Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

De Taiwanese fabrikant Super Flower brengt de naar eigen zeggen eerste voeding met een vermogen van 2000W op de markt. De psu zou met name geschikt zijn voor systemen met sli- en CrossfireX-opstellingen met vier kaarten.

De voeding is volgens Super Flower ontwikkeld in samenwerking met overklokker 8Pack. De 2000w-voeding is modulair uitgevoerd en voorzien van een 140mm-dbb-fan. De psu heeft een 80 Plus Platinum-aanduiding en de efficiëntie kan volgens de fabrikant oplopen tot 94 procent.

De voeding heeft een 20+4-pins atx12V/eps12v- en 8-pins eps12v-aansluiting, samen met 9 6+2-pins pci-e-aansluitingen, 5 6pin-varianten en 18 sata-connectors. Tenslotte worden 5 molex- en een duo floppy-kabels meegeleverd. De afmetingen zijn 150x86x220mm. Super Flower verkoopt de 8Pack 2000W-voeding via Caseking voor 369,90 euro.

Super Flower 8Pack 2000WSuper Flower 8Pack 2000WSuper Flower 8Pack 2000W

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Verdorie, dat wordt ongezond voor je energierekening met een flinke load.
De toekomst was toch dat alles steeds zuiniger werd? :P
Ik weet verder ook niet in hoeverre mensen deze voeding echt gaan gebruiken, de GTX980's verbruiken een stuk minder dan hun voorgangers en Intel blijft ook steeds zuiniger worden. Als je een redelijk beestachtige allrounder van nu neemt: i7, 2x GTX980 en een stapel SSD's kan je al uit de voeten met een goede 750W voeding, waar minder ook makkelijk kan. Dus hoe je 2000W wilt verbruiken lijkt mij een raadsel, eerder een hoge patsfactor ;)
Waarom denk je aan gamers? Het ding heeft 18 SATA power connectors! Dit lijkt dus eerder voor een server met veel HDD's en veel rekenkracht, type video editing.
Simpelweg omdat het een typische consumentenvoeding betreft, waarbij er ook staat aangegeven dat het een consumentenvoeding is. Nu kan je zeggen dat consumenten ook servers hebben staan (zoals ik bijvoorbeeld) maar daar heb je niet snel een 2000W voeding voor nodig, zelfs niet voor een renderbak. Voor servers bij bedrijven heb je nog veel betere oplossingen en zo maken ze de afzetmarkt voor deze voeding simpelweg enorm klein, of ze richten op de mensen die 2000 een hoog getal vinden en dat wel graag in hun pc willen hebben |:(
Kunnen we eindelijk de misvatting uit de wereld helpen dat je geen 2000W moet verbruiken om een 2000W voeding te hebben |:(
Dat is een misvatting waar ik zelf nog nooit van gehoord heb eigenlijk, al zijn er mensen die denken dat een 2000W voeding non-stop 2000W trekt, of dat hij maar 1600W kan leveren door zijn 80% efficiŽntie; Allebij onzin dus, en dat doet er ook totaal niet toe.

Verder ben ik een voorstander van het overbemeten van een voeding, zelf heb ik een Seasonic M12 620W EVO in mijn pc zitten, terwijl mijn pc maximaal 450W verbruikt, oke, een redelijke marge tussen de max van de voeding en de max van mijn pc. Het punt wat ik probeerde te maken is dat je al een PC moet hebben die 1400W verbruikt voordat deze voeding te verantwoorden is. Anders zijn er genoeg redenen om voor een kleinere voeding te gaan (prijs, efficiŽntie) en blijft echt alleen je patsfactor over om met je 500W drinkende pc toch voor deze voeding te gaan. Ik zeg niet dat het niet kan, of niet werkt, maar het is gewoon geld verspillen ;) .
Hehe, wat je al niet kunt bedenken. Het opgegeven vermogen is vooral het maximaal vermogen wat de voeding kan leveren.
Al kun je soms wel eens meer uit een voeding halen. In mijn ervaring werd die voeding erg warm en de pc was dan erg gevoelig voor variaties in de netspanning.

Wat je eigenlijk wilt is inzicht in het verbruik van je pc, zowel idle en onder belasting, met een benadering hoe veel dat verbruik van toepassing is.
Er zijn van veel voedingen efficiŽntie grafieken. Waar de efficiŽntie rating is uitgezet tegen het gevraagde vermogen.
Zie de testrapporten: http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx
Voor de voedingen uit dit artikel: http://www.plugloadsoluti...sDetail.aspx?id=68&type=4

Wat je vaak ziet in zulke grafieken is dat de efficiŽntie bij weinig verbruik (altijd?) drastisch afneemt. Dus een voeding die voor jou pc een hoge efficiŽntie bij het idle verbruik is nuttig. Vooral omdat de meeste pc's zo het grootste deel van de tijd doorbrengen.
Daarnaast is een hoge efficiŽntie onder belasting interessant want juist dan begint de invloed groot te worden. De meeste voedingen beginnen bij het benaderen van het maximum vermogen efficiŽntie te verliezen, dus een te lichte voeding is niet verstandig.

