Samsung plaatst teaser voor 'universele afstandsbediening' met Tizen

Samsung zal deze week op elektronicabeurs CES een universele afstandsbediening op basis van zijn eigen platform Tizen aankondigen. De Smart Control Remote kan onder meer settopboxen, tv's, gameconsoles, blu-rayspelers en 'andere verbonden apparaten' aansturen.

De afstandsbediening herkent automatisch apparaten, om op die manier het bedienen van apparaten makkelijk te maken. Op wat voor manier de afstandsbediening zou profiteren van het draaien op een besturingssysteem als Tizen, is onduidelijk. Tizen is Samsungs eigen platform en draait onder meer op tv's. Hoe de universele afstandsbediening eruit ziet, is nog onbekend. Samsung heeft geen afbeeldingen vrijgegeven.

Samsung zal zijn aankondigingen op CES dinsdag doen, maar is al weken bezig met af en toe informatie geven over wat eraan komt. De afstandsbediening maakt deel uit van Samsungs line-up om de tv te integreren in zijn Smart Hub-platform. Smart-tv's van Samsung krijgen in 2016 nieuwe software, waarmee gebruikers content makkelijker moeten kunnen doorzoeken. Het is onbekend of alleen de nieuwe tv's deze mogelijkheid krijgen of dat de huidige tv's ook een update zullen krijgen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

04-01-2016 • 07:15

99

Reacties (99)

99
99
44
0
0
20
Wijzig sortering
Weet je wat ik wil, een afstandsbediening met een knop hdmi1, hdmi2 etc. Door menu's scrollen is gewoon vervelend. Kan me niet voor stellen dat ik de enige ben die dit vervelend vind.

Oh en persoonlijk, smart tv, lekker boeiend. Compact computertje van 400 euro gebouwd en op de tv aangesloten. Niks kan op tegen volledig windows.
toch start ik sneller netflix op via die ene knop op afstandbediening tv, dan dat ik mediapc moet booten, juiste afstandbediening pakken (en die eerst had moeten configureren zodat ik uberhaubt een afstandbediening werkend heb op mijn htpc, anders via unified remote op telefoon, of via draadloos mini toetsenbordje werken), vervolgens browser starten (hoewel er nu netflix app is voor windows 10, heb ik niets aan met 7.. :P), en netflix opstarten.
Nu ja, dan stel je het verkeerd in. Bijvoorbeeld: met een Logitech Harmony kun je een activiteit 'Netflix' aanmaken, waarna de afstandsbediening de TV aan en op het juiste kanaal zet, de receiver aanzet en op het juiste kanaal en de HTPC het commando geeft om Netflix te starten via de IR receiver. Dan kost het net zoveel moeite en heb je zelf volledige controle over je oplossing in plaats van hopen dat je Smart-TV leverancier straks ook nog ondersteuning biedt voor Netflix 2.0 ofzo.
Anoniem: 404669 @MadEgg4 januari 2016 09:49
Of je neemt een ChromeCast van 39,-.
Voor mij een goedkope manier om mijn muziek en films even snel naar de TV te zetten
<offtopic>Ik stream Netflix films zowel via Chromecast vanaf mijn iPhone en direct vanaf mijn Netflix AppleTV (gen4) App. Wat me opvalt is dat de kwaliteit van Chromecast toch beduidend minder is. Voor mij een reden om toch zoveel mogelijk films via AppleTV te kijken.

Overigens is de Chromecast weer beduidend beter als je bv Spotify wil streamen vanaf een iPhone. De AirPlay functie van Apple hapert bij mij nog steeds enorm op het onluisterbare af.</offtopic>

[Reactie gewijzigd door Odie op 23 juli 2024 04:24]

Kun je wel beetje verwachten toch? 35 vs iets van 150+ ik weet niet precies hoeveel een apple TV kost maar het ik zeker meer als de chromecast. Is dit trouwens de chromecast v1? of de v2? Ik kan namelijk overduidelijk kwaliteits verschil tussen de chromecast 1 en 2 zien, chromecast 2 is echt veel beter.
Ik heb de originele v1. Ik zou niet weten waarom de AppleTV per definitie beter zou moeten zijn, alleen omdat ie duurder is :-)

Jij kan een verschil in beeldkwaliteit zien tussen v1 en v2? Dan zou het wel eens interessant zijn om een v2 te gaan kopen en testen, voor het geld hoef ik het niet te laten in ieder geval.
Tja, ik houd mij ver van Google dus dat is geen optie. Ik investeer liever in een custom oplossing die ik volledig naar mijn wensen kan inrichten. Een Chromecast doet ook niet aan torrents downloaden en is afhankelijk van een secundair apparaat voor de content en de bediening. Niets voor mij iig.
Plex + Chromecast is heerlijk. Eenmaal uitgeprobeerd wil je nooit meer terug.
Of gewoon Plex vanaf mijn HTPC zodat ik het lekker zonder Google red met hetzelfde gemak.
Hoe kan een normaal mens zich 'ver van google houden' vraag ik mij dan af. Geen Google, Youtube, Gmail... Heel veel respect als dat echt lukt :P .

