Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Submitter: brtausi

LG brengt zijn nieuwe high-end smartphone V10 toch in Europa uit. Bij de release begin oktober werd Europa nog niet genoemd als continent waar het toestel zou verschijnen, maar de fabrikant meldt vrijdag dat de V10 hier na de VS en China toch uitkomt.

Op 1 oktober liet LG weten dat de V10 eerst in Zuid-Korea en daarna in de VS, het Midden-Oosten en diverse Aziatische landen ging verschijnen. Europa stond niet in dat rijtje, maar vrijdag meldt het Koreaanse bedrijf dat Europeanen het toestel toch tegemoet kunnen zien. Details over de Europese release, zoals een verschijningsdatum voor de Benelux, geeft LG echter niet. Wel is duidelijk dat deze week al modellen aan de VS, China en Hongkong geleverd worden en dat andere 'key markets' in Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Azië en het Midden-Oosten volgen.

De V10 is een telefoon met een behuizing van roestvrij staal en een 5,7"-lcd met een resolutie van 2560x1440 pixels. Daarnaast is er een tweede 'notificatiedisplay' met een diagonaal van 2,1" en een resolutie van 1040x160 pixels. Aan de voorkant zitten verder twee 5-megapixelcamera's, die samen kunnen werken om breedbeeldzelfportretten te kunnen vastleggen.

De processor is een Qualcomm Snapdragon 808-soc, gecombineerd met 4GB lpddr3-geheugen en 64GB emmc-opslag, dat uitbreidbaar is met micro-sd-kaartjes. Het toestel heeft een verwisselbare accu met een capaciteit van 3000mAh. De smartphone bevat een 32bit-dac van ESS Technology en wordt geleverd met Quad Beat 3-oortelefoontjes van AKG Acoustics.

LG V10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Waar ik niet per se snap, waarom dit toestel is gemaakt; de meest interessante features zouden het extra stukje scherm (0.2 inch) + dat mini scherm, de extra stevigheid en de extra wijde camera aan de voorkant van het toestel moeten zijn. Snap ik vooral niet waarom LG niet haar eigen OLED schermen meer pusht voor haar kleinere apparaten, denk aan smartphones. Zij zijn immers de grootste (lees: enige) producent van OLED tv's en ik neem aan dat het makkelijk is om grotere schermen te maken dan kleinere. Verder heeft LG vaak wel het goede idee; maak een zo klein mogelijk toestel met een zo groot mogelijk scherm voor een voordeligere prijs dan de concurrentie, maar om de een of andere reden hebben zij toch niet het 'brand-appeal' als een HTC of Sony (ik noem expres niet Apple of Samsung; want die zitten in 'the eyes of the public' in een geheel andere categorie).

[Reactie gewijzigd door moh.moh op 30 oktober 2015 14:57]

Beste commentaar in mijn ogen. Ze zouden inderdaad OLED moeten gebruiken. OLED vind ik persoonlijk veel mooier dan AMOLED
OLED vind ik persoonlijk veel mooier dan AMOLED
:?

en wat is volgens jou het verschil tussen deze twee?

Volgens mij is AMOLED slechts een versie van de techniek OLED.
OLED describes a specific type of thin-film-display technology in which organic compounds form the electroluminescent material, and active matrix refers to the technology behind the addressing of pixels.
https://en.wikipedia.org/wiki/AMOLED

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 30 oktober 2015 15:11]

Er zijn natuurlijk wel verschillen in de werking tussen OLED van LG en AMOLED van Samsung. Waar (Samsung's) AMOLED met subpixels werkt en (LG's) OLED met een filter (van 3 kleuren + wit). Dit zal dus ook een ander beeld opleveren :)

Ben overigens al jaren tevreden met AMOLED, zou niet weten op welke vlakken (LG's) OLED het beter zou doen in een smartphone. Op de TV scheelde het wat ik van de reviews begreep eigenlijk maar weinig...

Maargoed uiteindelijk is AMOLED natuurlijk ook OLED, dus wat dat betreft is zijn uitspraak nogal wazig.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 oktober 2015 15:24]

Ik was een keer in mediamarkt en zag een 4k Oled van LG. Ik vond het door de extra wit dimensie veel meer kleur uitstralen en ook mooier. Het is waar dat het veel energie verbruikt maar dat doet Amoled ook.

Btw, zoveel kennis heb ik hier niet. Ik leer van jullie en geef commentaar vanuit mijn oogpunt :)
Weer wat geleerd dus :)
Zeker in 2560x1440 is AMOLED super mooi en een must have voor een high end phone.
Mag ik vragen waarom je dat vind.

Verschil tussen Oled en Amoled is de stroomvoorziening. Oled is eigenlijk PMOLED oftewel Passive Matrix Organic Light Emitting Diode en Amoled is Actieve Matrix .......

Uiteindelijk is Amoled zuiniger omdat er minder stroom nodig is en kan daardoor helderder.

Ben bijna wel zeker dat LG ook gewoon een Active Matrix OLED gebruikt. Alleesn Samsung gebruikt de naam.