Een overbemeten voeding kan eigenlijk weinig kwaad, er is meestal weinig variatie in efficiŽntie over het grootste deel van het bereik.
Volgens mij, zul je vooral op de efficiŽntie bij idle verbruik moeten letten. Want de meeste voedingen lijken een minimaal gevraagd vermogen te hebben voordat deze efficiŽntie beginnen te werken.

Voor de platinum gewaardeerde versie van deze voeding zie je bijvoorbeeld zie je dat deze getest is vanaf een belasting van 10%, dat is dus al een gevraagd vermogen van 228 W! Hoe hij zich gedraagt bij lagere belastingen kan ik zo niet zien, maar je zult daar waarschijnlijk niet ver onder willen zitten.

Helaas missen stand-by en 'uit' gebruik in deze tests. Maar er zijn wel verschillende regelingen gemaakt om dit te reguleren.
Meer hierover: http://en.wikipedia.org/wiki/One_Watt_Initiative

Ook vraag ik me af hoeveel de invloed van de verdeling van de belasting over de verschillende groepen is. Misschien maar eens gaan experimenteren als ik ooit weer eens aan een pc ga.

edit:
Super Flower maakt trouwens erg netjes (binnen deze testen) presterende voedingen. En ťťn van de weinigen die voedingen met een Titanium rating in zijn assortiment heeft.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 5 februari 2015 12:25]

Misschien heb ik het te snel doorgelezen, maar zover ik het begrijp is jouw standpunt dat je geen te grote voeding moet nemen, maar ook geen te kleine. Nu zet je de aanval in vanaf ''Hehe, wat je al niet kan bedenken'' terwijl we totaal hetzelfde standpunt hebben. Probeer verder een beetje bij het onderwerp te blijven, want je standpunt is me niet echt duidelijk :D
Mijn excuses, ik was nooit van doel je aan te vallen. Ik vond het grappig om te lezen hoe zulke specificaties geÔnterpreteerd worden.

Mijn mening is inderdaad in overeenstemming met wat jij schreef.
Jou reactie was voor mij de aanleiding om te proberen wat van mijn kennis te delen.
Niet specifiek gericht op jou, maar voor tweakers die hierin geÔnteresseerd zijn en een geÔnformeerde keuze proberen te maken.

Dus meer een aanvulling dan een directe reactie. Voor de toekomst zal ik proberen dit duidelijker aan te geven.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 6 februari 2015 12:36]

Ik heb thuis een server met 14 hd's . die blijft nog ruim onder de 300W continugebruik. alleen ik had een 500W nodig om dat alle hd's tegelijk op willen spinnen.
Dus wat je dan met een 2000 W moet doen :?
Ach, dit is weer zo'n typisch geval om de "race" van wie het meeste kan geven: Meer DPI, Meer wifi antennes, langere antennes (asus: https://fbcdn-sphotos-a-a...1035288648238407344_o.jpg ).
Allemaal truukjes om klanten te winnen.

Ik denk dat je zo'n voeding alleen nodig gaat hebben als je een dual cpu, quad sli, raid array van harddisks en een waterkoeler chiller hebt die je allemaal op deze voeding wilt aansluiten.

Het is wel ook een mooie showcase van wat super flower allemaal kan. :)

[Reactie gewijzigd door wootah op 2 februari 2015 18:18]

Het rendement is over een vrij groot bereik 80+ dus als je deze per ongeluk in een normale PC inbouwt zal hij er qua zuinigheid niet op achteruit gaan.

Dat hij 1200W aankan betekent immers niet dat hij dit ook trekt, als je er maar voor 150W aan verbruikers op aansluit. Hij zal dan nog steeds wel boven de 80% rendement komen. Zou je een zuinige PC die gemiddeld 50W trekt aansluiten, dan ben je met een 250W 80+ bronze wellicht beter af, maar de 1200W voeding is nog steeds niet rampzalig onzuinig.

Aan de andere kant, zelfs voor een beetje gangbare fanatieke gamesetup.is 1200W overkill. Met 2 dikke videokaarten en de zwaarste processor blijf je naar schatting nog een flink stuk onder de 1000W. Overigens was Superflower vroeger niet echt een fantastisch merk (ook niet echt slecht van ontwerp maar wel met goedkope onderdelen zoals no-name elco's die ook wel eens stuk wilden gaan), dus misschien heb je die overdimensionering alsnog wel nodig.