[Reactie gewijzigd door po1son op 23 juli 2024 04:24]

Duckduckgo, vimeo, eigen mailserver, open streetmap, owncloud, blackberry os 10, eigen mirror van Google's javascript CDN, eigen DNS-server. Geen probleem. Bevalt prima.
Je start netflix idd sneller op via je tv, hopen dan maar dat je na 2 jaar ook nog netflix updates krijgen en over 5 jaar, tja denk het helemaal niet meer.
een 400 euro pc is trouwnes vrij duur. Een windows atom pc heb je al voor minder dan 150 euro en die doet het ook goed. Een android stick werkt ook goed en is goedkoper.
Over 3 jaar koop je dan weer een nieuwere stick met nieuwe mogelijkheden.
Wat mij betreft is smart tv dood, je betaald er extra voor maar updates krijg je maar beperkt. De tv gaat veel langer mee dan het smart gedeelte en dus moet je ze los van elkaar kunnen maken.
Zat toevallig gisteren te kijken naar de support van een Toshiba TV die ik 2 maanden geleden gekocht heb. Wat blijkt: een maand geleden is het hele Smart-TV gebeuren van die TV zo'n beetje de nek omgedraaid: http://www.toshiba.nl/television/consumer-tvs/overview/l64/

Dat SmartTV is niks en wordt ook niks. Waarschijnlijk moeten fabrikanten licenties afnemen voor de diverse apps, dus zullen ze per definitie stoppen met deze apps zodra een TV niet meer verkocht wordt. Ze kunnen er beter helemaal mee stoppen, het is voor mij in ieder geval geen aankoopargument.
sneller via deTV?dat ligt dan wel aan je TV, onze smart TV is nogal traag hierin. Als je daar een windows10 systeempje, met netflix app en SSD tegenover zet dan scheelt dat niet veel, zeker niet als je de TV en PC tegelijk aanzet (tv vanuit standbyheeft ook even tijd nodig.... pc volledig opstarten zeker met ssd en windows10 gaat best snel) Daarbij navigeert de windows app netlfix dan wel weer veel sneller (en op een pc kun je ook eenvoudig een VPN opzetten mocht je nog wat 'meer' netflix willen kijken ;)

Daarnaast heb je ook gelijk een pc met media player die gewoon alles afspeeld (sommige smart tv's kunnen meer dan anderen en zeker ondertitels zijn vaak lastig, terwijl je nu gewoon VLC, Kodi of andere favorite mediaspeler kunt gebruiken.
Dan heb je zeker een Philips Smart-tv? Mijn god, wat zijn die dingen traag!
Vooral die AndroidTVs van Phillips... Zoveel software/firmware issues, trage software. Bah bah.
Mooi voorbeeld misschien van een iets oudere smart tv maar maakt mij niet uit, ik koop liefst tv zonder smart gedeelte, hup atom pc aan de hdmi poort en je kan jaren vooruit en kan nog veel meer doen dan het zogenaamde smart gedeelte van je tv.

Als je smart hebt is smart op je tv toch niet echt smart te noemen.
Inderdaad heel dat smart tv is echt overroepen de enige app die gebruik is Netflix maar ik heb ook al Netflix op mijn PS4, mijn Proximus Decoder en op mijn Apple TV. Het snelste gaat dan inderdaad via mijn smart TV maar toch bleef ik met 3 afstandsbedieningen zitten.

Heb nu een Harmony Companion van Logitech en eindelijk alle 1st world problems van de baan ;) Handig is dat de Harmony Hub ook Homekit ondersteund wat ook weer handig is voor mijn Hue setup
Een PC is tegenwoordig sneller geboot dan de meeste TV's. Dus dat zou geen issue moeten zijn...

