem-code. Daarmee heb ik een betaalde app in principe gratis.

Gaat dus altijd lijkt mij. Je maakt een app gratis alleen bepaalde, handige onderdelen betaald. En jij kunt kiezen aan wie je een code geeft om de betaalde (premium) features gratis te unlocken.

Wat nu niet kan, inderdaad, is je app gratis maken voor de een en betaald voor de ander, direct via Google Play. En volgens mij is dat juist hetgeen wat mogelijk gemaakt gaat worden. Dus stel je hebt een soort fitness app waar men voor moet betalen om te mogen gebruiken, maar iemand schaft ook jou fitness-gear aan; ja die persoon wil je graag gratis de app meegeven, omdat hij reeds een andere aankoop bij je heeft gedaan. Dat is wat nu mogelijk gaat zijn.

Alleen snap ik dan niet dat je niet gewoon met een unlock/redeem code de betaalde features van een gratis app (met in-app aankopen) kunt unlocken. Da's toch net zo gemakkelijk, al dan niet, gemakkelijker?

Gratis gebruikers krijgen reclame = inkomsten of moeten voor een extraatje betalen (in-app aankopen) = inkomsten.
Gratis gebruikers kunnen via in-app aankopen premium gaan en alles unlocken = inkomsten.
Reeds betaalde gebruikers van andere onderdelen die je bedrijf biedt of klanten krijgen een unlock code en kunnen op die manier gratis de premium features unlocken.
Maar als je je niet kunt vinden in de Play Store regels staat het een developer vrij om zelf een distributiekanaal op te zetten. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Wellicht willen ze op deze manier voorkomen dat er een alternatieve play store gemaakt wordt. Gebruikers zouden de codes daar goedkoper kunnen aanschaffen, en Google krijgt in dat geval geen aandeel van de opbrengst. Dat is voor de developer en de gebruiker goedkoper, maar Google levert daarop in.
uhh.. een alternatieve play store zijn er al een hoop...
Maar die maken geen gebruik van de faciliteiten van de Play Store
[...]
Toch fijn dat een externe partij bepaalt of jij je eigen applicaties vrij mag weggeven aan wie jij wilt...
Google bepaalt niet of een app ontwikkelaar zijn app al dan niet gratis mag weggeven. Dat kan de app ontwikkelaar zelf doen, door de app gratis aan te bieden in de store.
Google biedt nu enkel een mogelijkheid om een betaalde app toch gratis te kunnen weggeven. En dat mag dan 500 keer. Dat is een limiet, maar is het zo realistisch om te denken dat iemand die geld wil voor zijn app, die pakweg 10.000 keer per kwartaal gratis zou willen verdelen?
ja, dat is zeker wel te denkbaar ja dat men zoveel per kwartaal gratis zou willen verdelen, is compleet afhankelijk van de app bv..
Ik gok dat Google dit doet voor een reden. Als er per ongeluk 500 promotie codes op straat komen van een app is nog te overzien voor Google, betaal de app ontwikkelaar voor de onkosten en daarmee is de kous af. Zijn dit er 1 miljoen van een aantal bekende apps is het (behalve een pr ramp) een groot kostenplaatje voor iets wat je ook makkelijk had kunnen indammen door in het begin een limiet te stellen aan de hoeveelheid promotie codes.

Daarnaast als je een bekende/grote app ontwikkelaar ben gelden deze regels natuurlijk niet.

Ik neem aan dat wanneer dit een tijdje in productie is het limiet omhoog zal gaan.

[Reactie gewijzigd door TrisBe op 15 januari 2016 12:27]

Hoe moet ik dit zien? Een aparte kant en klare functie/methode die dit dus mogelijk maakt, in plaats van dat een developer dit zelf in elkaar mag knutselen? Of snap ik 'm nu verkeerd?
Naast het feit dat heel veel apps al een feature hebben waar je gewoon promo codes in kan voeren, zal er dan toch wel vraag naar zijn als Google dit beschikbaar stelt. Laatst bijvoorbeeld nog gebruikt bij Tripwolf. Code invoeren, gratis tripguide kunnen downloaden en klaar.
Developers die nu in-app aankopen aanbieden (via Google's API) kunnen middels dezelfde functionaliteit na een kleine wijziging promocodes ondersteunen. De gebruiker gaat nog steeds dezelfde flow in, maar kiest in plaats van een betaalmethode voor 'redeem' en kan vervolgens een promocode invoeren.

