Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

LG brengt zijn klaptelefoon met Android uit in Europa. Daarmee is het een van de weinige zogenoemde clamshells met Android die in Europa een release krijgt. In sommige Aziatische landen zijn de klaptelefoons nog altijd populair.

Hoewel de fabrikant geen prijs noemt voor de Wine Smart, is het gezien de specificaties geen duur model. De klaptelefoon heeft een 3,2"-scherm met een resolutie van 480x320 pixels, met daaronder een fysiek numeriek toetsenbord. Daarboven zitten fysieke Android-navigatieknoppen voor Terug, Home en Multitasken. Ook zijn er aparte knoppen voor onder meer de camera en sms.

Het toestel draait op een Qualcomm Snapdragon 210-soc, een quadcore op 1,1GHz bijgestaan door een werkgeheugen van 1GB. De opslag van het toestel bedraagt 4GB. Die soc heeft een modem met ondersteuning voor 4g. Het toestel is 11,7x5,8cm groot en 16,6mm dik. De Wine Smart weegt 143 gram.

LG heeft Android 5.1.1 op het toestel gezet en de telefoon heeft daarmee een recente versie van Android aan boord. De telefoon moet in augustus uitkomen in onder meer Frankrijk en Italië, voor een nog onbekende prijs. Het toestel komt niet uit in Nederland, maar of een release in België op de planning staat, is nog onduidelijk: LG kon voor publicatie daar geen antwoord op geven.

LG Wine Smart

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Ik denk dat dit voor senioren nog helemaal zo gek niet is. Die fysieke toetsen zijn ideaal.

Wat ik me wel afvraag: is het scherm een touchscreen, of niet? Als ik zo de icoontje op het scherm zie zitten, lijkt mij dat wel aannemelijk.

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 5 augustus 2015 18:55]

Als ik de bediening boven het toetsenbord bekijk en de manier waarop het home scherm is opgebouwd zou ik eigenlijk verwachten dat de bediening voornamelijk zonder touchscreen zal gebeuren.

Als er een touch screen op zou zitten dan had men imho het design ook wat mogen aanpassen zodat je hem (zoals moderne touchscreen laptops) 180° kunt openklappen.

--edit--
Uit het persbericht:
The Wine Smart combines the familiarity of a folder phone with an easy-to-use touchscreen and the connectivity and power of a smartphone.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 5 augustus 2015 19:22]

Lijkt me aannemelijk, er zitten namelijk verder geen navigatietoetsen op.
Ik denk dat dat ronde ding een vierpuntsdruktoets is ;)
Misschien zelfs wel een trackpad.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 augustus 2015 21:07]

Lijkt me erg omslachtig om mee te muizen. Ook kun je met vierpunts moeilijk ff het notificatie center openen e.d.
wut?
Jij bent zeker van de smartphone generatie? Nooit een Nokia N serie gehad? of een C3 ofzo?

nofi hoor, maar het ging voor de touchscreens niet anders dan dat bij deze telefoon waarschijnlijk het geval is.
Ik zie drie toetsen onder het beeldscherm, dus daar zal je je menuutje wel kiezen, en 1 daarvan zal (bijvoorbeeld) bij lang ingedrukt houden je notificatiemenuutje naar beneden halen.
Nee hoor, ik heb zelf vroeger ook een oude baksteen Nokia gehad. Enkel had die geen uitvouwbare notificatie center en quick settings. Als je een SMSje kreeg, mocht je leuk met de hand naar de inbox, je kon het icoontje niet selecteren. Bij de N Series had je nog vier vrije knoppen om de ring heen, maar deze zijn bij dit toestel al toegewezen aan mail, camera en wat ik raad favorieten (contacten?) en niet als navigatietoetsen.

De knoppen bij dit model onderaan zijn al Android knoppen die respectievelijk Taakbeheer, Home en Back zijn. Dus voor jou bij deze: "wut? heb je nog nooit een Android gebruikt?"

