Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: -The_Mask-

Enermax heeft een voeding met vermogen van 550W gepresenteerd, die niet over een ventilator beschikt voor de koeling. De Digifanless 550W is digitaal uit te lezen met Enermax' Zero-Delay Power Monitoring System.

Enermax Digifanless 550WDe Digifanless 550W is het topmodel van de voedingenlijn van Enermax. De voeding wordt passief gekoeld door een array van aluminium heatsinks. De fabrikant claimt dat de psu een piekefficiëntie van 93 procent heeft en het model beschikt ook over een 80 Plus Platinum-certificaat. Daarnaast is de voeding van modulair kabelmanagement voorzien en is elke kabel afzonderlijk met een sleeve afgewerkt.

Gebruikers kunnen gegevens digitaal uitlezen met behulp van de zdpms-software van Enermax. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om spanning, stroom, efficiëntie en temperatuur. De applicatie maakt het onder andere mogelijk de 12V-spanning 3 procent naar boven of onderen af te regelen en te schakelen tussen de single of dual railmodus. Daarnaast kan de software waarschuwingen geven als de temperatuur bijvoorbeeld te hoog oploopt.

De Digifanless 550W komt nog deze maand in Europa beschikbaar. De prijs is echter nog niet bekend.

Enermax Digifanless 550WEnermax Digifanless 550WEnermax Digifanless 550WEnermax Digifanless 550WEnermax Digifanless 550W

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Korte (p)review hier:
http://www.ocaholic.ch/mo...tion/item.php?itemid=1561

Ook hier spreken ze over ongeveer 200 euro als verwachting van de prijs.

[Reactie gewijzigd door Wes46 op 5 maart 2015 15:38]

Opzich een logische prijs, valt in de trend van de Seasonic passieve voedingen met minder watt.

Waar ik mee zit alleen: ik beschik over een Corsair RM850. De fan van die voeding gaat niet aan tot <50% van het vermogen wordt gebruikt. Dat is al richting het vermogen dat deze voeding kan regelen, voor ongeveer de helft van de prijs. Daarnaast heeft ie een 80 plus Gold label ťn heb je nog zat vermogen over om je PC uit te breiden. Waarom de Seasonic dan nog kopen?
Het 80+ label zegt iets over de efficiŽntie bij specifieke belastingen. een daarvan is bijvoorbeeld 20%.

Bij de 2KW voeding die een tijdje geleden op tweakers stond zou het dan toch gaan om een belasting van 400 Watt. Op dat punt zou die voeding dan dus >80% efficiŽntie moeten halen.
Het zegt echter niets over de efficiŽntie bij bijvoorbeeld 60 Watt, die zal vast veel lager liggen dan 80%.

Een 80+ voeding van 300Watt haalt op die 60Watt belasting WEL die efficientie.
Een hele grote overkill aan vermogen is dus niet altijd gewenst.
Je verhaal is in algemene zin waar, echter, voor een Platinium-certificaat zijn er echter ook eisen aan het rendement bij 10% belasting. Die test is precies om de reden ingevoerd die je stelt: Een apparaat dat met een 550W-voeding wordt uitgerust kan als het apparaat onbelast is, best wel eens maar 55W gebruiken. Vanwege de platina-certificering kunt je er daarom vanuit gaan dat deze voeding hoe dan ook een efficiŽnte keuze is.
Om nog maar even niet te vergeten dat je, wanneer je naar het totaal plaatje kijkt, je niet enkel moet kijken naar de belasting waar je het meest van je tijd op zit.

Okee je zult minder tijd je voeding zwaar belasten maar je verbruikt op die momenten ook meer stroom! Dus de hoeveelheid energieverlies kan wel degelijk lager uitvallen als je een voeding hebt die zuiniger is op hoger verbruik.

Voeding 1:
100W @ 80% efficientie levert 25W verlies op
500W @ 60% efficientie levert 333W verlies op

Voeding 2:
100W @ 60% efficientie levert 67W verlies op
500W @ 80% efficientie levert 125W verlies op

Je moet, met bovenstaande fictieve voedingen, dus minstens 83,2% van je tijd 100W verbruiken (en de overige tijd 500W) om voeding 1 efficiŽnter te laten zijn.

Uiteraard is bovenstaand slechts een ruw voorbeeld maar ik hoop dat duidelijk is dat je niet zomaar moet denken dat je voeding zijn piek efficiŽntie altijd op de belastinggraad moet zitten waar je PC het meeste van de tijd zich op bevind!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over warmte generatie en wat voor invloed dat heeft op je systeem (stabiliteit, levensverwachting van onderdelen). Zelfs wanneer je, in bovenstaand voorbeeld, meer dan 83,2% van je tijd maar 100W verbruikt moet je niet vergeten dat de overige tijd (wanneer je 500W verbruikt) je 2,7x zoveel warmte aan het genereren bent in je voeding! Okee met voeding 2 genereer je meer warmte op 100W belasting maar wederom is dat MINDER totale warmte (minder Watt)!

:+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 6 maart 2015 07:54]

Omdat Seasonic betere elco's heeft en niet de goedkope capXon, die minder goed schijnen te zijn. Kortere levensduur en ze kunnen minder goed tegen hoge temperaturen. Overigens heb ik zelf een RM450 en bij mij is de fan nog nooit aan geweest.
Wie zegt dat Corsair de slechte elco's heeft? Bron?

Voor zover ik weet koopt Corsair veel bij andere echte PSU-toko's als Seasonic, en zeker de duurdere lijnen zijn ook voorzien van goeie onderdelen zoals solid caps.

De modulaire budgetlijn is een ander verhaal, maar dan heb je het ruwweg over 50 euro voor 500 watt...