Alleen voor de echte high-end gamer met 4 of meer videokaarten en het nieuwste van het nieuwste die voor zijn PC evenveel betaalt als een ander voor een kleine auto zou betalen, heeft 1200W werkelijk nut.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 februari 2015 22:24]

Dit lijkt me puur bedoeld voor de bitcoin miner.
Nu nog een energieleverancier vinden die je er mee kunt betalen.
Energiezuiniger per berekening, maar het aantal transistoren verdubbelt elke twee jaar (zie Moore's law).
Helaas gaat Moore's Law niet altijd meer op :D
Klopt, nog een aantal jaar en transistors zijn nog maar een paar laagjes atomen of moleculen hoog en breed en kleiner dan dat MET elektriciteit wordt lastig. Ze zullen moeten overschakelen naar licht. Informatie gecodeerd in lichtpulsen kan ook gewoon elkaar kruisen zonder problemen. Bied veel voordelen. En licht KAN minder energie kosten om mee te werken dan elektriciteit. Maar voor we de eerste computers hebben die licht gebruiken zijn we wel 20 jaar verder. Zo eenvoudig is het niet om de technologie daarvoor goed uit te werken EN een systeem te vinden dat er er effectief een computer mee kan maken die in het begin evenveel kan als onze huidige processors, die zijn gigantisch complex. En natuurlijk kwantum computers die kunnen werken met de spin van elektronen! Over 20 jaar zullen we de eerste systemen hebben die met beide werken. Spin van elektronen om data op te slaan, en fotonen gebruiken om te communiceren tussen geheugen systemen en om mee te rekenen.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 2 februari 2015 18:31]

Op zo'n kleine schaal gedragen fotonen en elektronen zich ongeveer gelijk, dus het maakt niet eens uit of je het een of het ander gebruikt.

In beide gevallen gaat de onvoorspelbaarheid van de deeltjes een belangrijke rol spelen. Beide deeltjes kunnen nml heel goed op twee plekken tegelijk bestaan, of plotseling in het niets verdwijnen en ergens anders weer tevoorschijn komen. Op subatomair niveau is dit heel normaal, maar op de schaal waarop CPU's nu gebouwd worden is dit geen probleem. Zodra je transistors slechts enkele atomen groot zijn, moet je hele andere soorten oplossingen gaan bedenken en niet meer denken in termen van electrische circuits.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 februari 2015 23:46]

Waarom zou je niet iemand mogen verbeteren die basiswoorden nog niet goed kan spellen? Spellen is de basis van je taal, en taal is belangrijk, daarom dat je dat minstens 12 jaar op school leert. Tenslotte is taal hetgeen ons onderscheidt van de dieren dus als je dat al niet onder de knie hebt ...
Het is trouwens "zegt" van het werkwoord zeggen, nog zo'n basiswoord dat je gewoon niet mag verkeerd schrijven.
Thx voor het melden, ik zie het nu pas, wat erg |:(
Maar ťh, je hoort mij ook niet zeggen dat je geen spelfouten mag melden, maar houd er dan ook rekening mee dat er ook mensen zijn met zoiets als dyslexie, en dat lang niet altijd volledig verdwijnt als men ouder wordt.
(ook ikzelf ondervindt soms nog steeds spel problemen door mijn dyslexie)
Ik weet natuurlijk niet of dit ook op deze heer of dame van toepassing is, maar die kans is er.
En om dan puur en alleen een reactie te plaatsen om deze persoon daar op te wijzen, aangezien zijn/haar reactie verder niks van toegevoegde waarde heeft, vind ik dan ook persoonlijk een beetje overdone.
Jij wijst mij immers ook op een spelfout, maar onderbouwt deze vervolgen in ieder geval, waar de heer/dame lowlow het alleen maar simpelweg meld ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 5 februari 2015 15:21]