Er is zeker vraag naar. Ik gebruik bijvoorbeeld in-app purchases in een app van me, maar wil niet een eigen server of wat anders opzetten om promotiecodes te ondersteunen. Zat hier dus op te wachten!
Ah, ok. Dus eigenlijk houdt dit effectief in dat je geen backend nodig hebt om de codes te valideren, omdat je bestaande Google infra kunt gebruiken hiervoor. Duidelijk. Zo ver was het kwartje nog niet gevallen. ;) Handig dat een ontwikkelaar antwoord geeft. _/-\o_
Eigenlijk mis ik deze uitleg een beetje in het artikel. Als niet-ontwikkelaar is het soms een beetje lastig de meerwaarde in te schatten van sommige keuzes bij ontwikkeltools, alhoewel ik het wel interessant vind nieuwsberichten er over te lezen. ;)
Huh, zoiets kon toch al? Gister een Runtastic heart rate monitor combi gekocht voor mn vriendin, met een code voor de Runtastic Pro app. Die code heeft ze ergens ingevuld, en ze heeft gratis de betaalde (de pro versie) van de Runtastic app gekregen.

Ik heb het proces zelf niet gezien, maar er was een code in het begin, en een werkende pro app op haar telefoon aan het eind, zonder te betalen tussendoor.
Dat kan inderdaad, maar dat is een oplossing die de developer zelf heeft gebouwd (met alle kosten vandien).

@xxxneoxxx omschreef het hierboven in een reactie duidelijk: "Dus eigenlijk houdt dit effectief in dat je geen backend nodig hebt om de codes te valideren, omdat je bestaande Google infra kunt gebruiken hiervoor."
ik heb dat inderdaad ook een aantal keer gehad zo een code. Enige nadeel was dat wanneer ik de app verwijderde, geen pro versie meer had..
Dit zal dan nu niet meer voorkomen omdat je de app volgens Google al bezit.
Wat er niet word gemeld is of de codes een langere houdbaarheidsdatum krijgen dan een jaar als ze voor een onbepaalde tijd op pauze staan, dat vraag ik mij wel af.
Ze zijn maximaal een jaar geldig, ongeacht wat dan ook.
Je kan ook (tijdelijk) een gratis versie vrijgeven (als losse app) in de Play Store die bijvoorbeeld alleen met een code werkt die je op je eigen manier kan verifiŽren :)
Dat is inderdaad een optie, maar dan moet je zelf iets bouwen om dat te verifiŽren. Ik denk dat er genoeg developers zijn (moi inclus) die zich daar liever niet zelf mee bezighouden aangezien er tijd in gaat zitten en je goed moet nadenken over de beveiliging van het geheel. Dit is in ieder geval een mooie toevoeging op de in-app purchasing API waar ik al een tijdje op zat te wachten :)
Gisteren bij een app inderdaad geprobeerd. Deze ontwikkelaar was zo vriendelijk om een enorme hoeveelheid keys weg te geven.

https://www.reddit.com/r/...ling_out_the_ability_for/

Was wel even zoeken waar je dit precies moet invullen in het spel zelf, maar het is dus ook mogelijk om gewoon redeem te doen in de Play Store. Wel vreemd dat Google met deze functie zo lang heeft gewacht, op deze manier bied je wel de mogelijkheid om via andere mogelijkheden IAP te doen.
Zo heb ik bijvoorbeeld Titanium Backup via de website gekocht in plaats van via de Play Store. Hierbij krijg je dan een losse activatiecode in een txt bestandje die hij dan herkent. Dan is deze functie een stuk handiger.
Erg fijn! Ik heb een aantal betaalde apps in de store staan die ik soms wil demonstreren of mee wil geven aan klanten / vrienden - bespaard me weer een awkward "moet u wel even 50 cent betalen, maar dat vindt u vast niet erg toch?". Goede zet van Google :)

Het enige wat ik nu nog mis is het kado geven van apps aan anderen. Mijn vriendin heeft geen credit card o.i.d. en dat zou het een stuk makkelijker maken.
Ik lees net dat apple dit al jaren doet. Wat ik me afvraag, is het daar dan zo dat elke app elk kwartaal 500 downloads er bij krijgt? Dit vraagt natuurlijk om fraude met populariteits rangschikking.
Eindelijk! Kan ik mijn vertalers makkelijk al mijn apps cadeau doen ipv met PayPal ze te vergoeden.

Het enige dat ik mis is een makkelijke manier om alle prijzen af te ronden naar ,95 of ,99. Nu moet je handmatig alle prijzen voor alle landen nalopen bij prijsverlagingen. Amazon doet dat beter.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 15 januari 2016 19:14]