Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Vodafone gaat binnenkort stoppen met het aanbieden van diensten via Cloud. Klanten zijn geïnformeerd over hoe zij hun bestanden veilig kunnen stellen. Er moet een opvolger komen voor Cloud, maar daarover maakt Vodafone pas later iets bekend.

Vodafone CloudVodafone Cloud stopt de dienstverlening per 1 november. Tot die tijd hebben klanten dus de mogelijkheid om hun bestanden te downloaden; hoe dat moet heeft Vodafone op een webpagina uiteengezet. Tot 8 september is het nog mogelijk om Cloud op de normale wijze te gebruiken, daarna is het alleen nog mogelijk om al geüploade bestanden te downloaden. Vodafone stelt dat het vanaf 15 juli al geen nieuwe klanten meer aannam.

Op termijn moet er een alternatief worden aangeboden voor Cloud, zo heeft Vodafone laten weten. Hoe deze dienst er precies uit komt te zien en wat het verschil is met de huidige cloudopslagdienst is niet bekend. De telecomprovider wilde namelijk verder geen details geven.

De cloudopslagdienst van Vodafone werd drie jaar geleden geïntroduceerd. Net zoals bij veel concurrerende diensten is er de mogelijkheid tot gratis opslag, waarbij voor extra capaciteit moet worden bijbetaald. Cloud wordt gesloten omdat het bedrijf meer mogelijkheden wil aanbieden, iets dat niet mogelijk is met het huidige 'platform', zo stelt Vodafone. Het is niet bekend hoeveel klanten er gebruikmaakten van Vodafone Cloud.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Volgens mij is vodafone al begonnen met een nieuwe dienst.
Backup + in samenwerking met dropbox waarbij je 25GB gratis krijgt link
En wat dacht je van 'gratis' Office 365 (business essentials) bij een tweejarig red business abonnement https://www.vodafone.nl/zakelijk/zakelijkedienstverlening/ 1TB OneDrive.

Ik vind het wel slim om Office 365 goedkoper te positioneren dan de gangbare prijzen (ook al betaal je het uiteraard indirect wel).

En daarbij ook Dropbox integratie in Office Online...

[Reactie gewijzigd door geertdo op 8 augustus 2015 11:29]

Helemaal waar, het voordeel is ook dat je gelijk alle office programma's erin hebt.
Ook dat de sync met de office 360 cloud alles synct. Scheelt weer als je op je mobiel tablet of laptop werkt.
Vodafone kan niet reageren op dit bericht met precisie omdat het zelf niet eens weet wat het doet. Ik daag 1 persoon van Vodafone uit om uit te leggen hoe wie wat en waarom hier en ze kunnen het niet eens. Vodafone is zo klant onvriendelijk. Ze sturen zelfs geen kennisgeving wanneer je databundel op is (wel op 70%, dus ze kunnen het wel). Dat ruikt echt naar een verdienmodel dat erop vertrouwt dat hun eigen klanten niet weten wanneer ze op 100% zitten. Terwijl T-mobile al jaren op een terugschroef-naar-lagere-snelheid-policy zit en de andere concurrenten er nu ook naar overgaan houd vodafone stug vast aan het liever nu verdient dan een trouwe klant verdienmodel. Lekker belangrijk wat je dan extra krijgt.

Dat kan je kopen of kun je je op abboneren van al het geld wat je niet extra betaald aan 'onvoorziene telefoniekosten'.
Ik heb bij Vodafone een abo waarbij aan het einde van de data bundel de snelheid teruggaat naar64kb/s., dus wat je zegt klopt niet.

https://www.vodafone.nl/s...ox/beperkt-internet.shtml

"Ben je door je databundel heen? Met BloX Beperkt Internet gaat je internetsnelheid omlaag naar maximaal 64 Kbps en betaal je geen buiten bundelkosten."
Dat is leuk, als je een nieuw prive abonnement hebt. Maar met een zakelijk abonnement van 2 jaar oud klopt dat wel degelijk.
Een beetje telefoon komt tegenwoordig al met veel beter werkende cloud opslag omdat het in het OS zit ingebakken (Google Drive, OneDrive en iCloud). Snap niet waarom Vodafone er uberhaupt ooit geld in heeft gestoken.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door DutchMuffin90 op 8 augustus 2015 09:21]

Dat lijkt me nogal logisch. Om te proberen om meer geld binnen te harken. Hoe meer diensten je (succesvol) weet te verkopen, hoe meer geld je kan binnenhalen. Het feit dat het (naar mijn mening, logisch) volledig is mislukt, staat daar los van.