Grote verschil zal zijn dat LG in de TV schermen een Witte extra LED gebruikt en Samsung het standaard RGB matrix hanteert.

[Reactie gewijzigd door Garret1410 op 30 oktober 2015 15:31]

Verwar de slechte kalibratie van een bepaald AMOLED scherm niet met de techniek erachter. Het is allemaal OLED.

Zo kun je ook foeilelijk beeld produceren met IPS, PVA en TN, en met diezelfde technieken ook een paneel bouwen dat 100% accuraat is.
Dat ze hun eigen OLED displays niet voor het toestel gebruiken zal kunnen zijn omdat ze niet genoeg capaciteit over hebben of omdat het financieel interessanter is om de capaciteit voor andere dingen te gebruiken.
Ik kan me hiervoor twee belangrijke redenen bedenken.
1: oled verbruikt meer stroom bij voornamelijk wit beeld en laat dit nu net de bulk van het beeld op een smartphone zijn.
2: het is best lastig om goede yields te krijgen op schermen met hoge ppi zoals de moderne smartphone waar men vaak meer dan 1080p wil op een 5 inch telefoon.

[Reactie gewijzigd door qlum op 30 oktober 2015 19:21]

Om even op je brand-appeal in te gaan. Dat vind ik nou ook zo jammer bij LG. Maar ik denk dat het voornamelijk komt doordat LG in het verleden vaak meer gericht was op budget telefoontjes. Ook was/is LG de grote 'prijsvechter' op de tv markt. Ik weet nog jaren geleden, dat men eigenlijk geen LG Plasma televisie thuis wilde hebben, omdat je gasten dan precies wisten waarom je gekozen zou hebben voor LG, namelijk prijs.

Daarnaast had LG ongelooflijk veel software problemen op zijn telefoons. Hardware altijd wel dik in orde, maar de software had altijd vastlopers. Veel oude LG gebruikers die ik ken willen daardoor nooit meer terug naar LG, terwijl het nu de laatste jaren gewoon goed gaat.
Waarom willen fabrikanten zo heel graag van die grote toestellen uitbrengen?
Als ik om me heen kijk, zie ik bijna niemand met een > 5" toestel, en ik ken ook niemand die hier naar verlangt, maar bijv. het geld er niet voor hebben.

Mensen die graag een goed, snel toestel willen met max 5" ken ik genoeg.
De iPhone 6(s)Plus is de best verkopende versie, dus de vraag is er wel. Of dat bij alle merken zo gaat is natuurlijk weer wat anders, maar wat ik zelf wel merk is dat als je een groter scherm hebt een tablet bijna overbodig is geworden. Het nieuws lees je net zo makkelijk op een smartphone met groot scherm.
De grotere plus versie is niet de meest verkochte iPhone: https://mixpanel.com/tren...port_unit:month,to_date:0
Bron?
Ik had nl het tegenovergestelde gelezen . Verhouding iphone 6 en 6 plus

3:1
Waarom willen fabrikanten zo heel graag van die grote toestellen uitbrengen?
Als ik om me heen kijk, zie ik bijna niemand met een > 5" toestel, en ik ken ook niemand die hier naar verlangt, maar bijv. het geld er niet voor hebben.

Mensen die graag een goed, snel toestel willen met max 5" ken ik genoeg.
Simpel. De markt van toestellen tot 5 inch is al vrijwel verzadigd. De markt daarboven nog niet, lijkt me logisch dat LG met haar toptoestel aan die toenemende vraag wil voldoen. Grotere toestellen zijn de toekomst, zeker gezien de ontwikkeling van goedkopere 4K schermen.
Dat zei mijn oma en moeder ook totdat ze een huawei p7 en samsung j5 hadden en ze willen niets anders meer.
sterker nog groter word overwogen.
Zolang het in je broekzak past is het gewoon praktisch zeker voor vrouwen met hand tas is groter makkelijker.

Ik zelf ben wel van zenfone 6 naar lg g2 gegaan omdat de zenfone niet in mijn broek pastte maar dat komt meer door de enorme bezels maar 5.5 a 5.7 met goede dunne bezels moet te doen zijn.
Thuis pak ik nog altijd liever de zenfone 6 omdat het lekkerder werkt.
Omdat daar meer tech in past (in een dunnere behuizing)
Zoals een dikkere accu, OIS, DS, SD, dubbele antenne enz.

En groter dan 5 is al heel normaal eigenlijk. Sinds een half jaar zie ik van de nieuwe phones al meer in > 5". Met een hand bedienen kan eigenlijk ook maar tot 4.5" of je moet hele grote handen hebben. Dan kan je wat 1 of 2 hand bediening toch al net zo goed naar 5,5 - 6' gaan.
https://youtu.be/ELD_6aeHGKQ

Heel mooi toestel! Vooral dat 2de schermpje vind ik echt briljant!
Verwisselbare accu. Micro SD, stevige behuizing.
Mogelijk wordt dit mijn Nexus 5 opvolger.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 30 oktober 2015 15:32]

Het kan aan mij liggen maar ik ben er nog niet achter waar ik het tweede scherm moet zien. Is dat het "Be You" ding aan de rechter bovenkant?