Tja, heel leuk dat er een 2000W voeding is...maar wie gebruikt nou zoveel aan wattage.
Met de Corsair AX1500 kun je ieder bedenkbaar systeem laten draaien zonder problemen. Ik snap het nut niet helemaal van een 2000W voeding.
Voor degene die 4 kaarten gebruiken, en de kaarten die ze gebruiken hebben 3 stroomaansluitingen, had ik liever gezien dat er een kabeltje minder SATA aansluitingen is...wie gebruikt er nou 18 SATA Devices?? De prijs valt op zich nog wel mee voor hetgeen wat je krijgt: een 2000W voeding met een boel mooi gesleevde kabels. Ik ben benieuwd of ie verkocht gaat worden aangezien er op GoT steeds lagere wattages aangeraden word. Ik zou zo geen systeem weten wat die 2000W gaat gebruiken.
Wellicht een bizar systeem met zeer dikke AMD processor + overclock en 3 keer de R9 295X2 in triple Crossfire + overclocks? Dan hoeft de kachel ook nooit meer aan!
Haha inderdaad, als ik al zie hoeveel mijn Asus R9 290 aan warmte produceert. Op de zolder (waar mijn pc staat) is het in de winter koud omdat het raam regelmatig open staat. Raampje dicht en pc aan. Het word wel merkbaar warmer hoor! Voor degene die denken dat ik overdrijf, blijf dat maar denken als je me niet geloofd maar zo is het echt...maar ik denk dat je dan moeilijk die 2000W aan gaat spreken (zal wel lukken, alles in stress-test).
R9 295x2 kan zover ik weet niet in triple of quad crossfire, aangezien er twee grafische chips op de PCB zitten, dus eigenlijk heb je met ťťn kaart al crossfire.
18 Sata devices? Ik gebruik er 28, en hier op tweakers zijn er heel wat gasten die daar overheen gaan. Zo'n 2000 Watt is natuurlijk voor bijzondere situaties, niet voor de doorsneegebruiker. En ook, zoals eerder gezegd, de efficientie is het grootst op 50%, blijft dus 1000W effectief over. Dat is ook excentriek, maar toch best voor te stellen.
Dan zou ik toch wel is willen weten wat voor Sata devices je hebt, ik heb alleen maar een hdd, ssd en een odd, dus 3 sata devices. Hoe jij aan 28 komt??
Als je een systeem hebt wat 1000W verbruikt, is het natuurlijk wel slimmer om deze voeding te nemen ivm warmte en efficiŽntie.
je kan er mischien die oude auto-audio mee aansturen,
een aantal dikke versterkers eraan en gaan met die banaan.
640k ought to be enough?

We hebben destijds dezelfde reactie gehad toen de eerste 750W voeding uitkwam, de eerste 1000W voeding, ... . Uiteindelijk word er altijd wel een toepassing voor gevonden. En dan ben je blij dat je het met 1 voeding kan doen ipv dat je 2 voedingen moet gaan gebruiken.
Nog wat meer info @Overclockers UK: http://www.overclockers.co.uk/LP/8pack-psu.php
  • Efficiency: max. 94% (230V), 80 Plus Platinum certificate
  • Form Factor: ATX12V 2.2 / EPS12V 2.92
  • Power: 2000W
  • 3.3V: 24 A
  • + 5V: 24 A
  • + 3.3V & + 5V combined: 120 W
  • + 12V: 1999.2 W / 166.6 A
  • -12V: 6 W / 0.5 A
  • + 5VSB: 15 W / 3.0 A
En ook bij Super Flower zelve natuurlijk: Leadex Platinum 2000W (8 Pack)

[Reactie gewijzigd door Ravefiend op 2 februari 2015 18:15]

Interessant voor de extreem (LN2) overclockers, Bitcoin miners en idioten die van overkill houden, zelf heb ik voldoende aan mijn Seasonic X-Series 1250W voor mijn quad Titan v1 SLI opstelling.

Er zal vast een markt voor deze voeding zijn, een kleine, maar denk denk dat ze toch wel voldoende units zullen verkopen om er winst op te maken, en op producten als deze zijn de marges ook een stuk gezonder voor de fabrikanten.

@Iavak
Niet voor een water gekoeld systeem dat 800 tot 1100W verbruikt tijdens gamen.
Maar je hebt gelijk gamen op 7680x1600 is een beetje overkill, maar is daar iets mis mee? O-)

[Reactie gewijzigd door player-x op 2 februari 2015 18:44]

Als je 1100W trekt op je 1250W voeding dan wordt het erg interessant om voor een ruimer model te gaan. Bij circa 50% belasting is de voeding immers op zijn efficiŽntste. Scheelt je toch weer 10-20 euro per jaar (op je rekening van §300 :+ ). Grootste voordeel is echter dat een laag belaste voeding lekker stil is. Bij veel modellen gaan de fans pas flink draaien bij bijvoorbeeld 60%+. Bij lage belasting kan de fan volledig uit.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 februari 2015 19:08]

Voedingen vandaag de dag werken het beste rond de 80%. En seasonic staat erom bekend dat ze hun vermogens goed halen en vast kunnen houden en ongeveer 10 a 15% speling hebben op de overbelasting dus zijn voeding is keurig voor dat werk. Meer vermogen zal het immers niet gaan trekken. :Y)
Leuk dat je een statement doet, hij is alleen nergens op gebaseerd. Heel de 80+ certificering is erop gebaseerd dat de voeding bij 50% belasting efficiŽnter is. Zie tabel op: EfficiŽntie van voedingen - Bronze, Silver en Gold certificering. Dat is hoe er gecertificeerd wordt.