Er zijn zoveel bedrijven die ditzelfde ook doen/proberen:
Bijvoorbeeld Samsung/HTC/etc. die ook met allerlei vage diensten aan komen zetten waar niemand(?) op zit te wachten. Zij leveren telefoons, en daarna houdt hun bron van inkomen. Elke vorm van support kost hun alleen maar geld (zie daar het probleem dat ze historisch gezien vaak slecht waren in updates brengen). (in tegenstelling tot Apple, die een heel landschap aanbiedt (van hardware tot app-platform) en daar mee verdiend). Zodoende proberen die telefoonboeren ook maar allerlei Samsung-gebrandde diensten aan te bieden om een continue cashflow binnen te halen.

Op deze manieren proberen bedrijven hun klanten te laten inkopen in hun bedrijf. (ofwel, als jij al je cloud-diensten bij Vodafone had afgenomen, is de kans bijzonder klein dat jij overstapt als je verplichte abonnement-duur afloopt, want dan moet je alles gaan omzetten.
Met een gratis dienst is het slecht harken. Met extra opslag kan je natuurlijk wel wat verdienen, maar het is maar de vraag of je daar je gratis dienst van kan betalen. In dit geval kennelijk niet.
Ik dat het doel eerder klantenbinding zal zijn geweest. Hoe meer diensten een klant van je afneemt, hoe kleiner de kans dat hij overstapt. Of andersom.
Met een gratis dienst is het slecht harken.
Een oude uitspraak, maar niets is gratis ( als je met consumentengoederen werkt )
De gevleugelde "if you're not paying, you're the product" blijft van kracht.

Hoe klein ook, maar elke vorm van profiling kan een paar centen opbrengen.
In deze heeft VF de plank misgeslagen, de (onderliggende) inkomsten vallen tegen t.o de werkelijke kosten, dus gaat de stekker er uit.

KPN heeft ook zijn 'cloud' opslag, maar vooralsnog zie ik (persoonlijk) geen reden om deze te verwisselen van Onedrive/Google/Dropbox.
Bij de 3 laatstgenoemde heb ik uitgebreide basis-opslag door referrals maar voor mij van meer belang, 3th party integratie,
Vrijwel elke app die ik gebruik kan eenvoudig naar die 3 schrijven/uitlezen.
De kleinere (provider) aanbieders hebben dat gewoon niet, KPN, VF Tmobile bieden dat allemaal niet ( iig de appmaker gebruikt ze niet )

En mijn 'grootste' weerstand, is de Nederlandse inhaligheid.
Ja, ik ben akkoord met het gegeven dat ze geld willen verdienen, mijn zegen hebben ze 100%
Maar de NL-providers willen het liefste het onderste uit de kan, inclusief de bodem.
bv. Tmobile, hun cloud in NL - de gratis versie = 5GB
Hun partner in Duitsland ... - 25GB, OOK voor niet klanten.

Helaas, met deze prijzen kunnen ze niet concurreren tegen de grotere spelers, en zal het na verloop van tijd allemaal nog minder worden, of zoals VF verdwijnen
Een reden waarom Vodavone dit probeerd is waarschijnlijk omdat ze het dan kunnen opslaan in nl onder de nederlandse wet wat een verkoop argument is.
Het is maar de vraag waar de servers van de concurrenten als amazon, google staan
Ja, want als VF de server in NL heeft staan, is het ineens waterproof en ijzersterk veilig ...
Dream on, zeker Snowden moet de ogen geopend hebben dat ONDANKS landsgrenzen en wetgeving er géén veiligheidsdienst is die zich daar iets van aantrekt.
De enige manier om je data ( voor zover mogelijk ) in eigen beheer te houden, is het NIET online op te slaan.
Het onder veel tweakers zo geliefde "Mega" is ook niet te vertrouwen ( was het imo al niet door Schmitz, maar nu al helemaal niet meer )

Men moet keuzes maken over hetgeen ze willen opslaan in dit soort diensten, ik heb mijn keuze al gemaakt vóór men over Echelon, Prism, Stingray of welke andere "tactiek" er wordt toegepast.
Een online service is ten alle tijde onveilig, EN onzeker ( voortbestaan )
Ik gebruik ze dan ook als zodanig, het zijn voor mij virtuale USBdevice's die ik makkelijk kan benaderen, en net als mijn 'echte' USBopslag maak ik onderscheid in de opgeslagen gegevens.