@RuwER - Met een universele kan je dat bij de meeste merken TV's wel, er is vaak ook gewoon een "verborgen kanaal nummer" voor alle inputs. Op mijn oude Philips werkt dit perfect, op de Panasonic van mijn ouders grotendeels. Op de Panasonic kan ik de Harmony wel instellen om direct HDMI 1 en 2 te selecteren, maar niet voor overige HDMI inputs, dat moet je dan oplossen door bijvoorbeeld HDMI 2 te selecteren en nog 1/2/3 keer kanaal omhoog te doen.
HDMI-CEC

een afstandsbediening en HDMI die alles regeld.

enige nadeel is dat de mijn audio receiver altijd de tv aan zet ook als ik alleen muziek wil luisteren.
Let wel op dat bij sommige apparaten (zoals onkyo recievers van een bepaalde serie) het standby verbruik wel enorm toeneemt als je CEC aan zet... ik vind 30 watt aan standby (lees uit) staan niet acceptabel, dan maar zonder CEC.

De horizon box van ziggo/UPC is nog zo'n mooi voorbeeld hiervan...als je die niet op eco stand zet (wat Ziggo zelfs adviseerd om NIET te doen en ook naartoe werkt bij de eerste setup) dan is het standby verbruik ook daarvan erg hoog. Ik geef toe dat het opstarten vanuit eco van dat ding wel even duurt, maar als ik daar een 15-20 watt mee kan besparen op het moment dat dat ding uit staat (= grootste deel van de dag) dan is dat snel verdiend.

wel stom dat ziggo aangeeft dat geprogrameerde opnames mogelijk niet werken als de box in eco-stand staat.... hier in elk geval tot nu toe geen problemen mee gehad.


Allemaal leuk dat je alles met je smartphone app kunt aan zetten tegenwoordig maar vaak moeten apparaten in een hoger standby verbruikstand staan om dat mogelijk te maken (vraag me niet waarom, bij PC's is er al jaren een wake on lan functie welke prima werkt en volgens mij weinig aan het standby verbruik doet. Ben beniewd of deze remote ook werkt op infra rood en of de dezelfde draadloze communicatie die sommige radiografishe afstandsbedieningen nu gebruiken (zoals de remote van de Horizon box).
Als je "HDMI trough" uitschakelt dan heb je geen last meer van het extra energie gebruik, de versterker moet dan echter wel aan staan om beeld door te geven, met HDMI through mag hij uit blijven. Het witte stand by ledje gaat dan na zo'n 10 seconden uit na uitschakelen. (Tx-nr626)
Wij schakelen de twee mediaboxen (geen Horizon, eentje met harde schijf) gewoon uit als we geen tv kijken. Het stroomverbruik van die box met harde schijf in standby is erg hoog: 35 watt als ik me niet vergis (ik heb het eens opgemeten).

In de slaapkamer moeten we de box wel eens opnieuw configureren omdat we die niet zo vaak gebruiken. Dat neem ik echter voor lief.

Ik trek me niks aan van de waarschuwingen van Ziggo. Ziggo moet zijn verantwoordelijkheid eens nemen en met zuinig spul op de markt komen.
Inderdaad. Ziggo laat de klant zonder meer zitten met een apparaat waarbij de actieve koeling zelfs aan moet staan *in standby stand*. Absoluut achterlijk, maar elke keer vanaf null opstarten werkt ook niet.

Dus ik heb de keus:
  • begin van uitzendingen missen en programma's mislopen
  • naar 6/1 Mbit (vanaf 400 Mbit)
  • te veel stroom verbruiken in mijn A++ woning
Het is schandalig dat ze deze monopolie positie bezitten en nog schandaliger dat ze met die Horizon troep aankomen. XS4ALL is op alle gebieden aantoonbaar beter - behalve de bandbreedte dan.
In feite is er geen sprake van echte concurrentie. Je hebt, als je bepaalde eisen stelt, geen keuze.
Onze volksvertegenwoordigers hebben er schijnbaar geen belang bij om concurrentie te bevorderen door de kabel open te stellen.

Wat bedoel je met "van nul opstarten werkt niet"? Dat doen wij elke dag. Je moet alleen zorgen dat het apparaat aan staat als je wilt opnemen.