@ Hierboven: waarom zou je deze voeding willen boven een goedkopere stille voeding met fan? Als je systeem gegarandeerd helemaal stil moet zijn. Punt is dat als een normale voeding het te warm krijgt, de fan altijd aan kan springen. Dat kan bij deze niet, dus dat kost geld om te garanderen dat hij niet kan oververhitten behalve in de extreemste omstandigheden (flinke hittegolf, waardeloze airflow in kasten etc).

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 6 maart 2015 14:06]

Op ComputerBase is al een echte review verschenen, wel in het Duits overigens.
http://www.computerbase.d...igifanless-test-550-watt/

Enermax was trouwens van plan de voeding in Duitsland een retailprijs van meer dan 200 euro te geven. Maar het is afwachten als ze dat gaan doen, want voor meer dan 200 euro zal die waarschijnlijk niet als warme broodjes over de toonbank gaan.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 5 maart 2015 17:03]

Met zulke specs en deze uitvoering had ik niet veel anders verwacht...
De airflow in je kast zal wel goed op orde moeten zijn aangezien warme lucht stijgt en dus in je kast terecht komt.. :)
De Corsair RM series voedingen maken deze enermax in feite overbodig.
De corsairs zijn nml fanless wanneer het er toe doet en komen op toeren als andere dingen in je PC dat ook doen. Ook dan zijn ze dus nagenoeg onhoorbaar.
Heb zelf de RM 1000 en wat een zegen bij gewoon desktop werk, genoeg power voor SLI gaming en eigenlijk ook dan geruisloos.
Kortom wat doet enermax met die hoge prijs en veel minder vermogen. Wel Platinum maar daar lever je dus wel heel veel voor in.
Ligt er aan, als je een kwaliteitsvoeding wil hebben, kun je de RM serie beter links laten liggen. Of je moet de RM750 of RM850 nemen met een serienummer vanaf 1437 en 1438 (week 37 en 38, jaar 2014). Want de nieuwe RM750 en RM850 zijn twee totaal andere voedingen als de orginele twee. De orginelen worden gemaakt door Chicony en hebben Ltec condensators, niet de beste kwaliteit en door het erg heet worden van deze voedingen wordt de levensduur nogal beperkt.

De nieuwe RM750 en RM850 zijn gemaakt door CWT en lijken intern erg veel op de HX750i en HX850i. Vergelijkbaar design met ook Nippon Chemi-Con kwaliteitscondensators, waarbij de FDB fan in de HXi series is ingewisseld voor een riffle bearing fan, iets mindere kwaliteit, maar nog steeds prima.

Aan de RM450, RM550, RM650 en RM1000 is niks veranderd, daavan is de kwaliteit nog steeds vrij matig. http://gathering.tweakers...message/43846307#43846307 voor verdere uitleg.

Dit is de nieuwe RM850 gemaakt door CWT:
http://content.hwigroup.n...orsair_rm_series_850w.jpg

Dit is de oude RM850 gemaakt door Chicony:
http://www.hardwareluxx.d...ws/corsair-rm850/co15.jpg

En dit is de vergelijkbare HX850i, welke ook door CWT is gemaakt:
http://www.links.co.jp/wp...oads/2014/09/HX850i-9.jpg

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 5 maart 2015 16:54]

Enig truukje om een goede van een slechte condensator te onderscheiden ?
Even de naam van de condensator fabrikant googlen maakt een hoop duidelijk.
Rubycon, Nippon Chemicon/United Chemicon (!= Nichicon) zijn sowieso de absolute topmerken die je welleens tegen zou kunnen komen in een goede computervoeding.

Een andere opmerking:
Wat transistoren (mosfets) betreft gaat low load effiency ten koste van de efficiency bij hogere belastingen. Een mosfet die beter geleidt heeft in de praktijk namelijk slechtere schakeleigenschappen. Laatstgenoemde speelt een grotere rol bij lage belastingen.

Overigens is het niet onmogelijk gebleken om zowel de geleiding als de schakeleigenschappen te verbeteren. Ook zijn er andere trucjes zoals pulse skipping: de voeding minder laten schakelen bij lagere belastingen.
Ja maar dat stoort mij dus. Want deze "Internetmening" is vaak niet de juiste en eerder een populariteitswedstrijd. Deze kan gedomineerd worden door cyberbullenbakken, bedrijfscharmeurs en ander zelfverklaarde experten.
Laten we wel wezen, dit is typisch een bling bling PSU maar dan ala Apple en ja, daar vragen ze meestal de hoofdprijs voor. Heb je wel iets om mee te showen; kijk eens wat een toffe wattmeter ik heb... ;)

Ieder zijn ding, maar een economisch slimme keus is het natuurlijk nooit.

Leuke plaatjes, The Mask; alleen begrijp ik niet zo goed wat je ermee wil zeggen; ik zie er niets bijzonders aan iig, behalve dat elke psu anders is.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 5 maart 2015 19:38]

Eindelijk een fabrikant die het snapt. Kabeltjes keurig netjes gesleeved. Het zal ongetwijfeld iets kosten maar per einde saldo ziet het er een stuk netter uit. Ben benieuwd of er andere fabrikanten zijn die zullen volgen.
Dat wordt al heel veel langer gedaan, mijn 6 jaar oude voeding is ook modulair en met sleeves. 450W, kostte iets van §70 destijds...
Die zal echter niet passief zijn en heeft waarschijnlijk ook niet deze 'uitmuntende' efficiŽntie hebben. Dat zijn namelijk flinke pluspunten voor deze voeding.
Dat was ook niet de stelling van DTHUGGA zijn punt. Wel het netjes sleeven en de hoop dat andere fabrikanten dat volgen. Maar dus al jaren doen.
Ok dan zal ik het beter formuleren.

