Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Microsoft heeft de Outlook-app voor Android uit bèta gehaald. Het 'preview'-label hangt niet langer aan de app, nu Microsoft tevreden is over de werking en nieuwe functionaliteit heeft toegevoegd. De iOS-versie van Outlook droeg al geen preview-label met zich mee.

Microsoft bracht de Android-versie van Outlook in januari samen met de iOS-versie uit. In tegenstelling tot de iOS-versie droeg de Android-versie een 'Preview'-label. Inmiddels zijn er zeventien updates voor de app uitgekomen - gemiddeld een per week - en vindt Microsoft het Preview-label niet langer nodig, zo meldt Microsoft op het Office-blog.

De afgelopen maanden heeft de softwaregigant de nodige functionaliteit toegevoegd aan de app. Onder andere is het uiterlijk aangepast, de app heeft nu imap-ondersteuning en is er nu een driedaagse weergave in de agenda. Hoewel de app uit het preview-stadium is, belooft Microsoft vrijwel wekelijks nieuwe updates door te voeren in de komende tijden.

De iOS-versie was een aangepaste versie van de app van Acompli, een bedrijf dat Microsoft heeft overgenomen. De Android-versie van Outlook moest in korte tijd worden gebouwd, en was daarom van een preview-label voorzien.

Begin februari meldde Tweakers dat Outlook voor zowel Android als iOS alle e-mail via Microsoft-servers sluist. Dat geldt ook voor e-mail-accounts die niet bij Outlook.com zijn opgeslagen, maar bijvoorbeeld op een lokale mailserver. Dat kan zorgen voor privacybezwaren.

Outlook for Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Begin februari meldde Tweakers dat Outlook voor zowel Android als iOS alle e-mail via Microsoft-servers sluist. Dat geldt ook voor e-mail-accounts die niet bij Outlook.com zijn opgeslagen, maar bijvoorbeeld op een lokale mailserver. Dat kan zorgen voor privacybezwaren.
Om die reden wordt (helaas) deze app geblokkeerd op mijn werk.
Enkele weken geleden heeft Microsoft een nieuwe Outlook-app uitgebracht voor het iOS-platform en het Android-platform.
Deze nieuwe Microsoft apps zijn in strijd met het veiligheidsbeleid van KU Leuven. Via deze apps worden uw KU Leuven account, het bijhorende wachtwoord, uw e-mails en uw contacten op externe servers van Microsoft opgeslagen.
Gezien deze data zich 'in the cloud' bevinden waardoor er geen controle meer over is en Microsoft dit niet meegeeft aan de gebruiker, gaat dit ook in tegen de privacywetgeving binnen België.
Om deze (veiligheids)redenen zal KU Leuven deze apps blokkeren vanaf morgen (26/02/2015).
De enige deftige mailapp die ik voordien gebruikte (met exchange support) was Cloudmagic, dewelke nu vervangen werd bij mij door Boxer. Tot hiertoe tevreden van :)

[Reactie gewijzigd door C-dude op 23 april 2015 10:24]

Nou dan mag je dus ook geen browser zoals Chrome op je telefoon gebruiken, die leidt al jouw verkeer via hun proxy om te comprimeren en synced je wachtwoorden en browser history met je Google account. Wat een onzin om te gaan blokkeren.

Bovendien: toen dit nog geen Microsoft app was (MS heeft Acompli gekocht) hoorde je niemand hierover zeuren.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 april 2015 10:28]

Wat een onzin om te gaan blokkeren.
  • Login informatie wordt opgeslagen in de cloud!
  • Email verkeer inclusief alle bijlagen met vertrouwelijke informatie verloopt via amerikaanse servers in de cloud in plaats van alle gegevens lokaal van de exchange server op te vragen!
  • Bedrijfsmatige Active Sync Policies worden omzeild geen PIN requirments, remote wipe, etc!
Reden genoeg om te blokkeren als sysadmin.

[Reactie gewijzigd door KeiFront op 23 april 2015 10:56]

Je hebt zeker een punt, maar eigenlijk gebeurd dit indirect al, aangezien Google of de telefoon fabrikant sowieso backups maken in de cloud van de telefoon en elke slimme hacker met de juiste skills of overheid instantie dus vrij makkelijk bij de data kan komen. Ook als je niet Accompli/deze app gebruikt.
En voor deze backups moet je zelf expliciet toestemming geven via privacy settings en kan je zelf individueel bepalen wat gebackuped/gesynced kan worden, jij de gebruiker hebt dus volledige zeggenschap en verantwoordelijkheid. En via ActiveSync kan je policies afdwingen op telefoons.
Login info wordt NIET opgeslagen. Er is voor een login sessie een speciale key aangemaakt die opgeslagen wordt.
Er gaan dus geen login gegevens de cloud in. Dat is nu wel voldoende vaak weerlegd!
En waar is dat dan al voldoende weerlegd? Acompli's eigen website spreekt je al tegen.