Het heeft verder ook niks met overbelasting te maken. Mijn 750W voeding kan 960W aan, betekent echter niet dat hij daar het beste rendement haalt...Sterker nog mijn rendement daalt 6% als je gaat overloaden.

Seasonic laat de efficiency stats helaas niet zien, wel het door mij genoemde fan speed verhaal:Silent mode tot 50%% ;):

Als we even kijken naar de voeding die ik momenteel zelf heb (HX 750W) dan staan beide grafieken gelukkig op de site:
Passief tot 20%, silent tot 50%
Efficiency grafiek piek bij 50%

Mocht je Corsair niet op hun woord geloven dan is er altijd nog Hardware Secrets die keurig laat zien dat deefficiency boven de 50% daalt. Deze jongens testen overigens opzettelijk op 40 graden in plaats van de kamertemperatuur van de 80 Plus certificering.

Met behulp van Tweaker Douweegbertje heb ik ooit een scriptje gemaakt waarmee je de impact op de stroomrekening kunt schatten. PcInside PSU stroomkosten tool .

Je gaat er echt op vooruit als je een wat ruimere voeding neemt. Wat ruim is hangt echter volledig van je gemiddelde belasting af. Maar 1100W op je 1250W voeding trekken is een stap terug in geluidsproductie en efficiency.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 februari 2015 20:24]

Mja, maar neem je een voeding die vervolgens tijdens gamen rond de 50% zit, dan zit je idle ruim onder de 20%, wat nog veel inefficiŽnter is of je nou op 50 of 80% zit.

Met een voeding zoals Flippy.nl heeft zal hij idle efficiŽnter zijn als hij niet aan het gamen is. Flippy.nl is hierdoor over het geheel genomen efficiŽnter bezig met deze voeding dan met een zwaardere voeding.
Hangt er dus vanaf wat je het meeste doet op je desktop. Ik ken toch een aantal mensen die hun desktop enkel opstarten om te gamen, voor de rest gebruiken ze meestal een tablet of goedkoop laptopje
Leuk stuk over 80 plus voeding, maar je probeert:
Voedingen vandaag de dag werken het beste rond de 80%.
en:
...en ongeveer 10 a 15% speling hebben op de overbelasting dus zijn voeding is keurig voor dat werk. Meer vermogen zal het immers niet gaan trekken. :Y)
Met:
Leuk dat je een statement doet, hij is alleen nergens op gebaseerd.
Onderuit te halen maar in je eigen gelinkte artikel staat dat bij 100% belasting de efficiŽntie evengoed hoger dan 80% dient te zijn voor zelfs de laagste certificering. En je berekening laat maar een § 5,- verschil zien voor vrij intensief gamen en PC gebruikt met 400w / 50w @ 16 uur week gamen en 12 uur per dag PC aan.
Bedoel je niet iets met de pot en de ketel?
Nee dat is een ander gezegde
1100W is piek verbruik, 900~1000W is normaal tijdens gamen, daar naast kan de voeding 1400W verwerken voor dat hij tript.

Een ander voeding kan misschien wel efficiŽnter zijn in verbruik, maar zeker niet voor mijn portemonnee, de aanschaf van een nieuwe PSU verdien ik nooit terug op de stroom rekening.

En net even getest met Furmark en OCCT, en de inlaat temp van mijn PSU in mijn TJ11 is 26c, en de PSU is zelfs onder die last +/-1200W (1360W stopcontact), nog steeds behoorlijk stil.
Het is ook zeker niet onmogelijk maar het is niet "optimaal". Dat is iets waar het toch vaak om draait bij overspecced systemen.

Die gold/platinum en hoger voedingen draaien per definitie meer load dan waarvoor ze gespecced zijn. Alleen dan halen ze het 80Plus gecertificeerde rendement niet meer.

Geld technisch hangt beetje van je stroomprijs af en je game uren. Qua voeding scheelt het momenteel §100 euro dus in een jaar of 7 zou je dat terug kunnen verdienen (op basis van de 1100W x 25 uur per week met 21 cent per Kwh).

