Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

De ontwikkelaars van VLC hebben een omvangrijke update van de populaire mediaspeler uitgebracht. Zij hebben de speler tegelijkertijd vrijgegeven voor verschillende platformen, waaronder nu ook voor Android TV en Windows Phone.

VLC logoDe ontwikkelaars maakten de 2.2.0-versie, 'WeatherWax' geheten, vrijdag beschikbaar voor verschillende platformen. Ze ondersteunen met de laatste versie behalve iOS, Android, OS X en Windows nu ook Android TV, Windows Phone en Windows RT. Voor de laatste drie gaat het om publieke bètaversies.

De ontwikkeling van WeatherWax duurde een jaar. In die tijd fiksten de ontwikkelaars circa duizend bugs en verbeterden ze de stabiliteit van het programma bij het afspelen van 'problematische bestanden' als .ogg en .mp4. Daarnaast hebben ze verschillende nieuwe features aan VLC toegevoegd. Zo kan de desktopversie voortaan een fragment afspelen op een punt waar het was gebleven voordat het programma werd afgesloten.

Ook beschikt die versie voortaan over een zogeheten in-app downloader, net als Firefox. Verder ondersteunen sommige VLC-versies het meedraaien van schermen zodra iemand een apparaat horizontaal houdt. Dit zou volgens de ontwikkelaars in ieder geval moeten werken bij mp4-, mov-, mkv- en ruwe h264-bestanden.

De devs namen ook de mobiele versies van VLC onder handen. Zo rusten ze de Androidversie, waarvan het bètapredikaat nu definitief is verwijderd, uit met een nieuwe interface die strookt met Googles Material Design. Daarnaast kwamen ze met publieke testversies van Windows Phone, Windows RT en Android TV.

Overigens beschikt 'WeatherWax' nog niet over de langverwachte Chromecast-ondersteuning. De ontwikkelaars zeggen dat 'een gedeeltelijke ondersteuning' eind dit jaar volgt in versie 3.0. In de release notes doken daarvoor pas nog aanwijzingen op.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Geweldige mediaplayer! Gebruik het altijd op m'n htpc in combinatie met Unified Remote.
Snap niet dat VLC gratis is en kan blijven, het is zo'n uitgebreid programma!
Een leuk filmpje om te kijken is http://ftp.belnet.be/FOSDEM/2015/devroom-open_media/vlc.mp4
Op FOSDEM een maand geleden gaven ze wat uitleg over de nieuwe VLC en de manier waarop ze werken.
Dat is de wondere wereld van Free and Open Source Software waar vele vrijwilligers in hun vrije tijd samenwerken aan een mooi project.
Gelijk terug naar 2.1.5, want 2.2.0 kan geen enkele .mkv afspelen bij mij :/
zelfde hier met de x64 versie... man man wat een bagger. Ik test op m'n Nvidia ion bordje van 4 jaar oud altijd een 1080p mkv van 12GB gestreamd via een NAS
xbmc: :*)
Video app van windows 8.1: :*)
Mobile hd media player app windows 8.1: :*)
Windows media player (met shark 007 codec pack): :*)
VLC: :( drama, artefacts, haperingen, en nu zelfs nada, noppes....

ik heb het al zoveel kansen gegeven en als zelfs de windows video app > VLC, dan is keuze voor deinstallatie snel gemaakt.
Ik heb anders nog nooit dat soort problemen gehad. Lijkt me iets met jouw systeem.
Protip: hardware acceleratie aanzetten.
Ik zou je aanraden om de "normale" 32bit versie te gebruiken. In mijn persoonlijke ervaring is dat de 64bit versie altijd problemen heeft en niet de volledige ondersteuning van Videolan geniet.
Heb je geprobeerd om VLC eerst volledig te verwijderen inclusief alle settings en daarna de nieuwe versie te installeren?
edit: bij mij werkt MKV gewoon

[Reactie gewijzigd door jmk op 28 februari 2015 11:38]

Als domweg de instellingen verwijderen de eerste stap van troubleshooting is, dan falen de ontwikkelaars erg IMHO.

Als je al geen fatsoenlijke instellingen parser kunt maken die slechte of verouderde instellingen van goede kan onderscheiden, begin ik aan de degelijkheid van de rest van de applicatie te twijfelen.