https://www.acompli.com/privacy-policy/

" Email Credentials. We collect and process your email address and credentials to provide you the Service. Acompli does not use your email credentials for any other purpose"

https://www.acompli.com/security/

"User Credential Security

User credentials are required to access users’ data. Credentials come in the form of passwords for some server types such as Exchange, or limited-scope OAuth tokens for others such as Gmail. Each user’s credentials are double-encrypted using a server per-account unique key and then using a client device unique key, therefore the credentials can only be unlocked by the collaboration of both the server and the app at runtime."
Misschien goed om het dan ook eens goed te lezen!
Each user’s credentials are double-encrypted using a server per-account unique key and then using a client device unique key, therefore the credentials can only be unlocked by the collaboration of both the server and the app at runtime.
Misschien even leren om begrijpend te lezen, klemtoon op het woord "using". Login info wordt nog altijd encrypted opgeslagen m.b.v. van een salt (unique key per account)!

[Reactie gewijzigd door KeiFront op 24 april 2015 07:14]

Bijna goed, van jouw login sessie maakt men een unieke key die uitgewisseld wordt met de server. Er gaan dus geen login gegevens over het net.
De discussie ging over het feit dat login info wordt opgeslagen, wat dus ook door ze wordt toegegeven.

"When a user logs into Exchange and Office 365, we encrypt their password with a unique key that is specific to that user’s device and stored securely on it. The encrypted password is then passed along to Outlook’s cloud service and used to connect the accounts. Any time our service needs to present that password, it needs to have cooperation from the device in order to decrypt it using the key"
op de client! Niet op de server.. goed lezen.
Daar heb je natuurlijk wel een punt. Of Chrome dit doet, weet ik niet, maar featurephones plegen wel eens een proxybrowser te gebruiken zonder mogelijkheid om een andere browser te installeren.

Als je je mail leest op je Asha, ben je dan schuldig aan het lekken van data?
Voor zover ik weet moet je de compressie en synchronisatie zelf aanzetten en gebeurt dit niet automatisch in de achtergrond zoals hier met de mails via Microsoft servers. Er is dus wel nog een verschil.
Maar het blokkeren is idd in veel gevallen belachelijk, al is het soms begrijpelijk. Als een overheidsinstantie mailverkeer zomaar openstelt, loop je het risico dat prive data kan gelekt worden.
Ik gebruik al geruime tijd "Mail+ for Outlook", dit werkt perfect met exchange, zelfs op mijn iPhone 3Gs.
Cloudmagic laat ook verkeer via hun servers lopen...
Deze app is echt totaal waardeloos (met outlook.com adres). Ik heb hem maanden geleden getest (toen nog "Preview") maar na een kwartier had ik nog steeds 0,0 emails. Zowel Inbox als Sent was leeg, je kon oneindig op "load more messages" drukken. Ook met Focused Inbox uitgeschakeld.

Ik heb nu de nieuwe Outlook versie getest (zonder Preview) en de Setup Wizard is een stuk beter/mooier, maar nog steeds zie ik geen emails!!
Ik heb nu ruim half uur gewacht en er zijn 8 emails verschenen. Iedere keer als ik op "Load more messages" klik kan ik minuten lang wachten. Zoeken naar een email duurt oneindig lang.

En dat vreet ook nog eens bijna 25MB.

Totaal nutteloze app met een hoop features die compleet waardeloos zijn want het belangrijkste ontbreekt: je emails!

Dus ik ben weer terug naar de HTC mail app. Is prima. En ik heb altijd een tabje in mijn browser met m.outlook.com. Dat werkt nog altijd het snelst om oudere emails terug te vinden.

Voor mij persoonlijk het bewijs dat Microsoft nog steeds niet in staat is goede Android apps te maken. De Outlook.com app (een andere) heb ik vorig jaar paar keer geprobeerd, alleen maar ergernissen (had op een gegeven moment ook nog maar 1.5 ster!).
Skype is een draak, ziet er totaal niet uit. Je moet het vooral niet vergelijken met andere chatapps. Je kan zelfs niet je eigen status wijzigen in Android. Traag en irritant.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 april 2015 10:25]

ik herken deze problemen niet. Oke, de eerste keer duurde het even, maar zo traag als jij omschrijft niet.
Ik heb het nu getest op een HTC One M7 en een Samsung S4 mini, helaas op beide dezelfde ervaring :(
edit: mijn ervaringen zijn met een outlook.com adres.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 april 2015 10:25]

