Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Microsoft kondigt aan dat multiplayer game Gigantic tegelijk verkrijgbaar zal zijn met Windows 10. De game verschijnt voor zowel Windows 10 als Xbox One. In Gigantic strijden twee teams van vijf spelers tegen elkaar. De game wordt cross-platform.

Volgens ontwikkelaar Motiga wordt het uiteindelijk mogelijk om multiplayer-game Gigantic cross-platform te spelen, waarin spelers van achter een Xbox One het op kunnen nemen tegen spelers met een pc. Het wordt uit de aankondiging van Motiga niet duidelijk of dat al gelijk bij de verkoopstart van de game mogelijk is. Gigantic verschijnt tegelijk met Windows 10, dat eind dit jaar op de markt komt.

In Gigantic nemen twee teams van vijf spelers het tegen elkaar op. Elk team heeft bovendien een enorm computergestuurd monster in de gelederen. Spelers kunnen kiezen uit verschillende classes, al is nog niet duidelijk welke classes in de game zijn opgenomen. Op de beelden die Motiga heeft vrijgegeven, zijn personages te zien die overweg kunnen met magie, maar die ook vuurwapens of pijl en boog kunnen hanteren. De game lijkt daarmee een vergelijkbare opzet te hebben als BattleCry, de gratis speelbare game die uitgever Bethesda later dit jaar op de markt wil brengen.

Gigantic

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

En weer een MOBA. Volgens mij is dit genre de shooter aan het vervangen als het go-to genre 'voor even een spelletje'.

Wat een wildgroei... Het doet me een beetje denken aan de dorpsstraat met 5 kappers naast elkaar.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 maart 2015 14:05]

Wat een wildgroei... Het doet me een beetje denken aan de dorpsstraat met 5 kappers naast elkaar.
Was ook het eerste waar ik aan dacht..

Ik ben voor de 'lol' even in het Nieuws gedeelte van Tweakers gedoken en heb daarbij gezocht op 'MOBA', vervolgens resultaten gefilterd op datum, nieuw-oud. Zie hier het resultaat:

Datum artikel - Uitgever - Titel MOBA
+ release: 27 oktober 2009 - Riot Games - League of Legends;
+ release: 12 mei 2010 – Garena – Heroes of Newerth;
+ release: 9 juli 2013 – Valve – Dota2;
+ release: 25 maart 2014 – Hi-Rez Studios – SMITE;

+ vrijdag 29 maart 2013 – Creative Assembly – Total War: Arena;
+ vrijdag 9 augustus 2013 – S2 Games (makers van HoN) – Strife -
+ woensdag 2 juli 2014 - CD Projekt - The Witcher: Battle Arena (mobile);
+ woensdag 5 november 2014 - EA - Dawngate - gecancelled;
+ vrijdag 27 februari 2015 - Bandai Namco - Supernova;
+ donderdag 5 maart 2015 – Microsoft – Gigantic – tegelijk met Windows 10, eind dit jaar;
Dit is slechts nog een selectie, ik wil hier niet een uur mee bezig zijn..

Overigens kan je voor het gemak ook gewoon hier kijken: MOBA's Wikipedia.
Maar wat ik zo heb kunnen zien is die lijst al niet meer up-to-date..

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 5 maart 2015 15:11]

