Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Amazon lijkt plannen te hebben om een eigen pc-game op de markt te brengen. Het bedrijf werft nieuwe werknemers voor wat het een 'ambitieus nieuw pc-game-project noemt'. Verder zijn er nog maar weinig details bekendgemaakt.

Met een vacature, die op de site van Gamasutra is geplaatst, heeft Amazon te kennen gegeven dat het een pc-game uit wil brengen. Het bedrijf zoekt talent voor een ambitieus project voor een nieuwe pc-game, maar hoe het spel er precies uit komt te zien wordt uit de vacature niet duidelijk: er is verder geen informatie over gegeven.

Amazon wijst er op dat het huidige ontwikkelteam in Seattle bestaat uit ontwikkelaars die onder andere hebben meegeholpen aan het maken van Portal, World of Warcraft en BioShock. Door de toonzetting lijkt het bedrijf aan te geven dat het mikt op een grote release op de pc-markt.

Dat het onlinewarenhuis zou gaan werken aan pc-games lag al in de lijn der verwachting. Het nam eerder de gamestudio Double Helix over. Eerder hield Amazon zich voornamelijk bezig met het maken van 'simpele' spelletjes voor mobieltjes.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Een verse sterke partij die gaat investeren in de pc-gamingmarkt is altijd welkom. Ik hoop ook dat Amazon de game op 'goede' manier gaat maken.
  • Zonder dat extra betaalde DLC nodig is.
  • Zonder Pay2Win elementen in de game.
  • De game pas uitbrengen als die af is ipv overhaaste uitgifte.
  • Zonder agressieve DRM.
  • Speelbaar zonder je de hemd van het lijf te vragen/ zich te koppelen aan je sociale media.
  • Cross platform
  • Met Servers die kunnen rekenen op langdurige of mogelijk externe support.
Als ze al die dingen bieden, met daarmee een volwassen en leuke gameplay gemaakt door het (sterke) team dat ze hebben aangetrokken, dan hebben ze mij als klant.

Maargoed, Amazon is ook een commerciŽle partij, dus helemaal zonder bovenstaande fratsen zal de game wel niet zijn. En dat is zonde, want games als Original Sin van de 'nieuwe' studio Divinity Larian laten zien dat het wel kan. Dus ik hoop dat Amazon dat voorbeeld volgt.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 6 juni 2015 11:03]

  • Zonder dat extra betaalde DLC nodig is.
Met de nadruk op nodig hoop ik. Want op zich ben ik wel een fan van het dlc-concept. Het kost geld om extra content te ontwikkelen en daar mag best voor betaald worden, terwijl niet iedereen op elke uitbreiding zit te wachten.
DLC is vaak content die de release niet gehaald heeft vanwege strikte deadlines. Dus het woord extra valt een beetje in een grijs gebied daarmee. Mijn mening is daardoor dat DLC gewoon geldklopperij is.
Ik weet niet waar jij op baseert dat die content de deadline niet gehaald heeft. Het tegendeel lijkt me eerder waar, namelijk na de deadline hebben ontwikkelaars weer tijd om verder te denken dan het oorspronkelijke spel. DLC is een prima manier om na de deadline extra content aan te bieden aan gebruikers die plezier gehad hebben aan het spel.

Ik snap de geldklopperij redenering niet zo; Je wilt wel betalen voor het oorspronkelijke spel maar niet voor een uitbreidingsset? Wat is nou in essentie het verschil?
Een paar nieuwe maps en wat nieuwe skins voor wapens mogen geen uitbreidingssets genoemd worden.

Dat is vooral het problem van DLC's. Het voegt gewoonweg te weinig toe.

Daar waar je in de eerste Rome Total War alle beschikbare rassen kon spelen als je de main game had uitgespeeld, betaal je nu 10 euro om ťťn nieuw volk te unlocken.

Daar waar je voor BF2 een uitbreiding had die de complete game ervaring anders maakte en de game meer op infantry en urban combat focusde, maken ze daar tegenwoordig een hele nieuwe game van die tegen de volle mep verkocht wordt.