Ga je die functies dan weggooien en een notificatiebalk toewijzen aan die knoppen?
Ik heb al sinds 1.5 android, dus ja ik ken het systeem :P

Ik zeg ook niet dat het nou verschrikkelijk handig zal zijn, maar ik denk dat ze het toch op zo een manier gaan oplossen, ik zie niet echt nut in een touchscreen icm harde toetsen (vind de toetsen onder een samsung ook nog stgeeds bullshit, mijn Z3c doet het mooier)

Ik heb de nokia C3 gehad als smartphone zonder touch en werkte redelijk, echt productief, nah.
Er is al confirmed dat het apparaat in het artikel touch heeft overigens.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Dit is nou echt het toestel wat ik voor mijn moeder zoek.
Zijn er ook al prijzen bekend?
Maar waarom is dit dan geschikt voor moeders? Die stoppen hem in hun tas; willen ze dan toch zo klein? Of gaat het alleen om de fysieke knoppen?
Nou de moeders die ik ken waaronder die van mij gebruiken een smartphone. Echter zullen er nog genoeg (oudere) zijn die het te ingewikkeld vinden. Zo'n klap ding klap je open, toetst het nr in en drukt op bellen. Niet eerst het toetsenbord zoeken want die staat gelijk daar met fysieke toetsen.
Mijn opa of oma kan zon toestel wel waarderen maar goed mijn oma heeft nog altijd een Nokia 3410 en mijn opa is dement dus die vergeet zijn toestel altijd mee te nemen indien hij weggaat :D
Haha tja... maar zelfs mijn moeder vindt het wel prettig dat ze geen nummers hoeft in te toetsen maar alleen in haar adresboek hoeft te zoeken. Hoe dat moet vindt ze wel lastig, maar beter dan elke keer haar agenda pakken en het nummer overtikken. En in domme telefoons is het adresboek niet zo handig.
???
In 'domme' telefoons scroll je makkelijk door je adresboek, of je begint met typen van de naam. Niets lastigs aan. Ik begrijp je dus niet.
Je moet eerst je adresboek vinden, ergens in de opties. Vond mijn moeder niet heel makkelijk. Dan moet je met T9 een naam intikken, of heel lang scrollen. Voor sommige mensen niet zo heel makkelijk!
adresboek zat altijd onder een knop, of kan je onder een cursor knop zetten.
Niet in mijn moeders vorige (klap-)telefoon: je moest een menu in. Ze vond het al ingewikkeld dat de twee toetsen onder aan het scherm zonder naam de twee opties links en rechts onder in het scherm bedoenen (en ze is hoger opgeleid).
dit zou ik een ideaal mobieltje vinden denk ik

de nieuwe telefoon worden groter en groter.
en fysieke toetsen vind ik ook prettig, dan kan je zelfs blind typen.

ieder het zijne hé ?

helaas heb ik een tijdje geleden al een nieuwe telefoon gekozen, en om nu weer een nieuwe te halen is zonde.
Wat jij zoekt is een Blackberry Classic. Op deze numerieke toetsjes valt helemaal niet goed een bericht te typen daarvoor heb je een QWERTY-toetsenbord nodig.
Oh? Ik gebruik een t9 toetsenbord op mijn telefoon (galaxy s) en ik type als een tierelier. Sneller dan wie ik ken, vroeger typte je toch altijd zo?
zodra je normaal je swypetoetsenbord gaat gebruiken, en na een tijdje jouw woorden kent (net als bij t9) zal je 100x sneller zijn hoor.
Als ik het zo zie kan je met dat ronde knop de boel besturen. Want volgens mij is die 'weer widget' nu geselecteerd. Overigens zie ik ook de terug, home en taakbeheer dus ik zie nu vrijwel zeker dat het geen touchscreen is.
Dat denk ik dus ook :)
Gelukkig maar, dan zitten we op 1 lijn. :+
Ja, inderdaad... lol
Een 3.2 inch scherm voor senioren, hebben ze tenminste een reden om een vergrootglas aan te schaffen ;)
Als ik niet zoveel op mijn telefoon zou internetten (Hele dagen onderweg dus het lezen van websites, etc dan wil je gewoon een wat groter beeld) zou ik dit zeker ook overwegen.
Mooi ding.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 5 augustus 2015 18:50]

Lekker internetten op een tablet en deze dan als modem.
Echt zo gek nog niet lijkt me.
Als ie BT heeft ja ;)
Dat staat er nml niet bij. Het gezien de prijs kan het goed zijn dat ie geen BT heeft.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 augustus 2015 21:06]

kan ook met dataverbinding + wifi (wifi tethering)

