Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 217 reacties

In samenwerking met RemindoToets beschikt de Universiteit Utrecht als eerste onderwijsinstelling in Nederland over een permanente, digitale toetsvoorziening op basis van driehonderd Chromebooks en een zelf ontwikkelde toetsomgeving.

De standaard-Chromebooks van Acer zijn voorzien van Googles eigen kiosk-app voor het afnemen van examens. De speciaal ingerichte toetszaal beschikt over een eigen wifi-verbinding in een zelf ontwikkelde, beveiligde omgeving. Dankzij de kioskmodus van ChromeOS kunnen de studenten niet zelf een ander wifi-toegangspunt kiezen.

Door gewone, op de markt verkrijgbare Chromebooks aan te schaffen, kon de universiteit de kosten laag houden. Een raming van Surf voor digitale toetsplaatsen kwam op 1 miljoen euro voor een zaal met 500 plekken, terwijl de Universiteit Utrecht voor de 300 nu gerealiseerde plekken slechts 125.000 euro hoefde neer te tellen, inclusief 30 reserveapparaten. Programmamanager Jan Haarhuis zegt tegen Tweakers: "Trekken we dit door naar de 500 plaatsen van de whitepaper van Surf, dan komen we op een bedrag van 200.000 euro voor 500 plaatsen, slechts een vijfde van het geraamde bedrag. Op deze manier wordt het voor kleinere instellingen ook een stuk haalbaarder om een eigen toetslokaal in te richten."

Op de vraag hoe tests met het systeem verliepen, zegt Haarhuis: "We hebben met 280 studenten een toets afgenomen en alles werkt feilloos. De kiosk-app en de bijbehorende console is zo simpel, alles werkt direct. Je doet de Chromebook open en de toets staat er meteen. Het scheelt ook enorm in beheertaken, dus zeker bij grote groepen studenten scheelt het ook nog eens veel mankracht." Daarbij hoefden er geen extra stroomvoorzieningen in de zaal aangelegd te worden, omdat de accuduur van ongeveer twaalf uur ruim voldoende is.

Om een geschiktere omgeving voor de toetseisen van de universiteit te maken, nam de universiteit via een Europese aanbesteding ontwikkelaar Paragin met de toetssoftware RemindoToets in de arm. Tot de zomer wordt de software verder geïmplementeerd en worden pilots gehouden als voorbereiding op beschikbaarheid voor de hele universiteit.

Ivar Pel Digitale Toets Chromebook Universiteit Utrecht

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (217)

ik vraag mij af waarom een toetsplek 2000 per plek had moeten kosten. De 460 die nu betaald wordt lijkt mij veel meer in lijn liggen met wat redelijk is.
Dat komt ook doordat de PC zelf niet het enige is dat gekocht moet worden. Stel ze hadden goedkope desktops genomen, dan hadden de volgende zaken er nog bij moeten komen:
- Stopcontacten
- Waarschijnlijk grotere bureau's
- Toetsenborden
- Monitoren
- RJ45 poorten, al zou dit ook via wifi kunnen
- Windowslicenties
- De PC's moeten klaargemaakt worden voor een kioskomgeving, iets wat bij ChromeOS blijkbaar heel makkelijk gaat, maar bij Win7/8 machines wellicht meer tijd en geld zou kosten
- Misschien moet zelfs de stroomtoevoer (stoppenkast, etc) aangepast worden voor het verbruik van zoveel machines

Voor het plaatsen van dat soort dingen moet je ook weer mensen inhuren en het kost extra materiaal. Dus dat ze uiteindelijk op 2000 euro per stuk uitkomen voor zo'n hoeveelheid, kan ik me wel voorstellen.

[Reactie gewijzigd door Rhannie op 16 maart 2015 16:23]

Ik vraag mij af waarom er gekozen wordt voor ChromeOS? Waar worden de cijfers opgeslagen? Op de servers van Google of op een gesloten systeem van de universiteit zelf?
De PC's moeten klaargemaakt worden voor een kioskomgeving, iets wat bij ChromeOS blijkbaar heel makkelijk gaat, maar bij Win7/8 machines wellicht meer tijd en geld zou kosten
Waarom zou dit meer geld of tijd kosten? Er zijn tegenwoordig genoeg Windows 8.1 laptops te vinden die concurreren met de Chromebooks en daarbij zekerheid bieden dat je t/m 2022 support krijgt. Ik maakte op mijn HBO IT opleiding ook enkele tentamens via de computers. Hierbij werd op elke computer een tool geïnstalleerd waarbij je de tentamen kon maken. Communicatie onderling de computers of en naar buiten was daarbij niet mogelijk. Misschien had Universiteit van Utrecht eens met hun HBO collega's kunnen communiceren.

Krijg het idee dat hier een manager alleen naar de prijs keek. Wat nou als je laptop in 2016 of 2017 EOL raakt, dan zit je dan met je 300 laptops.

edit:
Zie nu dat alles over Wi-Fi gaat. Er zou maar een lolbroek er tussen zitten die een wifijammer inzet. Leg je in 2 seconde een tentamen plat zonder dat je te achterhalen bent :')

[Reactie gewijzigd door vali op 16 maart 2015 16:55]

Dat staat in het artikel zelf:
De kiosk-app en de bijbehorende console is zo simpel, alles werkt direct.
Ik heb verder nooit gekeken hoe je een Windows 7/8 machine in kioskmode kan zetten, maar wellicht gaat dit lastiger dan bij ChromeOS.

En tuurlijk worden de cijfers niet bij Google opgeslagen. Er staat in het artikel dat er gebruik is gemaakt van RemindoToets. Dit heeft gewoon een eigen backend. Zie ook https://www.paragin.nl/producten/remindotoets
Hoezo 'wellicht gaat dit lastiger'? Vooroordeeltje? 8)7

Kiosk mode Windows 8:
http://blogs.msdn.com/b/h...-mode-in-windows-8-1.aspx

Step-by-step
http://blogs.technet.com/...-via-assigned-access.aspx
Blijft allemaal een stuk meer werk dan een Chromebook, tegen hogere kosten qua aanschaf, onderhoud en beheer...
En dan lees ik nu net dit nog als comment:

"Note that Assigned Access is only available on Windows 8.1 RT, Professional, and Enterprise, or Windows Embedded 8.1 Industry Pro / Enterprise.

The Standard edition of Windows 8.1 does not support Assigned Access / Kiosk Mode."
Nee, maar daar heb je zeer goedkope oplossingen voor.
Zoals? Ik kan even niets bedenken....

Hoe dan ook, het is dan wel weer een extra handeling op goedkope werkstations van MS die niet bij de Chromebooks nodig zijn.

Naar mijn idee is het vrij evident dat de Chromebooks, juist omdat ze meer gericht zijn op specifieke scenarios, tov het veelzijdige karakter van Windows, altijd eenvoudiger zullen zijn om in te stellen en te onderhouden. Ook qua stabiliteit/hoeveelheid support die nodig is, ben je bij Chromebooks beter uit.

Maar dat maak Chromebooks zeker geen vervangers van alles wat je met een computer wilt doen. Bijna geen dienst van Google heeft dezelfde finesse als die van Microsoft producten. Je zult dus altijd een keuze moeten maken.
Kies je voor veelzijdigheid van functies en alle software kunnen draaien, dan kies je voor Windows.
Kies je voor eenvoud, prijs en stabiliteit dan is Chrome OS een logische keus.

Privé kies ik voor beide. Games en Adobe op mijn windows pc, al het andere op de Chromebook.
Shell replacements, explorer uitschakelen. Allemaal basale dingen.
Je doet je nickname eer aan. Misschien geldt dit voor een grote zaal waar veel toetsen tegelijkertijd afgenomen moeten worden en waar geen outlets zijn maar dat geldt zeker niet voor een reeds ingericht lokaal. Een PC kost ons rond de ¤600,- per jaar, of er nou examens afgenomen worden of niet.
Auch! Per jaar, per pc?

Ik geloof dat je zojuist zijn tegenargument kracht bij geeft. ¤460,- eenmalig inclusief ruimte, opstelling en verder bijna verwaarloosbare kosten in onderhoud, software en support VS ¤600,- per jaar op veel meer storingsgevoelige apparatuur.
In die ¤600,- zit ook het leerlingvolgsysteem, identity management, file servers, alle licenties die er zijn, alle infrastructuur. Het lijkt me heel sterk dat een hogeschool of Uni dit voor een lager bedrag kan doen dan wij in het voortgezet onderwijs.
Inclusief support? Want dan lijkt het me inderdaad een heel laag bedrag voor een systeem met Windows.