(Maar ik meen me te herinneren dat jij niet in NL woont en dus andere stroomprijzen hebt). Daarom is die calculator zo leuk :+

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 februari 2015 22:27]

Om 2000 watt uit een voeding te krijgen moet je een heel hoog rendement halen.
Immers de grootte van je voeding is beperkt, ze moet immers nog in een kast passen. Als je geen hoog rendement hebt heb je veel te veel warmteontwikkeling wat je niet kwijt geraakt in zo een kleine ruimte.
Je koopt dit niet om effectief 2000 watt uit te halen maar om een zwaar systeem op aan te sluiten dat 1000 watt trekt met een heel hoog rendement. Bovendien word de voeding dan ook niet te zwaar belast waardoor ze lang mee kan. Om die specs te halen en continu 2000 watt te kunnen halen (als ze dat effectief haalt) is er gebruik gemaakt van de beste componenten die je kan krijgen. Je hebt dus een hele mooie voeding voor je systeem. Staar je niet blind op het getal "2000", dus waarom heb ik dat nodig. De prijs is wel niet onaardig maar je bent voor de komende 15 jaar wel op je gemak, gewoon is uitstoffen om de 4 jaar.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 2 februari 2015 21:32]

Interessant voor de extreem (LN2) overclockers, Bitcoin miners en idioten die van overkill houden, zelf heb ik voldoende aan mijn Seasonic X-Series 1250W voor mijn quad Titan v1 SLI opstelling.

Er zal vast een markt voor deze voeding zijn, een kleine, maar denk denk dat ze toch wel voldoende units zullen verkopen om er winst op te maken, en op producten als deze zijn de marges ook een stuk gezonder voor de fabrikanten.

@Iavak
Niet voor een water gekoeld systeem dat 800 tot 1100W verbruikt tijdens gamen.
Maar je hebt gelijk gamen op 7680x1600 is een beetje overkill, maar is daar iets mis mee? O-)
Hoeft niet zo te zijn hoor. Als je van simulators houd of je bent een game developer of je werkt met grafische software. Maar goed voor player-x quad Titan is ver overkill. Met 3 titens of met 2 nieuwe videokaarten kan je makkelijk 7680x1600 draiien (sowieso welke games kunnen deze aan ?) Sowieso een water gekoeld systeem dat 800 tot 1100W verbruikt tijdens gamen ? Wat een BS je hebt vast alleen gekeken naar het maximale verbruik of zo'n waardeloze online teller gebruikt. Jouw systeem zal op load max 750 W /800W trekken (als het niet minder is) (pleur er voor de grap eens een stroometer in, kan je meteen kijken wat jouw bakbeest per jaar kost :+)

Bovendien moet je kijken naar de 12 volt rails, dat die voeding 1200 W levert is leuk, maar als hij 1000 levert aan de 5 volt rails en 200 op de 12 volt heb je er nog geen reet aan. Jouw voeding van Seasonic is of course goed, maar er zijn wel eens MS tech voedingkjes van 1000 W langsgekomen die nog niet eens 1 GTX kon trekken.

Als je dit op het forum had gepost had iedereen het je afgeraden, buiten het feit dat 2 Titens al goed genoeg zijn (nogmaals 7680x1600 welke game support dat ?) kost het je per jaar enorm veel stroom. Miss wel §100,- meer dan normale high-end systemen. Ik spaar dat geld liever op zodat ik over een paar jaar weer een nieuwe PC kan kopen die wel fatsoenlijke Directx supporten. Maar goed zoals je zelf al aangeeft, overkill mag. Er zijn genoeg mafkezen die een Ferrari kopen zodat ze er mee kunnen opscheppen terwijl de maximum snelheid toch nog steeds 130 KM is.

Maar goed om op deze voeding terug te komen, deze is niet bedoeld voor high end overclockers, enkel voor mensen die Litecoins minen (wie mined er nog Bitcoins met videokaarten ?) Dat kun je ook zien aangezien er 6 PCI-E aansluitingen opzitten. En verder nog voor Server of gigantische NAS (denk aan grote bedrijven die er gigantische veel data opzetten) aangezien er insane 18 Sata lanes opzitten.
Met 3 titens of met 2 nieuwe videokaarten kan je makkelijk 7680x1600 draaien
GTX 980 is helemaal niet zo geschikt om op die res te werken, de Titan en de 290X doen het een stuk beter, met hun hogere geheugen bandbreedte.

En je hebt gelijk SLI schaalt vaak verre van goed, vaak een stuk minder dan nVidia gesuggereerd, en er zijn een aantal games die beter spelen op 2 of 3 kaarten, gelukkig is dat redelijk makkelijk in te stellen in de driver.
(sowieso welke games kunnen deze aan ?)
Alle moderne games zijn speelbaar op 7680x1600, ben er nog geen een tegen gekomen die niet speelbaar was, als een game niet speelbaar is, dan betekend het gewoon dat de game geen Eyefinty of Surround gaming ondersteund.
Sowieso een water gekoeld systeem dat 800 tot 1100W verbruikt tijdens gamen ?
En heb rekening gehouden met 12% overhead aan verlies in de PSU, en dat zijn de waardes die ik zie.
Wat een BS je hebt vast alleen gekeken naar het maximale verbruik of zo'n waardeloze online teller gebruikt.
Nee een VOLTCRAFT Energy Check 3000, een prima verbruiksmeter.