DAT is wat er mis is met DLC's.
Costumes en skins zijn juist wat DLC moet zijn. Als je ze niet hebt, mis je niks essentieels aan de game. Wil je het wel hebben? Dan betaal je er voor
Vroeger misschien. Toen DLC's en expansions naast elkaar bestonden. Nu worden DLC's gemarket als een expansion en is de prijs daar ook naar.
Alleen zijn de meeste DLCs niet zo. Waar je vroeger gewoon netjes updates kreeg waar een paar nieuwe features en maps inzitten gewoon gratis bij je game. Een DLC, of vroegah een expansion, was een complete overhaul van de game. Meeste DLCs zijn costumes, maps of andere redelijk goedkoop te produceren meuk.

DLC is uitmelken, slechts een enkele game pakt het goed aan. Payday 2 is 1 van de weinige die het redelijk goed aanpakt (iedereen kan dlc maps spelen)
Mario kart is een goed voorbeeld van hoe DLC ook kan zijn. Het aantal tracks/cups bij release is gelijk als bij de vorige games. Maar met DLC zijn er later extra cups/tracks toegevoegd. En voor een relatief lage prijs ook nog.

Het kan dus wel, maar niet bij Ubisoft/EA
Larian studios bedoel je ;) Dat is dan ook een kleine Belgische gamestudio met mensen die een passie hebben voor games maken. Amazon heeft vooralsnog niks weinig met games ontwikkelen, dus de enige reden waarom ze zo'n aankondiging doen is omdat ze blijkbaar geld ruiken. Ik heb er dan ook een hard hoofd in dat ze zich aan jouw lijstje zullen houden.

Edit: N.a.v. Wolfos' opmerking kleine aanpassing

[Reactie gewijzigd door Maruten op 6 juni 2015 11:04]

Amazon Game Studio heeft anders al een paar games uitgebracht.
Amazon heeft al enorm strenge DRM op ebooks, toont al advertenties op de e-readers en tablets die ze maken, heeft al flinke social media crap integratie op hun website, en ga zo maar door. Het enige uit jouw lijstje waarvan ik denk dat het wel goed gaat komen zijn de servers.

Natuurlijk hoeft het niet te betekenen dat ze al die dingen ook in de game gaan stoppen, maar aangezien ze die alleen voor pc aankondigen en niet voor consoles zit de kans er dik in. Ze zouden niet zomaar een heel stuk van de markt links laten liggen als ze op consoles ook niet al die troep toe zouden kunnen passen.
Die DRM is er anders ook al jaren zeer simpel af te slopen en ze lijken niet echt haast te hebben met daar iets aan te doen (al moet ik zeggen dat het al even geleden is dat ik mijn kindle ebooks ontdaan heb van de beveiliging). De advertenties op de e-readers en tablets zijn ook alleen als je er zelf voor kiest om eenmalig korting op het apparaat te krijgen in ruil voor die advertenties, koop je het apparaat voor de reguliere prijs dan heb je nergens last van. Ik vind het dan ook nogal kort door de bocht om ze daar op af te rekenen.
Stuur je lijstje anders even naar Amazon
  • Ze doen er vast niets mee
  • Maar het is goed bedoeld
  • Ik kan me wel vinden in je punten overigens

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 6 juni 2015 11:31]

Amazon is in de eerste plaats een markplaats. Ik verwacht dus dat die game juist bol staat van de DLC en betaalde extra's. Misschien volgens het DOTA2 model waarbij de basis gratis is en het geld wordt verdient met extra's.
Als ze ook nog een sterke verhaallijn hebben met uitgesproken karakters... wie weet dan kan het nog leuk worden
Karakters die anders zijn dan in andere games zorcht al snel voor een andere gameplay/abilities en dat is waar veel mensen ook wel weer aan toe zijn denk ik persoonlijk
Maar we zullen zien wat de toekomst brengt
Oftwel Utopia Game Studio.
Vergis je niet dat als je kijkt naar de leadership principles van Amazon (http://www.amazon.jobs/principles) dit nog best wel eens een succes kan gaan worden op basis van puur hun principles.

Customer obsession is bijvoorbeeld helemaal hun ding, en dit hebben ze ook al vaker "bewezen".
Als je puur op de leadership principles kijkt en dan richting de game industrie dan kun je toch wel een aanname maken dat Amazon dingen anders gaat doen dan de concurrent.