Ik ben blij dat er eindelijk een fabrikant is die zijn meegeleverde kabels individueel sleeved in plaats van de gesleeved cable bundle die sommige fabrikanten meeleveren.

Er zijn fabrikanten die losse sets van individuele kabels aanbieden (Corsair) echter ben je dan wel weer gelijk rond de §70 verder voor een setje.

Ik hoop dat er andere fabrikanten dit voorbeeld oppakken en ook gaan volgen.

[Reactie gewijzigd door DTHUGGA op 5 maart 2015 15:56]

Mijn Enermax liberty 500w uit het jaar 0 ( nee serieus geen idee meer hoe oud dat ding is, zeker wel 6+ jaar) had ze ook al individueel gesleeved voor §100 destijds. En komt nu nog steeds goed mee met moderne hardware. i2500k 24/7 op 4.7ghz en een HD7950 op max overvlock van 1100 op de core en geen centje pijn. Daarnaast nog een hele hoop randapparatuur zoals HDD's en een stuk of zeven 120mm fans.

Laat trouwens ook gelijk zien dat een beetje meer investeren in kwaliteit loont op de lange duur.
Dat is niet per individuele kabel maar een groep kabels in 1 sleeve
Dat vind ik eigenlijk nogal raar, want nu kunnen de kabels nog steeds individueel spaghetti veroorzaken... Meerdere kabels in 1 sleeve maakt het een wat dikker bundeltje, maar wel alles bij elkaar.
Ja maar nu zou het simpel te verhelpen zijn. Je kan dan zelf de kables "trainen" of je zet er een Cable Comb tussen.
Wat is zo belangrijk aan dat sleeven?
Puur de looks.

Ziet er pakken beter uit als je een behuizing met een window hebt.
Is nogal subjectief. Ik vind persoonlijk dat individueel gesleevde kabels nogal de aandacht trekken (en dat hoeft niet, want de kabels zijn niet het meest interessante ding in de behuizing). En omdat iedere kabel zijn eigen mantel heeft, is er netto veel meer ruimte die ingenomen wordt door de bekabeling.

Maar iemand heeft ooit bedacht dat dat "hipster" is en nu moet iedereen het hebben.
Heeft volgens mij weinig met hipster te maken.

Kabels in een zwarte sleeve zullen net minder aandacht trekken dan de felle kleuren van een standaard PSU zonder sleeve, die zeer zeker wel zullen opvallen als je in je case gluurt. Zo dik zijn die dingen trouwens ook weer niet hoor.

Maar zoals je zegt, het blijft subjectief. Ieder zijn voorkeur ;) .
Persoonlijk vind ik het dan ook het mooist als de kabels per stekker gesleeved zijn. Dan heb je best of both worlds:
- geen rare felle kleurtjes zichtbaar
- niet excessief meer materiaal in de behuizing

Er zal trouwens wel in de ATX standaard staan dat die kabels precies die kleuren moeten hebben, want het lijkt me makkelijker en goedkoper voor fabrikanten om kabels te maken waarbij iedere individuele kabel zwart is.
Mijn beide corsair voedingen hebben zwarte mantels van de kabels. Ze zijn dan beide wel volledig modulair, de kabels zijn niet per kabel, maar per stekker gesleeved. Wellicht dat de losse kabels niet aan die eis moeten voldoen? Vreemd aangezien ze toch echt aan de ATX standaard voldoen.
Ziet er mooi uit, zeker voor een custom pc met raam en dergelijke is dat leuk!
wat dacht je dan van korstsluiting door contact met bijv. de behuizing, HD of ander "geleidend" materiaal ?
Ik heb al genoeg systemen voorbij zien komen van HP, dell en consorten die een sluiting hadden ondergaan (meestal na verplaatsen of verhuizen) omdat er geen enkele ongebruikte kabel wordt afgewerkt. Dat hoor je als professional gewoon altijd te doen naar mijn mening!
Bij mijn weten zit om niet gesleefde kabels nog steeds een mantel van kunststof. Sleeven is volgens mij puur voor de looks.
"Daarnaast kan de software waarschuwingen geven als de temperatuur bijvoorbeeld te hoog oploopt." Lijkt me toch niet echt wenselijk gezien de koeling niet te regelen is dmv een fan.
Want jij gaat liever veder met je bench/game dan dat je hem uitzet omdat hij te warm is?.
Het zal waarschijnlijk nooit voorkomen daar ik vermoed dat de voeding op hoge omgevingstemperaturen getest is, maar het lijkt met niet de bedoeling dat je computer gebruik afhankelijk wordt de voeding temperatuur. Ik zou het er niet voor over hebben. Maar zoals gezegd vermoed ik niet dat dit zal voorkomen.
Lijkt me juist omdat er geen optie is om bijvoorbeeld een fan aan te zetten, het erg wenselijk is dat je systeem kan aangeven dat het te warm word en dat je handmatig kan ingrijpen in plaats van dat er iets dood gaat.
Het lijkt mij juist in een passief systeem een uitkomst wanneer je centraal weet dat er wel erg veel wordt gevraagd de keuze kan je dan zelf maken: Je kunt dan bijvoorbeeld de casefans gaan aanzetten of wanneer het extreem is en onverwacht kun je er andere beveiligingen in stoppen. Perfect voor een casemodder/tweaker die zelf controle wil houden over de onderdelen.
De fabrikant claimt dat de psu een piekefficiŽntie van 93 procent heeft en het model beschikt ook over een 80 Plus Platinum-certificaat. Daarnaast is de voeding van modulair kabelmanagement voorzien en is elke kabel afzonderlijk met een sleeve afgewerkt..
Gezien deze, naar mijn mening, toch echt premium functies ben ik bang dat de PSU niet voor minder dan zo'n §110 in de schappen zal liggen. Ook al is het 'slechts' 550W..