Daarnaast gebruik ik mijn systeem ook voor werk, vooral Solidworks voor aanpassingen, en Plantview om me te kunnen voorbijrijden op een klus, en voor beide is veel scherm oppervlakte gewoon een plus.
Haha voor solidworks en plantview is het logisch natuurlijk. Maar goed 7680x1600 is in veel meer games instelbaar dan ik dacht, ik loop achter blijkbaar :)

Maar goed ik weet niet hoe je je voltmeter gebruikt, op 4x max load kan hij in theorie tot de 1000 aanlopen idd. Dan nog denk ik dat je het met een ''standaard'' (seasonic kuch kuch) 1000W voeding makkelijk haalt. De 12 voltrails blijven nog steeds het belangrijkste, als je een voeding hebt die 950W van z'n 12 volt rails haalt zit je sowieso goed :)

Wat mss slim is is om de titens te verkopen en overgaan op 2/3 nieuwe videokaarten, nu kan je de Titens nog verkopen voor een redelijke prijs, over een paar jaar zijn die dingen niks meer waard :)
niet voor de meeste pro NASjes
mijne zitte nu al 48 schijven in
Heb je wat meer specs en foto's van je rig?
Dude, 1250W is niet overkill wil je zeggen. :D
Laat staan de quad titan :D
Quad titan is eerder dom, de 780TI was veel beter.
Ik gebruik 3 goedkope 30'' monitoren, met een totaal van 12.3MP, 3GB kaarten waren gewoon geen goede optie voor mij, daarnaast was zelfs de GTX780 nog niet uit toen ik mijn eerste twee Titan v1's kocht.

@Tweaker Sebas
Dat ligt er aan, voor hoeveel ik mijn Titans kan verkopen, en wat de 390X kost, maar ik betwijfel of ik van de baas in huis, toestemming krijg, want zij is de financiŽle directeur. :+

[Reactie gewijzigd door player-x op 2 februari 2015 20:23]

Nice, misschien kan je upgraden naar 390X binnenkort.
Waarom heb je dan weer el cheapo monitoren? Geef je grof geld uit voor je bak en zit je alsnog naar ruk beeld te kijken....
Wil je een keertje mijn callibratietooltje lenen om je monitoren enigsinds op orde te krijgen? O-)
De reden is, dat op het moment ik de schermen kocht, er al sprake was van G/Free Sync, en voor $1600 had ik 4 schermen (een reserve) ipv net 1 scherm.

Zal deze schermen zeer waarschijnlijk voor mijn 2 PC gebruiken, waarop vrienden soms komen lannen, als er een intressante monitor komt die zowel G als Free Sync ondersteund.

[Reactie gewijzigd door player-x op 2 februari 2015 20:21]

Picture or it didnt happen!
@ ravefiend.
die lui @ overclockers.co.uk hebben verkeerde specs te pakken.
in je links is er een tegenstrijdigheid van efficiency te ontdekken.
het is _geen_ 94% max , maar :

... 91.07% 92.44% 90.47% Efficiency At 10% 20% 50% 100% ...
(te vinden in jou 2e link van de fabrikant.)
Ze zouden imo beter dat R&D budget in zuinigere voedingen onder 500W steken, dat is uiteindelijk toch het segment waar 95% van de pc's voldoende mee heeft.
Want jij weet zeker dat zij geen lager wattage voedingen met goede efficiŽntie maken? Ze maken als een van de weinigen al goede 80+ Gold voedingen vanaf 350W en 80+ Platinum voedingen vanaf 500W, iets wat weinig andere merken kunnen zeggen. Daarbij zijn 16 van de 21 Super Flower voedingen (76%) in de Pricewatch 80+ Gold of hoger gecertificeerd.

Tenslotte is Super Flower een van de beste merken qua voedingen, met naast de goede efficiŽntie ook zeer lage ripple en stabiele voltages. Ook zal er simpelweg gewoon vraag zijn naar dit soort capaciteit voedingen, anders zouden ze niet gemaakt worden.
En wie zegt dat ze dat niet doen ?

SuperFlower is misschien een onbekend merk. Komt uit China. Je hoort er niet veel van. Dus dat kan toch niks wezen ?