Vergis je er ook niet in dat Amazon over het algemeen dingen net wat anders doet dan de concurrent.
Ze zijn al vaker in een markt gedoken waar al concurrentie was en zijn hier toch succesvol in gebleken.

Ik ben dan ook erg nieuwsgierig in een game van Amazon...
Standaard marketing, zoiets vind je bij letterlijk elk bedrijf wel terug. Waarom hecht je daar uberhaupt waarde aan?

En "customer obsession helemaal hun ding"? Serieus? Ik denk dat de "fire phone" alleen al compleet het tegendeel bewijst.
ik hoop dat het een business plan krijgt zoals planetside 2
een grote open world en geen P2W
http://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2
Als het een game is gericht op de PC-markt dan heb ik bij voorraad al interesse. Door de mogelijkheden krijg je vaak toch beter en innovatieve games. Ik ben benieuwd.
Ze hebben al een engine, Crytek, die ze kunnen gebruiken, nu alleen nog de game. Alleen lijkt me een game uitbrengen niet goed voor het Amazon verdienmodel. Een game brengt veel te veel risico met zich mee en ze bedienen daarmee slechts een zeer beperkt deel van hun klantenbestand. Ik zou meer development in apps of games op telefoons een logischere keuze vinden in verband met hun Amazon App Store. Eveneens zouden ze games kunnen maken voor hun settop boxen.
Slechte business requirements leiden zelden tot goede resultaten.

Dit is nu te ongespecificeerd, als je niet in het begin helder uitgezet hebt wat het einddoel moet zijn hoe weet je dan wanneer het klaar is.
Dat de business requirements slecht zijn kunnen wij adhv dit artikel niet weten.

Het lijkt me volstrekt normaal dat ze hun marketingafdeling pas in een later stadium inschakelen.
Tot dan blijft het gissen.
Waarom denk je dat Amazon (intern) geen duidelijke business requirements heeft?
Amazon is volledig amerikaanse zakencultuur, dus absolute minimumlonen en alles is gemaakt op winstmaximalisatie en het tevreden houden van de aandeelhouders. Elke gamemaker die vergelijkbaar werkt (*kuchEAkuch*) kan geen fatsoenlijk spel afleveren.
Hmm....

Welke grote Amerikaanse uitgevers kennen we nog? Oh ja, Valve (van o.a. portal, waar Amazon mensen van in dienst heeft genomen, aldus artikel) en Blizzard (it's done when it's done, van o.a. WOW, uit wiens devs Amazon OOK mensen in dienst heeft genomen) zijn ook grote spelers daar.

De ervaring met o.a. de kindle in acht nemend (de technisch beste en meest gebruiksvriendelijke ebook imho), hoop ik voorzichtig op een goed en dergelijk product...

Just my 2 cents...
Valve en blizzard zijn ook uitgevers die rustig een spel later uitbrengen ( zie valve time) om een deftig spel af te leveren. De bedrijfsmentaliteit van amazon laat vertraging niet toe.
Maar ook blizzard kan games vol bugs afleveren en die rustig negeren. Ook hun zijn niet schoon.(geen 1 groot bedrijf is schoon).
klopt, maar je kan als bedrijf het als uitzondering hebben of als mandaat zoals EA. als je blizzard tegen EA zet weet ik wel wie er wint qua bugs, en dat is toch geen trofee die je als bedrijf wilt hebben....
Precies, bedrijven met veel geld en waar alleen games uitgeven niet het hoofddoel is nemen ze de tijd, zoals bij Valve, om een (relatief) goede game af te leveren. Dus ik ben wel benieuwd wat Amazon gaat brengen.
Bioware is ook van EA. En daar zitten behoorlijk wat pareltjes tussen ook na dat het is overgenomen.
Met het gros van de spellen van EA ben ik ook niet tevreden hoor.
En ze staan zeker niet boven aan mijn lijstje studio's.
Maar ze doen echt niet alles fout.
Niet alles is kut maar de kwaliteit is wel om te huilen. Deadlines zijn belangrijker dan bugs fixen.
Klopt. Maar hebben we dat ook niet aan ons zelf te danken? Kijk eens naar het gescheld en getier als ze een game uitstellen. Maar ook als er bugs in zitten. Dus eigenlijk kunnen ze het nooit goed doen.
ik ben er heel simpel in, ik heb een steam account vol met spellen van valve, ik heb geen origin en dat gaat er ook niet komen. ik uit mijn ongerief op de beste manier: via mijn portemonee.
Al die gratis games gemist, jammer. EA doet het met Origin beter als Valve met Steam. Valve is juist degene die met steam ons een poot uitdraait. Pas afgelopen week gingen ze zich pas aan de nederlandse en Europese wetgeving houden.
Het stellen van deadlines en je eraan houden heeft in principe NIKS te maken met de kwaliteit van een spel !!