Prijs komt in de 'Westerse winkels' rond de §199,- te liggen.
"Enermax 550W Digifanless is expected to be available within the next two weeks, and its suggested retail price in the western stores has been set at 199 euros. The manufacturer provides this model 5-year warranty."
(Via MAX3400).
Daarnaast kan de software waarschuwingen geven als de temperatuur bijvoorbeeld te hoog oploopt.
Allemaal leuk en aardig hť, maar daar heb je verdomd weinig aan als je PSU passief gekoeld is.. Hoe krijg je die temperatuur dan omlaag? Blazen? :+ Nee grapje: 'gewoon' je PC tien minuten laten idelen, daarna kan je weer verder.


Edit:
Korte kijk in de pricewatch leert ons dat de prijs waarschijnlijk zelfs nog hoger uitvalt dan de genoemde §110,-.
Feit dat de PSU een 'Platinum' certificering heeft in combinatie met modulaire kabels drijft de prijs omhoog, om dan over de sleeving nog maar te zwijgen..


Seasonic - Platinum - 460W - Passief gekoeld - Volledig modulair - §129,80
pricewatch: Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless
be quiet! Dark Power Pro - Gold - 550W - Actief gekoeld - Deels modulair - §128,95
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W
Antec Earthwatts Platinum - Platinum - 550W - Actief gekoeld - Niet modulair - §85,55
pricewatch: ]Antec Earthwatts Platinum 550W
FSP Aurum 92+ - Platinum - 550W - Actief gekoeld - Deels modulair - §132,76
pricewatch: FSP Aurum 92+ 550W


Edit 2:
zie reactie van MAX3400 hieronder
& Wes46 hierboven.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 5 maart 2015 15:47]

Enermax 550W Digifanless is expected to be available within the next two weeks, and its suggested retail price in the western stores has been set at 199 euros. The manufacturer provides this model 5-year warranty.
source
Nou lekker dan. Dan moet je dus inderdaad vťťl geld over hebben voor deze voeding..

In dat geval kan je beter een (bijv.) Corsair RM1000 kopen. Komt met een passieve fan en deze schakelt pas in bij een bepaald percentage. Heb je bijna het dubbele wattage en een fan die waarschijnlijk (bijna) nooit aan slaat ook niet in vergelijking met de 550W PSU die je anders zou kopen omdat hij volledig passief is. Oh, en scheelt je ook gelijk §22,- ;).
En kom niet aan met efficientie e.d., dat weet ik, het gaat mij om het principe dat de PSU dan alsnog zo verschrikkelijk prijzig is..

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 5 maart 2015 15:47]

Komt met een passieve fan en deze schakelt pas in bij een bepaald percentage.
Marketing bullshit.

Ik wilde een stille machine. Ik kocht een Seasonic X-1050 80+ Gold. Ik heb veel minder nodig dan 1050W. Slechts 250W-350W (under load) bleek later toen ik ging meten. Seasonic is het top-merk onder de PSUs. Dit ding zou pas de fan laten draaien bij 30% belasting. Bij 300W+ dus.

Mooi niet. Als ik op de desktop was, beetje surfen, dan hoorde ik de fan vaak aanslaan. M.a.w. 1) de fan ging veel veel eerder dan bij 30%, en 2) de fan maakte een rotherrie. Misschien merkt de gemiddelde gebruiker het niet, vanwege cpu- en gpu-fans. Maar mijn machine heeft geen fans, dus ieder geluid valt op. De X-1050 klonk voor mij alsof er een vliegtuig opsteeg. Ik schrok me iedere keer weer rot.

Verkocht na 2 maanden. De eerste keer dat ik iets via het web (via tweakers) heb verkocht.

Ik heb een Super Flower 500W fanless gekocht. Geen fan. Geen coilwhine. Totaal stil. Wordt niet warm. Fantastisch ding. Ook bekend als Kingwin STR-500 of Rosewill Silent Night 500 Platinum 80 Plus. Fantastische reviews.

[quote]Heb je bijna het dubbele wattage[/url]
Peak-efficiency is bij de meeste PSUs rond de 50%. Bij de mijne dus bij 250W. En dat is precies wat ik (i5-3570K+gtx680) nodig heb, als ik games speel. Btw, dit was de PSU met de beste efficiency die ze ooit getest hadden bij silentpcreview.com.
en een fan die waarschijnlijk (bijna) nooit aan slaat ook niet in vergelijking met de 550W PSU die je anders zou kopen omdat hij volledig passief is. Oh, en scheelt je ook gelijk §22,- ;).
Eerst zien, dan geloven. Als hij net als de Seasonic X-1050 is, dan zal de fan veel sneller aanslaan dan je verwacht.
En kom niet aan met efficientie e.d., dat weet ik, het gaat mij om het principe dat de PSU dan alsnog zo verschrikkelijk prijzig is..
Efficiency is de meest belangrijke feature van een PSU als je een stille machine wilt bouwen. Alle niet-efficiente energie wordt namelijk door de PSU in warmte omgezet. En zonder fans is het heel belangrijk dat er zo weinig mogelijk warmte vrijkomt in de PSU. Een PSU met 80% efficiency produceert intern 4x meer warmte dan een PSU met 95% efficiency. Jouw 1000W PSU is bij 250W misschien 70% efficient. En mijn 500W is bij 250W 95% efficient. Jouw PSU produceert 6x meer warmte.
Jouw reactie rommelt aan zo veel kanten, dat ik me niet voor kan stellen dat je alles even serieus bedoelt, en wel hierom:
Marketing bullshit.
Nah-ah-ah. Niks marketing bullshit: zie hier. De fan gaat pas draaien bij een belasting van meer dan 40% (zo'n 400W). (En ja ik zeg "zo'n 400W" omdat niet elke PSU daadwerkelijk precies 1000W kan leveren, over het algemeen is dit meende ik meer.)
Seasonic is het top-merk onder de PSUs.
Heb je hier een bron voor? Of enig ander vorm van bewijs voor je stelling? Losse flodders heb ik niet veel aan namelijk. Mijn moeder is namelijk ook het 'top-merk' onder de moeders. Om maar eens iets te noemen. :+
Dit ding zou pas de fan laten draaien bij 30% belasting. Bij 300W+ dus.