Overigs geen MKV problemen hier. VLC lijkt wel wat meer moeite te hebben met als je random in de afspeeltijdslijn springt dan MPC-HC. Vooral bij nieuwere versies van de gebruikte encoders. Een vertraging van pakweg een seconde, maar wel opmerkelijk irritant.

Ik heb het nog niet getest met madVR (maar omdat er maar geen 64-build van uit komt loopt ik er ook niet warm voor).

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 28 februari 2015 15:22]

Geld ook vaak voor Nvidia/Amd videocard drivers , alles ff verwijderen indien er iets niet ok is
Je haalt ook eerst de oude verf weg , voor je er nieuw op smeert

Domweg gezegd er zou ook totale incompabiliteit kunnen onstaan , en er is meer ergenis als het parsen van oude instellingen niet goed gaat
Neem maar zoiets simpel als het IBAN omnummeren
Dat NVIDIA / ATI-AMD of zelfs Mozilla zoiets doen, legitimeert niets. Ze schuiven het probleem door naar de eindgebruiker die dan weer doodleuk alle instellingen weer kan doorlopen. Het is een gemiste kans voor correcte user experience.

En nee. Bij het verven verwijder je niet de complete verf, maar schuur je het op om losse oude resten te verwijderen en het nieuwe verf hecht. Sommige oude delen van verf zijn nog goed gehecht en hoeft niet weg geschuurd te worden.
In tegenstelling tot een reset van instellingen, waarbij jewel al je instellingen verwijderd en dus bij nul moet beginnen.

Anderzijds, hoe moeilijk is het om een programmamodule te maken dat oude instellingen overzet naar nieuwe? Bij de transitie naar IBAN is er ook software (en procedures) gemaakt om dat vlekkeloos te kunnen doen; we hebben geen nieuwe rekening gekregen of een nieuwe moeten openen omdat het oude bankrekeningensysteem uitgefaseerd werd.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 28 februari 2015 15:37]

Dus jij als expert vindt dat terwijl de werkelijkheid een ander beeld geeft
Dus als je 'spelleke' niet lekker loopt omdat je al 'jaren' die instelling gebruikt
Waarom dan die config herzien
Net als je verf oplossing , is een kompleet blinde visie door niet het produkt een goed check tegeven zoals gritstralen , en verflaag(en) te verwijderen voor een inspectie of het nog voldoet (soort van config opnieuw doorlopen)
En dat IBAN waren genoeg mensen die hun geld naar de verkeerde personen zagen gaan ,via diverse omnummerings programmas tja niet elke opa/oma is een expert toch ?

Ps heb de oude config na proberen ook weer opnieuw ingesteld , Vlc laat nu wel een aantal MKV's zonder problemen lopen
Handig hoor die reset config optie

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 1 maart 2015 15:59]

Ben jij software expert ofzo?
Kan je vertellen dat het toch knap lastig kan zijn om alles correct over te zetten.
Als je op zijn profiel kijkt, dan zie je met welke dingen hij ervaring hij heeft.
ik kijk nooit naar iemand zijn profiel.
commentaar leveren van de zijlijn dat het maken van seting coneversies is altijd makelijk. Zo kan ik er ook wel paar verzinnen.

waarschijnlijk vergeten ze dat het hier om een handje vol vrijwillegers gaat die i hun vrijetijd een player maken die iederen gratis kan gebruiken. Ten opzichte van overheid- of banksinstellingen die met geld smijten om IBAN er doorheen te duwen.
Tuurlijk worden er dingen gemist in upgrade testen. Een paar ontwikkelaards kunnen niet alles testen ten opzichte van een paar miljoen gebruikers met de meest uiteenlopende instellingen.

Ik kan ook wel vanalles aanvinken in mijn profiel omdat ik een keer een paaar C++ regels heb gelezen. Dat maakt mij nog geen expert.
Maar goed, ik ga daar verder geen discussie over voeren.

[Reactie gewijzigd door Idiocracy op 28 februari 2015 18:11]

MKV is een container waar alles kan inzitten. Zonder dat te specifiëren is het een nutteloze post.
Precies. Het is slechts een container. De codec is een ander verhaal. Vaak vergeten mensen dit.
Zelfde hier. Begrijp niet dat ze bij zo'n major release en "duizend gefixte bugs" het voor elkaar krijgen om mkv om zeep te helpen.