Horizon heb ik teruggestuurd toen het nog in het testjaar voor naïeve consumenten zat. Dat is inmiddels enkele jaren geleden. De oude box doet het - op het exorbitante stroomverbruik na - prima.
Ow, idd niet bij stilgestaan dat de stand-by met HDMI through idd flink kan slurpen. Heb een TX NR609, maar zet m eigenlijk altijd aan als de TV aangaat. Had HDMI through alleen aanstaan om het de kids gemakkelijk te maken. Die wisten niet dat de Onkyo aanmoest om beeld te krijgen.
Straks maar even uitzetten.
De NR609 is een fijn ding al heeft t al wel wat werk gekost (hele HDMI board onlangs vervangen ivm productiefout, kosteloos en snel, dat wel. Zelfs ver na garantieperiode)
Anoniem: 668730 @Ruw ER4 januari 2016 12:54
Als ik mijn Apple TV (4) aanzet gaat de TV vanzelf aan en schakelt hij naar de juiste input. Hetzelfde werkt ook met mijn Blu-ray speler. Wanneer ik ze uitzet gaat de TV ook vanzelf weer uit. Beide afstandsbedieningen kunnen ook zelf het geluid van de TV regelen. Ik heb dus eigenlijk geen afstandsbediening specifiek voor de TV meer nodig, behalve als ik instellingen wil veranderen.

Verder kunnen we kort zijn over Samsung: ik zit hier met een TV van destijds 3000 euro (F8000) die na 2 jaar later al geen noemenswaardige updates meer ontving en inmiddels (3 jaar na aankoop) wordt de ene functie na de andere uitgezet. In plaats een SmartTV die met de tijd meegaat middels "evolution kits" (dat werd destijds beloofd) wordt hij nu steeds minder Smart.

Over de diverse Notes en Galaxy's die in de kast liggen zullen het maar niet hebben. Voor ons geen Samsung meer. Jammer, want het beeld van de TV is verder uitstekend.
Klopt, als ik iets afspeel met de chromecast wisselt de tv ook automatisch van hdmi kanaal, maar als ik wil switchen tussen mijn computer en telfort, ja dan moet ik weer door het menu. Helpt niet dat ik een samsung led van een jaar of 7 oud heb, die erg traag is met switchen, en reageren op de remote.

Ben op zoek naar een nieuwe tv, dus je ervaringen met high end samsungs hou ik in mijn achterhoofd.
Weet je wat ik wil, een afstandsbediening met een knop hdmi1, hdmi2 etc. Door menu's scrollen is gewoon vervelend. Kan me niet voor stellen dat ik de enige ben die dit vervelend vind.
Je kan een Logitech Harmony hiervoor programmeren, in de aanname dat voor jouw TV de zogenaamde 'verborgen' knoppen zijn geregistreerd (wat zo is voor de meeste moderne TV's van minder dan ~5-8 jaar oud). Je kan ook activiteiten programmeren. Daarmee zet je met een druk op de knop niet alleen de TV op het juiste HDMI kanaal, maar ook bijvoorbeeld een ander apparaat aan en op het juiste kanaal (bijvoorbeeld een versterker).

Over het artikel:
Een universele afstandsbediening staat of valt met de beschikbaarheid van fysieke toetsen. Niemand wilt om ontspannen te zappen constant naar een touchscreen kijken.

Uit het originele artikel:
Samsung Customer Experience Lab: In Search of What Users Really Want

Samsung’s new Smart TV with enhanced Smart Hub interface was developed in part by the Samsung Customer Experience lab in Silicon Valley. “We wanted to offer consumers a new type of experience, integrating live TV with streaming services and other content sources,” said Chris Turkstra, Vice President of the Lab. “No longer will you need to keep track of several remotes to control individual devices. All you need is one Samsung Smart TV.”
'Customer experience' is in veel contexten te vertalen naar 'user data harvesting', zo ook hier. Ik passeer het Smart TV station en gebruik wel een 'ouderwetse', uit het zicht te plaatsen HTPC'tje.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 04:24]

Inderdaad, ik had vroeger zo'n Harmony One en dat touchscreen gedoe sloeg op niks. Voor TV heb ik toch liefst iets fysieks in handen met fysieke knoppen. Heb nu een Harmony Companion en dat is echt de perfecte afstandsbediening. Je kan verschillende apparaten simultaan bevelen geven met één knop. Ik kan ook mijn lichten dimmen en gordijnen sluiten via specifiek daarvoor voorziene knoppen.

Dit alles werkt ook via mijn smartphone via de Harmony Hub maar een echte afstandsbediening is veel handiger in de living.