Met een encryptielaag als ik niet voor jan en alleman toegang wil geven, en verder is alles wat er op staat ( on en offline ) expendable, als ik de stick / dienst vandaag "kwijt" ben, kan ik zo overstappen op de volgende aanbieder.

Ja, continuïteit is makkelijk ( Dropbox, Google, Microsoft ) die trekken niet 'zomaar' de stekker eruit, dus relatief veilig om aan te nemen dat mijn data daar wel blijft bestaan.
Maar nieuw opgezette "veilige" diensten ... Mega, KPN-Cloud, of kies één van de popups die je op een search naar "cloud storage" vindt, die kunnen zo verdwenen zijn.

Ik ga er iig mijn bedrijfsvoering niet aan vasthangen ( geen enkele dienst die niet in eigen beheer is, betekend hoog risico ) maar simpel files opslag en delen is het het veiligste om er van uit te gaan dat er altijd meer mee KUNNEN kijken, dan op het eerste gezicht mogelijk lijkt.
Vodafone probeert een graantje mee te pikken en hierop te verdienen. Daarnaast proberen ze op deze manier klanten aan zich te binden. Dat is de theorie. De praktijk is meestal dat zo'n partij die het aanbiedt er veel geld op stukslaat en dan weer stopt met de dienst omdat het niet loopt.
En dan is een migratie niet mogelijk ?
Lijkt me meer dat samenwerking met de partner waarmee ze hiervoor samenwerken opgezegd is waardoor ze nu een nieuwe zoeken of het zelf gaan opzetten. Of er komt gewoon geen opvolger. Dan snap ik de actie wel, in alle andere gevallen snap ik de actie niet want de huidige klanten zullen niet snel terugkomen na zo'n actie.

[Reactie gewijzigd door harley op 8 augustus 2015 09:21]

Pecies, je zou verwachten dat ze een migratie optie aanbieden, zelfs al is het naar een platform van een andere cloud aanbieder. Dit is erg klantonvriendelijk!
Dat dit stopt verbaast mij niks gezien de geringe gratis opslag. Bij andere diensten is er vaak het tienvoudige nog gratis.

[Reactie gewijzigd door Thombias op 8 augustus 2015 09:21]

Vodafone heeft deze dienst ook niet in de markt gezet als een dropbox, drive etc.

Het was bedoeld als opslag van je contacten, sms/mms, evt wat fotos

Compleet andere doelgroep en afzetmarkt
Zover ik deze zaken bekijk, toont deze stap van Vodafoon weer eens dat het principe van de "cloud" gewoon nog geen volledig uitgewerkt business plan is. Het is niet bepaald de eerste die er na een tijdje de stekker uittrekt, de (betalende) abonnees met de problemen opscheppend.

Ja natuurlijk maak ik ook gebruik van sommige van deze diensten, echter meer voor nood en uitwisselen, zeker niet voor langdurige opslag van belangrijke documenten of foto's. Daarvoor heeft zich voor mij nog geen enkele partij solide genoeg bewezen.
Nou ik vind persoonlijk dat iCloud Drive prima werkt. Ik heb er alles opgeslagen van documenten tot en met mijn Photos-bibliotheek. Alles staat op mijn computer, iCloud en ik maak een backup.
Alleen als je Backup+ koppelt aan een nieuw Dropbox account...
...ik zie voor bestaande Dropbox gebruikers de toegevoegde waarde niet.
Backup van contacten hebben Google en Samsung al geregeld en foto's en filmpjes zijn door Google, Dropbox en Onedrive gedekt.
Of je gebruikt het geld om eerst je netwerk en klantenservice op orde te krijgen.