Edit: Het lijkt een probleem te zijn met het afspelen van *.mkv files via een netwerk. MP4 of avi bestanden die bv. op een NAS staan kunnen wèl gedraaid worden. Lokale mkv files slikt VLC wel.

[Reactie gewijzigd door Compunologist op 28 februari 2015 12:27]

Het is al gefixt in de Nighly builds, de fix zal ook wel in de volgende versie van VLC (2.2.1) zitten. :)
Bij mij kan ie wel gewoon .mkv afspelen. Lijkt me niet een bug inherent aan 2.2.0 maar iets met gebruikersveranderingen of specifieke setups op je computer.
MKV heeft in VLC nooit lekker gewerkt hier, de artifacts waren té overweldigend.
Dat is grote onzin. H264 gecodeerd beeldmateriaal in een mkv container werken perfect, je moet wel de instellingen goed zetten.
Dit voelt toch een beetje als een dode mus.
Nog steeds geen chromecast-ondersteuning. Overigens zegt de play store op mijn Nexus 5 dat de app niet compatibel is met mijn apparaat.
Begrijp me niet verkeerd, op de PC gebruik ik altijd VLC, maar de apps missen voor mij belangrijke functies waardoor ze stukken minder interessant zijn.
Op hun website:
Notes on 3.0.0
So far, the development on VLC 3.0.0, which will be released later this year, brings hardware decoding and acceleration to more platforms, a better support for mp4, adaptive streaming and TS streams and a partial ChromeCast integration.
Jawel, dat staat ook in het tweakers-artikel, maar ik vind het mosterd na de maaltijd. De chromecast is er inmiddels al een jaar of anderhalf.
het is ook maar 1 product, terwijl ze misschien liever hun pijlen richten op de 99% andere gebruikers die er geen hebben
Het is een zeer populair product, waarvoor legio andere mediaspelers wèl snel ondersteuning hebben ingebouwd.
en omdat anderen chromecast gebruikers direct tot hun doelgroep rekenen moet VLC dat ook doen? Moest google de standaard-protocollen voor streaming media ondersteunen, dan had je al anderhalf jaar geleden hem kunnen gebruiken in combinatie met VLC, ooit daar al eens aan gedacht?
Nee, ze moeten niets, maar kennelijk rekenen ze 'ons' wel tot hun doelgroep aangezien er wel degelijk aan gewerkt wordt. Ik stel slechts dat ik dat mosterd na de maaltijd vind.
Moest in de betekenis van zou. Oftewel, Google had zich natuurlijk ook gewoon aan de bestaande standaarden kunnen houden, of aan backwards compatibility denken. Je wilt als app-ontwikkelaar natuurlijk altijd alles ondersteunen, maar ik geef het je maar te doen...
Het is gewoon niet bijster handig van VLC. Chromecast heeft het laatste half jaar een enorme vlucht genomen, juist doordat het meer en meer ondersteund wordt (i.c.m. met het gemak en de lage aanschafprijs). Het feit dat VLC nu zegt dat ze later dit jaar (het jaar is net begonnen!) pas met Chromecast ondersteuning zeggen te komen, is echt rijkelijk laat.
Je gebruikt uitdrukkingen wel op een aparte manier vind ik....
Eerst 'een dode mus'; hoezo? dat betekent dat er een bepaalde verwachting werd gewekt en die komt ineens helemaal niet uit, maar dat is hier toch niet zo? Jij hoopte misschien op die ondersteuning nu, maar dat was je toch niet beloofd ofzo?
Vervolgens 'mosterd na de maaltijd'; dat slaat helemaal nergens op, want dat betekent dat iets pas komt als het nutteloos is geworden. Maar dat je een paar maanden langer moet wachten is misschien jammer, maar dat maakt de toevoeging ervan straks toch niet nutteloos?
Dat mag je vinden, maar ik denk dat als je 100 mensen vraagt naar de betekenis van die twee spreekwoorden er zeker 95 zijn die er dezelfde interpretatie op na houden als die ik hier hanteer. 'Blij met een dode mus' omdat ik hoopte/verwachtte dat de ondersteuning in deze versie zou zitten en dat niet zo blijkt te zijn. 'Mosterd na de maaltijd' betekent mijns inziens totaal niet dat iets nutteloos is, maar in dit geval dat de ondersteuning pas zo laat komt dat ik inmiddels van alternatieven gebruik ben gaan maken en hoogstwaarschijnlijk niet zal terugkeren naar VLC. Overigens zie ik er het nut niet van in om hier een semantische discussie van te maken.
Als je iets hoopt zonder dat het je beloofd is, ben je dus niet blijgemaakt met een dode mus. Als je het zelf doet heet het bijvoorbeeld dat je te hooggespannen verwachtingen had.