[Reactie gewijzigd door stunrock op 5 augustus 2015 22:27]

Ja, het kan ook met een USB kabeltje of met infrarood, maar het werkt alleen met BT gewoon goed. Wifi kost veel meer energie, en je stelt jezelf bloot voor pottekijkers. Bovendien is de wifi-adapter dan "bezet" voor tethering, en kun je er dus geen andere dingen mee doen, zoals, ik noem maar wat, je fotocamera besturen.
Jeetje wat een top idee. Zo'n ding voor bellen en een niet te groot tablet voor facebook en alle troep..
Heerlijk als je een dagje/avondje met vrienden weg bent, tablet thuis laten en gewoon weer eens praten. En zelfs dan kan je nog stiekem een whatsappje sturen.
Wie wilt mijn Lg G4 kopen?
gadver, je bedoelt sociale interactie, ZONDER appies, facebook en twitter?
Ik ga het proberen terug te brengen in de maatschappij (begin bij jezelf) alsof het iets natuurlijks is. Het schijnt echt voldoening te geven om daadwerkelijk met mensen te communiceren.. Ben benieuwd
Ik vind het altijd erg eng. Live grappen en opmerkingen maken, handen schudden, lachen met vreemden, biertje bestellen bij een mooie meid..

Kan betere stoere opmerkingen op facebook plaatsten en rukken op het aantal likes dat ik krijg!
Ik ben (zeer positief) verbaasd over de reacties op deze pagina! Je ziet inderdaad dat in o.a. Japan en Korea de klaptelefoons nog erg populair zijn, maar ik had verwacht dat dit toestel hier in Nederland helemaal afgebrand zou worden. In Japan gaat het vooral om het design -- clamshelltelefoons hebben wat cools -- maar hier lijken de positieve reacties vooral "fijne telefoon" en "ideaal voor moe" te zijn. Interessant hoe zoiets uitpakt, ha ha.
Probleem met veel van deze enthousiaste reacties zijn vaak dat mensen het wel cool vinden om wat nieuws en anders te zien, maar in de winkel toch voor de standaard kiezen. Zo ging het ook met smartphones met extra grote accu's, Blackberries met BBX, de Asus PadFone, Palm telefoons met WebOS, qwerty telefoons, etc. Iedereen hier op Tweakers super enthousiast, niemand kocht ze.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 augustus 2015 20:03]

Heb altijd de clamshells fijne toestellen gevonden. Razor en nog een ander mnerk gehad. Jammer dat er nooit een goed doordacht ontwerp is gemaakt voor android (of elk ander merk). Als mijn telefoon er mee ophoud lijkt me dat een mooie vervangen. Misschien wat minder internetten op de telefoon.
Ik ga het proberen, mijn moeder overhevelen naar naar een smart-phone hiermee. Ik hoop dat hij niet al te veel kost het moet wel leuk zijn als kadootje.
Wel jammer dan als er idd geen touchscreen op zit zoals hierboven gesteld wordt. Ik denk zeker dat er een markt voor is.
Psst 2005 wil z'n telefoon terug.

Echt een stap terug en waarschijnlijk 2 omdat deze waarschijnlijk nog een beroerde accuduur zal hebben ook.
Er is immers niet veel plek voor een accu in zon ding.
Voor ouderen? behoorlijk normerend..want:

Oma van 93 heeft een Alcatel C5 die dagenlang met zijn accu doet. flink scherm en daarmee belt en whatsapt ze er lustig op los. Maakt filmpjes van de dierentuin en appt die door.
en niet te vergeten: de door mij mee te nemen boodsch.appen :) worden zo ook makkelijk doorgegeven, hoef ik ze ook niet meer op een lijstje te schrijven..