Update: ja dus. Komt echt helemaal niet duidelijk naar voren in de foto's. Heb een review bekeken van het toestel en toen zag ik pas het scherm en ergens ook wel de toegevoegde waarde ervan.

[Reactie gewijzigd door Erik070 op 30 oktober 2015 15:33]

Daar kunnen notificaties getoond worden, zoals bijv. Samsung met de Edge telefoons aan de zijkant doet.
Ging mij erom waar dat scherm precies zit. Op de foto's is dat scherm zwart met de tekst "Be you" wat net zo goed een opdruk had kunnen zijn. Slecht gekozen foto van LG naar mijn idee.
Ja erg slecht gekozen inderdaad! En ja ik las de vraag blijkbaar niet goed ;)

Hier zie je goed hoe het scherm gebruikt kan worden en ook precies waar het zit (en dat laatste vind ik dan weer jammer want dat vind ik niet mooi).
https://www.google.nl/sea...c#imgrc=J3Ts530LCEe_3M%3A
Alleen maar goed toch? Valt het in ieder geval niet op. Het zou wel erg prettig zijn dat die notificaties sinds Lollipop niet meer telkens door het beeld schieten, bijvoorbeeld als je net een adres voor een website aan wil tikken.

Dit zou zomaar weleens mijn Note 3 vervanger kunnen worden. Ben blij dat hij toch naar Europa komt. De afgelopen tijd is er met elk toestel wel wat en deze heeft dan de minste bezwaren. De Priv is een goede tweede, maar die is op voorhand al erg duur met een adviesprijs van 780 euro.
Zou het ook wel handig vinden.

Wat ik bedoel is dat voor marketing doeleinden wellicht een duidelijkere foto (met bijvoorbeeld een notificatie) een stuk duidelijker zou zijn geweest dan de tesk "Be you". Ik dacht werkelijk dat dit een opdruk van een verschrikkelijke kracht term was.

Maar ik houd al op, ik dwaal af.
Ik kan niet wachten op deze smartphone.
Had bijna de LG G4 besteld (wilde m morgen binnen hebben), maar nu ik dit lees wacht ik toch nog even!
Twijfelde enorm doordat de G4 gebogen is (vooral de achterkant), kwaliteit van speaker niet goed is en de lederen cover.

Camera is subliem, software goed afgewerkt en dat zal bij deze V10 niet anders zijn + hogere kwaliteit materialen + dubbele front camera + niet gebogen/mannelijker design. Tof!

Of wellicht de nieuwe G5. Die zal ook wel rond eind dit jaar aangekondigd worden.
Nu nog even volhouden met m'n kapotte P8...

Iemand een idee wanneer beschikbaar in NL?
Reeds de pre-orderen?

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 30 oktober 2015 21:53]

LG G4 is idd licht gebogen (maakt voor gebruik enz niet uit, je merkt het amper), maar lederen cover is een optie :) OT: geen idee wanneer hij word gereleased, maar reken maar dat dit een goede opvolger is voor mijn g3 en jouw p8!
Ja G4 is al een goede opvolger. Camera is subliem.

Maar de G4 heeft ook een gebolde achterkant toch? Vind ik ook niet heel praktisch.
Ja dat zeggen ze, mijn vriendin heeft er 1 (heb zelf een G3) en daarop valt het niet te merken dat hij bol is, was alleen even irritant met een ander achterkantje erop zetten :P
Mooi toestel maar of dit winstgevend voor LG gaat worden weet ik niet.

Het tweede scherm kan handig zijn voor notificaties en dergelijke. De afwerking is van hoog niveau wat ik lees.

Maar de prijs zal een dealbreaker worden ben ik bang.
Als het 2e scherm een LCD scherm is kan dit altijd aan blijven omdat dit toch geen stroom vraagt, of maakt dat i.v.m. het iedere nacht op moeten laden van de telefoon niet uit?
Volgens de CNET review een releaseprijs in de VS van $599-699 afhankelijk van provider: http://www.cnet.com/products/lg-v10/

In de review:
However, it's the second display that makes the handset unique. This narrow strip is customizable and has six shortcut menus to swipe through. The first is a general greeting where you can write your name or a personal message. The second strip holds five of your recent apps. Next are five of your favorite apps that you can choose and arrange. Following that is the music player controls with back, pause, play, buttons. The next swipe brings up five of your favorite contacts. Tap on a contact and icons pop up to either call or text them. The last page is for your calendar, which displays any upcoming events.
Ook binnen 6 maanden na release Marshmallow.
Dit kwam ik dus tegen, met gelijk een indicatie voor Europese release:
According to LG: "The LG V10 will be available in Korea starting this month followed by markets such as the United States, China and key countries in Asia, Latin America and the Middle East. Information regarding additional markets and launch dates will be announced locally in the weeks to come."
The LG V10 officially went on sale in the US today (30 October) at $599.99, and will begin shipping this week. UK users will need to wait a couple more months for the V10 to be available over here, however.
This is a premium phone (in fact it's the phone that was tipped to be the LG G4 Pro), so don't expect it to come in any cheaper than the £500 LG G4. It will likely be a little more expensive.