Misschien 100 mensen in jouw omgeving, maar niet in mijn omgeving. Het valt me wel op dat er tegenwoordig inderdaad (vooral op tweakers kom ik het tegen) wel vaker onbeholpen gebruik wordt gemaakt van diverse vaste uitdrukkingen en gezegden, dus misschien ben je iets op het spoor, maar ik zou er in jouw plaats liever niet aan meedoen.

Overigens ben ik wel met je eens dat mosterd na de maaltijd soms ook van toepassing kan zijn als iets gewoon laat is. Bijvoorbeeld nadat VLC daardoor al marktaandeel zou hebben verloren.

@hieronder: maar ik wel, althans je mag het van mij ook gewoon ter kennisgeving aannemen inplaats van het als discussie op te vatten.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 maart 2015 17:51]

"Overigens zie ik er het nut niet van in om hier een semantische discussie van te maken."
Tja vlc is een opensource project met een grote userbase, maar een klein dev team, ondanks de warme oproep voor meer mensen.
VLC + VLC Direct kan een mooi alternatief zijn voor Chromecast: streamen van je smartphone naar je NAS/desktop of omgekeerd werkt perfect. Je kunt er zelfs bestanden op een NAS mee streamen in lagere kwaliteit over een VPN-verbinding als je geen al te snelle internetverbinding hebt 8-)
Chromecast werkt door op opdracht van de smartphone een stream te openen van een andere locatie. Niet door naar de Chromecast te streamen.

Naast betere stabiliteit, minder batterijgebruik en onafhankelijkheid van de smartphone betekent dit helaas ook dat streamen van locale media niet echt gaat zonder veel omwegen.
Ik blijf het opvallend vinden dat het programma standaard zo'n lelijk design heeft (vooral op Windows), de instellingen nog steeds een ramp zijn (zo onoverzichtelijk en ongebruiksvriendelijk) en toch nog aardig wat features bevat die alternatieven zoals Potplayer wel hebben. Natuurlijk kun je duizend plugins installeren, maar ook die missen dingen. Vooral zaken als ondertiteling kan zoveel mooier en makkelijker.
Overigens was dit wel 1 van de eerste echte universele mediaspelers waardoor de kans groot is dat ie ook zo naar de Xbox One kan komen ergens dit najaar als ze die store openzetten.
Inderdaad..net als WinRAR mag het wel een opfrisbeurt gebruiken, begint er vrij ouderwets uit te zien.
Smaken verschillen.
Mensen zoals ik vinden dat juist het lekkere aan VLC, simpele GUI O-)

Browse to file, clickety-click and SHOWTIME! _/-\o_
En hoe lang ben je met de GUI van VLC bezig? Ik zelf minder dan 10 seconden per keer, VLC openen -> file erin slepen en dubbelklikken voor volledig scherm, of via het contextmenu van m'n OS.

Hoe VLC er verder uitziet boeit me dus vrij weinig.
Ik zie niets onoverzichtelijks aan de instellingen. Integendeel. Kan niet veel beter imo.
Wanneer stoppen developers nu eens met toevoegen van nieuwe features? Uiteindelijk zorgt dat alleen maar voor onbruikbare applicaties omdat er teveel zooi in zit. Houdt het simpel.
En wat nu als > 70% van je userbase om die features gevraagd heeft?
Dus je wil liever totaal geen innovatie? Dan zouden we nog in het avi en wmv tijdperk zitten...