Overigens heb ik in de auto altijd een klapdingetje van Samsung liggen die zijn accuduur ongeveer drie weken volhoudt als je hem niet gebruikt.. altijd handig als je smartphone weer eens bijna leeg is en je echt moet bellen. Dat is er eentje van 15 euro met 15 euro beltegoed. Dat ding is ook handig als je grof werk aan het doen bent en je smartphone niet mee wilt nemen of op een paard zit etc. Als ie toch kapot valt - boeie .. -koop je een nieuwe
Ideaal voor vrouwen en kinderen! Ik heb een klein iphone reparatie bedrijfje aan huis. Ik denk dat 70% vrouw/kind is :p
Ik zou ook wel graag weer een clamshell willen hoor, vond dat altijd de fijnste telefoons. Samsung brengt er nog weleens 1 uit en in Japan zijn er ook wat fabrikanten die behoorlijke high-end clamshells uitbrengen.
Ze komen hier jammer genoeg niet uit.

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_folder-7453.php
Dat heeft voornamelijk te maken met het japans schrift dat bestaat uit verschillende 'toetsenborden'. Dus op een touchscreen telefoon is het typen erg 'moeilijk' en met zo'n 'klap' telefoon is dat hardware toetsenbord blijkbaar zwaar geoptimaliseerd. Wat geloof ik ook meespeelt is de vergrijzing en het feit dat de meeste mensen in Japan nog simpelweg niet gewend zijn aan puur een touch screen :P
Dus automatisch is er nog een grote markt in Japan.
Het japans schrift (dat voor een deel zijn oorsprong vind in het chinees) is eigenlijk ook interessant met een touchscreen daar je op die manier in 1 keer de juiste tekens kunt tekenen. Daarnaast bestaat er, net zoals het pinyin voor het chinees, ook een schrijfwijze op basis van ons latijns alfabet: het rōmaji.

Het toetsenbord is trouwens niet zwaar geoptimaliseerd. In het japans heeft men naast het kanji (dat dus gebasseerd is op het chinese schrift) ook het kana (wat gebasseerd is op lettergrepen, vergelijkbaar met het hangul in Korea). Voor het kana bestaat een schrijfsysteem genaamd gojūon wat zoveel betekend als "vijftig klanken". Deze vijftig klanken zijn onderverdeeld in 10 rijen met 5 kolommen. Met elk cijfer kan je dus zo 1 rij aanroepen waarbij je door het herhaaldelijk drukken in de juiste kolom terechtkomt (net zoals we ons alfabet onderverdelen per 3 of 4 letters op zo een keypad).

Een fysiek toetsenbord maakt dan wel dat je relatief snel en zonder fouten kunt schrijven, zelfs zonder dat je naar je toetsenbord moet zien.
Ik zou zo'n klapper alleen al kopen om hem wederom stijlvol open te kunnen slaan om op te nemen. Klooien met een opneemswype is voor mij gewoon niet Suave genoeg. Kan je al voorstellen hoe captain Kirk zijn iPhone opneemt, het zou gewoon niet hetzelfde zijn.
Sorry, ik begrijp niet helemaal wat dit precies ideaal voor vrouwen en kinderen maakt?... Kan die groep niet omgaan met touchscreen-only telefoons? Is dat niet een beetje kortzichtig?
Ik merk in mijn omgeving dat vrouwen toch minder voorzichtig zijn met hun telefoon/laptop/tablet dan mannen. De kids waarover ik het heb, hebben naar mijn idee minder waardegevoel bij een toestel van ¤600 en zijn er daarbij ook minder voorzichtig mee en in veel gevallen betaald pappa, mamma of verzekering het toch wel als het kapot gaat.
hebben ze geprobeert om hun telefoon dicht te klappen ? :P (ook de andere 30%)

[Reactie gewijzigd door Leon-B op 5 augustus 2015 18:41]

...there's an app for that 8)7
Ik wil hier even de term galapagos phone laten vallen.
Want dit is hoe ze dit soort gsm's noemen.
Ze zijn zelfs aan een comeback bezig (in Japan).
http://www.japantimes.co....ng-comeback/#.VcJFuvntlBc
Al ga ik er niet helemaal mee akkoord. De term word vooral gebruikt voor feature phones. Als er eenmaal android op staat dan krijg je eigenlijk voornamelijk een smartphone en ik vraag me af of de gebruikers van een feature phone daar wel naar op zoek zijn. Zolang die telefoons niet meer mobiele data gaan verbruiken is er niet veel aan de hand natuurlijk.