Mooi niet. Als ik op de desktop was, beetje surfen, dan hoorde ik de fan vaak aanslaan. M.a.w. 1) de fan ging veel veel eerder dan bij 30%, en 2) de fan maakte een rotherrie.
En waar in hemelsnaam slaat dit op de PSU van RM1000 van Corsair die ik als voorbeeld noem in mijn reactie? Dit is een Seasonic voeding, en als ik je eerdere stelling mag geloven ("Seasonic is het top-merk onder de PSUs.") dan zou dit dus niet mogen kunnen. Misschien dat je een slechte versie te pakken hebt, zegt niets over de RM1000.
Oh, en je hebt je onderzoek ook niet goed gedaan, want de voeding die jij gekocht hebt slaat al aan bij 20% (!) belasting. Zie hier. Niks 30% belasting dus. En als je rekent (1050 x 0.2) komt dat uit op zo'n 210W. Is al een stuk aannemelijker dat de fan aanslaat bij een belasting van 210W met browsen e.d. dan de "300W+ dus" die jij noemt. Scheelt zo'n 90W.
Ik heb een Super Flower 500W fanless gekocht. Geen fan. Geen coilwhine. Totaal stil. Wordt niet warm. Fantastisch ding.
Er zijn ongetwijfeld zat andere PSU's van rond de 500W zonder fan, die geen coilwhine hebben, totaal stil zijn, niet warm worden (logisch, anders kan hij niet passief gekoeld zijn ;)) en uiteindelijk fantastisch zijn.
Ik heb een Super Flower 500W fanless gekocht. (...) Ook bekend als Kingwin STR-500 of Rosewill Silent Night 500 Platinum 80 Plus. Fantastische reviews.
Super Flower, Kingwin en Rosewill zijn drie verschillende merken, dat besef je je? Deze zin van je raakt dus kant noch wal.
Peak-efficiency is bij de meeste PSUs rond de 50%. Bij de mijne dus bij 250W. En dat is precies wat ik (i5-3570K+gtx680) nodig heb, als ik games speel.
550W x 0.5 (50%) = 275W. Daar komt je systeem eerder bij in de buurt als je hem belast dan bij de 250W die jij noemt, maar hij zal zelfs meer dan dat gebruiken, een GTX680 was nog niet zo zuinig als de 780's of 980's van tegenwoordig. Weet verder ook niet wat je verder in je PC hebt zitten of eraan hebt hangen, maar ik kan je zeggen dat je 250W belasting tijdens gaming overschrijdt met een 3570K en een GTX680.
Btw, dit was de PSU met de beste efficiency die ze ooit getest hadden bij silentpcreview.com.
Leuk en aardig, maar ondertussen zijn we nagenoeg 2 jaar verder (de review die jij aan haalt is van 16 april 2013), gezien de technologische vooruitgang van tegenwoordig zou je kunnen zeggen dat ie al een beetje achterhaalt is.
Eerst zien, dan geloven. Als hij net als de Seasonic X-1050 is, dan zal de fan veel sneller aanslaan dan je verwacht.
Als de fabrikant zoiets claimt (Site van Corsair) dan mag je er toch van uit gaan dat zoiets klopt? Waarom zouden ze anders zoiets aan de man brengen als het niet waar is? Dan brengen ze hun eigen reputatie in gevaar. Weer een losse flodder..
Wat betreft het tweede gedeelte van je reactie: het zijn twee verschillende merken uit twee verschillende periodes, kom op zeg. Als je het hebt over appels met peren vergelijken...
Efficiency is de meest belangrijke feature van een PSU als je een stille machine wilt bouwen. Alle niet-efficiente energie wordt namelijk door de PSU in warmte omgezet. En zonder fans is het heel belangrijk dat er zo weinig mogelijk warmte vrijkomt in de PSU. Een PSU met 80% efficiency produceert intern 4x meer warmte dan een PSU met 95% efficiency. Jouw 1000W PSU is bij 250W misschien 70% efficient. En mijn 500W is bij 250W 95% efficient. Jouw PSU produceert 6x meer warmte.
Allemaal leuk en aardig, maar heb je ook maar ťťn bron om dit te onderbouwen? Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik zie graag bronnen bij dit soort dingen :). Zeker met claims als dat de RM1000 in jouw voorbeeld 6x zoveel warmte produceert..
Komt bij dat ik die PSU niet bezit, maar slechts aan haal als voorbeeld.
De fan gaat pas draaien bij een belasting van meer dan 40% (zo'n 400W).
En ik geloof niet dat dat zo precies zal zijn. Daarom zei ik bullshit. Ik vermoed dat de trigger voor de fan de temperatuur zal zijn. Veel makkelijker en goedkoper (een bi-metaaltje). En bovendien waar het om gaat. En nee, daar heb ik geen bewijs voor.