Als ik kijk hoeveel uur ik voor mijn werk spendeer aan het fixen van problemen met Windows en MacOs laptops, dan garandeer ik je dat we meer kwijt zijn per gebruiker. En dan heb ik het nog niet eens over de aanschaf van de computers zelf, maar puur software en infrastructuur.
Support? Wat is dat? Dat moet via een partner op per incident basis voor het onderwijs voor bedrijven als Microsoft.
Bij ons op school moet je een logging-tool draaien die alles wat je doet logt. Telkens je van venster switcht wordt er ook een screenshot genomen. Die logs moet je na je examen uploaden.
Op zich wel een goed systeem, logs kunnen worden doorzocht op web-activiteit en dergelijke, terwijl je toch met je eigen (vertrouwde en snelle) systeem kan werken.
Dus werken in een VM en spieken erbuiten?
VM's zijn uiteraard niet toegestaan en worden ook gededecteerd. Ze zijn misschien een beetje naïef (hun tool is geschreven in .Net en niet obfuscated waardoor je perfect kan zien wat er gelogd wordt, dus in principe zou je de examentool wel kunnen aanpassen om een oogje dicht te knijpen), maar uiteindelijk is het wel een gemakkelijk en goedkoop systeem. Want goed dat de Universiteit Utrecht zoveel chromebooks kan en wil betalen, maar ik geloof nooit dat mijn hogeschool dat kan ;)
Zal vast goedkoop zijn - en makkelijk te kraken... De oplossing met chromebooks lijkt me perfect.
De mensen die goed genoeg kunnen programmeren om dat soort zaken te doen zijn meestal niet diegenen die groot risico lopen om hun programmeerexamens te falen.
Trouwens, chromebooks zijn handig om multiple-choice examens in te vullen, maar verder dan dat ga je niet geraken. Ik heb examens waar ik Visual Studio, MS Dynamics NAV en dergelijke voor nodig heb, good luck daarme op ChromeOS.
Sure, iemand die computer wetenschappen studeerd zal toch wel in kunnen breken. En wellicht een klein programmatje kunnen schrijven wat dat automatisch doet zodat ie wat bij kan verdienen van de studenten psychologie? Een onveilige oplossing is een onveilige oplossing, niets meer en minder. En wat jij beschrijft klinkt echt verschrikkelijk (nu moet iedereen die .NET gebruikt zich sowieso schamen maar dat is weer een ander verhaal).

En ja, als je specialistische software nodig hebt is een Windoos handig, maar als je alleen maar multiple choice hebt (psychologie... heb het gestudeerd in Utrecht en zelfs open vragen zijn al heeeeeel zeldzaam) dan is een Chromebook goedkoper qua onderhoud en beheer, zelfs al zouden ze duurder zijn dan Windows computers. En dat zijn ze niet bepaald...
Maar ze moeten ook wel eens een kennistoets Nederlands doen. En goed kunnen programmeren zegt niks over theoretische kennis, alleen dat je dingen goed kunt uitdrukken in een bepaalde taal (want veel van die 'goede' programmeurs zijn alleen goed in een specifieke context). Voor de rest is 200.000 niks voor een school, was nog een potje wat leeggemaakt moest worden in december of zo. Chromebooks zijn prima oplossing lijkt me, ze zijn handzaam, allemaal hetzelfde (dat wil je graag als school) en ze kunnen native al veel dingen niet die je in een toetssituatie ook niet wilt.
Zijn talloze manieren voor.


Wij werken voor leerlingen bv met een enkele mandatory profile en start menu+desktop worden geredirect naar read-only shares. Enkel een aantal mapjes worden geredirect naar hun persoonlijke home dir.
Daarbij standaard beperkingen via GPO. Ze kunnen dus niet denderend veel. Zo is er ook een examen account dat ze gebruiken tijdens examens, kunnen ze nog minder.

En dat het niet bij Google wordt opgeslagen in 1 ding, maar wat doet remindotoets ermee? Zal niet de eerste partij zijn die twijfelachtig omgaat bij leerlinggegevens.
Denk je nou serieus dat het goedkoper of makkelijker is om dat met Windows en diverse hordes die daar bij komen kijken te doen? Sure.. het 'kan', maar daar is dan ook alles mee gezegd. De IT afdeling van een school of universiteit heeft wel meer te doen dan een paar werkplekken beheren. Daarnaast weet iedereen dat er in Windows altijd exploits bekend worden die het mogelijk maken uit je beperkingen te breken en lokale admin te worden, er zijn gewoon automatische toolkits voor. Local admin worden kost misschien 1 reboot en 2 minuten wachten. Het enige wat je daar tegen kan doen is het systeem fysiek onbereikbaar maken en een I/O opties bieden. Maar op dat punt is het ding in z'n geheel nutteloos geworden om fatsoenlijk op te computeren.
Het is goedkoop en makkelijk te doen met Windows in ieder geval. En veel flexibeler dan met Chromebooks. Windows in kiosk mode zetten is zo bizar makkelijk en een normale student komt daar echt niet meer uit omdat er een whitelist is van de applicaties die gestart mogen worden en van de documenten die er geopend mogen worden.

En dan heb ik het nog niet eens over VDI, want dat maakt het allemaal nog veel makkelijker.
Waarom de keuze hiervoor? Google zet zwaar in op onderwijs: https://www.google.com/edu/ Zo geven ze onderwijsinstellingen gratis toegang tot Google Education wat allerlei diensten biedt voor studenten en docenten. Dat is allemaal gratis iets wat onderwijsinstellingen geld bespaart. Daarmee komt Google automatisch eerder in het vizier wanneer de onderwijsinstelling een ander project gaat realiseren. Want misschien heeft Google wel weer een financieel aantrekkelijke deal voor hen.
Denk je dat Google de enige is?

Microsoft Office 365 Education E1, geheel gratis:
https://products.office.c...ffice-365-education-plans

Hele mooie deal, bespaart ook veel geld ;) Ik zie niet waarom Google 'automatisch' eerder in het vizier zou komen bij onderwijsinstellingen.
Inderdaad, Microsoft blijft qua prijs van het office pakket (en emailservice) voor opleidingen niet achter.
Wat wel een onderscheid is, is dat Google daarnaast allerlei extra diensten aanbiedt die speciaal voor opleidingsinstituten gebouwd zijn.
De examenmogelijkheden is daar maar een voorbeeld van.
Sorry, maar als het 'Office pakket' noemt en dan 'en emailservice' erbij zet weet je echt niet wat Office 365 inhoudt.
Wat wel een onderscheid is, is dat Google daarnaast allerlei extra diensten aanbiedt die speciaal voor opleidingsinstituten gebouwd zijn.
De examenmogelijkheden is daar maar een voorbeeld van.
Huh? Vertel me a.u.b. wat Google meer doet dan pakketten samenstellen van apps van diverse bedrijven. De enige extra dienst die ik kan ontdekken is het aanbieden van app pakketten.
https://support.google.co...answer/2646964#preinstall

Nergens lees ik dat Google zelf een examenprovider is. 8)7
Sorry, maar als het 'Office pakket' noemt en dan 'en emailservice' erbij zet weet je echt niet wat Office 365 inhoudt.
Toegegeven sharepoint en het opslaan en delen van en samenwerken aan bestanden tot 1GB zitten ook geincludeerd in het E1 pakket. Dat ik deze beide services van MS als de pest probeer te mijden hoeft niet te zeggen dat dit ook voor anderen geldt. Er zit dus inderdaad nog net een tikje meer in, maar niets dat specifiek voor opleidingen gebouwd is en dat was de strekking van mijn comment.

Als ik dan toch volledig moet zijn; je krijgt er ook gratis een massa spam bij in ieders mailbox (MS herkent spam heel slecht), een overgecompliceerd beheersysteem waarbij je veelvuldig moet terugvallen tot Powershell om instellingen en gebruikersaccounts aan te passen, en een statusoverzicht waarbij exchange (en de andere functies) dagelijks op 'uitgebreid herstel' staan omdat er altijd wel iets niet naar behoren werkt |:(
Nergens lees ik dat Google zelf een examenprovider is. 8)7
Klopt, staat ook nergens. Wel biedt Google mogelijkheden om examens af te nemen. Zie regel 1, alinea 1 van de inhoud van het artikel.
Huh? Vertel me a.u.b. wat Google meer doet dan pakketten samenstellen van apps van diverse bedrijven.
Met plezier, check hier eens:

https://www.google.com/ed...ools/classroom/index.html
https://www.google.com/edu/products/productivity-tools/
https://www.google.com/ed...re-educational-resources/
https://www.google.com/edu/openonline/

edit:typo

[Reactie gewijzigd door Ubartu op 18 maart 2015 16:40]

Het blijven cloud oplossingen waar je als universiteit of bedrijf eigenlijk nooit aan zou moeten beginnen, tenzij je het op je eigen servers draait (en het open source is zodat je kunt controleren of het 'works advertised').

Ik zie nog wel wat meer rechtzaken komen over scholen en ziekenhuizen die hun gevoelige persoonlijke student/patient informatie via een Amerikaanse server kwijtraken.