Ik ben nog geen enkele oplossing tegen gekomen die beter werkt dan de Harmony werkwijze en als ik het zo lees zal dat bij deze niet van toepassing zijn.
Zelf heb ik een Sony universele programeerbare AB die nog met echte knoppen werkt en geen onnodige display heeft.. Valt regelmatig op de grond en blijft maar gewoon goed doorwerken..
Enige wat ik jammer vind is dat die niet de PS3 kan aansturen, anders was het helemaal de perfecte afstandsbediening voor mij.. Ik hoef al die poespas niet, zoals de harmonies (zeker hele mooie afstandsbedieningen, maar heel erg fragiel)..
Ik heb een Harmony Touch en die heeft een "programmeerbaar" touchscreen waar je zelf hdmi 1, 2, 3 etc knoppen kan toevoegen. Maar door middel van activities heb je dat zelfs maar zelden nodig. Werkt echt geweldig.

Ik heb zelf een knop gemaakt waarbij hij de zenderlijst wisselt in de KPN setupbox. Ideaal want dan hoef ik niet tig keer te klikken door het menu.
Ja dat werkt alleen niet meer voor de nieuwere Philips TV's Inleren is ook mogelijk en philips weigert de discrete iR codes aan Logitech te geven.
Daar komt nog bij dat steeds meer apparaten via RF of Bluetooth werken. Dat gaat ook niet lekker soepel met een Logitech.
Dat klopt maar je hebt ook logitech versies die dat wel aan kunnen.
Dan ben ik benieuwd welke dat dan zijn?
Ik heb de Harmony 900
Ik weet even niet uit mijn hoofd of ik de Harmony Touch of de Harmony Ultimate One heb.

Al is de website erg slecht (bijna nergens goede specificaties) meen ik mij te herinneringen dat als je zo hub koopt je wel RF signalen kan versturen.

Als je op de productie pagina filtert op RF krijg je 4 resultaten terug. Namelijk:
  • Elite
  • Companion
  • Hub
  • Ultimate Hub
Deze hebben allemaal zo Hub of zijn een Hub.
Compact windows computertje is overkill. Te duur en vreet stroom en is veel te groot.
Beter af met een goede android mediaplayer waar Kodi op draait.
Heb thuis 4 smarttv's waarvan 1 voor m'n pc en 3 met dezelfde Kodi player. Die syncen met elkaar en kan van de ene naar de andere switchen waarbij ze dus van elkaar weten welke episodes ik reeds gezien heb en tot welke minuut ik een aflevering bekeken heb. Voor afstandsbediening gebruik ik vooral Galaxy S phones met IR blaster en daarop Google TV remote. Beste setup imho en ja heb ook die Logitech Harmony touch..
Dat kan toch al lang. Harmony van Logitiech werkt op die manier. Het heet dan wel activiteiten maar is exact hetzelfde als een knop hdmi1 en hdmi2
ik vind daar niks vervelend aan door menu's scrollen, denk eerder mensen te luis worden
een smart tv is zeer handig voor netflix te kijken, ik zou niet meer zonder deze 2 kunnen

[Reactie gewijzigd door pandamaneke op 23 juli 2024 04:24]

Hmm, ik zie daar geen brood in. Ik heb toch al een prima universal remote, die ik altijd bij me heb..? Mijn Galaxy s5 heeft 'zelfs' een Ir blaster
Tenzij ze 'Smart' apparaten zoals Hue en Nest kunnen aansturen zie ik de meerwaarde t.o.v. Harmony ook niet echt. Maar concurrentie is altijd goed.

[Reactie gewijzigd door tweegroenethee op 23 juli 2024 04:24]

Je hebt ook nog de neeo.com, die kan dat allemaal wel.
Best indrukwekkend, maar dit product gaat staan of vallen met levering van support zodra er nieuwe apparaten op de markt komen.
Anoniem: 155395 @zarex4 januari 2016 08:38
Heb je gelijk in, ik heb hem al een tijd geleden besteld, maar moet eerst nog geleverd worden. Tot nu toe heb ik er in elk geval nog wel hoge verwachtingen van :-)
Ik vind 'm zelf behoorlijk prijzig. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt!
true, en gezien het een samsung product betreft [..] waarschijnlijk eerste paar maanden. en dan komt naar half jaar-jaar een nieuwere :+
Ik had het over de neeo, een sootgelijk product wat @rizzah noemde. Dit geldt natuurlijk net zo hard voor het samsungt exemplaar.
Mooi ding maar 550 dollar voor een remote is mij een beetje te gortig
Volgens mij moet dit zijn:
Je hebt ook nog de neeo.com, die belooft dit allemaal wel te kunnen
Ik kan voor zover ik kan bepalen deze RC nergens kopen...
Op Amazon.com is er zelfs een review die het product omschrijft als vaporware...