Ik noemde Seasonic een top-merk, omdat je die kwalificatie overal tegenkomt. In reviews, op forums, etc. Misschien had ik gerenommeerd moeten zeggen. En ik noemde het een top-merk om aan te geven dat je zelfs bij gerenommeerde merken je niet zomaar op de gegeven specs af kunt gaan. Je zult het eerst met je eigen ogen moeten zien.
Misschien dat je een slechte versie te pakken hebt, zegt niets over de RM1000.
Je bedoelt een slecht exemplaar van de X-1050 ? Ja, dat zou kunnen. Geen perfecte quality control dus. Zou ik wel verwachten als ik 200 euro neertel voor een PSU van een gerenommeerd merk.

Ik wilde ook niks zeggen over de RM1000. Of Seasonic. Ik wilde iets zeggen over hybrid fan/fanless PSUs in het algemeen. Ik heb daar dus niet zo veel vertrouwen in. Omdat ik niet geloof dat de fan puur door het verbruik wordt gestuurd. En als dat wel zo is, dan werkt het niet goed.

Doe mij maar fanless.
En doe mij maar een onbekend merk. Superflower klinkt lekker onbekend. Dus onbetrouwbaar in de ogen van de meeste mensen. Maar ik kijk naar reviews. (En btw, de Chinezen die SuperFlower maken, maken PSU voor een hoop meer merken. Een grote speler. En blijkbaar hebben ze verstand van zaken).
Oh, en je hebt je onderzoek ook niet goed gedaan, want de voeding die jij gekocht hebt slaat al aan bij 20% (!) belasting.
30% of 20%. Detail, who cares. Die Seasonic had nooit mogen aanslaan als ik gewoon zit te surfen. En toch deed ie dat.

Ik heb later een wattage-meter gekocht. Eentje die je in het stopcontact steekt, en daar je PC weer in steekt. Bij desktop/surfen blijft het verbruik onder de 100W. Tijdens gamen maximaal 250W. Slechts toen ik heavy benchmarks ging draaien (Furmark + Prime95 tegelijk), ging het verbruik naar de 350W. (Flink onder de 500W dus, dus ik was blij).
Er zijn ongetwijfeld zat andere PSU's van rond de 500W zonder fan, die geen coilwhine hebben, totaal stil zijn, niet warm worden (logisch, anders kan hij niet passief gekoeld zijn ;)) en uiteindelijk fantastisch zijn.
Dat zou kunnen. Maar 3 jaar geleden, toen ik een stille PSU zocht, was de keuze enkel en alleen tussen Seasonic PSUs en de SuperFlower. Ik wil hier ook geen verkooppraatje voor SuperFlower houden. Maar wel voor fanless over hybride.
Super Flower, Kingwin en Rosewill zijn drie verschillende merken, dat besef je je? Deze zin van je raakt dus kant noch wal.
Drie verschillende PSUs. Die zo'n beetje precies hetzelfde zijn. En uit dezelfde fabriek komen. Ooit van het concept "re-branding" gehoord ?
550W x 0.5 (50%) = 275W. Daar komt je systeem eerder bij in de buurt als je hem belast dan bij de 250W die jij noemt
1) Wat maakt die 10% uit ?
2) Ik heb het zelf gemeten, weet je nog ?
3) Belasting zal nooit continue op de procent hetzelfde zijn.
maar ik kan je zeggen dat je 250W belasting tijdens gaming overschrijdt met een 3570K en een GTX680.
Het is 2.5 jaar geleden dat ik het gemeten heb. Maar het was echt zo. Had ik ook niet verwacht. Maar de gtx680 gebruikt echt niet zo veel meer power dan een gtx980.
http://anandtech.com/bench/product/1348?vs=1351
Zie onderaan. Crysis 296W vs 304W. Furmark 325W vs 294W. Gebruik van de gtx680 is dus zelfs iets lager dan dat van de gtx980 tijdens Crysis.
Als de fabrikant zoiets claimt .... dan mag je er toch van uit gaan dat zoiets klopt?
Nee. Omdat de getallen van fabrikanten altijd marketing getallen zijn. Omdat de omstandigheden tijdens die tests anders zullen zijn dan in de echte wereld. Omdat er altijd beperkende factoren zijn.
Daarom zei ik "marketing bullshit". Omdat je nooit een fabrikant kunt geloven. Omdat je altijd op moet letten.
Waarom zouden ze anders zoiets aan de man brengen als het niet waar is? Dan brengen ze hun eigen reputatie in gevaar. Weer een losse flodder..
In welke wereld leef jij ? Alle reclame is leugens. Alle marketing is overdreven. Altijd is het anders dan je denkt.
En dat kun je fabrikanten nog niet eens altijd kwalijk nemen. Techniek is gecompliceerd. Er zijn veel factoren.
Wat betreft het tweede gedeelte van je reactie: het zijn twee verschillende merken uit twee verschillende periodes, kom op zeg. Als je het hebt over appels met peren vergelijken...
Ik had het over fanless versus hybrid.
En over het feit dat je meestal genoeg hebt aan 500W. Ook als je een high-end machine hebt met een high-end videokaart.
Allemaal leuk en aardig, maar heb je ook maar ťťn bron om dit te onderbouwen?
Nee. Alleen mijn eigen empirische ondervinding, met 1 exemplaar van 1 type PSU van 1 merk. Meer claim ik ook niet.
Niks geen marketing bullshit. Die Seasonic voedingen doen precies wat ze beloven. Mijn Seasonic spint bijna nooit de fan op. Het probleem zal niet bij de voeding zitten, maar bij jouw setup!
Maar mijn machine heeft geen fans, dus ieder geluid valt op
Duidelijk dus. Jouw machine heeft geen fans, waardoor de voeding de werking van een case-fan gaat/moet overnemen! Vermoedelijk wordt het flink heet in jouw kast, en gaat dŠŠrom de fan van de voeding draaien. Omdat hij naar alle waarschijnlijkheid temperatuur geregeld is, en niet vermogen geregeld.