Maar goed, veiligheid is natuurlijk pas belangrijk als het mis is gegaan. Ik wed dat Sony dat ook nu pas door heeft.
Google biedt inderdaad gratis diensten. Deze diensten werken mooi, maar blijven vaak achter op het gebied van functionaliteit. Veel universiteiten hebben specifieke wensen die het pakket niet biedt, daarom wordt in zo'n geval voor een ander pakket gekozen.
Dit is een opmerking die op niets is gebaseerd. Zoals in 2012 hier op Tweakers al werd gemeld: nieuws: Zeven Nederlandse universiteiten stappen over op Google Apps Dat is op geen enkele manier weinig te noemen. Ook Groningen en Twente die ik even handmatig heb opgezocht zijn sindsdien overgestapt. Zo kun je voor de overige universiteiten ook een zoekactie maken. Gelukkig zijn er nog wel mensen die het probleem van Google inzien: http://www.volkskrant.nl/...bruik-van-gmail~a3671659/ dat lijkt alleen niet besteed aan het bestuur.
Deze opmerking is zeker wel ergens op gebaseerd. Ik werk bij één van de universiteiten die Google Apps gebruikt. Er zijn inderdaad veel diensten van Google die erg nuttig zijn, maar een groot deel biedt zeer beperkte functionaliteit, dit merken we geregeld. Denk bijvoorbeeld aan Google Classroom t.o.v. Blackboard, of Google Forms t.o.v. andere diensten die zich specialiseren op het maken van vragenlijsten en formulieren.

Dat alles neemt natuurlijk niet weg dat andere diensten van Google erg goed werken, zoals Google mail en Google agenda.
Je moet niet vergeten dat Google geen wachtwoorden e.d kan opslaan van de Uni's.
Ik werk zelf bij de Rijksuniversiteit Groningen en bij ons moet je inloggen via googleapps.rug.nl met gegevens die via onze eigen servers lopen.

Normaal hadden we 3 specialisten in dienst voor mail & login onderhoud, die mensen kosten à 60k per jaar, je bent dus al 180k kwijt alleen al aan mankracht. Dan heb je het nog niet eens over de apparatuur en infrastructuur.

En de service van Google werkt prima. Iedereen heeft een iPadje, iCloud synced mooi je agenda en je mail, en het staat allemaal los van Google.

Het nadeel nu is wel dat de directie besloten heeft dat Googles' searchfunctie in de website van www.rug.nl komt. Eind deze maand komt er dus alsnog een einde aan de privacy! :D
En Microsoft niet voor Office365? Op dit moment is het gratis voor uni en HBO, maar straks ook voor MBO. Je krijgt nu 1TB cloud opslag, wat straks naar 10TB gaat (en later naar onbeperkt).

[Reactie gewijzigd door vali op 16 maart 2015 16:58]

Ik vraag me af waarom je voor windows zou kiezen als het enige wat je nodig hebt een browser en network connectiviteit is.
Ik vraag me af waarom je voor chromeos zou kiezen als het enige wat je nodig hebt een browser en network connectiviteit is.
Omdat je niet het onderhoud hebt van Windows... En het peilsnel klaar staat en gebruikers niks kunnen maken. Ik heb me altijd verbaasd over hoe stroperig en dik Windows wordt met iedere nieuwe versie. En hoe moeilijk gangbare wensen te implementeren zijn. Windows 8 is al helemaal een ramp met bijv. Roaming profiles (ivm metro apps etc) waarbij die techniek zelf ook al uit de oudheid stampt en niet robuust is.
Ik heb me altijd verbaasd over hoe stroperig en dik Windows wordt met iedere nieuwe versie
Dit heb ik de afgelopen 5 jaar echt niet meer gemerkt. En ik doe nooit iets aan onderhoud van Windows.
En hoe moeilijk gangbare wensen te implementeren zijn
Euh, zoals wat?
Blijkbaar nooit een thinclient/book gebruikt.
Ik blijf me verbazen dat mensen denken dat de full Windows de enige Windows versie is. En dat op Tweakers.net (sad)
Omdat ChromeOS daarvoor gespecialiseerd is?
Je bedoelt alleen dat kan. Dat wil niet zeggen dat het de beste optie is ;)
Je legt alleen de WiFi plat, je kan best eerst over WiFi de tentamens preloaden op de apparaten (voordat de studenten binnen mogen komen), dan lokaal die tentamens maken en pas later (bijvoorbeeld met een commando over WiFi, als alle studenten weer weg zijn) de gemaakte tentamens weer uploaden naar een server, dan kan de toets gemaakt worden ongeacht of er WiFi is, zo'n WiFi-jammer lijkt me dan dus niet zo'n groot probleem.
Tja dat is een "als" verhaal, maar iets zegt mij dat hier niet is over nagedacht :) Ben benieuwd wanneer de FP komt met het verhaal dat een tentamen toch niet helemaal goed verliep.

De studenten zijn jammer genoeg altijd de slachtoffers, de managers in dit verhaal pronken alleen met het verhaal dat ze in hun ogen geld goed hebben bespaard.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 maart 2015 19:21]

Jah en wat als je een examen geeft die internet toegang nodig heeft en de AMS IX ligt eruit ... ook de schuld van de manager ? Of wat als de stroom uitvalt voor langer dan 12 uur ? of wat als er iemand een baksteen door het raam gooit ...
Jah en wat als je een examen geeft die internet toegang nodig heeft en de AMS IX ligt eruit ... ook de schuld van de manager ? Of wat als de stroom uitvalt voor langer dan 12 uur ? of wat als er iemand een baksteen door het raam gooit ...
Een school maakt gebruik van een lokale server waar de toets op draait, dus als AM-IX eruit zal liggen zal het tentamen gewoon door gaan. Al zal de rest van Nederland er wel last van hebben.
OS dat nog meer gesloten is ??? Waar is de broncode van windows ?
http://www.chromium.org/chromium-os
chromium is deels de code van ChromeOS, net als Android AOSP dat van Android met Google services is. Zonder Google services kan je er vrij weinig mee. Had het eigenlijk niet om de broncode, maar doelde meer dat het OS qua mogelijkheden vrij gesloten is.
Waarom chromeOS, omdat het way-way-way simpeler is dan windows. Overigens kun je wel windows laptops van die prijs vinden, maar die gaan op-zen-minst geen 12 uur mee en moet veel meer software op draaien waardoor de ervaring pakken minder zal zijn.

Overigens je melding dat data op google zou te komen staan, lijkt me duidelijk dat je het artikel niet gelezen hebt en niet vertrouwt bent met chromeOS.

Trouwens ik wil je wel eens laptops zien kopen die binnen 4 jaar niet aan vervanging toe zijn.
Simpel? Het wordt voor een tentamen gebruikt. De studenten hoeven hem alleen aan te zetten, toets te maken en daarna gaat hij weer de kast in :) Open de price watch eens en zoek op modellen met Windows for bing. Dan zul je genoeg laptops vinden.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 maart 2015 21:45]

Helaas, je hebt gelijk, ik had het hier laatst met een medestudent over (die dus ook op de Universiteit Utrecht zit), en die wist er meer van; hij zei inderdaad dat wat ik zei, niet gebeurde. Misschien gaat het nog gebeuren, gaan ze het nog toevoegen, maar tot nu toe doen ze het dus nog niet.
Bedankt voor je berichtje! Komt er klein beetje op neer dat er een stel managers gebrainstormd hebben om zo goedkoop mogelijk iets neer te zetten en hebben vast ergens het woord "Chromebooks" gehoord. Erg jammer om te zien dat zelfs op een Universiteit gebeurd.

Het platleggen van alle eduroam wifi accespoints kan iedere beginnende IT-er gezien er genoeg YouTube filmpjes te vinden zijn. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van de laptops (scherm kwaliteit) en de niet ergonomische werkhouding die de studenten ervaren.

Ik ben aan het overwegen om volgens jaar een master opleiding te gaan doen en ik weet nu in ieder geval dat ik niet opnieuw in Utrecht ga studeren. Wens de leraren veel succes en zou als ik hun was uitkijken voor studenten die een Wi-Fi dongle aan hun laptop/tablet hebben aangesloten.