[Reactie gewijzigd door servies op 23 juli 2024 04:24]

Misschien betere qualiteit? Die harmonies zien er heel mooi uit, maar ze zijn heel fragiel IMHO, kraken al als je en stevig vast pakt..
Logitech Harmony Smart Control-afstandsbediening is hier een goed compromie voor.

kan er 8 apparaten tegelijk mee bedienen en is super stevig en geen display (wat ik niet nodig vond). Kan ook 6 verschillende activiteiten opslaan, wat voor mij genoeg is.

daarnaast draait hij al een jaar(?) op 1 cr2032 batterij.

ziet er goed uit, voelt goed en stevig aan en de lichte korrelstructuur voelt echt super fijn aan!
Dat kunnen de recentere apparaten uit de harmony lijn ook gewoon dankzij de harmony hub. Het grootste nadeel is echter dat je apparaat ook door logitech ondersteund moet worden. Het zou mooi zijn dat je gewoon REST-interfaces zou kunnen aansturen met wat manuele input, maar ik begrijp wel dat logitech dit probeert te vermijden ivm gebruiksvriendelijkheid.
Jij wel. Als de prijs aantrekkelijk is, is het zeker voor velen een uitkomst.
Mn ouders en nog vele met hun snappen nog steeds niet welke afstandsbediening er nou gebruikt moet worden.
Als de prijs maar scherp is. Bijvoorbeeld rond de 60euro. Dan kan het best wat worden.
Ditzelfde zie ik inderdaad ook bij mijn ouders, alleen denk ik dat dit nog een stuk hopelozer wordt als alles in 1 afstandbediening zit. Als je niet meer weet welk apparaat wat is ga je vrij snel op de knopjes duwen terwijl de verkeerde geselecteerd is, met nog meer ergernissen tot gevolg "omdat dat nieuwe ding het niet goed doet". Ik denk dat een universele afstandsbediening geen oplossing is voor mensen die nu de verkeerde pakken, wel voor mensen die gek worden van die 6 die elke keer op de tafel liggen.
Zeer juist,

Ik had een harmony en na die stuk ging heb ik een Philips SRT8215 gekocht. Werkt zeer goed, maar het begint met de activiteiten en devices verschil en hup de oma doet niet meer mee.
Ook doordat elk opdracht serieel wordt afgewerkt is er een delay en wordt de afstandbediening soms weer weggelegd terwijl die nog een en ander aan het regelen is. Zonder deze afstandbediening had je ook drie afstandbedieningen moeten opnemen en bedienen maar dat is men al vergeten.

Tis een oplossing voor veel bakjes maar mensen ergeren zich nog steeds aan die multifunctionele afstandbediening,
Daarom is het enige echt foolproof concept dat waarbij de IR signalen door een separaat kastje worden verzonden, maar dit is helaas enkel bij de zeer kostbare apparaten het geval. Maar het is wel het enige concept dat ik bij 'opa en oma' zou neerzetten, want anders worden zij en jij er inderdaad horendol van.
nee hoor, ik heb zelf de "LOGITECH HARMONY SMART CONTROL" ideaal!!!
de simpele remote werkt via radiogolven met de smart hub, je hoeft dus niet te richten, ook niet om een bepaalde startup sequence van een activiteit af te ronden. De hub werkt als een enorme krachtige IR blaster, nog uit te breiden met losse ir modules.
vanaf 83 euro in de PW

extra voordelen, je kan ook nog je telefoon gebruiken, simpele remote, geen touchscreen (wat kapot kan en je niet blind kan bedienen), doet al meer dan een jaar(!!!) op 1 CR032 knoopje.