Ten eerste waarom gaat de lijst maar vanaf 2009?
Je vergeet een decenium aan MOBA plezier ook al wist toen
nog niemand dat wat ze deden een MOBA was.
Iedereen noemde het gewoon Dota (2002) aangezien dat de meest
populaire versie was in die tijd.
Ten tweede de eerste echte moba staat er ook niet bij.
Dit was volgens mij Aeon of Strife - 1998.
Tides of Blood is de ultieme dota style map. bestond lang al van voor dota
Tides of Blood was volgens mij ook een WC3 minigame net zoals dota gemaakt door gamers zoals dota door icefrog. Wat ik van die game weet is dat het een AoS map was die wat populariteit had voordat dota het compleet overschaduwde. Ze noemde het een AoS map omdat het een opvolger was van Aeon of Strife. Er zijn zoveel varianten geweest in de minigame sectie van warcraft dat ik alleen de orginele MOBA en dota 1 even had toegevoegd aan de lijst. Volgens was er ook nooit een versie die echt af was. Buggy, glitchy en de balans was er nog niet echt. Weet niet of ze het ooit afgemaakt hebben want toen kwam er dota :P.
tob was meer een team based game dan dota ooit zal zijn. de heroes waren beter geballanceerd en elke hero had een tegenpool in het andere team.
Ik weet niet hoe jij dota speelt maar het enige wat je moet doen is teamplay en een van de grootste pluspunten is de balance. Er is inzicht voor nodig om goed te counteren in dota en je countered niet alleen 1 held. Je countered team strategies maar ik geef toe dat het een erg moeilijk spel is en dat het lang duurt voordat je dit allemaal ziet maar als je eenmaal een team hebt dat zo speelt dan word het echt mooi. Anders is het 5 individuen die af en toe bereid zijn om elkaar te helpen of samen een team te kiezen en zodra er dan een ander echt team tegenover staat die samen spelen ga je ontzettend nat.
ik heb het over de balancing vd spells...
Welke spells zijn unbalanced. Early game doen spellcasters meer damage. Mid-game beetje even steven behalve als iemand al een BKB heeft gefarmed. Late-game worden de meeste spellcasters toch wel beetje waardeloos door de massale BKB hipsterism.
Daarmee kun je teams samenstellen die leunen op early game, mid-game of late-game. Niks unbalanced aan. Je moet gewoon alles weten en je team met deze kennis samenstellen en proberen vitale delen van de tegenstanders zijn strategie te counteren.
Te roepen dat spells unbalanced of OP zijn is meestal een teken van dat de persoon die het roept nog niet alles weet van het spel. Wat hartstikke mooi is want dat is het leuke van het spel na jaren kun je nog dingen leren. Al helpt het om naar pro's te kijken.
psss ik speel al meer dan 10 jaar dota elke dag :)
Ach elke game maakt een zombie versie, aantal '8 bit classic' games in gigantisch (onder het motto 'indie is vet!'), paar extra op de markt is nooit slecht.
Neuh, meer is niet verkeerd, het is meer een observatie hoe iedereen als een aasgier op een genre duikt terwijl de meest succesvolle games in dat genre al heel ver geperfectioneerd zijn.

Het is net alsof niemand van de ontwikkeling op de MMO markt heeft geleerd: WoW is nog steeds heer en meester. De rest loopt eigenlijk gewoon achter de feiten aan of slaat wegen in die minder effectief zijn in het behouden van de community.

Zo ook zie ik het niet gebeuren dat er nog een Moba komt die de heerschappij van Dota/LoL ongedaan kan maken.
Heer en meester van wat? Als je helemaal fan bent van dat saaie trinity systeem is het misschien leuk, maar gelukkig zijn er 1002 andere MMO's die hun eigen clubje kunnen opbouwen en ook gewoon gezond de jaren doorlopen. Moet je meteen de miljoenen binnen harken elke maand om succesvol te zijn? Dan kan 99% van de game industrie ook maar meteen stoppen.
En dat is precies wat andere MOBAs ook doen, net dat tikje anders, net iets andere settings. COD, CS en BF leven ook al jaren naast elkaar en toch heb je daaromheen ook genoeg shooters die erbij komen. Team Kapsalon zal ook altijd groter blijven dan die eenmanszaak ernaast, maar ontneemt dat zijn bestaansrecht? Zeker in het online gebied is er een veel grotere vijver om uit te vissen, zelfs binnen hetzelfde genre.

Elke keer die onzin over 'de beste te zijn', ik kan je zo 5 MMO's noemen die net zo lang succesvol draaien in dezelfde tijd van WoW.
Grappig wel dat je CoD en BF noemt. Die leven inderdaad naast elkaar, en door de jaarlijkse releases is de community bizar versnipperd. Zowel in BF als CoD.

Uiteindelijk komt die versnippering de kwaliteit en levensduur van dit soort games niet echt ten goede. Waarvan akte als je nu kijkt naar de staat van BF, CoD heeft weer een aardige release dit jaar maar het is allemaal weinig baanbrekend en de stijgende lijn is er wel uit. De kers op de taart is dan ook nog dat men premium en map packs introduceert die de community NOG verder versnipperen. Allemaal niet in het belang van de gamer toch?

Het gaat niet om de beste, het gaat om kwalitatief goed, polished en interessant. Zes keer hetzelfde product op hoofdlijnen draagt daar weinig aan bij. Het klopt wat je zegt, er zit variatie tussen de MOBA's. Toch kunnen we nu al wel met zekerheid zeggen dat slechts een handjevol echt continuiteit gaan kennen. De wensen van die kleinere groepjes ten spijt. Het aantal games, vooral met een f2p-based verdienmodel, dat kort na release de zaken al moet bijstellen vanwege gebrekkige spelersaantallen is werkelijk gigantisch.