[Reactie gewijzigd door vali op 20 maart 2015 16:23]

Waarom zou dit meer geld of tijd kosten? Er zijn tegenwoordig genoeg Windows 8.1 laptops te vinden die concurreren met de Chromebooks en daarbij zekerheid bieden dat je t/m 2022 support krijgt. Ik maakte op mijn HBO IT opleiding ook enkele tentamens via de computers. Hierbij werd op elke computer een tool geïnstalleerd waarbij je de tentamen kon maken. Communicatie onderling de computers of en naar buiten was daarbij niet mogelijk. Misschien had Universiteit van Utrecht eens met hun HBO collega's kunnen communiceren.
We moeten in het onderwijs in Nederland af van de Microsoft monopolie. Dat het zo voor een vijfde (!) van de kosten kan is mooi meegenomen. Google is al lang bezig in Nederland om een voet aan de grond te krijgen op het onderwijsvlak, iets wat van mij alleen maar toegejuicht mag worden.
Krijg het idee dat hier een manager alleen naar de prijs keek. Wat nou als je laptop in 2016 of 2017 EOL raakt, dan zit je dan met je 300 laptops.
Een Chromebook is niet zo snel EOL als een vergelijkbare Windows machine, mede dankzij Chrome OS. Je kunt makkelijk een jaar of 5 tot 6 met een chromebook doen waar de Windows laptops na krap 4 jaar (op de scholen waar ik kom dan) aan vervanging toe zijn.
We moeten in het onderwijs in Nederland af van de Microsoft monopolie. Dat het zo voor een vijfde (!) van de kosten kan is mooi meegenomen. Google is al lang bezig in Nederland om een voet aan de grond te krijgen op het onderwijsvlak, iets wat van mij alleen maar toegejuicht mag worden.
En de oplossing is het overstappen in naar een OS dat nog meer gesloten is? De reden dat het vijfde kost komt omdat er zeer goedkoop hardware wordt aangeschaft. Er zijn tegenwoordig genoeg laptops te vinden die exact hetzelfde kosten, dezelfde accuduur hebben en net zo snel zijn.
Een Chromebook is niet zo snel EOL als een vergelijkbare Windows machine, mede dankzij Chrome OS. Je kunt makkelijk een jaar of 5 tot 6 met een chromebook doen waar de Windows laptops na krap 4 jaar (op de scholen waar ik kom dan) aan vervanging toe zijn.
Klik op mijn link en je zult zien dat een Chromebooks wel degelijk sneller EOL zijn. Daarnaast vergis je in het een verschil tussen het levensduur van het apparaat en de updates wat hij krijgt. Microsoft en Google kunnen vrij weinig aan doen dat een Acer, HP of wat voor merk slechte hardware levert. Wat ze wel kunnen doen is goede (security)update support leveren. Hier is Microsoft nog steeds heer en meester in.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 maart 2015 19:17]

Het gaat me even niet om de openheid van het OS, maar meer het feit dat mensen alleen Microsoft producten leren kennen op school, wat een slecht iets is.

Over updates: Google rolt elke zes weken een nieuwe OS versie uit met allerlei fixes en nieuwe features.

Een chromebook hoeft ook geen top of The line hardware te hebben om soepel te draaien. Dat Windows machines dat nu nodig hebben... Tsja. Neem een device als de Toshiba chromebook 2 en je hebt een prima apparaat, 4gb ram en een full HD scherm
Dan ben jij nog nooit op een hogeschool of universiteit geweest. Bij mijn informatica opleiding krijg ik ook gewoon les met Unix, Linux systemen en ligt de nadruk ook op opensource.
Over updates: Google rolt elke zes weken een nieuwe OS versie uit met allerlei fixes en nieuwe features.

Een chromebook hoeft ook geen top of The line hardware te hebben om soepel te draaien. Dat Windows machines dat nu nodig hebben... Tsja. Neem een device als de Toshiba chromebook 2 en je hebt een prima apparaat, 4gb ram en een full HD scherm
Dat is toevallig, een Windows 8.1 client tegenwoordig ook niet :)

[Reactie gewijzigd door vali op 16 maart 2015 19:42]

HBO of hoger ja, maar het begint op middelbare scholen al. Dat had ik er even bij moeten zeggen. En Windows draait k*t op low end hw, vergeleken met ChromeOS. Hoe je het ook wend of keert Windows heeft hogere minimumeisen
OS dat nog meer gesloten is ??? Waar is de broncode van windows ?
http://www.chromium.org/chromium-os
Ik denk dat ze gebruik maken van Google Apps voor education (werkelijke naam is me ontschoten) - dus zelf hosted inderdaad.

Overigens is het wifi jammen altijd al een probleem geweest, evenals pipo's die het LAN netwerk om zeep helpen.

Ja je kan het voorkomen, maar nee het wordt gewoon niet (goed) genoeg gedaan door scholen..
[...]

Overigens is het wifi jammen altijd al een probleem geweest, evenals pipo's die het LAN netwerk om zeep helpen.

Ja je kan het voorkomen, maar nee het wordt gewoon niet (goed) genoeg gedaan door scholen..
Heb net voor de grap eens opgezocht hoe duur die dingen zijn. In dollars rond de $500-1000 dus lijkt mij voor een scholier/student wel duur voor iets wat je niet vaak gebruikt. Hoe doen ze het dan (zonder zo'n gekochte) als ik vragen mag?
Door 5000 studenten op één access point te laten roamen. Laatste keer dat ik op een hogeschool was was dat nog steeds een behoorlijk issue, een goede controller/ap is tegenwoordig écht nodig

Heb voor de gein ff opgezocht of het ook met 1 apparaatje kan. Kan wel, ziet er niet makkelijk uit xD

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 16 maart 2015 17:38]

Die controllers zijn dom en je betaald je wezenloos ervoor terwijl de end devices echt zelf uitmaken op wel ap ze gaan zitten en stront eigenwijs zijn. Zolang dat netjes delen niet in de standaard zit blijft het behelpen en ben je beter af met zelf de boel zo goed mogelijk instellen en quantity met laag zendvermogen boven quality. En zelfs als het in de standaard komt kan een willekeurig kwaadaardig device radiosignalen storen.
Ik vraag mij af waarom er gekozen wordt voor ChromeOS? Waar worden de cijfers opgeslagen? Op de servers van Google of op een gesloten systeem van de universiteit zelf?
De hele UU is voor een groot deel voorzien van google apps: nieuws: Universiteit Utrecht laat studenten overstappen op Gmail

Dus dit zal meer een uitbreiding zijn van die service.
Hoe het daarmee geregeld is qua dataverkeer en servers durf ik niet te zeggen...
Tja, dat is al enige tijd geleden. Vraag mij af nu office365 qua mogelijkheden aantrekkelijker is voor de studenten, of ze nog blij zijn met de huidige situatie. Maar dat is weer een andere discussie :)
Er zou worden overgestapt op Google Apps omdat de Utrechtse universiteit zelf niet kan tippen aan de voorzieningen en de opslagcapaciteit van Google of Microsoft, aldus Van der Wilt. Begin vorig jaar heeft een aantal studenten Gmail en Microsofts Live vergeleken; volgens de woordvoerder viel de keuze uit in het voordeel van Gmail vanwege de platformonafhankelijkheid, de ondersteuning voor mobiele telefoons en de mogelijkheden om te categoriseren en archiveren.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 maart 2015 10:06]

Zou maar een lolbroek er tussen zitten die een wifijammer inzet. Leg je in 2 seconde een tentamen plat zonder dat je te achterhalen bent :')
Breng mensen nou niet op ideeën om hun toets uit te stellen :P .

Ook ik heb digitale toetsen moeten maken (Saxion hoge school). Dit waren echter gewoon normale computerlokalen, met een scheidingswandje ertussen en speciale software om je toets te maken. Klinkt als het zelfde systeem als de ¤2000,- systemen. Dat kan ik me toch slecht voorstellen :? . Specialistische software is idd duur en al helemaal wanneer een dergelijke ontwikkeling net in de kinderschoen staat.

Toch denk ik dat het gemakkelijk en goedkoper kan. Wanneer een chromebook al een kanshebber is voor een digitale toets. Dan is elke Linuxomgeving dat icm met goedkope hardware (neem een raspberry of een thinclient ).

Persoonlijk denk ik dat Googles oplossing zo goedkoop is, omdat het inzet op de massa. Voor Google is het ontwikkelen van deze kiosk een peuleschiletje, omdat het goed aansluit bij hun eigen al ontwikkelde cloud software. Tevens is het een vorm van marketing voor ChromeOS
Een nieuw Cromebook met ChromeOS dat enorm aanslaat in het onderwijs is natuurlijk 2016-2017 niet EOL.
Bijv. de recente Toshiba chromebook 2 heb ik in 2014 aangeschaft, EOL is 2019 Dat is 5 jaar, en dat is meer dan voldoende voor een 3-400 euro kosten apparaat.
Er wordt in het artikel een zelf ontwikkelde toetsomgeving genoemd, het lijkt me dus niet dat de cijfers bij Google worden opgeslagen. Het is juist handig om alles bij het intranet te houden, zowel qua beveiliging van buitenaf als om de toegang tot internet voor studenten volledig af te kunnen sluiten.

Chromebooks lijkt me wel een goede keuze voor de prijs en de makkelijkheid, een volledige desktop omgeving, wat de meerwaarde van Windows is t.o.v. ChromeOS, is hier helemaal niet nodig.

In het artikel over EOL staat dat de minimimum support tijd vanaf het uitbrengen van een model 5 jaar is, zo vroeg als 2016 of 2017 zal het dus niet worden, al is het nog steeds wel iets om rekening mee te houden.
"Krijg het idee dat hier een manager alleen naar de prijs keek. Wat nou als je laptop in 2016 of 2017 EOL raakt, dan zit je dan met je 300 laptops."

Deze Chromebooks hebben een eol van Sept 2019.....