Heb meerdere harmonies gehad, altijd tevreden geweest (525, 850, one) maar deze wint echt met enorme voorsprong!
Dit concept bedoelde ik ook ;)
weet ik, maar 83 euro vind ik niet "zeer kostbaar". In vergelijking met andere harmony remotes is het zeker niet de duurste
Heb ik ook gehad en uit frustratie weggedaan. De hub reageerde soms niet gedurende enkele minuten. Maar als hij werkte was het super. Ondertussen terug een Harmony one.
Heb jij geen problemen gehad?
nooit problemen gehad, nu ruim 1 jaar in gebruik
Hmm, misschien toch nog eens proberen. Zou een probleem met plaatsing van de hub kunnen zijn? Of een probleem met de router. Destijds een dlink maar nu vervangen door een Asus. Het proberen waard...
als ie slecht wifi bereik heeft, dan zou dat wel voor issues kunnen zorgen.. waar reageerde de hub niet op? alleen op smartphone input, of ook gewoon bij de RF remote?
Beide, maar als ik me niet vergis connecteerde de remote ook met wifi
nee, RF, dan zou het zelfs zonder wifi moeten werken.. was de firmware wel up to date?
Ik zat in het bèta programma
misschien dat de final stabieler zijn dan beta...
misschien wel ja. Ga het vanavond toch nog eens proberen. Als het werkte was het echt een super systeem. Vooral het feit dat er niet gericht moet worden is geniaal.
Mag ik je vragen waar jij je hub plaatst? Mijn toestellen staan in een open kast, dus de hub kan daar niet bij staan (geen reflecterend oppervlak. Ik stelde hem dus bovenop een kast, met een directe lijn naar alle toestellen.
bij mij hangt de tv aan de muur, plankje eronder met daarop versterker, hdd recorder/decoder, mediaplayer. De hub staat bovenop de versterker. er is dus zo goed als geen directe line of sight met de apperatuur, misschien met de TV onder een behoorlijke hoek. Doordat de hub een flink aantal (sterke) IR lampjes bevat helemaal rondom, knalt ie echt je hele kamer vol met IR. Als je vlakke witte muren hebt, heb je geen line of sight nodig!
Bedankt voor de info. Ga het vanavond eens uittesten...
De Logitech Harmony afstandsbedieningen zijn de referentie hier. Ik ben benieuwd hoe Samsung het vergeleken daarmee gaat doen...
De Logitech Harmony afstandsbedieningen zijn de referentie hier. Ik ben benieuwd hoe Samsung het vergeleken daarmee gaat doen...
Hopelijk zijn in dit geval ook de Logitech Harmony remotes als referentie genomen en zijn die van Samsung minimaal gelijkwaardig. Daarnaast hoop ik ook dat gebruik gemaakt wordt van fysieke knoppen voor de meest gebruikte functies, touch is hipper maar functioneert gewoon minder prettig.
Heb jarenlang een One-for-all gehad met touch, maar merkte dat ik continu moest kijken als ik iets wilde doen.
Bij mijn huidige Logitech Harmony heb ik gewoon fysieke knoppen en kan ik gewoon blind mijn systemen bedienen.
Inderdaad, ik ben blij dat m'n "klassieke" Harmony One met fysieke knoppen het nog doet!

Maar bediening is één onderdeel, het andere onderdeel is de indrukwekkende verzameling apparaten en (IR) codes.

Waar Samsung makkelijk op kan scoren, is de configuratiesoftware...
Op papier klinkt het allemaal heel leuk. In de praktijk zijn dit soort zaken toch altijd hopeloser dan je had kunnen vermoeden.
Een voor alles bestaat helaas niet. Er zijn altijd systemen of apparaten of standaarden die buiten de boot vallen en je dus toch nog op andere manieren moet zien te bedienen.
Het hele smart home is ook een soort van illusie. Althans makkelijk is het niet. Geen 1 app voor alles maar voor alles 1 app is het credo.
Daarnaast begrijp ik ook niet dat men nog heil ziet in smart tv-platformen. Ik prefereer een setup (chromecast, apple tv of kodi) als smart gedeelte.
Mee eens. Liever een 'dumb-tv' dan al die smart-onzin die je niet gebruikt. Hang er zelf wel de decoder en andere randapparatuur aan die ik zelf kies.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat iemand op Tizen zit te wachten. Samsung is op softwaregebied nooit een uitblinker geweest...

Mogelijk kan de EU zich eens buigen over een universeel tv-platform. Net als men dat heeft gedaan bij laadsnoeren voor mobiele telefoons. Fabrikanten verplichten om alles compatible met elkaar te laten zijn. Al zitten daar natuurlijk ook weer de nodige haken en ogen aan...
Ik denk niet eens dat je het redt met een EU die zich er mee bemoeit. Dit soort dingen moet je eigenlijk mondiaal aanpakken (net als de banken).