Grappig. Ik heb zelf ook een M7 en daar doet ie het prima met mijn @outlook.com adres. Het enige probleem wat de app heeft is dat ie ongelooflijk traag is... (vooral bij het scrollen door de mails heen blijft ie regelmatig hangen)
oke, ik heb een hotmail.com adres...
Voor mij persoonlijk het bewijs dat Microsoft nog steeds niet in staat is goede Android apps te maken.
Dit is geen Microsoft-app. Dit is een rebranded Acompli. (In plaats van een slechte Android-app te maken, heeft Microsoft een slechte Android-app gekocht. Joepie.)
Skype is een draak, ziet er totaal niet uit. Je moet het vooral niet vergelijken met andere chatapps. Je kan zelfs niet je eigen status wijzigen in Android. Traag en irritant.
En dan die bug waardoor je geen tekst kunt intikken tenzij je je telefoon in landscape houdt. Het zou telefoonspecifiek zijn maar dat betekent niet dat Microsoft het niet moet fiksen en ze doen het niet. Op een 6.4 inch-scherm kun je in landscape net niet comfortabel tikken en ondertussen moet je de conversatie door een brievenbus volgen.

Een van de redenen dat ik deze telefoon gekocht had, was om gemakkelijk te kunnen skypen. Noppes dus.
Is het eigenlijk normaal dat wanneer ik een e-mail lees op de Android versie, dat deze ook na verloop van tijd nog steeds op ongelezen staat binnen de Outlook webinterface? Ik vind hier ook niet direct een instelling voor. Bij G-Mail worden de leesstatussen wel gesynchroniseerd.
Ik heb dit ook, lijkt erop dat de nieuwe app veranderingen nog niet pushed.
I ben terug gegaan naar de outlook.com app.
Zou niet normaal moeten zijn, maar hier hetzelfde 'probleem'. Eens zien hoe dit na de update gaat.

Edit: net update geinstalleerd en even een test gedaan. Het lijkt nu goed te werken.

Ook een verbetering: je kunt nu email permanent verwijderen uit je prullenbak. Deze optie stond er eerst wel in, maar werkte (bij mij) niet.

[Reactie gewijzigd door Rhitik op 23 april 2015 10:12]

Kan ik uit het artikel opmaken dat dat omleiden nog steeds gebeurt? Jammer, want ik vond het best een fijne app...
Begin februari meldde Tweakers dat Outlook voor zowel Android als iOS alle e-mail via Microsoft-servers sluist. Dat geldt ook voor e-mail-accounts die niet bij Outlook.com zijn opgeslagen, maar bijvoorbeeld op een lokale mailserver. Dat kan zorgen voor privacybezwaren.
Ik denk wel dat we het zo moeten lezen. Voor microsoft is er behalve privacy-bezwaren ook geen belang om het anders te doen. Voor 95% van de gebruikers niet erg, voor mij wel een reden om deze app heel ver links te laten liggen.
Euh...dit artikel gaat over de Android versie, dus ik neem aan dat je een Android telefoon hebt met alle Google diensten erop geinstalleerd ? En dan deze app links laten liggen om privacy redenen ? Als er één bedrijf is waar je je zorgen moet gaan maken over je privacy, dan is het Google... Mjah, dat willen de meeste Android/Google gebruikers nooit horen.
Nee.

Ik heb het niet zo op bedrijven die al mijn persoonlijke informatie over mij willen vergaren via m'n telefoon. Bij Android met google is dat slecht geregeld maar ook op Windows phone gaat dat zo ver, dat je niet eens je contacten kan opslaan op de telefoon, maar perce moet opladen naar microsoft. contacten enkel lokaal op telefoon opslaan?

Als je pretendeert privacy belangrijk te vinden, dan zit je zowel bij MS en Google niet goed. En kun je beter uitwijken naar BlackBerry of Jolla. Deze 'android' app draait ook op de 'schone' dalvik-runtimes van die OS'en.
Dan hang je de bedrijfs exchange aan WP kun je daar je contacten opslaan, of nog beter, je hangt je WP in je bedrijfs netwerk, gaat al de data naar je bedrijfs servers.

Als je dan Blackberry aanhaalt, moet je ook in je bedrijfs netwerk opzetten.
https://blogs.windows.com...ment-and-windows-phone-8/

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 april 2015 16:22]

Even over uploaden naar Microsoft bij Windows phone.Dat is niet waar,als je een exchange account als primaire account gebruikt slaat hij ze daar op. Ook kan je een niet MS account gebruiken en slaat hij ze alleen lokaal op al geef ik toe dat dat hannessen is. Volgens mij kan je sinds w8.1 ook je accounts bij Google opslaan en niet bij MS al heb ik dat nog nooit geprobeerd
Je kan ook je bedrijfs exchange aan WP hangen en daar je contacten opslaan.