"Krijg het idee dat hier een manager alleen naar de prijs keek."
Dat heeft ie inderdaad grotendeels gedaan, en op die manier dan ook 8 ton bespaard.
Waarom chromeOS, omdat het way-way-way simpeler is dan windows. Overigens kun je wel windows laptops van die prijs vinden, maar die gaan op-zen-minst geen 12 uur mee en moet veel meer software op draaien waardoor de ervaring pakken minder zal zijn.

Overigens je melding dat data op google zou te komen staan, lijkt me duidelijk dat je het artikel niet gelezen hebt en niet vertrouwt bent met chromeOS.

Trouwens ik wil je wel eens laptops zien kopen die binnen 4 jaar niet aan vervanging toe zijn.
En thinlaptops/clients waren er nog niet? Die zijn er jaren. Met net zo'n kiosk mode.
De rest is gelijk aan chromebooks.
Of zou die manager net zo onwetend zijn als jij en niet weten dat die er al jaren zijn?
Ja, dat zou kunnen.
Dat alles zou een valide keuze zijn in de tijd dat netbooks uberhaupt nog niet uitgevonden waren. De besparingen zelf hebben vrij weinig direct met chromebooks te maken. Alhoewel de tooling misschien wat meer out-of-the-box werkt.
Die chromebooks waren een totale afgang, die pr medewerker maakt er weer een leuk verhaaltje van, maar geef mij maar papier. Voordat het tentamen kon beginnen waren er twintig minuten voorbij, omdat die dingen opnieuw op moesten starten. Tijdens de toets vielen er nog een hoop spontaan uit, moest je weer wachten en kon je weer verder. Ondertussen ben je dan wel je concentratie kwijt. Daarnaast is tijdens die hele toets naar een beeldscherm kijken veel vermoeiende dan ouderwets, maar heerlijk papier. Al met al zag niemand er voordelen in, behalve dan dat de universiteit weer een leuke primeur te pakken had. Elke student was het erover eens dat papier vele malen beter werk, maar met ons wordt geen rekening gehouden.
Het is niet alleen de hardware, er moet natuurlijk ook software ontwikkeld/geinstallleerd, onderhouden worden. Er moet ook een infrastructuur zijn om de laptop op te laden, van netwerk te voorzien en te beheren, en zo ga maar door.
Die hadden makkelijk geld willen verdienen..
SURF levert gewoon een standaard set met diensten voor onderzoeksinstellingen. Nu ken ik de exacte details niet, maar stel dat SURF niet een bult Chromebooks, maar reguliere desktops plus aansluitingen, licenties, aansluiting, ondersteuning etc. had beraamd, dan kom je al vrij vlot op 2000 euro terecht.
Ben wel benieuwd hoe en waar ze al die chromebooks gaan opladen! Die zullen toch niet op de tafel blijven liggen? :D

Edit: alle chromebooks zijn wel van een nummer voorzien: http://content.presspage....itaalexamensysteem005.jpg

[Reactie gewijzigd door enverlin op 16 maart 2015 16:20]

Ik hoop dat ze een nette afgesloten kar hebben om zet in te bewaren waar ze:
1. Aan netwerk hangen zodat via netboot er een nieuwe image op kan.
2. Opgeladen worden.
3. Niet 'aangepast' kunnen worden terwijl ze opgeslagen liggen.

En 330 laptops opladen is dan opeens niet moeilijk meer, 30W per laptop zou gemakkelijk geleverd kunnen worden door een enkele 3-fase 16A aansluiting naar die kar.
Waarom zou je een nieuw image nodig hebben? Nog sterker: Waarom zou je überhaupt een netwerk nodig hebben?

Het gaat hier om Chromebooks. Die met ChromeOS uitgerust zijn en in kiosk mode draaien. Ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat alles via de browser loopt en centraal staat. Die apparaten zelf doen helemaal niet (behalve een WiFi verbinding maken en een browser als shell draaien).

Aanpassen heeft dan ook geen enkele zin; je komt dan de test omgeving niet meer in en kunt dus alsnog niets.
2 redenen:
- Je wil een image erop gooien elke keer als je ze gebruikt om te voorkomen dat ermee geklooit is tussentijds.
- Je wil maar 1x je kiosk instellen/updates draaien/etc.

Beide punten zijn opgelost als je er een image overheen draait, en via netboot is dat verrweg het minste werk, 1-malig netboot instellen op de 'books, elke keer als ie start kijkt ie 'heb ik wired lan, zo ja netboot', en 1 notebook/desktop met tftp die een nieuwe image serveert.

Een setup als deze wordt niet dagelijks gebruikt, (tijdens een examenweek wel, maar grootste deel van het jaar zijn ze niet in gebruik).
Je denkt "Windows minded". Een image kost veel tijd (zeker de Windows oplossingen die ik heb gezien) en ook dat kan fout gaan. Als je dat al doet, dan doe je dat op de ipad manier. Alleen gebruikersinstellingen en apps wissen, klaar met 2 minuten.
Haha, ik denk echt niet 'Windows minded', draai al ~15 jaar puur linux prive.

Een image draait van een netboot af kost je voor een image van 10gb (meer dan zat voor een vrij kale image met browser/settings) ongeveer 2 minuten over gbit.
En het kan niet foutgaan harder dan 'nog een keer proberen'.

En instellingen wissen is niet genoeg, je hebt geen idee hoe creatief studenten kunnen zijn, en je wil zoveel mogelijk opties voor examenfraude voorkomen.
Haha, ik denk echt niet 'Windows minded', draai al ~15 jaar puur linux prive.
Nee, maar je hebt wel dezelfde mindset. Je kunt aan ChromeOS niks aanpassen zonder 'm in een speciale developermode te zetten, en dat is een proces wat je niet even uit gaan zitten voeren in een examenzaal.
Een Chromebook met ChromeOS is in basis nog steeds een 'standaard' laptop met linux erop, dus er zijn exploits, bugs, hardware mogelijkheden.

Studenten krijgen het zonder dat het gemerkt wordt voor elkaar om eindexamens die in een kluis liggen voor 2 weken te kopieren.
Laptops die een vol jaar in een opslag liggen zijn dus zeker niet veilig.

Ook al kost het een kwartier om 'm in developer modus te krijgen en een uur om 'm weer terug te bouwen, als student is tijd gratis en als die machines 'nooit' geimaged worden betekend dat je vervolgens permanent toegang hebt tot die machine als je chromeos aanpast.
Een Chromebook met ChromeOS is in basis nog steeds een 'standaard' laptop met linux erop, dus er zijn exploits, bugs, hardware mogelijkheden.
Nee, dat is dus niet zo. Die dingen hebben ten eerste in veel gevallen geen standaard x86 chipset eronder maar een ARM geval. (Of dat hier ook zo is geen idee en te lui om uit te zoeken) en belangrijker: ze hebben geen standaard BIOS maar een ChromeOS-specifieke bootloader die dus, zoals ik al zei, dicht zit.
Ok, dus bugs zoals heartblead, shellshock en ghost bestaan niet, de engineers van google zijn perfect en gedurende de jaren dat deze systemen in gebruik zijn zal er nooit iemand een jailbraik vinden.

Wat een fantastisch optimistiche gedachte en fijn dat er dus nooit nagedacht hoeft te worden dat er misbruik van het OS gemaakt kan worden.
[/sarcasme]

Arm of x86, bios of uefi of linuxbios of ..., maakt allemaal geen ruk uit, in alles zitten fouten.
Je moet er niet vanuit gaan 'Chomebooks zijn perfect en worden niet gekraakt'.
Met genoeg tijd is alles te kraken, en dat hebben studenten genoeg, en ook motivatie genoeg als ze als 'beloning' toegang krijgen tot de examensoftware.
Ok, dus bugs zoals heartblead, shellshock en ghost bestaan niet, de engineers van google zijn perfect en gedurende de jaren dat deze systemen in gebruik zijn zal er nooit iemand een jailbraik vinden.

Wat een fantastisch optimistiche gedachte en fijn dat er dus nooit nagedacht hoeft te worden dat er misbruik van het OS gemaakt kan worden.
~[/sarcasme]

Arm of x86, bios of uefi of linuxbios of ..., maakt allemaal geen ruk uit, in alles zitten fouten.
Je moet er niet vanuit gaan 'Chomebooks zijn perfect en worden niet gekraakt'.
Met genoeg tijd is alles te kraken, en dat hebben studenten genoeg, en ook motivatie genoeg als ze als 'beloning' toegang krijgen tot de examensoftware.
Mja, punt is ook een beetje: wat heb je d'r aan? Die examensoftware is web-based. Kun je je beter daarop richten. Dat kan namelijk vanaf je eigen laptop in je eigen tijd die je niet nodig hebt om je examen te maken.

Je probeert een storm te maken in wat niet eens een glas water genoemd mag worden.
Je hebt er genoeg aan, paar voorbeelden:
- Verbinden met een 2e wifi voor internettoegang.
- 'Chatten' met andere mensen in het lokaal.
- Examens verpesten door de laptops onbruikbaar te maken.
- Etc.