Het heeft te maken met het stellen van reŽle doelstellingen.....
Zeker wel, immers komt het spel op datum X uit en vooral bij EA maakt het ze niet uit of het klaar is. Dat er niet genoeg programmeurs eraan hebben gewerkt (dat is te duur) om het ook af te krijgen is niet hun probleem, ze ontslaan gewoon iedereen als teken naar de aandeelhouders dat de cijfers wel goed zijn.
Amazon is volledig amerikaanse zakencultuur, dus absolute minimumlonen en alles is gemaakt op winstmaximalisatie en het tevreden houden van de aandeelhouders. Elke gamemaker die vergelijkbaar werkt (*kuchEAkuch*) kan geen fatsoenlijk spel afleveren.
ik denk dat de amerikaanse zakencultuur die winstmaximalisatie en tevreden aandeelhouders nastreeft (is dit in tegenstelling tot eender welke andere zakencultuur?) dit enkel kan doen door veel games te verkopen. En veel games verkopen kan enkel als de klanten de games goed genoeg vinden om er geld aan te geven. Ik hoor graag je redenering achter de stelling dat bedrijven "die vergelijkbaar werken geen fatsoenlijk spel kunnen afleveren".
Wat is belangrijker bij een bedrijf, dat je aandeelhouders blij zijn of je klanten? Je kan immers niet beide blij houden in de amerkaanse zakencultuur.
Double Helix? Soldier of Fortune!!!
Ik zie er wel wat in.
Amazon als uitgever.

Hoe meer alternatieven voor EA , Ubisoft hoe beter.

Deze 2 bedrijven hebben in 10 jaar de hele pc game markt verkloot door geforceerde snelle releases van games zo vol met bugs dat zelfs een day 1 patch ze niet meer kan redden en je dus een compleet onspeelbaar spel koopt.
Het ergste is nog dat vele van deze spellen gewoon NOOIT afgemaakt worden en je moet ze dus of spelen met belabberde controlls die gewoon niet pc geoptimaliseerd zijn of je ben je geld weer eens kwijt.

Ben daarom ook blij dat je via steam je geld terug kan vragen.
Dat gaat namelijk een hoop negatieve motivatie tot verbetering opleveren als games belabberd de markt opgeslingerd worden.
Het gaat namelijk alleen maar om het geld voor ze dus hit em where it hurts.
Hmm
Bf4, titanfall, simcity, the sims, dragon age, mass effect e.d. Draaien anders best goed en redelijk bugvrij.

Steam is overigens afgelopen week pas gekomen met hun halfbakken oplossing van geld terugvragen, iets wat origin al dik een jaar heeft.
simcity 10 updates.
dragon age inq 2 grote updates
titanfall 10 updates
BF 4 15 updates
mass effect is al oud maar de verschillende delen hadden 1 tot 4 updates.

Zo lekker werkt het allemaal direct uit de doos dus niet.
90% van de oorzaak is tijdsdruk door uitgevers als Ubisoft en EA die pushen met een release date en geen hol geven om het product.
Hoe kan je als game developer/designer of wat dan ook in de game industrie hier nou op solliciteren als ze niet eens vrijgeven wat voor soort genre spel het is. Misschien ligt je passie wel in de RPG wereld en willen ze een puzzle game maken.

Zo kan je toch niet de juiste mensen voor je project werven ?
Die zullen waarschijnlijk zelf aggresief headhunten voor specifieke profielen, en de algemene zoals een "graphical developer" via sollicitaties aannemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True