En je kan ze ook met een primair MS account op Google opslaan, of op je eigen exchange.

Lokaal gaat inderdaad niet.

MS had een reden om ze niet op te slaan op SIM kaarten, alhoewel ik kwijt ben wat die reden was. (Iemand vertelde het mij ooit in ##windows )

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 april 2015 16:18]

Dat is vreemd, op Android kan je wel contacten gewoon op je telefoon of op SIM opslaan.. Goed bezig Microsoft..
Snap al die negativiteit niet, ik gebruikte hiervoor de gmail app, maar die vrat batterij, na een lange zoektocht ben ik toen op deze preview gestuit en wil voorlopig niet meer weg.

Gebruik ongeveer vier mailaccounts met deze app en dat werkt perfect. Snelheid is dik in orde, gebruiksgemak idem. Daarnaast een goede lay-out.
Ik ben blij nog een positieve reactie te vinden. Ook hier geen problemen, gebruik het ook met 4 mailaccounts en geen problemen :)
Instellen in laden van de accounts ging vrij snel.
De laatste keer dat ik deze app wilde gebruiken lukte het niet om mijn account te verifiëren via de app. Ben benieuwd of dat probleem dan ook is opgelost.

Even OT: Het is een fijne app en een aanzienlijke verbetering van de app die zij daarvoor gebruikte, Outlook.com. Een mooie vooruitgang!
Matige app, en verre van af. Ik vind de vorige Outlook app vele malen beter, helaas is deze niet meer te downloaden in de Play Store. Deze Outlook app heeft nog steeds vele syncing issues (gebruik outlook.com email adres), bijv het verwijderen van mail en/of verplaatsen werkt niet goed, ik kan niet vanuit mijn email alias een email versturen (wordt simpelweg niet weergegeven) en je kunt niet beheren of je push of zelf de gegevens wilt ophalen, m.a.w, alle mail wordt gepushed.

Deze issues zaten niet in de vorige versie, en het is ongelofelijk dat ze durven 't preview label te verwijderen... Vooral de syncing issues - zelf met hun "eigen" outlook email - is amateuristisch te noemen, zeker als de vijf updates in een week uitbrengen om dit te "fixen".

edit: typo

[Reactie gewijzigd door rickertsnaak op 23 april 2015 10:32]

Weet iemand of het met deze versie mogelijk is om contactpersonen uit "people/personen" te synchronizeren naar je telefoon? Dit werkte namelijk niet in de preview versie en er zijn hier ook geen alternatieven voor op Android 5. Aangezien de mail app verwijdert is/geintegreerd met Gmail en de exchange mogelijkheden niet aanwezig zijn op niet Nexus toestellen....

Heeft iemand eventueel een goed alternatief om outlook/people contacten te synchroniseren naar android?
Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar!
Zijn mensen met ervaring in het zien, toevoegen en bewerken van Outlook contact personen op android?
Dit werkt zonder deze halfgare app van Microsoft prima bij mij op Android 5.0.2.
Bij mij (HTC One) is Outlook.com 1 van de accounts die je standaard kan toevoegen. Dan zijn mijn Contacts en Calendar automatisch zichtbaar bij People/Personen, het is ook mijn default adresboek (gebruik geen Gmail/Google Calendar/Google contacts). Ook tasks zijn zichtbaar.

Je moet gewoon via Settings > Accounts een outlook.com account kunnen toevoegen. Anders proberen via Microsoft Exchange. Hier gaat het in elk geval probleemloos, zonder deze app.
Dit geldt dan wellicht voor HTC, maar op mijn Oneplus One is de exchange functionaliteit niet aanwezig (alleen het toevoegen van google, IMAP of pop). Ik las ook ergens dat exchange alleen nog op Nexus toestellen te vinden is, maar wellicht dat HTC dit dus ook zelf heeft toegevoegd in haar software?
Samsung bied ook de mogelijkheid om een Exchange account toe te voegen.
Ik ben begonnen met deze APP toen het nog Accompli was, maar daarna werd het MS en na een tijdje, reageerde de app traag, en hing deze af en toe waardoor deze voor mij compleet onbruikbaar werdt.

Platform is een Samsung Galaxy Note3.
CloudMagic Email

nuff said :) 1 account aanmaken -> je e-mail accounts daar mee koppelen (maakt niet uit wat) en je bent set for life.. (handig voor mensen die veel custom roms flashen) je hoeft alleen terug in te loggen als je op een nieuwe rom (versie) zit en al je accounts worden automatisch terug gezet

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 23 april 2015 10:59]