Wat ik probeer te zeggen is dat tenzij je een makkelijke en beproefde manier hebt om te zorgen en verifieren dat alle laptops hetzelfde zijn dat het je een keer gaat bijten.
En als bijten betekend 'examenfraude' 'headline 8-uur journaal' en 'ongeldige diplomas' heb je nogal wat uit te leggen en MOET je rekening mee houden.

Leuk dat de examensoftware webbased is, maar neem aan dat die ook lokaal draait op een server (in dezelfde ruimte?) en dat er via het netwerk geen andere toegang is dan naar die ene server.
Klinkt mij als een stuk moeilijker dan een stapel laptops die in een kastje met een slot liggen, onbewaakt, het hele jaar, en geen updates krijgen.
Windows krijg je never nooit in 2 minuten draaiend vanaf scratch.
Lukte me ~6 jaar terug prima open een p4 met een usb2 stick in 5 minuten, ik zie niet in waarom het over netwerk (wat sneller is) naar een ssd (die flink sneller is) niet 'net' wat sneller kan.
De gebruikers hebben een powerwash; die alles verwijderd. Ik neem aan dat een gelijkaardig systeem is voor studenten en dat bij uitloggen de powerwash hem terug "herflasht".
Zonder netwerk geen communicatie :)
Speciale tafel met inductie? Wacht, ik ben zo terug, even patent aanvragen.
Helaas de grote Zweedse meubelboer is je net voor ;)

Wat ik me afvraag; Dat het goedkoper is is een mooi punt. Maar de eigenlijke oplossing die normaal +- 1 miljoen kost wat is de afschrijvingsperiode?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dergelijke ruimtes worden aangekleed voor een kortere periode dan 3 jaar. In dit verhaal is dus de accu de bottleneck en zal er op later termijn alsnog stroom in het apparaat geprikt moeten worden of zelfs apparaten compleet vervangen moeten worden vanwege de ouderdom van de accu's.

(Ik wil de reacties wel eens horen van studenten waarvan de chromebook ineens uitvalt door een te zwakke accu, en dit om een paar tientjes per student te besparen.)

Idee is leuk maar ik zie in de toekomst redelijk veel problemen wat het uiteindelijk misschien wel net zo duur maakt.

[Reactie gewijzigd door downcom op 16 maart 2015 16:38]

Ik denk dat er genoeg lokale bedrijfjes zijn die graag honderden chromebooks van een nieuwe accu voorzien, en ook voor ander onderhoud zorgen als dat zinnig is, bv een nieuw scherm.
Of studenten die iets bij willen verdienen ;). Dan geef je de studenten een plek om praktisch bezig te zijn en je hebt "goedkope" in-house krachten.

[Reactie gewijzigd door Nicael op 16 maart 2015 17:12]

Lijkt me niet zo handig een student toegang geven tot het medium waar hij misschien die de volgende ochtend een examen op moet doen.

Daarnaast heb je ooit een IT opleiding gezien waar niet werd getracht voorbij beveiligingen te komen?

En precies zoals hier boven ook al werd gezegd Jam je het wifi netwerk dan heb je spontaan geen examen! Ideaal voor de student, maat catastrofaal voor een opleidingsinstituut als een universiteit.
De IT student die de beveiliging kan kraken, hoeft de beveiliging niet te kraken om zijn tentamen te halen ;)

Daarnaast liggen tentamens nu vaak weken op het bureau van de docent. Beveiligd met een slotje van ¤15 dat iedere geveltoerist binnen 10 sec open heeft.
Uiteindelijk is alles te kraken van fysiek slot tot super computer. Maar ik vind een chromebook toch wel het toppunt voor een land dat kenniseconomie word genoemd door zijn bestuurders.

Maar goed tegenwoordig op de hogescholen en universiteiten krijg je het examen van je docent en zei vraagt wil je hier even 30 kopietjes van maken dan kunnen we met het examen beginnen?
- Dat is namelijk exact het zelfde als je een student van te voren die laptops gereed maakt

Uiteindelijk kun je als gebruiker niet meer om Google heen het word gewoon je strot in geduwd! Is het niet door middel van een youtube video dan is het wel in je examen lokaal.
Hacken/cracken geeft je nog geen mathematische vaardigheden, voor IT opleidingen vaak de achilles hiel van de meeste studenten.
en dat kost dus weer klauwen met geld. Het lijkt af en toe wel; hoe hoger de opleiding die gegeven word hoe slechter het inzicht bij negatieve scenario's.

Daarnaast zit je vast aan een OS waar nog geen 1% van de Nederlandse bevolking mee bekend is. Om over de omscholing voor de systeembeheerders maar te zwijgen.

Ik dacht echt dat we veel geleerd hadden aan de onderzoeken die we als overheid hebben gedaan omtrent het Office pakket wat ze ooit wilde inruilen.

[Reactie gewijzigd door downcom op 16 maart 2015 17:34]

Hoezo klauwen met geld? Je kunt voor dit geld vijf keer nieuwe laptops bestellen en nog ben je niet duurder uit. En onderhoud kost ook bij de andere opties geld, of zit dat erbij inbegrepen?

Het is maakt niet uit. Je opent een browser, meer niet. Iedereen kent onderhand het Chrome icoontje, zeker op de universiteit. Daar zitten toch al mensen die goed bekend zijn met computers en internet, ook de digibeten.

Ik heb al vaker op een computer examen gedaan, IE6 dan, en verder kon je niks. Geef me dan maar Chrome!
daarom zijn it-ers over het algemeen ook geen inkopers (en nee dat is geen belediging!)

Want je schaft zo'n chromebook aan die zet je neer en daar neem je 1500 examens op af en na die 4 jaar gooi je deze zeker weg?

geen systeem beheer, controle, backups terug zetten etc. dat kost meer dan die hele chromebook bij elkaar.

Er zit ook nog zoiets op als afschrijving en dat is bij dit apparaat hoger dan bij een volwaardige pc / thinclient.

Ik vraag me daarom ook af als;
- het scherm kapot gaat?
- de accu defect / te oud word
- wat zijn de ontwikkelingen op langer termijn qua ondersteuning?

Wanneer is het afgeschreven en is de investering + uren (die moet je niet vergeten) te duur!

En of daar nu IE, Firefox of Chrome op draait dat zal dan echt een rotzorg zijn.

Dus Kwikstaart kijk in het vervolg even iets verder, het gaat verder dan het aankopen van hardware met een browser OS maar ook het onderhoud en alles wat daar bij komt kijken zoals afschrijvingen.

En voor een chromebook van 250 euro heb je ook een perfecte thinclient mèt scherm!
Uit je reactie leid ik af dat je nog nooit met een ChromeOS device gewerkt hebt. Misschien moet je dat 's doen voor je het bekritiseert?
Op basis van de aankoop moet ik toch bij de hardware zijn.
het os is namelijk gratis en nee ik ben bekend met chrome OS dus wat is je punt?
Je zegt allemaal dingen die helemaal niet van toepassing zijn op ChromeOS en de manier waarop dit toetssysteem werkt.
Nou nee. Windows laptops heb je voor net zveel geld. Van de week een aantal ThinBooks besteld voor 170 euro per stuk. Kunnen zelfs nog meer als deze dingen als je wil. En ja, ook zo weinig. Chromebooks vervullen een markt die allang voorzien was. Maar ja, ook op Tweakers.net lopen er helaas mensen rond met beperkte informatie.
Ik durf te wedden dat een goedkope ChromeOS soepeler en beter presteert met websites dan Windows op een goedkoop Thinbookje.

ChromeOS is een zwaar geoptimaliseerde browser OS waar alles zich toespitst op de browser en de performance daarvan.

Met Windows heb je behoorlijk veel andere overhead die je helemaal niet nodig hebt.

Het is een andere doelgroep waarbij een Windows OS natuurlijk veel meer kan maar dus ook vaak overkill is voor veel toepassingen. Toepassingen zoals WebApps waarbij ChromeOS dus beter presteert op mindere hardware dan Windows met IE erop draaiend.

En ik snap dat je je aangevallen voelt, maar Windows heeft altijd nog zijn eigen markt hoor. Wees maar niet bang.
hoezo, ik gok dat 100% van de studenten bekend is met een browser?

Al die computer tentamens zijn gewoon web based hoor. Daar is zo'n chromebook ideaal voor.
Exacte details hoe ze de toetsen afnemen weet ik niet. Als het een (webbased) website is waar de examens in afgenomen worden. Waardoor het dus een kiosk webbrowser word. Mocht dat zo zijn had dit dan niet kunnen opgelost worden met een goedkope thin client? Dus zonder de nadelen van accu's en compacte hardware.