Daar vallen ook zeker een aantal 'semi-succesvolle' MMO's onder die jij zou gaan noemen. Bijna elke MMO heeft zijn plannen noodgedwongen moeten bijstellen en dat is de uiteindelijke spelervaring nooit ten goede gekomen. Ik noem ESO, ik noem GW2, alleen EVE en WoW zijn die dans ontsprongen.
Het is net alsof niemand van de ontwikkeling op de MMO markt heeft geleerd: WoW is nog steeds heer en meester. De rest loopt eigenlijk gewoon achter de feiten aan of slaat wegen in die minder effectief zijn in het behouden van de community.
Dit klopt wat je zegt. Dat betekent echter niet dat de andere fabrikanten geen geld in het laatje weten te krijgen?

Laten we bijvoorbeeld eens Rappelz nemen. Niemand kent het, maar de Fabrikant harkt wel bakken met geld binnen bij betalende spelers. Daarnaast is meer keuze altijd goed voor de consument. Net als op de telefoonmarkt: Meer is altijd beter.
Zo ook zie ik het niet gebeuren dat er nog een Moba komt die de heerschappij van Dota/LoL ongedaan kan maken.
Ik ben een paar weken geleden begonnen met het Moba genre via 'Heroes of the Storm beta' Daarna nog LoL en Dota2 geprobeerd om te kijken of dat betere moba's zijn maar die waren mij te ingewikkeld (items kopen) en te langzaam (potjes duren 30~60 minuten en de maps zijn te groot) dus ik ben maar weer snel teruggestapt op Hots (coop potjes van 7~20 minuten)

Tegelijkertijd ben ik ook volledig van Hearthstone en Starcraft afgestapt. De een is voornamelijk wachten op de tegenpartij en de ander is teveel micromanagement.

Voor mij is Hots het nieuwe spel (en genre) die de rest van m'n games heeft vervangen.

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 5 maart 2015 16:33]

Ik speel nu ook een klein tijdje Heroes of the Storm van Blizzard en ik moet zeggen, die vind ik erg vermakelijk en vernieuwend!
Zeker een aanrader! :*)
Maar het heeft weinig zin om meer dan 2-3 entries aan te bieden op een markt als deze. Wegens schaaleffecten zijn kleine moba's minder interessant dan grote.

Enkel HotS maakt een kans om LoL omver te werpen wegens de enorme playerbase van elke Blizzard-game (en het recente gekwakkel van Riot).

Smite is nummer vier maar dient vooral als alternatief voor LoL.

Dit?... Te laat imo.
Het is duidelijk GEEN moba. Het is vijf tegen vijf, dat is de overeenkomst, maar daarmee houdt het wel op. Hier speel je vanuit derde persoon perspectief en niet vanuit isometrisch perspectief. Bovendien is er geen sprake van lanes, towers en minions en een basis die je moet vernietigen. Al is niet geheel duidelijk wat de rol is van het gigantische monster in elk team.

Het is dus veel meer vergelijkbaar met een game als BattleCry, dat op zich wel meer heeft van een game als Team Fortress dan een moba.
Okay, helder! Daar was ik niet van op de hoogte :)
Ik ben helemaal met je eens dat er VEEL te veel moba-games aangekondigd worden. Maar dit is nu net iets anders ;)
Er zijn al MOBAs zonder top down view. Zie Smite. Niet dat ik deze game als MOBA zie, maar just saying.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 5 maart 2015 17:23]

Ja, er komen steeds meer variaties op het thema. Terecht, je zult als nieuwkomer toch iets onderscheidends moeten hebben.
Met het significante verschil dat het daadwerkelijk Cross-platform is.
En echte crossplatform multiplayers zijn zeeeeeeer schaars.
Hoe was mijn comment niet on-topic! Ging over MOBA's!