Kwestie van domme keuzes bij de inbouw dus. Dan moet je niet Seasonic voor vuile was uitmaken, maar jezelf voor je kop slaan!
Vermoedelijk wordt het flink heet in jouw kast, en gaat dŠŠrom de fan van de voeding draaien. Omdat hij naar alle waarschijnlijkheid temperatuur geregeld is, en niet vermogen geregeld.
Ik wilde niet te veel in detail treden. Maar ik heb 2 case-fans. Die op 500rpm draaien, en zo goed als onhoorbaar zijn. De temperatuur valt heel erg mee. Tijdens idle/surfen is de temperatuur van de CPU/GPU/mobo/case altijd onder de 30C.

En dan. Volgens Seasonic zou de fan van de PSU gaan draaien bij een bepaalde belasting. Jij suggereert dat het niet bij belasting is, maar bij temperatuur. Ik geloof dat ook. Maar het is niet wat de handleiding/marketing zegt. Die zeggen belasting. Ik heb de handleiding fout gelezen. Ik was zo dom om hem te geloven. En jij vertelt me nu dus ook dat ik dom was om Seasonic te geloven.

Mijn punt blijft: voor een stille machine kun je beter een fanless PSU nemen dan een hybrid PSU.
Wonderlijk... een uurtje geleden had je computer geen fans, en nu heeft ie er plotseling twee?

Jouw verhaaltje is wat mij betreft een stuk minder betrouwbaar dan Seasonic's marketing.
Wanneer gekocht? Link? ;)

(Van je huidige voeding)

[Reactie gewijzigd door iamzero456 op 5 maart 2015 17:36]

hAl hierboven had hem opgezocht in Pricewatch.
pricewatch: Super Flower Golden Silent 500W
Ik kon hem zelf niet zo snel vinden.

Ik wil niet een product van een merk pluggen.
Ik wilde alleen maar zeggen:
1) pas op met die hybride PSUs. De fan kan veel sneller aanslaan dan je verwacht.
2) er zijn vast meerdere merken die fanless PSUs maken.
3) de efficiency is juist heel belangrijk bij fanless PSUs. Meer dan bij PSUs met fan. Want hoe efficienter, hoe minder warmte ze produceren.
Deze PSU zal echter wel van betere kwaliteit zijn dan de door jouw genoemde RM-serie. Maar dan is de prijs alsnog veel te hoog als je enkel naar het geboden vermogen, afwerking en de efficiŽntie kijkt.
En waar baseer jij het feit op dat de Enermax PSU van "betere kwaliteit" zal zijn dan de RM PSU die ik noem? Vanwege het 'Gold' certificaat in vergelijking met het 'Platinum' certificaat van de Enermax?

Je weet dat efficiency maar een gedeelte is van de zaken die bij een PSU om de hoek komen kijken? Denk o.a. ook aan 'Ripple' en daarmee de 'zuiverheid' van de stroom die geleverd wordt. Of de constante aanlevering van stroom.
Omdat Enermax betere voedingen maakt dan Corsair.
De gekozen componenten zijn van een hogere kwaliteit (industrieel).
En Enermax voedingen met fan zijn stiller dan Corsair voedingen met fan.

Enermax is misschien niet zo bekend bij het grote publiek maar wie het kent weet wel dat het beter is dan Corsair bijvoorbeeld. Ook beter nog dan Seasonic.
De RM1000 (net als de RM450, RM550 en RM650 is dan wel net als deze Enermax geproduceerd in een CWT fabriek. De kwaliteit van die RM's is toch wel een heel stuk minder. De condensators zijn in de Enermax namelijk allemaal kwaliteits condensators en in de RM's, zitten zeer matige condensators. Dit zal veel invloed hebben op de levensduur van deze voedingen.

Zie ook: http://gathering.tweakers...message/43846307#43846307

Daarnaast zit er nog wel wat meer verschil in beide, de meerprijs van de Enermax komt ook van het volledig passief zijn, hoger rendement hebben, individueel gesleevde kabels, uitleesbaar en instelbaar via software en dus de betere kwaliteit. Dus niet echt vergelijkbaar.
Ik haal hem slechts aan als voorbeeld. Neem het niet allemaal te serieus aub.

Noem jij dan eens een voeding die je wel zou kunnen vergelijken met de Enermax?
Er is geen ťťn die vergelijkbaar is met deze Enermax.

Je hebt bijvoorbeeld de Seasonic Platinum Fanless 520W of Super Flower Golden Silent 500W beide passief gekoelde 80PLUS Platinum voedingen. Maar deze twee hebben geen software uitlees en instelmogelijkheden en ook de kabels zijn niet individueel gesleeved. Zijn natuurlijk genoeg mensen die aan biede dingen geen waarde hechten, maar het maakt de voeding wel een stuk duurder, vandaar het grote prijsverschil wat er zal komen als de Enermax beschikbaar wordt.

Je kan overigens nog wel losse indivueel gesleevde kabels kopen of maken voor beide voedingen, maar dan ben je ook zo maar 70 euro verder.
De RM1000 is inderdaad een geweldige voeding. Enige minpuntje is misschien het grote formaat, dus hij zal niet in een kleine kast passen, maar ik denk dat de voeding in kleine kasten ook vrij snel last kan hebben van hitteproblemen.

Voor de rest is de piekefficientie met 92% niet ver beneden deze voeding, en de fan blijft uit t/m 40% load en daarna met low noise aan, dus kwa geluid weinig last ervan.