En niemand dwingt je toch om de nieuwe versie te gebruiken?
Welke feature beschouw je als overbodig? VLC is juist een van de applicaties die niet lijkt te leiden aan 'bloat'.
Beetje vreemd dat VLC op mijn MacBook dan zegt dat het al de laatste versie heeft terwijl het "maar" 1.5.0 is. in plaats van 2.2.0. Dan maar handmatig updaten.
Doen ze bewust, ze wachten altijd tot versie x.x.1 om het te pushen via hun auto update.
wat op zich eigenlijk een geweldig idee is nu ik erover denk!
als er eventuele bugs in de nieuwste versie zitten (wat bij nieuwe functionaliteiten vaker het geval is), kunnen die eerst worden opgelost.
slim!
Bijkomend kan men zo de belasting spreiden door ook daar nog eens op drukke momenten te zeggen dat je eigenlijk up-to-date bent.
Gebruik hier zowel de 32- als 64-bitsspeler van VLC, versie 2.1.5 op Windows 8.1. "Check for Updates" zegt ook dat hij de laatste versie heeft. Ik heb net iets meer vertrouwen in de "update checks" van tweakers ;)
Zelfde hier inderdaad, ik had hem maar even handmatig gedownload van de VLC website.
Ik heb hetzelfde met 2.1.5
De Windows RT variant is alweer uit de store verwijderd. Even had ik hoop dat ik mijn Surface ook voor films en series zou kunnen gaan gebruiken. Maar nee.

@Big-Foot: nee, er is geen ARM-variant in de store. net nog gecheckt.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 28 februari 2015 17:00]

Je weet dat de Video-app van Windows 8.1 tegenwoordig ook H.264 (correctie, dank aval0ne) ondersteund en ondersteuning voor ondertiteling heeft? Waarom kun je geen films of series kijken op je Surface dan? Hier werkt dat prima namelijk.

[Reactie gewijzigd door Fred-Erik op 2 maart 2015 11:31]

Mkv is een container en zegt niets over de codec.
Was gisteren inderdaad zo. Staat nu weer in de Store
Als ik naar de Google Play link ga, krijg ik alleen te zien dat mijn Nexus 4 en 7 niet ondersteund zijn. :/
Hier ook, maar dan Nexus 5 en 9. Beiden zouden dus qua hardware dit goed moeten kunnen draaien, zo ook de Nexus 4 en 7.
geen van mijn android apparaten (waaronder een one+one) ondersteund deze???????? welke gekke eisen vraagt deze applicatie?
Inderdaad is de nieuwste IOS versie binnen, ik mis allen Linux
in het rijtje van ondersteunde OS-en.
De linux versies zijn er wel maar je moet ze wel zelf handmatig verwijderen (de oude) en de nieuwe installeren.
Heb in Ubuntu en mint de nieuwe versies binnen gehaald, perfecto
Tja, binnenhalen voor Ubuntu moet bij mij ook nog gebeuren, maar in het artikel staan zowat alle OS-en maar Linux niet....(dat moet ik dus ook ergens anders melden)
op de site van VLC kun je de Linux versoes ophalen
De linux versies zijn er wel maar je moet ze wel zelf handmatig verwijderen (de oude) en de nieuwe installeren.
Dat hangt dan net een beetje af van welk smaakje Linux je gebruikt. Voor OpenSuse is er de keuze uit de repository van VLC zelf en de Packman repositories.
Helaas, in het artikel wordt gesproken over een windows RT versie.. natuurlijk snel mijn Surface RT gepakt, maar nee hoor. Geen Windows RT versie...

*edit typo

[Reactie gewijzigd door Bramzie op 28 februari 2015 15:33]

Een search opdracht levert ook geen resultaat op, vermoedelijk terug verwijderd ui de store?
Ik weet het niet, vind het wel erg jammer dat ik mijn surface niet kan gebruiken voor series en films. Dan zou ik hem in mijn vrije tijd ook nog eens gebruiken. Ik snap niet dat VLC wel op WP draait maar niet op WINRT.
Ik denk dat de app (update) gesubmit is maar nog niet in de store staat. Er staat duidelijk dat de app ook voor Windows RT is.
Er bestaan een heleboel video apps op RT. MediaMonkey, media player gold, SubRT.. om er enkele te noemen.