[Reactie gewijzigd door downcom op 16 maart 2015 17:30]

volgens mij is het voordeel juist dat er geen vaste zaal voor deze methode nodig is, dus de tentamenzaal kan ook voor normale tentamens gebruikt worden.

kostenvoordeel voor de UU hier in is de flexibiliteit
@coredalae: Dat kan met thinclients(hangend aan een scherm) of thin notebooks (met accu) ook. Wat zovelen al eerder zeiden.

Er is dus geen kostenvoordeel. Je bent een manager zeker?
chromeOS = chrome browser ... opeens een pak eenvoudiger ?
chromeOS = een linux kernel ... oke daar kent 90% van de systeembeheerders mogelijks nog niks van.... maar wel al makkelijker ;-)

Ik neem aan dat wel stroom voorzieningen zijn... gewoon niet genoeg om 300 desktops van 100W te voorzien :)
Simpel, vinger in de lucht - reserve chromebook vragen - opstarten en verder gaan waar je bezig was?
Nee joh, nog veel makkelijker. Je maakt een chrome app die de surveillant waarschuwt zodra de acculading onder een bepaald niveau zakt, en die komt dan even langs met een accupack of kraftwerk en je kunt je toets gewoon afmaken op dezelfde laptop.
Joh! het gaat om de kosten! Daar denken ze nu voor een stuiver het zelfde te krijgen. Terwijl ze niet inzien dat juist op langer termijn de kosten naar boven komen.

Ik wil dat wel eens zien over een jaartje of 4 wanneer de helft als is vervangen en er dus verschillende chromebooks langs elkaar draaien. Het beheer word elk jaar duurder. Hierdoor is die stuiver opeens een euro geworden en is de universiteit evenveel geld kwijt als vooraf werd beraamd.

[Reactie gewijzigd door downcom op 16 maart 2015 17:01]

Waarom zou het een probleem moeten zijn als er verschillende Chromebooks naast elkaar draaien?
Chrome OS is Chrome OS, zo simpel is het.
Opladen, onderhoud, onderdelen, -tig verschillende backups voor verschillende situaties en soorten chromebooks.

Gewoon een thin client normaal scherm, toetsenbord en een normale stroom toevoer. Makkelijker in onderhoud, drukken de kosten op lange termijn lager, en niet bij de aanschaf denken zo dat is een koopje en vervolgens met jaren van hogere kosten zitten.

[Reactie gewijzigd door downcom op 16 maart 2015 17:33]

Waarom heb je backups nodig van die chromebook? Alles werkt in de cloud..... Dus als dat ding helemaal naar de fillestijnen is ben je nog niks kwijt.

Onderhoud, qua hardware misschien, qua software is het one time setup en is er verder niks aan te slopen.

Je vergelijkt chromebooks teveel met Windows en OS X based apparaten terwijl dat totaal niet vergelijkbaar is. Een chromebook kan een stuk minder maar is daardoor juist veel simpeler wat hem perfect maakt voor dit soort toepassingen. Het ergonomie argument wat door anderen word genoemd daargelaten, daar ben ik het wel mee eens namelijk.
Ga er niet meer te diep op in want het word hier redelijk onnozel.

Maar het OS word vanaf een lokale (lees intern) harddrive geladen niet vanuit de cloud zoals jij pretendeert.
Het OS wel maar dat is zo simpel als wat te herinstalleren (vanuit diezelfde cloud) daarnaast is er niks te slopen aan het OS, is geen backup voor nodig. En de data staat in de cloud en dat is wat belangrijk is.
Wat dacht je van flexibiliteit, speciale tafels met terminals, pc's of andere meuk maakt de zaal inrichting erg statisch. En schreeuwend duur, een tafeltje waar een pc in zit met een schermpje kost goud geld alleen al voor het design.

Bij calimiteiten pak je de spullen op en gaat bij wijze van spreken in een sporthal zitten, kan er iets gebeuren ? ja altijd
http://www.ad.nl/ad/nl/10...alt-om-zes-gewonden.dhtml

Deze chromebooks worden opgeladen uitgereikt, en houden het 12 uur vol, als een batterij of laptop uitvalt pak je een andere en gaat verder waar je bent gebleven, bij statische opstellingen kan de gebouw spanning ook uitvallen.

Het is goedkoper maar belangrijker extreem flexibel.

Eigen laptops is geen optie, al lang getest en extreem fraudegevoelig.

[Reactie gewijzigd door Drharlin op 16 maart 2015 18:49]

Ik heb het niet over een tafel met een pc erin, maar wat is er mis met een thinclient en een goedkoop scherm en een volwaardig toetsenbord èn muis?

Deze zitten qua kostprijs op het zelfde niveau èn dan krijg je er nog windows bij ook!

Dus neem even de wet van de grote getallen en zeg ik wil thinclients zonder os en zet er zelf een variant van chrome, ubuntu op en je bent nòg goedkoper uit met meer flexibiliteit als het om onderhoud en reparatie gaat.

Dat een examenlokaal flexibel moet zijn vind ik een nonsens regel. Waar mij het omgaat is dat de examen eerlijk en betrouwbaar worden afgenomen.

Daarnaast die 12 uur heb je enkel en alleen bij het uit de doos halen van het apparaat daarna zal het (aangezien waar het voor gebruikt word) drastisch terug lopen.

Met als resultaat over een jaar laptops die amper de dag door komen.

Dus het omslachtig moeilijk en onoverzichtelijk wat aan het einde van het verhaal meer geld gaat kosten dan nu word ingeschat èn vertelt.
Waarom blijf je hameren op Windows? Terwijl dat juist niet nodig is in deze situatie.
Dus neem even de wet van de grote getallen en zeg ik wil thinclients zonder os en zet er zelf een variant van chrome, ubuntu op en je bent nòg goedkoper uit..
En wie gaat dat op al die laptops zetten? Juist manuren zijn duur.
Met als resultaat over een jaar laptops die amper de dag door komen
Bij chromeOs lijkt me nou juist dat deze soepel blijft lopen aangezien alles in de cloud gaat en het apparaat niet vol loopt. In tegenstelling tot een gemiddelde Windows machine die mijn inziens na enige jaren toch minder soepel loopt.
Dan loopt de pilot daar beter als bij ons destijds. Ineens moesten we weer Examen Engels doen, maar ze hadden geen docent(en) Engels meer. Dus werd er software aangeschaft. Vervolgens zit die software vol met fouten (Amerikaans en Brits engels door elkaar heen, foute vertalingen etc). Een van de grootste ergenissen was: "Vertaal deze zin". Ja, je kunt een zin om meerdere manieren vertalen maar de software keurt er maar een enkele van goed. Nadat we de zoveelste fout bij de directie aankaarten hebben ze iedereen maar een 10 gegeven... (Ja, we stonden op de zwarte lijst en volledig terrecht. Van iedere 10 leraren een enkele die competent was. http://ambtenaar.blog.nl/...-staan-op-de-zwarte-lijst Eindhovense School, tegenwoordig noemen ze zichzelf Sint Lucas)

Toetsen via software, ik zie het niet zitten. Althans niet zonder menselijke controle etc.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 17 maart 2015 08:53]

ik gok dat dit voornamelijk voor eerstejaars vakken (lees, 600+ studenten in vak) gebruikt gaat worden. Voor het grootste deel worden deze tentamens momenteel als multiple choice test afgenomen, qua vraagstelling hoeft er dus niets te veranderen.
Nee, was eindexamen Engels. 4e jaars, niveau 4 MBO. Triest? Ja heel triest. Net zoals 4 jaar lang je rooster moeten ontvangen waar onderop staat: "DEMO versie"...
Ik zeg toch ook hoe t hier waarschijnlijk zal aansluiten met de praktijk. Heeft verder vrij weinig te maken met hoe een andere opleiding daar mee om ging.
Is een onlogische reactie dan op mijn reactie, zou eerder een algemene moeten zijn maar goed.

Overigens, met multiple choice kom je er nog niet wanneer meerdere antwoorden goed zijn. Zo was een van de vragen:

Translate diary:
a) Dagboek
b) Agenda
c) weet niet meer
d) weet niet meer

Alleen B werd goedgekeurt, terwijl A ook juist is. (Sterker nog, A zal bekender zijn bij de meeste Nederlanders dan B). Ik hoop dat er in de afgelopen 5 jaar goed gekeken is naar de software zelf, en dan doel ik voornamelijk op de inhoud. 5 jaar geleden was het allemaal nog dramatisch.