Maar ehm ja.. Doe het al sinds 2003.. dus tja.. beetje laat om nu ergens anders voor te zijn :P.
Om andere games in het genre de titel MOBA te ontzeggen gaat een beetje ver, niet? Dat je ze niet leuk vindt, oke. Het blijft een titel die het soort spel omschrijft. Tera en RO zijn bijvoorbeeld geheel anders dan WoW, maar wel MMOs. Ik zie niet waarom je een rivaliserend spel een classificatie zou ontzeggen. Als ik een auto niet mooi vindt zeg ik ook niet dat het geen auto is.
Uit de tekst (en trailer) word mij niet duidelijk wat voor type spel dit nou is. Het lijkt me het meeste weg tee hebben van een moba, maar dat is het volgens mij niet.
Kan iemand me hier duidelijk over verschaffen?
https://www.youtube.com/watch?v=7zMDeSteqhM

Hier een filmpje over gameplay, laat wel duidelijk zien wat voor game het is :)
Dit valt mijn inziens niet onder een typische moba.
Elementen van het spel komen wel overeen maar het is uniek genoeg (voor mij) om te zeggen dat het geen moba is.
Verder lijkt het me best leuk om te spelen, dus ik kijk er wel naar uit.
Geeft me een beetje het "Disney - the MOBA" gevoel.

Kan best een interessant concept zijn doch.
Ziet er erg vet uit! Doet mij ook erg denken aan Zelda Windwaker :)
Dit ziet er best gaaf uit, ik kende het nog niet! Deze blijf ik zeker volgen! :9 Helaas ziet dit er uit als een Windows Only game, misschien in de toekomst een OSX versie, laten we het hopen.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 5 maart 2015 14:40]

Ziet er groots uit :p
Lijkt me een erg leuke game kan alleen niet uit de tekst of het filmpje uitmaken of het f2p gaat zijn.
Als het spel net als WoW PVP zou zijn (iets in die richting), met goed uitgewerkte (lees gebalanceerde) gameplay, die makkelijk genoeg is voor een beginner maar complex genoeg voor de ervaren gamer, dan kan het wel wat worden.

Serieus, waarom zijn er geen games die gewoon een rip off zijn van WoW battlegrounds? Lijkt mij wel leuk, zonder het hele MMORPG verhaal erachter, gewoon PVP'en als een shooter competief gamen maar dan de gameplay van WoW. Lijkt mij eerlijk gezegd interessant. De grafisch zien er alvast leuk uit (voor mij) en zou binnen dat straatje passen.

Ow en door enkele post hier zal ik Heroes of Storm binnenkort uitproberen :) atm HS verslaafd en HoS kan misschien wel de game zijn om tussendoor te spelen (en wellicht dat de rollen dan omgedraaid worden tussen de games).
Zoiets bedoel je?:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Bloodline_Champions

Geen idee of daar nog een nieuwe versie van is oid, maar dat heb ik destijds gespeeld.
Ik vind het maar niks uit zien, MOBA vind ik maar niks. Battlegrounds van WoW dat vond ik altijd leuk.
En alle strips/tekenfilms zijn ook voor kinderen zeker...
Dat doe je zeker. Nederlands is moeilijk hè?

Anyway, dit soort art styles zijn niet voor kinderen alleen. Kijk naar Borderlands, TF2, Zelda Windwaker. Allemaal animatie/cartoon stijlen die massaal gespeeld en geliefd zijn. Dat jij het niks vind is jouw probleem.
Is daar iets mis mee dan? Of ligt het te lekker onder die steen..
ik oordeel nergens over....ik dacht alleen hardop...staat niks positiefs of negatief alleen een constatering....t ziet er uit als een kiddie game! ;-)
Echter uitgaande van zijn profiel: HBO + geboorte datum 1 april 1980 lijkt mij dit geen kind meer, misschien nog wel van binnen maar daar heb ik geen zicht op :P
Echter lijkt mij dit inderdaad een game in de categorie Freddy Fish en belle en het beest. Wat dus uit komt op een spel voor kinderen.

Mooi dat dit soort games nog ontwikkeld worden want je zoontje/dochter van 4 tot 10 jaar laat je geen GTA, CoD en Battlefield spelen.
Ik speelde als 4-jarige GTA1 en Doom en Duke Nukem 3D. Ik ben niet van mening dat dat schadelijk is. Zolang de onschuld maar wordt gezien en je ze de boel niet uitlegt.
Maar is het echt nodig om ze op die leeftijd al daarmee in aanraking te laten komen? Ik ben zelf voorstander om kinderen iniedergeval tot 12 jaar een zo onbezorgde jeugd te geven, daar hoort (visueel) geweld niet echt bij.
Daar ben ik het mee eens. Maar goed, nu zijn het andere tijden en het realisme heeft nu de overhand. Maar in de jaren '90 was het allemaal nog pixelig en was de band met de werkelijkheid niet-bestaand mijns inziens.
Freddie de fish is mie een mooi spel!! :P
Hoe is dat voor kinderen?!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True