Verder heb je veel kabels erbij, genoeg om zelfs 4 grafische kaarten te voeden. Nette afwerking en voelt behoorlijk degelijk aan vergeleken met andere voedingen die ik in mijn handen gehad heb in het verleden.

Dus mijn mening is ook dat deze voeding voor wat hij levert eigenlijk veels te duur is voor wat hij levert, ook al zit er een beetje software erbij. En ik denk dat je al toch gauw een fan bij moet plaatsen voor maar iets van luchtverplaatsing, anders denk ik dat deze in de hete zomermaanden het snel zal begeven.
Ik heb een Seasonic 520 watt fanless voeding en deze wordt bij volle belasting nauwelijks warm. Ik verwacht dat dit bij deze voeding niet anders zal zijn, gezien de 80 Plus Platinum certificering.
Hebben ze erg netjes gedaan, ik ben alleen bang dat de prijs flink hoog gaat zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=stj-hNYnkT8

Netjes gedaan inderdaad maar hij lag vorig jaar als op de CES 2014 en komt nu "eindelijk" ter beschikking van consumenten. Lijkt er dus op dat Enermax er een jaar over heeft gedaan om de koeling & software op orde te krijgen.
Ach misschien duurde het wat lang, maar het is er nu wel.
Hopen dat de lange tijd die ze er in hebben gestoken nuttig was en dat hij geen koelingsproblemen ondervind.
Lijkt er dus op dat Enermax er een jaar over heeft gedaan om de koeling & software op orde te krijgen.
Liever dat ze er een jaar aan werken dan een half product op de markt gooien waardoor ze het risico lopen van terugroepacties en verlies van (goede) naam... :)
Zeker in dit segment 550W is voor iedereen dat hoge eisen heeft voor een Single GPU + CPU oplossing een goeie uitweg als je niet verder gaat dan Haswell Overclocked + Gtx 980/Radeon R9 290x.

Enkelvoedig Sleeved kabels
Volledig modulair
100% Japanese condensatoren
Digitale / Software Aflezing
93% piek EfficiŽntie

(Dan hoop ik echt in mijn geval dat het onder de §100,- zit want dit is smullend subliem)
Waarom een passieve voeding kopen om er dan een 290X in te hangen? Ga je serieus mogen toveren om dat passief gekoeld te krijgen.

sleeved enkelvoedig => maakt mij zo niet uit, is iets persoonlijk
Volledig modulair => zijn ze tegenwoordig allemaal.
Deftige condensatoren zijn standaard binnen dit budget
93% piek efficiŽntie is uitstekend maar niet nieuw, hun 1500 watt voeding geeft tussen de 300 en 1000 watt een efficiŽntie boven de 90% (dus niet gewoon 1 piek maar over het grootste bereik, overigens verwacht ik dat deze voeding vergelijkbare resultaten neer zet)

Maar dan snap ik waarom je zo enthousiast bent, je hoopt op een prijs van onder de 100 en dat zou inderdaad smullen zijn maar als ik hier een retailprijs op zou kleven schat ik 220-240 euro. Enkel interessant dus als je echt met passief bezig bent.

Op zich is het simpel, neem de techniek van hun zware voedingen die wel een hoge efficiŽntie moet halen anders geraak je de warmte niet kwijt ook al heb je een fan. Sloop vervolgens de fan eruit en beperk de voeding in maximaal vermogen. Met de efficiŽntie dat je haalt met de zware voedingen rekent dat terug op het volgende: 550 watt zit je met maximaal piek van 55-60 watt aan verlies en dus aan warmte, perfect haalbaar om passief toe koelen. Maar je zit wel met een voeding die een pak duurder uitvalt.
Dankje Sprankel voor je uitleg, Ik zou ook zo denken in de richting van waarom serieus een 290X het kan iedergeval, maar was meer bedoeld als wat je zelf als een Single GPU zou kunnen gebruiken. ik zelf heb geen Passieve voeding. En mijn prijsrichting had ik zelf ook begin stadium in gedachten van §200,- correctie van mijn eerste post :)
"Te" hoge eisen heeft ?
Van het paard gerukt is ?
Aflezing totaal niet interessant voor overklokkers, die willen gewoon ene sterke psu die de hoogste oc mogelijk maakt.

Nee, het is vooral een elitair marketing dingetje: "kijk eens wat wij kunnen". En natuurlijk, dat schept vanzelf een vraag. Altijd wel een paar luitjes die er warm voor lopen.

Nu nog de ultieme psu: eentje die elke voltlijn automatisch bijstuurd zodat je altijd de perfect 5.000volt , 3.3000volt en 12.000 volt hebt. Met een kaarsrechte ripple! En natuurlijk als klap op de vuurpijl een eierwekker. Allemaal vrij nutteloze zaken, maar je hebt het dan toch maar wel lekker.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 5 maart 2015 19:58]

In het optimaalste geval zou deze dus 41W aan pure hitte verstoken. ((550 / 0.93) - 550).
Das best flink om passief af te voeren, zeker met deze relatief kleine koelblokken.

Ben benieuwd hoelang die dat vol houdt.

Wel een ideale voeding in een studio of thuisbioscoop omgeving.
Dat zal wel meevallen. Afhankelijk van de plek in je systeemkast is er al natuurlijke / geforceerde airflow van andere fans in je kast. Dat de voeding fanless is wil meestal nog niet zeggen dat er totaal geen airflow in de buurt is.
Erg fijn als je een stille pc wilt maken
Verkeerde post...

[Reactie gewijzigd door roches op 5 maart 2015 21:14]

Jammer van de rode connectoren, had deze graag in het zwart gezien. Wel kudos voor de individuele sleeving!
Speciaal voor jou heeft de action spuitbussen met zwarte lak, voor een prikkie.....