Scheelt dat ze bij de Universiteit Utrecht andere toetsen in gebruik hebben. Ik neem aan dat deze inhoudelijk wel juist zijn.
Tuurlijk moet er goed naar de inhoud gekeken worden... dat is overal zo.
Maar ik vindt het wel jammer als er gedacht wordt dat er nu net zo "geprogrameerd" wordt als 5 jaar geleden.
Wat is er allemaal in de tussentijd wel niet bijgekomen qua technologie en kennis.
de mensen die nu de applicaties maken / verzinnen zijn de mensen die 5 jaar geleden de examens deden.
Kennis wordt mee genomen en verder verwerkt in de nieuwe producten.
Toetsen die via de computer zijn gemaakt kunnen alsnog door mensen worden nagekeken.
Jouw oude school heeft duidelijk laten zien hoe het NIET moet.
Punten en antwoorden kreeg je direct na de toets, zonder menselijke interventie zeg maar.
Engelse leraren of leraren Engels?
Docent Engels, my bad.
Niet om te flamebaiten, maar mogen we concluderen dat in dit geval Linux (fors) goedkoper is dan Windows?
Het gaat niet eens over Linux..... maar over Chrome OS. En het ligt er maar aan wat je goedkoop vindt. Voor het onderwijs sluit je vaak een contract af met onderhoud etc. De prijs van de licenties is maar een deel daarvan.
Chrome OS is toch echt Linux, het is ook vrijwel 100% open-source, want het is afgeleid van Chromium OS. Er zitten nog een paar closed-source zaken in zoals Flash, maar voorderest is alles open-source.
Ja het is gebaseerd op Linux inderdaad. Maar ik zie nog steeds de relevantie van de opmerking van Farlane niet. Voor het totale kostenplaatje speelt van alles mee, niet alleen de licentiekosten. En als hij het daar alleen over heeft: iedereen weet dat er geen licentiekosten voor Chrome betaald hoeven worden dus het is in feite geen vraag.

[Reactie gewijzigd door Citroentjuh op 16 maart 2015 17:54]

27¤ per device voor Edu voor management licentie en support.
Nee, want met een Thinclient/thinbook kost het net zoveel/weinig.
En in dit geval gaat het om Google subsidie wat het 'goedkoop' maakt. Niet om Linux.
Eigenlijk wel ja. Door een zeer gestripte versie van een linux distributie (chromeOS) kan low-end hardware gebruikt worden.
Waar gaat dit over? Een te kleine tafel, waardoor je je ergonomie niet goed kan krijgen. Stoelen die niet in hoogte verstelbaar zijn, geen los toetsenbord, waardoor de pols niet netjes ligt. Het scherm is verder veel te laag, omdat de laptop niet op een laptopsteun staat. Hierdoor moet de student omlaag kijken. Deze opstelling zou nooit of te nimmer door de arbo-wetgeving komen, Universiteit Utrecht, schaam je!

Wanneer krijgen universiteiten een keer een gigantische klap op de vingers voor het afschaffen van ergonomie? Hier op de universiteit twente hebben ze computerzalen afgeschaft en een laptopplicht ingevoerd. Hierdoor moeten studenten in collegezalen zitten te werken op laptops. De tafels zijn niet diep genoeg om met een nette ergonomie te werken en niet breed genoeg om je muis netjes neer te leggen. In Einhoven heb ik precies hetzelfde gezien, daar lieten ze mensen een Europees programmeertoernooi spelen op laptops met een klein scherm, zonder laptopsteun.
Inderdaad. Ben na een aantal jaren te hebben gewerkt weer gaan studeren en de houdingen waarin je soms urenlang moet zitten zouden op de werkvloer (terecht) worden afgestraft door de arbodienst.

[Reactie gewijzigd door Bazziek op 16 maart 2015 18:14]

Ik vind dat je verschrikkelijk overdrijft. Het gaat om een toets, niet om een permanente werkplek.
Voor de muis is ruimte zat zo te zien ;)
Een toets is 4 uur achter elkaar doorwerken. Vier uur lang stressen, en niet opstaan en eventjes heen en weer lopen achter een computer is al niet acceptabel, laat staan met zo'n erbarmelijke opstelling. Studenten zitten vaak al erg veel uren per dag achter de computer, vanwege digitale lesstof, verslagen, etc. en om er dan nog meer uren aan toe te voegen. Om er dan nog meer uren aan toe te voegen is eigenlijk niet acceptabel. Echt, waarom moet het digitaal opgelost worden? 200 000 slechts voor een lokaal? Een normaal toetslokaal kost 0 euro. Tsja, het kost je tafels en stoelen, maar die zijn hier ook niet meegerekend.
Dit tentamen was eigenlijk 2,5 uur, zoals de meeste tentamens die we hebben. Het enige verschil tussen dit geval en de normale tentamens is dat je aan een computer werkt in plaats van dat je je antwoorden op een velletje papier moet schrijven. Qua houding maakt het dus helemaal niet uit want we zitten toch wel aan dezelfde tafels en stoelen. Het voordeel van computers is dat je niet zo veel hoeft te schrijven, dus geen last krijgt van je hand, en je vaak meteen je voorlopige resultaat kunt zien. We mogen opstaan en naar de WC en dat gaat al onder begeleiding, opstaan en even rondlopen komt er sowieso niet van tijdens zo'n tentamen.. Over het geld kan ik je niks vertellen maar ik denk dat dit wel een goede vooruitgang is. Het was alsnog geen ideale situatie, omdat het de eerste keer was dat het zo grootschalig gebeurde liepen er talloze ICT mensen die je konden helpen bij problemen. Dat vond ik juist het probleem; al die mensen die rondlopen, iedereen die van alles moet vragen als er iets fout gaat. Concentreer je dan maar eens 2,5 uur achter elkaar...
Klink veelbelovend, een ict project dat goed uitpakt. Dat geeft weer vertrouwen in ICT projecten.
Naar de buitenkant bedoel je. Dan gaan er massa's goed.
Als ik het zo lees, is het een kort succes. Ze zullen een keer bijgewerkt moeten worden.
En dat Google (cloud) account koppeling? Tsja, we moeten het als student en/of instelling maar willen. En nodig was het niet. Kiosk thinPC/Laptops zijn er al jaaaaren. Ik denk dat hier wel een Acer/Google subsidietje in zit. Het gaat toch om behoorlijke aantallen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 16 maart 2015 17:52]

Hehe, nee hoor. Ik kan je verzekeren dat dealtjes er niet inzitten. Wat bedoel je met bijwerken? *disclaimer* de Chromebooks die wij op scholen hebben staan zijn al 3+ jaar automatisch up tot date met 0,0 beheerders uren.

Het is niet vergelijkbaar met Windows machines op dat gebied. Waarom zou je die keuze dan maken? Omdat je Google niet mag(ik/bedoel, je doet aardig je best in dit topic) is een argument, maar de directie zal die niet zo sterk vinden. Je andere argumenten zijn eigenlijk niet correct, met alle respect.

Chromebooks doen het prima zonder koppeling met Google, als je dat echt wil, zeker als eindgebruiker. Beheer zit in Google Apps, en dat is wel praktisch met account ja ;) Maar, ze gaan ook aan zonder.

[Reactie gewijzigd door RielN op 16 maart 2015 23:28]

Levensduur van Acer apparatuur heeft mij altijd teleurgesteld.
Afschuwelijk, op zo'n manier je examens moeten afleggen.

Wij gebruiken trouwens Questionmark Perception, vind dat persoonljk fijner omdat je het gewoon over je normale netwerk kan laten gaan, het toetsenbord wordt geblokkeerd, messengers e.d. worden geblokkeerd, je komt in een helemaal 100% afschermde omgeving terecht en na het maken van de toets is de pc weer bruikbaar als desktop pc.

Scheelt toch weer een wifi netwerk dat nooit 100% stabiel zal werken, schermen zijn groter, betere zithouding voor studenten door betere bureaus's die in hoogte zijn in te stellen etc.
Ik vind dat je verschrikkelijk overdrijft. Het gaat om een toets, niet om een permanente werkplek.
Voor de muis is ruimte zat zo te zien ;)

Nevermind ik reageerde op de verkeerd, zie reactie op nandervv

[Reactie gewijzigd door KillerAce_NL op 16 maart 2015 17:09]

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat ze 300 dezelfde Chromebooks hebben genomen en er zelf een toetsomgeving voor hebben laten ontwikkelen, maar er blijkbaar niet aan gedacht hebben de toetsomgeving even mooi op de resolutie van de Chromebooks te maken. Op de foto zie je links en rechts op de schermen lelijke zwarte balken ;)
Als het zo belangrijk is dat je nergens bij mag, zal het waarschijnlijk wel weer voor de dertien in een dozijn feitjes check examens gaan. Waar is toch de tijd gebleven van uitdagende openboek tentamens, waarbij vooral gecheckt wordt of je je de kennis ook werkelijk eigen hebt gemaakt ipv alleen maar de feitjes op kunt lepelen. Waarbij een goede redenatie met een uiteindelijk foutief antwoord meer zal opleveren dan een goed (gegokt) antwoord en geen of een foutieve redenatie/uitwerking.
Slechte ervaring met toetsen op de computer. Zo vond Zuyd Hogeschool het beter om wiskunde toetsen in het eerste jaar digitaal te maken. Vervolgens rekende de computer een antwoord met decimaal fout als je een komma gebruikte waar de computer alleen het antwoord met een punt herkende (of omgekeerd, het is alweer 3 jaar geleden :+ ). Dus ik hoop dat ze het hier beter aanpakken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True