Zeg nou zelf, je kiest toch geen provider om dit soort randzaken die je niet gebruikt?
Maar daarom staat het een provider toch wel vrij om nieuwe dingen uit te proberen om meerwaarde te bieden voor een klant. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die one-stop-shopping voor alle diensten prima vinden. Waarom zou je verschillende accounts moeten hebben als je met een telco dienst automatische authenticatie kunt doen (bijvoorbeeld). Zie het als het verschil tussen 4G en WIFI hotspots. Die laatste zijn gratis maar vaak wel een hassle om gebruik van te kunnen maken. 4G is SIM in je device en gaan. Zo zou een cloud dienst ook kunnen werken.
Niet mee eens, tenzij het goed is uitgewerkt. Het is toch al vaker voorgekomen dat er diensten zijn gelanceerd en even later weer stopgezet?

Met dank aan michael92 voor het melden, is Vodafone een samenwerking aangegaan met Dropbox die zich als dienst al bewezen heeft met 25GB gratis opslag. Nogmaals de link: https://www.vodafone.nl/s...es/apps/backup-plus.shtml

Ik vind gewoon dat je niet van alles een beetje moet doen om zo een matig totaalpakket te krijgen maar iets pas lanceren als het pas echt goed werkt. En anders ga je een samenwerking aan met een andere partij.

Zeg zou zelf, heb jij hier interesse in? reviews: TV kijken zonder kabels: Vodafone TV Anywhere en KPN Play
Het is niet de eerste tv dienst die ze hebben gelanceerd in het verleden. Voor mij is het aanbod bijvoorbeeld weer net niet. Buiten dat heb ik Ziggo met een app, net als miljoenen andere Nederlanders. Wil je daar dan tegen concurreren? Datzelfde geldt wat mij betreft dan voor die clouddiensten en noem maar op.

[Reactie gewijzigd door sww89 op 8 augustus 2015 10:48]

Niet mee eens, tenzij het goed is uitgewerkt. Het is toch al vaker voorgekomen dat er diensten zijn gelanceerd en even later weer stopgezet?

Met dank aan michael92 voor het melden, is Vodafone een samenwerking aangegaan met Dropbox die zich als dienst al bewezen heeft met 25GB gratis opslag. Nogmaals de link: https://www.vodafone.nl/s...es/apps/backup-plus.shtml
Let op: koppel je een bestaand Dropbox account dan kom je niet in aanmerking voor de 12 maanden 25 GB promotie. Je mobiele telefoonnummer kan slechts éénmaal gekoppeld worden via Backup+ aan een Dropbox account.

Maar de huidige dropbox gebruikers 'mogen' niet profiteren van een deal ( 25GB voor een jaar )
Dropbox "krijgt" een lading aan gegevens erbij ( geverifieerde telefoonnummers ) maar mijn actieve account sinds 2008 mag ik wel koppelen, maar het boeit ze toch niet zo hard, dat ik een kleine bonus krijg.
Omdat kpn en vodafone al tv via internet aanbieden voor hun tv abbonees (ook zoals die ziggo app) zal het niet veel extra kosten om dezelfde servers ook voor deze nieuwe diensten te kunnen gebruiken lijkt me, in ieder geval het live gedeelte.
Zo werken cloud diensten ook, maar eigenlijk alleen degenen die de software van het apparaat native ondersteund. Als je bv op een iphone icloud gebruikt hoef je alleen maar in te loggen en alles werkt meteen. Als je iets anders wilt moet je alles om gaan zetten. Zo'n vodafone cloud is dus de hassle, en als je een '4G' ervaring wilt kun je beter de ingebakken clouddienst gebruiken.
Maar daarom staat het een provider toch wel vrij om nieuwe dingen uit te proberen om meerwaarde te bieden voor een klant.
Sterker nog, de providers zullen wel moeten. Met alleen mobiele telefonie zullen ze niet overleven. Vodafone en T-Mobile bieden bijvoorbeeld nog geen concurrerend platform voor KPN Een. KPN heeft het deze keer wel begrepen: Ze moeten meer diensten aanbieden dan alleen maar mobiele telefonie.
Het hoeft elkaar niet te "bijten". Wie zegt dat het geld dat werd gereserveerd voor de clouddienst, van het budget voor verbetering van het netwerk afging?

Qua focus heb je wel een goed punt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True