Fout. Ik heb toevallig een SuperFlower PSU. Twee jaar geleden gekocht. Een 500W fanless PSU.
pricewatch: Super Flower Golden Silent 500W
Fantastisch ding ! Beter dan Seasonic. Geluidsloos, want geen ventilator. Maar ook geen coilwhine. (Ik zou het horen, want mijn machine is bijna helemaal stil. Ook onder load). Alle reviews waren lovend. Stil. En bijzonder hoge efficientie. >95% @400W. Hetzelfde als de beste PSUs van Seasonic.

Het ding is ook verkrijgbaar onder andere merknamen. Ik geloof dat Super Flower veel PSU produceert die onder andere merknamen worden verkocht.
Bv de Rosewill Silent Night 500 Platinum 80 Plus is dezelfde PSU.
Review hier, bij Silent PC Review:
http://www.silentpcreview.com/article1341-page5.html

Mooi spul dus, dat SuperFlower. Ik denk dat die echt genoeg R&D doen. :)
Nu met gratis aandelen pakket in energieleverancier naar keuze... :+

De vraag is waar ben je het voor nodig? Menig server doet het met minder... (zelfs de nodes in een rekencluster voorzien van tesla kaarten doen het met minder bij mij op het werk...)

[Reactie gewijzigd door Plopeye op 2 februari 2015 18:11]

Mining-rigs met 6-8 kaarten, a 200W per stuk. Dan hou je alsnog wat ruimte over, maar een voeding werkt meestal het efficientst op 50% vermogen ongeveer.

Voor eigenlijk al het andere is het overkill, maar het staat wel leuk in je specs O-)
Ik vraag me af of dat niet meer kost dan het oplevert ... Niet alleen in de aanschaf van de hardware, maar ook de energierekening moet niet vergeten worden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 2 februari 2015 18:44]

Dat... is een andere discussie ;) Een jaar geleden was het z'n geld waard, en nu misschien nog, op rare coins en als je geen belasting op stroom betaalt (Finland, USA, Noorwegen)... In Nederland is het totaal niet interessant meer. omdat we hier ruwweg 3x zoveel betalen per kWh. Desnogwelteplus heb je altijd mensen die het doen, of die ergens gratis stroom weten te vinden ;)
In Nederland krijgen ze het voor elkaar om BTW over energiebelasting te heffen; dus belasting over belasting. Er zijn veel dingen die niet meer leuk zijn in Nederland, maar laat ik daar niet verder over uitweiden :)
Haha, vergeet de inkomstenbelasting niet: belasting op belasting op belasting. Ach ja, moderne slavernij.
Ik vraag me af of dat niet meer kost dan het oplevert ... Niet alleen in de aanschaf van de hardware, maar ook de energierekening moet niet vergeten worden.
Ach waar vroeger de stroom gejat werd door weettelers vinden de energie bedrijven nu kamers vol met goedkope miners. Had een huurder die 23 machines had staan voor er ingegrepen werd. De kabels in de muur waren goed warm.

Leuk genoeg krijg ik volgende week de hardware 'terug' van de politie!
So! Wat voor waarde mag dat spul dan wel niet hebben! Heb jij ff mazzel, ik zou wel een aantal (2 of 3) videokaarten willen, al is het maar om te verkopen op V&A.
Maar ik snap het nut eigenlijk niet van minen, je laat systemen 24/7 draaien op full load, en dan??
Ik geloof goed dat de kabels warm worden, dat is hier ook als we de droger, wasmachine en mn pc aanzetten, al is de pc niet echt een energieslurper.
Dit is de definitie van gigantische overkill in ťťn doosje gebouwd :P Wellicht leuk voor een toekomstige octo-sli 970 GTX build?
Sli kan niet met meer dan 4 kaarten. Je zou er max 7 op kwijt kunnen in een pricewatch: Asus X99-E WS als ze 1 slot each waren.
PCI-e extenders zijn wel te krijgen, en voor mining / GPGPU is SLI niet nodig.
Damn.. dik ding. Als je er nog een oven bij aanzet, klapt je groep eruit. :)
hoeveel zouden 4 titan Z`s trekken? paar pci risers erbij?

voor gpu computing in design, 3D, science, is dit zeker interessant!
2000 watt met Platinum rating is een erg mooie prestatie!
Ik vraag me alleen een beetje af wat de doelgroep van dit product is. De mining markt is ingestort. (die van minen met GPU's bestaat niet meer alleen mensen met "gratis" stroom doen dit mogelijk nog) en verder de extreme overclockers met Quad GPU setup's (die gebruikte nu vaak dual PSU's).
Wellicht voor mensen die graag folden met meerdere GPU's?