Maar het samenwerken is altijd lastig gebleken. Apple heeft op zich een mooi initiatief om via HomeKit verschillende fabrikanten samen te laten werken op een veilige manier. Maar de kans dat Samsung zich hier bij aansluit is erg klein.
Samsung komt met een smart-iets met een TV als centrale hub maar werkt ook weer met een bepaald aantal producten, niet alles.
Ik heb een bescheiden smart home maar moet ondertussen al 5 apps gebruiken om de boel te bedienen... en ze werken geen van alleen samen. Hoezo smarthome?
Ik heb thuis al mijn apparaten gekocht met ARC-ondersteuning. Wanneer ik mijn TV aanzet, springt vanzelf mijn geluidsset aan, schakelt de C+-Module voor TV in (scheelt weer een kastje) en worden automatisch de volumeknoppen van mijn TV-afstandsbediening gemapt op mijn geluidsset. Voor 'smart TV' (wat in de praktijk vaak trage zooi met een lelijke onduidelijke interface is) gebruik ik een Apple TV, zo heb ik netjes Netflix, Spotify en Plex op mijn tv draaien, zonder een afstandsbediening met 500 knoppen.

Gewoon 1 afstandsbediening, en de rest bedien ik met mijn telefoon. Ideaal :)

Bijkomende voordeel is dat iedereen gelijk snapt hoe het werkt; probeer mensen maar eens uit te leggen hoe zo'n Harmony werkt: "Nee, niet die knop! Wacht, nee, eh.. die knop links, nee! Geef maar weer hier.."

[Reactie gewijzigd door STK op 23 juli 2024 04:24]

Dat heb ik ook maar het is ronduit vervelend dat je Panasonic TV een 'uit'-signaal naar je receiver verstuurd waardoor CEC dus niet werkt.
Bij mij gaat mijn receiver aan als ik mijn TV aanzet, en weer uit zodra ik mijn TV uitzet. Is dat niet gewoon een kwestie van instellen? (Ik heb overigens een Philips TV met een Panasonic receiver)

[Reactie gewijzigd door STK op 23 juli 2024 04:24]

Ik heb een panasonic tv (waar je niets op kunt instellen, VIERA-link aan en de andere opties uit geeft al het verkeerde signaal) naar mijn Pioneer versterker... waar je ook niets op kunt instellen... :(
Ideaal voor apps op je remote :)
Anoniem: 375601 4 januari 2016 08:33
Ik hoop dat Samsung minder gebogen televisies gaat uitbrengen. In het topsegment hebben ze nu geeneens een recht exemplaar!
Zal nooit helemaal perfect werken. Ik heb sinds kort een Logitech Harmony met een hub maar ook dan gaat het niet altijd goed i.c.m. mijn Harman Kardon BDS 480. Vooral als alles uitstaat en je kiest dan een 'activiteit' zoals Radio, dan wordt niet altijd de goede source gekozen. Ook als je apparaten op de optische connector (daar zijn er 2 van) aansluit dan gaat dat vaak niet goed omdat die ingang op de Harman Kardon met toggelen met de AUX toets moet worden gekozen. Er is daarvoor dus geen directe infraroodcode om hem meteen op de goede source te zetten. Dat zal voor meerdere apparaten zo gaan. Als het eenmaal aanstaat en je wisselt dan van 'activiteit', dan gaat het wel goed.
Dat is inderdaad een groot probleem, dat ontbreken van een directe keuzetoets. Philips tv's hadden dat euvel ook altijd. Weet niet of dat nog zo is, maar het is wel de reden dat ik een paar jaar geleden niet voor een Philips TV heb gekozen.
Dat hebben ze helaas nog steeds niet :'(

Waarom is het nu zo moeilijk voor ze om gewoon de optie HDMI 1 (of 2) als rechtstreekse keuze te programmeren?

Er is alleen een knop Source en dus werkt zelfs met een Harmony de code voor HDMI niet goed..
Vaak springt de tv alsnog op een andere bron...

(Mijn oude Samsung tv doet dat stukken beter)
Hoe mooi dit systeem ook zal zijn, Samsungs reputatie op het gebied van continuïteit van productlijnen maakt dat ik hier niet in ga investeren. De Harmony lijn is succesvol omdat Logitech achter het product blijft staan en de database continu update.

Samsung stopt om de haverklap met productlijnen zodra het resultaat achter blijft bij de verwachtingen, zoals recent nog hun fotografie-tak.
De afstandbediening van mijn LG tv, van 2 jaar oud, kan dit ook gewoon hoor! :)

Werkt via de HDMI kabels. Mijn LG dvd-speler is prima to bedienen zo!

Via de "magic" remote kan zelfs, zij het beperkt, het UPC, euh Ziggo-kastje bediend worden!

Mijn idee is dat dat laatste meer aan de set-top-box ligt dan aan het magische afstandbedieningsysteem...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.